KÖYHILLE EI JYVÄSKYLÄSSÄ KUNNALLISTA HOITOPAIKKAA!?

vihastunut äiti

Töihin paluu olisi tammikuun alussa ja lapselle haetaan kunnallista hoitopaikkaa päiväkodista tai perhepäivähoidosta. Hoitopaikan tulisi olla keskusta-alueella, koska auto ei ole käytössä niin hoitopaikan pitäisi olla asuinpaikan lähellä. Mies opiskelee ja itse palaan töihin tienaamaan leivän pöytään ja palkkani on siis nettona alle 1000 euroa kk. että kunnallinen hoito tulisi meille olemaan melkeinpä ilmaista. Mutta nyt kävi ilmi että meidän lapselle ei todennäköisesti löydy paikkaa kunnallisesta hoitopaikasta tästä keskusta-alueelta että meidän siis pitäisi hakea paikkaa yksityiseltä kalliimmasta hoitopaikasta, jonnekka meillä ei todellakaan ole varaa... siis voiko olla mahdollista että meidän lapselle ei kunnallista hoitoa saada??!! SIIS onko tämä nyt oikein teidän mielestä...? tämä keskustelu ei kai tähän palstalle kuulu mutta neuvokaas nyt mua et miten pitäisi toimia???

6

673

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on velvollinen

      Siis kuntahan on velvollinen järjestämään "jokaiselle" lapselle hoitopaikan ja perjaatteessa 2 viikon varoajalla jos vanhempi on menossa töihin muuten se taisi olla 4kk aikaa jos ei kiireellinen tapaus. Ja tosiaan se on kunnan velvollisuus joten pidä oikeuksistasi kiinni!

      • ei kelpaa se

        paikka jota tarjotaan. Sen ei tosiaan tarvi olla vierestä en paikan, jos bussilla pääsee, ei aut valittaa!


      • -------------------
        ei kelpaa se kirjoitti:

        paikka jota tarjotaan. Sen ei tosiaan tarvi olla vierestä en paikan, jos bussilla pääsee, ei aut valittaa!

        Aika lyhytnäköinen vastaus. Oletko kenties kaupunkilainen tai hyvätuloinen?

        Ensinnäkin, useilla paikkakunnilla ei ole mitään bussiverkostoa, vaan kaukoliikenteen linja-auto kulkemassa n. kaksi kertaa päivässä isointa tietä pitkin. Päiväkodit harvoin edes sijaitsevat näiden teiden varsilla.

        Lisäksi, vaikka aloittaja sattuisikin asumaan kaupungissa, niin harvoin opiskelijalla tai muuten köyhällä on varaa bussilippuihin.

        Siksi voi hyvinkin olla välttämätöntä saada se hoitopaikka nimenomaan kodin läheltä, jolloin lapsen pääsisi sinne viemään.


    • sitä se on

      Minun lapseni taas ovat keskustassa hoidossa, vaikka asumme Vaajakosken takana. Eli minun lapseni paikat olisivat teidän lapsilla käytössä mielihyvin, mutta mutta... Se on ainoa mahdolline paikka meidän tapauksessa, koska saatamme tarvita joskus yöhoitoakin. Sen lisäksi, että maksamme törkeästi päivähoidosta, niin maksamme törkeästi myös kustannuksia lasten hoitoonviennistä, ja koko systeemi on todella hankala. Oikeastaan tarvitsisimme kolmanne auton, jotta lasten hoitoajat saisi pidettyä kohtuullisena, apua löytyisi kyllä, mutta päiväkodin kaukainen sijainti on ongelma, kun ei oikein julkisilla homma onnistu. Että tasan ei käy onnenlahjat.

      Mutta kunnan on se paikka järjestettävä, ja jos ei muuten onnistu, niin ehdota, että kunta ostaa paikan itse yksityiseltä, jolloin maksatte kunnalle maksut, ja kunta hoitaa tuon ostopalvelusopimuksena. Melkein kuitenkin veikkaan, että ei onnistu. Sellaista kuitenkin tehdään monissa kunnissa, ei ole järjestelynä mitenkään harvinainen.

    • Noinhan se

      valitettavasti menee. Kannattaa kyllä rähjätä asiasta. Mutta meillä on sikäli sama juttu, että minä en katso voivani mennä töihin vanhempainloman jälkeen, kun lasten hoitopaikkaa ei voitu järjestää alueelta, joka olisi kuljetusten puolesta mahdollinen. Tässä on kyllä ryhmäperhepäivähoito, jossa on ollut joskus kolmekin hoitajaa ja nyt vain kaksi. Meillä on kaksi lasta. Kolmatta hoitajaa ei palkata tänne, vaan se palkataan parikymmentä kilometriä väärään suuntaan, koska sillä alueella saattaa todennäköisemmin tulla ryhmä täyteen lapsia. Minä taas en jaksa ajaa enää työmatkojen lisäksi 80 km päivässä puhtaasti hoitomatkoja, kun työmatkaan menee jo saman verran joka tapauksessa. En todellakaan tiedä, miten selviämme hengissä, mutta olemme jonossa lähihoitopaikkaan, joten sinne pääsemme sitten kun muitakin lapsia tulee samalle alueelle.

    • jellonasi

      Niin jos ei ole varaa maksaa päivähoitomaksuja niin kannattaakohan tuota mennä edes töihinkään?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      274
      2800
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      212
      1798
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1492
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      1
      1241
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      79
      1184
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      241
      1104
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      80
      1032
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      963
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      77
      875
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      760
    Aihe