Monetallako monopoliasema

Kauppahuone

Onko Monetalla yksinoikeus uusien kolikkojen levityksessä?
Katteet tuntuu olevan muhkeat, kilpailuttaminen tekisi varmaan hyvää.
Saako joku muu liikeyritys ostaa kolikoita Suomen Pankista nimellishintaan.

8

665

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • monetasta

      Moneta tekee laillista liiketoimintaa, missä tavoitteena on tuottaa voittoa yritykselle. eli toiminta ei ole "hyväntekeväisyyttä" missä €uro myydään €urolla.

      • gsdsdg

        Ei tuota kysytty. Pal-pal-pal-ikka.


    • I.Go.R

      ole yksinoikeus Monetalla. Pankit ja kaupat myös saavat levittää uusia kolikoita.

      • Nummisuutari

        Kerro mistä pankista voin noutaa / tilata 10 euron juhlarahoja nimellishintaa palvelumaksu.
        Ehkäpä tämä uusi rahapajan johtajatar ymmärtää anttaa muillekin jakoon tätä herkkua.


      • Sebulon_Max
        Nummisuutari kirjoitti:

        Kerro mistä pankista voin noutaa / tilata 10 euron juhlarahoja nimellishintaa palvelumaksu.
        Ehkäpä tämä uusi rahapajan johtajatar ymmärtää anttaa muillekin jakoon tätä herkkua.

        Uusien lanttien, varsinkin juhlarahojen yksinmyynti on käytännössä Rahapaja Monetalla. He osaavat ja saavat hinnoitella kolikot täysin vapaasti omassa erikoisasemassaan, ilman minkäänlaista kilpailua. Käytännössä millään muulla rehellistä rahakauppaa harjoittavan yrityksen on turhaa haaveilla sellaisesta erioikedesta. Tähän ongelmaan ei virkavalta voi puuttua koska se on erittäin tuottoisaa puuhastelua myydä erikoiskolikoita moninkertaiseen ylihintaan rahan liikenteseen laskun yhteydessä.


      • Sebulon_Max kirjoitti:

        Uusien lanttien, varsinkin juhlarahojen yksinmyynti on käytännössä Rahapaja Monetalla. He osaavat ja saavat hinnoitella kolikot täysin vapaasti omassa erikoisasemassaan, ilman minkäänlaista kilpailua. Käytännössä millään muulla rehellistä rahakauppaa harjoittavan yrityksen on turhaa haaveilla sellaisesta erioikedesta. Tähän ongelmaan ei virkavalta voi puuttua koska se on erittäin tuottoisaa puuhastelua myydä erikoiskolikoita moninkertaiseen ylihintaan rahan liikenteseen laskun yhteydessä.

        Useallakin jälleenmyyjällä on nykyään sopimus rahapajan kanssa uusien erikoisrahojen jälleenmyynnistä. Tuossa muutama: http://www.finntimo.com/
        http://www.matinmarkka.com/
        http://www.mania33.com/
        Kyseisiltä kauppiailta löytyy kaikki valtioneuvoston hyväksymät juhlarahat heti julkaisun jälkeen. Roskapaja monetalla on kyllä vieläkin yksinoikeus kaikenmaailman kiiltäviin prikkoihin, joita edelleen jotkut pitävät rahoina.


      • Sebulon-Max
        cevy kirjoitti:

        Useallakin jälleenmyyjällä on nykyään sopimus rahapajan kanssa uusien erikoisrahojen jälleenmyynnistä. Tuossa muutama: http://www.finntimo.com/
        http://www.matinmarkka.com/
        http://www.mania33.com/
        Kyseisiltä kauppiailta löytyy kaikki valtioneuvoston hyväksymät juhlarahat heti julkaisun jälkeen. Roskapaja monetalla on kyllä vieläkin yksinoikeus kaikenmaailman kiiltäviin prikkoihin, joita edelleen jotkut pitävät rahoina.

        Kiitos valaisevasta infosta.
        Onko tosiaan niin että nämä sinun esimerkkinä mainitsemat rehellistä rahakauppaa harjoittavat liikkeet saavat ostaa juhlarahat nimellishintaan toimituskulut?. Miksikö rahojen valmistaja Rahapaja Oy niitä ylipäätänsä myy, aikasemmin tämä liikkeellelasku on ollut Suomen Pankin asia.
        Mikäli rahat lasketaan liikkeeseen huomattavalla ylihinnalla nimellisarvoonsa nähden, lienee tämä monopoli siirtynyt Rahapaja Oy:lle joka hyödyntää määräävää asemaansa häikäilemättömästi hinnoittelussaan. Vapaalla kilpailullaa ei tuollaiset katteet ole selitettävissä.


    • vaikka pannulla paistaisi

      Tilasin pitkästä aikaa ja suoraan sanottuna piruuttani Monetalta 10 kpl Human Rights erikoiskakkosia.

      Ensimmäiset Monetan toimittamat kaksi Human Rights kakkosta tuli huomattavasti kalliimmaksi eli 5,9€/kpl kuin myöhemmin lähetetyt 8 kpl, joille oli niitä myyvä pulju huomioiden yllättävänkin halpa kappalehinta kaikkine 'aksiiseineen' 2,975€.

      Kappalehintojen eron syynä oli se seikka, että posti- ja vakuutuskulut 7,80€ perittiin kummastakin lähetyksestä. En tajua, että miksei näitä lähetetty samassa satsissa sitten kun selvisi (lyhyehkön ajan päästä) saiko näitä 'onnekkaasti' koko tilaamansa setin. Tai oikeastaan tajuan...

      Loppujen lopuksi näiden erikoiskakkosten hinnaksi tuli keskimäärin 3,56€ kaikkine Moneta-kuluineen. Hinta ei ole sinänsä aivan järkyttävä, mutta muualtahan nämä sai selvästi halvemmalla. Nyt odottelen ehkä jopa hopeahapsiseksi ukkeliksi saakka, että keräilyarvo ylittäisi tuon 3,56€.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      165
      1606
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      931
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      753
    4. 51
      635
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      17
      618
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      547
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      158
      486
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      188
      428
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      419
    Aihe