Egyptiin matkalla??

aurinkoon

Te kaikki,jotka olette jo tilanneet matkanne tai haluatte kysellä jotain Egyptin matkaan liittyvää-viestitelkää sivulle [email protected]

Egypti on takuuvarma aurinkolomakohde!!!Palvelu pelaa ja hotellit kaikki ok.Ihmiset ystävällisiä!Biletyshaluisillekin löytyy muutama hyvä disco ja yökerho kaupungilla.Ja vaikka Ramadan on nyt menossa,olutta ja muitakin alkoholijuomia on tarjolla.Hyvälaatuisia ruokailupaikkoja löytyy,mutta paikallisten keskellä ruokailuakin kannattaa kokeilla.Matkustelu paikan päällä on helppoa ja edullista minibusseilla.El Gounasta pääsee myös bussilla Hurghadan keskustaan.Kaduilla pääset tinkimisen makuun ja kaikkea mitä tarvitset löytyy kaupoista!
Paikka on turvallinen myös yksin matkustavalle,siitä minulla myös henkilökohtaista kokemusta.Omien matkatoimistojenne kautta pääsette Luksoriin,Kairoon,sukeltamaan ym.Paikallisten matkatoimistojen avulla näette ja koette samat ilot,mutta niiden kokemiseen tarvitsette vain vähemmän rahaa!!!Euroilla kannattaa lähteä kyseiseen maahan,ja rahanvaihto Egyptin punniksi onnistuu hotelleissa ja pankeissa helposti!
Itse olen tällä hetkellä Suomessa,mutta viestittele milloin aiot matkustaa Hurghadaan-ehkä tapaamme siellä.Autan mielelläni missä kykenen!Ennen Joulua käväsen siellä,mutta ensi vuoden alusta taas ehkä viivyn jo pidempään!!
Hyvää lomaa teille kaikille,jotka olette valinneet Egyptin ja pyramiidit!!

14

3917

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • myös Egyptin matkaaja

HAluaisin tässä korostaa, että kyse on nyt hyvin pitkälti Hurghadasta, edellä mainitsemasi ei koske koko Egyptiä.IHmiset on ystävällisiä ja maa on aivan mahtava. Mutta täytyy ottaa huomioon että etenkin etelä-Egyptissä on useita ääriradikaaleja islamilaisia ryhmittymiä jotka eivät pidä puolialastomista humalaisista länsimaalaisista. HUrgahda on melkeenpä rakennettu vain länsimaista turismia varten. Todellisen , ja ei aina niin romanttisen , kuvan saa olemalla pari viikoa Kairossa tai muissa , " ei ainoastaan turismilla elävillä" paikoissa. Kirjoituksestasi tulee mielestni jotenkin esille hyvin ylenkatsova asenne paikalliseen kulttuuriin " ramadan on menossa, mutta alkoholia silti löytyy, paikallisten keskellä ruokailua kannattaa kokeilla" . Minun mielestäni maassa tulisi noudattaa maan tapoja; ramadan on islamilaisille erittäin tärkeä kuukausi ja sitä tulisi kunnioittaa vaikka ei sitä ymmärtäisi( siis olemalla juomatta alkoholia)JA mitä " paikallisten kesken ruokailuun" tulee, olen sitä mieltä että paikalliset McDonaldsit ym.ylikansalliset ketjut tulisi tulisi unohtaa. Tarpeeksi siisti , paikallinen ravintola antaa huomattavasti paljon enemmän elämyksiä kuin iänikuinen Big Mac.
      Mutta siinä olemme yhtä mieltä, Egypti on fantastinen paikka.Tosin Hurgahda ei kovin paljon tarjoa elämyksiä, melkeimpä sama on jos matkustaa Teneriffalle.

• aurinkoon

Olet ilmeisesti menettänyt myös sydämesi Egyptille!?
        Tarkoitukseni kyllä oli kertoa lähinnä Hurghadasta lomakohteena-olen pahoillani,jos sait viestistäni väärän kuvan!Olen matkustellut ympäri Egyptiä,joten tiedän kuinka eri paikoissa tulee pukeutua turistina.Yritin antaa vastauksia kysymyksiin,joita huomaan useiden tiedonhaluisten esittävän kyseisestä maasta.Siksi vastasin myös alkoholin saamiseen kyseisessä maassa!!
        Olen itse asunut ajoittain pitkiäkin aikoja Hurghadassa ja vierailen siellä todella useasti!!Tällä hetkellä toinen jalkani Suomessa,toinen Egyptissä.Mieheni avulla olen päässyt sisälle elämään,uskontoon,maahan.Ramadan ei siis vaikeuta millään tavalla lomaanne,se on vain muslimien oma tapansa osoittaa kunnioitusta Allahille.He eivät siis paheksu millään tavalla,vaikka me turistit syömme,tupakoimme,juhlimme ja nautimme alkoholijuomia myös valoisaan aikaan!!!Eihän meidän siis tarvitse paastota kyseisellä ajalla.Me olemme turisteja ja näin mahdollistamme heidän tuikitärkeää elinkeinoaan.
        Ruokailulla paikallisten keskuudessa en suinkaan tarkoittanut McDonaldsia!Hehän boikotoivat mitä suuremmissä määrin itsekkin cocacolaa ja kyseistä ravintolaa.Lapsiperheet toki eri asia!Mutta paikalliset kalaravintolat ym kokeilemisen arvoisia.Missä näet useita egyptiläisiä syömässä-tiedät,että ruoka siellä on hyvää ja edullista!!Poikkea myös Kamunassa kanaa ja tahinaa maistamassa,sekä tutustu paputahnalla täytettyihin leipiin!!
        Hurghadahan on rantalomailuun,snorklailuun,sukeltamiseen todella hyvä kohde-kulttuuria joutuu hakemaan sitten Kairosta ja Luksorista,mutta turistibussit ihan ok!!

• myös Egyptin matkaaja
        aurinkoon kirjoitti:

Olet ilmeisesti menettänyt myös sydämesi Egyptille!?
        Tarkoitukseni kyllä oli kertoa lähinnä Hurghadasta lomakohteena-olen pahoillani,jos sait viestistäni väärän kuvan!Olen matkustellut ympäri Egyptiä,joten tiedän kuinka eri paikoissa tulee pukeutua turistina.Yritin antaa vastauksia kysymyksiin,joita huomaan useiden tiedonhaluisten esittävän kyseisestä maasta.Siksi vastasin myös alkoholin saamiseen kyseisessä maassa!!
        Olen itse asunut ajoittain pitkiäkin aikoja Hurghadassa ja vierailen siellä todella useasti!!Tällä hetkellä toinen jalkani Suomessa,toinen Egyptissä.Mieheni avulla olen päässyt sisälle elämään,uskontoon,maahan.Ramadan ei siis vaikeuta millään tavalla lomaanne,se on vain muslimien oma tapansa osoittaa kunnioitusta Allahille.He eivät siis paheksu millään tavalla,vaikka me turistit syömme,tupakoimme,juhlimme ja nautimme alkoholijuomia myös valoisaan aikaan!!!Eihän meidän siis tarvitse paastota kyseisellä ajalla.Me olemme turisteja ja näin mahdollistamme heidän tuikitärkeää elinkeinoaan.
        Ruokailulla paikallisten keskuudessa en suinkaan tarkoittanut McDonaldsia!Hehän boikotoivat mitä suuremmissä määrin itsekkin cocacolaa ja kyseistä ravintolaa.Lapsiperheet toki eri asia!Mutta paikalliset kalaravintolat ym kokeilemisen arvoisia.Missä näet useita egyptiläisiä syömässä-tiedät,että ruoka siellä on hyvää ja edullista!!Poikkea myös Kamunassa kanaa ja tahinaa maistamassa,sekä tutustu paputahnalla täytettyihin leipiin!!
        Hurghadahan on rantalomailuun,snorklailuun,sukeltamiseen todella hyvä kohde-kulttuuria joutuu hakemaan sitten Kairosta ja Luksorista,mutta turistibussit ihan ok!!

Joo, nyt kun tarkensit että puhut Hurghadasta, ymmärrän tekstiäsi. Ja sitä itse asiassa hain takaa.
        Itse opiskelen yliopistossa arabian kieltä ja islamin kulttuuria ja kertoessani siitä olen huomannut hyvin kaksijakoisen asenteen esim.Egyptiin. Suurin osa ihmistä kuvittelee Egyptin " länsimaisena leikkikenttänä" ylenkatsoen paikallista kulttuuria ja tapoja. Mutta sitten on toisaalta ihmisiä jotka ovat totaalisen hurahtaneita asiaan, kuten sinä ja minä. Ikävä tosiasia on se, että ekaksi mainitsemat "ihmistyypit" ovat vallalla. Sen takia halusin puuttua kirjoitukseesi, kuvitellen että kuulut ensimmäiseen tyyppiin. Siksi olikin tärkeää että puhuit todellakin Hurghadasta. Matkailu Hurghadaan on tällä hetkellä erittäin tärkeää Egyptin matkailun kannalta. Itse olin Kairossa jälleen viime kesänä ja sain huomata että ei turisteja näkynyt lähestulkoon missään( tämä oli Irakin sodan aikana)Matkailu Hurghadaan on periaatteessa " turvallista"; kulttuuriset muutokset eivät ole yhtä shokeeraavia kuin esim. KAirossa. Olen itse lähestulkoon kantanut ystäviäni Egyptiin lähtevään lentokoneeseen.Heillä ovat olleet hirveän negatiiviset, pelonsekaiset tunteet, ylipäätänsä median luomasta islamilaisesta maailmasta. Takaisin tullessaan he ovat kehuneet matkaansa parhaimmaksi ikinä ja ovat valmiita pakkaamaan laukkunsa heti lähteääkseen takaisin. Siksi onkin hyvä että kaltaisiamme ihmisiä löytyy, ihmisten täytyisi luopua " keskiaikaisesta-ajattelumallista" koskien islamilaista maailmaa. Ja on hyvä että ihmiset, kuten sinä, puhuvat asian puolesta. Hienoa. Nyt puhumme samasta asiasta, samoilla termeillä:-D

• ninni

HEI
      SUUNNITTELEN AVOMIEHENI KANSSA MATKAA HURGHADAAN EGYPTIIN. KUN OLEN LUKENUT KOMMENTTEJA, TUNTUU SILTÄ, ETTÄ NE OVAT MELKEIN KAIKKI NEGATIIVISIA. ONKO SIIS NIIN ETTEI HURGHADAAN KANNATA MATKUSTAA?

NINNI

• NINNI

SIIS OLEN LUKENUT MUUALTA MATKAILIJOIDEN KOMMENTTEJA, ON MAHATAUTIA JA ITIKOITA JA RYÖSTELYÄ... MITEN ON , ONKO KOKEMUKSIA??

NINNI

• aurinkoon

Olin itse Egyptissä,kun Irakin sota oli kuumimmillaan!!!Ei mitään vaikutusta siellä!!
        Turvallisuuttasi jos pelkäät;kadulla partioi turistipoliiseja kaiken aikaa!!!Itse olen käynyt siellä jo yksitoista kertaa,eikä minkään näköistä vaaraa ole ollut missään.Olen matkustanut yksin Kairosta Hurghadaan bussilla.Mukavia miehiä matkaseurana-tarjosivat omista eväistään purtavaa...
        Olen matkustellut myös yksin niissä minibusseissa Hurghadassa yön aikana.Autossa jopa 8 muslimimiestä ja minä-siinä vain hymyiltiin puolin ja toisin!
        Turisteista siis pidetään hyvää huolta!!
        Nyt yöt alkavat jo pikkuhiljaa viiletä,joten suosittelen pitkähihaista iltamenoihin-myös ajoittain tuulista!
        Hyvää matkaa!
        ps.Olen itse jälleen siellä 2 viikkoa joulukuun alusta,joten jos voin olla avuksi silloin paikan päällä-tapaillaan!!

• egyptgirl
        NINNI kirjoitti:

SIIS OLEN LUKENUT MUUALTA MATKAILIJOIDEN KOMMENTTEJA, ON MAHATAUTIA JA ITIKOITA JA RYÖSTELYÄ... MITEN ON , ONKO KOKEMUKSIA??

NINNI

tietty kannattaa pitää järki mukana menee sitten minne vaan, mut egypti on turvallisempi paikka mitä suomi.maa elää turismista eikä niillä ole varaa menettää elinkeinoaan (huonosti menee muutenkin irakin sodan takia), joten kukaan ei edes uskalla tehdä turisteille mitään.
        moskiittoja tietty saattaa olla, mut hyttysmyrkky vaan mukaan onhan niitä suomessakin. vatsataudin voi saada mistä maasta vaan. tärkeää on huolehtia käsihygieniasta (käsien desinfektio aineen voi ostaa mukaan apteekista, kun aina ei pääse pesemään käsiä). se on tärkein. lisäksi kun ostaa ruokaa, pyytää sen kypsänä, ei mediumina. lisäksi jäätelö voi aiheuttaa vatsatautia, itse en ole siitä saanut. jogurttia kannattaa ostaa kaupasta, se pitää vatsahappobakteerit tasapainossa.
        mutta turvallista siellä on! ei kun vaan lomailemaan! :)

• Siguli
        aurinkoon kirjoitti:

Olin itse Egyptissä,kun Irakin sota oli kuumimmillaan!!!Ei mitään vaikutusta siellä!!
        Turvallisuuttasi jos pelkäät;kadulla partioi turistipoliiseja kaiken aikaa!!!Itse olen käynyt siellä jo yksitoista kertaa,eikä minkään näköistä vaaraa ole ollut missään.Olen matkustanut yksin Kairosta Hurghadaan bussilla.Mukavia miehiä matkaseurana-tarjosivat omista eväistään purtavaa...
        Olen matkustellut myös yksin niissä minibusseissa Hurghadassa yön aikana.Autossa jopa 8 muslimimiestä ja minä-siinä vain hymyiltiin puolin ja toisin!
        Turisteista siis pidetään hyvää huolta!!
        Nyt yöt alkavat jo pikkuhiljaa viiletä,joten suosittelen pitkähihaista iltamenoihin-myös ajoittain tuulista!
        Hyvää matkaa!
        ps.Olen itse jälleen siellä 2 viikkoa joulukuun alusta,joten jos voin olla avuksi silloin paikan päällä-tapaillaan!!

Minä puolestani olin siellä kun länsimaisia turisteja teurastettiin muutama vuosi sitten. Turismi oli silloin yhtä tärkeää kuin nykyäänkin, mutta fundamentalistien mielestä turistien poistaminen on rahaa tärkeämpää. Silloin ainakin turistibussit ajoivat saattueessa rynnäkkökiväärimiesten vartioimana. Siis jo ennen ampumavälikohtausta. En tiedä onko tilanne parissa vuodessa ratkaisevasti muuttunut.
        Yli puolet seurueestamme sai vatsataudin.
        Kannattaa ehkä myös mainita siitä yleisestä likaisuudesta . Tuskin sinäkään vältyit näkemästä avolava-autolla helteessä kuljetettuja eläinten ruhoja, tai lantakasoja joita on joka puolella. On melkoinen kulttuurishokki kun astuu ilmastoidusta hotellista ulos ja vastaan löyhähtää kuuma lannan haju.
        Kannattaa myös varautua siihen, että turisteja yritetään jymäyttää raha-asioissa joka käänteessä.

• egyptin matkaaja
        Siguli kirjoitti:

Minä puolestani olin siellä kun länsimaisia turisteja teurastettiin muutama vuosi sitten. Turismi oli silloin yhtä tärkeää kuin nykyäänkin, mutta fundamentalistien mielestä turistien poistaminen on rahaa tärkeämpää. Silloin ainakin turistibussit ajoivat saattueessa rynnäkkökiväärimiesten vartioimana. Siis jo ennen ampumavälikohtausta. En tiedä onko tilanne parissa vuodessa ratkaisevasti muuttunut.
        Yli puolet seurueestamme sai vatsataudin.
        Kannattaa ehkä myös mainita siitä yleisestä likaisuudesta . Tuskin sinäkään vältyit näkemästä avolava-autolla helteessä kuljetettuja eläinten ruhoja, tai lantakasoja joita on joka puolella. On melkoinen kulttuurishokki kun astuu ilmastoidusta hotellista ulos ja vastaan löyhähtää kuuma lannan haju.
        Kannattaa myös varautua siihen, että turisteja yritetään jymäyttää raha-asioissa joka käänteessä.

Tapahtumat oli 90-luvulla. Siitä on jo aikaa. Egyptin hallitus on kitkenyt fundamentalismin lähes kokonaan, jopa ihmisoikeuksista piittaamatta. Turismiin kohdistuvia väkivallan ilmaisuja ei ole pitkään aikaan ollut. Tietenkin on totta, että terrori-isku on mahdollinen. mutta tämä koskee jo lähes tulkoon mitä tahansa maata, myös Eurooppaa.. räjähtihän vuosi sitten Myyrmannissakin..Kannataa seurata ulkoministriön sivuja eri maiden tilanteesta.
        Tietenkin on kulttuurishokki kun astutaan ulos Euroopasta, tämähän on aivan luonnollista. Egypti on kehitysmaa ja sen kehitys ei ole samalla tasolla mihin Euroopassa on totuttu.Mutta tämä koskee kaikkia kehitysmaita, ei vain Egyptiä

• Siguli
        egyptin matkaaja kirjoitti:

Tapahtumat oli 90-luvulla. Siitä on jo aikaa. Egyptin hallitus on kitkenyt fundamentalismin lähes kokonaan, jopa ihmisoikeuksista piittaamatta. Turismiin kohdistuvia väkivallan ilmaisuja ei ole pitkään aikaan ollut. Tietenkin on totta, että terrori-isku on mahdollinen. mutta tämä koskee jo lähes tulkoon mitä tahansa maata, myös Eurooppaa.. räjähtihän vuosi sitten Myyrmannissakin..Kannataa seurata ulkoministriön sivuja eri maiden tilanteesta.
        Tietenkin on kulttuurishokki kun astutaan ulos Euroopasta, tämähän on aivan luonnollista. Egypti on kehitysmaa ja sen kehitys ei ole samalla tasolla mihin Euroopassa on totuttu.Mutta tämä koskee kaikkia kehitysmaita, ei vain Egyptiä

Se tapahtui loppuvuodesta 1997. Siitä on kuusi vuotta. Myös silloin fundamentalismi oli kitketty.
        Ainakaan minä en noita tapahtumia ihan heti unohda.
        Noissa ylempänä olevissa kirjoituksissa annettiin Egyptistä kuva lähes turistin paratiisina, missä kaikki on lähes länsimaisella tasolla mutta ihmiset vaan ovat ystävällisempiä. Halusin hieman oikoa tuota kuvaa. Totuushan on kuten kirjoitit, että Egypti on kehitysmaan tasolla, ja maahan lähtijän tulisi osata asennoitua siihen oikein. Egypti on köyhä ja likainen maa, jossa leimallista on kerjäävät lapset ja yleinen piittaamattomuus hygieniasta, turistihotellit tietenkin poikkeuksena. Mitenkään poikkeuksellisen turvallisenakaan minä en sitä pidä. Nuo turistipoliisitkin, joista ylempänä kirjoitettiin, partioivat pelkästään siksi, että normaali poliisi saattaa vaatia turistilta lahjuksia. Liian ruusuisen kuvan antaminen ei palvele kenenkään etuja.

• egyptin matkaaja
        Siguli kirjoitti:

Se tapahtui loppuvuodesta 1997. Siitä on kuusi vuotta. Myös silloin fundamentalismi oli kitketty.
        Ainakaan minä en noita tapahtumia ihan heti unohda.
        Noissa ylempänä olevissa kirjoituksissa annettiin Egyptistä kuva lähes turistin paratiisina, missä kaikki on lähes länsimaisella tasolla mutta ihmiset vaan ovat ystävällisempiä. Halusin hieman oikoa tuota kuvaa. Totuushan on kuten kirjoitit, että Egypti on kehitysmaan tasolla, ja maahan lähtijän tulisi osata asennoitua siihen oikein. Egypti on köyhä ja likainen maa, jossa leimallista on kerjäävät lapset ja yleinen piittaamattomuus hygieniasta, turistihotellit tietenkin poikkeuksena. Mitenkään poikkeuksellisen turvallisenakaan minä en sitä pidä. Nuo turistipoliisitkin, joista ylempänä kirjoitettiin, partioivat pelkästään siksi, että normaali poliisi saattaa vaatia turistilta lahjuksia. Liian ruusuisen kuvan antaminen ei palvele kenenkään etuja.

Olen kanssasi samaa mieltä, että paikasta annetaan liian ruusuinen kuva. Jos katsot ensimmäistä kirjoitustani, huomaat että kritisoin juuri sitä mielikuvaa jota Egyptistä annetaan tässä yhteydessä.
        Totuus maasta iskee kovaa päin kasvoja, jos kuvittelee maan olevan jonkinlainen paratiisi. Siitä se on kaukana.
        Egyptin hallitus tekee mielestäni suuren virheen siinä että se käyttää rahojansa Egyptin kulttuurikohteiden ( siis ennen islamia) restaurointiin. Rahat tulisi käyttää infrastruktuuriin, ei turismiin. Samalla kun turisteille kunnostetaan jotakin faraonista kohdetta, asuu hökkelikylissä tuhansia ja tuhansia ihmisiä. Tässä on oiva maaperä fundamentalisteille rekrytoida ihmisiä joukkoonsa. Tiedän, että turismi on Egyptille erittäin tärkeä, mutta kukaan ei uskalla sinne mennä niin kauan kun fundamentalistit ovat voimissaan. Rahat faraonisten kohteiden kunnostamiseen voisi tulla länsimaista. Onhan egyptologia kuitenkin kolonialismin tuote. Rahaa kyllä pitäisi löytyä mm.Englannista ja RAnskasta.
        Täällä päin ollaan kiinnostuneita muinais-Egyptistä, ei niinkään Egyptissä.

• egyptgirl

se on totta, että turistit voivat saada hyvin ruusuisen kuvan egyptistä, kun sukeltaa pinnan alle, totuus on toinen. itse olen asunut egyptissä paikallisten asuinalueella ja työskennellyt paikallisten kanssa. elämä on siellä hyvin erilaista ja vaikeaa. mikään ei toimi niin kuin odottaisi. suomessa elämä on hyvin yksinkertaista, vaikka joskus voi joutuakin odottelemaan esim. kelan päätöksiä. se on helppoa verrattuna elämään egyptissä, joka asiasta saa taistella, eikä asiat sittenkään lutviudu. ei auta muu kuin sietää tätä, koska se kuuluu siihen kulttuuriin. länsimaisen näköisenä joutuu alituisen sorron kohteeksi, miehet huutelevat ja pitävät "helppoina", hinnoissa huijataan, sovitut ajat eivät pidä... ´likaista ja epähygieenistä on. mutta kaikesta tästä huolimatta ihastuin tähän kulttuuriin, vaikka suhtaudun epäilevästi arabeihin ja miesten tarkoitusperiin. olen päässyt pintaa syvemmälle ja se on antanut minulle hyvin paljon. tämän jälkeen tämä materialistinen elämä suomessa ei tunnu miltään. arvoni ovat muuttuneet. itse olen muuttunut. ja egyptiin súuntaan uudestaan!

• poks

Mites tuo liikkuminen egyptissä? Olemme menossa punaisen meren rannalle, mitähän kohteita siellä on, mennään jonkun matkatoimiston kautta? Niin, ni onko siellä pakko mennä busseilla tai taxilla, vai voisiko kuvitella liikkuvansa välimeren maiden, esim. kypros, tyyliin skootterilla?

• aurinkoon

Hei!!
        Skoottereita en katukuvassa ole nähnyt,mönkijöitä kyllä vuokrattavana!Mutta eikös ne ole tarkoitettu sinne aavikolle...
        Minibusseilla matkustelu Hurghadassa helppoa ja halpaa;punnalla pääsee useamman kilometrin.Taksejakin kyllä paljon-hinta kannattaa sopia ennen matkaa.Ne tosin sitten kalliimpia kuin minibussit,jallat.Myös paikallisbusseilla matkustelu sujuu El Gounan ja Hurghadan välillä-olikohan hinta 3 puntaa!?
        Egyptin turistikohteet ovat Punaisen meren rannalla vain Hurghada tai Siinailla Sharm el Sheijk.Näissä siis Suomi-turisteja.Toki rannikolta Hurghadasta etelään löytyy esim Safaga,jossa sijaitsee Reumaparantola.Siellä en kuitenkaan suomalaisia tavannut.
        Paikallisten matkatoimistojen palveluista jos olet kiinnostunut,ota yhteyttä [email protected]äillä kaikki turistimatkat edullisimpia kuin suomalaisten matkatoimistojen!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      36
      2789
    2. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      19
      2605
    3. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      43
      2288
    4. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      20
      1881
    5. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      38
      1654
    6. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      51
      1575
    7. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      38
      1493
    8. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      25
      1373
    9. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      34
      1271
    10. Mitä sitten odotat

Jos seurailet vain tekemisiäni
      Ikävä
      26