Hei!
Toimiiko taloyhtiö laillisesti, jos se irtisanoo osakkaan vuokraaman autopaikan sillä perusteella, että osakkaalla ei ole käytössä omaa autoa, vaan on antanut tuttavalleen luvan lainata autopaikkaansa?
Oman oikeustajuni mukaan taloyhtiöllä ei pitäisi olla mitään asiaa tarkkailla, kenen auto maksetulle paikalle on pysäköity. Eikä taloyhtiöllä mielestäni pitäisi olla asiaa tarkkailla osakkaiden autonkäyttöä. Mutta ottaako laki kantaa tällaiseen asiaan?
Taloyhtiön autopaikan irtisanominen
6
3823
Vastaukset
- åpoåpoåpdo
Onko vuokrasopimuksessa ehtoja? Mitä on sovittu?
Joillain yhtiöillä autopaikkojen vuokrasopimuksissa ehdot siitä, millaisia autoja paikalle saa pysäköidä. Esim. vain liikenteessä olevia, vain asukkaiden tai heidän perheenjäsentensä autoja jne.
Taloyhtiön toiminta on sinänsä ymmärrettävää varsinkin, jos auton omistavia ja parkkipaikan haluavia asukkaita on enemmän kuin parkkipaikkoja.- Autopaikkaprobleema
Yhtiöjärjestyksessä on sanottu, että "autopaikka annetaan" muistaakseni ensisijaisesti oman taloyhtiön osakkaalle joka tarvitsee autoa päivittäin tms.
Mutta minun tulkintani mukaan tuo sanamuoto "autopaikka annetaan" on ehto autopaikan myöntämiselle, mutta missään ei ole sanottu, että saadusta autopaikasta on myöhemmin luovuttava elleivät myöntämisen ehdot enää täyty. Irtisanomisehdot ja myöntämisehdot ovat nähdäkseni eri asia.
Taloyhtiön toiminta voi olla ymmärrettävää, mutta itse vuokralaisena olen tottunut saamaan sen verran epätasa-arvoista kohtelua taloyhtiöissä, että mielestäni on ihan oikein että välillä ollaan taloyhtiötäkin kohtaan epäreiluja. Vuoroin vieraissa nääs. - Mitä laki
Autopaikkaprobleema kirjoitti:
Yhtiöjärjestyksessä on sanottu, että "autopaikka annetaan" muistaakseni ensisijaisesti oman taloyhtiön osakkaalle joka tarvitsee autoa päivittäin tms.
Mutta minun tulkintani mukaan tuo sanamuoto "autopaikka annetaan" on ehto autopaikan myöntämiselle, mutta missään ei ole sanottu, että saadusta autopaikasta on myöhemmin luovuttava elleivät myöntämisen ehdot enää täyty. Irtisanomisehdot ja myöntämisehdot ovat nähdäkseni eri asia.
Taloyhtiön toiminta voi olla ymmärrettävää, mutta itse vuokralaisena olen tottunut saamaan sen verran epätasa-arvoista kohtelua taloyhtiöissä, että mielestäni on ihan oikein että välillä ollaan taloyhtiötäkin kohtaan epäreiluja. Vuoroin vieraissa nääs.Laista en ole varma, mutta kyllä yleensä taloyhtiöissä toimitaan niin, että autopaikat ovat ensisijaisesti yhtiön asukkaille. Varsinkin jos niistä paikoista on pulaa. Ja se on ihan järkevää toimintaa.
Monissa yhtiöissä on vieläpä pykälä, että autopaikat ovat ensisijaisesti tarkoitettu taloyhtiön osakkaille ja vuokralaiset saavat paikan, jos niitä on vapaana. - Kyseenalaistaja
Mitä laki kirjoitti:
Laista en ole varma, mutta kyllä yleensä taloyhtiöissä toimitaan niin, että autopaikat ovat ensisijaisesti yhtiön asukkaille. Varsinkin jos niistä paikoista on pulaa. Ja se on ihan järkevää toimintaa.
Monissa yhtiöissä on vieläpä pykälä, että autopaikat ovat ensisijaisesti tarkoitettu taloyhtiön osakkaille ja vuokralaiset saavat paikan, jos niitä on vapaana.Olen aina ihmetellyt, että mihin ihmeeseen tuo perustuu, että osakkaat ovat etusijalla vuokralaisiin nähden?
Vuokralaiset maksavat asumisestaan korkeampaa kuukausimaksua kuin osakkaat, eli siinä mielessä heidän pitäisi saada vastineeksi hieman parempi asema kuin osakkaiden. - Siihen.
Kyseenalaistaja kirjoitti:
Olen aina ihmetellyt, että mihin ihmeeseen tuo perustuu, että osakkaat ovat etusijalla vuokralaisiin nähden?
Vuokralaiset maksavat asumisestaan korkeampaa kuukausimaksua kuin osakkaat, eli siinä mielessä heidän pitäisi saada vastineeksi hieman parempi asema kuin osakkaiden.Se perustuu siihen, että osakkaat "omistavat" ne parkkipaikat ja heillä on myös päätäntävalta omaan "omaisuuteensa".
Ja vuokralainen ei maksa korkeampaa kuukausimaksua as. oy:lle, vaan sille vuokranantajalle se raha menee. Vuokranantaja maksaa täsmälleen samaa osuuttaan taloyhtiölle, kuin muutkin osakkaat. Se "ylimääräinen" raha menee sen vuokranantajan taskuun, ei taloyhtiön. - Kyseenalaistaja
Siihen. kirjoitti:
Se perustuu siihen, että osakkaat "omistavat" ne parkkipaikat ja heillä on myös päätäntävalta omaan "omaisuuteensa".
Ja vuokralainen ei maksa korkeampaa kuukausimaksua as. oy:lle, vaan sille vuokranantajalle se raha menee. Vuokranantaja maksaa täsmälleen samaa osuuttaan taloyhtiölle, kuin muutkin osakkaat. Se "ylimääräinen" raha menee sen vuokranantajan taskuun, ei taloyhtiön.Noinhan se varmaan on. Mutta asetelma ei kyllä ole asumisen kannalta kovin hedelmällinen.
Aina valitetaan, etteivät vuokralaiset ole kiinnostuneita osallistumaan talon asioihin, talkoisiin, yms. Miten heidän voidaan edes odottaa olevan kiinnostuneita, elleivät he saa olla samalla viivalla muiden asukkaiden kanssa?
Ei kai kukaan halua tukea sellaista yhtiötä, jolta saa paskaa niskaansa koko ajan?
Itse olen ottanut linjan periaatteella: niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Eli jos taloyhtiö ei ole tasapuolinen minua kohtaan, minäkään en ole reilu taloyhtiötä kohtaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sanna niin nättinä Amsterdamin Business Foorumilla
Upeasti edustaa taas Suomea ulkomailla meidän kansainvälinen superstaramme. Miksei persuilla ole ketään siedettävän näk19810421Stubb jo paljon tunnetumpi kuin kaikki persut yhteensä
Nyt on aika ottaa mittaa tunnettavuudesta, herrat ja narrit! Joku tuolla toisessa ketjussa väitti, että "persujen rivimi249742Työeläkkeiden maksaminen on lopetettava
Suomen talous on palkansaajien vuosikausia heikentyneen ostovoiman vuoksi niin kuralla, että palkkasumman jakamisessa ta1738343Sofia Virran pahoinpitelyä puolustetaan netissä
HS soitti Virran pahoinpitelyä puolustaneille https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011516353.html3037831Purra tekee hyvää työtä, me suomalaiset haluamme että hän jatkaa myös
seuraavan hallituksen valtiovarainministerinä. Kovina aikoina pitää olla kova.1846692Koska Minja Koskela ja Sofia Virta kääntyy islamiin?
Sekä vihreät että vasurit selvästi pitävät islamista ja muslimeista, varsinkin naiset, joten voidaan olettaaa että nuo k906103Persu Keskisarja on politiikan Uuno Turhapuro
Asiantuntija luonnehtii Keskisarjaa Trumpin ajan Turhapuroksi, joka ärsyttää kokoomusta. – Keskisarjan känni-imago j675946Stubb jo paljon tunnetumpi ja arvostetumpi maailmalla, kuin Marin koskaan
Stubb tekee sitä työtä mitä pitää, hän ei koreile vaatteilla eikä ole baareissa räkäposkella kuten Marin. Marininhan pit1034987Oikeistohallitusten aikaan saannokset.
Holkerin touhujen seurauksena lama. Aho jatkoi tuhoa osaamattomuudellaan. Katainen ja alkoi talouden alamäki. Sipilä ja294049Persut hommasivat Suomeen 35 000 pientä lasta v. 2015
Onko Riikka Purra nyt tavoittelemassa tätä samaa historiallista persujen utopiaa? Purram kaksinaamaisessa pelissä vaadit73796