Minun tarinani

poikkeus?

Minulla on todettu keliakia vuonna 2006.
Lapsuudesta asti mahani oli mennyt sekaisin esim. pullasta ja aikuisuudessa välttelin vaistomaisesti olutta koska epäilin hiivan aiheuttavan minulle vatsaoireita.

Vatsan toiminta oli välillä suht normaali. Useimmiten kärsin ummetuksesta ja karmeista vatsakrampeista aamuisin, epäilin stressivatsaa. Aamuisin pöntöllä istuessa maha oli hemmetin kipeä, ummetusta ja kylmä hiki ja huimausta joka yleensä helpotti kun kaikki tuli ulos ripulina..

Loppuvuonna karmea väsymys ja yleiskunnon huononeminen sai minut tutkimaan netistä mahdollista syytä. Koin että oireeni sopivat keliakiaan. Työterveyshuollossa otettiin pyynnöstäni verikoe, tulos neg. eli ei keliakiaa. Minua sanottiin melko suoraan luulotautiseksi. Vatsavaivat kuitenkin jatkuivat ja kinuamisen jälkeen sain lähetteen tähystykseen. Rutiinisti otettiin koepala ja löytyi selvä keliakia. Nyt ruokavaliolla ja olo parantunut.

Eli kuulun siihen vähemmistöön jolla keliakia ei näy verikokeessa. Uskon että meitä on paljon enemmän kuin lääkärit antavat ymmärtää; aika moni keliakiaa sairastava saanee siis kärsiä turhaan..
Ja pikatestin markkinoija saa kivat tulot..=p

4

1173

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Se ei välttämättä

      käyttäydy yleisten ja ennalta tunnettujen diagnosointikaavojen mukaan. Luulenpa, että lähivuosikymmenten aikana keliakia ilmenee jos milläkin tavalla. Se tapa, jolla nyt keliakiaa etsitään, tulee muuttumaan. Sen on pakko muuttua, koska mielestäni keliakiasta on nyt näkyvissä vain jäävuoren huippu, sillä moni vatsavaivainen käännytetään höppänänä pois lääkärin vastaanotolta. Keliakia myös oireilee hyvin monella lailla eikä sillä ole oireistohorisontissa mitään selvää navigointipaikkaa. Harmi!

      Itse kuulun siihen populaan, jolla verikokeissa kaikki indikaattorit näyttivät keliakiaa, mutta tähystyksessä massu oli loistokunnossa. Suolinukan piti kurjistua vuosien vieriessä, jotta lopulta saatiin todennetuksi selvä keliakia. Ei kai tässäkään tositarinassa ole järkeä vai mitä? Oli siis pakko syödä kaikkea väärää, jotta vuosien kuluttua nukka oli laantumaan päin. Onneksi en saanut tyypillisiä vatsaoireita, vaan keho oireili aivan omalla laillaan ja niitä oireita ei oikein vieläkään tunneta.

      Odotellaan nyt kaikessa rauhassa 20 - 30 vuotta. Eiks je?

    • KeK

      Mullakaan ei näy veressä mitään keliakiaan viittaavaa, vaikka mulla on keliakia. Se todettiin vain näytepalasta (oli muuten hankala päästä näytepalan ottoon).

      Kun mulla oli oireita, niin kärsin vatsavaivoista yms. Mulla oli myös ajoittain pahaa huimausta, johon ei löytynyt mitään selitystä (lääkäri pani sen stressiin piikkiin).

      Kun sitten lopulta selvisi mistä on kyse, niin oireet lähtivät pois noin puolessa vuodessa ja nyt on hyvä olo.

    • Lisää verikokeista

      Yritän opiskella miksi keliakiassa puuttuu osa oireista aluksi. Voitko kertoa tarkat verikokeiden arvot ja mitä verikokeita sinulle tehtiin. Nettitietojen mukaan verikokeita arvostellaan nykyään jo kriittisemmin tai paremminkin alemmat arvot tulkitaan jo keliaakiaksi. Itse uskon, että keliakiassakin on useita eri tyyppejä, kuten nykyisin pystytään eroittelemaan monista muistakin taudeista eri muotoja. Sokeritautiakin on ainakin kaksi eri tyyppiä. Kuitenkin perusasia keliakiassa on sama kaikille ja syy, eli suolen huono sietokyky gluteenille tai kotimaisille viljoille. Se on olemassa vaikka verikokeet ovat vain lievästi koholla tai suolinukka vielä kohtalaisen kelvollinen. Olisi tärkeä tietää mitä niistä käytössä olevista veritesteistä sinulle tehtiin ja tulokset ja niiden tulkinta.

    • keliakiako?

      Otettiinko koepala mahalaukusta vai ohutsuolesta. Minulla täsmää kaikki luettelemasi oireet. On otettu veerikokeet ja näytepala mahalaukusta, mutta ei ole todettu keliakiaa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      252
      18515
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      83
      3175
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      123
      2171
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      191
      1860
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      134
      1735
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      272
      1426
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1282
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      83
      1101
    9. Elämääni tulee pian uusi uros

      Se on sinisilmäinen, blondi. 😍 Toivottavasti tämä ok?
      Ikävä
      118
      960
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      232
      959
    Aihe