Tekosairaus

Työintoinen

Migreeni on laiskojen naisten tekosairaus. Sen avulla pyristellään epämieluisista tehtävistä ja annetaan muiden tehdä omatkin työt. Kun tätä näyttelemistä on jatkunut tarpeeksi kauan, uskoo tekosairas jo itsekin olevansa kuoleman kielissä. Sen jälkeen on turha tulla kenenkään kertomaan migreenistä. Tämäkin viesti menee varmasti kuuroille korville.

38

3202

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • marie

      Toivotan sulle vaan semmosta migreenikohtausta että laatta lentää ja taju lähtee. Eikä lääkkeet auta. Tuu sen jälkeen puhumaan tekosairaudesta.

      • Luulotauditon

        Se koira älähtää, kehen keppi kolahtaa.


      • migreesisissi

        et tunnu tietävän mistä puhut!
        Sääli jos joku tuttusi käyttää migreeniä "tekosairautena" tai sääli tuttuasi jolla on tuollaisi tuttavia jotka eivät ota migreeniä vakavasti!!!

        Toivottavasti perehdyt asiaasi! tai saat sen joskus kokea!

        t. Minä tiedän mistä puhun!


    • ennustaja

      Pysy poissa noin aivottomine kommentteinesi.
      Yleensä olen säälinyt ihmisiä, joilla on jokin sairaus. Sulle toivon lämpimästi migreeniä.

      Toisaalta, eiköhän tämän tyypin osalle jotain yhtä inhottavaa osu, johan sitä on rangaistu herneaivoilla... :D

    • irkku

      ...oikea migreeni? Provokaatiota sanon minä. Huviksesi heitit tuollaisen kommentin katsoaksesi millaista palautetta akoilta tulee... On sulla aika sairas huumorintaju!

    • Poskiotto

      Älä nyt viitsi lässyttää kun et migreenistä mitään tiedä. Toivoisinpa että joutuisit itse kärsimään siitä niin tietäisit mistä puhut. Enkä ole mikään nainen.

      • En ota suihin

        Poskiinottaja ainakin tunnut olevan. Ei kauas naisesta mene.


      • Nea
        En ota suihin kirjoitti:

        Poskiinottaja ainakin tunnut olevan. Ei kauas naisesta mene.

        Mistä säkin mitään tiedät! Just sunlaisten tyyppien takia tollanen luulo on ja pysyy. Helvetillistä migreeniä sulle, tiedätpähän sitte pitää turpas kiinni!


      • työintoinen
        Nea kirjoitti:

        Mistä säkin mitään tiedät! Just sunlaisten tyyppien takia tollanen luulo on ja pysyy. Helvetillistä migreeniä sulle, tiedätpähän sitte pitää turpas kiinni!

        Ettei vaan ois tullu pää taas pipiks, kun noi vauhkoot.


    • työinnoton

      Tuohan on tiedetty jo ennestään. Kyllä laiskat keinot keksii työn välttämiseksi.

      • Sync

        Ilmeisesti just ton laiskuutensa takia nuo työtävieroksuvat ovat mm. perustaneet oman yhdistyksenkin... kts. http://www.migreeni.org/
        ...sieltä sitten kaivamaan vinkkejä, kuinka eri tavoin lintsata töistä, vai??


      • työinnoton
        Sync kirjoitti:

        Ilmeisesti just ton laiskuutensa takia nuo työtävieroksuvat ovat mm. perustaneet oman yhdistyksenkin... kts. http://www.migreeni.org/
        ...sieltä sitten kaivamaan vinkkejä, kuinka eri tavoin lintsata töistä, vai??

        Ihminen tekee usein suuremman työn yrittäessään lintsata jostakin hommasta, kuin mitä sen tekeminen ajallaan vaatisi. Niin se menee tämänkin homman kanssa.


      • Sync
        työinnoton kirjoitti:

        Ihminen tekee usein suuremman työn yrittäessään lintsata jostakin hommasta, kuin mitä sen tekeminen ajallaan vaatisi. Niin se menee tämänkin homman kanssa.

        No joo:
        olen itse nainen ja sairastanut migreeniä 7 vuotiaasta saakka; nyt kolmenkympin lähestyessä kohtaukset ovat syystä tai toisesta harventuneet. Kouluni ja työni olen hoitanut aina tunnollisesti ja mm. edennyt urallani johtotehtäviin migreenistäni huolimatta. En ole muuten migreenini takia ole JOUTUNUT olemaan poissa töistä vuosikausiin (yleensä saan migreenin vasta stressin lauettua eli loman tai viikonlopun alkamisen kunniaksi) eli se siitä lintsaamisesta ja laiskuudesta.


      • Sync
        Sync kirjoitti:

        No joo:
        olen itse nainen ja sairastanut migreeniä 7 vuotiaasta saakka; nyt kolmenkympin lähestyessä kohtaukset ovat syystä tai toisesta harventuneet. Kouluni ja työni olen hoitanut aina tunnollisesti ja mm. edennyt urallani johtotehtäviin migreenistäni huolimatta. En ole muuten migreenini takia ole JOUTUNUT olemaan poissa töistä vuosikausiin (yleensä saan migreenin vasta stressin lauettua eli loman tai viikonlopun alkamisen kunniaksi) eli se siitä lintsaamisesta ja laiskuudesta.

        Nytkin on muuten IHAN TAVALLINEN PÄÄNSÄRKY, taidanpa napata pari buranaa ja jatkaa työntekoa.


    • mies

      Naiset on kieroimpia otuksia maan päällä. Ne saavat laiskotella menkkojen takia joka neljännen viikon. Sen päälle vielä migreenit. Ei siinä paljo töissä tartte tehdä.

      • Erikoistuva lääkäri 29v.

        En viitsi edes ottaa kantaa miesten asiattomuuksiin;lääkärinä ei saisi toivotella kenellekään sairautta,mutta tiedoksi teille, jotka ette migreenistä mitään tiedä:se ei todellakaan ole laiskojen tauti,naisilla se (valitettavasti),miehet hyvät liittyy myös osalla potilaista kuukautiskiertoon.Kohtaus kun ei "näy" päälle päin,on helppo syyttää laiskuudesta.Migreeni on sairaus siinä missä joku teidän miestenkin sairauksista, esim.eturauhastulehdus.Itselläni iskee migreeni herkästi 36:n tunnin päivystysrupeaman jälkeen-en kyllä koe olleeni laiska!


    • tai sitten oikeasti

      Niin.....
      Itsekin epäilin itseäni ja kyselin itseltäni,
      "olenko todellakin vain laiska ja teen itselleni pääkipua,
      olenko liian kipuherkkä,
      (kaikkien päähän AINA koskee, mutta he vain sietävät sitä paremmin),
      olenko sittenkin luulosairas,
      masentunut, tarvitsenko sittenkin mielenterveyslääkkeitä ???

      Mutta kesällä tapasin viimein OIKEAN, kuuntelevan lääkärin,
      joka ei tuijottanut pelkästään labrakoevastauksiin,
      eikä teilannut minua heti mielenterveyspotilaaksi,
      vaan otti oireeni kokonaisvaltaisesti ja määräräsi lääkkeet:

      1. Pieni annos kilpirauhashormonia,
      vaikka lagrakokeiden mukaan en vielä kärsinytkään vajaatoiminnasta,
      mutta normaalin ja epänormaalin kynnys onkin kuulema yksilöllisesti vaihteleva

      2. Minulle vaihdettiin sopivat verenpainelääkkeet
      Siis kerrankin vaihdettiin koko lääkeryhmä, eikä vain samaa lääkettä toisella nimellä,
      niinkuin vuosia minua on näin juksattu

      Tulos: Ei enää päänsärkyä
      Virtaa ja energiaa riittää elämän kaikkiin tilanteisiin

      Toivottavasti tämä tilanne ei ole vain väliaikaista

      • Voi olla tai ...

        Kärsiessäni migreenistä noin parikymmentä vuotta, en ollut sen vuoksi useinkaan poissa töistä,
        migreeni alkoi useinmiten pidempien vapaiden alkaessa

        Eräs migreenini syntysyy oli äkillinen ponnistelu,
        esim. orgasmi ja mattojen ym. raskaiden nostelu

        Noita em. asioita alkoi sitten pikkuhiljaa välttelemään kun se päänsärky oli helvetillinen useita päiviä sen jälkeen


    • lorvailija

      Migreeni ja fibromyalgia kuuluvat naisten perusoikeuksiin. Kummassakaan tapauksessa lääkäri ei voi todeta/kumota oireita.

    • hohhoijaa...

      Joo ja impotenssi on rumien miesten tekosairaus. Sitä kun tulee katottua peiliin tarpeeks monta kertaa, niin alkaa vähitellen tajuta kuinka rumalta näyttää. Ja tämän tajuaa myös laiska tekomigreeniä poteva nainen, joka joutuu kuoleman kieliin miehen tekoimpotenssin takia. Ja tämä on yhtä loogista kuin sinun tekomigreenisi. Toivottavasti sairastut joskus impotenssiin tai edes migreeniin!

      • Hullu Wilma

        Kummassakin tapauksessa on siis kyse pelkästään ihmisten omasta ajattelusta. Kun naiset alkavat uskoa että itsellä on migreeni, niin oireetkin kehittyvät. Itse aiheutettu "tauti", joka voidaan parantaa psykiatrin avulla. Impotenssi on myös aina pään sisältä johtuva ongelma. Kumpaisenkin "taudin" oireisiin auttavat myös lääkkeet.


      • 43vee
        Hullu Wilma kirjoitti:

        Kummassakin tapauksessa on siis kyse pelkästään ihmisten omasta ajattelusta. Kun naiset alkavat uskoa että itsellä on migreeni, niin oireetkin kehittyvät. Itse aiheutettu "tauti", joka voidaan parantaa psykiatrin avulla. Impotenssi on myös aina pään sisältä johtuva ongelma. Kumpaisenkin "taudin" oireisiin auttavat myös lääkkeet.

        Miten sitten on selitettävissä 9-vuotiaan tyttäreni migreeni? Ei hän ollut kuullutkaan migreenistä saatuaan ensimmäisen klassisen migreenikohtauksensa. Itselläni on myös ollut lapsena muutama migreenikohtaus, aikuisena yhden kerran. Tyttäreni ei silloin ollut vielä syntynytkään, joten hän ei kohtaustani ole nähnyt, eikä näin ole ainakaan mallioppimisesta kyse. Hänkin saa migreenikohtauksensa aina viikonloppuisin, niin kuin olen kuullut monen aikuisenkin saavan.


      • Sanna
        43vee kirjoitti:

        Miten sitten on selitettävissä 9-vuotiaan tyttäreni migreeni? Ei hän ollut kuullutkaan migreenistä saatuaan ensimmäisen klassisen migreenikohtauksensa. Itselläni on myös ollut lapsena muutama migreenikohtaus, aikuisena yhden kerran. Tyttäreni ei silloin ollut vielä syntynytkään, joten hän ei kohtaustani ole nähnyt, eikä näin ole ainakaan mallioppimisesta kyse. Hänkin saa migreenikohtauksensa aina viikonloppuisin, niin kuin olen kuullut monen aikuisenkin saavan.

        Ettei vain olis aivokasvain? Nuin ne yleensä alkavat....


      • 43vee
        Sanna kirjoitti:

        Ettei vain olis aivokasvain? Nuin ne yleensä alkavat....

        Eipä taida aivokasvain alkaa migreenikohtauksilla, en ainakaan ole koskaan kuullut. Aika kauan se on minulla sitten piilossa pysynyt, koska ensimmäisen migreenikohtauksen sain lapsena ja viimeisen yli 10 vuotta sitten.


      • Amalia Suuri
        43vee kirjoitti:

        Eipä taida aivokasvain alkaa migreenikohtauksilla, en ainakaan ole koskaan kuullut. Aika kauan se on minulla sitten piilossa pysynyt, koska ensimmäisen migreenikohtauksen sain lapsena ja viimeisen yli 10 vuotta sitten.

        Eipä kannata enää tutkimuksiin lähteä. Tuskinpa pystyvät mitään tekemään, jos jotain löytyykin.


      • 43vee
        Amalia Suuri kirjoitti:

        Eipä kannata enää tutkimuksiin lähteä. Tuskinpa pystyvät mitään tekemään, jos jotain löytyykin.

        Ollaanpas täällä huumorimielellä. Vaikka ei migreeni kyllä oikeasti ole vitsin eikä naurun paikka, ei edes (eikä varsinkaan) lapsen migreeni. Ja ihan vakavasti jos puhutaan, niin ei migreenidiagnoosia tehdä ensimmäisenä, vaan kyllä ensin suljetaan pois kaikki vakavammat sairaudet. Siinä mielessä olet kyllä oikeassa, että juuri mitään ei pystytä tekemään edes migreenin ollessa kyseessä.


      • Ei unohdu
        43vee kirjoitti:

        Miten sitten on selitettävissä 9-vuotiaan tyttäreni migreeni? Ei hän ollut kuullutkaan migreenistä saatuaan ensimmäisen klassisen migreenikohtauksensa. Itselläni on myös ollut lapsena muutama migreenikohtaus, aikuisena yhden kerran. Tyttäreni ei silloin ollut vielä syntynytkään, joten hän ei kohtaustani ole nähnyt, eikä näin ole ainakaan mallioppimisesta kyse. Hänkin saa migreenikohtauksensa aina viikonloppuisin, niin kuin olen kuullut monen aikuisenkin saavan.

        Ajoin koulun päättäjäisiin pyörällä 7 kilsaa ja kastuin sateessa.
        Alkoi juhla ja kuoro järjestäytyi laulamaan. Siinä laulun aikana
        mitenkään varoittamatta alkoi näkö harmaantua-
        katosivat kaikki värit ja välillä pimeni lähes kokonaan, mutta
        taju sentään säilyi. (kumma että siinä vain ajatteli, miten noloa olisi
        pökertyä siihen paikkaan) Orpo oli tunne ja kun laulu oli loppunut, olin
        sanomassa kaverille etten näe mitään, mutta kun lähdettiin liikkeelle,
        näkö palautui hetkessä. Kuittasin opettajaneuvoston myöntämät
        palkinnot ja pääsin kotiin suosiolla,
        mutta siellä alkoi semmoinen päänsärky, ettei sitä voi juuri kuvailla.
        Ehkä pari tuntia sitä kesti eikä siinä voinut muuta kuin kiemurrella
        sängyn pohjalla.

        Tuli se vielä toisenkin kerran. Tällä kertaa näkö kapeni putkeksi ja olo
        muuttui niin heikoksi että torkuin pulpetissa. Vaivoin raahauduin lopulta
        lakananvalkeana terkkarin puheille ja siellä lepäillessä vaiva katosi.
        Se oli ainoa kerta, kun kouluaikoina vapaaehtoisesti menin terkkarille.

        t. Mies


      • Armas
        Ei unohdu kirjoitti:

        Ajoin koulun päättäjäisiin pyörällä 7 kilsaa ja kastuin sateessa.
        Alkoi juhla ja kuoro järjestäytyi laulamaan. Siinä laulun aikana
        mitenkään varoittamatta alkoi näkö harmaantua-
        katosivat kaikki värit ja välillä pimeni lähes kokonaan, mutta
        taju sentään säilyi. (kumma että siinä vain ajatteli, miten noloa olisi
        pökertyä siihen paikkaan) Orpo oli tunne ja kun laulu oli loppunut, olin
        sanomassa kaverille etten näe mitään, mutta kun lähdettiin liikkeelle,
        näkö palautui hetkessä. Kuittasin opettajaneuvoston myöntämät
        palkinnot ja pääsin kotiin suosiolla,
        mutta siellä alkoi semmoinen päänsärky, ettei sitä voi juuri kuvailla.
        Ehkä pari tuntia sitä kesti eikä siinä voinut muuta kuin kiemurrella
        sängyn pohjalla.

        Tuli se vielä toisenkin kerran. Tällä kertaa näkö kapeni putkeksi ja olo
        muuttui niin heikoksi että torkuin pulpetissa. Vaivoin raahauduin lopulta
        lakananvalkeana terkkarin puheille ja siellä lepäillessä vaiva katosi.
        Se oli ainoa kerta, kun kouluaikoina vapaaehtoisesti menin terkkarille.

        t. Mies

        Pyh, mitään migreeniä. Penskoilla on vaan kasvusta johtuvia verenpaine heittelyitä. Silmissä sumenee ja päähän koskee.

        Migreeni on kiertoilmaus laiskuudelle.


      • #cef#
        Armas kirjoitti:

        Pyh, mitään migreeniä. Penskoilla on vaan kasvusta johtuvia verenpaine heittelyitä. Silmissä sumenee ja päähän koskee.

        Migreeni on kiertoilmaus laiskuudelle.

        Armaalle:sulle se voiskin olla,kun sulla ei oo aivoja....migreeniinhän tarvitaan sellaiset,tiesit sä raukka parka.Sä olet ilmeisesti sitä ikäpolvea,jota on lätkitty remmillä perseelle niin aivot on hävinny ja katkeruus kasvanu.Mee hölöttään tyhmien palstalle.


      • Työfriikki
        #cef# kirjoitti:

        Armaalle:sulle se voiskin olla,kun sulla ei oo aivoja....migreeniinhän tarvitaan sellaiset,tiesit sä raukka parka.Sä olet ilmeisesti sitä ikäpolvea,jota on lätkitty remmillä perseelle niin aivot on hävinny ja katkeruus kasvanu.Mee hölöttään tyhmien palstalle.

        Olen potenut lähes päivittäisiä migreenikohtauksia n. 45 vuotta ja silti minulla on ahkeran ja aikaansaavan ihmisen maine. Tunnen syyllisyyttä migreenini takia ja salaan sen niin pitkälle kuin voin. Tiedän ympäristön asenteet. Käytän vahvoja migreenin täsmälääkkeitä ja maksan niistä maltaita. Kela ei korvaa juuri mitään. Päiväannokseni maksaa n. 20 euroa. Olen pienituloinen eikä minulla ole varaa maksaviin harrastuksiin. Jos eivät migreenilääkkeet maksaisi noin paljon, voisin tuolla 20 eurolla tehdä paljon mukavia asioita.Vielä parempi , jos ei olisi migreeniä. Migreenittömänä hoitaisin varmasti neljää työtä , mutta olen pystynyt hoitamaan vain kahta työtä eikä juuri kukaan tiedä, että minulla on pahoja kohtauksia lähes päivittäin.


    • Rapu

      Heippa Sinulle .Jokainen tekee vain oman työpanoksensa työnantajalle ,eikä toisen edestä voi tehdä .Sinulla on varmaan vaikeaa ,kun otat "pultit toisten päänsäryistä .Kuule ei kannata hoida vain omaa terveyttäsi se on paljon tärkeämpää Älä ole katkera jos kaverisi päätä särkee .

    • Jaaha

      ...pistää tollanen kaikkitietävyys, siitä on kuule "työintoinen" leikki kaukana, kun ekaks särkee päätä sillai että ei pysty muuta kuin pitään päätä polvien välissä sängyssä maaten ja sen jälkeen laatta lentää ja olo on hyvä yrjöömisen jälkeen.

      • Nikotiini

        Joka sunnuntaiaamu alkaa minulla samalla rutiinilla. Eikä siihen tarvita tekosairauksia, ihan tavallinen viina riittää.


      • 43vee
        Nikotiini kirjoitti:

        Joka sunnuntaiaamu alkaa minulla samalla rutiinilla. Eikä siihen tarvita tekosairauksia, ihan tavallinen viina riittää.

        Sinä ainakin tiedät, miten voit ehkäistä särkysi.


    • Elli

      Tekisi kyllä mieli haistattaa Sinulle pitkät..
      Itse sairastan Horton-päänsärkyä (mahdatko tietää mitä se tarkoittaa) ja voin vakuuttaa, että kipu on lamaannuttava! En koskaan toivo, en edes pahimmalle vihamiehelleni, vastaavaa kipua.. Mutta nyt mieleeni nousi ajatus, että voisi olla hyväksi Sinunkin kokea tuo valtava tuska omassa päässäsi.. Kehtaatkin kommentoida alatyylisesti asiaa, josta Sinulla ei näytä olevan kuvitelmaa parempaa tietoa. Luulen, että olet vain katkera, olet työtehtävässä, joka ei tyydytä Sinua, Sinulla ei ehkä ole todellisia ystäviä tai jotakin yhtä onnetonta. Mutta Onnea vaan elämällesi, joka "kadehtii" päänsärkysairauksia sairastavia ihmisiä. Samalla kun kadehdit, voisit miettiä, miltä tuntuu yöllä herätä kipuun, joka vie puhumisen taidon ja jalat alta ja aiheuttaa valtavan hetkittäisen kuoleman pelon.

    • toinen työintoinen......

      Hei sinulle ja Oikein migreeni särkyistä Uutta-Vuotta toivottelen .Älä mene ihmeessä lääkäriin ,älä ota lääkettä .Laula ,tanssi ,syö paljon niin voit nauttia migreenin ihanuudesta .Tee vain työsi ,älä vahdi toisten tekemisiä . Tuntuu vähän siltä että ei taida sinulle työ maistua .Eikä työnantajasi varmaan sinua ole palkannut toisten päänsärkyjen vahtiaksi .

    • Tunnollinen

      Ilmeisesti halusit provosoida tällä kommentillasi ja siinä onnistuitkin vastauksista päätellen. Olen tunnollinen työntekijä, jolle iskee migreeni muutamia kertoja vuodessa. Viime viikolla viimeksi. Kohtaus alkaa näköhäiriöillä ja jos en ota lääkettä tarpeeksi varhaisessa vaiheessa, seurauksena on armoton jysäri ja pahoinvointi. Tunnollisena ihmisenä istuin töissä, vaikken kahteen tuntiin nähnyt juuri mitään (kapea putkinäkö toisessa silmässä jäljellä sillä hetkellä). Töitä silti yritin tehdä. Näköhäiriö meni aikanaan ohi, mutta päänsärky tuli tilalle. Silti olin töissä, vaikka tuntui että pää halkeaa. Onneksi ei tullut pahoinvointia. Tiedätkö, että sanotaan migreenin olevan enemmänkin älykkäiden ihmisten sairaus. Valitettavasti sinulla ei ole tätä "vikaa" ja näin ollen ymmärrän purkauksesi. Se onkin älyn puutetta.

    • Sussu1230

      Olipas osuva viesti. Työkaverilla samoja vaivoja ollut jo vuosikausia. Aina vähänkin epämiellyttävien työtehtävien sattuessa kohdalle, migreeni iskee. Mutta ei se mitään. Työkaverit tekee työt kun toinen lorvailee.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      105
      7431
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2802
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2392
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      109
      2093
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1789
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1553
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1416
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1387
    9. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1369
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1327
    Aihe