Esirukousten lukija...

Mammukka08

Pidämme ristiäiset piakkoin ja papin mukaan lapsen isän pitäisi lukea esirukoukset kastetapahtuman alussa - jos suostuu. Isä nyt ei missään nimessä halua moiseen ryhtyä. Kuka nuo mahtaa siinä tapauksessa lukea? Ja onko tämä jokin uusi trendi, kun vanhempani eivät tällaisesta isän roolista olleet kuulleetkaan eikä esim. minun kastetilaisuudessa näin tehty aikoinaan??

6

1710

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on uskovainen

Teidän pappi on joku muinaisuskovainen. Sitähän se on kun noita uskonnollisia perhejuhlia järjestää ihmiset jotka ei sitten kuitenkaan oikeastaan itse usko.

Helpompiakin ratkaisuja on.

Uskooko se miehesi että vauva voi syntyä neitseestä? Että ihminen voi herätä kuolleista? Enkeleihin? Menninkäisiin? ;))

Jos uskoo ei luulisi rukoilemisen olevan ongelma. Jos ei usko ymmärrän että kokee ongelmaksi eikä halua. Vaan miksi jälkimmäisessä tapauksessa ylipäätään sitten ollaan uskonnollisen yhteisön juhlaa järjestämässä..?

• oli kans

papin kanssa kastekeskustelu just viime viikolla, ristiäiset on ens viikolla. Tuo esirukousjuttu on tosiaan melko uutta, ei munkaan ristiäisissä kuulemma sellaisia aikoinaan ollut. Mutta meidän pappi sanoi, että sen esirukouksen lukee "toinen vanhemmista". Eli sä voit itse lukea sen, ellei sun miestä nappaa. Meillä taas mä en kuulu kirkkoon, mutta mies kuuluu ja hän kasteen lapselle halusi, joten luonnollisesti sitten kans lukee itse tuon esirukouksen.

• papparainen 08

Sain lukea esirukouksen meidän kolmannen lapsenlapsen ristiäisissä. Hieno tilanne, ja kuitenkin samalla rento ja puhutteleva. Papin kanssa asiasta voi sopiva niin kuin hyvältä tuntuu, lukija voi olla kuka tahansa, mutta kenenkään ei ole pakko.

• äiti kertaa kaksi

Meillä pappina molempien lastemme ristiäisissä on ollut "ei himouskovainen" pappi. Tästä esirukouksen lukemisesta hän on kysynyt ja samalla sanonut että jos ei kumpikaan meistä halua niin hän voi lukea. Ja auliisti annoimme papin lukea:)
      Kannattaisi varmaan papilta kysyä voisko hän lukea tai sitten vaihtaa "rennompaan" pappiin.

• kastettavaksi?

Miksi tahdotte liittää lapsenne seurakunnan jäseneksi, jos esirukouksen lukeminen on noin vastenmielistä?

Esirukous ei ole lapsen isän tai äidin taidonnäyte tai esitys, vaan se on RUKOUS teidän pienen vauvanne ja teidän koko perheenne puolesta, kiitos siitä, että olette saaneet hänet elämäänne.

• vastaan tähän

Olen itse pappi. Tuo esirukousvaihtoehto tuli tähän uuteen Kirkollisten toimituksen kirjaan vuonna 2005, mutta on sitä jotkut papit käyttäneet ennen sitäkin. Nyt se kuitenkin on yleistynyt käytössä, kun kerran papilla on valmis rukous kirjassa. Itse aina painotan vanhemmille kastekeskustelussa sitä, että tällainen lukutehtävä on täysin vapaa-ehtoinen. Siis kenenkään muun kuin papin ei ole pakko lukea kastetilaisuudessa mitään. Tämä esirukous, jossa on useita lukijoita on vain yksi tapa hoitaa esirukous. Toinen tapa on se, että pappi lukee sen kokonaan. Kolmas on se, että esirukouksessa on mukana esim. isovanhempi tai kummi papin lisäksi. Missään tapauksessa papin ei tulisi esittää vanhemille aisaa noin, että sinä luet tämän. Vaan esittää, että kastekaavasssa on tällainen mahdollisuus, että jos te haluatte olla näin mukana, voitte lukea esirukouksessa vanhemman rukouksen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kantaa asetta

Voiko olla koskaan kotelossa lonkalla ase.. Siis ei mikään luvaton ase. Johon on luvat. Esim luottamustoimessa, tai kaup
      Ähtäri
      67
      5800
    2. Mies mitä ajattelet naisista?

Kerro mitä ajatuksia nousee. Mitä naiset sinulle merkitsee? Sana on vapaa.
      Ikävä
      134
      4274
    3. Järkyttävä tieto Purrasta

Purra tapasi nykyisen miehensä täällä. Suomi24:ssä! Tulipa likainen olo. Nyt loppuu tämä roikkuminen tällä palstalla.
      Maailman menoa
      97
      1916
    4. Rakastan sua

Tiedäthän sen ❤️😢
      Ikävä
      63
      1445
    5. Toinen toista

Hyvää sunnuntai huomenta susi rinssiltä 🤴🏼☕❄️⚜️❤️
      Ikävä
      261
      1137
    6. Mitä tunteita tunnet kaivattuasi

Kohtaan?
      Ikävä
      47
      1132
    7. Mikseivät toimittajat vaadi Orpoa vastuuseen lupauksistaan

Missä ne 100.000 uutta työpaikkaa muka ovat? Eivät yhtään missään. Näin sitä Suomessa voi puhua ja luvata mitä sattuu. E
      Maailman menoa
      126
      989
    8. Ajattele, miten häviävän pieni

todennäköisyys on sille, että kaksi tiettyä ihmistä yli viidestä miljoonasta sattuvat tulemaan samalle palstalle ikävöim
      Ikävä
      49
      826
    9. Aavistan tai oikeastaan

tiedän, että olet hulluna minuun. Mutta ilman kommunikointia, tällaisenaan tilanne ja kaikki draama ovat mun näkökulmast
      Ikävä
      31
      753
    10. Pieni vinkki miehelle

Jos haluat, että tapahtuu jotain edistystä, niin kannattaa suoda ajatus sille, että miltä toimintasi näyttää mulle päin.
      Ikävä
      39
      725
    Aihe