Savisen pihan nurmikon perustaminen?

Keväällä

olisi tarkoitus nurmettaa 2400m2 piha, josta nurmikon osuus ainakin 1500m2. Täytyisi päästä halvalla, lainaa ei lisää oteta joten sitä rataa...

Multa maksaa maltaita eikä todellakaan raaskita laittaa sitä 20cm kerrosta. Meinattiin että paikoin (siellä missä ei paljoa kuljeta) riittää jopa 5cm multa. Piha on siis savista silttiä, joka pidättää kosteutta hyvin.

Ajateltiin heittää alle maatalouskaupasta suursäkkeinä saatavaa apulantaa, nurmikon siemenet päälle ja lopuksi 5-10 cm multakerros. Onko mitään itua? Eli kasvaako ja pysyykö?

Mullan hinnasta sen verran, että saataisiin kalkittua, seulottua multaa 12€/ kuutio, onko hyvä hinta?

10

11785

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nurmikkoa

      Ei tule savimaalle nurmikkoa noilla keinoin. Ensin poistat sitä maata n.20 cm ja sen jälkeen laitat siihen HYVÄÄ multa/hiekka/turve seosta. Ja jos maa on todella vettä läpäisemätöntä, niin joudut ehkä myös salaojittamaan sen. Jos todella haluat kunnon nurmikon, niin kyllä se maksaa, mutta kannattaa.
      Tuolla sinun konstillasi nurmikko kasvaa ehkä yhden kesän, mutta jo seuraavana saat tehdä homman taas uusiksi. Eli tuossa tavassasi ei ole mitään järkeä.

    • Valitan.

      Oman pihan lähtökohta oli samanmoinen. Itsellä ei ollut haluja ostaa virallista ja kallista kasvualustamateriaalia (halvin tarjous 22 €/m3 kipattuna, sis. alv). Siis hankin läheiseltä suolta hyvin maatunutta turvetta sekä viereiseltä montulta hienoa hiekkaa. Levitin ne pihalle (molempia n. 10 cm kerros) ja sotkin jyrsimellä. Sitten tasaus laudalla, tiivistys ja kylvö. Teetätti työtä, mutta materiaalit sain käytännössä kuljetuksen hinnalla ja nyt nurmikko kasvaa hyvin.

      Omalla pihalla sain hyvät kaadot (2...5%) pohjamaalle, joten ei tarvinnut salaojittaa. Jos plaani on kovin tasainen eikä saa kunnon kaatoja, niin kannattaa salaojittaa.

    • ehkä edullisempaa?

      Savessa ei muuten oo vikaa, mutta se on niin tiivis, että ohuessa multakerroksessa nurmesi heittää talvella henkensä.
      Jos savikerrokseen sais sekotettua hiekkaa ja turvetta, niin sitten 10 cm pintamultaa ois jo ihan hyvä. Työtä teettää.

      • ja lisäks

        aurinko polttaa sen poroks kesällä.


      • hyvää tavaraa

        Keravalla 1988 ajatin 50 kuormaa savea täytöksi. Sen tasasi telakaivuri ja teki sopivat kaadot, eli valmiin pinnan. Saven päälle ajettiin 10 cm kerros salaoja soraa, noin 1-3 mm, joka levitettiin tasaisesti savelle. Sora jyrsittiin isolla jyrsimellä 20 cm syvältä saven kanssa.Pintaan tuli vain tasaus multa, 2-3 cm. Tänä päivänä, jos kaivaa kuopan, juuret ovat 20 cm syvällä ja siellä kiinteä savi. Nurmikko ei ole palanut kertaakaan, vesi painuu saveen asti,kasvit saavat vetensä ja nurmikko ei lainehdi, saati vety. Ainut miinus, että se jäi eksälle, eli ei mennyt ihan nappiin. Saman olen nyt tekemässä Mäntsälän savikolle ja olen varma tuloksesta.


      • kunniaan
        hyvää tavaraa kirjoitti:

        Keravalla 1988 ajatin 50 kuormaa savea täytöksi. Sen tasasi telakaivuri ja teki sopivat kaadot, eli valmiin pinnan. Saven päälle ajettiin 10 cm kerros salaoja soraa, noin 1-3 mm, joka levitettiin tasaisesti savelle. Sora jyrsittiin isolla jyrsimellä 20 cm syvältä saven kanssa.Pintaan tuli vain tasaus multa, 2-3 cm. Tänä päivänä, jos kaivaa kuopan, juuret ovat 20 cm syvällä ja siellä kiinteä savi. Nurmikko ei ole palanut kertaakaan, vesi painuu saveen asti,kasvit saavat vetensä ja nurmikko ei lainehdi, saati vety. Ainut miinus, että se jäi eksälle, eli ei mennyt ihan nappiin. Saman olen nyt tekemässä Mäntsälän savikolle ja olen varma tuloksesta.

        Suoritan pihojen ruohonleikkuuta urakointityönä, ja olen monta kertaa manannut sellaisia pihoja, joihin on laitettu paksu turvekerros. Turpeella ei ole kantavuutta, ja siihen sitä sitten upotaan akselia myöten ainakin ensimäisinä kesinä nurmikon perustamisen jälkeen. Mielestäni halpa ja hyvä keino perustaa nurmi on laittaa ensin saven päälle reilusti kalkkia, 1 kg/m2, lannoitetta noin 0,05 kg/m2 sitten 2-5 cm kerros hietaista hiekkaa. Jyrsi traktorijyrsimellä 6-10 sentin kerros ohueksi saven ja hiekan sekoitukseksi. Ammattitaitoisen jyrsimenkuljettajan jälkeen haravahommia ei juuri ole, lisäksi ohueksi jyrsitty multakerros on helppo viimeistellä. Lopuksi kylvä nurmensiemen ja jyrää pinta tasaiseksi. Savimaalle perustettu nurmi kestää rajua käyttöä, ja poutakesinä kapillaarinen vedennousu pitää nurmikon hengissä kastelematta. Seuraavina vuosina nurmikkoa ei tarvitse lannoittaa, jos kylvää nurmensiemenien mukana valkoapilaa(alsikeapila). Valkoapila on kaunis kasvi kukkiessaan, joten sitä ei välttämättä tarvitse kurittaa ruohonleikkurilla lyhyeksi. Itselläni on suuri piha-alue, jossa todella rehevä valkoapila kasvusto. Olen saanut sen syntymään antamalla valkoapilan kukkia ja siementää rauhassa, kun siemenet ovat kypsyneet, ajan ruohonleikkurilla lyhyeksi. Rehevä valkoapilakasvusto ei kasva kovin pitkäksi, eikä rikkaruohot kasva seassa. Apilakasveilla on ns, juurinystyrät, joilla kasvi ottaa ilmasta typpeä ja siirtää sitä maaperään, lisäksi apilakasvien juurikasvusto parantaa maaperää, ja antaa oivallisen kasvualustan maaperän luonnollisille maanparantajille, eli kastemadoille.


      • ja hyvä
        kunniaan kirjoitti:

        Suoritan pihojen ruohonleikkuuta urakointityönä, ja olen monta kertaa manannut sellaisia pihoja, joihin on laitettu paksu turvekerros. Turpeella ei ole kantavuutta, ja siihen sitä sitten upotaan akselia myöten ainakin ensimäisinä kesinä nurmikon perustamisen jälkeen. Mielestäni halpa ja hyvä keino perustaa nurmi on laittaa ensin saven päälle reilusti kalkkia, 1 kg/m2, lannoitetta noin 0,05 kg/m2 sitten 2-5 cm kerros hietaista hiekkaa. Jyrsi traktorijyrsimellä 6-10 sentin kerros ohueksi saven ja hiekan sekoitukseksi. Ammattitaitoisen jyrsimenkuljettajan jälkeen haravahommia ei juuri ole, lisäksi ohueksi jyrsitty multakerros on helppo viimeistellä. Lopuksi kylvä nurmensiemen ja jyrää pinta tasaiseksi. Savimaalle perustettu nurmi kestää rajua käyttöä, ja poutakesinä kapillaarinen vedennousu pitää nurmikon hengissä kastelematta. Seuraavina vuosina nurmikkoa ei tarvitse lannoittaa, jos kylvää nurmensiemenien mukana valkoapilaa(alsikeapila). Valkoapila on kaunis kasvi kukkiessaan, joten sitä ei välttämättä tarvitse kurittaa ruohonleikkurilla lyhyeksi. Itselläni on suuri piha-alue, jossa todella rehevä valkoapila kasvusto. Olen saanut sen syntymään antamalla valkoapilan kukkia ja siementää rauhassa, kun siemenet ovat kypsyneet, ajan ruohonleikkurilla lyhyeksi. Rehevä valkoapilakasvusto ei kasva kovin pitkäksi, eikä rikkaruohot kasva seassa. Apilakasveilla on ns, juurinystyrät, joilla kasvi ottaa ilmasta typpeä ja siirtää sitä maaperään, lisäksi apilakasvien juurikasvusto parantaa maaperää, ja antaa oivallisen kasvualustan maaperän luonnollisille maanparantajille, eli kastemadoille.

        olen ajatellut rakentaa itselleni auton. Vähän peltiä yhden firman roskiksesta ja moottori netistä. Sähköosat haen varaosaliikkeestä. Kyllähän siitä hyvä tulee.


      • mitä tekee
        ja hyvä kirjoitti:

        olen ajatellut rakentaa itselleni auton. Vähän peltiä yhden firman roskiksesta ja moottori netistä. Sähköosat haen varaosaliikkeestä. Kyllähän siitä hyvä tulee.

        Näinkin voi auton tehdä samoin nurmikon savelle, tietää vain mitkä osat sekoitetaan keskenään niin hyvää pukkaa vaikka parastaan yrittää. Romiksenpelti ja hiekkakuopan sora ovat samaa tavaraa,kuin tavara joka on kalliin muovin sisässä kaupan hyllyllä. Kyllä se on miehestä kiinni, mitä tarvikkeista saa aikaan, ei siihen paljon hinta vaikuta.


    • ehkäpä se siitä

      Minulla on nurmikko kasvanut kivasti kallion päällä. Multaa korkeintaan 5 cm. Ko. kohdassa tosin ei ole leikkausta kummoisempaa kulutusta.
      Kuivalla säällä sen kohdan nurmikko oireilee veden puutteesta ensimäisenä. Siitä selviää kastelemalla. Sateisina jaksoina se kohta puolestaan voi erinomaisesti. Uskon että teidän savisen pohjan päälle syntyy 5cm varsin hyvä nurmikko. Ainakin pohja on hötöisiä turpeita kantavampaa. Seurailee tilannetta, tarvitseeko lannoitella tai kastella. Teillä kapilaarisesti nousee kosteutta paremmin kuin minun kalliosta..heh. Ei nurmikko tiedä onko sen alla 20cm multaa vaiko ei. Taitaa olla markkinamiesten keksintöä moinen vaatimus.
      Rai ruohokin menestyy pumpulissa kunhan saa ravinteita ja kosteutta...niin ja valoa. Teinä tasaisin pohjan, niin että vesi pakenee sen päällä pois hallitusti ja sitten nurtsimullat päälle sotkematta materiaaleja keskenään.

    • Olen amatööri teidän verrattuna sillä luin ja kysyin mutta olen tekemässä sen joka olette tehneet jo viime vuonna! Keravalla on kyllä paljon sitä savea ja piha on vanha, puolet piha on jo sammaltunut ja kun otin ne pois, Savi tuli esiin.... Kertokaa onko projektini toivoton? :) Alue on 12 neljö metriä. 1) Kaivoin suurin osa savea pois, ajon levitä noin 1 kuutio hiekka 2) Jyrsiä kunnolla 3) Levittää noin 5 cm hiekka tasaisesti. 4) levitä multaa, kalkki ja hiekkaa sekoitus, ja tasoita ennen nurmikko siementen kylväminen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      348
      3091
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      113
      2292
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1660
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      74
      1193
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      72
      1087
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      1013
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      42
      986
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      153
      983
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      289
      858
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      42
      806
    Aihe