Onko Led Zeppelin

.......

tyylillisesti heavy rockia?

8

1139

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suinkaan

Zeppelin on periaatteessa bluesia ja folk-musiikkia, johon on sekoitettu hieman hard rock vaikutteita

• Led Zeppelin oli

yksi suurimmista, ellei jopa se kaikkei suurin vaikuttaja heavy metalin syntymisessä tuolloin 60-luvun lopulla ja 70-luvun alussa kun metallimusiikin ensimmäinen aalto, eli heavy metal syntyi. Zeppelin, Deep Purple, Black Sabbath, Uriah Heep, Blue Cheer ja Sir Lord Baltimore kuuluivat heavy metalin ensimmäiseen aaltoon, josta kaikki muu metallimusiikki polveutuu.

Heavy metalhan syntyi sillä tavalla, että hard rock musiikkiin yhdistettiin blues rock ja psykedeelinen rock. Tämä tapahtui 60-luvun lopussa mm. juuri Led Zeppelinin toimesta. Led Zeppelin oli siis hard rock/heavy metal yhtye, jonka musiikissa oli myös paljon bluesia ja paikoitellen myös folkia.

PS: Tuo edellisen viestin kirjoittaja on täysin ulalla rockin historiasta.

• ....

vastauksesta. Muusikoiden.netissä jos kyselee tällaisia, niin pitävät pilkkanaan kun joku on niin 'tyhmä' ettei tiedä noista tyylilajeista niin paljoa. Vielä jos viitsisit kertoa että onko progressiivista rockia tyypillisimmillään esim. joku Yes? Entäs Pink Floyd?

• Poro Tallinnasta
        .... kirjoitti:

vastauksesta. Muusikoiden.netissä jos kyselee tällaisia, niin pitävät pilkkanaan kun joku on niin 'tyhmä' ettei tiedä noista tyylilajeista niin paljoa. Vielä jos viitsisit kertoa että onko progressiivista rockia tyypillisimmillään esim. joku Yes? Entäs Pink Floyd?

http://digitaldreamdoor.nutsie.com/pages/best_artistsprog.html

Joistakin valinnoista olen täysin eri mieltä, esim. Mahavishnu Orchestra (jazz-rock), Beatles (progea???), 10CC (sama juttu kuin edellä), ja jotkut ovat itselle täysin tuntemattomia (lähinnä ilmeisesti jenkkibändejä), mutta kyllä ne tärkeimmät ja tunnetuimmat sieltä listan alkupäästä löytyvät.

• mun mielestä
        .... kirjoitti:

Tämä on vain mun mielipide mutta lyödään.
        Yes on progressiivista rockia tyypillisimmillään Pink Floydista voi olla monta mieltä. Joillekin Pink Floyd edustaa hidasta bluesrockia hassuilla ääniefekteillä. Onhan tuossa jotain perää, ja Pink Floydilla taitaa noista hämyorkestereista olla lukumääräisesti eniten faneja jotka ei muuten progea kuuntele.

• Waters
        mun mielestä kirjoitti:

Tämä on vain mun mielipide mutta lyödään.
        Yes on progressiivista rockia tyypillisimmillään Pink Floydista voi olla monta mieltä. Joillekin Pink Floyd edustaa hidasta bluesrockia hassuilla ääniefekteillä. Onhan tuossa jotain perää, ja Pink Floydilla taitaa noista hämyorkestereista olla lukumääräisesti eniten faneja jotka ei muuten progea kuuntele.

Kyllä Pink Floyd on progressiivista rockia. Melko ääliömäistä kieltää sitä asiaa kun sehän nyt on päivän selvää jos rockin historiaa tuntee. Syd Barrettin aikainen varhainen Pink Floyd oli psykedeelistä rockia, mutta Floydin kaikki menestyneimmät albumit, eli 70-luvun lätyt ovat kyllä alusta loppuun progressiivista rockia. Myös art rock nimitystä voidaan käyttää tietyissä tilanteissa.

Pink Floydin lisäksi muita tunnettuja progressiivisen rockin yhtyeitä on mm. King Crimson, joka julkaisi kaikkien aikojen ensimmäisen proge-levyn, eli In the Court of the Crimson King vuonna 1969. Myös Yes on progea, sekä myös Procol Harum ja Jethro Tull ym. vastaavat bändit. Progressiivisen hard rockin ja heavy metalin puolelta mainittavimmat taitavat olla Uriah Heep ja Rush.

• Aleksis Kivi

Ne osaa melkeen mitä vaan.

• Ei oikeastaan heavya, vaan blues- ja folkvaikutteista hard rockia, joskus Led Zepin kappaleet lähenee jo melkeen pelkkää folkkia tai bluesia (jotkut Zepin biisit muunneltuja joistain vanhoista blueskappaleista). Led Zep tosin vaikutti heavygenreen ja heavymuusikoihin samoin kuin esim. Deep Purple. Kuitenkin ensimmäisiä varsinaisia heavybändejä ovat/olivat Black Sabbath ja Judas Priest, jotka loivat varsinaisen heavygenren.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      116
      6070
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      33
      4167
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3372
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      3006
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      258
      2100
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      2014
    7. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      44
      1866
    8. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      143
      1805
    9. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1706
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1579
    Aihe