Fatiikki ei ole lievää väsymystä

Mari-67

Olen käynyt ms-maailman keskusteluissa. Siellä on silmiin pistänyt monen kirjoittajan kuvaus omasta fatiikistaa "lenkin tai jumpan jälkeen väsyttää ja on pakko mennä sohvalla" tms.
Minulla fatiikki on täydellistä toiminnan lamaantumista. En voi mennä töihin, en jaksa pukea, käydä suihkussa. Kuukausiin en käy ruokakaupassa, kylässä enkä jaksa hakea postia. Aamulla petaan sängyn levähtäen monesti sängyn reunalla. Aivot ovat kuin sumussa. Puhuminen on hidasta ja vaikeaa. Ei tule vastattua puhelimeen. Ystävät kyselevät mikä sulla yhtäkkiä on kun täysin eneginen ihminen kadottaa kaiken toimintakyvyn. 2-3 vuorokauteen väsymys katoaa täysin ja muutun aivan eri ihmiseksi. Perhe ja läheiset ovat joka kerta täysin ymmällään niin pikaisesta muutoksesta.

11

3142

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

minul ain menee se ohi,pahiksen "jälkitautina" tulee. ja sit yks kaunis aamu herään ja vauhtia on taas! viime kesä oli kauhee. kesäloma suorastaan piloilla. kuukauden päivät olin ok ja sit tavallista pahempi flunssa, jaloista tunto poissa nelisen viikkoa. ja sit se fatiikki. ja yks aamu se oli vain pois. tein hulluna pihahommia jotka oli jääny...
      kokeile OIKEESTI hamppuöljyä.
      minust tuli sähköjänis , ainakin hetkeks...
      mut tuntuu auttavan, sain pidettyä flunssankin loitolla (luulen)

tsemppiä ja symppistä!!!!

• Mari-67

hamppuöljyllä? Mitä se on?

• ...
        Mari-67 kirjoitti:

quuqleta se.
        ite ostin ainakin luontaistuotekaupasta.
        ja mikä minusta parasta. tasan kotimainen tuote!!!

quuqleta se!

• hampunsiemen

• YÖK
        Mari-67 kirjoitti:

minulla on tuota hampunsiemenöljyä, mutta en pysty sitä yökkimättä nielemään. Täytyy varmaan kokeilla imeyttää sitä vaaleaan leipään.

• se...
        YÖK kirjoitti:

minulla on tuota hampunsiemenöljyä, mutta en pysty sitä yökkimättä nielemään. Täytyy varmaan kokeilla imeyttää sitä vaaleaan leipään.

temppu onkin, paahtiksen kanssa tippuu hyvinkin.
        maistuu melkein hyvälle, se rouhe on jo hyvää..

• Rev.McMoon

Kofeiinin pääasiallinen aineenvaihduntatuote, paraksantiini, aiheuttaa uupumusta. Paraksantiini varastoituu kehoon ja vapautuu ajoittain verenkiertoon aiheuttaen natriumin kertymistä luustolihaksiin ja uupumuskausia.

http://qmies.blogit.fi/

• höp höp

ei kuiteskaan ihan noin rankkaa oo kahvinjuonnin seuraukset.

• voip olla
        höp höp kirjoitti:

ei kuiteskaan ihan noin rankkaa oo kahvinjuonnin seuraukset.

vähän apua myös fatiikkiin. Voi vähän lieventää fatiikkioireita

• joillakin

Ai että ihan lenkillä ja jumpassa jotkut vielä voivat käydä?! No, onneksi olkoon, mutta eivät kyllä tiedä mitään OIKEASTA MS-taudista. Minäkään en vielä tiedä kaikista vaikeuksista, vielä omilla jaloillani sentään, mutta kyllä kävely on jo surkeaa kauppareissuillakin. Juoksemista ei voi edes ajatella. Ärsyttää tuollaiset tyypit jotka valittavat jos vähän väsyttää "jumpan tai lenkin" jälkeen. Oikeassa MS taudissa pitää kusella käyntiinkin keskittyä.

• ainoa aina väsynyt

Olen myös ihmetellyt olenko ainoa, jolla ms näyttää todella nurjan puolensa. Kävelen huonosti kepin avulla, ainainen väsymys huonontaa kävelyä entisestään.
        Minun fatiikkini on usein todellista uupumista, tiedän jo herättyäni millainen päivä tulee. Useinmiten riittää yhdet päiväunet, tosi huonoina päivinä vaatii kahdet.
        Juokseminen on kohdallani kaukainen muisto vain jota voin vain haikeana muistella.
        Ajattelen usein olevani väsymyksen suhteen kuin se sukulaiseni, joka nukahti meillä kahvikupin ääreen (hänellä oli paljon muitakin oireita) ja jolla todettiin syöpä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      48
      1538
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      22
      1050
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      87
      1026
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      87
      955
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      896
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      841
    8. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      835
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      811
    10. 70
      769
    Aihe