vauvan kakkaamisesta

äityli22

Miten usein teidän vauva kakkaa?
millaisia keinoja olette käyttänyt, jos vauva ei kakkaa?

meillä 4kk vauva, joka saattaa olla jopa viikon kakkaamatta. Välillä hän kakkaa vain, jos kuumemittarilla avittaa. Nyt muutamaan viikkoon ei ole kakannut ihan itse. Ollaan kokeiltu luumusosetta maidon sekaan, mallasuutetta, jumpattu, oltu mahalteen ja hierottu masua, mutta mikään ei palauta normilöysää kakkaa.

Miten teillä muilla on ? Pitäisikö olla huolissaan?

10

3889

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Äitix

Meillä 5kk poika kakkaa normaalisti 1-2x päivä, välillä joka toinen päivä.

Kiinteiden alettua, etenkin perunan syönnin yhteydessä on kakka tiukemmassa, oikein ähkäisee kun sitä tekee, mutta saa itse tulemaan kuitenkin.

Jos näen, että kakkavaivoja alkaa olla, olen niinä kertoina avittanut kuumemittarilla, mutta useinmiten jokin löysentävä ruoka auttaa, eikä tarvitse ronkkia pikkuisen peppua.

Olen kuullut, että tosiaan aika useat kiinteällä ruoalla olevat vauvat kakkaavat jopa 1x vko, enkä olisi huolissaan, jos vauva vaan itse on tilaansa tyytyväinen.

Olen miettinyt, että periytyisikö tuo kakkaamistiheys vanhemmilta, ainakin meillä sekä äiti että isi kakkaavat säännöllisesti päivittäin;)

• tarvii olla...

sitten, kun huomaa sen kakkaamattomuuden haittaavan vauvaa! Vauva on itkuinen ja masua vääntää tms. Jos vauva on tyytyväinen, niin ei mitään hätää. Toiset kakkaavat tosiaan kerran 10 päivässä ja toiset 10 krt/pv. =) Näin se vaan on, vaikka ittestä tuntuu hurjalta, ettei kakka tule useammin.

Meillä on aina väännetty naama punaisena kakkaa, on sitten rintaruokinnalla tai jo kiinteitä syöty. Se tulee 1-2 päivän välein, ihan vauvana tuli joka 3. pv.

• harveni

kakkavälit 2kk ikäisenä yhtä-äkkiä. Ekaks oli viikon väli mut nyt tulee tarkkaan 5 pvä:n välein. Vauvaa ei haittaa ollenkaa, eikä kyllä äitiäkään ;) Vauva nyt 3.5kk.

• kakkaa...

eli joka päivä meidän poju 4kk kakkaa, yleensä 2-3 kertaa päivässä... Kiinteitä ollaan alettu maistelemaan, ei muuten vaikuttanut vatsan toimintaan kun että ilmavaivoja tuli enemmän.

• sen pitäisi

auttaa myös ummetukseen. Muutama kerta todennäköisesti jo auttaa. Ei ole normaalia, jos ihminen ei ulosta säännöllisesti, vaikka kuinka väitetään toisin. Itse olen saanut apua ummetukseen akupunktiosta ja olo on aivan toisenlainen kuin ennen. Joten kannattaa ehdottomasti käyttää vauvaa vyöhyketerapiassa. Se on siis aika samankaltainen hoito kuin akupunktio, hierotaan vain jalkapohjia mutta idea molemmissa aika samantyyppinen.

• tiheni

Meidän 4 kk ikäinen poika kakkasi ennen kerran viikossa, mutta nyt kun alettiin soseita ja vellejä syömään niin tulee kakka viisikin kertaa päivässä...

• poika nyt 8kk

Ensinnäkin, on täysin eri asia onko vauvalla vaan pitkät kakkaamis välit vai onko ummetusta? Kuin meillä poitsu oli vielä täysimetyksellä oli välillä jopa yli 2vk kakkaamisvälejä, maha ei ollut kipeä ja sillon kun kakka tuli niin se oli ihan normi vauva-kakkaa (ei siis kovaa) Asia tutkittiin lääkärillä varmuuden vuoksi ja mitään vikaa ei ollut, lääkäri sanoikin että aika monesti törmää täysimetetyillä pitkiin kakkaamisväleihin (käyttävät kuulemma niin hyvin maidon ravinneaineet hyväkseen) Eli jos ei ole vatsa kipeä niin tuskimpa silloin on aihetta huoleen :) Syökö teidän vauva jo kiinteitä? Jos syö niin sitten pitäisi tulla jotain uloskin... Meillä ainakin sen jälkeen alkoi maha toimimaan ainakin kerran päivässä!
      Mutta kuitenkaan millään kuumemittarilla ei kannattaisi usein sörkkiä, käytte sitten vaikka mielummin tutkituttamassa asian lääkärillä ;)

• ...........sos

Meillä kans neiti kakkasi parin viikon välein kun oli pelkällä rintamaidolla. Lääkäri tutki, kaikki ok. Ja tyttö oli tyytyväinen, eli asia ei vaivannut. Lakkasin sitten itsekin murehtimasta.
      Kiinteiden aloituksen myötä onkin sit alettu kakkaamaan juu. Tänäänkin neljä kertaa. Toki pieniä määriä kerrallaan, mut usein kuitenkin. :D

• Äippä-82

Meillä tuohon kakkaamattomuuten autto kukkakaalisose. Ja sitten sitä kakkaa olikin housunpuntitkin täynnä xD luumusoseet jne ei auttanut ja koitin sitten sitä kukkakaalia.. ja eikö se kaalikin pistä aikuisellakin mahan toimiin ;)

• mammmam

täällä kans kolmatta päivää mennään kakkaamatta,mutta ei ole kuitenkaan itkuinen aamuyöllä vaan alkaa semmosen ähistämisen että ei saa enää nukuttua kukaan talossa. levolacia olen antanut välillä mutta ei oikein sekään enää auta. kun ei nyt oikein tiedä onko ummetusta vai muuten vaan pitkät välit??

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      172
      5558
    2. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      44
      2633
    3. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      156
      2222
    4. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      16
      1759
    5. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      82
      1384
    6. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      162
      1327
    7. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      24
      1301
    8. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      24
      1262
    9. Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!

Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https
      Euroviisut
      32
      1233
    10. Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista

Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.
      Maailman menoa
      108
      988
    Aihe