Jarrusatulan purku

000000

ihan vain kysyisin, voiko 03 mondeon takajarrusatulaa purkaa puhdistusta ajatellen. oon kuullut, että jos männän työntää ulos, sitä ei saa enään takaisin ja tarttis ostaa uusi satula. itse oon aina joskus hoonannut ja rasvannut esim. etujarrusatuloita, mutta takasatulassa on käsjarru ja jos esim. vaihtaa kengät, pitää mäntä kiertää sisälle. mut voiko koko paketin purkaa osiks ja sit kasata taas. kuka tietää..

12

9595

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minkä osan?

      Satulan männän ja sylinterin väliin ei laiteta rasvaa. Se luistaa siellä olevan jarrunesteen ansiosta. Liukutappeihin ja palojen päihin vain vähän rasvaa.

      • laiteta?

        Jarrusatulan kasauksen yhteydessä voi jarrumännän voidella ohuesti ns jarrurasvalla. Jarrunesteelläkin voi asian hoitaa, mutta ei se rasvaus väärin ole.


    • siihen

      voi laittaa ohut juokseva silikoni. näin ainakin mä oon tehnyt ja hyvin on toiminut.. mutta voiko takajarrun purkaa...sitä en tiedä..

    • tdci-03

      kyllä voi purkaa, mut viisi kulmainen pultin kanta tuottaa ylimääräistä työtä...itse löin tiukan hulsyn väkisin vasaralla siihen jotta aukesi...motonetistä saa tiivistesarjan siihen... googlettamalla tais löytyä jonkun kuvasarja samaisesta aiheesta

      • ooooo

        löysin kyseisen linkin ja ohjeet kuvasarjoineen. muuten kun kyselin merkkihuollosta kyseisen satulan purkua..eivät osanneet sanoa, koska eivät niitä pura, vaan vaihtavat aina tilalle uuden. näin meitä uunotetaan ja rahastetaan..


      • zöf
        ooooo kirjoitti:

        löysin kyseisen linkin ja ohjeet kuvasarjoineen. muuten kun kyselin merkkihuollosta kyseisen satulan purkua..eivät osanneet sanoa, koska eivät niitä pura, vaan vaihtavat aina tilalle uuden. näin meitä uunotetaan ja rahastetaan..

        Laittaisitko linkin tänne.


      • sulle..

      • käretön
        ooooo kirjoitti:

        löysin kyseisen linkin ja ohjeet kuvasarjoineen. muuten kun kyselin merkkihuollosta kyseisen satulan purkua..eivät osanneet sanoa, koska eivät niitä pura, vaan vaihtavat aina tilalle uuden. näin meitä uunotetaan ja rahastetaan..

        Joo noilla ohjeilla olen purkanut ja saanut vielä kasaankin takajarrusatulat.
        Motonetistä tiivistesarja 17E.Vaihtojarrusatula olisi maksanut 160E Fordilla uusi 350E työ150-200E.
        Yhden jarrusatulan kanssa meni huonoilla työkaluilla n3tuntia.
        Sikahinta muuten fordin korjaamossa jarrusatulan vaihto 150-200 E (puolen tunnin työ)


      • f-asentaja
        käretön kirjoitti:

        Joo noilla ohjeilla olen purkanut ja saanut vielä kasaankin takajarrusatulat.
        Motonetistä tiivistesarja 17E.Vaihtojarrusatula olisi maksanut 160E Fordilla uusi 350E työ150-200E.
        Yhden jarrusatulan kanssa meni huonoilla työkaluilla n3tuntia.
        Sikahinta muuten fordin korjaamossa jarrusatulan vaihto 150-200 E (puolen tunnin työ)

        ei tarvitse vaihtaa uusia, eikä purkaa, koska osaamme korjata ilman purkamatta, se on eriasia jos käsketään, ni kyllä vaihdamme ja puramme, mutta itse vika korjaantuu paljon helpommin, enkä tarkoita pelkkien palojen liukupinnan puhdistusta. en tietenkään kaikkien merkkikorjaamojen puolesta voi puhua kuitenkaan. ja turha taas jotain järjettömiä vastakommentteja siellä heitellä koska tiedän asian.


      • K.....nyt
        f-asentaja kirjoitti:

        ei tarvitse vaihtaa uusia, eikä purkaa, koska osaamme korjata ilman purkamatta, se on eriasia jos käsketään, ni kyllä vaihdamme ja puramme, mutta itse vika korjaantuu paljon helpommin, enkä tarkoita pelkkien palojen liukupinnan puhdistusta. en tietenkään kaikkien merkkikorjaamojen puolesta voi puhua kuitenkaan. ja turha taas jotain järjettömiä vastakommentteja siellä heitellä koska tiedän asian.

        Tosiasia on, että fordmondeon takajarrusatula jossa on käsijarrumekanismi on suunniteltu väärin. Farmari mallessa on parempi!!! Pidempi vipu ja parempi jousi. Minulla 02 mallissa on vain niin että "käsijarruakselin" tiivis on niin huono, että suolavesi pääseen väliin ikävin seurauksin. Jousi ei jaksa avavata kunnolla jarrua...jää laahaamaan. Tästä yleensä seurauksena...menetetään levy...ja jonkin ajan päästä alkaa pyörän laakeri huutamaan...tämäkin johtuu lämpenemisestä. Nämä ovat todella edullisia korjata!!! Jarrusatula 320 €:a (ford) tarvikevaihtosatula 150 €:a....Levy en muista...Laakeri motonet 154 €:a (intekroitu napaan) Ford hinta huhhuh...uskaltaako kysyä. Ford huolloissa vaan ensin herkistellään paikkaja ....toimii jonkin aikaa 1-3 kk ja ongelma on taas esillä.
        Ja käsi jarruun liittyy vielä vaieri ongelma...

        Nämä herkistelyt tehdään koska takuuaikana osia ei haluta vaihtaa!!!! Eihän jarrusatula saa hirttää 30000 km:n kohdalla. Ensin sanovat, että käytä sitä käsijarrua!!! kun totean että käytän aina. Sitten tulee seuraava...jarruttele voimakkaamin...hetkinen....sillon ajotavassa vikaan...jos joutuu paniikki jarruttamaan....

        Sinä f-asentaja? Oletko käynyt jonkun koulun? Nyt meni viimeinenkin luottamus...f-asentajiin...
        Tosin ne muutama minkä olen tavannut....ovat ollet VIROLAISIA!!!!! Joten tämä auttaaa ymmärtämään asiaa....virossa Neuvostovallan aikaan tehtiin varmaakin Ladan katkojan kärjet itse!!! Ym.


      • halpakauppa
        K.....nyt kirjoitti:

        Tosiasia on, että fordmondeon takajarrusatula jossa on käsijarrumekanismi on suunniteltu väärin. Farmari mallessa on parempi!!! Pidempi vipu ja parempi jousi. Minulla 02 mallissa on vain niin että "käsijarruakselin" tiivis on niin huono, että suolavesi pääseen väliin ikävin seurauksin. Jousi ei jaksa avavata kunnolla jarrua...jää laahaamaan. Tästä yleensä seurauksena...menetetään levy...ja jonkin ajan päästä alkaa pyörän laakeri huutamaan...tämäkin johtuu lämpenemisestä. Nämä ovat todella edullisia korjata!!! Jarrusatula 320 €:a (ford) tarvikevaihtosatula 150 €:a....Levy en muista...Laakeri motonet 154 €:a (intekroitu napaan) Ford hinta huhhuh...uskaltaako kysyä. Ford huolloissa vaan ensin herkistellään paikkaja ....toimii jonkin aikaa 1-3 kk ja ongelma on taas esillä.
        Ja käsi jarruun liittyy vielä vaieri ongelma...

        Nämä herkistelyt tehdään koska takuuaikana osia ei haluta vaihtaa!!!! Eihän jarrusatula saa hirttää 30000 km:n kohdalla. Ensin sanovat, että käytä sitä käsijarrua!!! kun totean että käytän aina. Sitten tulee seuraava...jarruttele voimakkaamin...hetkinen....sillon ajotavassa vikaan...jos joutuu paniikki jarruttamaan....

        Sinä f-asentaja? Oletko käynyt jonkun koulun? Nyt meni viimeinenkin luottamus...f-asentajiin...
        Tosin ne muutama minkä olen tavannut....ovat ollet VIROLAISIA!!!!! Joten tämä auttaaa ymmärtämään asiaa....virossa Neuvostovallan aikaan tehtiin varmaakin Ladan katkojan kärjet itse!!! Ym.

        Ks. tämä: laakerit puolet Motonetti-hinnoista, 2 yhden hinnalla kun 2 kuitenkin männöö:
        http://stores.ebay.de/BANDEL-AUTOTEILE-SHOP

        Maksu PayPal taikka tilisiirto IBAN-numeroin, pitäis itekin tilata.
        Ks. siis www.ebay.de


      • Anonyymi
        K.....nyt kirjoitti:

        Tosiasia on, että fordmondeon takajarrusatula jossa on käsijarrumekanismi on suunniteltu väärin. Farmari mallessa on parempi!!! Pidempi vipu ja parempi jousi. Minulla 02 mallissa on vain niin että "käsijarruakselin" tiivis on niin huono, että suolavesi pääseen väliin ikävin seurauksin. Jousi ei jaksa avavata kunnolla jarrua...jää laahaamaan. Tästä yleensä seurauksena...menetetään levy...ja jonkin ajan päästä alkaa pyörän laakeri huutamaan...tämäkin johtuu lämpenemisestä. Nämä ovat todella edullisia korjata!!! Jarrusatula 320 €:a (ford) tarvikevaihtosatula 150 €:a....Levy en muista...Laakeri motonet 154 €:a (intekroitu napaan) Ford hinta huhhuh...uskaltaako kysyä. Ford huolloissa vaan ensin herkistellään paikkaja ....toimii jonkin aikaa 1-3 kk ja ongelma on taas esillä.
        Ja käsi jarruun liittyy vielä vaieri ongelma...

        Nämä herkistelyt tehdään koska takuuaikana osia ei haluta vaihtaa!!!! Eihän jarrusatula saa hirttää 30000 km:n kohdalla. Ensin sanovat, että käytä sitä käsijarrua!!! kun totean että käytän aina. Sitten tulee seuraava...jarruttele voimakkaamin...hetkinen....sillon ajotavassa vikaan...jos joutuu paniikki jarruttamaan....

        Sinä f-asentaja? Oletko käynyt jonkun koulun? Nyt meni viimeinenkin luottamus...f-asentajiin...
        Tosin ne muutama minkä olen tavannut....ovat ollet VIROLAISIA!!!!! Joten tämä auttaaa ymmärtämään asiaa....virossa Neuvostovallan aikaan tehtiin varmaakin Ladan katkojan kärjet itse!!! Ym.

        Nyt kun taas itsellä ajankohtainen asia ihmetellä takavasenta jarrusatulaa farkku mk3 Mondeossa....ei ota käsijarru enää sillä puolella kunnolla kun "vipu" on aivan jumissa. Vasaralla sai liikkeellle. Ei sitten palauta kun vaijeri vetää. Viimeksi jarrusatula vaihdettu sille puolelle 2012. Käsijarruvaijerit vaihtelin pari vuotta sitten.

        Tuossa vivun palautusjousisysteemin rakenne voisi olla erilainen, siten että palautusvoimaa tulisi enemmän. Myös liikerata koko systeemissä voisi olla isompi.

        Taidan vaihtaa satula...vai saisikohan tuon järkevästi elvytettyä kuntoon? Ulkomailta saa aika paljon edullisemmin näihinkin jarruosia.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1137
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe