Esirukousten lukija...

Mammukka08

Pidämme ristiäiset piakkoin ja papin mukaan lapsen isän pitäisi lukea esirukoukset kastetapahtuman alussa - jos suostuu. Isä nyt ei missään nimessä halua moiseen ryhtyä. Kuka nuo mahtaa siinä tapauksessa lukea? Ja onko tämä jokin uusi trendi, kun vanhempani eivät tällaisesta isän roolista olleet kuulleetkaan eikä esim. minun kastetilaisuudessa näin tehty aikoinaan??

6

1735

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on uskovainen

Teidän pappi on joku muinaisuskovainen. Sitähän se on kun noita uskonnollisia perhejuhlia järjestää ihmiset jotka ei sitten kuitenkaan oikeastaan itse usko.

Helpompiakin ratkaisuja on.

Uskooko se miehesi että vauva voi syntyä neitseestä? Että ihminen voi herätä kuolleista? Enkeleihin? Menninkäisiin? ;))

Jos uskoo ei luulisi rukoilemisen olevan ongelma. Jos ei usko ymmärrän että kokee ongelmaksi eikä halua. Vaan miksi jälkimmäisessä tapauksessa ylipäätään sitten ollaan uskonnollisen yhteisön juhlaa järjestämässä..?

• oli kans

papin kanssa kastekeskustelu just viime viikolla, ristiäiset on ens viikolla. Tuo esirukousjuttu on tosiaan melko uutta, ei munkaan ristiäisissä kuulemma sellaisia aikoinaan ollut. Mutta meidän pappi sanoi, että sen esirukouksen lukee "toinen vanhemmista". Eli sä voit itse lukea sen, ellei sun miestä nappaa. Meillä taas mä en kuulu kirkkoon, mutta mies kuuluu ja hän kasteen lapselle halusi, joten luonnollisesti sitten kans lukee itse tuon esirukouksen.

• papparainen 08

Sain lukea esirukouksen meidän kolmannen lapsenlapsen ristiäisissä. Hieno tilanne, ja kuitenkin samalla rento ja puhutteleva. Papin kanssa asiasta voi sopiva niin kuin hyvältä tuntuu, lukija voi olla kuka tahansa, mutta kenenkään ei ole pakko.

• äiti kertaa kaksi

Meillä pappina molempien lastemme ristiäisissä on ollut "ei himouskovainen" pappi. Tästä esirukouksen lukemisesta hän on kysynyt ja samalla sanonut että jos ei kumpikaan meistä halua niin hän voi lukea. Ja auliisti annoimme papin lukea:)
      Kannattaisi varmaan papilta kysyä voisko hän lukea tai sitten vaihtaa "rennompaan" pappiin.

• kastettavaksi?

Miksi tahdotte liittää lapsenne seurakunnan jäseneksi, jos esirukouksen lukeminen on noin vastenmielistä?

Esirukous ei ole lapsen isän tai äidin taidonnäyte tai esitys, vaan se on RUKOUS teidän pienen vauvanne ja teidän koko perheenne puolesta, kiitos siitä, että olette saaneet hänet elämäänne.

• vastaan tähän

Olen itse pappi. Tuo esirukousvaihtoehto tuli tähän uuteen Kirkollisten toimituksen kirjaan vuonna 2005, mutta on sitä jotkut papit käyttäneet ennen sitäkin. Nyt se kuitenkin on yleistynyt käytössä, kun kerran papilla on valmis rukous kirjassa. Itse aina painotan vanhemmille kastekeskustelussa sitä, että tällainen lukutehtävä on täysin vapaa-ehtoinen. Siis kenenkään muun kuin papin ei ole pakko lukea kastetilaisuudessa mitään. Tämä esirukous, jossa on useita lukijoita on vain yksi tapa hoitaa esirukous. Toinen tapa on se, että pappi lukee sen kokonaan. Kolmas on se, että esirukouksessa on mukana esim. isovanhempi tai kummi papin lisäksi. Missään tapauksessa papin ei tulisi esittää vanhemille aisaa noin, että sinä luet tämän. Vaan esittää, että kastekaavasssa on tällainen mahdollisuus, että jos te haluatte olla näin mukana, voitte lukea esirukouksessa vanhemman rukouksen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oulaisen vaalitulos: Vahva alku, mutta lisää toimia tarvitaan

Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus
      Oulainen
      16
      7180
    2. Pääsiäisen terveiset kaivatullesi

kaivatullesi tähän alas 💕💕
      Ikävä
      199
      2567
    3. Yh:n pihalla aina eri auto

Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan
      Suomussalmi
      106
      2026
    4. En vittujakaan enää välitä sinusta nainen

Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.
      Ikävä
      76
      1548
    5. Exän käytös hämmentää (taas)

Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k
      Sinkut
      191
      1089
    6. Milloin se sitten

On? Se oikea hetki kun kerrot sille naiselle mitä tunnet häntä kohtaan?
      Ikävä
      41
      990
    7. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      46
      969
    8. Miksi sä olet jatkanut tätä näin pitkään?

Kerro tai vaikene iäksi
      Ikävä
      78
      870
    9. Sä tiedät rakas

Mitä toivon. Olisit vain rohkea ❤️
      Ikävä
      45
      739
    10. Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."

Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka
      Tv-sarjat
      7
      728
    Aihe