Täällä uneton

75 vuotias

Kyllä tämä vanheneminen on kurjaa kun ei edes unta saa. Menin 1½ tuntia sitten nukkumaan mutta uni ei vaan tullut, niin ensimmäistä kertaa keskellä yötä tulin tietokoneen kanssa pelaamaan.
Onko kellään vinkkejä. Olen kokeillut kaikki normaalit keinot kuten herbaali juomat y.m.
Minun tapauksessa vain unilääkkeet auttavat, mutten halua käyttää niitä vakituisesti. Olen aika rauhaton sielu ja kiinnostunut kaikesta ympärilläni eikä aikaa tahdo riittää asioihin mitä vielä haluaisin tehdä elämässäni.
Nyt taas huomenna tulee väsyttämään jos en pääse kiinni unesta. Täytyy nyt syödä jotakin ja yrittää uudelleen.
Hyvää yötä.

59

2211

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • älä stressaa itseäsi. valvo jos sua ei nukuta ja päinvastoin. Vanha isäni sanoi,että en ota noita unilääkkeita,nukun sitten kun nukuttaa,nousen ylös ja istun tuolissain ja luen. istui kyllä ,eikä herännyt ,vaikka kuinka ovikello olisi korvassa soinut. Mitäs näistä maailman kiireistä,joss ei ole enää aikataulusta kiinni.

    • on sanoa;älä stressaa itseäsi.
      Aikoinani itsekin unettomuuden ajat kokeneena,ryhdyin opettamaan itseäni nukkumaan.
      Aamuyön tunteinahan kaikki mieltämme vaivaavat ja painavat asiat tuntuvat moniverroin raskaammilta.
      Tietysti etsin kirjoista neuvoja,ei ollut silloin nettiä ja googlea käytettävissä vielä.
      Kerronpa,mitä keinoja itse käytin ja löysin saadakseni ajatukseni kahlittua harhailemasta:
      Opettelin suggeroimaan itseäni,keskittämään ajatusteni virran.
      ...sängyn pitää olla mukava,juuri itselle sopiva,on miellyttävää sinne pötkähtää
      ...ikkuna himppusen raollaan,olipa kesä tai talvi
      Muistelen nyt niitä niitä keinoja,siitä jo vuosia,sillä nyt "sukellan" uneen,ristikkolehti tai kirja putoaa käsistäni hyvin pian.
      ....keskitin itseni luettelemaan numeroita,niin että "sieluni silmin" näin aina ko.numeron
      ....rentoutin lihakseni yhden kerrallaan rauhallisesti aloittaen vaikkapa varpaista,sanoen ajatellen kyseistä kohtaa,vaikkapa pohkeen kohdalla:pohje aivan rennoksi.Tuntui pientä nipistelyä,kun rentoutus toimi.
      ....sieluni ailmin ajattelin vanhanaikaista seinäkelloa,ensin sen muotoja,sitten siinä olevia numeroita hitaasti yhtä kerrallaan ja sitten punnuksien rytmiin;yks-kaks,yks,kaks.
      ....kyljelläni maaten molemmat kämmenet avoimina jännittämättä mukavasti hoin mantraa,sydämeni on sinulle avoin,tule sydämeeni.
      ....katselin mielimaisemaani,rauhallista heikkarantaa palmuineen,valtameren aaltojen hiljaa keinuessa rantaan.
      Tässä joitakin itse kokeamini,pääasia on keskittää ja suggeroida itsensä johonkin mukavaan asiaan.
      Kirjoitin näinkin paljon ja ihan tosissani näitä neuvoja,kun tiedän hyvinkin monella olevan unensaantivaikeuksia.
      Aikaa menee tietysti ennenkuin oppii,ei se sormia napasauttamalla uni tule.Mutta jos jaksaa kouluttaa itseään,palkintona on hyvä uni.
      Itse olen aina ollut iltauninen,ja jos nykyisin herään vaikkapa aamukolmelta ihan virkeänä,nousen ylös,keitän kahvin ja nautin aamurauhasta.
      Hyviä unia!

      • susmorsiamen kerronta, noin minäkin uneen vaivun.
        Kävin aikoinaan joogassa ja siellä opetettiin rentouttamaan kaikki lihakset.

        Nykyään myllään itselleni hyvän asennon niin että tunnen joka lihaksen rentoutuvan, painuvan tiukasti vuoteeseen, ikään kuin painot painaisivat ne raskaina sänkyyn.
        Sitten vaan tasaisesti hengittämään ja minä en ehdi muuta ajatellakkaan, kun uni tulee.
        Kun vuode tuntuu hyvältä, voi kehon laskea "vapaalle" siis rentoutua, kyllä pitäisi unen tulla.

        Tietysti jos huolet on ajatuksissa päälimäisenä, voi ollakin vaikeampaa rentoutua.


      • SkillaN kirjoitti:

        susmorsiamen kerronta, noin minäkin uneen vaivun.
        Kävin aikoinaan joogassa ja siellä opetettiin rentouttamaan kaikki lihakset.

        Nykyään myllään itselleni hyvän asennon niin että tunnen joka lihaksen rentoutuvan, painuvan tiukasti vuoteeseen, ikään kuin painot painaisivat ne raskaina sänkyyn.
        Sitten vaan tasaisesti hengittämään ja minä en ehdi muuta ajatellakkaan, kun uni tulee.
        Kun vuode tuntuu hyvältä, voi kehon laskea "vapaalle" siis rentoutua, kyllä pitäisi unen tulla.

        Tietysti jos huolet on ajatuksissa päälimäisenä, voi ollakin vaikeampaa rentoutua.

        kyllä,itsekin kokeilin silloin sitäkin.
        Oli se kiva tuntea oppivansa "mielen avulla" kevyesti voimistelemaan,ei lihasvoimalla.Keskittymällä, jos minkinlaisiin asentoihin.Siitä se lähtee se oman itsensä hallinta myös.


    • Kun väsyttää, niin nukahtaa.

      Olen joskus täälläkin kertonut pikkuisten hoidosta, eli varvas- ja sormijumpasta.
      Sen voi tehdä sängyssä selällään maaten.
      Noita ääriniveliä, sormia puristetaan nyrkkiin ja varpaita kipristellään, rasitetaan niin kauan kuin kerralla jaksaa.
      Pidä tauko ja tee uudelleen.
      Samalla voi tietysti laskea ja ajatella mitä tekee.

      Henkisen väsykyksen saa aikaan kun kuuntelee radiosta jotain keskittymistä vaativaa.
      Ylen Peilin keskustelut, BBC:jorinat jne tai vaikkapa kielikaseti.

    • En ymmärrä.

      Sisäinrn kellosihan laittaa siihen seuraavanakin yönä syömishetken!

      En ole koskaan syönyt öisin.

      Päivisin ruoka-ajat ovat minulla säännölliset.

      En myöskään nuku päivisin ikinä.

      Eilen illalla kyllä väsytti ja vilunväreet kulkivat kiireestä kantapäähän: otin infuenssa-rokotuksen klo 14. Re-aktio tuli siitä. Nyt ei kylläkään enää tunnu missään.

      Hyvää lauantaipäivää!

      • Sus kertoi itsensä kouluttamisesta. Erilaisiahan me olemme ja "lääkkeetkin" tietysti pitää olla yksilöllisiä.
        Lampaita en ole laskenut, unilääkkeitä en ole syönyt. Onhan asioita, jotka ovat minuakin yrittäneet öisin pyörityttää. Kun ne hetken alkaa kiertää kehää, annan itselleni määräyksen; kaksi minuuttia ja jos ei ratkea, nukun yön yli. Tiukka paikka se on, mutta näkyy sen oppivan.

        Pohjatyönä kannattaa antaa päälle töitä, jos joku homma tympäsee, vaihtaa toiseen. Minulle taas päiväunet on "elämisen ehto." Se kuuluu rytmitykseeni ja ruoka rauhassa sulaa. Niin tekevät monet eläimetkin; kun on maha täysi, ei jaksa ja kannata metsästää.


      • päivittäinen liikunta
        ynnämuu kirjoitti:

        Sus kertoi itsensä kouluttamisesta. Erilaisiahan me olemme ja "lääkkeetkin" tietysti pitää olla yksilöllisiä.
        Lampaita en ole laskenut, unilääkkeitä en ole syönyt. Onhan asioita, jotka ovat minuakin yrittäneet öisin pyörityttää. Kun ne hetken alkaa kiertää kehää, annan itselleni määräyksen; kaksi minuuttia ja jos ei ratkea, nukun yön yli. Tiukka paikka se on, mutta näkyy sen oppivan.

        Pohjatyönä kannattaa antaa päälle töitä, jos joku homma tympäsee, vaihtaa toiseen. Minulle taas päiväunet on "elämisen ehto." Se kuuluu rytmitykseeni ja ruoka rauhassa sulaa. Niin tekevät monet eläimetkin; kun on maha täysi, ei jaksa ja kannata metsästää.

        ja raitis ilma antaa hyvän pohjan jopa yöunille.

        Illalla kirja käteen. Ei tarvitse kuin muutaman sivun lukea, niin nukahtaa joskus tyynyillä tuettuun asentoon.
        Yöllä sitten herää ja huomaa, että näinkös tässä taas kävikin.

        Kaikki ikävät asiat pitäis unohtaa, jos niitä alkaa illalla pohtimaan, niin kyllä ne yöunet vie. Unilääkkeitä yritän välttää, enkä niitä käytä, kuin pakon edessä joskus.

        Kolmivuorotyössä ollessani niitä pyysin. Kun tuli illalla 9:n maissa töistä, elimistö oli vielä pitkään työn touhussa. Sitten aamulla aikaisin töihin ja virkeä piti olla.

        Minä jopa harrastan illalla syömistä, se auttaa.

        Päiväunet ovat myös ensi arvoisen tärkeät. Kun on siihen oppinut, niin sellainen rako kyllä löytyy, että nokoset voi ottaa.
        Sitten kyllä valvonkin pikkutunneille asti.

        Terveiset Sinulle täältä Pohjanmaalta.


      • Näin unta yöllä,
        päivittäinen liikunta kirjoitti:

        ja raitis ilma antaa hyvän pohjan jopa yöunille.

        Illalla kirja käteen. Ei tarvitse kuin muutaman sivun lukea, niin nukahtaa joskus tyynyillä tuettuun asentoon.
        Yöllä sitten herää ja huomaa, että näinkös tässä taas kävikin.

        Kaikki ikävät asiat pitäis unohtaa, jos niitä alkaa illalla pohtimaan, niin kyllä ne yöunet vie. Unilääkkeitä yritän välttää, enkä niitä käytä, kuin pakon edessä joskus.

        Kolmivuorotyössä ollessani niitä pyysin. Kun tuli illalla 9:n maissa töistä, elimistö oli vielä pitkään työn touhussa. Sitten aamulla aikaisin töihin ja virkeä piti olla.

        Minä jopa harrastan illalla syömistä, se auttaa.

        Päiväunet ovat myös ensi arvoisen tärkeät. Kun on siihen oppinut, niin sellainen rako kyllä löytyy, että nokoset voi ottaa.
        Sitten kyllä valvonkin pikkutunneille asti.

        Terveiset Sinulle täältä Pohjanmaalta.

        että olin junassa,

        vanu oli puupenkein varustettu ja kolkutteleva,
        meno oli hämärää, minulla oli tyhjät kädet sylissä,
        ei matkatavaroita,
        olin matkalla kotiin
        kerran vielä...

        Muitakin oli mukana, sen tiesimme,
        kukaan ei katsonut meihin,
        mutta me tiesimme kaikkien tietävän,
        että me olimme siellä...

        Äitiä ei enää ollut.

        Aamulla ymmärsin lukeneeni sellaisen runon hiljattain.

        Mukavaa viikonloppua!


      • Röntti*

        Aineenvaihduntasairaus vaikuttaa nukahtamiseen puoleen tai toiseen. Monta on mutkaa arkisen elämän tiellä. Pitää vaan palasensa, juomisensa ja ajat laskea.
        Pitää syvemmin pohtia, mistä nukahtamisvaikeus. Pitää myös keskustella oman tautinsa spesialistilääkäriltä. Poppamiehiin ei kannata luottaa. Huuhaat eivät nukuta.


      • unta toissa yönä
        Näin unta yöllä, kirjoitti:

        että olin junassa,

        vanu oli puupenkein varustettu ja kolkutteleva,
        meno oli hämärää, minulla oli tyhjät kädet sylissä,
        ei matkatavaroita,
        olin matkalla kotiin
        kerran vielä...

        Muitakin oli mukana, sen tiesimme,
        kukaan ei katsonut meihin,
        mutta me tiesimme kaikkien tietävän,
        että me olimme siellä...

        Äitiä ei enää ollut.

        Aamulla ymmärsin lukeneeni sellaisen runon hiljattain.

        Mukavaa viikonloppua!

        siiamilaisesta kissasta, joka on minulla ollut täällä "koiraveljensä" kanssa silloin täällä hoidossa.

        Olen kaivannut sen kehräämistä ja käsivarrella nukkumista ja hentoa kuorsaamista.

        Tänään sain tietää, että Tessi kissa on kuollut pari päivää sitten.
        Tuli surullinen olo ihan oikeesti.

        Eipä kestä kiittää.


    • Toinen päiväeläin

      Kun mieheni kuoli,

      rutiinit olivat minulle pelastuksena.

      Kuin unessa noudatin päiväjärjestystä, tarkkoja rutiineita,
      jotka olivat olleet hänen hyvän hoitonsa edellytys.

      Aamupalalle kynttilät ja iloiset jutut...

      No jutut jäivät vähemmälle sitten yksin ollessani,
      mutta tavat jäivät.

      Elämä on iloisempaa, kun jotkut ajankohdat ovat automaattisia, ei aina uudelleen harkittavia.

    • Helena*

      Lauantai illan unen pyydystystä.
      Lumi on peittänyt mustan loskaisen syksyn maan pinnan. Puhdas lumi verhoaa puita, pensaita ja maan pintaa.Tämän vaiheen päivitys itselle on tärkeää. Nyt on aika nauttia joulunodotuksesta.
      Aamulla vuodevaatteet vaihtoon, imuri komerosta pyydystämään villakoiria lattioilta.

      Illalla saunaan jossa kiva löylytellä. Kotona kääriytyä lämpimään kylpytakkin ja lämmittää niin ihanaa Blossaa. Monimausteinen Blossa glögi on eläkeläisen kukkarolle sopivaa alle 6€/pullo. Siinä maistuvat kaneli, kardemumma ja neilikka mausteiden sekamelskana.Alkoholiprosentti hyvin alhainen.
      Tunnelma antaa hyvän sysäyksen saada Nukku-Matin unihiekka silmiin ja nähdä kauniita unia, vaikka niitä valkoisia lampaita.

      • olen harrastanut sitä rentoutusta,ja usein käy etten
        pääse kun napaan asti niin uni voittaa,mikäli ei ole särkyjä päällä,niihin ei auta edes se itsesukkerointi.


      • Heräilen joskus

        Illasta saan unen nopeasti vaan jos on stressiä herään parin tunni päästä aivan virkeänä, mieltäni painaa asiat jotka eivät välttämättä ole akuutteja enää, siinä sitten käännän kylkeä ja istun vuoteen reunalla.

        Olen huomannut nyt sen, että jos menen ulos hengittämään rauhallisesti ja syvään hapekasta raitista ilmaa, se auttaa, tietenkin on suojattava lämpimästi jalat ja hartiat, parin 3 minuutin rahoittava 'ulkoilu' minulle parasta.

        Sitten vaan lämpimään sänkyyn ja petot ja tyynnyt kohdalleen, raukeus ja uni valtaa koko kropan ja nukun amuun asti.


      • Helena*
        Heräilen joskus kirjoitti:

        Illasta saan unen nopeasti vaan jos on stressiä herään parin tunni päästä aivan virkeänä, mieltäni painaa asiat jotka eivät välttämättä ole akuutteja enää, siinä sitten käännän kylkeä ja istun vuoteen reunalla.

        Olen huomannut nyt sen, että jos menen ulos hengittämään rauhallisesti ja syvään hapekasta raitista ilmaa, se auttaa, tietenkin on suojattava lämpimästi jalat ja hartiat, parin 3 minuutin rahoittava 'ulkoilu' minulle parasta.

        Sitten vaan lämpimään sänkyyn ja petot ja tyynnyt kohdalleen, raukeus ja uni valtaa koko kropan ja nukun amuun asti.

        Olen huomioinut ettei tässä iässä enää tarvitse niin paljon unta kun nuorempana. Siitä kaiketi nämä heräilyt öisin.

        Jos olen ollut teatterissa senjälkeen kavereiden kanssa heitetty läppää illan annista pienen viinilasin kanssa. Seuraavana päivänä sitä onkin sitten ihan tööt, väsyttää, väsyttää ja väsyttää.Ilmeisesti tämä ikä ei siedä pitkään venyneistä illoista joten uni ottaa velkansa takaisin.


    • Reino

      Ainakin kannattaa kokeilla.

      • Hintriika*

        Sukulaislääkäri "määräsi" äidilleni aikanaan pienen ryypyn kirkasta viinaa juuri ennen nukkumaanmenoa. Äitini ensi kauhistui, että hänestä tulee juoppo, mutta rupesi kuitenkin sen vodkapaukkunsa ottamaan. Se todella auttoi ja sellaisina annoksina oli jopa terveellistä verenkierrolle.

        Pullo kossua auttaa varmaan sekin, vaikka terveellisyyden kanssa on jo toinen juttu. En suosittele.

        Minulla on hyvät unenlahjat muutenkin, mutta jos on muutaman paukun ystävien seurassa illan mittaan nauttinut, niin ei ehdi kirjaa edes aukaista, kun jo nukkuu!

        Väitetään tosin, että unenlaatu humalassa ei ole samaa kuin selvinpäin. Sama kai pätee myös unipillereiden ylettömään syöntiin. En ole koskaan kokeillut. Siitä fingerporillisesta ei humalaan tule.


      • ei ole aidon veroista!
        Hintriika* kirjoitti:

        Sukulaislääkäri "määräsi" äidilleni aikanaan pienen ryypyn kirkasta viinaa juuri ennen nukkumaanmenoa. Äitini ensi kauhistui, että hänestä tulee juoppo, mutta rupesi kuitenkin sen vodkapaukkunsa ottamaan. Se todella auttoi ja sellaisina annoksina oli jopa terveellistä verenkierrolle.

        Pullo kossua auttaa varmaan sekin, vaikka terveellisyyden kanssa on jo toinen juttu. En suosittele.

        Minulla on hyvät unenlahjat muutenkin, mutta jos on muutaman paukun ystävien seurassa illan mittaan nauttinut, niin ei ehdi kirjaa edes aukaista, kun jo nukkuu!

        Väitetään tosin, että unenlaatu humalassa ei ole samaa kuin selvinpäin. Sama kai pätee myös unipillereiden ylettömään syöntiin. En ole koskaan kokeillut. Siitä fingerporillisesta ei humalaan tule.

        Siksi en ota alkomahoolia enempää kuin pillereitäkään.

        Toki luontaistuotteita (vitamiineja) käytän päivittäin hyvien ruokien lisäksi.


      • mutta...
        ei ole aidon veroista! kirjoitti:

        Siksi en ota alkomahoolia enempää kuin pillereitäkään.

        Toki luontaistuotteita (vitamiineja) käytän päivittäin hyvien ruokien lisäksi.

        se riippuvuusvaarahan siinä kiusaa.

        Kun ylitän 9o vuoden rajan, alan käyttää estoitta, mikäli olen olemassa.

        Muuten, mehän olemme nuoria, jos vertaa
        Mikki Hiireen, joka on jo 80 täyttänyt!
        Jenkeissä kuuluisampi hahmo kuin Aku Ankka.


      • hihittelin
        mutta... kirjoitti:

        se riippuvuusvaarahan siinä kiusaa.

        Kun ylitän 9o vuoden rajan, alan käyttää estoitta, mikäli olen olemassa.

        Muuten, mehän olemme nuoria, jos vertaa
        Mikki Hiireen, joka on jo 80 täyttänyt!
        Jenkeissä kuuluisampi hahmo kuin Aku Ankka.

        toivottavasti saat jonkun käymään viinakaupassa.
        Noista sarjakuva sankareista, onko ketään hahmoa joka olisi tosi tosikko? Tuleeko mieleen?


      • on tosikko
        hihittelin kirjoitti:

        toivottavasti saat jonkun käymään viinakaupassa.
        Noista sarjakuva sankareista, onko ketään hahmoa joka olisi tosi tosikko? Tuleeko mieleen?

        jos kuka, me suomalaiset oleme kuin akuja.


      • kieloke3
        hihittelin kirjoitti:

        toivottavasti saat jonkun käymään viinakaupassa.
        Noista sarjakuva sankareista, onko ketään hahmoa joka olisi tosi tosikko? Tuleeko mieleen?

        Pistämpä minäkin lusikkani soppaan vaikka en asiantuntija olekkaan, minun unettomuuteni aamuyöllä on kylla erlaisempi kuin sinun mutta tiedän mitä tarkoitat ja miltä se tuntuu kun ei saa nukutuksi, minulla on levottomat jalat oireyhtymä johon on kyllä lääkitys mutta silti tällä hetkellä on tilanne se että illalla nukun hyvin ehkä 3-4 saakka ja sen jälkeen alkaa suonenveto vaivata ja katson parhaimmaksi nousta ylös kuin hikoilla petissä, siihen ei auta jooga (olen käynyt kurssin siihen) ei mitkään konstit tai en ole ainakaan minä sellaista löytänyt kyllä minäkin olen joskus syönytkin, mitäpä ei tekisi asian hyväksi, aika kuluu eikä unesta toivoakaan joskus olen jopa kahvit laittanut, en nuku päivällä en ole tottunut siihen , näin on vaan elettävä eikä kukaan voi sanoa ettei pidä sressata, se ei mitään auta, joten yrittäkäämme elää vaivojemme kanssa vaikkei se hauskaa ole, hyvää viikonloppua ja unia toivoen, Kieloke3.


      • kieloke3 kirjoitti:

        Pistämpä minäkin lusikkani soppaan vaikka en asiantuntija olekkaan, minun unettomuuteni aamuyöllä on kylla erlaisempi kuin sinun mutta tiedän mitä tarkoitat ja miltä se tuntuu kun ei saa nukutuksi, minulla on levottomat jalat oireyhtymä johon on kyllä lääkitys mutta silti tällä hetkellä on tilanne se että illalla nukun hyvin ehkä 3-4 saakka ja sen jälkeen alkaa suonenveto vaivata ja katson parhaimmaksi nousta ylös kuin hikoilla petissä, siihen ei auta jooga (olen käynyt kurssin siihen) ei mitkään konstit tai en ole ainakaan minä sellaista löytänyt kyllä minäkin olen joskus syönytkin, mitäpä ei tekisi asian hyväksi, aika kuluu eikä unesta toivoakaan joskus olen jopa kahvit laittanut, en nuku päivällä en ole tottunut siihen , näin on vaan elettävä eikä kukaan voi sanoa ettei pidä sressata, se ei mitään auta, joten yrittäkäämme elää vaivojemme kanssa vaikkei se hauskaa ole, hyvää viikonloppua ja unia toivoen, Kieloke3.

        Olen myös kärsinyt levottomista jaloista.

        Viime tammikuun jälkeen en ole tarvinnut yhtään Krampitolia tai muutakaan särkylääkettä jalkojeni takia.

        Hankin puhdasta villaa olevat sukat ja niihin KUPARIkolikoita ei ole suonta vetänyt,tai muutenkaan kiusanneet jalat.

        Ainut kiusa on tuo lonkka,siinä ne kulumat ja välilevy tekee kiusan.


      • kannattaa...
        muori67 kirjoitti:

        Olen myös kärsinyt levottomista jaloista.

        Viime tammikuun jälkeen en ole tarvinnut yhtään Krampitolia tai muutakaan särkylääkettä jalkojeni takia.

        Hankin puhdasta villaa olevat sukat ja niihin KUPARIkolikoita ei ole suonta vetänyt,tai muutenkaan kiusanneet jalat.

        Ainut kiusa on tuo lonkka,siinä ne kulumat ja välilevy tekee kiusan.

        leikata.

        Jos rusto on kulunut, se vodaan korjata pinnoittamalla.
        Toimii taas kuin oma ennen särkyjä,
        ainakin minulla.
        En edes muista sitä mitenkään.
        Lonkan ulkoreunassa vain siisti pystyarpi,
        joka jää bikinien housuosan alle.

        Paitsi silloin,
        kun joku puhuu lonkan särkemisestä.


      • kieloke3 kirjoitti:

        Pistämpä minäkin lusikkani soppaan vaikka en asiantuntija olekkaan, minun unettomuuteni aamuyöllä on kylla erlaisempi kuin sinun mutta tiedän mitä tarkoitat ja miltä se tuntuu kun ei saa nukutuksi, minulla on levottomat jalat oireyhtymä johon on kyllä lääkitys mutta silti tällä hetkellä on tilanne se että illalla nukun hyvin ehkä 3-4 saakka ja sen jälkeen alkaa suonenveto vaivata ja katson parhaimmaksi nousta ylös kuin hikoilla petissä, siihen ei auta jooga (olen käynyt kurssin siihen) ei mitkään konstit tai en ole ainakaan minä sellaista löytänyt kyllä minäkin olen joskus syönytkin, mitäpä ei tekisi asian hyväksi, aika kuluu eikä unesta toivoakaan joskus olen jopa kahvit laittanut, en nuku päivällä en ole tottunut siihen , näin on vaan elettävä eikä kukaan voi sanoa ettei pidä sressata, se ei mitään auta, joten yrittäkäämme elää vaivojemme kanssa vaikkei se hauskaa ole, hyvää viikonloppua ja unia toivoen, Kieloke3.

        valmistautua rauhassa ,ja jo elämänaikana rutiinit on nukkumaan mentäessä hyvä pitää.
        Olen kyllä tykännyt iltasella kaakaosta tai kyllähän on sellaisia rauhoittavia eri tee laatuja, pieni voileipä lisukkeineen ei tee pahaa.
        Ja sitten laitan keittiön pöydälle kynttilän ,nautin sen pienen iltapalan ,voin pelata pasianssia jos on ollut ajatukset liikaa jossain päivän tapahtumissa .
        On rauhoituttava ,mukava hiljainen musiikki myös rauhoittaa kummasti!

        Onneksi on hyvät unenlahjat,ja päiväuniakin otan aika usein.


      • ja se teki
        kannattaa... kirjoitti:

        leikata.

        Jos rusto on kulunut, se vodaan korjata pinnoittamalla.
        Toimii taas kuin oma ennen särkyjä,
        ainakin minulla.
        En edes muista sitä mitenkään.
        Lonkan ulkoreunassa vain siisti pystyarpi,
        joka jää bikinien housuosan alle.

        Paitsi silloin,
        kun joku puhuu lonkan särkemisestä.

        tuon lopun vähän irralliseksi.

        Olisi kannattanut oikolukea,
        vaan kun en viitsinyt.


      • muori67 kirjoitti:

        Olen myös kärsinyt levottomista jaloista.

        Viime tammikuun jälkeen en ole tarvinnut yhtään Krampitolia tai muutakaan särkylääkettä jalkojeni takia.

        Hankin puhdasta villaa olevat sukat ja niihin KUPARIkolikoita ei ole suonta vetänyt,tai muutenkaan kiusanneet jalat.

        Ainut kiusa on tuo lonkka,siinä ne kulumat ja välilevy tekee kiusan.

        sain myös vihjeen ,kun minulla on joskus suonenvetoa jaloissa . En ole sitä kyllä vielä kokeillut.
        Se tulee aamuyöstä useimmin.

        Nyt olen ottanut 2 kertaa päivässä Kalkki-D taplettia .Nekin tuppaa unohtuun ,mutta uskoisin että ei ne ainakaan pahitteeksi ole . TV:lääkäri suosittele niitä ,ainakin ikäihmisille.


      • Atolfia
        ullamirjami kirjoitti:

        valmistautua rauhassa ,ja jo elämänaikana rutiinit on nukkumaan mentäessä hyvä pitää.
        Olen kyllä tykännyt iltasella kaakaosta tai kyllähän on sellaisia rauhoittavia eri tee laatuja, pieni voileipä lisukkeineen ei tee pahaa.
        Ja sitten laitan keittiön pöydälle kynttilän ,nautin sen pienen iltapalan ,voin pelata pasianssia jos on ollut ajatukset liikaa jossain päivän tapahtumissa .
        On rauhoituttava ,mukava hiljainen musiikki myös rauhoittaa kummasti!

        Onneksi on hyvät unenlahjat,ja päiväuniakin otan aika usein.

        on ollut minullakin. Se onkin melko yleinen vaiva Suomessa, liekö muuallakin maailmassa.

        Sen olen huomannut, että kun panee radion hiljaisella äänellä korvan viereen ja kuuntelee musiikkia, niin siihen helposti nukahtaa. Meillä on vain sellainen ongelma, että miestäni häiritsee radion ääni, vaikka kuinka hiljaiselle sen laittaisin. Kuulokkeet taas häiritsevät unen saantia.

        Kylmäkääre vatsan päällä saan helposti unen. Se on oikeastaan aivan jäinen, pakstimesta otettu.

        Senkin olen huomannut, että lääkelasista 10 ml konjakkia otettuani nukahdan helposti.

        Rentoutus on hyvä keino, mutta siihen keskittyminen tuottaa joskus vaikeuksia.

        Hyviä unia kuitenkin kaikille, oli konstit mitä hyvänsä.


      • Liisis
        muori67 kirjoitti:

        Olen myös kärsinyt levottomista jaloista.

        Viime tammikuun jälkeen en ole tarvinnut yhtään Krampitolia tai muutakaan särkylääkettä jalkojeni takia.

        Hankin puhdasta villaa olevat sukat ja niihin KUPARIkolikoita ei ole suonta vetänyt,tai muutenkaan kiusanneet jalat.

        Ainut kiusa on tuo lonkka,siinä ne kulumat ja välilevy tekee kiusan.

        Harjoittelin 53 vuotta sitten eräässä hämäläisessä kartanossa, jonka nuori isäntä alle 40 vuotias oli "sisustanut" sänkynsä alusen monenlaisella kupariromulla. Oli isosta kuparipytystä kakkuvuokiin. Harjurithan hänenkin sänkynsä alusen siivosivat ja kupariin sai tutustua vuorollaan joka toinen viikko.
        Isännällä oli mustat silmänaluset ja kärsivä ilme. Piti melkein läpi vuoden pitkävartisia jatsareita. Vasta nyt välähti mieleen, olisiko ollut unen puute. Onneksi hän löysi puolison sinä vuonna.


      • Liisilä
        Atolfia kirjoitti:

        on ollut minullakin. Se onkin melko yleinen vaiva Suomessa, liekö muuallakin maailmassa.

        Sen olen huomannut, että kun panee radion hiljaisella äänellä korvan viereen ja kuuntelee musiikkia, niin siihen helposti nukahtaa. Meillä on vain sellainen ongelma, että miestäni häiritsee radion ääni, vaikka kuinka hiljaiselle sen laittaisin. Kuulokkeet taas häiritsevät unen saantia.

        Kylmäkääre vatsan päällä saan helposti unen. Se on oikeastaan aivan jäinen, pakstimesta otettu.

        Senkin olen huomannut, että lääkelasista 10 ml konjakkia otettuani nukahdan helposti.

        Rentoutus on hyvä keino, mutta siihen keskittyminen tuottaa joskus vaikeuksia.

        Hyviä unia kuitenkin kaikille, oli konstit mitä hyvänsä.

        Auttaa hyvään uneen kävely 16.30 - ja kuuma vesi, johon liraus kuorittua maitoa, mieluiten 2 mukillista.


      • Jopea+nk
        kieloke3 kirjoitti:

        Pistämpä minäkin lusikkani soppaan vaikka en asiantuntija olekkaan, minun unettomuuteni aamuyöllä on kylla erlaisempi kuin sinun mutta tiedän mitä tarkoitat ja miltä se tuntuu kun ei saa nukutuksi, minulla on levottomat jalat oireyhtymä johon on kyllä lääkitys mutta silti tällä hetkellä on tilanne se että illalla nukun hyvin ehkä 3-4 saakka ja sen jälkeen alkaa suonenveto vaivata ja katson parhaimmaksi nousta ylös kuin hikoilla petissä, siihen ei auta jooga (olen käynyt kurssin siihen) ei mitkään konstit tai en ole ainakaan minä sellaista löytänyt kyllä minäkin olen joskus syönytkin, mitäpä ei tekisi asian hyväksi, aika kuluu eikä unesta toivoakaan joskus olen jopa kahvit laittanut, en nuku päivällä en ole tottunut siihen , näin on vaan elettävä eikä kukaan voi sanoa ettei pidä sressata, se ei mitään auta, joten yrittäkäämme elää vaivojemme kanssa vaikkei se hauskaa ole, hyvää viikonloppua ja unia toivoen, Kieloke3.

        Jopel sanoo, että se varvasvoimistelu voi jopa aluksi vähän sattua, mutta ajan myötä auttaa, kun verenkierto paranee.
        Jopelilakin oli kuulemma sellaiset levottomat jalat ja kipeetkin. Ei ole kuulemma enää. Eikä käytä sukkiakaan enää.


      • Atolfia
        Liisis kirjoitti:

        Harjoittelin 53 vuotta sitten eräässä hämäläisessä kartanossa, jonka nuori isäntä alle 40 vuotias oli "sisustanut" sänkynsä alusen monenlaisella kupariromulla. Oli isosta kuparipytystä kakkuvuokiin. Harjurithan hänenkin sänkynsä alusen siivosivat ja kupariin sai tutustua vuorollaan joka toinen viikko.
        Isännällä oli mustat silmänaluset ja kärsivä ilme. Piti melkein läpi vuoden pitkävartisia jatsareita. Vasta nyt välähti mieleen, olisiko ollut unen puute. Onneksi hän löysi puolison sinä vuonna.

        mustat silmänaluset, niin eivät tainneet kupariromut auttaa. Auttoikohan tuo vaimon saanti tuohon unettomuuteen?

        Minä jo ehdin riemastua, kun näin sinun viestisi otsikon, että jos tuo auttaa, niin laitan kaikki kuparipannut tuonne sänkyni alle. Enpä taida kokeilla.

        Liisilä ehdotteli kävelyä, sitä olen harrastanut, mutta onko tuo kelloaika kauhean tärkeä? Tuohon aikaan harvoin ehdin kävelylle.


      • kävelystä ennen
        Atolfia kirjoitti:

        mustat silmänaluset, niin eivät tainneet kupariromut auttaa. Auttoikohan tuo vaimon saanti tuohon unettomuuteen?

        Minä jo ehdin riemastua, kun näin sinun viestisi otsikon, että jos tuo auttaa, niin laitan kaikki kuparipannut tuonne sänkyni alle. Enpä taida kokeilla.

        Liisilä ehdotteli kävelyä, sitä olen harrastanut, mutta onko tuo kelloaika kauhean tärkeä? Tuohon aikaan harvoin ehdin kävelylle.

        nukkumaanmenoa,
        vaikka muuten sitä suositellaankin.


      • Atolfia
        kieloke3 kirjoitti:

        Pistämpä minäkin lusikkani soppaan vaikka en asiantuntija olekkaan, minun unettomuuteni aamuyöllä on kylla erlaisempi kuin sinun mutta tiedän mitä tarkoitat ja miltä se tuntuu kun ei saa nukutuksi, minulla on levottomat jalat oireyhtymä johon on kyllä lääkitys mutta silti tällä hetkellä on tilanne se että illalla nukun hyvin ehkä 3-4 saakka ja sen jälkeen alkaa suonenveto vaivata ja katson parhaimmaksi nousta ylös kuin hikoilla petissä, siihen ei auta jooga (olen käynyt kurssin siihen) ei mitkään konstit tai en ole ainakaan minä sellaista löytänyt kyllä minäkin olen joskus syönytkin, mitäpä ei tekisi asian hyväksi, aika kuluu eikä unesta toivoakaan joskus olen jopa kahvit laittanut, en nuku päivällä en ole tottunut siihen , näin on vaan elettävä eikä kukaan voi sanoa ettei pidä sressata, se ei mitään auta, joten yrittäkäämme elää vaivojemme kanssa vaikkei se hauskaa ole, hyvää viikonloppua ja unia toivoen, Kieloke3.

        auttaa mangnesium. Sitä olen syönyt ja suonenvetoa ei ole enää ollut pitkään aikaan. Se ei siis aiheuta minun unettomuuttani.

        Joku kirjoitti täällä kerran, että suonenveto loppuu, kun laittaa suolarakeita kielen alle. En tiedä, josko tuo pitää paikkaansa.


      • sen olen todennut
        Atolfia kirjoitti:

        auttaa mangnesium. Sitä olen syönyt ja suonenvetoa ei ole enää ollut pitkään aikaan. Se ei siis aiheuta minun unettomuuttani.

        Joku kirjoitti täällä kerran, että suonenveto loppuu, kun laittaa suolarakeita kielen alle. En tiedä, josko tuo pitää paikkaansa.

        minäkin mieheni pohjelihasten aikoinaan krampatessa.
        Säännöllisesti täytyy muistaa ottaa
        annostusohjeen mukaan.


      • Hintriika*
        sen olen todennut kirjoitti:

        minäkin mieheni pohjelihasten aikoinaan krampatessa.
        Säännöllisesti täytyy muistaa ottaa
        annostusohjeen mukaan.

        Illalla olen nauttinut yhden magnesium-poretabletin. Mutta kun on harva pää, niin joskus se unohtuu. Krampit pohkeissa alkavat, jos pari päivää jää väiin. Siispä olen varma, että magnesium on se, joka pitää ne pois.


      • Hintriika* kirjoitti:

        Illalla olen nauttinut yhden magnesium-poretabletin. Mutta kun on harva pää, niin joskus se unohtuu. Krampit pohkeissa alkavat, jos pari päivää jää väiin. Siispä olen varma, että magnesium on se, joka pitää ne pois.

        Vettä pitäisi juoda myös runsaasti.
        Otan myös joka päivä magnesium-pillerin.


      • sunnuntai-aamuun!
        Jopel kirjoitti:

        Vettä pitäisi juoda myös runsaasti.
        Otan myös joka päivä magnesium-pillerin.

        Mietin tässä, että mitenkähän te kaikki, ystävät, olette viime yönne viettäneet?

        Pyörimällä levottomasti erilaisten särkyjen kanssa, tai nukkumalla levollisesti aamuun asti.

        Minä saan vielä olla onnekas, olen pahemmilta säryiltä välttynyt. Nyt on paras painaa puuta, huomisesta ei tiedä, eikä tästä päivästäkään, mitä se tuo tullessaan.

        Suonenvetoja ja lihaskramppeja on minullakin joskus ollut. On kumma juttu, kun iskevät voimakkaasti juuri yöllä.

        Samaa mieltä olen Jopelin kanssa.
        Runsas veden juonti ja tabletit. Käytän itse kalkkitabletteja, joissa on lisänä juuri tämä magnesium. Olen myös kuullut, että muutama rae merisuolaa kielen alle, ei ole pahitteeksi.

        Ovat auttaneet.


      • Kuka muistaa aptee-
        Jopel kirjoitti:

        Vettä pitäisi juoda myös runsaasti.
        Otan myös joka päivä magnesium-pillerin.

        kista saatavan suolamaisen aineen, joka myös siältää magnesiumia?

        Sen vaikutuksia ovat myöskin rauhoittuminen,
        rentoutuminen ja lievä laksatiivinen vaikutus.
        Viimeksi mainittu ominaisuus perustunee tuohon rauhoittavaan ja rentouttavaan efektiin.

        Otetaan tietenkin runsaan veden kanssa, kuten magneesium-pillerikin.


      • autttoi
        Hintriika* kirjoitti:

        Illalla olen nauttinut yhden magnesium-poretabletin. Mutta kun on harva pää, niin joskus se unohtuu. Krampit pohkeissa alkavat, jos pari päivää jää väiin. Siispä olen varma, että magnesium on se, joka pitää ne pois.

        minulla vuosia nukahtamis vaikeuksia ja pahenevat krampit teki elämästäni vaikean (tosin uni vaikeudet henkisestä "pahoin pitelystä)mutta kun asiat kohdallaan niin nukun tosi hyvin ja mikä parasta minun tuskalliset krampit olleet pois pian vuoden eli niin kauan kun olen syönyt magnexsia


      • Kuka muistaa aptee- kirjoitti:

        kista saatavan suolamaisen aineen, joka myös siältää magnesiumia?

        Sen vaikutuksia ovat myöskin rauhoittuminen,
        rentoutuminen ja lievä laksatiivinen vaikutus.
        Viimeksi mainittu ominaisuus perustunee tuohon rauhoittavaan ja rentouttavaan efektiin.

        Otetaan tietenkin runsaan veden kanssa, kuten magneesium-pillerikin.

        epsom-suola (MgSO4 , magnesiumsulfaatti, heptahydraatti,
        näitä nimirumiluksia voisi ainakin Yliopiston apteekkiin tarjoilla, heillä vois olla tietoo.

        Joskus aiemmin näistä kirjoittelin, muistaakseni.

        Ainakin se on lievä laksatiivi, koska sitoo vettä,
        ja siksi vettä sen kanssa onkin juotava kosolti.

        Muitakin efektejä on, kuten taisin tuossa eilen mainitakin.


    • konjakkia

      siitä kun nappaat niin luulis unettavan.

      • on tunnetusti

        hyvä lääke, tietenkin lääkkeenä nautittuna.

        On sydämellekin hyvää ja verenkierrolle. Rauhoittava vaikutuskin sillä on.

        Isälläni oli tapana pitää konjakkipulloa kaapissa
        "kaiken varalta".

        Jos meillä lapsilla oli yskää tai jotain muuta vaivaa, hän antoi pienen tilkan konjakkia lääkkeeksi.
        Sitä en tiedä, auttoiko se, vai joku muu lääke.

        Punaviinilasillinen tai konjakkisnapsi päivässä, sitähän lääkäritkin suosittelevat.


      • on tunnetusti kirjoitti:

        hyvä lääke, tietenkin lääkkeenä nautittuna.

        On sydämellekin hyvää ja verenkierrolle. Rauhoittava vaikutuskin sillä on.

        Isälläni oli tapana pitää konjakkipulloa kaapissa
        "kaiken varalta".

        Jos meillä lapsilla oli yskää tai jotain muuta vaivaa, hän antoi pienen tilkan konjakkia lääkkeeksi.
        Sitä en tiedä, auttoiko se, vai joku muu lääke.

        Punaviinilasillinen tai konjakkisnapsi päivässä, sitähän lääkäritkin suosittelevat.

        Ei viina ketään paranna, mutta kännissä on mukavampi sairastaa.


      • oikaiset
        Jopel kirjoitti:

        Ei viina ketään paranna, mutta kännissä on mukavampi sairastaa.

        minua tietämätöntä.

        Eihän se ketään paranna, mutta auttaa rentoutumaan, eikös sekin ole jonkin asteista parantumista.
        Ja kun oikein pännii, niin auttaahan se.


      • on suositus !
        oikaiset kirjoitti:

        minua tietämätöntä.

        Eihän se ketään paranna, mutta auttaa rentoutumaan, eikös sekin ole jonkin asteista parantumista.
        Ja kun oikein pännii, niin auttaahan se.

        Käytännössä 1 dl mitta hiukan kukkurassa.

        Eli se raja on teräsmitassa hiukan reunan alapuolella. Jos kaadat täyteen, se on sopiva määrä. Kylmää vettä hiukan plantringiksi,
        niin sopii oikein hyvin vaikkapa ruokajuomaksi.
        Kaunis lasillinen, silmänruokaakin.


      • yksinoloon
        on suositus ! kirjoitti:

        Käytännössä 1 dl mitta hiukan kukkurassa.

        Eli se raja on teräsmitassa hiukan reunan alapuolella. Jos kaadat täyteen, se on sopiva määrä. Kylmää vettä hiukan plantringiksi,
        niin sopii oikein hyvin vaikkapa ruokajuomaksi.
        Kaunis lasillinen, silmänruokaakin.

        Olen jo iso tyttö 70 , pitäs tietää nääkin jutut, mutta kun ei kait? muista vai intohimoko se on.
        Nukun hyvin, ikkuna hiukan raollaan, joskus heräilen mutta nukahdan uudelleen.

        Viime yönä se pahus iski. Olin kyläilemässä ja niin sitä tuli pelattua silmäpeliä herrasmiehen kanssa. Kotiin lähtiessä auttoi takkia päälle ja kysyi saanko auttaa takin joskus poiskin yltä. Kintut löivät setsuuria, sanoin uskomatonta. Vastaus, ei pidä epäillä ja niin sitä lähdettiin kotiini. No jokainen sen arvaa, ilta venyi pitkäksi, vaatteitakin riisuttiin ja kivaa oli.

        Yö uni meni katkonaiseksi, kaverin kainalohiki haisi, kuorsaustakin tuli, ei ollut kiva kainalo nukkua. Aamulla tavanomainen aamiainen halimisia, suukkoja, kiittelyä puolin ja toisin.
        Kahvitkin porautettiin, lupauksia jatkoista annettiin, saa nähdä.

        Mutta, mutta olen nukkunut jo kauan 120cm leveässä vuoteessa yksin, joten kapeaksi sänky käy kahden nukkuessa, taitaapi olla parempi nukkua yksin, ei tarvitse heräillä hellyyden osoituksiin. Toisaalta kiva se kaverikin oli onnistui kuin arvan osto!


      • ei ole tullut
        yksinoloon kirjoitti:

        Olen jo iso tyttö 70 , pitäs tietää nääkin jutut, mutta kun ei kait? muista vai intohimoko se on.
        Nukun hyvin, ikkuna hiukan raollaan, joskus heräilen mutta nukahdan uudelleen.

        Viime yönä se pahus iski. Olin kyläilemässä ja niin sitä tuli pelattua silmäpeliä herrasmiehen kanssa. Kotiin lähtiessä auttoi takkia päälle ja kysyi saanko auttaa takin joskus poiskin yltä. Kintut löivät setsuuria, sanoin uskomatonta. Vastaus, ei pidä epäillä ja niin sitä lähdettiin kotiini. No jokainen sen arvaa, ilta venyi pitkäksi, vaatteitakin riisuttiin ja kivaa oli.

        Yö uni meni katkonaiseksi, kaverin kainalohiki haisi, kuorsaustakin tuli, ei ollut kiva kainalo nukkua. Aamulla tavanomainen aamiainen halimisia, suukkoja, kiittelyä puolin ja toisin.
        Kahvitkin porautettiin, lupauksia jatkoista annettiin, saa nähdä.

        Mutta, mutta olen nukkunut jo kauan 120cm leveässä vuoteessa yksin, joten kapeaksi sänky käy kahden nukkuessa, taitaapi olla parempi nukkua yksin, ei tarvitse heräillä hellyyden osoituksiin. Toisaalta kiva se kaverikin oli onnistui kuin arvan osto!

        mieleenikään!

        Kotikasvatus vai luonne, en tiedä.

        Kyllä täytyisi olla melkoinen tapaus se mies!


      • yhdessäolo
        ei ole tullut kirjoitti:

        mieleenikään!

        Kotikasvatus vai luonne, en tiedä.

        Kyllä täytyisi olla melkoinen tapaus se mies!

        Jos kohdalle osuu sellainen onni joka miellyttää ei ole viisasta olla onnea käyttämättä.
        Irtipainos on tietääkseni sellainen joka vaihtuu eri kohteeksi joka kerta.
        Tämä kohtaamisella on jatkuvuutta, suhtaudumme myönteisesti toisiimme.
        Kell onni on se onnen kätkeköön, joten mitäs turhia todistelemaan.


      • eau-de-vie
        on tunnetusti kirjoitti:

        hyvä lääke, tietenkin lääkkeenä nautittuna.

        On sydämellekin hyvää ja verenkierrolle. Rauhoittava vaikutuskin sillä on.

        Isälläni oli tapana pitää konjakkipulloa kaapissa
        "kaiken varalta".

        Jos meillä lapsilla oli yskää tai jotain muuta vaivaa, hän antoi pienen tilkan konjakkia lääkkeeksi.
        Sitä en tiedä, auttoiko se, vai joku muu lääke.

        Punaviinilasillinen tai konjakkisnapsi päivässä, sitähän lääkäritkin suosittelevat.

        Tislattua viiniä?


      • eau-de-vie kirjoitti:

        Tislattua viiniä?

        toivottavasti näitte paljon unia.
        Unten näkeminen valmistaa tulevien vastuksien varalle.
        Eilen haastateltiin yhtä naistutkijaa joka oli sitä mieltä, että ihmisen "daatassa" muistissa olisi entisajoilta jäänyt tämä taito.
        Ihmisellä on taito selviytyä vaikeista tilanteista,
        aivan kuin hän olisi sen jo aikaisemmin oppinut.

        Tämä nainen (en pannut muistiin nimeä) on väitellyt aiheesta tohtoriksi.


    • jakolasku

      Nimenomaan syö jotakin ennen kuin käyt nukkumaan, tee samat rituaalit joka ilta, rituaalit rauhoittaa hermoja. Tuuleta makkari hyvin ennen kuin käyt levolle. Jätä päivän huolet makkarin ulkopuolelle. Kun syöt iltapalaa ota jotakin makeaa, vaikka jogurttia, tai keksiä ja mehua. Aikaisemmin illalla käy ulkona pienellä kävelyllä vähintään pari tuntia ennenkuin menet nukkumaan. Luonnollisesti unen tarve ja rytmi muuttuu ikääntyessä. Nämä esitetyt aivan kotikonsteja.

    • Vähän samasta kärsivä

      Hei!
      Miten sulla nyt on mennyt sen nukkumisen kanssa?
      Mulla sellainen " ongelma" että nukahdan tosi nopeasti mutta = herään suunnilleen tunnin välein, siis ihan kertakaikkiaan herään - yritän sitten uudestaan saada unen päästä kiinni - jossain vaiheessa torkahdan ja taas...
      minäkään en tahdo uni tai nukahtamislääkkeitä.
      Ei ole tarkoitus,että ihmistä turrutetaan lääkkeillä.

    • Aakkostaja

      Olen kehitellyt minulle sopivan rauhoittumis- ja nukahtamiskonstin. Valot pois ja peiton alle. Yritän rentouttaa raajat yksitellen, ajatellen, että ne ovat hirveän painavat ja koetan ajatuksen voimalla niitä nostaa siinä onnistumatta. Sen jälkeen alan aakkostaa esim. erisnimiä A:sta Ö:hön tai kasvien nimiä tai kuukausia tai mitä tahansa. Minulla tämä toimii.
      Koetapa - tosin tämä on minulla jo totuttu tapa ja tuttu juttu.

      • Sama*****

        Joo, varmasti toimii, tiedätkö mitä minä teen?
        Muistelen millaista on ollut maaseudulla missä sain lapsena ja nuorena oleskella sukulaisten luona.
        Muistan jokaikisen kiven, aitan, navetan, yliset, hevoset lehmät ja lampaatkin...
        ikä se vain tulee vastaan,.
        ymmärrät varmasti?


      • unettomuutta
        Sama***** kirjoitti:

        Joo, varmasti toimii, tiedätkö mitä minä teen?
        Muistelen millaista on ollut maaseudulla missä sain lapsena ja nuorena oleskella sukulaisten luona.
        Muistan jokaikisen kiven, aitan, navetan, yliset, hevoset lehmät ja lampaatkin...
        ikä se vain tulee vastaan,.
        ymmärrät varmasti?

        seurauksena
        samperi


      • Katicat2
        unettomuutta kirjoitti:

        seurauksena
        samperi

        Siinä kyläilyssä on kahvin lisäksi toinenkin unettomuutta aiheuttava elementti, nimittäin se seurustelu. Se on niin mukavaa ja varmasti vilkastuttaa aivoverenkiertoa ja pistää ajatukset lentämään. Kyläreissun jälkeen keskustelut pyörivät mielessä ja häiritsevät unensaantia.
        Kahvikin on yleensä väkevämpää kuin se tavallinen arkikahvi kotona.


      • Aakkostaja
        Sama***** kirjoitti:

        Joo, varmasti toimii, tiedätkö mitä minä teen?
        Muistelen millaista on ollut maaseudulla missä sain lapsena ja nuorena oleskella sukulaisten luona.
        Muistan jokaikisen kiven, aitan, navetan, yliset, hevoset lehmät ja lampaatkin...
        ikä se vain tulee vastaan,.
        ymmärrät varmasti?

        Ikää tulee lisää ja jossakin vaiheessa varmaan minun "unireseptissänikin" tulee vastaan se, ettei enää muista niitä aakkosia ei ainakaan oikeassa järjestyksessä. Kaikki muistot, varsinkin sieltä lapsuudesta ovat rakkaita. Rauhaisaa adventin aikaa sinulle minulta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      184
      4065
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      210
      2041
    3. 133
      1607
    4. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      66
      1273
    5. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      60
      994
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      75
      979
    7. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      162
      937
    8. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      54
      922
    9. Mies, tunnistatko minut tästä

      🙋 Nainen, järkevä, mukava ja kiltti?
      Ikävä
      77
      895
    10. Tule mukaan

      Sanoisin sinulle jos uskaltaisin. Kertoisin miten kaipuu täyttää minut päivisin ja öisin huudollaan. Se huuto kaikuu sis
      Ikävä
      39
      894
    Aihe