Marsu eläinkaupasta

marsutintin

Miksi marsua ei saisi ostaa eläinkaupasta?

47

5922

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • örkki

      Totta kai SAA, mutta se ei ole KANNATTAVAA.

      - Eläinkaupasta ostettujen marsujen taustoja harvoin tiedetään. Paperiton marsu on aina risteytys. Näin ei myöskään esimerkiksi syntymäaikaa välttämättä tiedetä tarkkaan. Juuri erään tuttuni eläinkaupasta ostetun marsun iästä valehdeltiin todella paljon ja lääkärillä todettiin, että marsu oli alikehittynyt.

      - Eläinkaupan eläimet voivat olla sairaita, moni eläinkauppa myy niitä vain raha silmissä. Uusi marsunomistaja ei välttämättä näe sairautta. Monesti olen törmännyt tapauksiin, joissa marsulla on huomattu olevan kasvain, ulkoloisia tms vasta kotona.

      - Eläinkauppiaiden tietous marsuista on yleisesti todella huonoa. Suositellaan esim siemensekoituksia ja kerrotaan kanin olevan oiva marsun häkkitoveriksi. Kasvattajalta saa oikeasti ASIANTUNTEVAA neuvoa aina halutessa.

      - Kasvattaja oikeasti välittää eläimistään ja myy ne HYVÄÄN KOTIIN. Eläinkauppa myy eläimet HYVÄLLE OSTAJALLE.

      - Eläinkauppa on helppo ja nopea tapa hankkia lemmikki. Huonoahan siinä on se, että marsuista ei saateta tietää juuri mitään ja näin ne kärsivät huonosta hoidosta. Jos ei jaksa nähdä vaivaa ja hankkia eläin kasvattajalta, tuskin on valmis eläintenpidon haasteisiin.

      - Eläinkaupoissa on yleensä kalliimpaa.

      - Moni eläinkauppa valehtelee marsuista, kunhan ne saadaan myytyä.

      - Kasvattaja ei kasvata marsuja rahan takia (se nyt on selvää ettei marsukasvatuksella todellekaan voi tehdä voittoa). Eläinkauppa myy eläimiä rahan ja imagon vuoksi.

      - Moni eläinkuappa hankkii eläimensä tukusta. Tukut ovat siis paikkoja, jossa eläimiä on valtavat määrät ja niitä astutellaan miten sattuu ja pidetään hengissä mahdollisimman vähällä.
      Esim tässä kuva http://i185.photobucket.com/albums/x4/voordematties/IMG_4762-1.jpg

      Itse en IKINÄ ostaisi eläinkaupasta. Kasvattajalta hankkiminen on turvallisempaa, niiltä saa aina neuvoa ja opastusta sekä sukutaulun, usein myös pussin tuttua ruokaa ja alennuslipukkeen näyttelyihin.

      Jotkut eläinkaupat saattavat ottaa marsuja kasvattajilta, mutta oikeasti hyvä kasvattaja ei myy eläimiään eläinkauppaan.

      • eläin hullu

        mut siis jos on ostamas marsun, niin miten voi ostaa sen marsun jos ei eläinkaupasta? mun mielestä eläin kauppa on kaikista turvallisin paikka ostaa marsu, koska, tietää että siltä ei oo kohdeltu kaltoin ja jos ostaa joltain valmiiks kasvattaneelta niin ei tiiä mimmonen tausta niil on. :)


      • m&g

        En tarkoita ettenkö olisi kanssasi eri mieltä, mutta on myös olemassa hyviä ja asiantuntevia eläinkauppoja. Esimerkiksi ostimme kaksi poikagerbiiliä Jyväskylän karvakorvista, jotka ovat rotugerbiilejä. Myyjä kertoi meille paljon hodosta ja saimme hoitoohjeet.

        En kannata marsun ostoa eläinkaupasta, mutta joihinkin kauppoihin voi luottaa. Piste.


      • örkki
        m&g kirjoitti:

        En tarkoita ettenkö olisi kanssasi eri mieltä, mutta on myös olemassa hyviä ja asiantuntevia eläinkauppoja. Esimerkiksi ostimme kaksi poikagerbiiliä Jyväskylän karvakorvista, jotka ovat rotugerbiilejä. Myyjä kertoi meille paljon hodosta ja saimme hoitoohjeet.

        En kannata marsun ostoa eläinkaupasta, mutta joihinkin kauppoihin voi luottaa. Piste.

        Siinä mielssä olen kanssasi samaa mieltä, että toki on eläinkauppoja jotka oikeasti osaavat hommansa. Kyse onkin siitä, ettei varsinkaan uusi marsuhomistaja osaa sanoa millainen hyvä eläinkauppa on. Joten miksi ottaa sitä riskiä.


      • m&g
        örkki kirjoitti:

        Siinä mielssä olen kanssasi samaa mieltä, että toki on eläinkauppoja jotka oikeasti osaavat hommansa. Kyse onkin siitä, ettei varsinkaan uusi marsuhomistaja osaa sanoa millainen hyvä eläinkauppa on. Joten miksi ottaa sitä riskiä.

        En sanonutkaan että kannattaisi ottaa riskiä.


      • örkki
        m&g kirjoitti:

        En sanonutkaan että kannattaisi ottaa riskiä.

        En minäkään sanonut että sä olisit sanonut! :-D

        Ilmaisin vain yleisesti että sitä riskiä ei kannata ottaa.

        Sry oli pakko vääntää viimeinen rautalanka >:D


      • :X !
        örkki kirjoitti:

        En minäkään sanonut että sä olisit sanonut! :-D

        Ilmaisin vain yleisesti että sitä riskiä ei kannata ottaa.

        Sry oli pakko vääntää viimeinen rautalanka >:D

        ??? XD


      • noissa

        kuvissa nyt niin ihmellistä oli?
        Tollasissa pienissä häkeissä ne on eläinkaupoissakin, kaikki on varmaan nähnyt.
        Jotkut varmaan pitää kotonaankin huonommissa oloissa. Kuvissa näytti olevan vettä ja heinää, eikä ne onneks asu siellä koko elämäänsä.


      • jokuvaan654765
        noissa kirjoitti:

        kuvissa nyt niin ihmellistä oli?
        Tollasissa pienissä häkeissä ne on eläinkaupoissakin, kaikki on varmaan nähnyt.
        Jotkut varmaan pitää kotonaankin huonommissa oloissa. Kuvissa näytti olevan vettä ja heinää, eikä ne onneks asu siellä koko elämäänsä.

        ainakin ensimmäiset kuvat olivat todella pahoja!! Miksi marsuja risteytetään enemmän ja enemmän kun ei niitä kuitenkaan niin paljon mistään tukusta osteta! Todella typerää..


      • marsunnäkökulma9

        ...MARSUJEN PARASTA!!!

        Miettikääpä, että

        -marsut, jotka on esim. kasvattajalla ja hyvissä eläinkaupoissa niillä on hyvät oltavat.

        MUTTA:

        -jos ostaa jostain eläinkaupasta, jossa marsut on ahtaasti, elää niukasti, voi hunosti, (JOKA SIIS ON LÄHES AINA VAIN HETKELLISTÄ olosuhteiden vuoksi)
        -->
        JUURI SINÄ VOIT PELASTAA jonkun hunoissa olosuhteissa elävän marsun ELÄMÄN.

        ELI SIIS:

        -älä ajattele liian yksinkertaisesti: "Haluan marsun kasvattajalta, koska eläinkaupan marsuilla on hunot oltavat, jätän ne sinne kärsimään, ja ostan marsun kasvattajalta :)"

        VAAN:

        -"voi noita marsu parkoja. Ostan (esim.) kaksi, kesytän ne omistajaansa (marsu kesyyntyy nopeasti, kun tunnistaa omistajansa joka esim. antaa niille ruokaa) annan onnellisen elämän, ja olen tyytyuväinen, koska taas kaksi onnetonta marsua saivat onnellisen elämän :)"

        ps. harvalla marsulla on mitään sairautta, jos vaan viitsit ennen ostoa edes jotenkin tutkia sen. ohjeet saat marsukirjoista. että sellaista


      • marsunnäkökulma9
        marsunnäkökulma9 kirjoitti:

        ...MARSUJEN PARASTA!!!

        Miettikääpä, että

        -marsut, jotka on esim. kasvattajalla ja hyvissä eläinkaupoissa niillä on hyvät oltavat.

        MUTTA:

        -jos ostaa jostain eläinkaupasta, jossa marsut on ahtaasti, elää niukasti, voi hunosti, (JOKA SIIS ON LÄHES AINA VAIN HETKELLISTÄ olosuhteiden vuoksi)
        -->
        JUURI SINÄ VOIT PELASTAA jonkun hunoissa olosuhteissa elävän marsun ELÄMÄN.

        ELI SIIS:

        -älä ajattele liian yksinkertaisesti: "Haluan marsun kasvattajalta, koska eläinkaupan marsuilla on hunot oltavat, jätän ne sinne kärsimään, ja ostan marsun kasvattajalta :)"

        VAAN:

        -"voi noita marsu parkoja. Ostan (esim.) kaksi, kesytän ne omistajaansa (marsu kesyyntyy nopeasti, kun tunnistaa omistajansa joka esim. antaa niille ruokaa) annan onnellisen elämän, ja olen tyytyuväinen, koska taas kaksi onnetonta marsua saivat onnellisen elämän :)"

        ps. harvalla marsulla on mitään sairautta, jos vaan viitsit ennen ostoa edes jotenkin tutkia sen. ohjeet saat marsukirjoista. että sellaista

        Ostan aina jonkun hyvin onnettoman marsun (jonka tietenkin tutkin ettei sillä sentään mitään näkyvää sairautta ole), 3 marsuistani on niin kesyjä, että on mökillä vapaana pihalla monta tuntia, ja kun kutsun he tulevat. Valitkaa surkeissa oloissa olevat marsut, ja tehkää heidän elämä onnelliseksi!


      • Anonyymi
        marsunnäkökulma9 kirjoitti:

        ...MARSUJEN PARASTA!!!

        Miettikääpä, että

        -marsut, jotka on esim. kasvattajalla ja hyvissä eläinkaupoissa niillä on hyvät oltavat.

        MUTTA:

        -jos ostaa jostain eläinkaupasta, jossa marsut on ahtaasti, elää niukasti, voi hunosti, (JOKA SIIS ON LÄHES AINA VAIN HETKELLISTÄ olosuhteiden vuoksi)
        -->
        JUURI SINÄ VOIT PELASTAA jonkun hunoissa olosuhteissa elävän marsun ELÄMÄN.

        ELI SIIS:

        -älä ajattele liian yksinkertaisesti: "Haluan marsun kasvattajalta, koska eläinkaupan marsuilla on hunot oltavat, jätän ne sinne kärsimään, ja ostan marsun kasvattajalta :)"

        VAAN:

        -"voi noita marsu parkoja. Ostan (esim.) kaksi, kesytän ne omistajaansa (marsu kesyyntyy nopeasti, kun tunnistaa omistajansa joka esim. antaa niille ruokaa) annan onnellisen elämän, ja olen tyytyuväinen, koska taas kaksi onnetonta marsua saivat onnellisen elämän :)"

        ps. harvalla marsulla on mitään sairautta, jos vaan viitsit ennen ostoa edes jotenkin tutkia sen. ohjeet saat marsukirjoista. että sellaista

        Olen aivan samaa mieltä


    • Kaipaava!

      Ei kannattaisi ottaa riskejä,osta mielummin kasvattajalta. Mielestäni kovin monessa eläin kaupassa ei marsuja esim,kästellä yhtä hyvin. Ja saat muutenkin parempaa tietoa kasvattajalta :)


      Suosittelen!

      • tuo on pikkasen yli liiotte...

        Olen itse ostanu kaikki nämä viisi marsua jotka minulla on niin eläin kaupasta ja ei ole tullut mitään sairauksia tai muutakaan ongelmia! Ja kaksi ihan puhdas rotuisia marsuja! muut ovat kyllä risteyttettyjä,mutta en ole mihinkään näyttelyyn viemässäkään! Tässä on vähän jännät päivät menossa kun marsuni vuottaa pentuja!=) suloisia varmasti tulee!


      • jepulidjee
        tuo on pikkasen yli liiotte... kirjoitti:

        Olen itse ostanu kaikki nämä viisi marsua jotka minulla on niin eläin kaupasta ja ei ole tullut mitään sairauksia tai muutakaan ongelmia! Ja kaksi ihan puhdas rotuisia marsuja! muut ovat kyllä risteyttettyjä,mutta en ole mihinkään näyttelyyn viemässäkään! Tässä on vähän jännät päivät menossa kun marsuni vuottaa pentuja!=) suloisia varmasti tulee!

        minä ostin eläinkaupasta mun marsulle kamun(mun frendi oli mun mukana)heti seuraavana päivänä kun me katottiin sitä me löydettiin sen nahasta haava.siitä vuoti mätää, joka haisi pahalle.sen entinen kaveri joka oli sen kaa samassa häkissä oli varmaan purru sitä.haava saatiin kuntoon mutta marsu syö omaa turkkiaan.auttakaa!!!! mä oon kahtonut netistä, mutta ei hajuakaan ja oon lukenu kirjoja tuhansittain eikä sieltäkään mitään löytynyt.aion soittaa seuraavaksi eläinlääkärille....


      • Lunac
        jepulidjee kirjoitti:

        minä ostin eläinkaupasta mun marsulle kamun(mun frendi oli mun mukana)heti seuraavana päivänä kun me katottiin sitä me löydettiin sen nahasta haava.siitä vuoti mätää, joka haisi pahalle.sen entinen kaveri joka oli sen kaa samassa häkissä oli varmaan purru sitä.haava saatiin kuntoon mutta marsu syö omaa turkkiaan.auttakaa!!!! mä oon kahtonut netistä, mutta ei hajuakaan ja oon lukenu kirjoja tuhansittain eikä sieltäkään mitään löytynyt.aion soittaa seuraavaksi eläinlääkärille....

        Käytä marsua pikaisesti eläinlääkärillä mahdollisuuden mukaan. Suosittelen ehkä pitämään sen erillään siitä toisesta marsusta. Jos on jtn tarttuvaa niin se voi tarttua...

        Itse ostin marsuni luotettavasta eläin kaupasta... ostin sieltä edes menneen marsuni... Sinne tuodaan eläimiä kotoa ja ne hoitaa niitä siellä kaupassa kuin omiaan... Joten on luotettavat eläinkaupatkin joskus kannattavia...


      • jepulidjee
        Lunac kirjoitti:

        Käytä marsua pikaisesti eläinlääkärillä mahdollisuuden mukaan. Suosittelen ehkä pitämään sen erillään siitä toisesta marsusta. Jos on jtn tarttuvaa niin se voi tarttua...

        Itse ostin marsuni luotettavasta eläin kaupasta... ostin sieltä edes menneen marsuni... Sinne tuodaan eläimiä kotoa ja ne hoitaa niitä siellä kaupassa kuin omiaan... Joten on luotettavat eläinkaupatkin joskus kannattavia...

        hei kiitti paljon.:D

        kerkesin lukee tän viestin vasta tänää..

        ihottuma ym. on jo parantunu mut toinen marsu jo sairastaa sit.:( käytetään varmaa tänään eläinlääkärillä...


      • hahahahahahha
        jepulidjee kirjoitti:

        hei kiitti paljon.:D

        kerkesin lukee tän viestin vasta tänää..

        ihottuma ym. on jo parantunu mut toinen marsu jo sairastaa sit.:( käytetään varmaa tänään eläinlääkärillä...

        minä ostin eläinkaupasta marsun sillä ei ollut mitään paitsi että se oli vähän arka mutta kyllähän kaikki marsut on kun tulee uuteen paikkaan. Ostin toisen marsun kasvattajaltakin niin se pissis heti lattialle =) Mutta mun eläinkaupasta ostettu marsu kuoli KOSKA se synnytti liian nopeasti uudelleen mutta huomenna tai ylihuomenna saan uuden =) niin eläinkaupasta kannattaa ostaa koska ne on yleensä ihanempia ja sitten ei tarvi ettiä niin kauaa hyvää kasvattajaa. Mutta kyllähän kasvattajaltakin voi ostaa marsun mutta jos vaikka asuu tampereella niin siellä ei löydy paljoo kasvattajaa joka myis marsuja kannattaa ostaa eläinkaupasta. Ainakin mun sanoillani kannattaa koska ne on vilkkaampia eläinkaupassa kun kasvattajalla. Mulla on tällä hetkellä marsu ja koira,Saan vielä toisen marsun kaveriksi ettei se rupee oleen niinkuin yksin se ei olisi kivaa kun kattoo kun toinen mököttää nurkassa eikä ole ketään leikkikaveria =( Sitten mulle alko tuleen päähän hmm... Pitäiskö tolle ostaa kaveri kun se mököttää koko aika nurkassa ja niin päätin ostaa tyttö marsun mun poika marsulle kaveriksi =) Sitten aion tehdä niittenkaa poikasia tai en minä nyt tee vaan ne tekee =) ja myyn varmaan jotkut ja säästän VARMAAN yhden marsunpoikasen , voin kertoa koirastanikin =) se on SEKAROTUINEN ja on vielä 10kk ja on hyvä pelastuskoira se tulee ihan hulluks jos joku menee veteen sitten se haluaa mennä pelastamaan vaikka jos tuntematon ihminen menee sinne se ryntää heti veteen ja koittaa pelastaa uimarin =) Arvaas nolottaisko. sitten sillä on musta kuono ja muuten ihan IHANA =) mulla oli eka 1 poikamarsu mutta se kuoli kun se tippu sylistä ja sitten sain toisen poikamarsun, Ostin tyttömarsun ja sitten tyttömarsu kuoli ja saan taas uuden tyttömarsun... =) minun elämäni on minulla ollut muuten 2 hamsua mutta en jaksa kertoa niitten elämästä =)


      • -veine
        hahahahahahha kirjoitti:

        minä ostin eläinkaupasta marsun sillä ei ollut mitään paitsi että se oli vähän arka mutta kyllähän kaikki marsut on kun tulee uuteen paikkaan. Ostin toisen marsun kasvattajaltakin niin se pissis heti lattialle =) Mutta mun eläinkaupasta ostettu marsu kuoli KOSKA se synnytti liian nopeasti uudelleen mutta huomenna tai ylihuomenna saan uuden =) niin eläinkaupasta kannattaa ostaa koska ne on yleensä ihanempia ja sitten ei tarvi ettiä niin kauaa hyvää kasvattajaa. Mutta kyllähän kasvattajaltakin voi ostaa marsun mutta jos vaikka asuu tampereella niin siellä ei löydy paljoo kasvattajaa joka myis marsuja kannattaa ostaa eläinkaupasta. Ainakin mun sanoillani kannattaa koska ne on vilkkaampia eläinkaupassa kun kasvattajalla. Mulla on tällä hetkellä marsu ja koira,Saan vielä toisen marsun kaveriksi ettei se rupee oleen niinkuin yksin se ei olisi kivaa kun kattoo kun toinen mököttää nurkassa eikä ole ketään leikkikaveria =( Sitten mulle alko tuleen päähän hmm... Pitäiskö tolle ostaa kaveri kun se mököttää koko aika nurkassa ja niin päätin ostaa tyttö marsun mun poika marsulle kaveriksi =) Sitten aion tehdä niittenkaa poikasia tai en minä nyt tee vaan ne tekee =) ja myyn varmaan jotkut ja säästän VARMAAN yhden marsunpoikasen , voin kertoa koirastanikin =) se on SEKAROTUINEN ja on vielä 10kk ja on hyvä pelastuskoira se tulee ihan hulluks jos joku menee veteen sitten se haluaa mennä pelastamaan vaikka jos tuntematon ihminen menee sinne se ryntää heti veteen ja koittaa pelastaa uimarin =) Arvaas nolottaisko. sitten sillä on musta kuono ja muuten ihan IHANA =) mulla oli eka 1 poikamarsu mutta se kuoli kun se tippu sylistä ja sitten sain toisen poikamarsun, Ostin tyttömarsun ja sitten tyttömarsu kuoli ja saan taas uuden tyttömarsun... =) minun elämäni on minulla ollut muuten 2 hamsua mutta en jaksa kertoa niitten elämästä =)

        Tampereella on ainakin yksi kasvattaja, ja toisen kasvattajan sivuilla lukee että kuljetus mahdollista Tampereelle. Että se ettei omalla paikkakunnallaan 20km:n säteellä olekaan mitään suurella kaupan seinällä mainostanutta kasvattajaa, ei ole syy ostaa marsua eläinkaupasta. Melko usein eläinkauppamarsut ovat tukkumarsuja Ruotsista, niillä voi olla sairauksia, sukusiitosta ja muita ongelmia.
        Eräät eläinkaupat ottavat marsuja myyntiin vain virallisilta/epävirallisilta kasvattajilta, näitä liikkeitä voi kyllä tukea ostamalla marsunsa sieltä, siinä mukana saa yleensä sukutiedot, rek. paperit jos marsu on rekattu ja kasvattajan yhteystiedot.
        Eläinkauppamarsut ovat lähes poikkeuksetta kalliimpia kuin kasvattajalta ostetut, eläinkaupassa naarasmarsun hinta on yleensä siinä 70€ kieppeillä, kasvattajalta saa naarasmarsuja (ilmaiseksikin, ts. sijoitukseen) 10-45€ hintaan väristä, rodusta ja iästä riippuen.


      • Omat marsut sitä kautta
        -veine kirjoitti:

        Tampereella on ainakin yksi kasvattaja, ja toisen kasvattajan sivuilla lukee että kuljetus mahdollista Tampereelle. Että se ettei omalla paikkakunnallaan 20km:n säteellä olekaan mitään suurella kaupan seinällä mainostanutta kasvattajaa, ei ole syy ostaa marsua eläinkaupasta. Melko usein eläinkauppamarsut ovat tukkumarsuja Ruotsista, niillä voi olla sairauksia, sukusiitosta ja muita ongelmia.
        Eräät eläinkaupat ottavat marsuja myyntiin vain virallisilta/epävirallisilta kasvattajilta, näitä liikkeitä voi kyllä tukea ostamalla marsunsa sieltä, siinä mukana saa yleensä sukutiedot, rek. paperit jos marsu on rekattu ja kasvattajan yhteystiedot.
        Eläinkauppamarsut ovat lähes poikkeuksetta kalliimpia kuin kasvattajalta ostetut, eläinkaupassa naarasmarsun hinta on yleensä siinä 70€ kieppeillä, kasvattajalta saa naarasmarsuja (ilmaiseksikin, ts. sijoitukseen) 10-45€ hintaan väristä, rodusta ja iästä riippuen.

        Omat marsuni ovat eläinkaupasta- sain paljon asiantuntevaa tietoa, risteytysmarsuja ovat, mutta syntymäajat ovat tiedossa ja kyseiset palleroiset eivät ole tukkueläimiä vaan yksityiseltä henkilöltä tulleita. Kun marsuja ruvettiin pohtimaan ja kävin ko. liikeestä niiden saatavuudesta kysymässä niin eivät todellakaan olleet heti mistään tukusta tilaamassa vaan kertoivat myös että heille tosiaan tulee myös yksityisiltä henkilöiltä marsuja. Kyseinen eläinkauppa tarjoaa palveluinaan myös kynsien leikkausta, eläimiä ei pidetä kaiken aikaa häkeissä vaan pääsevät jaloittelemaankin aika ajoin ja "yhteistyökumppanina" (en tiedä mitä termiä itse käyttäisivät) toimii yksityinen eläinlääkäri. Näen myös faunattaret kohtalaisen pätevinä eläinkauppoina.
        Ei miun mielestä pätevien eläinkauppojen tukemisessa ole mitään pahaa. Hyvän ja huonon eläinkaupan erottaa myös melko helposti- juurikin onko tietoa syntymäajoista, jos kyselee niin millaista tietoa kauppiailla on elämistä, miten eläimiä kaupassa "säilytetään" ja voi vaikka kysyä mitä kuivaruokaa suosittelisivat ja testata sillä et mitä myyjä heittää eteen. :)


      • -veine
        Omat marsut sitä kautta kirjoitti:

        Omat marsuni ovat eläinkaupasta- sain paljon asiantuntevaa tietoa, risteytysmarsuja ovat, mutta syntymäajat ovat tiedossa ja kyseiset palleroiset eivät ole tukkueläimiä vaan yksityiseltä henkilöltä tulleita. Kun marsuja ruvettiin pohtimaan ja kävin ko. liikeestä niiden saatavuudesta kysymässä niin eivät todellakaan olleet heti mistään tukusta tilaamassa vaan kertoivat myös että heille tosiaan tulee myös yksityisiltä henkilöiltä marsuja. Kyseinen eläinkauppa tarjoaa palveluinaan myös kynsien leikkausta, eläimiä ei pidetä kaiken aikaa häkeissä vaan pääsevät jaloittelemaankin aika ajoin ja "yhteistyökumppanina" (en tiedä mitä termiä itse käyttäisivät) toimii yksityinen eläinlääkäri. Näen myös faunattaret kohtalaisen pätevinä eläinkauppoina.
        Ei miun mielestä pätevien eläinkauppojen tukemisessa ole mitään pahaa. Hyvän ja huonon eläinkaupan erottaa myös melko helposti- juurikin onko tietoa syntymäajoista, jos kyselee niin millaista tietoa kauppiailla on elämistä, miten eläimiä kaupassa "säilytetään" ja voi vaikka kysyä mitä kuivaruokaa suosittelisivat ja testata sillä et mitä myyjä heittää eteen. :)

        Juurikin nämä Faunatar-liikkeet ovat yleensä melko hyvämaineisia ja eläimistä huolehtivia, itse ollessani yhteydessä erääseen Faunattareen sanoivat että hankkivat marsunsa epäviralliselta kasvattajalta, eli eivät ota mitä tahansa perheiden sisarusmarsujen vahinkopoikueita tai tukkumarsuja myyntiin, ja liikkeet myyvät myös yleisesti ottaen hyviä marsunruokia, kuten Altromin ja Oxbow. Joka Faunatar ei välttämättä silti ole yhtä hyvä, mutta oman kokemukseni mukaan yksi parhaimmista eläinkauppaketjuista (muita ketjuja en viitsi mainita..).


      • jeijee0547
        jepulidjee kirjoitti:

        minä ostin eläinkaupasta mun marsulle kamun(mun frendi oli mun mukana)heti seuraavana päivänä kun me katottiin sitä me löydettiin sen nahasta haava.siitä vuoti mätää, joka haisi pahalle.sen entinen kaveri joka oli sen kaa samassa häkissä oli varmaan purru sitä.haava saatiin kuntoon mutta marsu syö omaa turkkiaan.auttakaa!!!! mä oon kahtonut netistä, mutta ei hajuakaan ja oon lukenu kirjoja tuhansittain eikä sieltäkään mitään löytynyt.aion soittaa seuraavaksi eläinlääkärille....

        Oisko kannattanu kaupas ennen ostoo VÄHÄ niiku tutkii se marsu tai jotain, ja sit oisit valittanu niille et sillä on haava, ja et et osta sitä, ja et teillä on tosi huonoissa oltavissa marsut, ja et nii sei sais olla...


      • jeijee0547
        jeijee0547 kirjoitti:

        Oisko kannattanu kaupas ennen ostoo VÄHÄ niiku tutkii se marsu tai jotain, ja sit oisit valittanu niille et sillä on haava, ja et et osta sitä, ja et teillä on tosi huonoissa oltavissa marsut, ja et nii sei sais olla...

        ... SILLE JONKA MARSULLA OLI SE HAAVA! en muistanu laittaa sitä "vastaa" :D


      • jeijee0547
        jeijee0547 kirjoitti:

        ... SILLE JONKA MARSULLA OLI SE HAAVA! en muistanu laittaa sitä "vastaa" :D

        "teillä on tosi huonos kunnos marsut" tarkotti et sillä eläinkaupalla on jotkut marsut hunossa kunnossa, ei et teijän kotona oius ollu XD


      • rusettimarsu-
        jeijee0547 kirjoitti:

        Oisko kannattanu kaupas ennen ostoo VÄHÄ niiku tutkii se marsu tai jotain, ja sit oisit valittanu niille et sillä on haava, ja et et osta sitä, ja et teillä on tosi huonoissa oltavissa marsut, ja et nii sei sais olla...

        Öö... totanoin, se haava on ihan hyvin voinut tulla jos joku toinen marsu on purrut sitä jossain pienessä kinassa? Ei se ole eläinkaupan vika jos marsulla on haava. Älkää jaksako aina syyllistää eläinkauppaa ja sen työntekijöitä.


    • Jepjuurinäin-91

      jotkut täällä ajattelavat kyllä hyvin lyhyesti. ensinnäkin jos eläinkaupasta ostaa marsunsa siksi että "sillä on niin huonot oltavat" niin ette varmaan ajatellut että sinne tulee sitten heti uusia kärsimään. Ilmoittakaa eläinsuojelulle mielummin.
      Tiedän että viestit ovat vanhoja, mutta vieläkin ihmiset kuitenkin lukevat näitä.

      • hfyu

        Juuri näin


    • rusettimarsu-

      Marsun voi ihan hyvin ostaa eläinkaupasta. Useimmissa eläinkaupoissa marsuille syötetään pellettejä, jotka ovat hyvää ravintoa marsuille. Lisäksi eläinkaupassa marsuja yleensä kohdellaan hyvin. Tietysti jos haluat näyttelymarsun kannattaa kallistua kasvattajan puoleen, mutta jos kotimarsu riittää niin eläinkauppa on ihan hyvä paikka ostaa marsu.

    • kasvat. voi huono

      Mun kaksi marsua, joista toinen on tiineenä, ovat molemmat ostettu samasta eläinkaupasta(eivät silti ole sisarukset) ja niillä ei ole mitään sairauksia. No, kyllä niiden sukutaulut ja sellaiset puuttuu ja niitten molempien suvussa on karkeaa ja rusettia vaikka ovatkin molemmat sileitä. Ja tämä eläinkauppa on ihan luotettava, se on perhe yritys(ei oman perheeni XD) kaikki siellä olevat lemmikit ovat jonkun johtajan sukulaisen kasvatteja. Syntymien päivämäärän tietävät, mutta minuutilleen eivät osaa sanoa. Kuitenkin se on ihan hyvä kauppa ja marsuilla näyttää olevan siellä kivaa ja muillakin eläimillä on hyvät tilat ja muut. Ja kasvattajakin voi olla huono! Kasvattajakin saattaa olla todella huono, joten ei niihinkään tarvitse luottaa. Ostin kanini kasvattajalta, jonka nyt osaan todeta huonoksi. Ja marsuni maksoivat vain 50 e eivätkä mitään 70 e.

    • Eerika

      Mä oon ostamassa kahta marsua enkä nyt tiiä et ostaisinko eäinkaupasta vai kasvattajalta, mutta koti marsuiksi marsut olisivat vain tulossa, eli en aijo viedä näyttelyihin.

    • Mewuel

      Kasvattajalta mäkin oon ostamassa syksyllä kaks possua.
      Kaikki eläinkaupat eivät ole ahtaita ja ''huonoja''! esim. itiksen Faunattaressa marsuilla on oikein mukavat olot. Tosin en tiedä saavatko ne jaloitella siellä häkin ulkopuolella.

    • :)

      Itse ostin marsuni viikko sitten eläinkaupasta jolla ei ole paras mahdollinen maine. Pikku palleroni on todella reipas ja tykkää ihmisten seurasta, ei mitään valittamista. :) Eläinkaupasta saatiin hyvät hoito-ohjeet ja mahollisuus soittaa koska vain kauppaan ja kysyä apua jos tarvitsee. Saimme myös tietää marsun tämän hetkisen iän ja syntymäajan vaikkei nyt mitään sukutauluja tullutkaan. Ja tämä marsu siis tullut ihan yksityiseltä kyseiseen eläinkauppaan. Kyllä niitä hyviäkin marsuja eläinkaupasta saa. (: Päätimpä nyt sitten paljastaa kaupan nimen, eli siis Puutorin akvaario kyseessä

    • Kuik

      Itse ostin myös Puutorin akvaariosta kaksi marsuani. Syntymäaikaa en saanut tietää, ja ainut "viite" siihen oli että "Nää on tullu just tänään luovutusikään" ja siinä se sit olikin.

      Tosin säälitti kyllä ne fretti-parat siellä kun oli tyhjässä terraariossa, ei ruokaa, ei vettä, ei heinää, vain vähän purua!-.-

      Molemmat marsut on ihan reippaita ja suloisia

    • Vähän tietoa :)

      Hei! Ajattelin ostaa marsuni eläinkaupasta, koska siellä oli ainakin todella tilava häkki ja vettä, ruoka pellettejä ja heinää. Marsut olivat todella suloisia kolme veljestä :) eikö se ole ihan suositeltavaa ostaa kaupasta jossa niillä vaikutti olevan hyvät oltavat? Kiitos jo vastauksistanne! :)

    • Qui

      Tämä ei mielestäni ole ihan yksiselitteinen juttu. Ensimmäisen näistä nykyisistä marsuistani ostin Keskustan Eläinkaupasta Kalevankadulta Helsingistä, ja he tekevät yhteistyötä kasvattajien kanssa. Marsun mukana tulivat sen paperit kasvattajalta, kasvattajan yhteystiedot, hoito-ohjeet ja eläinlääkärin yhteystiedot.

      Ostin sille sitten kaverin suoraan kasvattajalta, en saanut siitä mitään papereita, ja muutenkin juttu oli jotenkin hämärä. Eivät päästäneet minua edes olohuoneen puolelle, että olisin nähnyt muut marsut, vaan tutustuminen marsujen kesken ja kauppa hoidettiin eteisessä. Myöhemmin sitten selvisi, että marsu-parka oli ilmeisesti ollut välillä rääkättävänä jossain lapsiperheessä ja sitten palannut kasvattajalle. Olen nyt yrittänyt terapoida sitä puolisen vuotta, nyt se on alkanut hieman rohkaistua ja kerätä itseluottamusta eikä ole enää koko ajan paniikissa.

      Luotettava ja tasokas eläinkauppa tuntee hyvämaineiset kasvattajat ja osaa asioida heidän kanssaan paremmin kuin kokematon marsunostaja. Pitää vain löytää ensin se luotettava ja tasokas eläinkauppa.

    • Vähän tietoa :)

      Kiitti vastauksesta! Mut kuitenkaan en tiedä että saako ne nyt jalotella häkin ulkopuolella mut ihan hyvän kokoinen häkki oli mun mielestä ja oli niillä puumökkikin siel :) ostin entiset gerbiilini samasta kaupasta eikä mitään vikaa ollut! Sain syntymäajat kummallekkin koska gerbiilithän ovat laumaeläimiä joten ostin samantien 2:), en nyt tiiä et oliko rotugerbiilejä mutta ihan normaaleja olivat :) niistä marsuista vielä että kyllä siinä luki syntymä ajatkin ja ne taisivat olla vasta 4 kk mutta en ole ihan varma kun vilkaisin vaan. Kiitti vielä!

    • OSTAJOSHALUUT

      Kuopiossa on todella ammatilaatuinen eläinkauppa ja niillä jyrsijöillä on ihan isot häkit :)

      • marsut<3

        Moikka! Mä aion varmaan ostaa marsuni faunattaresta tai sitten onnen lemmikeistä... Ihan hyvät oltavat niillä on sielä faunattares ainaki. (onnen lemmikeis en oo viä käyny).


    • Marsujen puolesta

      Asia on näin, suurin osa eläinkaupoista on SURKEITA marsun myyjä, etsin puolivuotta kaverilleni hyvää eläinkauppaa (hän pyysi apua). Lopulta kotkan faunatarelta osti kasi rotumarsua, joilla on paperit. Mutta kerran törmäsin eläin kauppaan, joka piti marsuja TODELLA huonoisa oloissa. Älkää siltikään IKINÄ ostako marsuja eläinkaupasta, vain siksi että sua säälittää! Kun ostat marsun huonoitsa oloista, teet vain tilaa toiselle!!

    • surullinen ja >:(

      JOS OSTAA MARSUN ELÄINKAUPASTA TUET VAIN KOKO JUTTUA ! Kun 3 on myyty tulee varmaankin 8 lisää koska oletetaan niiden saavaksi myytyä koska SINÄ
      halusit tukea tätä hommaa HEI OIKEESTI MAALAISJÄRKEE!!

    • piiiia

      Me ostettiin marsu kasvattajalta joka sanoi kun kouluttaa sitä niin sitä pitää lyödä kepillä jos se ei tottele.

    • 69hh

      mun kaveri osti faunattaresta kolme lemmikkiä, sanottiin olevan poikia. pian kuitenkin kotona häkissä oli pentuja ja yksi oli kuollut synnytyksessä.

    • Marsu kasvattajalta!

      Moi! Mun mielestä kasvattajalta saa "paremman" marsun koska siellä kasvattaja totuttaa marsut käsittelyyn ja sillee... et ei eläinkaupas myyjät totuta niit käsittelyy. Eläinkaupassa vaan jotkut tuntemattomat ottaa vaa niit sylii tyylii kerran viikossa.

    • Anonyymi

      Jos ajattelet että ostat eläinkaupasta niin niillä yleensä on vakio kasvattaja joka kasvattaa hyvin voivia marsuja😊

      • Anonyymi

        Kasvattajat saavat hyvinvoivat marsunsa kyllä itsekin myytyä, joten lemmikkieläinliikkeisiin päätyy itse asiassa vielä nykyäänkin aika vähän eläimiä kunnon kasvattajilta.

        Tukusta tulleet eläimet ovat vielä hyvin yleisiä lemmikkieläinliikkeissä, joten älä nyt ihmeessä uskottele niiden tulevan yleensä kasvattajilta. Nekin, jotka kasvattajilta tulevat, ovat siellä yhden ylimääräisen välikäden kautta. Tämä näkyy paitsi hinnassa, myös eläinten ylimääräisenä stressinä jne. Jos kasvattajalta tulevan eläimen haluaa, niin sitä ei ole mitään syytä hankkia liikkeen kautta vaan suoraan kasvattajalta.


    • Anonyymi

      Ostin kaksi marsuani eläinkaupasta olivat tulleet kasvattajalta ei tukusta! Marsuni ovat seuralisia ja ovat tottuneet jo hyvin vaikka olleet vasta noin viikon

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      207
      8351
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4718
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      30
      2275
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2168
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      28
      1955
    6. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1845
    7. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1756
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      23
      1756
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1663
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1468
    Aihe