Aseiden valmistusmateriaalit

sasdfsas123

Rupesi mietityttämään mm. miksi jotkut aseet vanhetessaan muuttuu ruskeaksi, jotkut eivät. En siis tarkoita ruostumista, vaan sellaista tasaisen ruskeaa nättiä patinaa, jota joissain vanhoissa aseissa näkee. Lieneekö valmistusmateriaaleissa syy tähän ilmiöön?

Sitten toinen juttu mikä kummastuttaa on nykyaikaisten mustaruutiaseiden luvattoman huono taso. Omasta piettan coltkopiostani liukeni rekyylikilvestä sinistykset kolmannen ampumakerran jälkeen saippuaveteen. Piipussakin oli silminnähden syöpymää, vaikka "oikeaoppisesti" asetta olen käsitellyt. Ainoa, että tuon kolmannen ratareissun jälkeen palasin kotiin niin väsyneenä, että ase jäi saippuaveteen yön yli. Ei oikein jaksaisi uskoa, että cowboyt ovat 130 vuotta sitten joka laukauksen jälkeen sanoneet inkkareille että "oottakaas vähän" ja huuhdelleet ja öljynneet aseensa.

Osaakohan joku sanoa miten esim. 1880-luvulla valmistettu peacemaker eroaa materiaaleiltaan ja viimeistelyiltään nykyisestä vastaavasta? Oletetaan että kysymyksessä on sinistetyt aseet.

Kiitos asiallisista vastauksista!

8

914

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • täsä

      on sitä ,että et koske rasvasilla sormila sileään pintaa Huom . Tämä tarkottaa metallia.Ja sitte aavikko juttu on pitkä tarina.Teräs on löytyny jo 1700-luvulla.ja sitte näistä on kehitelty eril,aisia metalleja.Kysyppä joltain sepältä.

    • Jostakin

      Että nämä 1800 luvun Coltit olisivat kirjokarkaistuja, eli siitä saaneet erikoisen värinsä. Ps saippuavedestä pyssys ei varmaan tykkää. Puhdista aseöljyllä ja räteillä niin kuin muutkin.

      • tarkista

        tarttuuko.Onko tuote harakan pyrstön värinen?


      • sasdfsas123
        tarkista kirjoitti:

        tarttuuko.Onko tuote harakan pyrstön värinen?

        Olen nimenomaan sepältä kuullut että saippuavedessä huuhtelu on välttämättömyys (uusille) mustaruutiaseille ammunnan jälkeen. Sen jälkeen vasta rassaus ja öljy. Vanhoista vehkeistä en tiedä, vaikka niitä joku nurkissa onkin, kun en ole luvittaa viitsinyt.

        Mitä meinasit että tarttuuko? Magneetti ainakin tarttuu. Ihan normaali mustaksi keitetty ase on tuo pietta.


      • katusoturi
        sasdfsas123 kirjoitti:

        Olen nimenomaan sepältä kuullut että saippuavedessä huuhtelu on välttämättömyys (uusille) mustaruutiaseille ammunnan jälkeen. Sen jälkeen vasta rassaus ja öljy. Vanhoista vehkeistä en tiedä, vaikka niitä joku nurkissa onkin, kun en ole luvittaa viitsinyt.

        Mitä meinasit että tarttuuko? Magneetti ainakin tarttuu. Ihan normaali mustaksi keitetty ase on tuo pietta.

        Millä tahansa aseella ammuttaessa piipun sisäpintaan syntyy pieniä mikrohalkeamia. Saippua poistaa vedestä pintajännityksen, ja se menee halkeamiin. Öljyäminen ei poista vettä ja piippu syöpyy hiljalleen. Yksi kerta ei tee mitään, mutta jatkuvasti (saippua)vedellä pestäessä voi alkaa syöpymisjälkiä tulemaan.


      • kaide666
        sasdfsas123 kirjoitti:

        Olen nimenomaan sepältä kuullut että saippuavedessä huuhtelu on välttämättömyys (uusille) mustaruutiaseille ammunnan jälkeen. Sen jälkeen vasta rassaus ja öljy. Vanhoista vehkeistä en tiedä, vaikka niitä joku nurkissa onkin, kun en ole luvittaa viitsinyt.

        Mitä meinasit että tarttuuko? Magneetti ainakin tarttuu. Ihan normaali mustaksi keitetty ase on tuo pietta.

        Joo, sama vanhoissa aseissa, entiset mosurit piti vettä lämpimänä povarissa taikelleissään.


    • ahaajoo

      siihen aikaan aavikolla menevät ihmikset eivät aavvistanu kuin se lähellä on.

    • Baikalin testaaja

      Liian pitä liottaminen on jopa pahempi kuin (kuivan aseen) putsaamatta jättäminen.

      Vettä on toki hyvä käyttää mustaruudin palojätteiden irrottamiseen, mutta ei ylettömän pitkään liottamiseen. Veteen liukenevat salpietarin (=typpi) ja rikin palojätteet nimittäin muodostavat veden kanssa happoja kuten rikkkihapoketta, eikä sellaisessa happolitkussa likoaminen taatusti ole hyväksi raudalle. Saippua neutraloi happojen vaikutusta, mutta silloin saippuan pitää olla emäksistä, siis lipeäpitoista, mielellään vanhanaikaista pyykkisaippuaa tai vastaavaa. On hyvä tietää, että liika lipeäkin voi "pestä" sinistystä pois aika tehokkaasti.

      Siis vesipesu tulee tehdä nopeasti, lopuksi puhtaalla vedellä huuhdellen ja huolellisesti kuivaten vaikka ensin pyyhkeellä ja sitten lämpimässä ilmavassa paikassa. Pieni puhaltelu vaikka hiustenkuivaajaalla ei ole pahasta jos on kiire vetämään öljyjä rautoihin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 120
      2603
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      67
      2400
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2071
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1727
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1648
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      14
      1470
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      16
      1423
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1403
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1377
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe