Esirukousten lukija...

Mammukka08

Pidämme ristiäiset piakkoin ja papin mukaan lapsen isän pitäisi lukea esirukoukset kastetapahtuman alussa - jos suostuu. Isä nyt ei missään nimessä halua moiseen ryhtyä. Kuka nuo mahtaa siinä tapauksessa lukea? Ja onko tämä jokin uusi trendi, kun vanhempani eivät tällaisesta isän roolista olleet kuulleetkaan eikä esim. minun kastetilaisuudessa näin tehty aikoinaan??

6

1632

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on uskovainen

      Teidän pappi on joku muinaisuskovainen. Sitähän se on kun noita uskonnollisia perhejuhlia järjestää ihmiset jotka ei sitten kuitenkaan oikeastaan itse usko.

      Helpompiakin ratkaisuja on.

      Uskooko se miehesi että vauva voi syntyä neitseestä? Että ihminen voi herätä kuolleista? Enkeleihin? Menninkäisiin? ;))

      Jos uskoo ei luulisi rukoilemisen olevan ongelma. Jos ei usko ymmärrän että kokee ongelmaksi eikä halua. Vaan miksi jälkimmäisessä tapauksessa ylipäätään sitten ollaan uskonnollisen yhteisön juhlaa järjestämässä..?

    • oli kans

      papin kanssa kastekeskustelu just viime viikolla, ristiäiset on ens viikolla. Tuo esirukousjuttu on tosiaan melko uutta, ei munkaan ristiäisissä kuulemma sellaisia aikoinaan ollut. Mutta meidän pappi sanoi, että sen esirukouksen lukee "toinen vanhemmista". Eli sä voit itse lukea sen, ellei sun miestä nappaa. Meillä taas mä en kuulu kirkkoon, mutta mies kuuluu ja hän kasteen lapselle halusi, joten luonnollisesti sitten kans lukee itse tuon esirukouksen.

    • papparainen 08

      Sain lukea esirukouksen meidän kolmannen lapsenlapsen ristiäisissä. Hieno tilanne, ja kuitenkin samalla rento ja puhutteleva. Papin kanssa asiasta voi sopiva niin kuin hyvältä tuntuu, lukija voi olla kuka tahansa, mutta kenenkään ei ole pakko.

    • äiti kertaa kaksi

      Meillä pappina molempien lastemme ristiäisissä on ollut "ei himouskovainen" pappi. Tästä esirukouksen lukemisesta hän on kysynyt ja samalla sanonut että jos ei kumpikaan meistä halua niin hän voi lukea. Ja auliisti annoimme papin lukea:)
      Kannattaisi varmaan papilta kysyä voisko hän lukea tai sitten vaihtaa "rennompaan" pappiin.

    • kastettavaksi?

      Miksi tahdotte liittää lapsenne seurakunnan jäseneksi, jos esirukouksen lukeminen on noin vastenmielistä?

      Esirukous ei ole lapsen isän tai äidin taidonnäyte tai esitys, vaan se on RUKOUS teidän pienen vauvanne ja teidän koko perheenne puolesta, kiitos siitä, että olette saaneet hänet elämäänne.

    • vastaan tähän

      Olen itse pappi. Tuo esirukousvaihtoehto tuli tähän uuteen Kirkollisten toimituksen kirjaan vuonna 2005, mutta on sitä jotkut papit käyttäneet ennen sitäkin. Nyt se kuitenkin on yleistynyt käytössä, kun kerran papilla on valmis rukous kirjassa. Itse aina painotan vanhemmille kastekeskustelussa sitä, että tällainen lukutehtävä on täysin vapaa-ehtoinen. Siis kenenkään muun kuin papin ei ole pakko lukea kastetilaisuudessa mitään. Tämä esirukous, jossa on useita lukijoita on vain yksi tapa hoitaa esirukous. Toinen tapa on se, että pappi lukee sen kokonaan. Kolmas on se, että esirukouksessa on mukana esim. isovanhempi tai kummi papin lisäksi. Missään tapauksessa papin ei tulisi esittää vanhemille aisaa noin, että sinä luet tämän. Vaan esittää, että kastekaavasssa on tällainen mahdollisuus, että jos te haluatte olla näin mukana, voitte lukea esirukouksessa vanhemman rukouksen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      108
      7776
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2862
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2452
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      119
      2175
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1835
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1599
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1446
    8. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1444
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1405
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1364
    Aihe