Ammattikoulupohjalta eteenpäin?

maikkipaikki

Hei,

Tarvitsen kipeästi neuvoja, sillä tuntuu että olen umpikujassa. Mieli tekee opiskelemaan, ja intoa ja halua riittäisi, mutta en pääse minnekkään.

Olen 25 vuotias, ammatiltani parturi-kampaaja. Olen valmistunut ammattikoulusta hyvin arvosanoin. Takana on myös reilun vuoden verran lukio- opintoja jotka keskeytin sillä silloin puhuttiin, että ammattiosaajia tarvitaan ja lukio että ammattiopinnot yhteisverrastetaan ja kummaltakin taustalta voi hakea samoihin jatko-opintoihin.

Parturi- kampaajana työskentelin muutaman vuoden, kunnes sain allergian joka estää minua toimimasta parturi-kampaajana. Sen jälkeen olen hakenut opiskelemaan aktiivisesti, silti pääsemättä minnekkään.

Haaveena olisi joko opiskella media-alalle tai yliopisto-opinnot kulttuuritutkimuksen tai vastaavienalojen parissa.
Näille aloille kuitenkin tuntuu ettei minulla ole mitään mahdollisuuksia päästä ilman ylioppilastutkintoa.

Onko ainoa vaihtoehtoni käydä iltalukiossa itseni ylioppilaaksi ja lähteä sitten opiskelemaan vanhemmalla iällä..

Ahdistaa kun haluaisin mieheni kanssa perustaa perheenkin joskus, mutta vasta sitten kun olen kouluni käynyt.

Olisi kiva kuulla onko täällä ketään joka on ammattikoulupohjalta päässyt yliopistoon tai kertomuksia onko kukaan päässyt ammattikoulupohjalta ihan eri alan ammattikorkeaan?

4

1443

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sinulle sinne

Oletko ollut pääsykokeissa?

Kyllä ammattikoulupohjaltakin pitäisi yliopistoon päästä, tosin esimerkiksi juuri kulttuurintutkimuksen ja vastaavien pääsykokeissa yleissivistyksestä on hurjasti hyötyä.

Kannattaa varmasti jatkaa iltalukiossa lukio-opintoja ja kirjoittaa ylioppilaaksi (sehän onnistuu ihan ammattikoulupohjaltakin, mutta paremmin arvosanoin jos käy lukionkin kursseja).

Kirjoitat: "Haaveena olisi joko opiskella media-alalle tai yliopisto-opinnot kulttuuritutkimuksen tai vastaavienalojen parissa.
      Näille aloille kuitenkin tuntuu ettei minulla ole mitään mahdollisuuksia päästä ilman ylioppilastutkintoa."

Näille aloille hakeutuessa kannattaa ottaa huomioon, että töitä ei välttämättä löydy kaikille valmistuneille. Itse juuri vaihdoin alaa pois kulttuurintutkimuksesta, koska en mieli valmistua kortistoon tai tekemään koulutusta vastaamattomia töitä.

Tsemppiä! :)

• tietoa asiasta!

Entäs jos koetat ensin vaikka avoimen yliopiston kautta, opiskelet siellä sitä sun tätä, mitkä kiinnostaa ja luulet, että auttaa, ja lukion voi suorittaa ammattitutkinnon pohjalta aika äkkiä!

"Etäopiskelu

Etäopetus mahdollistaa opiskelun niille, jotka eri syistä eivät voi osallistua lähiopetukseen. Opiskelija voi opiskella joko erillisiä kursseja tai suorittaa koko lukion oppimäärän ja osallistua ylioppilaskirjoituksiin. Opiskelun alkaessa tehdään henkilökohtainen suunnitelma opintojen etenemisestä.

* Kurssitarjottimen mukaisia lukion kursseja voi opiskella ohjatusti kotona; etäopetuksen lähiopetusillat ovat ......tiloissa. Kaikki lukion pakolliset kurssit tarjotaan etäkursseina.
        * Etäopetuksessa on lähi- ja etäopetusjaksoja. Lähiopetus on ...tai ....-iltaisin kaksoistunteina.
        * Etäopetuksessa käytetään opintojen tukena .....-oppimisympäristöä, jolta löytyvät mm. kurssin suorittamiseen liittyvät ohjeet ja kurssilla jaettava materiaali.
        * Tietokoneen ja tietoteknisten valmiuksien puute ei kuitenkaan ole este opiskelun aloittamiselle etälukiossa. Etäopiskelija voi käydä myös iltalukion oppitunneilla. Kokeet pidetään aikuislukion koeviikolla etäopetuksen kurssijärjestyksen mukaisesti.
        * Etäopiskelija saa ohjausta opettajilta kullakin jaksolla lähiopetuspäivinä,.....oppimisympäristön kautta, puhelimitse sekä sähköpostitse. Opiskelun alkaessa tehdään henkilökohtainen suunnitelma opintojen etenemisestä etäopetuksen opinto-ohjaajan kanssa. Ohjeet ensimmäisen jakson opetusaineissa annetaan infopäivänä. Ohjeet muita jaksoja varten annetaan edellisen jakson koeviikolla.

Yo-tutkinto ammattitutkinnon pohjalta

* Iltaopiskelijana vähintään 2,5 -vuotisen ammattitutkinnon suorittanut voi opiskella lukioaineita ja suorittaa ylioppilastutkinnon ammattitutkinnon pohjalta tai opiskelemalla koko lukion oppimäärän.
        * 2-vuotisen ammattitutkinnon suorittaneelle ylioppilastutkintolautakunta määrää lisäopintoja. Ammattitutkinnosta voidaan hyväksilukea kursseja lukion oppimäärään.
        * Jos sinulla on toisen asteen tutkinto, voit valmentautua pelkkään ylioppilastutkintoon. Jos et tarvitse koko lukiota tai ylioppilastutkintoa, voit opiskella aineopiskelijana yhtä tai useampaa ainetta. Ylioppilaskokeen voit suorittaa yksittäisessä aineessakin.."

Avoin yliopisto
        http://www.avoinyliopisto.fi/

entäs amk?

tässä yks esim.
        http://ttvo.tpu.fi/
        sinne vaan!

• ...tarkkaan!
        tietoa asiasta! kirjoitti:

Entäs jos koetat ensin vaikka avoimen yliopiston kautta, opiskelet siellä sitä sun tätä, mitkä kiinnostaa ja luulet, että auttaa, ja lukion voi suorittaa ammattitutkinnon pohjalta aika äkkiä!

"Etäopiskelu

Etäopetus mahdollistaa opiskelun niille, jotka eri syistä eivät voi osallistua lähiopetukseen. Opiskelija voi opiskella joko erillisiä kursseja tai suorittaa koko lukion oppimäärän ja osallistua ylioppilaskirjoituksiin. Opiskelun alkaessa tehdään henkilökohtainen suunnitelma opintojen etenemisestä.

* Kurssitarjottimen mukaisia lukion kursseja voi opiskella ohjatusti kotona; etäopetuksen lähiopetusillat ovat ......tiloissa. Kaikki lukion pakolliset kurssit tarjotaan etäkursseina.
        * Etäopetuksessa on lähi- ja etäopetusjaksoja. Lähiopetus on ...tai ....-iltaisin kaksoistunteina.
        * Etäopetuksessa käytetään opintojen tukena .....-oppimisympäristöä, jolta löytyvät mm. kurssin suorittamiseen liittyvät ohjeet ja kurssilla jaettava materiaali.
        * Tietokoneen ja tietoteknisten valmiuksien puute ei kuitenkaan ole este opiskelun aloittamiselle etälukiossa. Etäopiskelija voi käydä myös iltalukion oppitunneilla. Kokeet pidetään aikuislukion koeviikolla etäopetuksen kurssijärjestyksen mukaisesti.
        * Etäopiskelija saa ohjausta opettajilta kullakin jaksolla lähiopetuspäivinä,.....oppimisympäristön kautta, puhelimitse sekä sähköpostitse. Opiskelun alkaessa tehdään henkilökohtainen suunnitelma opintojen etenemisestä etäopetuksen opinto-ohjaajan kanssa. Ohjeet ensimmäisen jakson opetusaineissa annetaan infopäivänä. Ohjeet muita jaksoja varten annetaan edellisen jakson koeviikolla.

Yo-tutkinto ammattitutkinnon pohjalta

* Iltaopiskelijana vähintään 2,5 -vuotisen ammattitutkinnon suorittanut voi opiskella lukioaineita ja suorittaa ylioppilastutkinnon ammattitutkinnon pohjalta tai opiskelemalla koko lukion oppimäärän.
        * 2-vuotisen ammattitutkinnon suorittaneelle ylioppilastutkintolautakunta määrää lisäopintoja. Ammattitutkinnosta voidaan hyväksilukea kursseja lukion oppimäärään.
        * Jos sinulla on toisen asteen tutkinto, voit valmentautua pelkkään ylioppilastutkintoon. Jos et tarvitse koko lukiota tai ylioppilastutkintoa, voit opiskella aineopiskelijana yhtä tai useampaa ainetta. Ylioppilaskokeen voit suorittaa yksittäisessä aineessakin.."

Avoin yliopisto
        http://www.avoinyliopisto.fi/

entäs amk?

tässä yks esim.
        http://ttvo.tpu.fi/
        sinne vaan!

Media-alalle on koulutettu pilvin pimein porukkaa ja kilpailu on veristä. Jollet ole todella, todella lahjakas, niin älä ihmeessä tuhlaa aikaasi media-alan opintoihin! Olen tehnyt alan töitä muutaman vuoden ja olen nyt vaihtamassa ihmisläheisempään työhön.

Myös humanistinen ala on huono työllistäjä. Akateeminen työttömyys kasvaa koko ajan.

• media-alalla
        ...tarkkaan! kirjoitti:

Media-alalle on koulutettu pilvin pimein porukkaa ja kilpailu on veristä. Jollet ole todella, todella lahjakas, niin älä ihmeessä tuhlaa aikaasi media-alan opintoihin! Olen tehnyt alan töitä muutaman vuoden ja olen nyt vaihtamassa ihmisläheisempään työhön.

Myös humanistinen ala on huono työllistäjä. Akateeminen työttömyys kasvaa koko ajan.

Mikäli opiskelujen motivaationa on pelkkä työllistyminen, en suosittele media-alaa. Media-ala kysyy aitoa kiinnostusta ja intohimoa alaan. Vasta motivoituneena saattaa opinnoista saada irti asioita, jotka myös työllistävät. Motivaatiolla on suurempi merkitys työllistymisen kannalta kuin lahjakkuudella.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä siellä ABC on tapahtunut

Tavallista isompi operaatio näkyy olevan kyseessä.
      Alajärvi
      168
      6787
    2. Klaukkalan onnettomuus 4.4

Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes
      Nurmijärvi
      53
      2146
    3. Kuvaile elämäsi naista

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      56
      2088
    4. Ukraina ja Zelenskyn ylläpitämä sota tuhoaa Euroopan, ei Venäjä

Mutta tätä ei YLE eikä Helsingin Sanomat kerto.
      Maailman menoa
      352
      1200
    5. Kolari Klaukkala

Kaksi teinityttö kuoli. Vastaantulijoille ei käynyt mitenkään. Mikä auto ja malli telineillä oli entä se toinen auto? Se
      Nurmijärvi
      57
      1194
    6. Kuvaile elämäsi miestä

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      54
      1192
    7. Ooo! Kaija Koo saa kesämökille öky-rempan:jättimäinen terde, poreallas... Katso ennen-jälkeen kuvat!

Wow, nyt on Kaija Koon mökkipihalla kyllä iso muutos! Miltä näyttää, haluaisitko omalle mökillesi vaikkapa samanlaisen l
      Kesämökki
      14
      1081
    8. Olisinpa jo siellä, otatkohan minut vastaan

Olisitpa lähelläni ja antaisit minun maalata sinulle kuvaa siitä kaikesta ikävästä, tuskasta, epävarmuudesta ja mieleni
      Ikävä
      79
      950
    9. Kevyt on olo

Tiedättekö, että olo kevenee kummasti, kun päästää turhista asioista tai ihmisistä irti! Tämä on hyvä näin <3
      Ikävä
      84
      938
    10. Toivoisin, että lähentyisit kanssani

Tänään koin, että välillämme oli enemmän. Kummatkin katsoivat pidempään kuin tavallisesti toista silmiin. En tiedä mistä
      Ikävä
      14
      937
    Aihe