Tervehdys!
Eli mulle tulee homeremontti, selvisi että seinän taakse tippunu katosta vettä ullakon läpi suoraan taivaalta jo ainaki 2 v. (tiilikatossa ollu reikä, mikä syksyllä paikattu)
Katossa ollu koko 1,5 v. ajan elementtien välissä puolen metrin homekaistale, johon kiinteistöyhtiö ei oo halunnu perehtyä muuten kun heittämäl pakkelit ja maalit päälle. Ja toisel puolel huonetta, saman betonielementin päädyssä keskellä, näkyy kupruilua maalin alta. Mul on myös seinän toisel puolel peltiseinäises vessassa asennettu joskus huoltoluukku suihkun alle, eikä tiivistetty kunnolla. Eli sieltäkin päässyt vettä rakenteisiin.
Oon oireillut monin tavoin koko 1,5 v. mitä oon asunut siinä. Seinänaapuril ei kuivu vaatteet kotona, ja saanut myös oireita. Alakerrassa haisee home, ja tulee kuulemma aina suihkun jälkeen kellertävää tahmaa peltiseinäisen vessan reunojen alle. Ilmanvaihto ei myöskään pelaa koko talossa.
Nyt on tulossa mun kämppään remontti pitkän taistelun jälkeen. Sain isännöitsijän kautta kosteusmittaajat, jotka määräs seinän väliin remontin. Miten voisin varmistaa, että koko vaurion laajuus saadaan selvitettyä ja täysin korjattua? (tai purkukuntoselvitys tehtyä).
Asun luhtitalon yläkerran päädyssä, kaupungin kämpässä.
Miten varmistua kunnollisesta remontista?
9
570
Vastaukset
- mitenkään
herrat tekee ja kansa katsoo vierestä. Purkaa nuo pitäisi mutta tuskin on varaa uusia tehdä tilalle.
- mitä kummaa
jos huoneisto kaupungin ,mitä ihmettä siellä vielä asut,muuta ihminen heti sieltä pois,sillä eise tilanne siitä paljon kohene,jaterveytesi
luultavasti huononee entisestään.- tyly tosiasia
mutta muuta ihmeessä pois. Kyllä nämä rempat on nähty ja ongelmat jatkuvat. Häivy vielä kun terveyden puolesta jaksat lähteä.
Tavarat kannattaa kyllä pyyhkiä hyvin vaikka etikalla tai kloriitilla ja vaatteet, petivaatteet pestä 60-90 asteessa. Eikä sekään aina edes auta, vaan todetaan että kaik män. - ei ole
tyly tosiasia kirjoitti:
mutta muuta ihmeessä pois. Kyllä nämä rempat on nähty ja ongelmat jatkuvat. Häivy vielä kun terveyden puolesta jaksat lähteä.
Tavarat kannattaa kyllä pyyhkiä hyvin vaikka etikalla tai kloriitilla ja vaatteet, petivaatteet pestä 60-90 asteessa. Eikä sekään aina edes auta, vaan todetaan että kaik män.ratkaisu koska jonkun siinäkin on asuttava ja yksityisellä puolella on kiskurivuokrat.
- Risto K.
tutkia koko vaurion laajuutta. Työnjohtaja soitti ja sanoi, että ullakolle ei tarvi tehdä mitään, koska hän muka käynyt siellä ja todennut villat kuiviksi. Epäilen. Sanoi myös että villa ei yleensä homehdu(!?), eikä ullakolta ole suoraa yhteyttä kämppääni ja sen sisäilmaan. Eikös niitä ilmavuotoja ole melkein jokaisessa elementtitalossa, ja niistä pääsevät itiöt sisäilmaan vai olenko väärässä?
Sama ukko esitteli kevällä 07 sitä kämppää kun olin muuttamassa ja lupas mulle kattoremontin 07 kesäksi, onneks oli todistaja mukana. Onkohan hgin kaupungilla tahoa, johon voisin ottaa yhteyttä ja ilmaista huoleni tulevan remontin hätäisyydestä ja vajavaisuudesta? Joku mikä olisi isännöitsijää ylempänä, kun tuntuu ettei sitäkään kiinnosta.- ei ole ketään
tai ei puutu koska vastuu on jätetty hänelle. Samassa jamassa on tuhansia asuntoja, yhteen ei voi panostaa sen enempää kuin toisiinkaan.
Kyse on aina rahasta ja sen riittävyydestä. Ja kaikkeen se ei riitä koskaan. Kyllä villatkin homehtuu ja melko todennäköisesti kun vuoto on noin pitkään jatkunut. Vesien mukana menee aina ravinteita, joissa mikrobit viihtyvät. Mikrobien itiöt eivät välttämättä pääse ullakolta sisätiloihin, mutta niiden muodostamat myrkyt voivat tulla kyllä betonin ja muovien läpi(http://yle.fi/akuutti/arkisto2000/250100.html). Betonikin voi olla saastunut homemyrkyistä, vaikka mitään vauriota ei silmämääräisesti näy. Materiaalin kuivuus ei todista sen homeettomuutta/myrkyttömyyttä. Kuivat homeet lähettävät itiöitä ihan yhtälailla kuin aktiiviset.Kutsu terveystarkastaja paikalle, jos meinaat talossa asua.
- Risto K.
Remontti siis tulee, mutta ullakolle ei aiota tehdä mitään. Tilasin terveystarkastajan, mutta he ottavat kuulemma tällaisessa tilanteessa ainoastaan sisäilmanäytteet, ja nekin vain homeitiöiden osalta, eivät materiaalinäytteitä. Mietin, että tulevatkohan seiniin ja pintoihin imeytyneet homemyrkyt haittaamaan terveyttäni, vaikka hankkisinkin rempan jälkeen kokonaan uuden irtaimiston ja vaatteet? Ja pääsevätkö homemyrkyt tosiaan betoninkin läpi?
- xojox
Betonin läpi tulevat periaatteessa kaikki kaasut. Sehän on harvaa ainetta. Esim. maaperässä oleva kosteus ja radon kulkeutuvat betonilaatan läpi huoneilmaan. Tuleeko mahdollisia homemyrkkyjä yläpohjan betonin läpi, sitä on vaikea sanoa. Virtaukset menevät pääsääntöisesti lämpöisestä kylmään eli huoneesta ullakolle päin. Useimmat homemyrkyt haisevat eli melko varmaan haistat, jos huoneilma ei ole puhdasta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 20811930
- 585569
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k233014Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html482900- 472535
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut342105Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,471969- 381955
Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia131931Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s71827