En ymmärrä kyllä ollenkaan tämänpäivän mustalaista, mitä on tapahtunu? Missä kohti on juna hyppäny pois raiteiltaa? Täällä mustalaiset keskustelee valkolaisten kans että " Mitenkäs saadaan pois nuo samettihameet". Oletteko hyvät kaaleet saanut jonkunlainen psykoossi... Ei hyvänen aika tämän päivän nuorempi polvi on ihan kaajeitten vallassa.. Kyllä oli toista ennenaikaa kun minäkin olin nuori.. olis pitänyt tämänpäivän nuorisolle hyvin antaa selekää kun on liikkunnut kaajeista.. seura tekee kaltaiseksi..Onneks mun lapsilla on tavat ja kunnioitus jälellä niinkuin noilla helsinkiläisillä ja eteläpohjaanmaalaisilla ei ole.. No mut hyvät jatkot kaaleet ja pietäämme tavoistamme kiinni ja vanhemalle polvelle haluan sanoa älkää antako lapsenne liikkua liikaa kaajeissa niistä tulee kaajeita ite sit lopulta se on vaan niin ja te tiijätte itekki sen että se on totta..
Mikä on tämän päivän kaalolle tapahtunu?
68
6685
Vastaukset
- Jou jou jou
Olet liian vanhoillinen. Nykypäivän Romanit eivät halua erottua joukosta heimovaatteilla vaan olla tavallisia ihmisiä tuulipuvuissaan ja farkuissaan.
Eikö olisi mukavaa kävelyttää koiraa ulkona ja harrastaa sauvakävelyä?
Vai onko parempi olla oman heimon kanssa aina?- hohhoijakkaa ..,.
No täällä on kyllä yks nainen, joka ruukaa käyttää koiran yleensä ihan omat vaatteet päällä. Mutta käyn koulua, ja oppiaineena meillä on myös liikuntaa. Tietenkin puen asianmukaiset vaatteet päälleni, ihan itsestäänselvä asiahan se on. Tai jos menen kuntosalille tai juoksemaan, niin ihan suoraan sanottuna enhän minä niin kaaleen vaatteissa voi tehdä. Onhan niitäkin jotka hameet päällä menee kuntosaleille mutta mielestäni se on typerää. Kyllä voi säilyttää perinteet ja tavat ja kulkea omissa vaatteissaan mutta pitää olla joku järki päässä ja pystyä myös tekemään normaali asioitakin. Tai jokaisellahan se normaalius käsittää varmaan eri asiat ja ei tietenkään kaikki voi haluta urheilla tms. Joitakin kiinnostaa enempi muut asiat. Mutta minusta kuitenkaan ei saa tehdä liian isoa numeroa kaaleen kulttuurista kun se ei loppujen lopuksi ole mikään ongelma, jos jotain tosiaan haluaa tehdä. Nämähän on normaaliasioita, eri asia sitten jotkut muut asiat.
Täytyy muuten sanoa että tunnen helsinkiläisiä ja eteläpohjanmaalaisia ja molemmista paikoista löytyy paljon hyviä ja kaaleen tavat tuntevia ihmisiä, joista voi myös sanoa että ne tosissaan on mustalaisia. Molemmissa paikoissa on myös ihmisiä, jotka ei niinkään siitä kaaleenmoisuudesta välitä tai sitten mieltävät sen niin omalla laillaan ettei sitä pysty ymmärtämään, mutta hei kas kummaa, tässäkin kohtaa mielipiteet eroaa että mikä on mustalaismaista ja mikä ei. Ei puhuta siitä kuitenkaan nyt ellei sitten joku halua virittää kanssani aiheesta keskustelua, on siitä ennenkin kai ollut täällä puhetta, mutta miksei uudestaankin. No, on näitä kaaleen tavoista viis veisaavia myös muualla ihan ympäri Suomen, ei Eteläpohjanmaa tai Helsinki ole ainoita, jos tuohon mennään.
Minusta on myös niin että jos joku haluaa käyttää kaaleen vaatteita mutta alkaa valmistaa hameita jostain muusta kuin sametista niin antaa palaa. Olisi mielenkiintoinen nähdä tämä viritelmä. Mutta en vain ole sitä vielä nähnyt. Itse olen samettiin ihan tyytyväinen ja tykkään että kamppeet pitää olla samettia. Mutta eihän missään ole määritelty että kaaleen hameen pitäis ehdottomasti olla samettia tai muuten se on rankka häpiä. No ookoo, itse en lähtisi kaaleen hameen kaltaisessa satiinihameessa yhtään mihinkään, koska niitä ei muillakaan ole. Eli tavallaan se kyllä hävettäisi. Vai onko se pelkoa olla erilainen ja erottua joukosta? En tiiä.
Miksi tämä keskustelu muuten taas lähti tähän suuntaan että kumpi hakkaa kumman, etelä vai pohjoinen. Miksi pitää käydä jotain ihmeen valtataistelua kun puhe oli aivan muusta. Alottaja olisi voinut valita sanansa toisinkin ja esittää asiansa toisinkin, mutta ainakin tuli hänen mielipiteensä selville. Minä en oo alottajan kanssa kyllä juurikaan mistään samaa mieltä, mutta jokasella on oma pää, omat aivot ja omat ajatukset. Muistakaa rakkaat ihmiset että näistä kaikista asioista voidaan keskustella ja osasta on jopa tarpeenkin keskustella mutta muistakaa myös se että ei ole mitään hyötyä siitä jos on yksi ääni joka huutaa ylitse muitten niin ettei muut kuule edes omia ajatuksiaan. Tarkotan tällä sitä, että on hyvä osata kuunnella myös sitä toista osapuolta ja edes yrittää ymmärtää hänen tarkoittamaansa asiaa. Se että kuuntelet ja koitat ymmärtää mitä se toinen oikein tarkoittaakaan ja miksi se noin ajattelee ja voisiko siinä olla jotain ideaakin, ei ole toki sama että antaa hyväksynnän jollekin asialle. Me voidaan myös kiistellä täällä mutta eikö voitaisi tehdä sitä ihmisten lailla ilman että aletaan vetämään sitä kuka on mistäkin kotosin? Kas kun kaikki etelän kaaleet ei ole samanlaisia niin kuin ei kaikki pohjosen tai länsi-Suomen tai itä-Suomenkaan kaaleet, kaikkihan tämä tietää. Ei kaikki Ruottissa asuvatkaan kaaleet ole samanlaisia tai ajattele samalla tavalla. Esim. pohjosissa on paljon ns. vanhoillisia kaaleita mutta on siellä myös tätä ns. edistyksellisyyttä, joka näkyy sitten eri tavoin, ihan kun missä muualla tahansa. Samoin voi sanoa myös vaikka etelästä tai eteläpohjanmaasta ja muistakin Suomen paikoista. Eli ei nyt lähdetä tähän, kun siitä ei ole mitään hyötyä.
Kaikki olemme samanarvoisia ollaan kotosin mistä paikkaa tahansa. - eräs helsinkiläinen
hohhoijakkaa ..,. kirjoitti:
No täällä on kyllä yks nainen, joka ruukaa käyttää koiran yleensä ihan omat vaatteet päällä. Mutta käyn koulua, ja oppiaineena meillä on myös liikuntaa. Tietenkin puen asianmukaiset vaatteet päälleni, ihan itsestäänselvä asiahan se on. Tai jos menen kuntosalille tai juoksemaan, niin ihan suoraan sanottuna enhän minä niin kaaleen vaatteissa voi tehdä. Onhan niitäkin jotka hameet päällä menee kuntosaleille mutta mielestäni se on typerää. Kyllä voi säilyttää perinteet ja tavat ja kulkea omissa vaatteissaan mutta pitää olla joku järki päässä ja pystyä myös tekemään normaali asioitakin. Tai jokaisellahan se normaalius käsittää varmaan eri asiat ja ei tietenkään kaikki voi haluta urheilla tms. Joitakin kiinnostaa enempi muut asiat. Mutta minusta kuitenkaan ei saa tehdä liian isoa numeroa kaaleen kulttuurista kun se ei loppujen lopuksi ole mikään ongelma, jos jotain tosiaan haluaa tehdä. Nämähän on normaaliasioita, eri asia sitten jotkut muut asiat.
Täytyy muuten sanoa että tunnen helsinkiläisiä ja eteläpohjanmaalaisia ja molemmista paikoista löytyy paljon hyviä ja kaaleen tavat tuntevia ihmisiä, joista voi myös sanoa että ne tosissaan on mustalaisia. Molemmissa paikoissa on myös ihmisiä, jotka ei niinkään siitä kaaleenmoisuudesta välitä tai sitten mieltävät sen niin omalla laillaan ettei sitä pysty ymmärtämään, mutta hei kas kummaa, tässäkin kohtaa mielipiteet eroaa että mikä on mustalaismaista ja mikä ei. Ei puhuta siitä kuitenkaan nyt ellei sitten joku halua virittää kanssani aiheesta keskustelua, on siitä ennenkin kai ollut täällä puhetta, mutta miksei uudestaankin. No, on näitä kaaleen tavoista viis veisaavia myös muualla ihan ympäri Suomen, ei Eteläpohjanmaa tai Helsinki ole ainoita, jos tuohon mennään.
Minusta on myös niin että jos joku haluaa käyttää kaaleen vaatteita mutta alkaa valmistaa hameita jostain muusta kuin sametista niin antaa palaa. Olisi mielenkiintoinen nähdä tämä viritelmä. Mutta en vain ole sitä vielä nähnyt. Itse olen samettiin ihan tyytyväinen ja tykkään että kamppeet pitää olla samettia. Mutta eihän missään ole määritelty että kaaleen hameen pitäis ehdottomasti olla samettia tai muuten se on rankka häpiä. No ookoo, itse en lähtisi kaaleen hameen kaltaisessa satiinihameessa yhtään mihinkään, koska niitä ei muillakaan ole. Eli tavallaan se kyllä hävettäisi. Vai onko se pelkoa olla erilainen ja erottua joukosta? En tiiä.
Miksi tämä keskustelu muuten taas lähti tähän suuntaan että kumpi hakkaa kumman, etelä vai pohjoinen. Miksi pitää käydä jotain ihmeen valtataistelua kun puhe oli aivan muusta. Alottaja olisi voinut valita sanansa toisinkin ja esittää asiansa toisinkin, mutta ainakin tuli hänen mielipiteensä selville. Minä en oo alottajan kanssa kyllä juurikaan mistään samaa mieltä, mutta jokasella on oma pää, omat aivot ja omat ajatukset. Muistakaa rakkaat ihmiset että näistä kaikista asioista voidaan keskustella ja osasta on jopa tarpeenkin keskustella mutta muistakaa myös se että ei ole mitään hyötyä siitä jos on yksi ääni joka huutaa ylitse muitten niin ettei muut kuule edes omia ajatuksiaan. Tarkotan tällä sitä, että on hyvä osata kuunnella myös sitä toista osapuolta ja edes yrittää ymmärtää hänen tarkoittamaansa asiaa. Se että kuuntelet ja koitat ymmärtää mitä se toinen oikein tarkoittaakaan ja miksi se noin ajattelee ja voisiko siinä olla jotain ideaakin, ei ole toki sama että antaa hyväksynnän jollekin asialle. Me voidaan myös kiistellä täällä mutta eikö voitaisi tehdä sitä ihmisten lailla ilman että aletaan vetämään sitä kuka on mistäkin kotosin? Kas kun kaikki etelän kaaleet ei ole samanlaisia niin kuin ei kaikki pohjosen tai länsi-Suomen tai itä-Suomenkaan kaaleet, kaikkihan tämä tietää. Ei kaikki Ruottissa asuvatkaan kaaleet ole samanlaisia tai ajattele samalla tavalla. Esim. pohjosissa on paljon ns. vanhoillisia kaaleita mutta on siellä myös tätä ns. edistyksellisyyttä, joka näkyy sitten eri tavoin, ihan kun missä muualla tahansa. Samoin voi sanoa myös vaikka etelästä tai eteläpohjanmaasta ja muistakin Suomen paikoista. Eli ei nyt lähdetä tähän, kun siitä ei ole mitään hyötyä.
Kaikki olemme samanarvoisia ollaan kotosin mistä paikkaa tahansa.mustalaismiehelle tahtoisin sanoa tuohon hesingin kaaleitten mustalaisuudesta,itse olen helsinkiläinen ja olen mielestäni ihan oikean mustalaiskasvatuksen saanut kahden vanhan ajan kaalon lapsi.vanhemmpanikin olivat molemmat täältä kotosin.ei voida sanoa sen perusteella mistä kukin on kotoisin että olis vähemmän kaalo kuin toinen.tietysti ihmisen käytös tavat merkitsee paljon,ja mitä arvoja kunnioittaa.nykyisin ei helsingissä ei ole enää paljonkaan oikeita helsigkiläisiä vaan suurin osa muualta tulleita .asuvat muutaman viikon ja sanovat jo olevansa helsinkiläisiä.ja tekevät täällä kaikki hyvä juttunsa niin muille kaaleille kuin kaajeille
- tom....tuuli
hohhoijakkaa ..,. kirjoitti:
Kaikki olemme samanarvoisia ollaan kotosin mistä paikkaa tahansa.Menet kuntosalille ja juoksemaan. Miten olis ennevanhainen kavely?
- nyt valehtelet
eräs helsinkiläinen kirjoitti:
mustalaismiehelle tahtoisin sanoa tuohon hesingin kaaleitten mustalaisuudesta,itse olen helsinkiläinen ja olen mielestäni ihan oikean mustalaiskasvatuksen saanut kahden vanhan ajan kaalon lapsi.vanhemmpanikin olivat molemmat täältä kotosin.ei voida sanoa sen perusteella mistä kukin on kotoisin että olis vähemmän kaalo kuin toinen.tietysti ihmisen käytös tavat merkitsee paljon,ja mitä arvoja kunnioittaa.nykyisin ei helsingissä ei ole enää paljonkaan oikeita helsigkiläisiä vaan suurin osa muualta tulleita .asuvat muutaman viikon ja sanovat jo olevansa helsinkiläisiä.ja tekevät täällä kaikki hyvä juttunsa niin muille kaaleille kuin kaajeille
vai sieltä kotoisin, nyt valehtelet
- romani 64
Sodan jälkeen luultiin, että purjehousut on aitoa romanikulttuuria ja myöhemmin mossenomistajat korostivat kulttuuriaan lakilla. Eli miesten vaatetus on menny järkevään suuntaan, mutta naisten kulttuuri ei talonpoikaishamesta ole yhtään kehittynyt vaan mennyt jopa hullummaksi. Ollaan kuin haavoittuvia varisevia kuusia ja ei osata tehdä mitään seista vaan pönkissä aivan pönkkänä.
- aito sellanen!
On
No, huonosti on sinunkin asiat, jos se sinun mustalaisuus on kiinni naisen sametissa! Kyllä se sinun kulttuuri taitaa nyt kärsiä pahemman kerran. Totean vielä, että ootte kovia haukkumaan helsingin ja etelänpohjanmaan kaaleita. Kyllä meillä on tavat todellakin, eikä meiän lapset ole kaajeille myyneet sielua sentään. Se muu, kuten heidän kanssa eläminen täällä, on kuitenkin sellaista, mitä on turha selittää sinunlaiselle yksinkertaiselle ihmiselle.
Arvaa mitä vielä, me käytetään käymälöitä! Niin kuin tiedetään te kaaleet siellä pohjosessa saastutatte jopa pohjavedet, niin kuin ne Loka-pojat!
Arvaa mitä vielä, on paljon mustalaismiehiä, jotka kannattaa tuota samettiasiaa muualtkin kun täältä. Ja viimeiseksi vaan ei vähäpätöisin, pidä kiinni siitä ettei sinun lapset ota täältä Helsingistä tai ukkoo tai akkaa. Me ei oikeesti ees haluta teitä tänne, silti olette vaan tänne tulleet ja ootte niin hienoja että!!!- ja sä oot itte kaajeita
ja niin ollaan mekin saatu vanhanajan kasvatus ja me ollaan vähän vanhempaa joukkuu jo.Se on ihan saman mitä mieltä sä oot ja muut Etelä-pohjanmaan kaaleista niin aivan sama.En väitä etteikö siellä oo kaajeenmoisia mustalaisia mutta ei ne kaikki oo ja niitä on joka puolella ihan sama minnepäin menee,oli sitten meilläpäin tai teilläpäin tai oli helsingis eiköhän se oo luonne kysymys ja kuka haluaa leikkiä kaajeita ja kuka ei.Ei kukaan normaali mustalainen leiki kaajeita mutta voi sitä silti olla fiksu eikä rahnu
- mustalais nainen
Kaa, kavatuksen pitee olla tiukka ja oikeuen mukane! Taas samaa mieltä.
- tätä nykyaikaa
älkää kirjotelko tänne, parempi teiän mielenrauhalle.
- älkää vannoko
meillä ei ole kellään tietoa siitä, minkä ikänen ihminen siellä koneen takana on. On vaan ikävää kun viititte haukkua meitä kaajelliseks, ym. kyllä me muutkin ollaan mustalaisia, vaikka ei nyt teiän naapurissa asuta. älkää olko noin ahdasmielisiä ei me anneta lapsillemme "käärmettä jos pyytävät leipää" ja pyyän anteeksi muittenki puolesta huonot sanat.
- Nordic-man
Minusta vanhan ajan kultturi eristää liikaa, joten on hyvä että nämä nuoret sopeutuvat mailmaan paremmin. Kokevat olevansa tasavertaisia ihmisiä valtaväestön kanssa, oikea suunta. Mutta jokaisella on omat mielipiteet tästä asiasta, joten hyvä niin. Tämän päivän trendi on koulutus ja työpaikka, ja sitä rataa olemme yhtä kansaa oli se sisäinen kulttuuri mikä tehansa.
- rattaat pyörii
ja ne pyörii kovalla vauhdilla, monikin kuttuu itteään kaaloksi mutta kun selän kääntää niin kaalous jää. Nykyajn lapset esittää niin kaaloa eivätkä raukat ymmärrä edes mitä se kaalous tarkoittaa, eivätkä osaa edes hävetä mitään. Märkiä lapsia tuodaan vanhojen ihmistem syliin, otetaan miehiä ja naisia kun yhteen menevät niin suoraan melkein tulevat tupaan esille. Kaaleen tavat on häviemässä näin se on.
iäkäs- mustalais mies
näin se on asiaa puhut..tätä mää yritän tuoda julki näille lapsille tässä palstassa mut eivät he ymmärrä kun on niin kaajeen moistunu......
- Voe taevas
mustalais mies kirjoitti:
näin se on asiaa puhut..tätä mää yritän tuoda julki näille lapsille tässä palstassa mut eivät he ymmärrä kun on niin kaajeen moistunu......
Jos asia oliskin esitetty ja kerrottu noin, niin varmaan moni olis ymmärtäny ja ollu myös asiasta yhtä mieltä. Minä olen samaa mieltä teidän kanssa tuosta. Ei siinä mitään.
Mutta että jos kaajeen parissa liikkuminen tekee ihmisestä kaajeen tai kaajeenmoisen niin sitä mä en kyllä niele. Ei se mustalaisuus siitä riipu että liikutko kaajeitten vaiko kaaleitten kanssa. Seuran mukana meneviä ihmisiä on kaaleissa aina ollu. Eikä se riipu siitä ovatko kaaleitten vai kaajeitten kanssa. Toisessa porukassa saattavat olla hyvinkin horttoja ja toisessa porukassa liikuttaessa taas ovat ku eri ihmisiä ja tavat lentää nurkkaan hyvin vikkelään. Ja tietenki mökillä sitte ollaan ihan vaan semmosia tavallisia ihmistenlapsia, jolloin vanhemmat aattelee että "ai tätä meijän poikaa/tyttöä, tästä on tullu tämmönen ihan tavallinen ihminen, ei oo mikään ylimustalainen mutta tavat on kuitenkii". ja totuushan on sitten ihan toisenlainen.
- korkea aika
jonkun viisaan keksiä se aikakone, että saataias tämänpäivän nouret romanit jollain kostilla takaisin sinne 1500 luvulle! eihän ennen normaali romani kouluja käynyt ja sitte viel kaajolaisten töihi mennää, phyi! kyllähä tellta oli paras asunto ja kiva oli aamusin lähteä kerjäämään leipää, että sai sitten illansuussa lapset jotain henkensä pitimiksi. voi että se oli helppoa silloin vanhoina aikoina. ... Mutta toisin kai kaikki on nyt... tadadaida dai da da daaaaa...
- da-capo
ajan rattaassa ei ole helppo heikin hommaa.enkä minä siihen aio ryhtyäkkään.mielipiteeni voin tuoda julki.vanhasta ajasta ei pysty lapsoset puhumaan mitään vain ne jotka ovat siellä eläneet.nuoret ovat vain kuulleet mitä vanhasta ajasta on puhuttu ja yleensä vain huonoja asioita.olihan siellä hyvääkin suurin oli kaikesta toisen kunniottaminen,elikä näin rumaa kielen käyttöä en kuunaan kuullut kuin nyt nykynuorisolta rotuhun katsomatta.ihmisellä pitää olla sydämmen sivistys.aina on tultu toimeen kaajeitten kanssa.ois yö ollu kovaa ellei päässyt nukkumaan kaajeitten nurkkiiin ja hyvä käytös takas aina yö sijan toisellekkin heimon veljelle.
- da-capo
da-capo kirjoitti:
ajan rattaassa ei ole helppo heikin hommaa.enkä minä siihen aio ryhtyäkkään.mielipiteeni voin tuoda julki.vanhasta ajasta ei pysty lapsoset puhumaan mitään vain ne jotka ovat siellä eläneet.nuoret ovat vain kuulleet mitä vanhasta ajasta on puhuttu ja yleensä vain huonoja asioita.olihan siellä hyvääkin suurin oli kaikesta toisen kunniottaminen,elikä näin rumaa kielen käyttöä en kuunaan kuullut kuin nyt nykynuorisolta rotuhun katsomatta.ihmisellä pitää olla sydämmen sivistys.aina on tultu toimeen kaajeitten kanssa.ois yö ollu kovaa ellei päässyt nukkumaan kaajeitten nurkkiiin ja hyvä käytös takas aina yö sijan toisellekkin heimon veljelle.
hyvä käytös on se mikä maksaa. ennen kaalon piti tehä samoja töitä taloissa,joissa asuivat, kuntalon muukin väki. ei ollut aikaa turhanpäiväsille höpötyksille.kyl nyt on kaikki hyvin siihen verraten,siis aineellisesti, mutta henkinen puoli onkin jo ihan eri asia. onhan se niin, ettei mustalaisuus vaatteissa ole, vaan aatteissa. pikkumekon alla voi olla sielultaan ehkä enempi kaalo, kun siinä tönkköhameessa.
- Erimielinen
kuulla.
Mihin tarvitaan kaajeita huomaamaan että monet kaaleen naisista ei haluaisi pitää isoa hametta, koska se on ruma, epäkäytännöllinen ja terveydelle huono?
Se hame ei edusta aitoa mustalaisuutta ja sillä on lyhyet perinteet suomessakin, vai kerrotko miksi missään muualla maailmassa mustalaiset eivät käytä moista häkkyrää???
Mitä tapoja muuten olet opettanut lapsillesi jos saan kysyä?
Millä aikovat hankkia elantonsa ja elättää perheensä jos kaajeista ja muusta maailmasta pyrkivät pitäytymään erossa?
Kyllä ihminen on yhtä kuin pimeyteen tuomittu elämään jos ei voi vapaana elää ja toimia kaikenlaisten ihmisten kanssa.
Samantien voi ihminen asua sitten vaikka kaapissa.
Joo, mutta tallaa sä vaan tyylilläsi, erossa maailman menosta ja elä epäsosiaalista elämää, mutta älä suosittele sairauttasi muille esimerkkinä. - taikka ei
Niin ja mitä sitten jos jotkut ovat kaajeelisempia, kyllä se mustalaisuus tulee esin jossain kohtaa. Olen oppinut näkemään, että jotkut meistä ovat tosi rahnuja, jotkut kaajeellisia, jotkut tosi vanhanaikaisia, jotkut keksii lisää tapoja ihan itsekseen josta kukaan ei ole kuullut mitään, jotkut tosi fiksuja, kyllä siis meitä riittää moneen junaan. Se on sitten eri asia miten seuransa valitsee.
Me ei olla kaikki ihan samanlaisia, niin se vaan on. Tavat voi olla suurinpiirtein samat ja ajatuskanta. Me ollaan kuitenkin mustalaisia ja koitetaan hyväksyä, jos joku on vähän erilainen. Koskaan ei tiedä, miten joutuu syömään sanansa, vaikka ei omalla kohdalla, mutta se voi liipasta niin läheltä. Sitten vasta ymmärtää, että hei onhan tämäkin läheinen ihminen ja mustalainen. Silloin muistuu mieleen, miten on itse naureskellut ja arvostellut toista.
Tuokin mitä sanotte, että saa teiän kädet halvata, vai miten se nyt menikään. On todella kovia sanoja, mutta jokainen vastaa huutonsa itse. Koskaan ei kannata sanoa ei koskaan.
Minä keräilen niitä kiviä nyt aikuisena ihmisenä, jota joskus nuoruudessani tein. Näin se vaan on mennyt, elämä ei ole kysynyt tahdonko.
Terv. nainen - eteläpohjanmaa
Joo olit ehkä oikias kun puhutaan kaajeille asioita mutta ihmetelen kun puhut yleisesti että etelä pohjan mustalaiset kaaleita niin missä niitä on sitten.Ollaan rehelisiä niin eteläpohjan maala ei oikeen juoda eikä narkatta.Suuremaksi osin sielä on miehet töis tai ovat hevosten parissa.Oon nähnyt oulua,karjalan,keskipohjan maata ja monesta muusta niin kun silmä vältää kaikki käy suuremaks osiksi mutta on toki niitäkin joka on kaaleita esim.ei laita keittiön ovee kiin siksi et saa pomppia ilman vaateita kun sieltä se ruoka tuodaan.
- suden sukuia
Oikein puhut. Suorrat ja puheet taitavat moukkien kärsät.
- dgsgsggs
Eikö se ole parempi että kaajeille puhutaankin jotain, että osaavat hekin paremmin ymmärtää kaaleita. Moni on vilpittömästi kiinnostunut asioista ja haluaisi oppia tuntemaan kaaleita ja kaaleen kulttuuria paremmin. Kaaleen kulttuuri ei loppujen lopuksi eroa hirvittävästi valtakulttuurista, mutta siinä on kuitenkin monta sellaista asiaa, minkä mukaan valtakulttuurissa ei toimita. Moni meille itsestään selvä asia on uusi ja ihmeellinen kaajeille. Heitä kiinnostaa tietää enempi - miksi sitä tietoa ei saisi antaa. Miksi kaaleita koskevista asioista ei saisi puhua?
Sanotaan että puhuminen vähentää ennakkoluuloja. En minä niistä ennakkoluuloista tiedä, mutta väärinkäsityksiä se ainakin voi vähentää. Ja ehkä ennakkoluulojakin siinä mielessä, että kyllähän se puhumattomuuskin jotain tunteita ja ajatuksia kaajeissa varmasti herättää. Miten itse suhtautuisit, jos kyselisit jotain asiaa vilpittömästi kiinnostuneena, ja saisit vaikkapa sellaisen vastauksen, että tämä asia ei kuulu sulle?
Valtakulttuuri kulkee niin lähellä ja näkyvänä kaaleen kulttuurin rinnalla, että kaaleet tietää kyllä tai ainakin pystyvät helposti ottamaan selvää, mitä valtakulttuuri pitää sisällään. Toisinpäin ei ole sama juttu.
Ja tosta Etelä-Pohjanmaasta. Narkkareita siellä on tosi harvassa, se on totta, mutta juomisen kanssa on toinen juttu. Miehet siellä suurimmaksi osaksi juo, mutta tosin on sitten muutamia pilleristinaisia, jotka vetää tutkalla kaikkien miestenkin edestä. Mutta tätähän ei voida laskea Etelä-Pohjanmaan viaksi, vaan jonkun naisten oman asian vuoksi, mistä myö muut ei tiedetä mitään.
Mutta turhaan sinä myöskään puhut pahaa vaikkapa karjalaisista tai oululaisista, tai keskipohjalaisistakaan. Joka paikkakunnalla ja läänissä on omat kaajeenmoiset mustalaisensa ja omat rahnunsa ja sitten joka läänissä on myös ne kaaleet jotka myös on kaaleita ihan sydämeltään eikä vaan jostain aivosoluista tulevassa käyttäytymisessään.
- Mies 65v
vedät Etelä-pohjanmaan mustalaisia tähän siellä ollaan kunnon vaatteet päällä eikä siellä leikitä kaajeita vaan ollaan omia itteensä ja eikä se tee kaajeiksi jos ollaan kaajeitten kans tekemisis vaan se minkä luontonen on ihminen ja jos se haluaa leikkiä kaajeita.Mä oon etelä-pohjanmaalta ja mä oon kaajeitten kans tekemis niin kuin toisten kaaleitten kans mutta ei se tee musta kaajeita,mä tiedän miten mä pukeudun ja mitä mä suustani päästän ja osaan antaa arvon vanhemalle ihmiselle.Kannatais kattoo tänäpäivänä pohjanmaan kaaleita niin näkee ettei meillä olla kaajeita vaan meillä ollaan mustalaisia. Siinä sä oot oikeas että monikaan nuorista ei kunnioita vanhempaa ihmistä ja sitten heitetään vaatteet nurkkaan ja ollaan kaaleita kun mieli tekee.Nuoriso tänäpäivänä aukoo päätänsä,juo vanhempien ihmisten aikana ja polttelee ja se on kotikasvatuksesta kiinni mutta sitten on vanhempia ihmisiä jotka hakevat ittellensä seuraa nuorinmista ihmisistä ja puhuvat mitä sylky suuhun tuo.Kasvettakaa lapsenne oikea oppisesti ja äläkää silittäkö niitten päätä kun ne tekee pahojaan vaan silloin remmi laulamaan,sitä on saanut ittekin enkä oo katkera enkä juoppo enkä narkkari.Jos annetaan lasten tehdä mitä ne tahtoo niin ihmees niitten kans ollaan vielä ja sitten kun niitä haetaan räkälöistä ja annetaan kaikki periksi ja tulee vielä päivä kun ne lapset jolla ei oo kuria kotona tekevät maailmalla asioita niin silloin on hätä kädes niin sitten mietitään miksen mä silloin ja silloin tehnyt toisin mutta silloin on liian myöhäistä
- tulessakaan
"ettei meillä olla kaajeita vaan meillä ollaan mustalaisia"
- ERÄS VAAN
Etelä-Pohjanmaan ja Pohjanmaan seudulta löytyy molemmista useita naisia, keillä ei ole tanttua päällä, mutta itse en ole ikinä ajatellut että he olisivat jotenkin vähempi mustalaisia mitä sellaiset naiset, keillä se tanttu on. Parempihan se on olla laittamatta tanttua jos tietää itsensä siinä määrin ettei se itselleen sovi - oisko se parempi vetää tanttu päälle ja vedellä tuolla maailmalla miten sattuu? Ei varmaankaan. Että siinä mielessä kyllä nostan hattua niille Etelä-Pohjanmaan ja Pohjanmaan naisille että tekevät itse omat valintansa - ja myös niille muille kaaleille siellä jotka antaa heidän itsensä tehdä nuo valinnat. Mä olen myös mustalainen eri puolelta Suomea ja tykkään että kyllähän kamppeet pitäs olla tai riippuu miten elää, mutta että joka tykkää ettei niitten kanssa pysty elämään niinku kuuluu, niin sen ei tarvi sillon hameita väkisin päällensä laittaa. Se vaan tietenkin että sillon pitää tietää myös omat ja vähän muittenki rajat että mitä tekee ja mihin menee, jos ei kamppeita oo päällä.
- reilupeliä
pois haluta-yök, mutta ne salakoukut pois
- affaf
Hameissa ei ole mitään salakoukkuja. Luuletko romanihameen olevan joku hyvinkin tekninen juttu? Tuntuu, että moni kuvittelee hameen sisälle mahtuvan vaikka kokonaisen sohvakaluston - johan on pienet aivot jos ei muuta. Joillain kaaleen naisilla saattaa olla hameessa toisenlaiset kätköt, mutta tuo koukkujuttu on kyllä jotain semmoista, joka saa minut joka kerta nauramaan vedet silmissä. Kaikkea sitä ihminen kuvittelee.
- mustalaisuus
oon samaa mieltä oon itekki 15 vuotias poika ja oon semmosesta kodista että jos menin johoki ilman lupaa ni soi paikat ja muutekkii mulle on opetettu tavat vaikka niitä ei ees ole tarvinnut opettaa en ole samanlainen ku nuo asemalapsen konsanaan ne kin on tommosia ku niittden omat vanhemmat ei välitä ja antaa hatsata huuja juuva ja muutekkii ei ole tapoja mun oma isä meni elokuvii isolla porukalla ni siellä oli iso porukka poikia paitasillaa ja hatsas huuja että semmosta helsingissä elkää nyt hyvät ihmiset olko tommosia säilytetää mustalaisuus se on ainoo asia mistä saahaa olla ylpeitä hava hoplaa karjalan ponjan lysti ei lopu koskaa eikö näin kaaleet
- Yksi mielipide
Nyt on otettu oikea keskustelu esille vanhoista keskusteluista. Tämä on hyvä asian sisällön vuoksi mutta myös sen vuoksi ettei tai na aahhela barnenko rakkibi.
Hieno asia, mitä tämä 15-vuotias poika sano. Toivon sinulle, että pidät oikean rehellisen kaalouden tärkeimpänä asiana maailmassa. Kaalous tulee sydämestä, ei vaatteista eikä tavoista. Mutta kun kaalo on kaalo sydämestään, niin ne tavat ja vaatteet tulee automaattisesti siinä mukana. Ei niitä tarvi hakea eikä oppia eikä myöskään matkia, vaan se sydän sanoo millainen ihminen on. Samalla tulee myös sivistys. Oikea kaalo on sivistynyt sekä kaaleille että kaajeille. Olen itse tottunut siihen että kunnioitan vanhempia kaaleita, mutta olen tottunut myös siihen, että kunnioitan myös vanhempia kaajeita, mm. teitittelemällä heitä. Tämä on mielestäni luonnollista kaalon sivistystä, joka lähtee sydämestä ja hyvistä kaalon tavoista. Asia on tietenkin eri jos ei itsekään saa kunnioitusta, niin silloinhan useasti metsä vastaa niin kuin sinne huudetaan.
Olen tässä monesti miettinyt ja puhunutkin kaaleille, että pitäisi näitten uskovaisten miesten ja naisten, jotka muutenkin pyrkivät muuttamaan kaaleita, niin tuoda esille vanhanaikaista mustalaisuutta ja itekin käyttäytyä sen mukaisesti. Vanhat ihmiset on olleet sivistyneitä ja tulleet toimeen kaajeitten kanssa. Ei ne ole aina jullitelleet kaajeita jne. Ja luulenpa että silloin useat kaajeet on olleet vielä ennakkoluuloisempia, mutta silti heidän kanssa on pärjätty ja tultu toimeen ja viety porukkaa eteenpäin. Nämä nykyajan uskovaiset on niin radikaaleja ja liikkuvat valkoisissa takeissaan ja pikkuhameissaan ja ovat niin sivistyneitä niin sivistyneitä ja siinä samassa unohtavat oman identiteettinsä kokonaan (jos sitä yleensä on ollutkaan). En tässä halua parjata uskovaisia, mutta uskon että kaalolle olisi tänä päivänä tärkeintä palata vanhoihin arvoihin. Uskon että se on se tekijä jota tarvitsemme tänä päivänä tässä maailmanajassa. Uskovaiset ovat muuttuneet pikavauhtia. Halutaan olla aina enemmän ja enemmän sar barne eikä ymmärretä sitä että ainoa yhdistävä tekijä ja ainoa kaikki muut asiat voittava tekijä kaalolla on kaalous, siis sydämen kaalous. Vahka me kaale aahhenas vahka sar abre ni kaaje hiistinas meen. Silti en tarkoita sitä, etteikö kannata pyrkiä eteenpäin yhteiskunnassa. Olisi suotavaa lasten ja nuorten käydä kouluja ja opiskella korkeimmissakin, esim. korkeakouluissa ja yliopistoissa, mutta oma identiteettinsä muistaen. Kaalon pitää tulla toimeen kaajeitten kanssa, mutta mieluiten silti niin että on oma itsensä.
Nämä on tietenkin vain minun mielipiteitä, mutta uskon etten ole kovinkaan paljon väärässä. Toivoisin, että jotkut uskovaisetkin lukisivat tämän ja että se herättäisi jossakin jotakin. - Ouzon
Eikös vaan anneta jokaisen olla sellainen mustalainen kuin itse haluaa olla.
Kuka alun perinkään on ollut tuomari yhden ja kaikkien puolesta ja päättänyt miten kaikkien muiden tulisi olla mustalaisia?
- Näin on
Fiksuimmat romanit tahtovat että heidän lapsensa käyvät kouluja, opiskelevat ja saavat kunnon ammatin, tekevät rehellistä työtä, elättävät itse itsensä. Sinä olet niitä romaneita joiden mielestä työnteko ei kuulu romanikulttuuriin, yhteiskunnan tuilla eletään ja kun ne ei riitä tehdään rikoksia. Tuo sinun ihailemasi romanikulttuuri on sairasta ja onneksi se pikku hiljaa katoaa.
- anneli
en ole kanssasi samaa mieltä olen itse etelä pohjanmaalta ja se ei päre kaikkiin mustalaisuus on jotain mikä lähtee airosti ihmisestä itsestään j
- "Mustalais mies"""""
Olet aivan oikiassa Kotoa lähtee kasvatus. Tämän päivän mustalais nuoret ihmiset ovat, kuule, niitä €-kaaleita.. Ei ole sivistystä ,eikä paljon moralia. Eletään kuin siat räpälätäkössä. Kyllä he puhumisella yrittävät selitellä, että he ovat oikiassa.
Mostuvas tel sihkas risomui. Balihne hin - KurkiLaura
Näin valkolaisnaisena välillä harmittaa romaninaisten puolesta ne isot ja painavat hameet. Ne länget painaa jäljet vyötäröön ja lantioon ja paino estää alaraajojen ja lantion alueen verenkiertoa. Puku on epäterveellinen ja voi aiheuttaa selkävaivoja ja turvotusta. Puhumattakaan suonikohjuista.
Sitten kun sama romaninainen saa kerta toisensa jälkeen keskenmenon, niin mä olen miettinyt, voiko hame painaa ja estää verenkiertoa? Ei se ainakaan mitenkään auta siinä, että raskaus ei menisi kesken.
Kesällä ne hameet on kuumat.
Hoikkakin nainen näyttää niissä hameissa ja röijyissä todella paksulta. Romanimiehen vieressä seisoessaan pienikin nainen näyttää harteikkaalta. Ymmärrän kyllä, että se on ikäänkuin tarkoituskin, mutta mielestäni se on esteettisesti kummallisen näköistä, vielä kun hiustyyli usein on sellainen mahdollisimman päätä myöten. (tämä nyt tällätavalla pinnallisesti ajatellen hameista)
Hameet vievät tilaa ja ovat kalliita. Kun työtä on vaikeaa saada, niin ei ole järkevää kuluttaa vähiäkin rahoja vaatteisiin. Hameen hinnalla saa helposti useita kymmeniä paitoja ja päälle kolmet housut tai mekot. Ainakin. Röijyyn menee paljon kangasta. valkolaisnaisella menee yhteen kokomekkoon varmaan vähemmän, kuin yhteen romaninaisen röijyyn.
Hameet likaantuvat helmasta ja niitä on vaikea pestä.
Hame päällä ei voi juosta. Siksi harvempi romaninainen koskaan juoksee, edes lyhyitä matkoja. Hame päällä istuessa vieruskaverilla on paljon vähemmän tilaa bussissa.
Mitä tulee miesten pukeutumiseen, niin miksi joka paikkaan mennään puku päällä? Miksi ei vaan laiteta vaikka farkkuja, jotka näyttää miehellä hyvältä, toisin kuin lötköt ja usein liian suuret plötköt puvunhousut, jotka tekevät takamuksen suuren näköiseksi?
Ei pukeutuminen liity siihen, onko kunnon mies tai nainen. Ei se puku tai ne hameet pyhitä irtosuhteita tai huumeidenkäyttämisiä. Se on tärkeää, mitä on ihmisen sisällä, eikä se, mitä on päällä. Mutta päällä olevat vaatteet voivat vaikeuttaa elämää ja rajoittaa sitä paljonkin. Esimerkiksi jos on aina hienot kengät jalassa, ei voi koskaan kävellä metsässä, tai juosta, tai potkia palloa.
Se, mikä nynyajan nuoria kaaleita vaivaa, voi johtua vaikka siitä, että kotona ei anneta sukupuolivalistusta lainkaan, vaan asiaa pitää kysellä omilta ikätovereilta. Ei ole avoimmuutta. On vaikeaa tietää, onko oma keho normaali, jos ei koskaan ole nähnyt vanhempiaan alasti, siitä kun voisi helposti ja turvallisesti katsoa, miltä alaston ihminen näyttää. Jos kaikessa pitää varoa, mitä aikuisille voi sanoa ja seurustelun aloitettuakin pitää hävetä, eli vältellä, niin miten voisi koskaan kertoa, jos on jotain huolia? Miten voisi kertoa ihastumisista, sydänsuruista ja muista asioista, jotka askarruttaa? Kun yhteyttä ei ole, eikä luottamusta, paetaan huumeisiin ja päihteisiin.
Jos haluaa tulla kohdelluksi yhtenä meistä, ei kannata yrittää kaikin voimin olla jotain omaa sakkia, jolla kaikki on mahdollisimman vaikeaa, niin että juostaan ylös ja alas kerrosten väliä, odotetaan tilaisuutta hyökätä suihkuun, kun vanhemmat lähtee kotoa, heitellään lusikoita roskiin. Ei sen tarvitse olla vaikeaa. Ei kai ole käynyt niin, että kulttuurin puuttumista peitellään hankalilla tavoilla, joista pidetään kiinni kynsin ja hampain? - KurkiLaura
Varmasti kiinalaisetkin aikanaan ajatteli, että mikä kamala on tullut nuorille, kun eivät halua enää sitoa naisen jalkaterää kaksinkerroin, niin, että kynnet kasvavat lopulta jalkapöydästä läpi. Miksi eivät tahdo enää käyttää niitä pieniä tossuja, jotka saa naisen jalan näyttämään pikku nyytiltä, ja estää pakoon juoksemisen.
- Indiako drom
Historiaan kannattaisi tutustua, laajentaa näkemyksiä.
Naisten samettihame on NUORTA perinnettä. Vanhukset jotka syntyivät 1900-luvun akupuoliskolla käyttivät ihan toisenlaista hametta monet. Katsokaa vaikka vanhoja valokuvia.
Samettihameesta voi siis aivan hyvin luopua koska se ei ole mikään "alkuperäinen" vaate. Monille naisille asu on vain rasite.
Venäjällä ja Balkanilla romannaisten asut ovat lähempänä sitä ALKUPERÄISTÄ eli intialaista vaatetusta: koristeelliset, kevyet, silti säädylliset hameet.
Jos siis halutaan säilyttää kulttuuria, niin alkuperäiseen kulttuuriin kuuluu naisilla pitkä hame ja korut, mitään muuta sääntöä ei ole. Olen nähnyt kaaleennaisen joka pukeutuu aivan upeaan liehuvahelmaiseen espanjalaistyyliseen hameeseen, siinä olisi Suomen kaaleille mainio uusi "muoti".
Miehetkin ovat vain kopioineet valkolaiskulttuuria: pussihousut ja ajurinlakki on vossikkakuskin asu. Yhtä hyvin voisimme pukeutua pussipaitoihin ja liiveihin venäläiseen tyyliin!
Ja uskonnosta: Kaaleitten ALKUPERÄIEN uskonto on shamanistinen. Kristinusko sääntöineen on UUTTA perinnettä. Olkaamme siis shamanisteja/panteisteja. Ennaltatietämisessä, unissa, parantamisessa ja telepatiassa ei ole mitään pahaa, Uskonto ja helllvetillä pelottelu on vain kätevä keino hallita ihmisiä.
Ja Raamattu: Kopio sumerien/babylonialaisten Gilgamesh-eepoksesta, e sen kummempaa Jumalan Sanaa kuin Kalevalakaan.
LUKEKAA hyvät hmiset, niin silmänne aukeavat! - ramonaa
suurin osa kauhajoen ja kurikan mustalaisista käyttää farkkuja
- Jeesus on herra
Ei muuten käytä farkkuja kauhajoen ja kurikan mustalaiset vaan ihan on miehillä suorat vaatteet ja siellä ollaan normaali mustalaisia vielä eikä siellä teeskenellä niin kuin monessa muissa paikoissa.Tänä päivänä kun kuuntelee nuoria naisia ja vanhempiakin niin on semmonen teatteri päällä että se on ihme ettei saa palkkaa semmosia teeskentelöitä ne on ja moni haukkuu normaalia mustalaista joka ei juo eikä narkkaa eikä haluaa elää rauhassa niin se on toisten kaaleitten mielestä ihan onneton ja raukka ja moni kaaleen nainen haukkuu talonpoikaa ja silti niillä useimilla naisilla on useimmiten jonakin päivänä talonpoika miehenä
- edvard berg
käyttäähän kaaleet tuliaseitakin, toista kaaloa vastaan, vieläpä yllätys pointtia käyttäen,
- liisa14
ainut normaali keskustelia täällä on tuo kaaleen mies te muut menkää mäkkylään oppiin tapoja, hienoa tekstiä sulta kaaleen mies noin just se pitäs olla kaikilla meillä kaaleilla
- ERÄS JUULI
MUSTALAIS MIES .KERRON MIKÄ ON TULLU LYHYESTI, LAITTOMUUS ON PÄÄSSYT VALTAAN
- kaikella on rajansa
"""ERÄS JUULi "" Voi miten oikiassa olet juuli, näin se on. on se kova paikka, kun ei saa olla rauhassa. jos huonoa ihmistä pyyät, se luulee, että pelkää, ja hän jatkaa v aan touhuaan. olen saannut sen karvaasti kokea. on vaikia asia, jos raja on ylitetty, kaikella on rajansa. mikään ei voi jatkua loputtomiin
- KYLLÄ...
SEHÄN ON SITTE SEMMONEN HOMMA ETTÄ.... KAIKKI PERIAATTEET SUN MUUT ON SEMMOSIA ITSEKUNNIOITUS ASIOITA.... SE KELTÄ SITÄ ITTE KUNNIOITUSTA EI LÖYVY EI SITTE VARMAANKAAN LÖYVY TAPOJA EIKÄ MUUTAKAAN... MULLA ONNEKS LÖYTYY SEN VERRAN SITÄ ITSE KUNNIOITUSTA ETTÄ JÄTÄN SEMMOSET RAUKAT OMAAN ARVOONSA... JOKANE ELÄÄ NIINKÖ TAHTOKOOT.... SEN MINKÄ TAAKSEEN JÄTTÄÄ SEN EESTÄNSÄ LÖYTÄÄ.....
- Eteläpohjanmaalta
se joka vetää eteläpohjan maan mustalaisia on vaikka mikä.Jos on nähnyt 10 ei oo nähnyt kaikkia.Eteläpohjan maalla ei ole narkkareita,pedofilia,siel mies tykkää naisita ja nainen miehestä mut kuinka on sun paikka kunnalla
Ketjusta on poistettu 37 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taisin tehdä virheen
Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle1024823Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖493242Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi
Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle852979- 811737
Nainen onko sulla supervoimmia ?
Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.411510450 000 ulosotossa
Suomessa on tällä hetkellä ennätysmäärä ihmisiä ulosotossa. Viime vuonna heitä oli yli puoli miljoonaa. Kuluvan vuoden1071332- 161049
Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.
Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj1081020Miehen taloudellinen tilanne ja
halu tarjota suojaa kaikin tavoin on usein perheen selkäranka. Siksi naisen ei ikinä pitäisi jättää huomiotta miehen rah421012Miksi syyllistät minua siitä etten pysty vastaamaan tunteisiin?
En minä sille mitään mahda. Tuntuu pahalta. En pysty enää keskittymään mihinkään enkä nauttimaan mistään, kun tämä tilan40981