ilmalämpöpumppu, vaikea valinta???

taitaa jäädä hankkimatta...

Pitäisi (?) hankkia ilmalämpöpumppu n 180m2 omakotitaloon, sellainen joka toimii ja kestää.
Mutta kun katselen keskutelua alan tulla epätoivoiseksi,kun kaikissa mekeissä tuntuu olevan vikoja ja puutteita?? Ja lisäksi olen naisihhminen, joka ei tekniikasta ymmärrä. Onko jotain aidosti puolueetonta tahoja, joka osaisi neuvoa (tai tutkimusta) asiassa?

31

10457

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • konstakummallinen

Ne tulee 99% Kiinasta, ja samasta tehtaasta
      On jääkaappi väärinpäin toimintaperiaatteeltaan ja on ihan yksi lysti minkä ostat.
      Testit on pilkunviilausta .
      Minulla on 160 neliön talossa Sonig merkkinen ja hyvin toimii maksoi 500 eur ja itse asensin ei ongelmaa siinäkään.
      Ultimate pumppuja on moni kaveri ostanut sieltä saat asennuksenkin ja toimivat ihan samoin kuin 3 kertaa kalliinmat merkit , jotka nekin on tehty Kiinassa.

• tm-rakentaja

Kannattaa lukea TM-mailman rakentajanlehti 10.12.2008 ilmestyy. Siinä on testissä ilmalämpöpumput.

• Määä.

Unohtakaa nyt TM:n testit. Sama porukka testaa kamerat ja ilmalämpöpumput. Ei oikein ole testaajilla ammattitaitoa. Kaikki tuotteet jotka on TM:n testivoittajia kannattaa jättää ostamatta.

• älä osta

ultimatea toimi kaksi päivää ja tilttasi,laitoin sinne viestiä mutta eivät ole kiinnostuneita vastaamaan ja mökki jäähtyy

• erittäin luotettava
        Määä. kirjoitti:

Unohtakaa nyt TM:n testit. Sama porukka testaa kamerat ja ilmalämpöpumput. Ei oikein ole testaajilla ammattitaitoa. Kaikki tuotteet jotka on TM:n testivoittajia kannattaa jättää ostamatta.

Kyllähän TM on yksi luotettavimmista testaajista kautta aikojen.

Jaa, että "samat porukat testaa kamerat ja ilmalämpöpumput" - eikä ole ammattitaitoa...

Luepa esimerkiksi mikä tahansa auton koeajo miltä vuodelta tahansa ja käy itse koeajamassa sama ajoneuvo. Huomaat itse täsmälleen samat plussat ja miinukset kuin TM:n asiantuntijatkin.

Ainut, jossa saatat olla oikeassa, että testivoittajia ei kannata ostaa. Syynä on se, että testeissä ei millään tavalla tule ilmi laitteen kestävyys, joka on usein tärkein hankintaperuste.

Kuten vuoden autonkin valinta. En tosiaankaan kelpuuttaisi yhtään viimeisten 20 vuoden aikana valittua autoa itselleni.

• hei haloo
        erittäin luotettava kirjoitti:

Kyllähän TM on yksi luotettavimmista testaajista kautta aikojen.

Jaa, että "samat porukat testaa kamerat ja ilmalämpöpumput" - eikä ole ammattitaitoa...

Luepa esimerkiksi mikä tahansa auton koeajo miltä vuodelta tahansa ja käy itse koeajamassa sama ajoneuvo. Huomaat itse täsmälleen samat plussat ja miinukset kuin TM:n asiantuntijatkin.

Ainut, jossa saatat olla oikeassa, että testivoittajia ei kannata ostaa. Syynä on se, että testeissä ei millään tavalla tule ilmi laitteen kestävyys, joka on usein tärkein hankintaperuste.

Kuten vuoden autonkin valinta. En tosiaankaan kelpuuttaisi yhtään viimeisten 20 vuoden aikana valittua autoa itselleni.

>>testivoittajia ei kannata ostaa. Syynä on se, että testeissä ei millään tavalla tule ilmi laitteen kestävyys, joka on usein tärkein hankintaperuste

• taloon

Missäpäin talo sijaitsee. 1 vai 2-kerroksinen.Onko varaavaa takkaa. Pohjapiirrustus jos löytyy,niin pumppu ja paikka löytyy samalla kertaa.

• minä täällä

Heippa, asunto sijaisee juuri ja juuri kehäkolmosen ulkopuolella, eli Etelä-Suomessa. Talo on yksikerroksinen ja varaava takka on . Ajattelin(?), että pumppu voisi olla olla makkareiden edessä olevassa aulassa (siitä on avoin näkymä myös olkkariin ja keittiöön,seinä on pohjoisseinä. Terv kysyjä

• tunnetut merkit

ovat luotettavimmat valinnat. Yksi on hiljaisempi ja toinen kivempi katsella ja kolmannessa on parempi kaukosäädin. Erot, sen jälkeen kun ostaa pohjolan oloihin ja lämmitystarkoituksiin suunnitellun mallin, ovat lähinnä makuasioita.
      Yleensä lähes jokainen moisen vempeleen omistaja ylistää omaa valintaansa, sekin kannattaa muistaa kun kommentteja lukee. Toinen muistisääntö: Paras on hyvän pahin vihollinen. Eli, kun etsit liian kauan sitä parasta, et enää tarvitsekaan mitään lämmittimiä...

• okokokj

Kertokaapa miten sulatus toimii. millainen ääni ja kesto. Olis kiva tietää eripuppujen sulatuksesta. Käyttökokemuksia?

• minä täällä

Heippa, niin se taitaa olla. Tosin noista asioista arvostin eniten hiljaisuutta ja toimivuutta. Näkö tulee sen jälkeen ja kaukosäädin saa puolestani olla mahdollisimman yksinkertainen eli on sivuseikka.
        Kiitti rohkaisusta (ehkä marssin jonnekin ja sanon , että sellainen pitäisi saada..)

• pumppu

on mitsun fd 25.on asennettu vuoden verran suomessa,eikä mitään vikoja ole ollut.tehot riittää.ainut miinus sisäyksikön ulkonäkö. eikun tarjousta pyytämään.

• säästää se

Kyselet ilmastointi palstalla, vaikka uskon sinun tarvitsevan pumppua lämmitykseenkin. Vuoden kokemuksella IVT pumpusta, voi sanoa seuraavaa: Oli kallis hankkia, säästää vähän( noin 20 % lämmityskust. luvattiin jopa puolet) Mutta uskoakseni kestää pitempään kuin muut markkinoilla olevat pumput ja lämpö on mukavan tasaista.

• EKP

Olen jo merkin päättänyt(Mitsubishi FD 25)!
        Nyt haluaisinkin kysellä,että olen harkinnut
        kahta sisäyksikköä(talossa kaksi kerrosta)!?
        Onko kellään kokemusta toisen sisäyksikön
        laittamisesta alakerrassa olevaan pesutilojen
        yhteyteen,jos löytyy mielellään haluaisin
        kuulla kokemuksia!?
        Meillä on alakerrassa suurehko sauna,pesutila ja
        uima-allastila(Allas tyhjä),johon olen toista
        sisäyksikköä ajatellut.Lämmityksen ohella olen
        ajatellut,että kyseinen tila tuulettuu paremmin
        jne.Tiedän,että kaksi sisäyksikköä vaatii
        erilaisen(tehokkaamman paremman)ulkoyksikön
        kuin normaalisti!!Lisäksi sisäyksikköä ei saa
        laittaa 4m lähemmäksi vedestä(määräys)!!
        Tosiaan rehellisiä kokemuksia,jos jollain
        sisäyksikkö myös tämän tyyppisessä tilassa,
        josta kerroin!?

• jo merkin valinnut
        EKP kirjoitti:

kuulla kokemuksia!?
        josta kerroin!?

Mikäköhän oikein vielä kanittaa? Eikun kauppaan vain.

Kommenttina nyt kuitenkin.

"että kyseinen tila tuulettuu paremmin
        jne."

Valitettavasti kyseinen aparaatti ei tuuleta ollenkaan. Sama ilma pyörii, mutta ei vaihdu.

"!!Lisäksi sisäyksikköä ei saa
        "

Mikäköhän tämä on??? Tulee säteilyvaara vain mitä? Sen ymmärrän, että vettä kohden (esim. uima- allas) ei kannata puhallusta suunnata, koska muuten laite lisää huoneiston kosteutta, mutta tämä on kuitenkin eri asia, kuin 4m lähempänä.

• -max-
        EKP kirjoitti:

kuulla kokemuksia!?
        josta kerroin!?

on yksi laite joka todella myös pystyy vaihtamaan ilmaa ja se on Daikin Ururu Sarara

http://www.daikin.fi/news/items/UruruSarara.jsp
        video
        http://www.youtube.com/watch?v=eHoKyB33h0U

Tollainen 26 neliön tilan se pystyy hoitamaan tehokkaasti, mutta koska laite ei ole Multisplit, niin silloin sinne yläkertaan tarvitaan ihan oma yksikkö.
        Muistaakseni Daikin Ururu Sarara:n sisä ja ulkoyksikön välinen maksimi putkietäisyys on 8 metriä (ilmanvaihtoputki rajoittaa sitä)
        Hieno peli sinänsä mutta voi maksaa jonkinverran :)

• EKP
        jo merkin valinnut kirjoitti:

Mikäköhän oikein vielä kanittaa? Eikun kauppaan vain.

Kommenttina nyt kuitenkin.

"että kyseinen tila tuulettuu paremmin
        jne."

Valitettavasti kyseinen aparaatti ei tuuleta ollenkaan. Sama ilma pyörii, mutta ei vaihdu.

"!!Lisäksi sisäyksikköä ei saa
        "

Mikäköhän tämä on??? Tulee säteilyvaara vain mitä? Sen ymmärrän, että vettä kohden (esim. uima- allas) ei kannata puhallusta suunnata, koska muuten laite lisää huoneiston kosteutta, mutta tämä on kuitenkin eri asia, kuin 4m lähempänä.

Selittäisitköhän tarkemmin tota väitettä,että
        ilma ei vaihdu!?
        Tosiaan kahta sisäyksikköä olen harkinnut ja
        toista nimenomaan uima-allas(tyhjä),pesutila-ja
        sauna osastoon!Tällä hetkellä siellä on koneellinen ilman poisto,lattia lämmitys ja ajattelin,kun yli 20neliön tila,parantaa ilman
        vaihtoa jne?
        Toi 4m sääntö,josta mainitsin on laki perusteinen!
        Mielellään ottaisin kommentteja sellaisilta,
        joilla ilmalämpöpumpun sisäyksikkö olisi
        samankaltaisessa tilassa!!??

• Pena49

Ostin Jyväskylän Greentextiltä York- ilmalämpöpumpun ja vielä kalliiseen hintaan. Olin tyhmä ja mua viilattiin kyllä linssiin.

Laite on ollut puoli vuotta mulla. Se on alusta lähtien jäänyt välillä jotenkin jumiin, että puhaltaa vaan viileetä ilmaa eikä lämmitä mitään.

Huoltomiehet kävivät kerran jo vaihtamassa ulkoyksikön, mutta siitä ei ollut mitään apua.
      Nyt laite on ollut viikon ajan niin ettei lämmintä ilmaa tule ollenkaan.

Laite ei ole ollut nyt enää päällä ollenkaan viikkoon. Huoltomiehiä odotellaan taas...

Tosi surkea laite ainakin tämä :(

• mitsun ostin

niiinpä niin.

• naisihminen , joka ei tekni...

Kiitos kaikille vastaajille. lämmitti mieltä, että vastasitte, vaikka yksiselitteistä vastausta en saanutkaan. Täällä sitä edelleen ihmetellään, ehkä pitää vain mennä kauppaan ja valita vain joku ilmapumppu. Mukavaa perjantaita.

• lämmittäjä9999

Itse mietin vuoden päivät , ja vertailin .Ensin pana , sitten kallistuin mitsuun ,lopuksi päädyin sanyoon, vaikka ultiltakin hain tarjouksia. Mene ja tiedä , 124 shiki sai kan on viikon pöhissyt ja lämmittänyt , ei ole patterit olleet lämpiminä ja sulatus on toiminut ,takkaakaan ei ole poltettu vielä pumpun aikana tosin pakkasia ei ole ollut -15c enempää.Ensivaikutelma positiivinen, mutta odotan mielenkinnolla tm:n testiä mitä sanovat.Myyjä sanoi että kaikki kutakuinkin samoja paitsi ulti ,joka ei kestä ,eikä saa osia takuun jälkeen.Ja vanha sääntö "ladan hinnalla ei audia".

• sekatyömies

missähän päin asustelet,voisin tarjota mitsubishin pumppua järkevään hintaan asennettuna.

• ultimate
        sekatyömies kirjoitti:

missähän päin asustelet,voisin tarjota mitsubishin pumppua järkevään hintaan asennettuna.

alkoi lämmittämään kun ulkona 5 lämmintä suosittelen tätä jos et käytä pakkasella kun menee ilma ulkona nollaan puhaltaa enää haaleata ilmaa eli tiedät nyt varmaan mitä ei kannata ostaa

• asennuksen
        ultimate kirjoitti:

alkoi lämmittämään kun ulkona 5 lämmintä suosittelen tätä jos et käytä pakkasella kun menee ilma ulkona nollaan puhaltaa enää haaleata ilmaa eli tiedät nyt varmaan mitä ei kannata ostaa

Olet töpännyt asennuksen kassa jos ei lämmitä. Mulla on ultin proo beisik 13 pumppu joka työntää vielä -15% pakkasessa viisikymmentä asteista ilmaa sisään ja lämmittä hyvin.Turha haukkua ultin pumppuja jos on itse asentanut ja tehnyt esimerkiksi tyhjiöinnin väärin ja pumppu ei lämmitä.
        Minun naapureillani on viidessä talossa ultin pumppu vanhi jo viisivuotias eikä yhdessäkään ole ollut minkäänlaista vikaa. Lisäksi ultin pumpuissa on se hyvä puoli kuten minunkin ultissa että kuollettavat itsensä kahdessa vuodessa kosa ovat halpoja ja hyviä.

• näreet
        asennuksen kirjoitti:

Olet töpännyt asennuksen kassa jos ei lämmitä. Mulla on ultin proo beisik 13 pumppu joka työntää vielä -15% pakkasessa viisikymmentä asteista ilmaa sisään ja lämmittä hyvin.Turha haukkua ultin pumppuja jos on itse asentanut ja tehnyt esimerkiksi tyhjiöinnin väärin ja pumppu ei lämmitä.
        Minun naapureillani on viidessä talossa ultin pumppu vanhi jo viisivuotias eikä yhdessäkään ole ollut minkäänlaista vikaa. Lisäksi ultin pumpuissa on se hyvä puoli kuten minunkin ultissa että kuollettavat itsensä kahdessa vuodessa kosa ovat halpoja ja hyviä.

Uskokaa jo, halpaa ja hyvää ei ole. Olkoon kyse ilpuista, autoista tai vaikka makkarapaketista

• kerroppa
        asennuksen kirjoitti:

miten vitussa voi tyhjiöinnin tehdä väärin,ja lämpimällä puhaltaa kuumaa mutta jo nollassa haaleaa

• asennuksen
        asennuksen kirjoitti:

mulla oli myös vika ei lämmittänyt ja vika oli ulkoyksikössä eli mikä meni asennuksessa pieleen,kysyn vaan

• hurri fin jävel
        asennuksen kirjoitti:

sinähän olet omistajia kun et osaa suomea ja kehut paskaa

• Timo Timpuri

Kahtokaapa Folksam.se .Siellä ei lobbailu auta.Todella hyvää tietoa mitkä merkit toimii tai sitten ei . Esimerkiksi "Vain 30% ilpoista toimii terveinä vielä 5 vuotiaana".Myös maalämpöpumput hyvin syynissä.Tämä on kullan arvoista tietoa heille jotka tahtovat ostaa priimaa.Oma merkkihän on myyjän mukaan juuri se paras.Tämä statistiikka antaa tietoa vehkeitten elinkaaresta sen jälkeen kun asentaja on nostanut kytkintä ja napsauttanut ulkoovesi kiinni.Endast på svenska.

• Jokke1957

Minkälaisen pumpun olet aikonut hankkia. Onko se sellainen joka puhaltaa yhteen huoneeseen. Olisko viisaampaa tehdä niin, että laitat koko talon ilmastoinnin remonttiin ja hankit sellaisen joka puhaltaa kaikkiin huoneisiin. Minä en oikein pidä tästä kun ne myydä hössöttävät näitä seiniin ja yhteen huoneeseen puhaltavia laitteita. Onko siinä todellista säästöä lainkaan. Meillä on sellainen joka puhaltaa joka huoneeseen ja se on toimiva laite. Nilan merkkinen Laite maksoi 2001 n.21000mk. Ja sellainen seinään laitettava maksaa varmaankin noin 2000e ja siitä ylöspäin. Olen minä kuullut näistä seinää laitettavista laitteistakin ja ne eivät ole mairittelevia juttuja. Se ei toimi enää kun on yli -15C:sta pakkasta. Taas se kone joka meillä on ottaa poisto ilmasta sen lämmön ja se toimii myös. Meidän ilmastointi kone on toiminut moitteettomasti. Jos laitat koko talon ilmastoinnin remonttiin niin muistahan sitten eristää putket kunnolla. Tv.Jokke

• hyvää palvelua

Omalla kohdallani homma toimi hienosti.
      Selailin netissä ilmanvaihto koneista mainoksia ja löysin sattumalta saman yrityksen huoltopalvelusta ilmalämpöpumppu asennus palvelun.Jätin soittopyynnön ja yrityksestä soitettiin nopeasti ja luvattiin tehdä kartoitus laitteelle.Ammattitaitoinen asentaja katsoi paikan ja nyt pumppu perjantaina kiinni.Odotan innolla miten alkaa näkyä sähkölaskuissa.Asentaja itse sanoi säästäneensä kotonaan n.80 neliön asunnossa kahdessa kuukaudessa n.30-40e vaikka sähkön hinta noussut viime vuodesta kun ei ole pitänyt sähköpattereita ollenkaan päällä.Pienistä puroista kasvaa joki vuositasolla.Hän myös korosti laitteen paikan suunnittelun olevan tärkeää lämmityskulujen kannalta.Itselläni tämän laitteen lisäksi takka sekä ilmanvaihtolaitteessa pyörivä lämmön talteen otto kenno.eiköhän niillä pärjää..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6935
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      40
      1231
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1032
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      827
    6. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      824
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      781
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      746
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      723
    Aihe