Mitä lääkärissä tehdään? Korkea verenpaine nuorella.

nainenn87

Minulta on seurattu verenpainetta terkkarilla jonkun aikaa ja nyt täytyy mennä lääkäriin. Olen 21-vuotias, en tupakoi, harrastan liikuntaa säännöllisesti ja syönkin mielestäni ihan terveellisesti. Paineet ovat keskimäärin olleet 130/99. Tänään mittauksessa tuli jopa 135/115. Eli tuon alapaineen kanssa ongelmia.

Suvussa on sekä isän että äidin puolella verenpainetta. Oikeastaan lähes kaikki lähisukulaiset äitiä lukuunottamatta ovat melko nuorina saaneet verenpainelääkkeet. Minulla seurattiin paineita ja yläasteikäisenä kun olivat koholla.

Otetaanko lääkärissä mitään kokeita? Vai mitä..määrättänkö heti jotakin lääkkeitä? Elämäntapamuutosta? En kyllä tiedä mitä tässä pitäisi muuttaa, kai ne siellä neuvovat..

7

6780

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kalle

      sinun tulisi myös seurata oma kolestrooli se huonompi on tärkeää että on noin 2,5 tai alle koska se myös nostaa veren painetta ,olen itse kärsinyt tietämättäni tästä kolestroolista .tärkeätä itsellesi hoitaa nämä kuntoon minä olen liian myöhään alkanut lääke hoidon ,saat tietoa lukemalla ja kysymällä tästä aiheesta .

    • voi olla elämänaikainen

      juttu. Mulla miehenä paineet tulivat intissä vuonna 1974 ja siitä asti on lääkkeitä pitänyt käyttää. Nyt siis ikää 54v.Naisella ei siitä taida sänkyhommissakaan haittaa olla niin kuin miehillä.

    • mittari,

      jos ei vielä ole. Silloin voi päivittäin tarkkailla paineitaan ja huomata, miten ne pikkuhiljaa normalisoituvat, kun natriumglutamaatin jättää pois.

    • ihmeempiä tehdä.

      Voivat toki määrätä labratesteihin veren rasva-arvojen kontroloimiseksi.Sydänfilmikin voidaan ottaa, jos on sukurasitusta ja lääkkeet mahdollisesti myös triglyn korjaamiseen.

      • myös tutkituttaa

        kilpirauhasarvot verikokeilla (tsh ja t4v ainakin, mieluiten myös vasta-aineet ja t3v). Kilpirauhasen vajaatoiminta on hyvin yleistä ja monet sairastaa sitä tietämättään, koska oireisiin on helppo sopeutua melko pitkäänkin jopa eikä lääkärit aina ymmärrä diagnosoida potilasta, etenkin jos arvot ovat viiterajojen paikkeilla (tutustu täällä http://www.kilpirauhas.info/foorumi/index.php siihen mitä sanotaan esim. viitearvoista,sillä niissä olisi Suomessa tällä hetkellä tiukentamista).

        Vajaatoiminnassa on yleistä, että potilaalla on korkea verenpaine (etenkin ominaista on korkea alapaine eli ns. terveyspaine ja normaali yläpaine eli ns. elintapapaine) kilpirauhasen heikosta toiminnasta johtuen. Jos syy on kilpirauhasessa, parhaan avun tuo silloin kilpirauhaslääkitys eikä verenpainelääkitys. On siis lääkittävä syytä eikä seurausta eli pelkkää oiretta.

        Tässä lisää mahdollisista oireista:
        http://www.kilpirauhas.info/foorumi/viewtopic.php?t=3

        Testi:
        http://www.kilpirauhas.info/foorumi/viewtopic.php?t=5


    • suolan käyttösi...?

      Käytätkö runsassuolaisia tuotteita, lakritsaa jne.? Ne voivat huomaamattasi nostaa verenpainetta. Onko elämäsi stressaavaa jne.. Tämäntyyppisiä elämäntapoja varmaan kysellään.

      • myöskin lääkärissä käynyt

        En tiedä että kävitkö jo lääkärissä mutta vastaampa kuitenkin. Omaa korkeaa verenpainettai seurattiin vuosia ja sitten sain lääkäriin ajan että nyt tarttis tehdä jotain.. Ensin tutkittiin ultraäänellä munuaiset ettei niissä ole mitään häikkää, sitten jouduin keräämään yhden viikonlopun ajan kaiken pissan kanistereihin joka sitten tutkittiin myös. Ja pidin vielä yhden vuorokauden mansettia käsivarressa ja pikkutietokonett vyötäröllä joka mittasi paineeni puolen tunnin välein vuorokauden ajan. Myös sydänfilmi otettiin. Näillä tutkimuksilla suljettiin pois ne muut syyt jokta olisivat nostaa verenpaineen. Mitään ei siis löytynyt. Lääkäri totesi että minulla on vain korkea verenpaine sen kummempia syitä, joskus käy näin. Syön ja liikun ihan ok. sain lääkityksen ja neljän eri merkin kokeilun jälkeen löydettiin minulle sopiva lääkitys jota syön siis lopun ikääni. Thats it, ei sen kummempaa. Nuo -jätä suola pois- kommentit on joskus turhauttavia koska toisilla on vain korkea verenpaine vaikka tekisi kaikki asiat niin sääntöjen mukaan kun vaan voi...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      7996
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      38
      2893
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2482
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      120
      2208
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1865
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      11
      1616
    7. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1469
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1456
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1415
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1378
    Aihe