Hyvä ystäväni on ollut miehensä kanssa jo yli kymmenen vuotta. Ystäväni oli hyvin nuori kun he alkoivat seurustelemaan ja mies häntä 7 vuotta vanhempi.
Ilmeisesti kaikenlaista alistamista, pettämistä ym. ym. on suhteessa tapahtunut alusta asti mutta eniten olen huolissani nykytilanteesta.
Tämä mies vaatii että hänelle tehdään jokapäivä "tuoretta" ruokaa.
Hänelle ei kelpaa pakastettu eikä lämmitetty ruoka vaan ystäväni pitää päivystää kotona ja odottaa viestiä että koska mies tulee jotta ruoka on valmis juuri silloin kuin kuuluu.
Hänelle ei myöskään kelpaa juuri mikään ruoka eli siis hänelle pitää aina valmistaa tarkoin harkittu ja usein paljon vaivaa vaativa ruoka. Jos hän ei saa ruokaansa pääsee helvetti irti.
Kun jotakin häviää se on aina ystäväni syy.
Miehen harrastukset menevät ohi jopa ruokaostoksista eli siis jos jotain harrastukseen liittyvää pitää ostaa se ostetaan vaikka seuraavaksi viikoksi ei olisi ruokaa.
Hän valitsee kanavat kun he katsovat telkkaria, hän päättää milloin saunotaan.
Hän muistuttaa ystävääni toistuvasti siitä että tämä ei ole töissä (isompi leikkaus takana ja siitä sairaslomalla tämä ystäväni). Hän hankkii aina isompaa ja hienompaa tavaraa kuin muilla silläkin uhalla että talous on kaatumassa.
Hän vähättelee kaikkia tekemiään virheitä. Hän ei osoita katumusta vaikka hän mokaisi pahastikin.
Hän on mitä hurmaavin kaikille muille ja hän puhuu jatkuvasti omista "saavutuksistaan" ja lastensa koulumenestyksestä ym. mutta saattaa poistua kokonaan paikalta jos keskustelu ei pyöri hänen asioidensa ympärillä.
Hän vaatii ystäväni hakemaan hänelle noutoruokaa useiden kymmenien kilometrien päästä jos hänellä on nälkä mutta ei päästä ystävääni esim. käymään luonani kuin erittäin harvoin koska "se vie niin paljon bensaa eikä toinen ole edes töissä".
Hän alistaa ja pilkkaa julkisesti ystävääni kun on juovuksissa. Hän saa jatkuvasti raivokohtauksia, hän on mm. heittänyt kameran seinään, meinannut ajaa yhden toisen ystävämme yli mopolla, ajanut auton puuhun ym. ym.
Hän hakee taukoamatta huomiota ja tuntuu että hänelle ei riitä mikään.
Ikävintä kaikessa on se että ystäväni ei halua kuullakaan narsismista ym. Ystäväni keksii jatkuvasti tekosyitä miehensä puolesta ja se eristää häntä entisestään hänen perheestään ja ystävistään. Hän ymmärtää raivopuuskia ja sanoo aina että "tuollainen se on kun sillä on nälkä" "tuollainen se on kun se on niin stressaantunut ym ym. On rahahuolia on työstressiä on nälkää ja kuumaa ja kylmää ja sitä ja tätä.
Olen pitkään yrittänyt auttaa ystävääni mutta alan todella olemaan umpikujassa. Ehkä asia ei minulle edes kuulu, harmittaa vaan katsoa vierestä tuollaista.... Muilla kokemusta vastaavasta?
Onko hän narsisti?
14
3487
Vastaukset
- Yksikön kolmas persoona
Monet erilaiset mielenterveysongelmat voivat olla hyvin saman kaltaisia kuin narsistilla, joten varsinaisesti narsistiksi on hyvin vaikea ketään suoranaisesti osoittaa. Jopa erilaiset vaikeat elämän tilanteet voivat aiheuttaa varsin voimakkaita narsistisia piirteitä myös terveellä ihmisellä.
Narsisti pelkää paljastumista, jonka lisäksi narsistilla on hylkäämisen pelko. Narsistia vastaan ei oikeastaan voi taistella, vaan se täytyy nimenomaan hylätä kylmästi ja totaalisesti, ennen kuin narsisti on saanut haluamansa ja heittää "läheisensä" pois kuin käytetyn tarpeettoman esineen. Yleensä tätä hankaloittaa se, että normaalilla terveellä ihmisellä on omatunto ja kyky empatiaan. Tunnesiteet narsistiin vaikeuttavat "hylkäämistä". Mutta narsistillahan ei ole näitä ominaisuuksia.
Vaikka onnistuukin hylkäämään narsistin, hän "omistaa" edelleen hylkääjän. Hylkääminen kostetaan ja narsisti kääntää usein sen näyttämään siltä, että hän itse hylkäsi narsistisen lähteensä. Hylkäämisen jälkeenkin narsisti saa näyttämään asiat niin, että hän oli se ketä kohdeltiin väärin ja hänen toimintansa oli oikeutettua, ja mikä pahinta, ihmiset uskovat mielellään tätä narsistia, joka on onnistuneesti luonut ympärilleen kulissin, joka tukee narsistin omaa tarinaa, varsinkin ne lähipiirin avainhenkilöt. Turhan harvoin tämä hylkääminen kuitenkin onnistuu ja narsisti saa tavalla tai toisella aina anteeksi, keinot on monet, kun ei ole omaatuntoa.
Lähinnä henkilön, joka on narsistin otteessa, pitäisi itse ymmärtää ja myöntää asia, että ei ole tyytyväinen elämäänsä mahdollisen "narsistin" kanssa ja se että se on hänelle enemmänkin vahingollinen kuin hyvä asia. Sinällään narsistin analysointi on toissijainen seikka, jos kokee olevansa jatkuvasti hajoamassa riekaleiksi parisuhteessa yhden henkilön vuoksi. Pitää vain hyväksyä, että näin ei voi jatkua ja vaihtaa maisemaa, tuntui miltä tuntui.
Jos henkilö on narsisti, sitä ei voi parantaa. Ainoa keino on hylätä ns. psykopaatti yhtä kylmästi kuin se tekisi saman sinulle. Turha sitä on jäädä todistelemaan itselleen.- Narsisti"ystävä" ...
Tämä kirjoitus osui ja upposi. Olen n 40 v nainen ja minulla oli samanik. hyvä ystävä, joka hylkäsi minut aivan käsittämättömästi. Ensin hän loukkasi minua (ja miestäni) todella pahasti, jósta menin shokkiin ja laitoin välit poikki. Kaduin ja pyysin anteeksi tätä kun toivuin järkytyksestä. Siitä alkoi ilkeät tekstarit ja lopulta kylmä hylkääminen. Anteeksipyynnöt kaikuivat kuuroille korville ja mikään järkipuhe ei auta.Nyt hän kertoo yhteisille tuttavillemme että minä suutuin hänelle ja laitoin välit poikki, vaikka olen pyyt¨änyt useita kertoja anteeksi ja antanut hänelle anteeksi loukkauksen. Aiemminkin jo pienissä riidoissa mun píti pyytää anteeksi, että sopu säilyi, kaikki hyvät asiat jotka tapahtuivat minulle, olivat tämän "ystäväni" ansiota ja kaikki huonot asiat omaa tai mieheni syytä. Ystäväni on erittäin mustavalkoinen, epäluotettava ja hektinen, ei pysy hetkeäkään paikoillaan, koko ajan menossa, ei voi olla yksin. Tarkka ulkonäöstään jne. Suren silti menetettyä ystävääni, vaikka huomaan, että hänessä on useita narsistin piirteitä. Kumma kun on niin vaikea luopua, vaikka tietää, ettei toinen ole itselle hyväksi :-(
- FSC
Hei,
kyllähän tuo perspatilta ikävä kyllä kuulostaa! Kehottaisin sinua ohjaamaan ystävääsi NUT:in palstoille (narsistien uhrien tuki), sekä lukemaan kirjan Naamiona Terve Mieli!
Mitä nopeammin ystäväsi älyäisi lähteä, sitä suuremmat mahdollisuudet selvitä saamistaan henkisistä vammoista.... toistaiseksi ilmeisesti ei varsinaisia fyysisiä vammoja kenelekää tullut.
T. Kati - Liinu76
Kiitos teille jotka jaksoitte pitkän tekstini lukea ja sitä kommentoida. Tarkoitukseni ei ole diagnosoida tai leimata ketään narsistiksi. Ihmettelen sitäkin että käsitin kun luin narsismista että kyseessä on kuitenkin sairaus jota pystytään alkuvaiheessa vielä hoitamaan. Jostain luin että narsisteja on Suomessa jo Tampereen verran. Tämä ystäväni mies on myöskin minun ystäväni ja jos häntäkin vielä voisi jotenkin auttaa olisi se kaikille paras. Voi olla että kyse on jostain muustakin. Nälän aiheuttamat jatkuvat raivarit saattavat myös johtua esim. siitä jos sokerit laskevat liian alas tms. Ystäväni mies kun ei ole suostunut menemään lääkäriin näitä asioita tutkituttamaan vaikka suvussa on paljon sokeritautia. Ja taas palaan ajattelemaan että olenko se nyt minä joka puolustelee ja etsii syitä käsittämättömälle käytökselle. Olenko itsekin saanut osani siitä mahtavasta kyvystä joka tällä miehellä on hallita ja manibuloida toisia ihmisiä.
- mietelause
Narsistin tunnuslause on se, että terveet eivät tarvitse hoitoa !
- 123
mietelause kirjoitti:
Narsistin tunnuslause on se, että terveet eivät tarvitse hoitoa !
Näin on. Eikä narsismi edes ole sairaudeksi luokiteltu vaan se on persoonallisuushäiriö, varmaan kyllä pahimmasta päästä, mut ei se ole sairaus niinkun esim. tää kakssuuntanen, kun on ihan tietty ominaisuus aivoissa. Narsismi on persoonassa ja muotoutunut ympäristön kautta. Sitten on kuulemma sellaisia narsistisia myös että vaikka lapsuus ym. olis ok niin he on kuulemma vain kertakaikkiaan luonteeltaan niin narsisteja.
näin on että ei voi minkään kun kokee olevansa niin muita parempi niin minkä sille sitten voi... Mut toisaalta oikeesti ihan kamalasta lapsuudesta saattaa tulla narsistiksi kun ei ole rakkautta saanut. Mun käsittääkseni ainoo tie että narsistin kans pystys elää olis se että se kuitenki jotenki hiffais missä mennään ja sitten kipinkapin terapiaan ja vaikka jotain rauhottavia ettei ihmisten kimppuun käy.
nii ja lisäisin vielä että narsistilla itsetunto kuulemma on joko ihan huippu tai sit ihan surkee ja sitten itteensä pönkittääkseen haukkuu muita.
- juha82
meissä jokaisessa ihmisessä on narsistisia piirteitä.
Mutta narsistin kyllä erottaa jos se haluaa kontrolloida/dominoida kaikkea.
Ennenkaikkea se oma kehu, ilkey/alistaminen.
Se on paha homma jos se jollakin ihmisellä karkaa käsistä.
Se on narsismia.
Vakava sairaus vai onko?
Se on vain pahuutta,ilkeyttä. - 123
No kuule, anteeksi että sanon näin suoraan mutta jompikumpi niistä taitaa olla vähän vähäjärkinen.
- nysyk
Mitä tämä tekee kaksisuuntainen mielialahäiriö -palstalla? Kyseessä on ihan eri sairaus.
- parempaa palstaa
Kysyjä ei tainnut löytää sopiva palstaa ja halusi silti kertoa huolensa meille lukijoille. Annetaan anteeksi hänelle.
Narsismikin on vakava sairaus ja narsistit kamalia ihmisiä. Uuvuttavat ympäristönsä aivan täysin. On kokemusta.
- Liinu76
Edelleenkin kaikkien lukemieni artikkeleiden ym jälkeen olen ihan yhtä eksyksissä tämän narsismin kanssa. En tiedä mistä on kyse ja onko noin sairaita ihmisiä olemassa ihan ilman mitään narsismia. Jokatapauksessa olen huolissani ystävästäni (on hän sitten vain tyhmä tai narsistin kourissa). En osaa auttaa ja voin pahoin katsoessani tätä kaikkea vierestä. Silti tiedän etten voi tehdä mitään ja olen jo puoliksi luovuttanut. Olisi helppoa jos pystyisi vaan "avaamaan" jonkun silmät mutta tuollaisessa suhteessa se ei enää ole mahdollista.
Ystäväni tuli viime viikolla käymään ja ehti olemaan muutaman minuutin kun hänen piti lähteä kuskaamaan miehelleen ruokaa ja lämmittämään saunaa. Eli siis ystäväni ajoi 25km meille käymään kahvilla ja tämä mies hälyytti hänet takaisin ennen kuin hänen lapsensa ehtivät ottaa edes ulkovaatteitaan pois. On tilanteita jolloin tekisi mieli takoa oikeasti järkeä ystäväni päähän (jollain kovalla ja isolla :P ), varsinkin jos tämä miehen jallitus kohdistuu lapsiin, mutta niinhän se on että ei siitä mitään hyötyä ole ja ennen kuin itse tulen hulluksi on parempi vaan luovuttaa. Kaikkein eniten minua stressaa se että ystäväni oli käynyt yhden kerran terapiassa jossa oli sanottu että hän tarvitsisi jatko terapiaa. Hän oli tähän vastannut että hän ei tarvitse terapiaa koska hänellä on hyvä ystävä. Myöhemmin kun hän tätä minulle kertoi hän sanoi että se ystävä olebn minä. Yritin sanoa että en todellakaan pysty auttamaan häntä ja että olen sitämieltä että hän tarvitsee ammattiapua. Se oli kuin olisi seinille puhunut.- Yksikön kolmas persoona
Yhtälailla voit olla myös itse tämän narsistin narsistinen lähde, kun hän aiheuttaa sinulle ongelman samalla osoittaen julkisesti sinulle sen, että juuri sinä eikä kukaan muu voi estää häntä satuttamasta ystävääsi miten hän itse haluaa, etkä voi sille mitään. Hän nauttii juuri sinun pahasta olostasi saaden siitä energiaa jatkaa omaa tuhotyötään. Näin hän yhtälailla hallitsee ja satuttaa sinuakin ja hän tietää sen.
En tarkoita sitä että ystävääsi ei pitäisi auttaa. Myös sinä tarvitset tukijoukkoja. Narsistia vastaa ei kannata taistella yksin, jos sille tielle lähtee. - Liinu 76
Yksikön kolmas persoona kirjoitti:
Yhtälailla voit olla myös itse tämän narsistin narsistinen lähde, kun hän aiheuttaa sinulle ongelman samalla osoittaen julkisesti sinulle sen, että juuri sinä eikä kukaan muu voi estää häntä satuttamasta ystävääsi miten hän itse haluaa, etkä voi sille mitään. Hän nauttii juuri sinun pahasta olostasi saaden siitä energiaa jatkaa omaa tuhotyötään. Näin hän yhtälailla hallitsee ja satuttaa sinuakin ja hän tietää sen.
En tarkoita sitä että ystävääsi ei pitäisi auttaa. Myös sinä tarvitset tukijoukkoja. Narsistia vastaa ei kannata taistella yksin, jos sille tielle lähtee.Sepä se taitaa olla juuri että omat voimavarat ei riitä. Ystävää kokee tilanteensa hyväksi. Ei kai tässä ole vaihtoehtoja kuin odottaa ja katsoa mitä tuleman pitää. Ystäväni saattaa olla tyhmä kun ei jätä miestään mutta se on hänen valintansa.. Harmi että lapset eivät voi valita ja heidän tulevaisuutensa tässä eniten huolettaa. Onneksi voin ottaa etäisyyttä ja erottaa itseni tästä miehestä ja koko perheestä kun narsistin valta alkaa koskettaa. ...ja toistaiseksi olen vielä epäilyjen ulkopuolella;)
- auttaako
Uskon että tämä tuntuu sinusta kurjalta, näen itsekkin vierestä samaa, toivon että he eroaisivat ja menisi turvakotiin, sitä on kestänyt kuusi vuotta. Tosi nuorina alkoivat kanssa. Onneksi meni uudestaan hoitoon ja he toivoivat samaa asiaa, tulee uusi loppu eikä alku. Syytteitä on tulossa. Hän ei ole koulussa, eikä töissä, vaan kontrolloi koko ajan tekemisiä ja sanomisia ja joku maksaa heidän elämisen, vuokrasta uupuu aina osa, tappouhkauksia on tullut. Saisiko tälläistä kaveria hoitoon joka ei välitä muista tai heidän tunteistaan, lähipiirikin kärsii. Parhaat ystävät on jättäneet, kun eivät uskalla kohdata toista puolta. Minäkään en pysty tekemään mitään, poliisit sanovat hänelle että olisi kurja kertoa vanhemmille että olet kuollut.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j492288- 262033
Katu täyttyy askelista...
Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.271485Näin susta unta
Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!161424- 1211361
- 181055
Tiedätkö nainen sen tunteen
Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.71954Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta
Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut107904Mikset päästä irti ja hae apua
Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad78886Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta
Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva333863