Valloxin käyttöohjeessa selkeästi sanotaan, että
kesällä on turha lämmittää tuloilma, koska kesällä
ilmat ovat lämpimiä, loistavaa! Tässä mallissa on
kesä- ja talvipeltiasento, laite on asennettu pari
vuotta sitten. Pari kertaa vuodessa vaihdamme suo-
dattimet se on ihan jees! Mutta tuo kesä- ja talvi
pelti. Onko tosiaan niin, että 2008 ei ole sellais
ta tekniikkaa, joka automaattisesti hoitaisi pel-
tien asennot niin kuin niiden kuuluu olla.
Tässä oli tuotekehitykselle hommia!
Vallox 95 säädöt
10
17763
Vastaukset
- rak1
Juu, mulla sama kone. Itse joutuu vaihtamaan sen pellin asentoa syksyin ja keväin, samalla kun putsaa suodattimet.
- se paska saa
Näin käy kun haluaa rakennusvaiheessa ostaa halpaa sontaa.
- säädön,
jälkilämmitysvastuksen dokumentointi on perseestä. Tässä 3 vuoden tutkimuksien tulos:
Jälkilämmitysvastuksen termarin nupissa on asteita 40:een. Nämä tarkoittavat vastuksien yläpuolella olevan lähtevän ilman lämpötilaa suunnilleen. Termarin nuppi naksuu kahdessa kohtaa: Nollassa jälkilämmitysvastus on varmasti pois päältä. 35 asteessa napsahtaa toisen kerran ja silloin jälkilämmitysvastusta käytetään, jos lämpötila-anturi (missä helvatassa sen raja-arvojen säätökin mahtaa olla) niin päättää.
Aluksi luulin, että termarin nuppi säätää lämpötilaa, jolloin jälkilämmitysvastus kytkeytyy päälle, mutta se ei todellakaan ole näin.- asteikkoa väärin
Minulla on ainakin asteikon vieressä tarra, joka osoittaa lukemaa. Tuon tarran kohdasta kun lukee niin huomaa että termarissa on neljännes kierroksen verran tyhjää ennen kuin asteikko alkaa 0 :sta.
Digimittarin mukaan se naksuu koneen tulokammion sen hetkisessä lämpötilassa, kun vertaa termarin asteikkoa ja lämpömittarin lukemaa.
- Crr
siis hetkonen, ostat Valloxilta sen halvemman koneen mistä on kustannussyistä jätetty kesä/talvi -automatiikka pois ja nyt oletat että sitä ei ole missään koneessa?
Taisi Valloxilla olla ihan ensimmäisenä suomessa.. - Jeri
Minulla on fallox 95 ilmastointi joka on asennettu 2006 kysyn missä asennossa se säätö täytyy olla kesäisin. ollut nimiittäin ympäri vuoden samaassa asennossa.
- onko_oikein
Minulla se on nyt 0:ssa ja talvella jossain 20 paikkeilla. Pelti on nyt kiinni.
Pellin pidän talviasennossa, eli auki vielä keväällä, kun lämmitys on taloyhtiön puolesta laitettu pois, mutta yöt on vielä kylmiä. Tuolloin poistuva ilma lämmittää tulevaa. Termostaatin olen silloin jo kääntänyt ehkä 10 asteeseen. Eli kun päivät on lämpimiä keväällä, niin en halua pitää termostaattia isolla, mutta yöllä voi tulla liian kylmä, kun muuta lämmitystä ei ole.
Ilmojen mukaan mennään. Tämä on sellaista säätämistä, jonka oppii asumalla. - epätarkat_termostaatit
No jos yöllä on kylmää ja tämä pelottaa, niin sitten kannattaa pitää LTO-ohitus pois päältä!
Ei sillä ohituksella ole lämpiminä päivinä hevon p:n merkitystä. Jos sisällä on 25 ja ulkona 20, niin ohituksella saa tuloilman lämpötilaa laskemaan asteen tai kaksi. Jäähdytystehona puhutaan tällöin kymmenistä wateista. Vrt. ikkunoista voi puskea useampi kilowatti sisään auringon paistaessa.
Ei siis hirveän suuri synti, että koneesta on jätetty yksi tyypillinen vikakohde eli ohituspeltiä ohjaava moottori pois.
Sillä ohituksella olisi merkitystä nimenomaan öisin, jos/kun yöllä on viileää. Silloin saisi taloa jäähdytettyä tehokkaammin.
Niihin termostaatteihin ei muuten kannata luottaa pätkääkään. Tähän vehkeeseen tuli ex kerrostaloasunnossa tutustuttua ja mittailin tulo- ja jäteilman lämpötiloja koneen sisälle/kanaviin tungetuilla loggereilla. Kun tuloilman jälkilämmitystermostaatin asetus oli 16 °C, niin tuloilman lämpötila pysyi todellisuudessa n. 20 asteessa. 16 °C tuloilmaa sai siis aikaseksi vääntämällä nupin 14 °C kohdalle.
Vielä pahemmin oli pielessä jäteilmatermostaatti eli LTO:n sulatuksen ohjaus. Käyttöohjeen mukaan sulatuksen piti käynnistyä (muistaakseni) 3 asteessa (tehdasasetus), mutta todellisuudessa jäteilman lämpötila keikkui kovillakin pakkasilla 9,5 °C molemmin puolin. Tästä seurasi sekin, että sulatusjaksot = tuloilmapuhaltimen pysähtely alkoi jo -7 °C ulkolämpötilassa. Lämpötila painuessa alle -20 °C oli sulatus päällä lähes jatkuvasti eli tulopuhallin kävi vain pieniä pörähdyksiä minuutin, parin, välein.
Kun rukkasin termostaatin niin, että jäteilman lämpötila keikkui 2... 4, niin sittenpä LTO:ta sulateltiin vasta jostain -15 °C keleistä alkaen ja -20 °C pakkasillakin tulopuhaltimen käyntijaksot olivat paljon sulatusjaksoja pitempiä. - Termarimies
Vallox 75/95 kapillaaritermostaattien hystereesi on luokkaa 4-5 C. Ja ne asteikot ovat lähinnä suuntaa antavia. Jos esim. jäätymiseneston haluaa säätää mahdollisimman lähelle todellista jään muodostumista niin oikea asetus löytyy vain kokeilemalla ja "haarukoimalla". Ja jälkilämmitys säädettynä 17 C siis saattaa mennä päälle 15 C ja pois 20 C.
Toisaalta nuo kapillaaritermarit usein toimivat jopa yli 20 vuotta, kun taas tarkemmat elektroniset kypsyvät joskus jo muutamassa vuodessa. - LTR-6
epätarkat_termostaatit kirjoitti:
No jos yöllä on kylmää ja tämä pelottaa, niin sitten kannattaa pitää LTO-ohitus pois päältä!
Ei sillä ohituksella ole lämpiminä päivinä hevon p:n merkitystä. Jos sisällä on 25 ja ulkona 20, niin ohituksella saa tuloilman lämpötilaa laskemaan asteen tai kaksi. Jäähdytystehona puhutaan tällöin kymmenistä wateista. Vrt. ikkunoista voi puskea useampi kilowatti sisään auringon paistaessa.
Ei siis hirveän suuri synti, että koneesta on jätetty yksi tyypillinen vikakohde eli ohituspeltiä ohjaava moottori pois.
Sillä ohituksella olisi merkitystä nimenomaan öisin, jos/kun yöllä on viileää. Silloin saisi taloa jäähdytettyä tehokkaammin.
Niihin termostaatteihin ei muuten kannata luottaa pätkääkään. Tähän vehkeeseen tuli ex kerrostaloasunnossa tutustuttua ja mittailin tulo- ja jäteilman lämpötiloja koneen sisälle/kanaviin tungetuilla loggereilla. Kun tuloilman jälkilämmitystermostaatin asetus oli 16 °C, niin tuloilman lämpötila pysyi todellisuudessa n. 20 asteessa. 16 °C tuloilmaa sai siis aikaseksi vääntämällä nupin 14 °C kohdalle.
Vielä pahemmin oli pielessä jäteilmatermostaatti eli LTO:n sulatuksen ohjaus. Käyttöohjeen mukaan sulatuksen piti käynnistyä (muistaakseni) 3 asteessa (tehdasasetus), mutta todellisuudessa jäteilman lämpötila keikkui kovillakin pakkasilla 9,5 °C molemmin puolin. Tästä seurasi sekin, että sulatusjaksot = tuloilmapuhaltimen pysähtely alkoi jo -7 °C ulkolämpötilassa. Lämpötila painuessa alle -20 °C oli sulatus päällä lähes jatkuvasti eli tulopuhallin kävi vain pieniä pörähdyksiä minuutin, parin, välein.
Kun rukkasin termostaatin niin, että jäteilman lämpötila keikkui 2... 4, niin sittenpä LTO:ta sulateltiin vasta jostain -15 °C keleistä alkaen ja -20 °C pakkasillakin tulopuhaltimen käyntijaksot olivat paljon sulatusjaksoja pitempiä.Sen verran korjausta, että esim. itselläni ilmamäärä on 114 ltr/s.
Jos ulkona on yöllä 15 astetta ja sisällä 24, eli eroa 9 astetta, niin jäähdytysteho on 1,3 kW. Onhan tuo aivan mukava lisä.
Jos arska paistaa ikkunoista sisään, niin se on tyypillisesti huonoa suunnittelua ja lämpökuorma auttamattoman iso.
Mitä termareista kirjoittelet, niin sekin erittäin totta.
Itsellä lämmitys menee pois päältä kun vuorokauden keskilämpötila nousee yli 10 asteen. LTO:n kytken pois päältä kun vuorokauden keskilämpötila ylittää 15.
Hellepäivinä taasen laitan LTO:n päälle, mutta tuo on kieltämättä näpertelyä tehon suhteen. Vaikutus päivisin luokkaa 0,5kW.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1141259
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1221143- 1381013
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä45975- 99853
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten317802Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82704Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54636Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist49619Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64592