Aivoverenvuoto, ICH

Kokemuksia??

Setäni kuoli kolmisen kuukautta sitten aivoverenvuotoon. Hän oli mennyt tajuttomaksi ja lihakset olivat alkaneet nykiä.

Sairaalassa todettiin iso aivoverenvuoto joka vuoti aivoaineeseen. Hetken päästä verenpaine alkoi nousta tasolle, jolloin sydän ei jaksanut enää pumpata verta.

Osaisiko kukaan kertoa, missä vaiheessa setäni oli jo "lähtenyt"? Tunteeko aivoverenvuodon kokenut kipua? Minua mietityttää toisinaan, oliko hänellä tuntemuksia vai menettikö hän tajuntansa nopeasti niin, ettei hän ehtinyt tajuta jättävänsä tämän maailman? Miten nopeasti veri lakkaa kiertämästä aivoissa, jos iso vuoto tapahtuu?
Tiedän ettei joihinkin kysymyksiini ole vastauksia, mutta kysyn silti. Olen myös kuullut että joistakin vuodoista voi selvitä hengissä. Sedälläni ilmeisesti oli huonoa tuuria mukana.

Asia mietityttää myös siksi, että suvussamme on verenpainetautia.

7

4238

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuntoja...

      Lämmin osanottoni.
      Minulle tuli joitain vuosia sitten (olin noin 30v) äkillinen todella kova päänsärky, pahoinvointia ja sitä tietenkin hoidettiin migreeninä. Yritin selittää lääkäreille, että tämä ei ole migreeniä, mutta ehkä en kivuiltani osannut esittää asiaa tarpeeksi ponnekkaasti.
      Minulla on kait aina ollut aurallista migreeniä, suvussa paljon kaikenlaisia sydän- ja verisuonitautia ja lähisukulainen menehtyi aivoverenvuotoon eli tiesin tai aavistin mitä oli tapahtumassa.
      En voi sanoa mitä setäsi on tuntenut, kerron nyt vain sen mitä itse päivistä muistan.
      Oli tosi lohdutonta, kun tunsin ettei kukaan kuunnellut. Lopulta soitin kaverille ja yritin kertoa, mitä sitten kun... tunsin, että tämä tie jää nyt kesken enkä minä voi mitään.
      Lopulta olin kuulemma aivan puhumaton ja sekava. En muista ensimmäisistä viikoista sairaloissa mitään. Mutta sen pehmeän pumpulimaisen kirkaan selkeän olon muistan kun heräsin. Ihana tunne! Tai ehkä vain hyvä lääkitys :)
      Minulla oli ollut aivoverenvuotoja (sav) ja tukoksia eri puolilla pääätä, toisella puolella osittainen halvaus. Ihme oli että selvisin ja palasin jopa vielä työelämään. Kävin portilla ja käännyin vielä pois.
      Kertomasi perusteella en usko että setäsi olisi ehtinyt tuntea kipuja. Ymmärtääkseni aivopaine aiheuttaa sen kivun, mutta jos setäsi on mennyt heti tajuttomaksi en usko, että hän olisi tuntenut tuskia.

    • aalanssi

      ICH-intraserebraalivuoto eli aivojen sisäinen verenvuoto. Voisin näppituntumalta sanoa, että setäsi ei varmasti ole ainakaan paljoa joutunut kärsimään. Itse kyseisiä potilaita hoitaneena voin sanoa, että näissä ns. aivotapahtumissa kipu ei ole päällimmäinen asia. Aivokudoksessa ei ole kipuaistia. Koska kyseessä on vuoto eikä infarkti saattaa kyllä päänsärkyäkin olla, mutta tämä ICH-vuoto ei ole verrattavissa edellisen kirjoittamaan kokemukseen, jossa on kyseessä lukinkalvonalainen verenvuoto (SAV). ICH:ssa kuolleisuus on korkea (n.50%). Mikäli yhtään lohduttaa niin hlö.kohtaisesti olen sitä mieltä että sedällesi kävi hyvin. Ei enää kipua eikä mitään. Sillä jos hän olisi selvinnyt on enemmän kuin todennäköistä, että hänen toinen puoli olisi halvaantunut ja hän ei mahdollisesti olisi pystynyt enää puhumaan/ymmärtämään puhetta. Eli mikäli tuohon ei kuole niin se on hyvin vammauttava sairaus.

    • Kokenut..

      Sain vakavan aivoverenvuodon, johon olin kuolla.
      Kyllä siinä taju lähti ja vaivuin syvään tajuttomuuteen. Siinä ei enää kipua tunne.

      Setäsi on ollut kivuton ja hän ei ole kärsinyt.

      Otan osaa suruun.

    • ällkjhgfdsa

      Itse en ole saanut aivoverenvuotoa vaikka kolme infraktia. Kun infrakti eli tulos päätä ei särje ollenkaan koska verta ei vuoda.. jos verenvuoto aivoissa ja se k
      lasja-alainen ja massiivvinen luulen että halvaustila aika totaalinen eikä kipuja juuri tunne. Jos ns tihkuvuotoa niin päätä tietenkin särkee koska paine aivoissa kasvaa mutta se yleensä hoidettavissa. Itse olen ollut onnekas liotushoidon ansiosta ja olen siitä kiitollinen.
      Osanottoni ja anteeksi muutamat kirjoitusvirheet.

      • Anonyymi

        Kerron minäkin tarinani nyt 2023 aluksi.
        Sain vuonna 2001 yllättäen hirveän pääkivun aamulla duuniin lähtiessäni. Soitin ambulanssin, ja muutamassa minuutissa lähti taju tuskan takia. Minua kuvattiin ja pyöriteltiin 4h jorvissa, ennenkuin tajusivat missä on vika. Sitten Töölöön ja todettiin ich eli aivojen sisäinen verenvuoto. Leikkauksen 4h kohdalla tuli lisäksi lukinkalvonalainen eli sav, toivo oli kuulemma siinä vaiheessa aika pieni selviämisestä, ja verenvuoto ei täysin ollut tyrehtynyt, kun leikkaus lopetettiin 5h jälkeen. Sitten odotettiin millaisena herään jos herään. Tässä nyt kuitenkin olen, aika pienin vaurioin.


    • Anonyymi

      Sain suuren zivoveronvuoden taman vuoden alussa. Olin Britanniassa menossa aamulla ruokakauppaan. Herasin viikon paasta neurologisella osastolla.

      En muista mitaan. Sznoivat etta miltei kuolin. Kroppa toimi, mutta tajunta ei.

      Joten hyva lahto, vaikka nakyi ja kuulosti pahaltA.

      Jos olisin kuollut, niin ei siita paljoa olisi tiennyt.

    • Anonyymi

      Tärinällä himppeen niin ei kovin paha 🙄

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2703
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2290
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2040
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      14
      1775
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1701
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1676
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1676
    8. 92
      1602
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1467
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1284
    Aihe