Ajatus jatko-opinnoista kiinnostaa jollain tasolla, sillä opintointoa riittää ja yliopistollakin vinkkailivat että sekin voisi olla mahdollisuus.
Työllistyn tällä hetkellä matkailualalla, olen ollut yrityksessä jo useamman vuoden ja vakiinnuttanut asemani siellä. Työ on kuitenkin kausiluontoista ja saan vain talvikaudella kuukausipalkkaa, muun ajan toimin freelancerina. Rakastan kuitenkin työtäni enkä halua siitä luopua, sen takia ajatus jatko-opiskeluista kiinnostaakin.
Mutta, jatko-opiskelu jutuissa puhutaan aina rahoituksesta ym. Tarvitaanko apurahoja ym välttämättä? Yritys jossa nyt toimin elättää kyllä minut, mutta koska työtä ei esim. syksyisin ole päivittäin, olisi minulla aikaa tehdä väikkäriä. Voinko siis tehdä väikkäriä ns. harrastuspohjalta? Tutkijanurasta en haaveile, väikkäri olisi minulle lähinnä haaste ja tavoitteena kehittää omaa osaamistaan..
Kysymyksiä jatko-opinnoista
1
569
Vastaukset
- tutkijatar
Jos et tarvitse "palkkarahaa", apurahat eivät ole tarpeen. Itse olen tehnyt pari vuotta kokovuosiapurahalla väikkäriä, lopun ajan ihan labrani palkkarahalla. Kokovuosiapurahoissahan on se jippo, että niiden kanssa ei saa olla muita tuloja (muuten maksaisit niistä veroja ja siihenhän säätiöt eivät suostu). Omasta mielestäni apurahalla työskentely ei todella ole herkkua mutta monilla ei ole muuta vaihtoehtoa, tai jos ei ole huolta toimeentulosta (esim. puolisolla ok-tulot) niin silloin voi sopia.
Teoriassa opinahjosi saattaisi olla innoissaan väikkärin tekijästä, josta ei ole "kustannuksia" mutta "tuottaa" tulonsiirtona valtiolta kun väittelee. Omalla alallani tälläinen ei onnistuisi, sillä proffani haluaa vain täyspäiväisiä tekijöitä nimiinsä mutta meillä (luonnontiedeala) onkin hyvin duunimainen työnkuva. Humanistisessa tuskin on mielekästä istua "työpaikalla" klo 9-18 tutkimusta ja opintoja tehden?
Väikkäriinhän kuuluu Suomessa vielä pirusti niitä lisäopintoja, 60 op (=40 ov). Itselläni niiden tekemiseen hurahti parisen vuotta. Puolet niistä on melkoista ajan hukkaamista mutta mikäs teet.
Itsensä kehittäminen on ihan hieno ajatus ja jos voi olla varma (mitä se on?) ettei tohtoristatus tuo haittaa tulevaisuudessa niin mikä ettei. Itselläni empimiskausia tulee aaltoina mutta kun kerran tutkimusta haluaa tehdä, niin tämä etappi on välttämätön..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3207600Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662176- 1761853
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161382- 1121287
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91251Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181701231RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j561181Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411081Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901019