LAPPIIN TYÖHARJOITTELUUN

kokemuksia..?

Haluaisin kuulla kokemuksia opiskelijoilta, jotka ovat lähteneet suorittamaan työharjoitteluaan johonkin pohjoiseen (Levi, Ruka jne isot hiihtokeskuskset).

Itse olen restonomi-opiskelija pääkaupunkiseudulta ja olen miettinyt, miten tällaisen toteuttaminen olisi mahdollista. Esim miten saada kämppä sieltä, mitä tehdä omalle vuokra-kämpälle täällä kun en siitä missään tapauksessa halua luopua (jos harjoittelu kestää esim 3kk).

Minkälaisiin hommiin opiskelijat pääsevät/laitetaan? Maksetaanko yleensä palkkaa ja minkä suuruista? Itse olisin kiinnostunut esim. hotelliharjoittelusta.

Kertokaa kokemuksia, kiitän!! :)
voi myös laittaa sähköpostia [email protected]

Ps. Lappilaiset! Olisiko kiinnostusta tulla tekemään työharjoittelua pääkaupunkiseudulle ensi talvena, n.kolmeksi kuukaudeksi..? Voitaisiin suunnitella esim kämpän vaihtoa tms!

5

4552

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • entinen lapin reissulainen

Moikka,
      Kyllä hotelli ja -ravintola ala on sellainen jossa viis veisataan työntekijästä ja tessille nauretaan.
      Mitään et saa jos et tiukasti vaadi!

Eli, jos ja kun lähdet sinne lappiin, vaadi ainakin maksuton asuminen, ja pientä palkkaa. Tiedän eräänkin tapauksen jossa työharjoittelija teki ilmaista työtä teki paskimmat duunit ja maksoi vielä asumisesta. Mutta pikkasen oli siinä henkilöiden omaa saamattomuuttakin että eivät olleet edes pyytäneet, tai oikeastaan eivät ollet uskaltaneet pyytää. joten tietenkin tällaisia ihmisiä käytetään surutta hyväksi.

Itse kyllä suosittelisin tekemään tuon työharjoittelun omalla paikkakunnalla, ja vasta SITTEN lähtemään sinne Lappiin päin...
      Saat silloin niistä yli pitkistä päivistä palkan, mitä et välttistä saa työharjoittelijana, ja voit välttyä myös niiltä paskimmilta hommilta, kokematonta kun nokitaan eniten. (valitettavaa mutta totta... työharjoittelija tekee paskimmat duunit ja on siellä pahnan pohjimmaisena)

Lappiin kyllä pääsee IHAN KUKA tahansa työtä ja pitkää päivää tekevä ihminen töihin, ja tuolla lapissa kausityöntekijä on todella kovilla! Siellä vaaditaan myös vahvaa luonnetta ihmiseltä!
      (kova työtahti ja työpaikka täynnä vahvoja ihmisiä, siellä kilteimmät ja aremmat jäävät jalkoihin. En sinua tunne ollekaan mutta suositelen todella että "karaistut" vähän ennen kun sinne lähdet!

Hyvä rekrytointi kanava muuten on joka syksy järjestettävät skiexpo messut. Ihan vastaisuuden varalle.

Mutta lykkyä tykö vaan ja onnea matkaan!! Hullun myllyyn olet päästäsi työntämässä! Tiedän vaan kokemuksesta kun nuorempana tuli jokunen talvi Lapissa oltua.

• ****^**

Kiitos vastauksesta!

Näiltä keskustelupalsoilta olen jonkin verran asiasta lukenut ja kovaa hommaa se näyttää olevan. Itse olen kuitenkin tottunut pitkään päivään ja kiireiseen työtahtiin.

Lähinnä kiinnostaa samalla päästä näkemään tuo sesongin hulina sielä pohjoisessa ja ennen kaikkea kunnon talvi kun ei se täällä etelä-suomessa enää näytä tulevan.

Mietin, että onko mahdollista tehdä niin, ettei kerro työnantajalle etukäteen että suorittaa työharjoittelua vaan hakisi ns."normaalina" työntekijänä ja lopuksi pyytäisi vahvistamaan tuntimäärät jotka itse ottaisin ylös? Jottei kävisi niin että teen paskaduunia kellon ympäri saamatta edes palkkaa. Palkan ehdottomasti tarvitsisin nimittäin minun täytyy pystyä maksamaan nykyisen kämppäni vuokra siltä ajalta täällä pääkaupunkiseudulla.

Lisää vastauksia saa kirjoitella!

• tekila
        ****^** kirjoitti:

Kiitos vastauksesta!

Näiltä keskustelupalsoilta olen jonkin verran asiasta lukenut ja kovaa hommaa se näyttää olevan. Itse olen kuitenkin tottunut pitkään päivään ja kiireiseen työtahtiin.

Lähinnä kiinnostaa samalla päästä näkemään tuo sesongin hulina sielä pohjoisessa ja ennen kaikkea kunnon talvi kun ei se täällä etelä-suomessa enää näytä tulevan.

Mietin, että onko mahdollista tehdä niin, ettei kerro työnantajalle etukäteen että suorittaa työharjoittelua vaan hakisi ns."normaalina" työntekijänä ja lopuksi pyytäisi vahvistamaan tuntimäärät jotka itse ottaisin ylös? Jottei kävisi niin että teen paskaduunia kellon ympäri saamatta edes palkkaa. Palkan ehdottomasti tarvitsisin nimittäin minun täytyy pystyä maksamaan nykyisen kämppäni vuokra siltä ajalta täällä pääkaupunkiseudulla.

Lisää vastauksia saa kirjoitella!

Olin amiksessa suorittamassa tarjoilijan tutkintoa ja vikana vuonna päätin lähteä tekemään ala carte-harjoittelun Rukalle, hotellin ravintolaan..
        Kämppä oli tietenki ilmanen, me saatiinki kiva kolo huoneistohotellista, oli saunat ja kaikki :) "Oikea" henkilökunta asu sellaisessa rivarissa :S

Ei oltu sesonkiaikaan, niin ei varmaankaan saatu ihan täyttä kuvaa siitä touhusta, että mitä se on kauheimmillaan, mutta kyllä siinä pääs työnmakuun ihan hyvin silti. Hissilippu rinteisiin 1e! Ei paha!

Niin ja mulla oli vuokrakämppä sen parikuukautta tyhjillään, mut vuokra oli niin halpa siinä opiskelijaboksissa että ei tuottanu onkelmia maksaa sitä.
        Suosittelen tommosia harjotteluja, siis vähän erilaisempia, ei varmasti jää katumaan. Jos nyt voisin valita uusiks, niin oisin lähteny tekee ton samaisen harjottelun ulkomaille.

• matkailun restonomi

itse olin Levillä harjoittelussa 4kk eli koko kiireisen talvisesongin enkä voi kuin kehua upeaa kokemusta! tein harjoittelun Hotelli Levitunturin vastaanotossa. asunto oli ilmainen rivitalokaksio (2 kämppistä), ruoka oli työpäivinä ilmainen, hissiliput ja lasketteluvälineet ilmaiset aina, samoin hotellin kylpylän ja kuntosalin käyttö ilmaista. alueen yökerhoihin -50 % sisäänpääsystä ;). hotellin omiin tietty ilmainen sisäänpääsy. yövuoroja en tehnyt lainkaan, vain aamua tai iltaa. työkaverit mitä mahtavimmat! suosittelen lämpimästi. ei todellakaan annettu paskahommia, päinvastoin. kohdeltiin kuten vakkarityöntekijöitä. tietty riippuu yrityksestä mut näin mun kohdalla!

• Kokiksi opiskeleva

Olin myös Levillä, juurikin samaisessa yrityksessä, mutta keittiön puolella. Kaverin kanssa oltiin loka-joulukuu välinen aika sielä. Työporukka suurimmaksi osaksi aivan mahtavaa, sesonkiaikoina muitakin harjottelijoita aika paljon. Aikaisemmin näemmä mainittiinki jo asumisesta sun muusta, joten sinne vain! Varmasti saa tehdä töitä, jos vain osoittaa olevansa ahkera ja tekee hommat niinkuin on sovittu, ei tarvi olla vaan seinäruusuna ja tehdä jotain pikkuhommia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      131
      5996
    2. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      18
      4323
    3. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      48
      3993
    4. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      180
      3308
    5. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      240
      1682
    6. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1476
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      14
      1337
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      79
      1145
    9. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      19
      1113
    10. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      1109
    Aihe