2 pääainetta Valtsikasta?

onnistuuko?

Voiko opiskella samanaikaisesti kaksi maisterintutkintoa Helsingin valtiotieteellisessä tiedekunnassa?

5

1275

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • , mutta ei järkeä.

Eli kummastakin saat valtiotieteitten maisterin pätevyyden. Jos teet 2 tutkintoa niin joudut tekemään 2x samat kieliopinnot jne.. Eli kaiken tuplana. Kannattavampaa on ottaa yksi pääaine ja lukea KAIKKI toisen aineen opinnot pitkänä sivuaineena. Muista, että jokaiseen maisterin tutkintoon kuuluu sivuaineita kandiin n. 60 op 15 op ja maisteriin 45op. Eli noin kahdenvuoden lisäopiskelut. Ota toinen pääaineeksi ja toinen sivuaineeksi. Työmarkkinoilla on väliä vain sillä mitä osaat eikä sillä kuinka moneen tutkintoosi olet osaamisesi jakanut.

• Kari-Tapsa

Kieliopinnot nimenomaan saa hyvitettyä sekä joitakin yleisopintoja.

Itse olen kyllä sitä mieltä, että jos aikoo tehdä oikein pitkän sivuaineen, niin kannattaa harkita toisen tutkinnon tekemistä. Siitä ei ole enää paljon vaivaa koota koko setti.

Kahden VTM:n samasta yliopistosta tekeminen sen sijaan on aika hassua. Vaikka ei useamman tutkinnon tekemisen perusteena tarvitse olla hyöty vaan mukavuus. Itse teen kahta tutkintoa samassa yliopistossa, mutta eri tiedekunnissa, joten tulee sentään eri tutkintonimikkeet.

• valt. yo
        Kari-Tapsa kirjoitti:

Itse olen kyllä sitä mieltä, että jos aikoo tehdä oikein pitkän sivuaineen, niin kannattaa harkita toisen tutkinnon tekemistä. Siitä ei ole enää paljon vaivaa koota koko setti.

Kahden VTM:n samasta yliopistosta tekeminen sen sijaan on aika hassua. Vaikka ei useamman tutkinnon tekemisen perusteena tarvitse olla hyöty vaan mukavuus. Itse teen kahta tutkintoa samassa yliopistossa, mutta eri tiedekunnissa, joten tulee sentään eri tutkintonimikkeet.

Jos tälläisestä tulisikin tupla-VTM eli: WTM :)

• etkö sinäkin joudu
        Kari-Tapsa kirjoitti:

Mutta, etkö sinäkin joudu tekemään toiseenkin tutkintoon pakolliset sivuaineopinnot eli n. 100 op/ riippuen tutkinnosta (kandi 60 maisteri 45).

• Kari-Tapsa
        etkö sinäkin joudu kirjoitti:

Mutta, etkö sinäkin joudu tekemään toiseenkin tutkintoon pakolliset sivuaineopinnot eli n. 100 op/ riippuen tutkinnosta (kandi 60 maisteri 45).

Jos katsoo pelkkää kandia (jossa on paljon kaikkea ylimääräistä höpötystä):

Pääaine n. 70-90 op
        Sivuaineet n. 50-60 op
        Yleisopinnot n. 20-25 op
        Muut opinnot n. 10-30 op

Pääainehan noista oli joka tapauksessa tarkoitus tehdä, ja yleisopinnot voi saada jopa kokonaan hyvitettyä. Eli ylimääräistä suoritettavaa uutta tutkintoa varten tulee n. 60-90 op. Joka ei minusta ole paljon siitä hyvästä, että saa toisen pahvin. Etenkin kun sivuaineiden perusopinnot ja random-kursseja muiksi opinnoiksi saa helposti kasaan. Nuo ylimääräiset opinnot ovat se vähiten työläs setti.

Omalla alallani maisterin tutkintoon ei sisälly lainkaan sivuaineopintoja, vaan 120 op pakollista koostuu pääaineen syventävistä. Siis - jossei halua välttää gradun tekemistä - ei ole syytä tehdä sivuaineena niitä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Purran tuhoja tuskin saadaan koskaan korjatuksikaan

Purra on aiheuttanut Suomen taloudelle karmaisevat tuhot. Sen lisäksi Purra on ajanut myös suuren osan Suomen kansasta k
      Maailman menoa
      163
      10565
    2. Marinin tuhojen korjaaminen kestää kahdeksan vuotta

Nyt on vasta neljännes mennyt ja ensimmäiset korjausliikkeet saatu liikkeelle. Innokkaimmat olivat odottaneet että jo t
      Maailman menoa
      87
      7465
    3. Miksi persuilla ei ole firmoja?

Kuten vasemmisstolaisilla, esim. Sannalla MA\PI. Eikö ole aika erikoista?
      Maailman menoa
      106
      7367
    4. Se oli Orpo joka rynni Eagle S -alukselle

Vastoin kaikkia kansainvälisen merenkäynnin sääntöjä. Kunpa olisi ollut purjehtija Harkimo Suomen johdossa silloin. ht
      Maailman menoa
      3
      7336
    5. Aamun Riikka: työttömyydessä lähestytään viime laman synkintä vaihetta

Nopeasti mentiiin upean Marinin hallituksen ennätystyöllisyydestä toiseen ääripäähän, kohti Suomen historian kurjimpia t
      Maailman menoa
      22
      7301
    6. Persut hommasivat Suomeen 35 000 pientä lasta v. 2015

Onko Riikka Purra nyt tavoittelemassa tätä samaa historiallista persujen utopiaa? Purram kaksinaamaisessa pelissä vaadit
      Maailman menoa
      42
      7259
    7. Miksette persut irtisanoudu Kirkin lausunnoista?

Kirkhän muun muassa vaati raiskattuja naisia pidättäytymään abortista ja vaimoja alistumaan aviomiestensä tahtoon. Mik
      Maailman menoa
      112
      6662
    8. Purran vuoro kiihoittua Lepomäen sääristä

"Ulkoministeri Elina sanoo, ettei muuta pukeutumistaan sen mukaan, kenet tapaa, ja että hän ei suostuisi peittämään kasv
      Maailman menoa
      29
      6486
    9. Demarikultin uhri kertoo

Demarikultin uhri kertoo: “En saanut mennä edes suihkuun ilman lupaa” – Seksuaalisen hyväksikäytön uhri kertoo vuosistaa
      Maailman menoa
      84
      5720
    10. Persujen kaksoisstandardit: Räsäsen uhkailu paha, Virran uhkailu hyvä

Tässä taas nähdään kuinka kaksinaamaista porukkaa persut ovat. Mitäs persut tähän?
      Maailman menoa
      48
      5505
    Aihe