VENEKERHO

uusi stadilainen

Kokemuksia Helsinkiläisistä venekerhoista? Hyviä/ huonoja puolia...

67

7652

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niitä

      hyviä puolia

      • etten enään

        ole kytköksessä pursiseuraan, olen vapaa kaikesta kyräilystä, kuppikunnista ,nyt nautin vaan veneilystä


    • on yksinkertaisesti

      paras...

      • uusi stadilainen

        miksi se on paras?


      • ei hoskilainen
        uusi stadilainen kirjoitti:

        miksi se on paras?

        HSK on iso seura, jolla on ison seuran edut ja haitat. Se kuitenkin toimii jokaisella osa-alueella. On siis laituriparkki niille, jotka eivät muuta osaa kaivata, mutta myös urheiluseura jounioritoimintoineen sitä kaipaavalle. Joutuu siitä sitten vähän maksamaankin, mutta homma tosiaan toimii. HSK olisi varmaan oma valintani, jos sillä laidalla kaupunkia asuisin.

        Omaani en tässä ala kehumaan sen enempää, mutta hyvin tyytväinen siihenkin olen. Samat plussat voisin antaa, kaikki vain pienemmässä mittakaavassa. Mikä siis on paras, riippuu aivan siitä, mitä seuratoiminnalta hakee. Itse en osaisi edes kuvitella siirtyväni johonkin naapuriseuroistamme, mutta joku toinen voisi arvostaa niiden keskeisenä painopisteenä olevat laituri- ja telakka toiminnat korkeallekin.

        Maksutkin vaihtelevat ja usein toiminta monella taholla tuo kustannuksiakin. Joka tapauksessa jäsenmaksut ovat melkoisen pieni menoerä veneenpidossa. Minä siedän mielelläni sen pienen lisäkustannuksen, kun tunnen saavani sille reilun vastikkeen.

        Tuskin kukaan osaa vastata kysymykseen, mikä on paras seura muuten kuin omalta kohdaltaan. Katsele seurojen nettisivuja läpi. Ne kertovat hyvin paljon siitä, mitä seurassa puuhataan, vai puuhataanko siellä mitään. Itse en ollenkaan allekirjoittaisi tuota alempana esitettyä näkemystä, että lähin olisi paras.


      • niin on
        ei hoskilainen kirjoitti:

        HSK on iso seura, jolla on ison seuran edut ja haitat. Se kuitenkin toimii jokaisella osa-alueella. On siis laituriparkki niille, jotka eivät muuta osaa kaivata, mutta myös urheiluseura jounioritoimintoineen sitä kaipaavalle. Joutuu siitä sitten vähän maksamaankin, mutta homma tosiaan toimii. HSK olisi varmaan oma valintani, jos sillä laidalla kaupunkia asuisin.

        Omaani en tässä ala kehumaan sen enempää, mutta hyvin tyytväinen siihenkin olen. Samat plussat voisin antaa, kaikki vain pienemmässä mittakaavassa. Mikä siis on paras, riippuu aivan siitä, mitä seuratoiminnalta hakee. Itse en osaisi edes kuvitella siirtyväni johonkin naapuriseuroistamme, mutta joku toinen voisi arvostaa niiden keskeisenä painopisteenä olevat laituri- ja telakka toiminnat korkeallekin.

        Maksutkin vaihtelevat ja usein toiminta monella taholla tuo kustannuksiakin. Joka tapauksessa jäsenmaksut ovat melkoisen pieni menoerä veneenpidossa. Minä siedän mielelläni sen pienen lisäkustannuksen, kun tunnen saavani sille reilun vastikkeen.

        Tuskin kukaan osaa vastata kysymykseen, mikä on paras seura muuten kuin omalta kohdaltaan. Katsele seurojen nettisivuja läpi. Ne kertovat hyvin paljon siitä, mitä seurassa puuhataan, vai puuhataanko siellä mitään. Itse en ollenkaan allekirjoittaisi tuota alempana esitettyä näkemystä, että lähin olisi paras.

        "Itse en ollenkaan allekirjoittaisi tuota alempana esitettyä näkemystä, että lähin olisi paras."

        tämä perustuu siihen, että talvella voi käydä vaikka iltalenkillä tarkistamassa onko pressut kunnossa myrskyn jäljiltä jne... kesälläkin harva se ilta poikkean veneellä jotain puuhailemassa. mikäli kerhoni olisi vaikka 15km päässä se vaatisi aina autolla menemistä ja toisi kustannuksia. samalla käyntien määrä veneellä vähenisi. siksi siis mielestäni etäisyys on juuri tärkein seikka, koska en ole kuullut minkään kerhon olevan niin totaalisen huono, että sinne ei kukaan haluaisi liittyä muistasyistä.

        toki jos asuu valmiiksi jossain vantaan perukalla, niin ei liene suurta eroa mihin seuraan autolla sieltä ajaa.


      • puhutaan
        niin on kirjoitti:

        "Itse en ollenkaan allekirjoittaisi tuota alempana esitettyä näkemystä, että lähin olisi paras."

        tämä perustuu siihen, että talvella voi käydä vaikka iltalenkillä tarkistamassa onko pressut kunnossa myrskyn jäljiltä jne... kesälläkin harva se ilta poikkean veneellä jotain puuhailemassa. mikäli kerhoni olisi vaikka 15km päässä se vaatisi aina autolla menemistä ja toisi kustannuksia. samalla käyntien määrä veneellä vähenisi. siksi siis mielestäni etäisyys on juuri tärkein seikka, koska en ole kuullut minkään kerhon olevan niin totaalisen huono, että sinne ei kukaan haluaisi liittyä muistasyistä.

        toki jos asuu valmiiksi jossain vantaan perukalla, niin ei liene suurta eroa mihin seuraan autolla sieltä ajaa.

        Lähimpiin on matkaa pari kilometriä, omaan runsaat kolme, ja telakkapaikalle, joka ei ole oman seuran hallinnoima, tulee jo viitisen kilometriä. Jos kysyjän nimimerkki on stadilanen, ei liene kyse Vantaan perukoista. Stadilaisilla taas valinnan varaa on keskimäärin saman verran kuin minulla. Kaksi tai viisi kilometriä ei voine asiaa ratkaista. Eikä kauempana rannasta asuvalle 10 tai 12 km sen enempää. Jos seurojen paremmutta kysellään, on luultavasti kyse jostain muusta.


      • HKS:n jäsen
        uusi stadilainen kirjoitti:

        miksi se on paras?

        Terve,

        Itse olen HSK:n jäsen. Omaan tarkoitukseeni HSK on ihan passeli: sataman sijainti avoveden suhteen on hyvä. Laiturista ei tarvitse montaa hetkeä ajaa moottorilla (purjeilla en viitsi yrittää). Sataman palvelut (siis nostot, laskut, kraana, vesi sähkö sekä kentälle että laituriin, etc.) toimivat vähintäänkin asiallisesti.

        Lauttasaari nyt on liikenteellisesti pussinpohja, mutta se on sitten kysymys, joka riippuu siitä, missä itse kukin asuu.

        HSK on maksujen puolesta ehkä vähän tyyriihkö. Lisäksi iso seura vaatii ehkä vähän byrokraattista toimintatapaa.

        Itselläni ei ole valittamista.


      • Tyyristä tosiaan
        HKS:n jäsen kirjoitti:

        Terve,

        Itse olen HSK:n jäsen. Omaan tarkoitukseeni HSK on ihan passeli: sataman sijainti avoveden suhteen on hyvä. Laiturista ei tarvitse montaa hetkeä ajaa moottorilla (purjeilla en viitsi yrittää). Sataman palvelut (siis nostot, laskut, kraana, vesi sähkö sekä kentälle että laituriin, etc.) toimivat vähintäänkin asiallisesti.

        Lauttasaari nyt on liikenteellisesti pussinpohja, mutta se on sitten kysymys, joka riippuu siitä, missä itse kukin asuu.

        HSK on maksujen puolesta ehkä vähän tyyriihkö. Lisäksi iso seura vaatii ehkä vähän byrokraattista toimintatapaa.

        Itselläni ei ole valittamista.

        Aika kallis on tosiaan, yli tonni on sileänä ennenkuin uusi jäsen on saanut veneensä seuraan. Aika mielenkiintoinen juttu toi veneen rekisteröintimaksu (650 egee). Jollain muullakin seuralla tiedän sellaisen olevan, liekö yleinenkin.


    • lähin...

      itselleni etäisyys kerhoon on tärkeä kriteeri. suosittelen silti omaani, eli sarvaston venekerhoa. maksut ovat käsittääkseni halvimmasta päästä ja vaikka aloitin tumpelona veneilijänä, niin en ole huomannut mitään viisastelijoita kerhossa. itse ajelen moottoriveneellä, joten purkkarimiehistä en niin tiedä. kai siittä sakista aina pari pakollista kovienkelien kerskujaa löytyy ;)

      • purkkarimiess

        No jaa. En itse ainakaan ole huomannut mitään suurempia "kovankelin kerskujia" em. kerhossa. Plussana on todella suojainen satama, ystävällinen porukka (sekä motarit että purkkarit) ja alhaisemmat jäsenmaksut kuin kaupungilla.


      • kerhoilee
        purkkarimiess kirjoitti:

        No jaa. En itse ainakaan ole huomannut mitään suurempia "kovankelin kerskujia" em. kerhossa. Plussana on todella suojainen satama, ystävällinen porukka (sekä motarit että purkkarit) ja alhaisemmat jäsenmaksut kuin kaupungilla.

        niin siis en ole itsekään törmännyt näihin kerskujiin, mutta kuten hymynaamalla totesin jokaiseen kerhoon varmasti mahtuu muutama :) kai meillä jokaisella on omat oudot tapamme, mutta keskimääräisesti ottaen hyvä kerho ja paranee jos uusi kerhotalo tulee (saunalla kiitos) =)

        menis muuten hyvin terassi tossa kerhotalossa. en kaipaa mitään juottolaa, mutta jos on joskus käynyt espoossa otsolahden venekerholla niin tietää mitä tarkoitan.


      • vaikka et kertonut....
        kerhoilee kirjoitti:

        niin siis en ole itsekään törmännyt näihin kerskujiin, mutta kuten hymynaamalla totesin jokaiseen kerhoon varmasti mahtuu muutama :) kai meillä jokaisella on omat oudot tapamme, mutta keskimääräisesti ottaen hyvä kerho ja paranee jos uusi kerhotalo tulee (saunalla kiitos) =)

        menis muuten hyvin terassi tossa kerhotalossa. en kaipaa mitään juottolaa, mutta jos on joskus käynyt espoossa otsolahden venekerholla niin tietää mitä tarkoitan.

        Tietääkseni se Otsolahden satama (Tapiolan venekerhon satama) on moottorivenesatama, johon pääsee ainoastaan ilman mastoa.
        Joillekin on terassia ja saunaa tärkeämpi asia se, että venesatamaan pääsisi omalla veneellä - kirjoitit viestisi purjehdusfoorumille!

        Jos ei halua liittyä "kerhoon" ainoastaan kannatuksen tai terassin ym vuoksi, on hyvä jo etukäteen selvittää löytyykö sieltä paikka omalle veneelle ;-)


      • asiasta tyystin
        vaikka et kertonut.... kirjoitti:

        Tietääkseni se Otsolahden satama (Tapiolan venekerhon satama) on moottorivenesatama, johon pääsee ainoastaan ilman mastoa.
        Joillekin on terassia ja saunaa tärkeämpi asia se, että venesatamaan pääsisi omalla veneellä - kirjoitit viestisi purjehdusfoorumille!

        Jos ei halua liittyä "kerhoon" ainoastaan kannatuksen tai terassin ym vuoksi, on hyvä jo etukäteen selvittää löytyykö sieltä paikka omalle veneelle ;-)

        siis otsolahti oli vain malliesimerkki miten kerhotalon yhteydessä on ravintola/terassi. tällainen toimisi mielestäni myös sarvastossa erinomaisesti. siellä siis käyvät viereisen rantapolun kävelijät istahtamassa ja vastaava kävelijä liikenne tai isompikin menee sarvaston kerhon ohi.


      • ei kysellyt ravintolaa
        asiasta tyystin kirjoitti:

        siis otsolahti oli vain malliesimerkki miten kerhotalon yhteydessä on ravintola/terassi. tällainen toimisi mielestäni myös sarvastossa erinomaisesti. siellä siis käyvät viereisen rantapolun kävelijät istahtamassa ja vastaava kävelijä liikenne tai isompikin menee sarvaston kerhon ohi.

        Voi sua tosikkoa!
        En tunne sarvastoa sen paremmin kuin otsolahden ravintolaterassiakaan.


      • tosikko?
        ei kysellyt ravintolaa kirjoitti:

        Voi sua tosikkoa!
        En tunne sarvastoa sen paremmin kuin otsolahden ravintolaterassiakaan.

        ei sun tarvitsekkaan tuntea. tämä ole vain esimerkki, jossa oli kaksi venekerhon nimeä. vaihdetaan ne vaikka ruttorantaan ja lokalampeen, jos mielikuvitus nimet auttavat.


      • parempia esimerkkejä?
        tosikko? kirjoitti:

        ei sun tarvitsekkaan tuntea. tämä ole vain esimerkki, jossa oli kaksi venekerhon nimeä. vaihdetaan ne vaikka ruttorantaan ja lokalampeen, jos mielikuvitus nimet auttavat.

        Monilla pääkaupunkiseudun pursiseuroilla on paitsi hyvä satama, telakointialue, kahvila-ravintola ja sauna, myös saarikiinteistöjä saunoineen ja retkisatamineen. Kannattaa katsoa eri seurojen verkkosivuja! Liittymis- ja jäsenmaksuissa on eroja, mutta niin on toimintamuodoissa ja fasiliteeteissäkin.


      • etsinyt
        parempia esimerkkejä? kirjoitti:

        Monilla pääkaupunkiseudun pursiseuroilla on paitsi hyvä satama, telakointialue, kahvila-ravintola ja sauna, myös saarikiinteistöjä saunoineen ja retkisatamineen. Kannattaa katsoa eri seurojen verkkosivuja! Liittymis- ja jäsenmaksuissa on eroja, mutta niin on toimintamuodoissa ja fasiliteeteissäkin.

        en tunne muita seuroja kuin nuo, joten en lähtenyt erikseen etsimään mitään. mainitsin vain otsolahden esimerkkinä, koska tiesin siinä olevan kahvilan/ravintolan. en täysin tajua miksi takerrut tähän kyseisen seuran nimeen? sen voi korvata millävain vastaavalla seuralla. esimerkki koski vain seuraa jonka rakennuksessa on muutakin toimintaa. itse seura voi olla vaikka täysin surkea, koska siittä minulle ei ole mitään tietoa.

        joko ymmärsit vai jäikö vielä jotain epäselvää?


    • mainsaill

      jos lähtee noista lähtökohdista eli mikä on paras,tulee ensin määritellä ne tarpeet joita seuran tulisi tyydyttää.nämä voivat olla hyvin erilaisia.joku voi kaivata laituripaikkaa,junnukoulutusta,purjehduskoulutusta,sosiaalista seurapiiriä,saaripaikkoja,isolle veneelle tilaa tms. .esimerkiksi jos et kaipaa retkisatamia,ei sinun kannata maksaa korkeampia liittymismaksuja ja vuosimaksuja vaan liittyä seuraan,jolla ei tällaisia rahareikiä ole.mieti nyt mitä haluat/tarvitset ja etsi sen jälkeen vaihtoehdot.pääosin tieto hyvin netissä.

      • saaristomerellä

        tulkaa pois sieltä ruuhkan keskeltä. Tuokaa ainakin veneenne saaristomerelle, niin pääsette suoraan autolla sinne, minne veneenne kuitenkin tuotte veneillessänne. Täällä on paljon seuroja, joilla on hyviä tukikohtia pitkin saaristomerta.


      • joka viikonloppu?
        saaristomerellä kirjoitti:

        tulkaa pois sieltä ruuhkan keskeltä. Tuokaa ainakin veneenne saaristomerelle, niin pääsette suoraan autolla sinne, minne veneenne kuitenkin tuotte veneillessänne. Täällä on paljon seuroja, joilla on hyviä tukikohtia pitkin saaristomerta.

        Miksi ajaa joka viikonloppu pari tuntia per sivu? Se on kaikki veneilyajasta pois. Mieluummin pitää venettä n. puolen tunnin matkan päässä.


      • kutsusta
        saaristomerellä kirjoitti:

        tulkaa pois sieltä ruuhkan keskeltä. Tuokaa ainakin veneenne saaristomerelle, niin pääsette suoraan autolla sinne, minne veneenne kuitenkin tuotte veneillessänne. Täällä on paljon seuroja, joilla on hyviä tukikohtia pitkin saaristomerta.

        mutta ei missään tapauksessa.
        Veneilyssä on eräs mukava puoli se, että vene on lähempänä (minulla 15 km) kotia kuin kesämökki. Ei tarvitse repiä hermojaan ja polttaa bensaa ruuhkaliikenteessä joka ikinen viikonloppu ja veneen ylläpito on paljon vaivattomampaa.


      • Kalle
        kutsusta kirjoitti:

        mutta ei missään tapauksessa.
        Veneilyssä on eräs mukava puoli se, että vene on lähempänä (minulla 15 km) kotia kuin kesämökki. Ei tarvitse repiä hermojaan ja polttaa bensaa ruuhkaliikenteessä joka ikinen viikonloppu ja veneen ylläpito on paljon vaivattomampaa.

        Mihin tarvitsee seuraa kun on oma mökki?

        Jos kuitenkin, niin mitäs jos vaihtas seuraa viiden vuoden välein. Sais aina uusia veneily alueita kun vanhat tulee turhan tutuiksi. Samaa väylää kun vuosikausia junnaa rupeaa tylsistymään samoihin maisemiin. Eläkkeellä on eri asia kun on aikaa mennä pidemmälle kerralla. mullakin on mökki ja en kuulu seuraan. Vene makaa mantereella omassa rannassa ja kesällä mökillä kun ei olla reissussa.


      • ei kesämökille
        Kalle kirjoitti:

        Mihin tarvitsee seuraa kun on oma mökki?

        Jos kuitenkin, niin mitäs jos vaihtas seuraa viiden vuoden välein. Sais aina uusia veneily alueita kun vanhat tulee turhan tutuiksi. Samaa väylää kun vuosikausia junnaa rupeaa tylsistymään samoihin maisemiin. Eläkkeellä on eri asia kun on aikaa mennä pidemmälle kerralla. mullakin on mökki ja en kuulu seuraan. Vene makaa mantereella omassa rannassa ja kesällä mökillä kun ei olla reissussa.

        "Samaa väylää kun vuosikausia junnaa rupeaa tylsistymään samoihin maisemiin"

        Kaislikkonäkymät sentää tuossa vaihtuu, kesämökillä joutuu tuijottamaan samaa maisemaa vuodesta toiseen, se vasta tylsää onkin.

        Paras ja mukavin ratkaisu matkapurren säilytykseen ovat kaupalliset satamat ja telakat. Purjehtijalle kesämökeistä ei ole muuta kuin riesaa.


    • ensin omat toiveesi

      Mitä odotat seuralta? Pistä vaikka ensin ne asiat listaan. Sitten vain vähän surffausta sen kaivamiseksi esiin, mikä seura mitenkin vastaa tarvettasi. Malliksi muutama asia, joille saatat panna painoa tai sitten et
      -satama
      -telakointialue
      -nostopalvelut
      -saaritukikohta tai -kohdat
      -sijainti
      -koulutus
      -kilpailutoiminta
      -nuorisotoiminta
      -hinnat

      Ei varmaan kukaan pysty kovin monesta seurasta arviota antamaan, useimmat kai ovat vain yhden jäseniä.

      Tietysti joillain seuroilla on vielä sitten jokin oma erikoispiirre, "sävytys". NJK on leimallisesti ruotsinkielinen ja vähän sellaisen "pikkusormi ojossa" -jengin maineessa. HSK, KoPu ja HTPS ovat aktiivisemmasta päästä myös kilpapurjehduksessa, siis järjestäjinä. Kaksi jälkimmäistä ovat muuten TUL:n seuroja. Ei kai siellä mitään jäsenkirjoja kysellä, mutta ehkä Kokoomuksen tai persujen äänestäjä olisi vähän outo lintu.
      HMVK:lla on hyvässä paikassa satama, mutta kallis seura. Nimestään huolimatta siellä on myös purjeveneitä jonkin verran.

      • arvoinen seura

        on myös Merenkävijät.


      • näkyy

        >Kaksi jälkimmäistä ovat muuten TUL:n seuroja. Ei kai
        >siellä mitään jäsenkirjoja kysellä, mutta ehkä
        >Kokoomuksen tai persujen äänestäjä olisi vähän
        >outo lintu.

        Miten tuo henk.koht. äänestyskäyttäytyminen näkyy ko. seurojen toiminnassa?


      • pitäisi sotkea veneilyyn!
        näkyy kirjoitti:

        >Kaksi jälkimmäistä ovat muuten TUL:n seuroja. Ei kai
        >siellä mitään jäsenkirjoja kysellä, mutta ehkä
        >Kokoomuksen tai persujen äänestäjä olisi vähän
        >outo lintu.

        Miten tuo henk.koht. äänestyskäyttäytyminen näkyy ko. seurojen toiminnassa?

        Kyllä eri seuroissa voi olla erilainen ilmapiiri. En jaksa uskoa, että se kuitenkaan johtuisi jäsenten äänestämiskäyttäytymisestä. Oma käsitykseni on, että aika moni meistä on liittynyt siihen seuraan, jonne on lyhin etäisyys - ja josta saa veneelleen satamapaikan. Eikö jokaisen puoluekanta ole hänen oma asiansa, jota ei pitäisi yhdistää veneilyyn millään tavalla?

        Pienet seurat, joilla jäseniä on vähemmän, ovat todennäköisesti "kodikkaampia" kuin suuret. Kaikkiin seuroihin tietenkin saattaa pesiytyä tavalla tai toisella erikoisia henkilöitä, jopa seuran virkoihin. Näinhän on muillakin elämän aloilla.


      • joskus naiivisti
        pitäisi sotkea veneilyyn! kirjoitti:

        Kyllä eri seuroissa voi olla erilainen ilmapiiri. En jaksa uskoa, että se kuitenkaan johtuisi jäsenten äänestämiskäyttäytymisestä. Oma käsitykseni on, että aika moni meistä on liittynyt siihen seuraan, jonne on lyhin etäisyys - ja josta saa veneelleen satamapaikan. Eikö jokaisen puoluekanta ole hänen oma asiansa, jota ei pitäisi yhdistää veneilyyn millään tavalla?

        Pienet seurat, joilla jäseniä on vähemmän, ovat todennäköisesti "kodikkaampia" kuin suuret. Kaikkiin seuroihin tietenkin saattaa pesiytyä tavalla tai toisella erikoisia henkilöitä, jopa seuran virkoihin. Näinhän on muillakin elämän aloilla.

        kuvittelee, että ihmisten äänestyskäyttäytminen heijastaisi heidän arvojaan ja mielipiteitään eikä olisi vain summamutikassa vedeltyjä rukseja. Sitä ilmapiiriä minä lähinnä tarkoitin.


      • onko niiden kahden
        joskus naiivisti kirjoitti:

        kuvittelee, että ihmisten äänestyskäyttäytminen heijastaisi heidän arvojaan ja mielipiteitään eikä olisi vain summamutikassa vedeltyjä rukseja. Sitä ilmapiiriä minä lähinnä tarkoitin.

        aikaisemmin mainitun pursiseuran, Kopun ja Htps:n ilmapiiri muista poikkeava? En tunne kumpaakaan, enkä ole edes liiemmin ajatellut mitä puoluekantoja tai yhteiskuntaluokkia pursiseurat, seuratoverini tai yleensä muut veneilijät edustavat. Mitä väliä sillä on? Eikö pääasia ole, että viihdytään yhteisen harrastuksen parissa?

        Äänestyskäyttäytyminen on mielestäni edelleenkin jokaisen oma asia, samoin kuin muukin vakaumus. Pitääkö sitäkin pohtia vapaa-ajan harrastuksissa?


      • Palstan lukija 3

        yksi pointti. Selvitä, missä seurassa Jr vaikuttaa ja kierrä se seura kaukaa.


    • Ainoa kriteeri

      On että saa veneen laituriin.
      Kun täällä ainoa tapa saada vene laituriin, on kuulua seuraan.
      Kuulun siis halvimpaan seuraan, on moottorivenekerho.
      Käytän vain laituripaikkaa.
      En käy saaressa, en käy talkoissa, en säilytä talvella venettä alueella, en nosta/laske edes venettä seuran rannassa, septin tyhjennän seuran laiturissa.

    • purjehdusseuraa

      niin sitten HSK, tai jos haluat purjehtia ruotsiksi niin NJK. Venekerhoista en sano mitään kun ei ole kokemuksia.

      • löytyy täältä:

      • kaupungin sivuilla
        löytyy täältä: kirjoitti:

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_suomalaisista_pursiseuroista

        Voit itse todeta, että pääkaupunkiseudulla on monia muitakin kuin vain nuo kaksi seuraa. Purjehtia voi millä kielellä haluaa.

        Muistaakseni ulkoiluosiossa on alakohtana veneily ja sieltä löytyvät myös venepaikkoja tarjoavat seurat Helsingissä.


      • vaihtoehtoja on

        Noiden lisäksi todellakin on muitakin pursiseuroja. Jako ei ole mitenkään täysin pitävä, mutta useampi venekerhoista on enemmän laiturikerhoja ja pursiseurat...noo pursiseuroja. HSK ja NJK vain suurimmat, mutta aivan yhtä monipuolista toimintaa löytyy muualtakin.


      • historia mielessä
        vaihtoehtoja on kirjoitti:

        Noiden lisäksi todellakin on muitakin pursiseuroja. Jako ei ole mitenkään täysin pitävä, mutta useampi venekerhoista on enemmän laiturikerhoja ja pursiseurat...noo pursiseuroja. HSK ja NJK vain suurimmat, mutta aivan yhtä monipuolista toimintaa löytyy muualtakin.

        HSK on muuten alkuperältään yhtä ruotsinkielinen kuin NJK. Se oli oikeastaan ruotsinkielisten duunareiden seura, kun NJK oli "bättre folkin". NJK:n kohdalla epiteetti taitaa päteä yhä, HSK:n kohdalla taas ei taida kumpikaan määre enää olla kovin tarkka.
        NJK taitaa olla Stadissa ainoa, jossa ollaan aktiivisesti ja arkipäiväisesti ruotsinkielisiä ihan jokapäiväisessä toiminnassa.
        Enemmän se pursiseura-sana kertoo seuran iästä kuin toiminnan tai fleetin luonteesta. Mahtaako yhtään puhdasta purjeveneseuraa ollakaan? (Muistin juuri yhden, mutta se ei ole Stadissa eikä kovin iso muutenkaan. Eikä sen nimessä ole pursiseuraa.)


      • H323
        historia mielessä kirjoitti:

        HSK on muuten alkuperältään yhtä ruotsinkielinen kuin NJK. Se oli oikeastaan ruotsinkielisten duunareiden seura, kun NJK oli "bättre folkin". NJK:n kohdalla epiteetti taitaa päteä yhä, HSK:n kohdalla taas ei taida kumpikaan määre enää olla kovin tarkka.
        NJK taitaa olla Stadissa ainoa, jossa ollaan aktiivisesti ja arkipäiväisesti ruotsinkielisiä ihan jokapäiväisessä toiminnassa.
        Enemmän se pursiseura-sana kertoo seuran iästä kuin toiminnan tai fleetin luonteesta. Mahtaako yhtään puhdasta purjeveneseuraa ollakaan? (Muistin juuri yhden, mutta se ei ole Stadissa eikä kovin iso muutenkaan. Eikä sen nimessä ole pursiseuraa.)

        Muistan kerran kokouksen ESF:ssä ,kun kukaan ei suostunut edes puhumaan Suomea. Aika painostavaa meininkiä. Tuskin muuttunut mihinkään.


      • ja seurat
        historia mielessä kirjoitti:

        HSK on muuten alkuperältään yhtä ruotsinkielinen kuin NJK. Se oli oikeastaan ruotsinkielisten duunareiden seura, kun NJK oli "bättre folkin". NJK:n kohdalla epiteetti taitaa päteä yhä, HSK:n kohdalla taas ei taida kumpikaan määre enää olla kovin tarkka.
        NJK taitaa olla Stadissa ainoa, jossa ollaan aktiivisesti ja arkipäiväisesti ruotsinkielisiä ihan jokapäiväisessä toiminnassa.
        Enemmän se pursiseura-sana kertoo seuran iästä kuin toiminnan tai fleetin luonteesta. Mahtaako yhtään puhdasta purjeveneseuraa ollakaan? (Muistin juuri yhden, mutta se ei ole Stadissa eikä kovin iso muutenkaan. Eikä sen nimessä ole pursiseuraa.)

        En tarkoittanut pursiseuran ja venekerhon erolla jakoa kulkuvoiman mukaan, vaan aktiviteettia. Toiset kun ovat edelleen muun ohella myös urheiluseuroja ja toiset vain laituriparkkeja. Ja kuten sanottu, jako on vain suuntaa-antava nimen mukaan, poikkeuksia on paljonkin suuntaan ja toiseen.

        NJK:n kohdalla se kielellinen epiteetti on tosiaan pätevä. Laiturikieli on virallisesti ruotsi, eikä ilman ruotsin taitamista ole jäseneksi asiaa. Ellei satu olemaan huippupurjehtija, sellaiset kelpaavat edustamaan vähäisemmälläkin kielitaidolla.


      • tunnen
        historia mielessä kirjoitti:

        HSK on muuten alkuperältään yhtä ruotsinkielinen kuin NJK. Se oli oikeastaan ruotsinkielisten duunareiden seura, kun NJK oli "bättre folkin". NJK:n kohdalla epiteetti taitaa päteä yhä, HSK:n kohdalla taas ei taida kumpikaan määre enää olla kovin tarkka.
        NJK taitaa olla Stadissa ainoa, jossa ollaan aktiivisesti ja arkipäiväisesti ruotsinkielisiä ihan jokapäiväisessä toiminnassa.
        Enemmän se pursiseura-sana kertoo seuran iästä kuin toiminnan tai fleetin luonteesta. Mahtaako yhtään puhdasta purjeveneseuraa ollakaan? (Muistin juuri yhden, mutta se ei ole Stadissa eikä kovin iso muutenkaan. Eikä sen nimessä ole pursiseuraa.)

        kyllä Hoskin ruotsinkielisen historian. NJK on kuitenkin ainoa tietämäni (voi siis olla muitakin) seura, jonka säännöissä sanotaan että seuran alueella on puhuttava ruotsia (poikkeuksena match race centerin toiminta, jossa suomea saa poikkeuksellisesti puhua). Hoskilla ei ole onneksi enää kielipoliiseja (vai pitäisikö sanoa kieliamiraaleja) laiturilla luomassa paheksuvia katseita suomea puhuvia kohtaan.

        Purjehdusseura-termillä viittasin juuri siihen että jos hakee aktiivista (kilpa-)purjehdustoimintaa, niin nuo seurat nyt vain ovat MINUN MIELESTÄ Helsingin parhaat. NJK etenkin match racessa. En suinkaan tarkoittanut etteikö niissä seuroissa olisi moottoriveneitä, pitikö sekin nyt niin vääntää? Älkääkä nyt vetäkö herneitä nenään, on muitakin hyviä seuroja.

        Jos tosiaan on hakemassa vain laituripaikkaa tai erilaista "pursiseuraa" tai "venekerhoa" niin sitten voi jättää minun kommenttini huomioimatta, eikö?


      • Ainakin kotisivut
        tunnen kirjoitti:

        kyllä Hoskin ruotsinkielisen historian. NJK on kuitenkin ainoa tietämäni (voi siis olla muitakin) seura, jonka säännöissä sanotaan että seuran alueella on puhuttava ruotsia (poikkeuksena match race centerin toiminta, jossa suomea saa poikkeuksellisesti puhua). Hoskilla ei ole onneksi enää kielipoliiseja (vai pitäisikö sanoa kieliamiraaleja) laiturilla luomassa paheksuvia katseita suomea puhuvia kohtaan.

        Purjehdusseura-termillä viittasin juuri siihen että jos hakee aktiivista (kilpa-)purjehdustoimintaa, niin nuo seurat nyt vain ovat MINUN MIELESTÄ Helsingin parhaat. NJK etenkin match racessa. En suinkaan tarkoittanut etteikö niissä seuroissa olisi moottoriveneitä, pitikö sekin nyt niin vääntää? Älkääkä nyt vetäkö herneitä nenään, on muitakin hyviä seuroja.

        Jos tosiaan on hakemassa vain laituripaikkaa tai erilaista "pursiseuraa" tai "venekerhoa" niin sitten voi jättää minun kommenttini huomioimatta, eikö?

        on ruotsiksi.

        Voisi kuvitella, että kaikki kotimaiset pursiseurat tulevat vähitellen luopumaan "pakkoruotsista". Historia on sen tien jo näyttänyt. On selvä, että "pakkoruotsalaisissakin" seuroissa osataan ja myös puhutaan paitsi suomea, tarvittaessa myös muita kieliä. Tietääkseni ainakin NJK:ssa on jopa muutamia jäseniä, jotka eivät puhu edes suomea eikä ruotsia. Suvaitsematon kielipolitiikka on jäänne menneiltä ajoilta.


      • sekä että
        Ainakin kotisivut kirjoitti:

        on ruotsiksi.

        Voisi kuvitella, että kaikki kotimaiset pursiseurat tulevat vähitellen luopumaan "pakkoruotsista". Historia on sen tien jo näyttänyt. On selvä, että "pakkoruotsalaisissakin" seuroissa osataan ja myös puhutaan paitsi suomea, tarvittaessa myös muita kieliä. Tietääkseni ainakin NJK:ssa on jopa muutamia jäseniä, jotka eivät puhu edes suomea eikä ruotsia. Suvaitsematon kielipolitiikka on jäänne menneiltä ajoilta.

        Hss pääkieli on ruotsi, mutta suomeakin saa puhua.


      • 10+
        sekä että kirjoitti:

        Hss pääkieli on ruotsi, mutta suomeakin saa puhua.

        rasisminvastaisuuden edelläkävijä


      • AKELehto
        sekä että kirjoitti:

        Hss pääkieli on ruotsi, mutta suomeakin saa puhua.

        Ruotsin kieli on suomen syöpä. Ruotsinkielinen ylimistö pitää sillä kiinni etuoikeuksistaan turvaten mm. koulutukseen helpon pääsyn kielellään esim. hankeniin yms. Pysykää pois näistä HSS JA ESF seuroista, jos ette halua olla alempaa rotua ruotsinkielisten herrojen alamaisuudessa.


      • Voi valita
        H323 kirjoitti:

        Muistan kerran kokouksen ESF:ssä ,kun kukaan ei suostunut edes puhumaan Suomea. Aika painostavaa meininkiä. Tuskin muuttunut mihinkään.

        Miksi mennä ruotsinkieliseen seuraan, jos kieli nyppii? Suomenkielisiä on ylllin kyllin. Vapaa maa, voi valita.

        Itse suren sitä, että ruostinkielisiä ei enää ole Hesassa kuin NJK.


      • Silmälaput?
        AKELehto kirjoitti:

        Ruotsin kieli on suomen syöpä. Ruotsinkielinen ylimistö pitää sillä kiinni etuoikeuksistaan turvaten mm. koulutukseen helpon pääsyn kielellään esim. hankeniin yms. Pysykää pois näistä HSS JA ESF seuroista, jos ette halua olla alempaa rotua ruotsinkielisten herrojen alamaisuudessa.

        Kielitaito ylipäätään on pahasta? Kyllä suomen lisäksi on ihan hyvä osata kommunikoida muillakin kiellä, esim. ruotsi, englanti, saksa, ranska. Jos aihe on kiinnostava, ja asiantuntemustakin löytyy niin ei äidinkieli ole silloin pääasia.


    • savkilainen

      Olen ollut Sarvaston venekerhon jäsen nyt pari vuotta. Kokemukseni kerhosta ovat enimmäkseen positiiviset. Minua ei kuitenkaan kiinnosta kerhon "ylimääräisten" kustannusten maksaminen. Tarvitsen ainoastaan laituri- ja telakointipaikan.

      Mikä olisi yksinkertainen, halpa ja toimiva venekerho Helsingissä/ Helsingin lähellä?

      • molemmat tai varasta

        Pikaisen katsauksen perusteella SaVK on alueen edullisimmasta päästä jäsenmaksun osalta. Jos asia on todella siitä kiinni, on lähistöllä RTM, jonka jäsenmaksu on vielä viitosen pienempi. Parissakymmenessä vuodessa sillä säästää jo liittymismaksun, ellei jotain investoida ja koroteta maksuja.

        En todellakaan ymmärrä, miksi niin pienestä asiasta kuin jäsenmaksuista voi tehdä jotenkin merkittävän tekijän. Itse valitsisin seurani aivan muista lähtökohdista.


    • jr:n seuraa

      Jr:n seura ei tiennyt hyvää Dallasissakaan, eikä se varmaan ole Helsingissä sen parempi juttu...

    • vuosaari for ever

      kuulin huhuja oheisesta veneseurasta on kuulema ihan olematon ja toimimaton, että sinne ei kannata ainakaan liittyä, venekerho toiminut jo muutaman vuoden ja jäseniä kuuleman mukaan kaksi, kommondori ja vara sellainen. Bavaria-kommondori keksinyt itselleen oman veneseuran. HAHAAA että naurattaa.

    • seuraavaan uuteen seuraan

      eli hiljan on perustettu pienellä porukalla uusi seura jonka nimi on Meri-Kyrvät. Meri-Kyrpien tavoitteena on saada mukaan suuri joukko etenkin aloittelevia avomeripurjehtijoita. Seuran liittymismaksuksi olen kommodorina ajatellut vapaavalintaista kaljakoria. Ehtona on, että kori on kotimaista olutta ja vahvuudeltaa A-olutta.
      Liittymisen jälkeen jokaiselle jäsenelle jaetaan lippis jossa on n. 30 cm pitkä tekokyrpä pystyssä, värin saat valita joko mustasta tai vaaleasta. Tämän jälkeen olet tervetullut seuramme tukikohtiin edellyttäen että sinulla on seuran lippis päässä. Varaudu myös lainaamaan vaimoasi ajoittain hallituksen käyttöön.
      Ja ei muuta kuin tervetuloa mukavaan porukkaan!

      • haaa-a

        Taas joku säälittävi raukka, joka yrittää olla hauska keskustelupalstalla. Muuten et uskalla varmaan edes puhua. Koita löytää itseäsi ja jotain sisältöä elämällesi. Ehkä löydät vielä jonkun asian missä olet hyvä. Komedia ei ole sinun vahvuutesi. Käy terapiassa, tai jotain.
        Tsemppiä


    • uutela

      VUK

    • hössöläinen

      Riippuu tosiaan kriteereistä tuo 'hyvyys'.

      Itse olen HSS:n jäsen sijainnin ja sosiaalisten kontaktien vuoksi. Myös miljöö viehättää, purjehduksen jälkeen mukava istua terassilla. Monilla muilla jäsenillä on varmaan ihan eri syyt, esim. aktiivinen junnutoiminta tai 'vertaisryhmä' kuten classic yacht commitee.

    • lllrkrmrnrjrhfg

      Täälläkö oikeasti urpot vastaa yli 2 vuotta vanhoihin viesteihin:)

      Eiköhän tyyppi ole jo satamansa löytänyt, tai luopunut harrastuksesta.

      Kaikenlaista ääliötä...

    • Anonyymi

      venekerhojen toiminta on hyvää paitsi sarvaston venekerhon omituinen toiminta
      tuoda 10v seissyt vene kaupungin talvisäilytys alueelle pois omista nurkista .satuin
      näkemään kyseisen tapauksen. nimim, helsinkiläinen veron maksaja

    • Anonyymi

      Yhdys sanat

      • Anonyymi

        Taisi siinä olla muutakin korjattavaa kuin ”yhdys sanat”.
        Noin yleisellä tasolla sanoisin, että ei kannata tulla tänne kielioppia opettamaan.
        Koululaiset ovat kuitenkin melko marginaalinen ryhmä näillä veneily sivuilla.
        Pääasiallinen lukijakunta on tuossa mielessä jo menetetty kansanryhmä.


    • Anonyymi

      Punaiset farkut ja kipparilakki. Siinä kiteytettynä koko touhu.

    • Anonyymi

      Sellainen kokemus helsinkiläisistä venekerhoista, että hinnat nousevat joka vuosi.

      Tällä vauhdilla viiden vuoden päästä kaikki maksut ovat kaksinkertaistuneet.
      Mutta onko käteenjäävä liksa kaksinkertaistunut viiden vuoden kuluttua eli vuotaako vene?

      Siirsin veneeni länsirannikolle. Venepaikka maksaa 100 euroa/kausi ja saa jättää talveksi veteen jos haluaa. Jokisuulla oleva satama on vielä sellainen, että veden ollessa käytännössä makeaa, pohja ei kasva näkkiä eikä mitään muutakaan merkittävässä määrin koko kesänä....

      Mahdollinen nosto maksaa satasen, talvisäilytys hallissa neljäsataa.
      Oli pakko, jos meinaa veneillä. Helsingin hinnoilla karkaa valitettavasti käsistä kun liksa ei nouse samaa tahtia kulujen kanssa....

      • Anonyymi

        Pakko olla utelias: missä kunnassa saa noin halvalla laituripaikan? Onko sähkö, vesi, jätehuolto, aidattu ja lukittu laiturialue?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pakko olla utelias: missä kunnassa saa noin halvalla laituripaikan? Onko sähkö, vesi, jätehuolto, aidattu ja lukittu laiturialue?

        Jokainen tyylillään. Varmaan asuntojenkin hinnat ovat halvempia kuin Helsingissä. Tosin työpaikkoja on vähemmän ja palkat pienempiä. Erakkoluonne menee sinne missä tuntee itsensä kotoisaksi. Sosiaalisempi kaipaa vierelleen sukulaisia ja ystäviä. Helsingissä ne ovat valmiina. Porista pitäisi etsiä molemmat uudestaan. Taidan pysytellä täällä.


      • Anonyymi

        Oletko kuullut inflaatiosta? Outoa olisi, jos hinnat eivät nousisi. Ne venekerhojen perimät rahat kuitenkin menevät kaikkeen sellaiseen, minkä hinnat nousevat. Lisäksi talkootöitä tehdään koko ajan vähemmän ja vähemmän, mikä tietysti osaltaan kasvattaa seurojen menoja.

        Halvalla täällä Helsingissäkin mielestäni selviää. Itse taidan maksaa yhteensä vain vähän toista tonnia vuodessa seuralle, ja vastineeksi saan hyvän venepaikan satamasta kaikilla fasiliteeteilla kantakaupungissa, veneen talvisäilytyspaikan ja rajattoman käyttöoikeuden upeaan saaritukikohtaan saunoineen, grillikatoksineen ja muine rakennuksineen.


      • Anonyymi

        Taisit siirtää veneesi Inkoohon ?

        Siinä tapauksessa kannattaa tarkistaa hinnat, jo pelkkä autopaikka satamassa maksaa 100e/kuukausi ja sen joutuu vielä ostamaan osakkeena. Vaan sama on trendi Hellsinskayassakin, ja vielä kaava-alueilta ollaan viemässä veneitä pois, niinkuin pitääkin. Kaivarinranta on pilattu veneillä eikä niiden talvisäilytystä pidä missään tapauksessa jatkaa enää pääkaupunkiseudun alueella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taisit siirtää veneesi Inkoohon ?

        Siinä tapauksessa kannattaa tarkistaa hinnat, jo pelkkä autopaikka satamassa maksaa 100e/kuukausi ja sen joutuu vielä ostamaan osakkeena. Vaan sama on trendi Hellsinskayassakin, ja vielä kaava-alueilta ollaan viemässä veneitä pois, niinkuin pitääkin. Kaivarinranta on pilattu veneillä eikä niiden talvisäilytystä pidä missään tapauksessa jatkaa enää pääkaupunkiseudun alueella.

        Pilattu veneillä?
        Tarkoitatko Merisataman venepaikkoja vai sitä pientä länttiä, jossa on muutama vene?

        Sehän oli vielä taannoin kokonaan täynnä veneitä talvisin, keskellä meni junarata ja Neitsytpolun päässä Esso.

        Silloinko se ei ollut pilalla?

        Vai poistuuko pilaantuminen, kun viimeisetkin talvisäilytettävät veneet viedään pois ja jäljellä on joutomaana oleva tyhjä kenttä?
        Arvaa, mitä sille tyhjälle kentälle hyvin pian tapahtuu?

        Jos tarkoitat Merisatamassa laitureissa olevia veneitä, niin sateenkaariväen kelluvaa koko rannan mittaista hinttibaaria/juottolaako pitäisit parempana?

        Itse asiassa siihen Merisataman kentälle voisi laittaa koko kesäksi kaljatelttoja ja sen Senaatintorin peruutetun jättiterassin vielä isompana versiona. Elokuun helteissä leijuva kusenhaju tekisi eetvarttia veneistä valittajille.

        Ja pari ruiskunvaihtopistettä ja käyttöhuonetta tietysti myös sen alan harrastajille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pilattu veneillä?
        Tarkoitatko Merisataman venepaikkoja vai sitä pientä länttiä, jossa on muutama vene?

        Sehän oli vielä taannoin kokonaan täynnä veneitä talvisin, keskellä meni junarata ja Neitsytpolun päässä Esso.

        Silloinko se ei ollut pilalla?

        Vai poistuuko pilaantuminen, kun viimeisetkin talvisäilytettävät veneet viedään pois ja jäljellä on joutomaana oleva tyhjä kenttä?
        Arvaa, mitä sille tyhjälle kentälle hyvin pian tapahtuu?

        Jos tarkoitat Merisatamassa laitureissa olevia veneitä, niin sateenkaariväen kelluvaa koko rannan mittaista hinttibaaria/juottolaako pitäisit parempana?

        Itse asiassa siihen Merisataman kentälle voisi laittaa koko kesäksi kaljatelttoja ja sen Senaatintorin peruutetun jättiterassin vielä isompana versiona. Elokuun helteissä leijuva kusenhaju tekisi eetvarttia veneistä valittajille.

        Ja pari ruiskunvaihtopistettä ja käyttöhuonetta tietysti myös sen alan harrastajille.

        No onhan se nyt ihan oikeasti kummallista, että veneitä värikkäine pressuineen säilötään kaivarin rannan puistoalueella. Satama siihen kuuluu, enkä ole koskaan kuullut kenenkään haikailevan vedessä olevien veneiden poistamista, mutta kyllä talvivarastointi olisi parempi hoitaa jossain muualla.

        Ymmärrän, että veneilijöitä huolettaa uuden säilytyspaikan löytäminen (joo, minultakin menossa paikka alta toisaalla helsingissä), mutta samalla me veneilijät voisimme ymmärtää, että pääkaupungin rantojen varaaminen yksityisen omaisuuden varastointiin on aika paljon vaadittu. Erityisesti, kun nuo pressutelttakylät tuppaavat olemaan aika karmean näköisiä.


    • Anonyymi

      Vaikka ikivanha ketju, niin kysytäämpä nyt: mikäs meininki HSS:llä nykyään?

      Ovat nimittäin mainostaneet pitkin talvea vapaita laituripaikkoja, joita ei vielä takavuosina tosiaankaan ollut. Piti jonottaa saadakseen venepaikan. Kyselin joskus asiaa itsekin.

      Onko tuo merkki, että nyttemmin joku vialla - pitääkö pysyä erossa? Pystyisikö joku valottamaan?

      Ruotsinkieli ei itseäni nappaa, mutta paikka noilla on muutenkin hieno, ja vielä keskellä kaupunkia. Hiukan seura voisi jopa kiinnostaa, Hinnat olisivat ihan ok.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2783
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2360
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2140
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1924
    5. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1776
    6. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1757
    7. 132
      1744
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1716
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      130
      1491
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe