Hankin apua bulimiaani kouluni terveydenhoitajalta. Sovittiin että pidän viikon ruokapäiväkirjaa ja varattiin uus aika, viikonpäähän. Mutta sdn jälkee kun kerroin asiasta terkkarille, bulimiani on vaan pahentunut. Ennen oksensin vaan pari kertaa viikkoon mutta nyt oksennan päivittäin 2-3 kertaa. Tuntuu et meen vaan syvemmälle ja syvemmälle kuoppaan ja lihoon, lihoon ihan hirveesti.
Viikko kului ja terkkari perui tapaamisen ja siirsi sen taas viikon päähän, mä en tiiä miten mä kestän viel seuraavan viikon. Yritän paastota niin paljon kuin mahdollista, jotten oksentais ja lihois. Koska kurkkuni ja vatsani on todella kipeä!
Kun terkkari perui tapaamisen tuntui ku ei se oikeesti uskonkaan et mitä käyn läpi. Mä oisin todella tarvin jutella jollekin koska edellinen viikko oli ihan kauhea ja se vaan jatkuu. tänäänkin oksensin 3 kertaa. Mä en kerta kaikkiaan jaksa enää, oon ihan poikki.
Olkaa joku kiltti ja kertokaa mitä teen? mä oon niin väsyny tähän kaikkeen. Mä vaan tahon lopettaa oksentamisen ja laihtua paljon lisää. mä haluun painaa 45 kg. Auttakaa joku minuu, kertokaa mitä teen ku ei se terkkari taida uskoa minuu...
Ei onnistu!!!
7
1381
Vastaukset
- olen
Todella outoa, että terkkari ei ymmärrä auttaa. Sinun pitää hakea apua jostakin muualta, koska tuntuu, että terkkari yksin sinua ei auta. Kerro asiasta jollekin toiselle luotettavalle aikuiselle tai vanhemmalle, jonka kanssa tilaat ajan lääkärille. Terkkari ei selvästikään ymmärrä asian vakavuutta. Hyvä silti että olet ymmärtänyt hakea apua.
- 5 vuotta bulimiaa.
Onpa harmillinen tilanne. Mullakin on käynyt noin, että kun olen alkanut käymään psykologilla, niin oksentelut ovat vain pahentuneet. En tajua mistä se johtuu. On varmaan liian tuskallista yrittää puhua ongelmistaan, niin purkaa sen oksentamiseen.
2-3 kertaa päivässä on aika häiritsevää, mulla pahimmillaan monta kymmentä kertaa oksentelua päivässä. Koita jaksella ja hae pikaisesti apua. Soitat vaikka ajan lääkärille. Minuakaan ei terkkari osannut auttaa ja nyt olen huonommassa jamassa. Parantumistahto on hyvin alhainen ja vakava masennus vie voimat lopullisesti kun lääkkeetkään eivät auta.
Soita siis lääkäriin ja sano että sinun on pakko saada aika verikokeisiin bulimian takia. San oettä et jaksa enää ja että haluat parantua. Aloitus on vaikea, mutta siitä se helpottuu kun ottaa ensimmäisen askeleen. Niin kävi minullekin. Onneksi niin kävi ja nyt voin jo vähän paremmin. Tsemppiä ja jakseluja sinulle!- näkyy
verikokeissa?
Mietin, kun mulle tuli taas aika vuosittaisiin tarkastuksiin..että uskallanko mennä:/
Saattaako lääkärit alkaa epäileen ja kyseleen onko bulimia? En olisi vielä valmis tästä kertomaan. - 5 vuotta bulimiaa.
näkyy kirjoitti:
verikokeissa?
Mietin, kun mulle tuli taas aika vuosittaisiin tarkastuksiin..että uskallanko mennä:/
Saattaako lääkärit alkaa epäileen ja kyseleen onko bulimia? En olisi vielä valmis tästä kertomaan.Mulla on näkynyt seuraavilla tavoilla:
(Riippuen siitä miten laaja verikoe on)
-nestevajausta
-matala kalium
-matala natrium(suola-arvo)
-elektrolyyttihäiriöt
-Munuaishäiriöt
-E-MC ja E-MCHC-ARVOT ELI PUNASOLUJEN HB ARVOT.
-Hemoglobiiniarvot
-joskus maksa-ja tulehdusarvot
-vitamiinien puutostilat
-aliravitsemus yleensäkin.
Eli kyllä näitä riittää. Ja vielä olisi kyllä muitakin mutta tuossa nuo uusimmat. Jos et ole ollut buliimikko kauan niin silloin tuskin mitään erikoista löytyy mutta jos oksentelet päivittäin niin silloin on melkein väistämätöntä että mitään häikkää ei tuloksissa ole jos päivittäistä oksentelua on jatkunut pitkään. Saattaa näkyä, jos bulimiasi on rajua ja pahaa.
Toivottavasti näkyy, niin voit saada apua ajoissa. Miten kauan olet sairastanut ja miten usein oksentelet ja juotko ja syötkö jotakin päivittäin ettet oksenna sitä? - kyselijä2
5 vuotta bulimiaa. kirjoitti:
Mulla on näkynyt seuraavilla tavoilla:
(Riippuen siitä miten laaja verikoe on)
-nestevajausta
-matala kalium
-matala natrium(suola-arvo)
-elektrolyyttihäiriöt
-Munuaishäiriöt
-E-MC ja E-MCHC-ARVOT ELI PUNASOLUJEN HB ARVOT.
-Hemoglobiiniarvot
-joskus maksa-ja tulehdusarvot
-vitamiinien puutostilat
-aliravitsemus yleensäkin.
Eli kyllä näitä riittää. Ja vielä olisi kyllä muitakin mutta tuossa nuo uusimmat. Jos et ole ollut buliimikko kauan niin silloin tuskin mitään erikoista löytyy mutta jos oksentelet päivittäin niin silloin on melkein väistämätöntä että mitään häikkää ei tuloksissa ole jos päivittäistä oksentelua on jatkunut pitkään. Saattaa näkyä, jos bulimiasi on rajua ja pahaa.
Toivottavasti näkyy, niin voit saada apua ajoissa. Miten kauan olet sairastanut ja miten usein oksentelet ja juotko ja syötkö jotakin päivittäin ettet oksenna sitä?Kuinka kauan tulisi syödä normaalisti ja olla oksentamatta, ettei tulokset antaisi niin suurta aihetta epäilyille?
Entä jos syö aamuisin, päivisin normaalisti ja iltaisin oksentaa ja ottaa pahimmassa tapauksessa lisäksi laksatiiveja? Tarvitseeko silloin pelätä verikokeiden antamia tuloksia samalla tavalla?
Tarkoitus parantua, mutta olen nyt hoitamassa yhtä toista vakavempaa sairautta, enkä haluaisi viedä siltä huomiota tähän tautiin, joka vain sekottaisi asioita ja veisi lääkäritkin väärille jäljille eräiden asioiden suhteen.. (En nyt tarkemmin ala tästä kertomaan) - 5 vuotta bulimiaa.
kyselijä2 kirjoitti:
Kuinka kauan tulisi syödä normaalisti ja olla oksentamatta, ettei tulokset antaisi niin suurta aihetta epäilyille?
Entä jos syö aamuisin, päivisin normaalisti ja iltaisin oksentaa ja ottaa pahimmassa tapauksessa lisäksi laksatiiveja? Tarvitseeko silloin pelätä verikokeiden antamia tuloksia samalla tavalla?
Tarkoitus parantua, mutta olen nyt hoitamassa yhtä toista vakavempaa sairautta, enkä haluaisi viedä siltä huomiota tähän tautiin, joka vain sekottaisi asioita ja veisi lääkäritkin väärille jäljille eräiden asioiden suhteen.. (En nyt tarkemmin ala tästä kertomaan)2-5 päivää, niin tulokset ovat normaalit yhtä pahassa tapauksessa kuin minun tapaus. Olin sairaalassa viimeksi 5 päivää ja tulokset normalisoituivat täysin. Vähempikin aika on riittänyt, kun on pitänyt huijata kokeessa.
Se auttaa jo huikeasti jos syöt aamuisin ja päivisin ja vasta illalla oksennat esim. kerran tai korkeintaan 2 kertaa. Laksatiiveja en suosittele, koska ne kuivattavat sinua. Tulee nestevajausta, jos et juo about 2l vettä päivässä. Se näkyy verikokeessa, jos on samanlaiset kokeet kuin minulla sairaalassa.
Vinkkinä vaan sinulle, että kannattaa juoda tarpeeksi, syödä muutama oliivi tai pari suolakurkun palasta tai jokin muu suolainen juttu vähintään kerran päivässä, niin se nostaa natriumia nopeasti. Sekä, jos epäilet että kalium on matalalla, niin osta reseptivapaata nestemäistä Kalisol-lääkettä apteekista ja ota päivittäin 30-60ml. Illalla, niin kerkeää ainakin imeytyä. 500ml:n pullo maksaa alta 6€. Sillä saat nopeasti nousemaan. Jos on lihasheikkoutta, väsymystä, huonoa vointia, niin todennäköisesti on kalium liian alhaalla.
haluaisin tiedustella vielä miten usein oksennat, koska se vaikuttaa olennaisesti?
- marielisa
Mitä enemmän paastoat, sitä enemmän ahmit ja oksennat! Tieteellinen tosiseikka ja myös itse koettu juttu.
Eli jos haluat laihtua syöt usein, että aineenvaihdunta nopeutuu. Mahd. paljon kasviksia ja hedelmiä, kuituja yms. kaikkea matala kalorista(kurkkua, omenaa, salaattia...yms) voi syödä vaikka kuinka paljon. et liho, mutta ruuansulatus pysyy vilkkaana
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Petteri Orpo on satusetä
Väittää että työllisyys on Suomessa samalla tasolla kuin hallituksen aloittaessa kesällä 2023. Fakta on, että työllisi953600Orpo ja Purra, käykää hakemassa oppia Espanjasta
Espanja on näyttänyt kuinka kova työttömyys nujerretaan ja saadaan maan talous palautettua nousu-uralle. Ei ole häpeä kä582565Porvarimedia: Räsänen vei Lindtmanilta pääministerin paikan
Lisäksi suomalaiset ovat innostuneet tuhlaaman, koska kuluttavat inflaation verran enemmän rahaa. Eikö porvarimedialla182493Jääkiekon MM:t pitää siirtää MTV:ltä Ylelle
Persuille ikäviä uutisia taas. . Valtioneuvoston asetuksen mukaan MM-kisat kuuluvat kansallisesti merkittäviin tapahtumi722341Ruotsi laskee jälleen bensaveroa, Riikka irvailee tumput suorana
Euron bensa oli persujen vaalilupaus, mutta kohta alkaa olla kolmosella alkavia litrahintoja. Meanwhile in Sverige: "192216Olitkin liian hyvää ollaksesi totta nainen
Ihastuin ja rakastuin, mutta se on minun ongelma. Ei sinun.1021282Kaste pelastaa ihmisen
Kristittyjen kirkkojen toimittama yksi Kaste on Jumalan tekemä pelastusteko, jossa perisyntiin hengellisesti kuollut ihm5821143Uskon todistus
Oikean uskovaisen ja nimikristityn erottaa siitä, että Jeesukseen uskova korottaa Jeesusta ja uskoa Häneen, mutta nimik2611026Ensin oli armo - sen jälkeen tuli usko
Me emme ansaitse armoa omalla uskollamme. Armo on ansaitsematonta rakkautta mikä synnyttää meidät uudesti Jumalasta. K4001025Elisalla ja MTV:llä lihava riita - MTV:n kanavienlähetykset ovat katkeamassa Elisan asiakkailla
Kaikkien MTV:n kanavien televisiolähetykset ovat katkeamassa Elisan kaapeli-tv-asiakkailta. https://www.is.fi/digitoday1421009