Hei,
Tarvitsen kipeästi neuvoja, sillä tuntuu että olen umpikujassa. Mieli tekee opiskelemaan, ja intoa ja halua riittäisi, mutta en pääse minnekkään.
Olen 25 vuotias, ammatiltani parturi-kampaaja. Olen valmistunut ammattikoulusta hyvin arvosanoin. Takana on myös reilun vuoden verran lukio- opintoja jotka keskeytin sillä silloin puhuttiin, että ammattiosaajia tarvitaan ja lukio että ammattiopinnot yhteisverrastetaan ja kummaltakin taustalta voi hakea samoihin jatko-opintoihin.
Parturi- kampaajana työskentelin muutaman vuoden, kunnes sain allergian joka estää minua toimimasta parturi-kampaajana. Sen jälkeen olen hakenut opiskelemaan aktiivisesti, silti pääsemättä minnekkään.
Haaveena olisi joko opiskella media-alalle tai yliopisto-opinnot kulttuuritutkimuksen tai vastaavienalojen parissa.
Näille aloille kuitenkin tuntuu ettei minulla ole mitään mahdollisuuksia päästä ilman ylioppilastutkintoa.
Onko ainoa vaihtoehtoni käydä iltalukiossa itseni ylioppilaaksi ja lähteä sitten opiskelemaan vanhemmalla iällä..
Ahdistaa kun haluaisin mieheni kanssa perustaa perheenkin joskus, mutta vasta sitten kun olen kouluni käynyt.
Olisi kiva kuulla onko täällä ketään joka on ammattikoulupohjalta päässyt yliopistoon tai kertomuksia onko kukaan päässyt ammattikoulupohjalta ihan eri alan ammattikorkeaan?
Ammattikoulupohjalta eteenpäin?
4
1410
Vastaukset
- sinulle sinne
Oletko ollut pääsykokeissa?
Kyllä ammattikoulupohjaltakin pitäisi yliopistoon päästä, tosin esimerkiksi juuri kulttuurintutkimuksen ja vastaavien pääsykokeissa yleissivistyksestä on hurjasti hyötyä.
Kannattaa varmasti jatkaa iltalukiossa lukio-opintoja ja kirjoittaa ylioppilaaksi (sehän onnistuu ihan ammattikoulupohjaltakin, mutta paremmin arvosanoin jos käy lukionkin kursseja).
Kirjoitat: "Haaveena olisi joko opiskella media-alalle tai yliopisto-opinnot kulttuuritutkimuksen tai vastaavienalojen parissa.
Näille aloille kuitenkin tuntuu ettei minulla ole mitään mahdollisuuksia päästä ilman ylioppilastutkintoa."
Näille aloille hakeutuessa kannattaa ottaa huomioon, että töitä ei välttämättä löydy kaikille valmistuneille. Itse juuri vaihdoin alaa pois kulttuurintutkimuksesta, koska en mieli valmistua kortistoon tai tekemään koulutusta vastaamattomia töitä.
Tsemppiä! :)- tietoa asiasta!
Entäs jos koetat ensin vaikka avoimen yliopiston kautta, opiskelet siellä sitä sun tätä, mitkä kiinnostaa ja luulet, että auttaa, ja lukion voi suorittaa ammattitutkinnon pohjalta aika äkkiä!
"Etäopiskelu
Etäopetus mahdollistaa opiskelun niille, jotka eri syistä eivät voi osallistua lähiopetukseen. Opiskelija voi opiskella joko erillisiä kursseja tai suorittaa koko lukion oppimäärän ja osallistua ylioppilaskirjoituksiin. Opiskelun alkaessa tehdään henkilökohtainen suunnitelma opintojen etenemisestä.
* Kurssitarjottimen mukaisia lukion kursseja voi opiskella ohjatusti kotona; etäopetuksen lähiopetusillat ovat ......tiloissa. Kaikki lukion pakolliset kurssit tarjotaan etäkursseina.
* Etäopetuksessa on lähi- ja etäopetusjaksoja. Lähiopetus on ...tai ....-iltaisin kaksoistunteina.
* Etäopetuksessa käytetään opintojen tukena .....-oppimisympäristöä, jolta löytyvät mm. kurssin suorittamiseen liittyvät ohjeet ja kurssilla jaettava materiaali.
* Tietokoneen ja tietoteknisten valmiuksien puute ei kuitenkaan ole este opiskelun aloittamiselle etälukiossa. Etäopiskelija voi käydä myös iltalukion oppitunneilla. Kokeet pidetään aikuislukion koeviikolla etäopetuksen kurssijärjestyksen mukaisesti.
* Etäopiskelija saa ohjausta opettajilta kullakin jaksolla lähiopetuspäivinä,.....oppimisympäristön kautta, puhelimitse sekä sähköpostitse. Opiskelun alkaessa tehdään henkilökohtainen suunnitelma opintojen etenemisestä etäopetuksen opinto-ohjaajan kanssa. Ohjeet ensimmäisen jakson opetusaineissa annetaan infopäivänä. Ohjeet muita jaksoja varten annetaan edellisen jakson koeviikolla.
Yo-tutkinto ammattitutkinnon pohjalta
* Iltaopiskelijana vähintään 2,5 -vuotisen ammattitutkinnon suorittanut voi opiskella lukioaineita ja suorittaa ylioppilastutkinnon ammattitutkinnon pohjalta tai opiskelemalla koko lukion oppimäärän.
* 2-vuotisen ammattitutkinnon suorittaneelle ylioppilastutkintolautakunta määrää lisäopintoja. Ammattitutkinnosta voidaan hyväksilukea kursseja lukion oppimäärään.
* Jos sinulla on toisen asteen tutkinto, voit valmentautua pelkkään ylioppilastutkintoon. Jos et tarvitse koko lukiota tai ylioppilastutkintoa, voit opiskella aineopiskelijana yhtä tai useampaa ainetta. Ylioppilaskokeen voit suorittaa yksittäisessä aineessakin.."
Avoin yliopisto
http://www.avoinyliopisto.fi/
entäs amk?
tässä yks esim.
http://ttvo.tpu.fi/
sinne vaan!
- ...tarkkaan!
tietoa asiasta! kirjoitti:
Entäs jos koetat ensin vaikka avoimen yliopiston kautta, opiskelet siellä sitä sun tätä, mitkä kiinnostaa ja luulet, että auttaa, ja lukion voi suorittaa ammattitutkinnon pohjalta aika äkkiä!
"Etäopiskelu
Etäopetus mahdollistaa opiskelun niille, jotka eri syistä eivät voi osallistua lähiopetukseen. Opiskelija voi opiskella joko erillisiä kursseja tai suorittaa koko lukion oppimäärän ja osallistua ylioppilaskirjoituksiin. Opiskelun alkaessa tehdään henkilökohtainen suunnitelma opintojen etenemisestä.
* Kurssitarjottimen mukaisia lukion kursseja voi opiskella ohjatusti kotona; etäopetuksen lähiopetusillat ovat ......tiloissa. Kaikki lukion pakolliset kurssit tarjotaan etäkursseina.
* Etäopetuksessa on lähi- ja etäopetusjaksoja. Lähiopetus on ...tai ....-iltaisin kaksoistunteina.
* Etäopetuksessa käytetään opintojen tukena .....-oppimisympäristöä, jolta löytyvät mm. kurssin suorittamiseen liittyvät ohjeet ja kurssilla jaettava materiaali.
* Tietokoneen ja tietoteknisten valmiuksien puute ei kuitenkaan ole este opiskelun aloittamiselle etälukiossa. Etäopiskelija voi käydä myös iltalukion oppitunneilla. Kokeet pidetään aikuislukion koeviikolla etäopetuksen kurssijärjestyksen mukaisesti.
* Etäopiskelija saa ohjausta opettajilta kullakin jaksolla lähiopetuspäivinä,.....oppimisympäristön kautta, puhelimitse sekä sähköpostitse. Opiskelun alkaessa tehdään henkilökohtainen suunnitelma opintojen etenemisestä etäopetuksen opinto-ohjaajan kanssa. Ohjeet ensimmäisen jakson opetusaineissa annetaan infopäivänä. Ohjeet muita jaksoja varten annetaan edellisen jakson koeviikolla.
Yo-tutkinto ammattitutkinnon pohjalta
* Iltaopiskelijana vähintään 2,5 -vuotisen ammattitutkinnon suorittanut voi opiskella lukioaineita ja suorittaa ylioppilastutkinnon ammattitutkinnon pohjalta tai opiskelemalla koko lukion oppimäärän.
* 2-vuotisen ammattitutkinnon suorittaneelle ylioppilastutkintolautakunta määrää lisäopintoja. Ammattitutkinnosta voidaan hyväksilukea kursseja lukion oppimäärään.
* Jos sinulla on toisen asteen tutkinto, voit valmentautua pelkkään ylioppilastutkintoon. Jos et tarvitse koko lukiota tai ylioppilastutkintoa, voit opiskella aineopiskelijana yhtä tai useampaa ainetta. Ylioppilaskokeen voit suorittaa yksittäisessä aineessakin.."
Avoin yliopisto
http://www.avoinyliopisto.fi/
entäs amk?
tässä yks esim.
http://ttvo.tpu.fi/
sinne vaan!
Media-alalle on koulutettu pilvin pimein porukkaa ja kilpailu on veristä. Jollet ole todella, todella lahjakas, niin älä ihmeessä tuhlaa aikaasi media-alan opintoihin! Olen tehnyt alan töitä muutaman vuoden ja olen nyt vaihtamassa ihmisläheisempään työhön.
Myös humanistinen ala on huono työllistäjä. Akateeminen työttömyys kasvaa koko ajan. - media-alalla
...tarkkaan! kirjoitti:
Media-alalle on koulutettu pilvin pimein porukkaa ja kilpailu on veristä. Jollet ole todella, todella lahjakas, niin älä ihmeessä tuhlaa aikaasi media-alan opintoihin! Olen tehnyt alan töitä muutaman vuoden ja olen nyt vaihtamassa ihmisläheisempään työhön.
Myös humanistinen ala on huono työllistäjä. Akateeminen työttömyys kasvaa koko ajan.Mikäli opiskelujen motivaationa on pelkkä työllistyminen, en suosittele media-alaa. Media-ala kysyy aitoa kiinnostusta ja intohimoa alaan. Vasta motivoituneena saattaa opinnoista saada irti asioita, jotka myös työllistävät. Motivaatiolla on suurempi merkitys työllistymisen kannalta kuin lahjakkuudella.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3197544Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662176- 1771843
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161382- 1121287
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91251Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181701221RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j551171Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411081Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901019