ETIÄISET

KaidePuu

Muistan lapsuudestani aina näin joulun lähestyessä aletun kertomaan tarinoita.
Hyllystäni otin kanhan kirjanKolmen valtakunnnan Kota-Lappia (Väinö J. Oinonen).
Siiä kerrotaan mm. Lapin noidista, maahisista ja etiäisistä.
Mitä etiäiset merkitsevät Sinulle ?

16

1089

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paapuuri.re

on tullut sellainen tunne, että jotain tapahtuu ja on tapahtunutkin.
      Kaikki tapahtumat eivät ole olleet iloisia.

Liekö kyseessä tuollainen etiäinen, olen oppinut uskomaan siihen tunteeseen.

• viime viikolla

ystäväni ex-mies kävi unessa etsimässä ex-vaimoaan, kun ei se ole saunassa viakka on sauna-ilta (keskiviikko)Nauratti, mutta eipä naurattanut iltapäivällä kun soitin tälle ystävälle, oli joutunut aamulla sairaalaan. Oli keskiviikko. Eipä päässy saunaan, ei.

• Peer G.
        viime viikolla kirjoitti:

ystäväni ex-mies kävi unessa etsimässä ex-vaimoaan, kun ei se ole saunassa viakka on sauna-ilta (keskiviikko)Nauratti, mutta eipä naurattanut iltapäivällä kun soitin tälle ystävälle, oli joutunut aamulla sairaalaan. Oli keskiviikko. Eipä päässy saunaan, ei.

Hyvin monenlaisia tarinoita on kerrottu ja kerrotaan. Lapin ja useitten pohjoisten kansojen merkittävänä piirteenä on s(h)amanismi.
        Lapin asukkaat vaikenevat ja saattavat kertoa vain aivan vähän eivätkä vastaa uteliaille laisinkaan.

• Hömppähullu Joulupukki

mystisempää kuin elämä muutenkhaan.
      Noitten asioitten kanssa on vain osattava ellää. Shamanismia pijethään uskomuksena.
      Minusta pitäkhööt minä hyvänsä, se on vain ite koettava ennenkö tietää mistä on kyse.
      Ei paha asia ollenkhaan, jos ja kelle se avautuu.
      Rajansa kaikella. Kuten shamanismisaki esim. aikarajoitus ja muitaki rajoituksia. Voipi menettää kykynsä, tai tapahtua jothain muuta ei toivottavvaa jos väärin käyttää kykyhjään.
      Esim. mitä sie teet lottovoitola, jos siitä ei pysty mitenkhään nauthimmaan, eli se tuottaa vain pelkkää surua ja tuskaa.
      Riittäkhöön tuo asiasta.

• sisäinen elämä

Kun kuuntelemme itseämme tarkasti ja pysähdymme tai kun pysäytetään.
      Elämä on aika raadollista ja julmaa.
      Ainkin minä olen sen omakohtaisesti kokenut.
      Elämä ottaa ja antaa. On vaan hyväksyttävä ja olla kohtaloonsa tyytyminen.

• kutriina : )

No minä uskon etiäisiin, jos enneunet ovat etiäsiä.

Äitini näki aika usein enneunia.
      Olen perinyt tuon taipumuksen ja muutakin tuohon liittyvää äidiltäni.

• Peer G.

Uskonasioita on yllättävän paljon edelleen.Raamatussa on mm. Joosefin enneunet lihavista ja laihoista vuosista.

Muistan täällä palstakeskusteluissakin kerrotun Bushin voittavan Irakin sodan nopeasti.
        Itse kirjoitin tuolloin Bushin häviävän sodan täysin riippumatta siitä miten Saddamin käy.
        Irakin todellisen rauhan ensimmäisenä vuosipäivänä lupasin tarjota palstalaisille kakkukahvit.

• kutriina : )
        Peer G. kirjoitti:

Uskonasioita on yllättävän paljon edelleen.Raamatussa on mm. Joosefin enneunet lihavista ja laihoista vuosista.

Muistan täällä palstakeskusteluissakin kerrotun Bushin voittavan Irakin sodan nopeasti.
        Itse kirjoitin tuolloin Bushin häviävän sodan täysin riippumatta siitä miten Saddamin käy.
        Irakin todellisen rauhan ensimmäisenä vuosipäivänä lupasin tarjota palstalaisille kakkukahvit.

No, jos sulla tuli nyt etiäinen, kun tuli nuo lihavat ja laihat vuodet mieleen.

Kauankos viime lamasta on. Taisi olla 90-luvun alussa. Jos nyt taas kymmenen lihavan vuoden jälkeen tulee kymmenen laihaa vuotta :(

No nyt voi olla toivoa kakkukahvistakin, kun presidentti vaihtui :)

• Peer G.
        kutriina : ) kirjoitti:

No, jos sulla tuli nyt etiäinen, kun tuli nuo lihavat ja laihat vuodet mieleen.

Kauankos viime lamasta on. Taisi olla 90-luvun alussa. Jos nyt taas kymmenen lihavan vuoden jälkeen tulee kymmenen laihaa vuotta :(

No nyt voi olla toivoa kakkukahvistakin, kun presidentti vaihtui :)

Niistä kakkukahveista - olisin ikionnellinen, jos olisin saanut tarjota ne jo vuosia sitten.
        Tarjoukseni on voimassa edelleen.Minusta vain tuntuu pahasti siltä etten saa tilaisuutta lunastaa vetoani seuraavankaan presidentin toimikaudella (B. Obama)niin mielelläni kuin tahtoisin
        todellisen rauhan koittavan.

• hetulaaz

Jännittävinä aikoina niitä "esiintyi".
      Talvisodassakin näkyi taivaalla "Enkeli" joka levitti siipensä Itää vastaan.

• Peer G.

Suosittelen etsimään Panu Rajalan
        kirjan "Enkeli tulessa".
        Luettuasi sen voisimme palata vaikka näihin "enkeleihin".

• hetulaaz
        Peer G. kirjoitti:

Suosittelen etsimään Panu Rajalan
        kirjan "Enkeli tulessa".
        Luettuasi sen voisimme palata vaikka näihin "enkeleihin".

Vaan en ole lukenut yksityiskohtia.
        Ja "keskusteluun" en erehdy, sen verran olen uskovaisia tavannut.

• Kyllä uskon etiäisiin, siis suomennettuna, luotan vaistooni. Sitä kutsutaan myös intuitioksi. Jos jokin asia ei miellytä vaan siitä tulee vaisto, ettei tämä ole hyvä ratkaisu, luotan siihen tunteeseen ilman että vaadin todisteluja.

Varsinkin vaaratilanteissa ja äkkiarvaamattomissa tilanteissa, luotan kaikkeen mikä tulee minulle vaistonvaraisena ideana. En epäile etiäisiä yhtään, minulle ne ilmestyvät yleensä vain sekunnin murto-osassa ennen reaktiota. Joskus myös jokin etiäinen antaa vihjettä jopa vuosia ennen.

• Peer G.

Nuo muinaisuskot kiinnostavat.
        Kristityille Raamattu on pyhä kirja vaikka mm. vedenpaisumuksesta Gilgames tietää paljon aiemmin. Eri tavoin uskovien kanssa ei juuri voi keskustella asiallisesti.
        Tuossa on minulla esillä "Mikä ihmeen uskonto", joka on avartanut omaa ajatusmaailmaani ja ymmärtämään eri tavoin uskovia.

• Peer G. kirjoitti:

Nuo muinaisuskot kiinnostavat.
        Kristityille Raamattu on pyhä kirja vaikka mm. vedenpaisumuksesta Gilgames tietää paljon aiemmin. Eri tavoin uskovien kanssa ei juuri voi keskustella asiallisesti.
        Tuossa on minulla esillä "Mikä ihmeen uskonto", joka on avartanut omaa ajatusmaailmaani ja ymmärtämään eri tavoin uskovia.

vihjeestä. Luen mielelläni tieteellisiä julkaisuja.

• T-muna

Tarinoiden aihioita ja sellaisina mainioita. Ihminen joka ihan tosissaan uskoo niihin on jotenkin kipeä. Etiäinen on etiäinen, mutta takiainen on konkreettinen.

Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä

Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla
      Maailman menoa
      537
      1768
    2. Hotellille löytyi ostaja....

Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,
      Kuhmo
      18
      867
    3. Sinä. Just sinä.

Palataan ajassa taaksepäin vuosi tai kaksi. Mitä tekisit toisin jos voisit?
      Ikävä
      84
      863
    4. Onko se loukkaavaa

Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k
      Ikävä
      101
      796
    5. Onko kaivattusi seinäruusu?

Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai
      Ikävä
      49
      711
    6. Tiedätkö kaivattusi musiikkimaun?

Minkälaisesta musiikista hän pitää?
      Ikävä
      63
      705
    7. Saana airola ja. muusikko spekulaatiota

Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki
      Yhteiskunta
      2
      697
    8. Miten kuvaisit tunteitasi

tällä hetkellä?
      Ikävä
      63
      666
    9. Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen

Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?
      Ikävä
      66
      613
    10. Moi, olen Lampunhenki

Kerro toivomuksesi🏺
      Ikävä
      65
      533
    Aihe