Minulla on Evinrude 20 -85 käsikäynnisteinen.
Mitä osia tartteis alla lueteltujen lisäksi, jotta sais sähköstartin toimimaan?
Tasasuuntaus lataussäädin akun latausta varten?
Starttimoottori ??
Käykö jonkun isomman Evikan startti osat suoraan??
Olisiko jollakin omakohtaisia kokemuksia kyseisestä projektista?
Kiitti,
Evinrude 20
9
3857
Vastaukset
- tiiiiiiip
Tein omaan 35 heppaiseen kyseisen operaation. Tarvitset tasasuuntaajan, startin,starttisolenoidin, startin kiinnityskorvakkeen ja johtosarjan mielellään OMC:n omalla kakella. Jos moottorissasi ei ole punaista isoa liitintä koneen takaosassa kopan alla, voit käyttää muutakin virtalukkoa, mutta sitten tarvitsee rakentaa esto ettei moottori starttaa vaihde päällä. OMC:n startit ovat samat 20-35hp välillä, kuin myös muut osat. Voi tietty myös tehdä nappistartin.
- t.i
Kyllä noilla edellisen kirjoittajan ohjeilla onnistuu. Mikäli koneesi on ns. isolohko evari, siis 521ccm moottori, niissä on 20-35hp samat sartinpidikkeet ,hampaat yms. osat. Lähinnä kiinnipulttausta vaan. Nappistartti paras. Samalla saattaisi rassata koneeseen pikkuisen puhtiakin lisää... katso www.outboardmotor.blogspot.com, sieltä löytyy linkki räjäytyskuviinkin, näet että samat ovat varaosanumerot.
- sähköstartti
Kuinka paljon edellä mainuttu Evinrude antaa jännitettä täydellä kaasulla?
Mietin vaan, että jos se antaa täydellä kaasulla max 16-17 volttia, niin ei tärvisi ollenkaan lataussäädintä, pelkän tasasuuntaajan vain.
Koneen kyljessä on kolmenapainen liitin. Mitä se kolmas johto tekee siellä. Luonnollisesti on plus ja miinua, mutta se kolmas??
Oisko Ykä paikalla neuvomassa :) ??- Ykä2
Tota noin, en tiedä mikä se kolmas johto on, jollei sitten tasasuuntaussillan toiseen puoleen kytkettävä vastakkaissuuntainen vaihe, siis arvaus.
Jännitettä löytyy tyhjänä paljon. Tehdastekoisissa ei ole säädintä vaan liika tuotto tapetaan riittävän suureen akkuun, suositus min 65Ah. Kun akku vanhenee niin sen vastaanottokyky heikkenee ja ilmenee ensin kylmissä olosuhteissa. Jännite nousee tällöin kovaa ajettaessa melko nopeasti 16V. Tällöin on akku syytä vaihtaa, jottei muut kilkkeet, kuten kaiku, Gpsi, kännyn laturi tai joku muu ota itseensä. Syytä myös sanoa, että tasuri saattaa sanoa sopimuksen irti jos konetta käytetään siten että mitään sähköistä kuormaa ei ole tasurin takana. Akun kytkeminen väärin päin tuottaa tilanteen, "tarkastetaan kytkennät savun hävettyä", tasurin tuhon. - tiedoista
Ykä2 kirjoitti:
Tota noin, en tiedä mikä se kolmas johto on, jollei sitten tasasuuntaussillan toiseen puoleen kytkettävä vastakkaissuuntainen vaihe, siis arvaus.
Jännitettä löytyy tyhjänä paljon. Tehdastekoisissa ei ole säädintä vaan liika tuotto tapetaan riittävän suureen akkuun, suositus min 65Ah. Kun akku vanhenee niin sen vastaanottokyky heikkenee ja ilmenee ensin kylmissä olosuhteissa. Jännite nousee tällöin kovaa ajettaessa melko nopeasti 16V. Tällöin on akku syytä vaihtaa, jottei muut kilkkeet, kuten kaiku, Gpsi, kännyn laturi tai joku muu ota itseensä. Syytä myös sanoa, että tasuri saattaa sanoa sopimuksen irti jos konetta käytetään siten että mitään sähköistä kuormaa ei ole tasurin takana. Akun kytkeminen väärin päin tuottaa tilanteen, "tarkastetaan kytkennät savun hävettyä", tasurin tuhon.Kiitti Ykälle.
Jostain luin et se olis kaksivaiheinen vaihtosähkö liitin. Vaatisi siis kuuden diodin suuntauksen ??
Mutta lataussäädintäkö ei siis välttämättä tarvitse?
Mulla on 110Ah:n akku. - Ykä2
tiedoista kirjoitti:
Kiitti Ykälle.
Jostain luin et se olis kaksivaiheinen vaihtosähkö liitin. Vaatisi siis kuuden diodin suuntauksen ??
Mutta lataussäädintäkö ei siis välttämättä tarvitse?
Mulla on 110Ah:n akku.Kuten jo kerroin en tunne sitä kytkentää paremmin, olen kyllä joutunut kaverin koneeseen tasurin vaihtamaan. Kaveri haki purkaamosta ja sai ensimmäisellä kerralla rikkinäisen, joten sinne on mentävä mittari kourassa jos aikoo saada kerralla ehjän.
110Ah:n akku on takuuvarmasti riittävä ilman säädintä.
- Anonyymi
Puuhaan samaa juurikin, mutta Mercuryyn. Mitä lataussäätimistä on sanottava on vaarana hallitsematon virran ryntäily, edellä sanotun jännitteen lisäksi. Mikäänhän ei muutoin rajoita mitään. Lisäksi tarkoitushan on ylläpitää akun varausta, ja sitä hommaahan säädin tekee. Ylisuurikin akku tulee hyvällä tuurilla joskus täyteen, jonka jälkeen lataaminen varsinkin ylijännitteellä alkaa keittää akkua pilalle. Puhun nyt ainakin perinteisestä lyijy-märkäakusta josta ryöppyää sitten mönjät sinne alumiiniveneen pilssiin eikä kukaan edes näe mitä siellä liukenee kunnes niitit napsuvat ja pohja putoaaaaa...
- Anonyymi
Tässä on neuvottu
- Anonyymi
Onko vauhtipyörässä hammastus starttia varten? Mulla ei ollut -88 käsikäinisteisessä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä742502Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1721802Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on741474Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2461467Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2671465- 851292
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3921255Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3431232Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3681208- 1281185