Lapsenlapseni kasvaa kamalalla kiireellä, ikää 5 vuotta. Pituutta 126,5 cm ja painoa 36 kg, ei meinaa uskoa todeksi! Vanhemmat ja pikkusisko hoikkia ja "normaalikokoisia", ruokavalio ihan tavallinen ilman ylimääräisiä makeita tai roskaruokaa. Liikkuvainen tyttö, päivät päästään pomppii eestaas ja hommaa piisaa. Ihme juttu...
Itselläni on neljä lasta, kaikki kasvaneet keskiarvokäyrän tuntumassa. Pojat vähän päälle 180-senttisiä ja tytärkin 176, mutta tämä pikku-neiti näyttää pesevän koko porukan:))
Eniten hämmästyttää pituusennuste, jonka mukaan tytöstä pitäisi tulla vain 171 cm pitkä - eli tästä eteenpäin kasvua tulisi vain 5 cm/vuosi 14-vuotiaaksi asti. Uskosko?
Jättiläinenkö
5
920
Vastaukset
- ghjghjgj
Turha tätä on arpoa netin välityksellä, lääkäriin vaan ja lähete lasten endokrinologille.
- kun että
Minulla tuttukaverini joka oli vanhemmat normaalikokoisia eli noin kai 168-170cm mutta vanhemmilla kaksi lasta tytöt onkin pitkiä eli 184 ja 186cm.Joskus voi muun periytyä vaikka sedältä tai keneltä vaan mutta myös voi vain sattumaa itsestään pitkä.Tietäkseni mukaan että tytöillä voi joskus jopa 20-vuotiaaseen asti kasvaa vaikka olin itse 16-vuotiaaseen asti kuin sisaruksillani hieman aikaisemmin loppunut.Pituusennuste ei voida 100% varma että tulisiko 171cm näin kun voi olla alle 171 tai yli 171(ainakin 1-6cm lisää).Muistan kun minulle tehtiin pituusennusteen että tulisin 170cm mutta vastaus onkin 166cm eli melkein oikein.Olin itse silloin 9-vuotiaana kesäkuussa jo 12cm kasvanut aika liian nopeasti mutta sen jälkeen alkanut normaaliksi kuin hidastuu vähän.
- kasvaa
aikaisemmin kuin toiset. Meillä poika oli 5-vuotiaana 111cm pitkä ja painoi 19kg. Aina oli porukan pienin, pisimpiä jopa päätä lyhyempi. Nyt on yläasteella ja saanut muut kiinni. Kun ei ole kipuja ja lapsi liikkuu paljon en olisi huolissani. Saattaa vaan olla kehityksessä sisaruksiaan edellä ja murrosikä alkaa ja pituuskasvu hidastua aikaisemmin.
- tyttösi kasvaa
sinne 185 cm:n tienoille.
http://www.who.int/growthref/cht_hfa_girls_z_5_19years.pdf - 9-vuotiaan äiti
mutta paino ei ole.
Lapsella on 10 kiloa ylimääräistä, mikä tuohon pituuteen nähden on valtava määrä. Onhan tyttö pitkä, mutta ei mitenkään epänormaali. Paino on kuin viisi vuotta vanhemmalla.
Oma 9-vuotiaani on 146-senttinen ja painaa saman verran eikä edes ole mitenkään laiha. Urheileva, atleettinen tyttö.
Eli valehtelette itsellenne, jos kuvittelette, ettei lapsi syö liikaa tai väärin muuten.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde232742Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292302- 1482264
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532180Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211792Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3891652Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961586- 2941470
- 1331418
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131409