eiolekaan

keliakia

heip, mulla todettiin keliakia 7 vuotta sitten myös vuoden todella pahan vatsarairauksien jälkeen ( pidettiin myös mielenhäiriöisenä).
no aloin protestoimaan tietty koko tautia vastaan ja kun tapasin sitten sisätautilääkärin ja kysyin häneltä, että onko nyt 100% varmaa, että koepalasta todettu keliakia on keliakia? lääkäri sanoi, että voimme tehdä mulle altistuksen gluteenille, siis että syön gluteenia n 3 kk ja tehdään uus gastroskopia... mitä mitä?! mua on jäänyt tää vaivaamaan. siis miten koepalasta todetaan keliakia? onko se ainut kriteeri, että se on kulunut? vai nähdäänkö keliakia jotenkin muuten? tietääkö joku jotain.mitäs jos vaikka suoli jostain muusta syystä kulunut/kertistunut ja se tulkitaan keliakiaksi. mulla on punäjäkälätauti limakalvoilla ja mulla on suussa paikka, jossa limakalvo on kurtistunut/kuivunut punajäkälälle epätyypilliseen tapaan..alkaa mietittytään mistä on kyse..

10

1317

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jlghijg

      Jaahas..olisko nyt niin että olet vain katkera siitä että sinulla on diagnosoitu keliakia?

      Keliakia voidaan tällähetkellä diagnosoida vain ja ainoastaan koepalasta mikä otetaan ohutsuolesta gastroskopian yhteydessä.

      • keliakia

        olen KATKERA !! haloo luuletko, että se on joku ilosanoma kun diagnosoidaan keliakia ja että se on joku juhlan aihe. voi vitsin kyllä väänsit.
        löytyiskö joku älykäs joka vastaa kysymykseeni,eikä saivartele?


      • jklhlk
        keliakia kirjoitti:

        olen KATKERA !! haloo luuletko, että se on joku ilosanoma kun diagnosoidaan keliakia ja että se on joku juhlan aihe. voi vitsin kyllä väänsit.
        löytyiskö joku älykäs joka vastaa kysymykseeni,eikä saivartele?

        Ei se katkeruus auta asiaa yhtään.
        Itselläni on todettu keliakia kohta puoliin 8 vuotta sitten. Välillä tulee itsellekin katkera olo kun porukka mässää vieressä vehnäjauhoherkuillaan, mutta eipä se itsesäälissä ja katkeruudessa märehtiminen mitään auta. Pää pystyyn.

        Asia vaan on näin. Keliakia on diagnosoitu ja that's it. No can do.


      • keliakia
        jklhlk kirjoitti:

        Ei se katkeruus auta asiaa yhtään.
        Itselläni on todettu keliakia kohta puoliin 8 vuotta sitten. Välillä tulee itsellekin katkera olo kun porukka mässää vieressä vehnäjauhoherkuillaan, mutta eipä se itsesäälissä ja katkeruudessa märehtiminen mitään auta. Pää pystyyn.

        Asia vaan on näin. Keliakia on diagnosoitu ja that's it. No can do.

        todella rauhallinen ja sinut tautisi kanssa. hieno juttu. mä en ole, olen hermoraunio näiden muiden tautien kanssa, jotka on tipahdellut pikkuhiljaa tämän kaiken päälle.( olen lukenut, että keliakia vaikuttaa myös aivoihin ja olen hieman ylituliseksi tullut keliakian myötä.tiedä sitten tästäkin..)
        no kaikkea hyvää sinulle!


    • keliakia

      jos tosiaan löytyisi joka vastaisi asiallisesti kysymykseen ja pysyisi positiivisesti asiassa. onko teille jollekulle lääkäri ehdottanut altistusta gluteenille vaikka keliakia on todettukin jo?sisätautilääkäri sanoi silloin minulle , että kyllä tämä kannattaa tehdä uudelleen tämä altistus sillä olen nuori ja hoitona kun on lopunikäinen dieetti.
      hyvää joulunodotusmieltä kaikille!

      • taigis

        Vanhemman tyttäreni keliakia on todettu hänen ollessaan 9-vuotias. Silloin lääkäri mietti mahdollisuutta vilja-altistukseen murrosiän tehtäväksi murrosiän jälkeen.
        Nyt tyttö on 18-vuotias, asiasta jossain vaiheessa vielä puhuttiin tyyliin "toivottavasti Kela ei vaadi vilja-altistusta" Lääkäri myös kertoi esimerkin perheestä jonka lapselle oli ko. altistus Kelan vaatimuksesta, korvauksen saamiseksi, aloitettu. Siitä oli seurannut perheelle tuskaiset ajat, monen vuoden gluteenittomuuden jälkeen oli vatsakivut palanneet moninkertaisina.
        Meille ei altistuksesta enään ole puhuttu mitään, emmekä sitä haluaisikaan.

        Toisen tyttäreni keliakia todettu 12 vuotiaana muutama vuosi sitten, hänen kohdallaan ei asiasta ole puhuttu.
        Itsekin olen keliaakikko, en kannata vilja-altistusta!
        Se on vähän sellaista koekaniinina oloa!


      • keino

        Jos olet sitä mieltä että sinulla ei ole keliakiaa, niin mitenkä muuten sen voisi selvittää kuin altistuksella? Pitäisikö diagnoosi purkaa tuosta voin vain kun kerran potilas vastustaa diagnoosia?
        Itse en ole altistusta tehnyt, mutta tunnen useita jotka ovat. Yhdellä on diagnoosi purettu.

        Toiseksi, suosittelen ammattiauttajaa sulle, oikeasti. Seitsemän vuotta diagnoosista etkä tunne kuin katkeruutta. Kyseessä on hei vain ruokavalio joka ei vaikuta normaaliin elämään millään tavalla. Useimmat ovat iloisia diagnoosin saadessaan, koska tietäminen on aina parempaa kuin tietämättömyys. Diagnoosin myytä vaivoille löytyy syy, ja se voidaan korjata. Noin pitkä järjetön katkeruus ei ole tervettä.


    • http://www.suomi24.fi/ego/l...

      Mulle selvisi vasta tässä muutama päivä sitten, että mm. giardia aiheuttaa samanlaisen suolinukkatuhon kuin keliakia. Eli jos on diagnoosi tehty pelkästään koepalan perusteella, voi olla mahdollista, että ei olekaan keliakia. Mutta jos on vasta-aineetkin olleet koholla, on aika epätodennäköistä, että ei olisi keliakia (ikävä kyllä).

      Kyllä minäki mieluummin olisin ilman tätä keliakiaa... Tsemppiä sulle! Samassa veneessä ollaan...

    • kt11118

      Jep keliakian ainoa täysin varma todentaminen tapahtuu koepalasta joka otetaan tähystyksessä.
      Myös veriarvoista voi saada viitteitä, mutta koepala otetaan siinäkin tapauksessa varmistuksen saamiseksi.

      Keliakin on nyt sinulla elinikäinen kumppani.
      Sen kanssa on opittava elämään.
      Itse sairastuin 4 vuotiaan yli 25 vuotta sitten.
      Siihen aikaan hoitava lääkäri ehdotti, että kun poju tulee murrosikään, niin voidaan kokeilla altistushoitoa, koska sen ajan tietojen mukaan keliakin voisi parantua potilaan aikuistuessa..toisin kuitenkin kävi, eli sairaus on minullakin elinikäinen kumppani.

      Altistumiskoe aloitettii kauralla, koska sehän on yleisimmin siedetty keliakiapiireissä.
      Veriarvoissa ei näkynyt mitään viitteitä muutoksista kauran käytön jälkeen, mutta koepala osoitti, että kaurakaan ei sovi.

      Eli tsemppiä sairautesi kanssa.

      Se on vaan hyväksyttävä.

      Omakohtaisesti kaikkein ikävintä sairaudessa on se kun menee johonkin juhliin ja huomaa että kahvipöydässä ei ole mitään suuhunpantavaa ja sitten hörppii pelkkää kahvia kun muut mättää kaakkua ja muita paakelseja naamaan...
      Ja sitten juhlakalut (sulhanen tms) tulee voivottelemaan, että " No eikös siellä pöydässä ollutkaan sinulle mitään"...
      Yksistä häistä totesin tuohon voivotteluun että " Ei ole" ja laskin kahvikupin kädestäni ja ajoin tieheni mokomista kemmakoista...

      Tsemppiä!

    • 10 vuotta gluteenittomasti

      Periaatteessahan tuon varman diagnoosin saaminen onnistuu kolmen vatsalaukun tähystyksen jälkeen. Eli ensimmäisen tähystyksen jälkeen sinulla todetaan keliakia. Sen jälkeen noudatat gluteenitonta ruokavaliota ja uudella tähystyksellä katsotaan onko suolen nukka korjaantunut ruokavalion muutoksen seurauksena. Jos korjaantuminen on tapahtunut, mutta tämänkin jälkeen epäilee diagnoosin varmuutta, voi kokeilla tuota altistusta eli syödä gluteenipitoista ruokaa ja käydä kolmannessa tähystyksessä, jossa suolen nukan pitäisi keliaakikolla olla taas tuhoutunut gluteenin vaikutuksesta.

      Eri asia sitten onkin ryhtyvätkö lääkärit moista tekemään.

      Ja ei se keliaakikkona eläminen ole niin hankalaa, nykyajan Suomi on oikea keliaakikon paratiisi ja oma mieleni on koko ajan piristynyt kun olen lukenut netin sivustoilta että myös ulkomailla sairaus tunnetaan jo suht hyvin eikä se ole mikään este matkustelullekaan. Ainoa mikä ärsyttää on gluteenittomien tuotteiden hinta, mutta onneksi pidän leipomisesta, joten herkuttelu tulee halvemmaksi näin kuin pelkästään kaupasta valmiita tuotteita ostaen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1445
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1225
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1222
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1208
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1205
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1194
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1170
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe