CMX:n vaikutteet

asdf-asdf

Onko CMX mielestänne liian imitoiva/matkiva/vaikutteita ottava bändi?

Bändiin vaikuttaneitahan ovat mm.
Black Sabbath
Yes
King Crimson
Jethro Tull
Pink Floyd
Joy Division
The Smiths
REM
Leonard Cohen
Judas Priest
Sex Pistols
Pixies
Discharge
Terveet Kädet
Led Zeppelin
Residents (ehkä)
The Doors (ehkä)
The Stooges (ehkä)
Kate Bush
Joni Mitchell (ehkä)
Elvis (ehkä)
Residents
Genesis
Tangerine Dream
U2
esim. kansanmusiikki- ja jazzvaikutteita

Ja mitäs mieltä ollaan, jos (omasta mielestäni typerät) tekotaiteellisuussyytökset jätetään pois, sanoitusten liiallisesta lainaavuudesta, onko se sitä? Sanoituksethan ottavat vaikutteita monesti mm. kirjallisuuden, runouden ja oppien puolelta, Yrjänä itse on listannut vaikutteikseen mm. seuraavat: Frederico Lorca, Pablo Neruda, Octavio Paz, H.P.Blavatsky, Homeros, Dante ja Shakespeare, Joseph Campbell, C. G. Jung, Harold Bloom, Raamattu, Eino Leino, Aleksis Kivi, Eeva-Liisa Manner, Georg Ivanovitch Gurdjieff.

Mielipidettä ja keskustelua aiheesta.

7

3154

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Balle Kikkensträm

      Melko uutena fanina, keski ikäisenä jätkänä sanoisin että on Suomen TAITAVIN bändi , noin kokonaisuutena.

      Toinen asia on kuinka omaperäinen?
      Sanoisin että 70% omaa/20% vanhoja proge sauruksia ja 10% jotain muuta.

      Oma tunnistettava saundi ja suomalaisittain erikoinen ja erittäin maukas kosketinsoittimien käyttö joissain kappaleissa (Baikonur erityisesti)

      Selvästi huomaa vaikutteet ja suoranainen "lainaus" :Yes, Crimso,Zeppelin ja Cohen biiseistä.

      En nyt ole kaiken maailman musiikin asiantuntija mutta hyvin monien jo noin 25v kuuntelukokemuksella (silloin löysin
      progen,yes,crimson jne....)

      ei ole kyllä koskaan tullut mieleen vaikutteet Sex pistols,Doors,Joni Mitchell,kate bush.

      Eli yhteenvetona: EI IMITOI KETÄÄN, MITÄ NYT SIELTÄ TÄÄLTÄ PÄTKIÄ PÖLLII HYVILTÄ KAPPALEILTA.Ei minua haittaa.

      Pääasia ettei ala eppu normaaliksi !!!!

      • asdf-asdf (aloittaja)

        Sex Pistolsiin bändi on muuten itse biossaan sanonut musiikillisesti aluksi osaksi nojanneensa. Mutta olen samaa mieltä, että kyllä niiltä oma saundi löytyy. Ja hyviä biisejä, joille merkityksen antavat hienot sanoitukset.


      • Balle Kikkensträm
        asdf-asdf (aloittaja) kirjoitti:

        Sex Pistolsiin bändi on muuten itse biossaan sanonut musiikillisesti aluksi osaksi nojanneensa. Mutta olen samaa mieltä, että kyllä niiltä oma saundi löytyy. Ja hyviä biisejä, joille merkityksen antavat hienot sanoitukset.

        Suomessa ei ole kun 4 mainitsemisen arvoista bändiä:

        CMX
        VIIKATE
        TIMO RAUTIAINEN NISKALAUKAUS
        KOTITEOLLISUUS


        en tunne MITÄÄN vetoa johonkin Nightwish/Rasmus/HIM/c.o .Bodom linjaan.


      • asdf-asdf
        Balle Kikkensträm kirjoitti:

        Suomessa ei ole kun 4 mainitsemisen arvoista bändiä:

        CMX
        VIIKATE
        TIMO RAUTIAINEN NISKALAUKAUS
        KOTITEOLLISUUS


        en tunne MITÄÄN vetoa johonkin Nightwish/Rasmus/HIM/c.o .Bodom linjaan.

        Omasta mielestäni Nightwishin alkutuotanto on hyvää, mutta muuten tuo metallipuoli ei Suomen musiikkitarjonnasta kiinnosta minua. Viikatteella on hyviä juttuja ja Kotiteollisuus on joillain levyillään hieno poikkeus ja piristys suomalaisessa musiikissa. Trio Niskalaukaus kai vähän liikaa toistanut samaa juttua, mutta on niilläkin tietääkseni hyvää materiaalia...

        Sen sijaan nostaisin CMX:n rinnalle Suomen parhaimmistoon sellaisia artisteja kuten Ismo Alanko (Hassisen koneineen, Sielun veljineen), Tuomari Nurmio, Kauko Röyhkä, Timo Rautiaisen jutut, osa Eppu Normaalin tuotannosta, samoin kuin Popedankin, Wigwam, Kollaa kestää, YUP, Radiopuhelimet, Absoluuttinen nollapiste, Maritta Kuula, Terveet kädet, Hectorin alkutuotanto.

        Myös Juice, Leevit, Irwin Goodman ja Kingston Wall, Rattus, Noitalinna Huraa, Kwan, Don Johnson Big Band, Maj Karma, Dingo, 22-Pistepirkko, Shitter Limited, Stam1na, Mokoma, Branded Women, Nights of Iguana, Tärpäth, Herra Ylppö & Ihmiset, Verenpisara ovat hyviä minusta, ja saattaahan niitä monia muitakin olla...

        Eikä ehkä sovi unohtaa myöskään Eläkeläisiä, Impaled Nazarenea, Turo's Hevi Geetä eikä Freud, Marx, Engels & Jungia.


    • uskokaa pois...
    • jussikka2

      vittu mitä tuubaa te suollatte. Ymmärrättekö te jokainen jotain Yrjänän sanoituksista? Sehän kirjottelee niitä aamulla pöntöllä istuen. Voitteko te ihan oikeasti keskustella Yrjänän sanoituksista ja analysoida niitä ihan pokerinaamalla.
      Mä en tajuu, miten ihmiset on noin vietävissä.

    • Anonyymi

      No on kyl aika vahavasti omannäköinen bändinsä että ei paljoa matkineet muita ja etenkin 80-luvulla ja 90-luvulla rautakantele levyyn saakka hyvinkin vähän ketään matkineet. Omaa juttuansa tekeneet siis enemmän kuin monet muut, mut toki on heillä niitä vaikuttajia ja sanoisin että musassa kuuluu slaavilaisuus, venäjä, aasia(kiina&intia) ja suomalaisuuskin kuuluu. Joku otti ovelan pointin kun otti esille raamatun! Terävä havainto niinpä niin =)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9669
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      399
      4148
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      88
      2872
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2825
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2604
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      197
      2587
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      152
      1813
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      69
      1657
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1600
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1413
    Aihe