mielestänne tyhmyyttä. En ole lukenut jokaista maailman kirjaa enkä käynyt elokuvissa, oopperoista puhumattakaan, mutta tekeekö se ihmisestä tyhmän.
Meistä kukaan ei voi hallita kaikkia asioita, mutta voimme olla omalla alalla hyviä, vai kuinka on teidän mielestä.
Onko tietämättömyys
37
1561
Vastaukset
- susa51
tyhmyyttä, jos on tietämätön. Pitää tietysti seurata aikaansa.
Kyllä oppiviisaus on jotain muuta, kuin sydämen sivistys.
En minäkään ole lukenut kaikkia kirjoja tai käynyt oopperoissa. Joskus katselen hyvän elokuvan tai luen hyvän kirjan. Teatterissa käyn silloin tällöin.olen elämäni aikana käynyt ehkä kolme kertaa, elokuvissa yhden, kirjoja olen lukenut lukemattomia määriä.
Jotenkin ei sitä jaksa kaikkia seurata, mitä tarjontaa missäkin on ja kuka laulaa taikka näyttelee mitäkin osaa missäkin esityksessä.
*huokaus*
- kawe
kun arvostat itseäsi.
Jokainen löytää paikkansa ja kaikkea työtä yhteiskunta toimiakseen tarvitsee.
Ihailen kovasti sivistystä,sen eteen täytyy tehdä työtä, ei se helpolla tule.Mutta:
Miten tyhmyys määritellään, eihän sitä mitata kulttuurin kulutuksella, luulisin että kongnitiiviset kyvyt paljastavat jotain. - kutriina : )
Minusta yleissivistykseen kuuluvat asiat riittää noissa jutuissa. Esim. elokuvissa ja oopperoissa ne klassikot, jotka kaikki tietää. Itse en ole ko. asioista kiinnostunut, enkä lue niistä juttuja tai uusinta tietoa, koska en tarvitse sitä :)
Enkä silti pidä itseäni tyhmänä :)
Tiedän sitten taas jostain muista itseäni kiinnostavista asioista enemmän. Ja ammattiin liittyvät jutut pitää olla hallussa.
Ei yksi ihminen voi hallita kaikkea tietoa, mitä maailmassa liikkuu. Ajankohtaisia asioita seuraan aika tarkkaankin, että niistä osaan tarvittaessa keskustella :) ja tiedän mistä ihmiset puhuvat. - että lukee ja elää
eikä opi elämästä ja lukemastaan mitään osoittaa tyhmyyttä.
Niin lukenut kuin lukematon ihminen voi olla hyvinkin fiksu, karismaattinen ja kaukokatseinen yhtä hyvin kuin tyhmä, juntti ja lyhytnäköinen. - on aivan
eri asia kuin tyhmyys.
- RosaLiiin
Tyhmyys tulee esille suhtautumisessa muihin ihmisiin ja asioihin.
Vaikka kuin lukisin kirjoja ja kävisin kaiken maailman teattereissa, olisin tyhmä, jos samalla kohtelen huonosti tai välinpitämättömästi kanssaihmisiäni ja muuta ympäristöäni. - paapuuri.re
kaikista asioista opi kaikkea ja aina tulee uutta opittavaa.
Jokaisella on omat mielenkiinnon kohteensa ja harrastuksensa, ei joidenkin "hienojen" harrastusten puute tee ketään tyhmäksi.
Sydämen sivistys on parempi kuin tarpeeton kirjaviisaus. - Angel of The Morning
Ei minun mielestä. Jos on, niin haluan olla
sitten tyhmä. - Pirre*
Mutta on viisautta ottaa selvää mahdollisimman monista asioista. :)
- tietämättömyys = tyhmyys?
On tyhmyyttä!
- kS2309j
Se, jos ei satu tietämään jostain asiasta, ei todellakaan tarkoita, että tyyppi on tyhmä.
Se jos tietää jostain asiasta, eikä tajua mistä kyse, silloin on luultavasti tyhmä.
Monesti sekoitetaan hyvä muisti ja viisaus keskenään. On eriasia tietää asioita tai tehdä asioiden perusteella päätöksiä tai päätelmiä.
Luen paljon, käyn oopperassakin, tiedän paljon vaikka mistä, mitattu äo on todella korkea. Useasti kuitenkin tunnen itseni tyhmäksi. Olen kai liian epäsosiaalinen ja teoreetikko. Oletan muitten ihmisten olevan samantyyppisiä itseni kanssa. Valitettavasti, kahnauksia tahtoo olla...
Ihmiset nyt vaan ovat ihmisiä. Kyllä meillä tyhmilläkin on oikeus elää.
=DW= - arvosanaan
riittää että osaa sen mitä elämässä pärjätäkseen tarvitsee. Jollekin siihen riittää ajatusta nopeampi vasen suora, jollekin toiselle taas lakien, asetusten ja ennakkotapausten täydellinen muistaminen.
Ihminen voi olla viisas vaikkei olisi ikinä käynyt teatterissa tai lukenut yhtään kirjaa. Toisaalta kirjaviisas ihminen voi olla tyhmä kuin saapas.
Viisaytta on niin monenlaista. Selviytyökseen ja pärjötäkseen tässä maailmassa tarvitaan muutakin kuin kirjoja ja teatteria!- KuunKeiju
ei ole tyhmyyttä eikä tietäminen älykkyyttä. Tietämättömällä on erinomaisia mahdollisuuksia päästä tietämättömyydestään, tyhmällä tuskin tyhmyydestään. Äly on sitä, että kykenee hankkimaan tietoa erilaisita asioista ja yhdistelemään niistä uutta. Nykymaailmassa tiedon hakeminen ei vaadi erityistä älykkyyttä, ja vain tosi tyhmä voi kuvitella olevansa älykäs, jos tietää jotakin muita paremmin.
- T-muna
Ajattelemattomuus voi olla.
- tankavaara
Esimerkki: Olet ryhtymässä johonkin asiaan ja vaikka sinulla olisi mahdollisuus selvittää tuota asiaa etukäteen niin et sitä syystä tai toisesta tee.
Tositapaus:
Olin Förbyn satamassa purjeveneessä. Viereen tulee miljoonapaatti miehistöineen.
Kysyvät minulta: "missä me olemme?
Vastaan: "antakaa kartta niin näytän"
He: "ei meillä ole karttaa"
Minä: "tippuiko se mereen?"
He: "Ei meillä ole ollutkaan, kun tänään vasta ostimme veneen?"
Minä: "No, millä te olette navigoineet?"
He: "Puhelinluettelon kartalla"
Minä: "Mistä olette tulossa ja minne menossa?"
He: "Hangosta tulossa ja Ahvenanmaalle menossa"
Minä: "sitten kyllä vakavasti suosittelisin, että jäätte tänne maihin, kunnes saatte jonkun navigointitaitoisen mukaanne veneeseen"
He eivät suostuneet lainkaan asiaan... no annoin sentään karttani ja tunnin "koulutuksen" sen käytöstä.
PS. kulttuurin seuraamisessa lienee kysymys vain
"sivistyksestä"- jos merelle lähtee
Nittaminax kirjoitti:
tämä taas on välinpitämättömyyttä kuin tyhmyyttä taikka tietämättömyyttä.
ilman karttaa. Siinä on kaikki aluksessa olevat, reitille osuvat ja pelastustoimien suorittajat hengenvaarassa. Muiden hengen tahallaan vaarantaminen on tosi tyhmää. Tahallisuudestahan oli kysymys, koska edellinen kirjoittaja oli ohjeistanut kapteenia/miehistöä.
- tankavaara
Nittaminax kirjoitti:
tämä taas on välinpitämättömyyttä kuin tyhmyyttä taikka tietämättömyyttä.
jaksa uskoa, että kukaan (edes rikas ihminen) välinpitämättömyyttään riskeeraa omaisuuttaan miljoonan edestä. Kyllä siinä aidosta tyhmyydestä
oli kyse:)
Välinpitämättömyys (=kehoitukseni jälkeinen toiminta) oli enneminkin seurausta suuresta tyhmyydestä. tankavaara kirjoitti:
jaksa uskoa, että kukaan (edes rikas ihminen) välinpitämättömyyttään riskeeraa omaisuuttaan miljoonan edestä. Kyllä siinä aidosta tyhmyydestä
oli kyse:)
Välinpitämättömyys (=kehoitukseni jälkeinen toiminta) oli enneminkin seurausta suuresta tyhmyydestä.juuri onkin varaa olla välinpitämättömiä. jos on varaa ostaa miljoonavene ja ei mukamas edes ole karttoja taikka navigaattoria, niin sehän jos mikä kertoo hälläväliä tyylistä. Ja toisekseen en usko sun koko juttuun. Varaa veneeseen mutta ei muuhun.
- tankavaara
Nittaminax kirjoitti:
juuri onkin varaa olla välinpitämättömiä. jos on varaa ostaa miljoonavene ja ei mukamas edes ole karttoja taikka navigaattoria, niin sehän jos mikä kertoo hälläväliä tyylistä. Ja toisekseen en usko sun koko juttuun. Varaa veneeseen mutta ei muuhun.
rikkailla olisi, mutta en ole nähnyt ainuttakaan
"avokätistä" rikasta... hyvin nuukia vain.
Navigaattoreita ei ollut tämän tapauksen aikaan vielä (80-luvulla) olemassa.
Mikä saa sinut ajattelemaan, että juttuni ei olisi
totta? tankavaara kirjoitti:
rikkailla olisi, mutta en ole nähnyt ainuttakaan
"avokätistä" rikasta... hyvin nuukia vain.
Navigaattoreita ei ollut tämän tapauksen aikaan vielä (80-luvulla) olemassa.
Mikä saa sinut ajattelemaan, että juttuni ei olisi
totta?miljoonapaatti se ei varmaan myöskään ole pituudeltaan pikkunen jolla ja siksi sen ruorissa pitäisi olla ammattitaitoinen kapteeni jolla on lupakirja. Tarvitseeko selittää enemmän.
- pitäisi
Nittaminax kirjoitti:
miljoonapaatti se ei varmaan myöskään ole pituudeltaan pikkunen jolla ja siksi sen ruorissa pitäisi olla ammattitaitoinen kapteeni jolla on lupakirja. Tarvitseeko selittää enemmän.
tyhmemmänkin tietää, ettei mitään lupakirjoja oman huviveneiden ajamiseen tarvita suomessa.
- tankavaara
Nittaminax kirjoitti:
miljoonapaatti se ei varmaan myöskään ole pituudeltaan pikkunen jolla ja siksi sen ruorissa pitäisi olla ammattitaitoinen kapteeni jolla on lupakirja. Tarvitseeko selittää enemmän.
vaan oli 40-jalkainen paatti. Ja juuri siksi homma
oli uskomattomattoman typerää.
PS. En minäkään asiaa uskoisi, jollei se olisi omalle kohdalleni sattunut. tankavaara kirjoitti:
vaan oli 40-jalkainen paatti. Ja juuri siksi homma
oli uskomattomattoman typerää.
PS. En minäkään asiaa uskoisi, jollei se olisi omalle kohdalleni sattunut.miten niitten veneily loppujen lopuksi sitten kävi. Pääsivätkö onnellisesti päämääräänsä ilman havereita.
pitäisi kirjoitti:
tyhmemmänkin tietää, ettei mitään lupakirjoja oman huviveneiden ajamiseen tarvita suomessa.
ahaaa.......
- tankavaara
Nittaminax kirjoitti:
miten niitten veneily loppujen lopuksi sitten kävi. Pääsivätkö onnellisesti päämääräänsä ilman havereita.
senjälkeen mitään. Ei kyllä ollut uutississakaan
mistään havereista. Joten kaiketi pääsivät, tai joku
toinen sai heille tankattu "järkeä päähän".
PS. Eivätkä maksaneet karttaani... tankavaara kirjoitti:
senjälkeen mitään. Ei kyllä ollut uutississakaan
mistään havereista. Joten kaiketi pääsivät, tai joku
toinen sai heille tankattu "järkeä päähän".
PS. Eivätkä maksaneet karttaani...jättivät paattinsa kuitenkin johonkin turvalliseen paikkaan.
Ps. pihtarit
- ainakin arkista,
on osata ottaa selvää asioista, työhönsä ja muuhun elämään tarpeellisista.
Joku laulaa karaokea, joku käy oopperassa, joku tekee kumpaakin, se on sitten vain leivänpäällystää.
Pelkällä leivälläkin elää. Tosin silloin elämä on kuivempaa ja nuivempaa.- viisaus'
Nittaminax kirjoitti:
nythän ei ollut kysymys viisaudesta.
olekaan tyhmyyden vastakohta, josta aloituksesi ensimmäisessä lauseessa kirjoitat?
viisaus' kirjoitti:
olekaan tyhmyyden vastakohta, josta aloituksesi ensimmäisessä lauseessa kirjoitat?
minä vastakohtia, tuota en huomannutkaan.
- kommentti on
Nittaminax kirjoitti:
minä vastakohtia, tuota en huomannutkaan.
ketjussasi hyväksyttävä, aloituksessahan kysyttiin mielipiteitä tietämättömyydestä ja tyhmyydestä kontra oppineisuuteen.
kommentti on kirjoitti:
ketjussasi hyväksyttävä, aloituksessahan kysyttiin mielipiteitä tietämättömyydestä ja tyhmyydestä kontra oppineisuuteen.
kohtaan kysyn taikka puhun oppineisuudesta.
kaikille vastanneille. Vastauksenne olivat niin hyviä etten katsonut niihin voivani kommentoida yhtään mitenkään. :)
Eli vastaamattomuuteni ei ollut sitä, etten olisi niitä lukenut.vuosi sitten eräs ystäväni kertoi kuinka miniä varasti hänen piilottamansa ruokarahat aina hänen poissa ollessa kotoaan.
Joku sitten keksi sanoa hänelle, että hanki pankkikortti joka käy kaupassa niin sinulla ei ole rahaa kotona jemmassa.
Ystäväni teki työtä käskettyä ja voivotteli tyhmyyttään, että miksi hän ei ollut keksinyt sitä aikaisemmin. Sanoin silloin hänelle, että ei se ollut tyhmyttä vaan tietämättömyyttä, että tälleenkin voi tehdä.
Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1191722
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991558Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy421059Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29919Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?38881Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50836Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s43778Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37770Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56768Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37740