sairauspäivärahan hylky+kuntoutustuki

HuolestunutVaimoke

Mieheni oli noin vuosi sitten onnettomuudessa, jonka jälkeen hän on ollut työkyvytön selän kipujen takia. Selässä on kolmen rintarangan nikaman murtuman jälkitila. Kipu on kroonistunut.

Tänään tuli päätös Kelalta. Sairauspäivärahahakemus on hylätty, koska selvityksen perusteella miestäni ei pidetä työkyvyttömänä, kliininen tutkimus osoittanut, että toimintakyky on (muka) hyvä, lisäksi on ohjattu kuntoutukseen, johon ei ole hakeutunut.

Kuntoutukseen mieheni ei hakenut, koska kuntoutuksen alkaessa muutimme toiselle paikkakunnalle ja vanhan asuinpaikkakunnan lääkäri kehotti hakemaan uuden paikakunnan lääkäristä lähetettä kuntoutukseen, vanhalla paikkakunnalla ei kuulemma ollut järkeä aloittaa fysioterapiaa, koska tuli tosiaan tuo muutto.
Lääkäriin mies meni, mutta ei sieltä mitään kuntoutuslähetettä koskaan tullut.

Tuolla sairauspäivärahahakemuksen hylkäyksellä ei nyt ole mitään väliä. Kysymys kuuluu, että vaikuttaako tämä hylkäys miehen kuntoutustukihakemuksen päätökseen?

Jos mies tekee tästä sairauspäivärahahakemuksen päätöksestä valituksen ja selventää tuon miksi ei ole hakeutunut kuntoutukseen niin kirjaako kela tämän miehen tekemän selvityksen ylös vai tuleeko jatkossakin hylkäys ja perusteluina tuo "ei ole hakeutunut ohjattuun kuntoutukseen"?

Kiitos paljon, jos joku osaa auttaa.

11

3372

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äänestäjä

      valittaa... Kelan on pakko kirjata ylös kaikki mahdolliset kirjalliset asiat, joita asiasta on käyty.
      Ne voi vapaasti jopa käydä pyytämässä Kelalta, siis ne aikaisemmat "keskustelut" joita Kelan kanssa on asiasta käyty.

      Ja jos ja kun valitus on meneillään, niin ainakin sosiaalitoimiston pitää auttaa rahallisesti edes vähän sen aikaa.

    • *sopassa minäkin*

      Luulen että kuntoutustuenkin päätös tulee mitä ilmeisemmin hylkynä, koska siihen vaikuttaa tuo kuntoutuksesta jääminen.
      Kuntoutustuen hakuunhan pitää olla kuntoutus suunnitelma ja jos kela on laittanut vakuutusyhtiöön tuon tiedon kuntoutuksesta "ei ole hakeutunut ohjattuun kuntoutukseen" niin aika huonolta näyttää, mutta kannattaa valittaa ja selittää.
      Onko vielä myöhäistä hankkiutua tuohon kuntoutukseen? ja selittää, että kuntoutus on tulossa ja lähetetään myöhemmin lausunnot!

      Tsemppiä ja voimia jaksamiseen, nää on niiiiin kiemuraisia juttuja, että itsekkin monesti masennuksen partaalla!

      • Mä vaan

        Kuntoutus-asia pitää laittaa vireille niin pian kuin mahdollista. Yhteys uuden kunnan omalääkäriin terveyskeskuksen kautta.
        Kannattaa varata suoraan tunti ensi alkuun terkkarista. Tai jos mahdollista, ottaa yhteys keskussairaalaan ja siellä kuntoutusohjaajaan.
        Paras, mutta mahdollisesti hidas??

        Aika jänskä tuo Kela. Mitähän kuntoutusta olisi pitänyt ottaa? Yleensähän Kelalla on myös oma kuntoutus-asiantuntija, jolta pitää varata aika.
        Siellä täytellään Kelan kuntoutushakemus, ja eläkeläisen hoitotukianomus. Jos saa Kelalta eläkeläisen hoitotukea vähintään II luokan verran vammojen vuoksi, saa myös kuntoutusta. Ellei, voi hakea harkinnan varaista kuntoutusta.
        Yleensä tuota hoitotukea ei saa kovin hevin, siksi se kunnan kuntoutussuunnitelma on tärkeä.

        Ilmoittakaa Kelaan, että kuntoutussuunnitelma on vireillä, siitä se lähtee.

        Millainen onnettomuus oli kyseessä? Vapaa-ajalla vai työtapaturma vai liikenneonnettomuus??
        Käsittääkseni kuntoutusta ei makseta vapaa-ajan vakuutuksesta, mutta korvauksia voi muuten tulla. Muun järjestelmän mukaan kuntoutusta voisi tulla, mutta yleensä jättävät maksamatta, koska laittavat sairaudeksi jonkin muun sairauden, jota ei tarvitse selitellä. Esim. rappeuma tai stressihäiriö..

        Tsemppiä. Kannattaa tutustua noihin vakuutusasioihin esim. oikeusturvan perikato tai oikeusturvan ajankuva-sivuilta. Valitettavasti.


    • kopioita

      Miehesi voi pyytää Kelasta kopion lausuntolomakkeesta, jossa on päivärahankäsitelijän kokoama esittely tapauksesta. Asian esittelyn, hakemuksen sekä lääkärinlausunnonnossa olevien tietojen perusteella lääkäri ottaa kantaa ammatilliseen työkyvyttömyyteen.
      Tästä lausuntolomakkeesta on oikeus saada kopio sen jälkeen kun asiasta on annettu päätös(laki asiakirjojen julkisuudesta).

      Esittelyssä on selvitetty hakijan ammatti ja työnkuvaus sekä työhistoria sekä kuntoutusta koskevat toimenpiteet, aikaisempi päivärahahistorria ja tarvittaessa lääkkeiden käyttö. Työkyvyttömyyttä arvioidessaan lääkäri käyttää Duodecimin käypähoito-suosituksia ja ammattikohtaisia vaatimuksia(työn sopivuus ottaen huomioon sairaus) Onko työkykyä jäljellä riittävästi siihen työhön mitä tekee.
      Netissä löytyy jo melko kattavasti
      sairauskohtaiset suositukset hoidon, lääkityksen ja kuntoutuksen osalta. Hoitavan tahon siis pitäisi osaltaan noudattaa näitä.
      Käypähoito-suosituksia voit itsekin selata netistä. Ja jos kiinnostusta riittää, niin kirjastoissa on lainattavissa paksuhko eepos "Vakuutuslääketiede"(Duodecimin julkaisu).

      Päivärahoissa ja eläkkeissä ei ratkaise se, että
      lääkäri kirjoittaa pitävänsä työkyvyttömänä ja työkyky on alentunut niin ja niin paljon.
      Lääkärinlausunnon ns. kliininen status sekä lääkärinlausunnon hoito- ja kuntoutussuunnitelma ratkaisee asian.

      Jos takautuvassa hakuajassa ei menetä, niin kannattaa tehdä uusi päivärahahakemus ja täyttää se tarkasti, kertoa miten sairaus haittaa toiminta- ja työkykyä. Eikä haittaa vaikka kertoo miten haittaa muutakin kuin työelämää.


      Miehesi kannattaa varmaankin ottaa hoitavan lääkärin kanssa kuntoutusasia uudelleen esille. Marssijärjestys on ensin avoterapiat ja sitten laitoskuntoutus, mikäli avofysioterapia ei ole antanut riittävää vastetta eli onko auttanut ja miten. Vai eikö ole auttanut.

      Netissä on tietoa sivulla "työeläkelakipalvelu" eläketurvakeskuksen laatimia soveltamisohjeita työkyvyn arvioinnissa ja eläkeasian ratkaisemisessa. Siellä on myös kuntoutusta koskevia ohjeita.

      Kroonistunut kipu/neuropaattinen kipu ja yleensäkin kipudiagnoosit menevät hylkyyn, ellei taustalla ole sairaudeksi luokiteltavaa diagnoosia. Esim. diagnoosi M54 eli selkäkipu ei yksistään riitä. Sillä diagnoosilla voi aluksi saada päivärahaa, mutta pitkittyessä täytyy olla pohjalla sairaus, joka kivun aiheuttaa.


      Jaksamista toivottelen. Olen samassa jamassa ja sinnittelen töissä selkärankareuman ja lonkkakuluman kanssa. Pitkä sairaushistoria, mutta toiveissa on, että lähimmän vuoden aikana pääsisin osatyökyvyttömyyseläkkeelle.
      Olen perehtynyt näihin asioihin, työskentelen kuntoutuksen parissa.

      • sinua noista

        hyvistä neuvoistasi. Itselläni on -95 rajussa kolarissa tullut niskapiiskavamma,joka on nyt kroonistunut. Kohta 14 vuoden kipuhelvetti on vienyt voimat,tuonut masennuksen,tuhonnut taloudellisen tilanteen. KELAN ja TAPIOLAN eläkepäätökset; HYLÄTTY.


    • riitä...

      Että kelaa ei nyt huvita maksaa eikä järjestää mitään kun otitte ja menitte muuttamaan, hyi teitä :)
      Vali vali ja juttu tuokioita sossun työvoimatoimiston kuntoutus ihmisen ja kuntoutusohjaajan kanssa. Tie on pitkä ja kuoppainen mutta, ehkä se jossain vaiheessa muuttuu siedettävämmäksi tallustaa. Saattavat jossain vaiheessa selittää asioita rappeutumalla, mutta todellisuudessa ainoat rappeumat ovat eräiden "lääkäreiden" ammattietiikassa sekä korruptoituneiden ja hallintolain alaisten instanssien moraalissa

    • Oi voi voi!

      Tosi huono juttu on se, että et mennyt ensimmäiseen kuntoutukseen, jota sinulle tarjottiin - siitä huolimatta olisiko siitä oikeasti hyötyä tai missä asuit silloin.
      Se, että ihminen ei ota vastaan kuntoutusta on tosi paha etuuksien kannalta. Jos nyt vielä yrittäisit selvittää, onko mahdollisuuksia päästä siihen ensimmäiseen kuntoutukseen, ja viivästyksen syyksi sanot muuton. Ehkä käytyäsi kuntoutuksessa statuksesi Kelan asiakkaana on parempi.

      Jos et enää pääse ensimmäiseen kuntoutukseen, ota uudella asuinpaikalla heti puheeksi kuntoutus, jotta pääsisit sinne "paikkailemaan huonoa käytöstäsi ensimmäisen kuntoutuksen kohdalla". Pyydä myös lääkäriä kirjoittamaan siihen toiseen kuntoutushakemukseen se, että ensimmäinen kuntoutus estyi muuton takia!!! On hyvä, että estyminen on kirjattuna johonkin virallisesti ja se selittyy muulla kuin haluttomuudellasi.

      Sitä on tässä vaiheessa turha miettiä, onko kuntoutuksesta oikeasti hyötyä. Tarjotusta etuudesta ei parane kieltäytyä - varsinkin, kun etuus liittyy työkykyyn. Jos kuntoutukseen pääset, älä esitä siellä hapanta naamaa vaan näytä motivoituneelta.

      Turhauttavaa kuntoutuksessa tosin on, mutta siitä viis. Itse kävin 1,5 v fysioterapiassa ilman tulosta. Kaksi viikkoa sen jälkeen, kun fysioterapeutti oli kirjoittanut lausunnon fysioterapian toimimattomuudesta, alkoi laitoskuntoutus!

      Näytin lausuntoa siellä fysioterapeutille, joka sanoi, että eihän tässä mitään voi tehdä. Käytimme kuntoutuksen yksilöfysioterapia-ajat lähinnä jutteluun ja vertailimme esim. venytysliikkeitä: miten teet, ai oikein.
      Lisäksi kumitimme yhteisliikuntakertoja lukujärjestyksestäni, koska liika liikkuminen teki siinä vaiheessa vain hallaa. Jatkosuosituksia ei pystytty antamaan.

      Kyseinen kuntoutus esti minulta myös työnhaun kyseiselle syksylle, koska kuntoutus alkoi samaan aikaan kuin koulu (olen opettaja). En siis voinut edes konkreettisesti testata työkykyäni sinä syksynä, niin kuin aiemmin ajattelin, pitkän sairausloman jälkeen. Mutta tulipahan käytyä. Nykyään Kela käyttäytyä minua kohtaan asiallisemmin. Sen jälkeen en ole hylkyjä saanut.

      • kysele omista,

        vaan puolisonsa asioista.
        Mutta juu, olisi pitänyt mennä sinne kuntoutukseen


      • Vittuuntunut luuseri
        kysele omista, kirjoitti:

        vaan puolisonsa asioista.
        Mutta juu, olisi pitänyt mennä sinne kuntoutukseen

        Onko kellään kokemusta vak.yhtiö TAPIOLAN uudelleenkoulutuksesta? Itse jouduin jäämään työelämästä pois n.2v sitten selän takia. edellä mainittu yhtiö lupasi tukea/maksaa uudelleenkoulutuksen, mutta en ole edelleenkään päässyt yhtään mihinkään vaikka olen käynyt pääsykokeissa ja läpäissyt ne erinomaisesti. Työkokeilua sentään raaskivat maksaa 1.5kk: ) Ainoa tapa selvitä' tästä ONGELMASTA on ilmeisesti TAPPAA ITSENSÄ!!! Kuntoutustukea en saa ja toimeentulo on pyhähenki..... VITTU että ihmistä VOI VITUTTAA!!!!
        Onneksi suomessa hoidetaan hyvin sairastuneen ihmisen asiat, hienot lait kyllä on, mutta kukaan ei valvo niiden noudattamista. Eli siis, jos joudut jäämään pois töistä sairautesi takia niin OMAPAHAN ON ONGELMAS SAAAATAAANAAA.


      • Admwtja
        Vittuuntunut luuseri kirjoitti:

        Onko kellään kokemusta vak.yhtiö TAPIOLAN uudelleenkoulutuksesta? Itse jouduin jäämään työelämästä pois n.2v sitten selän takia. edellä mainittu yhtiö lupasi tukea/maksaa uudelleenkoulutuksen, mutta en ole edelleenkään päässyt yhtään mihinkään vaikka olen käynyt pääsykokeissa ja läpäissyt ne erinomaisesti. Työkokeilua sentään raaskivat maksaa 1.5kk: ) Ainoa tapa selvitä' tästä ONGELMASTA on ilmeisesti TAPPAA ITSENSÄ!!! Kuntoutustukea en saa ja toimeentulo on pyhähenki..... VITTU että ihmistä VOI VITUTTAA!!!!
        Onneksi suomessa hoidetaan hyvin sairastuneen ihmisen asiat, hienot lait kyllä on, mutta kukaan ei valvo niiden noudattamista. Eli siis, jos joudut jäämään pois töistä sairautesi takia niin OMAPAHAN ON ONGELMAS SAAAATAAANAAA.

        Kyykytysjärjestelmä on tällanen jotta herrat voivat täyttää lompuukinsa. Valitukset vaa lumeoikeuteen.


    • kyykytysjatkuu

      7kk sairausloma katkesi kun nuori ammattitaidoton terveyskeskuslääkäri sattui vaan olemaan sitä mieltä että sairaudet eivät haittaa työllistymistä.

      Olen siis taas Typissä jossa ihmetellään kun olen niin huonokuntoinen.

      Eihän se haittaa jos mahaan ja selkään sattuu ja ahdistaa kyllä työelämään pysty menemään ja ilmaisiin työkokeiluihin vaikka loppuelämäksi!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      313
      3566
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1669
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1500
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      56
      1425
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1290
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1250
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      49
      1212
    8. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    9. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      182
      1161
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1147
    Aihe