Kiertävät elokuvat

Miten moni oli?

Kun olin lapsi, niin maaseudulla oli kiertävät elokuvat. Johonkin maalaistaloon tuli elokuvat ja koko kylän porukka kokoontui katsomaan. Saatte olla varmoja, että ohjelmassa oli Pekka ja Pätkä!

3

281

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Steffo

Meidän kylällä talvisaikaan lämmitettiin normaalisti kylmillään seisova seurojentalo kun elokuvan näyttäjä saapui. Viikkoa ennen olivat julisteet ilmestyneet maitolavan seinään. Siellä sitten istuttiin puupenkeillä päällysvaatteet päällä ja kintaat kädessä filmiä katsomassa.

• Jatkoa

Sitten tuli musta-valko televisiot.
        Kun naapuriin tuli, niin koko kylän väki istui ja katsoi. Oli ihan kuin elokuvissa.

Tai ainakin melkein.

Kuka muistaa "Lauantain toivotut levyt"?
        Koko perhe istui ja kuunteli. Aloitettiin vakavammalla musiikilla ja loppua kohti "keveni". Korva tarkkana kuunneltiin. Sen jälkeen mentiin sitten saunaan. Yleiseen saunaan tai omaan saunaan.

• silloinennen

Ne oli aikoja ne.
      Oli muutakin tekemistä kuin koko ajan olla nenä kiinni kännyssä tai tuijottaa netfixiä tai plärätä koneella. (no joo itekin tässä koneella muistelen muistelen).

Yleisessä saunassa oli "pesijä", joka ihan työkseen pesi saunojia. Aika kuuma homma. Oli peltiset pesuvadit. Onhan niitä yhteissaunojia nykyisinkin, mutta se oli sellainen yleinen kaupungin sauna, minne tulivat kuka mistäkin. Luukulla maksettiin.

Olin maalla kerran häissä ja tanssit pistettiin pystyyn ihan tavallisessa huoneessa. Hyvin sai tanssittua.

Pyykki pestiin purolla, se oli sellainen iso lähde, oli tehty puusta reunukset ympärille. Siellä oli myös pikkuinen avomökki ja iso uunipata. Sitten tuli UPO-pesukone ja siinä oli se mankeli samassa, millä sai pois ylimääräiset vedet väännettyä pois. Ulkohuussi oli meillä laitettu liiterin nurkkaan.
      Vesi kannettiin kaivosta sisään, tunkio oli liiterin vieressä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Klaukkalan onnettomuus 4.4

Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes
      Nurmijärvi
      104
      4641
    2. Yleltä tyrmäävä uutinen

Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/74
      Luterilaisuus
      391
      1391
    3. Missä mustasusi on?

Suden aloituksia ei ole näkynyt moneen päivään.
      Ikävä
      186
      1072
    4. Pakko kertoa mies

Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti
      Ikävä
      109
      1062
    5. Sinä vain tulit elämääni

Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna
      Ikävä
      86
      970
    6. Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?

Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.
      Ikävä
      47
      911
    7. Miten koskettaisit häntä?

Miten lähestyisit jos hän olisi lähelläsi nyt..
      Ikävä
      64
      901
    8. Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.

Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk
      Maailman menoa
      11
      892
    9. tilitoimistopiirainen huutaa

mikä tää piiraisen tilitoimistomies oikee on? olin kuullut vaikka mitä huhuja, että ihan valtavan äkkipikanen mies mutt
      Kuhmo
      10
      877
    10. Mitä ajattelet

Kaivattusi uskosta tai onko hän uskossa?
      Ikävä
      64
      866
    Aihe