Lakihengellisyys:

Minulla on se käsitys. että tunnustuskirjoihin on tuotu ns. ortodoksi luterilaisten toimesta lain kolmas käyttö, Lutherin kuoleman jälkeen siis.

Olen oppinut uskovaisten seuroissa ja lukenutkin kristillisyytemme opetusta, että lain ensimmäinen käyttö Raamatun mukaan, yhteiskunnan ja esivallaan, ja on sekin Jumalan asettama:

Room.13:1. "Jokainen olkoon esivallalle, jolla valta on, alamainen; sillä ei esivalta ole muutoin kuin Jumalalta: ne vallat, jotka ovat, Jumalalta ne säädetyt ovat.
2. Sentähden jokainen, joka itsensä esivaltaa vastaan asettaa, se on Jumalan säätyä vastaan...5. Sentähden tulee alamainen olla, ei ainoastaan vihan tähden, vaan myös omantunnon tähden.
6. Sillä sentähden te myös veron maksatte; sillä he ovat Jumalan palveliat, joiden senkaltaisista tulee lukua pitää.
7. Niin antakaat siis kaikille, mitä te velvolliset olette: sille vero, jolle vero tulee; sille tulli, jolle tulli tulee; sille pelko, jolle pelko tulee; sille kunnia, jolle kunnia tulee. "

Lain ensimmäinen käyttö ohjaa yhteiskunnalliseen vanhurskauteen. Sen piirissä myös kristityt "on lain alla". Yhteiskunnallinen vanhurskaus, ei ole uskonvanhurskautta. Tuota lakia voi noudattaa epäuskoinenkin.

Lain toinen käyttö

Laki lupaa, että joka sen täyttää pelastuu. Syntiinlankeemus turmelsi ihmisen, ettei hän voi lakia täyttää. Lain tehtävä on osoittaa ihminen syntiseksi. Luther sanoi, että laki on kuin ajokoira, joka ajaa ihmisen Kristuksen luo. Paavali ilmaisee näin lain toisen käytön:

Room.3:20. "Sentähden ettei yksikään liha taida lain töiden kautta hänen edessänsä vanhurskautetuksi tulla; sillä lain kautta synnin tunto tulee".

Kristus on täyttänyt lain ihmisen puolesta ja näin syntinen ihminen saa uskoa syntinsä anteeksi Kristuksen ansion tähden.

Lain kolmas käyttö

Lain kolmas käyttö merkitsee, että lain tulisi olla uskovaisen elämässä synnin paljastajana ja hyvien tekojen opettajana? Paavali torjui tuon käsityksen. Hän kirjoitti galatalaisille:
Gal.3:24. "Niin on laki ollut meidän opettajamme Kristuksen tykö, että me uskon kautta vanhurskaaksi tulisimme.
25. Mutta sitte kuin usko tuli, niin emme enempi ole sen opettajan alla".

Lain kolmannen käytön hylkääminen ei kuitenkaan ole ohjannut Jumalan lapsia synnin luvallisuuteen. Lain sijasta olemme saaneet toisen opettajan, sillä Jumala on antanut meille Henkensä kotiopettajaksi:

Room.6:14. "Sillä ei synnin pidä teitä vallitseman, ettette ole lain, vaan armon alla.
15. Kuinkas siis? Pitääkö meidän syntiä tekemän, ettemme lain alla ole, vaan armon? Pois se!
16. Ettekö te tiedä, että jolle te annatte itsenne palvelioiksi kuulemaan, sen palveliat te olette, jolle te kuuliaiset olette, taikka synnille kuolemaksi eli kuuliaisuudelle vanhurskaudeksi?"

Gal.2: 19. "Mutta minä olen lain kautta laista kuollut pois, että minä Jumalassa eläisin.
20. Minä olen Kristuksen kanssa ristiinnaulittu. Mutta minä elän, en silleen minä, vaan Kristus elää minussa; sillä jota minä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, joka on minua rakastanut ja antoi itsensä minun edestäni.
21. En minä hylkää Jumalan armoa; sillä jos vanhurskaus tulee laista, niin on Kristus hukkaan kuollut".

Gal.5:13. "Sillä te, rakkaat veljet, olette vapauteen kutsutut; ainoastaan karttakaat, ettette salli vapauden lihalle tilaa antaa, vaan palvelkaat rakkaudessa toinen toistanne".

Tiit.2:11. "Sillä Jumalan armo, kaikille ihmisille terveellinen, on ilmestynyt.
12. Joka meidät opettaa kaiken jumalattoman menon hylkäämään ja maailmalliset himot, ja tässä maailmassa siviästi ja hurskaasti ja jumalisesti elämään,
13. Ja odottamaan autuaallista toivoa, ja suuren Jumalan ja meidän Lunastajamme Jesuksen Kristuksen ilmestystä,
14. Joka itsensä antoi meidän edestämme, että hän meitä kaikesta vääryydestä lunastais ja itsellensä erinomaiseksi kansaksi puhdistais, ahkeraksi hyviin töihin.
15. Näitä sinä puhu ja neuvo, ja kaikella todella nuhtele: ei myös kenenkään pidä sinun katsoman ylön".

Jumalan terveellinen armo ei opeta tekemään syntiä, vaan antaa voiman taistella sitä vastaan. Armo ei opeta myöskään toisin kun kymmenen käskyn laki. Nyt lain tuomio ja kirous ovat kuitenkin poissa, koska Kristus on täyttänyt lain.

Apostolit kirjoittivat paljon, neuvon, opetuksen ja nuhteen sanoja aikansa ihmisille. Mekin tarvitsemme evankeliumiin liittyviä rakkauden neuvoja. Ne eivät ole lakia. Niitä ei anneta meille siksi, että niitä noudattamalla Jumalan edessä kelvollisiksi, eli vanhurskaiksi. Neuvot ovat tarpeen, että säilyisimme Kristuksen vanhurskaudessa, jonka olemme uskon kautta saaneet, ilman omia suorituksiamme ja ansioitamme. Neuvot vahvistavat ja tukevat sitä terveellisen armon opetusta, jonka me kuulemme omantunnon äänenä.

19

509

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kempelainen

      Room.13:1. "Jokainen olkoon esivallalle, jolla valta on, alamainen; sillä ei esivalta ole muutoin kuin Jumalalta: ne vallat, jotka ovat, Jumalalta ne säädetyt ovat.
      2. Sentähden jokainen, joka itsensä esivaltaa vastaan asettaa, se on Jumalan säätyä vastaan...5. Sentähden tulee alamainen olla, ei ainoastaan vihan tähden, vaan myös omantunnon tähden.
      6. Sillä sentähden te myös veron maksatte; sillä he ovat Jumalan palveliat, joiden senkaltaisista tulee lukua pitää.
      7. Niin antakaat siis kaikille, mitä te velvolliset olette: sille vero, jolle vero tulee; sille tulli, jolle tulli tulee; sille pelko, jolle pelko tulee; sille kunnia, jolle kunnia tulee. "

      Lain ensimmäinen käyttö ohjaa yhteiskunnalliseen vanhurskauteen. Sen piirissä myös kristityt "on lain alla". Yhteiskunnallinen vanhurskaus, ei ole uskonvanhurskautta. Tuota lakia voi noudattaa epäuskoinenkin.

      Kysymys on järjestäytyneestä yhteiskunnasta ja laita, mikä sitä pitää pystyssä ja saa aikaan toimivuuden ja järjestyksen. Mutta joka näitä tulkitsee, omavanhurskaasi sanotaan. ”lukee, kun piru Raamattua”


      Laki lupaa, että joka sen täyttää pelastuu. Syntiinlankeemus turmelsi ihmisen, ettei hän voi lakia täyttää. Lain tehtävä on osoittaa ihminen syntiseksi. Luther sanoi, että laki on kuin ajokoira, joka ajaa ihmisen Kristuksen luo. Paavali ilmaisee näin lain toisen käytön: ** Tsot Tsot, Syntiin lankeemuksen ja lain välinen aika oli useita tuhansia vuosia, välillä oli vedenpaisumus, ja monta muuta Jutta, laki annettiin vasta 1441 eKr. Siinailla.

      Room.3:20. "Sentähden ettei yksikään liha taida lain töiden kautta hänen edessänsä vanhurskautetuksi tulla; sillä lain kautta synnin tunto tulee".** Tämän voi kyllä myös ajatella, että tunto synnistä on hyvä, että etsii siinä pakossa Kristusta.

      Kristus on täyttänyt lain ihmisen puolesta ja näin syntinen ihminen saa uskoa syntinsä anteeksi Kristuksen ansion tähden. *’ Tähden, ei vaan uskomalla Jeesukseen Kristukseen Herrana, saa kaikkivoipan vanhurskauden, ei pelkkiä syntyjä, vaan sovituksen laista.

      Gal.3:24. "Niin on laki ollut meidän opettajamme Kristuksen tykö, että me uskon kautta vanhurskaaksi tulisimme.** Tämähän on jatkoa edelliseen, mitä kirjoitan, ei siinä synnistä puhuta mitään, vaan vanhurskauttamisesta. Oikeesti > Näin laki oli meidän valvojamme Kristuksen tuloon asti, jotta me sitten tulisimme vanhurskaiksi uskosta.

      • Room.10:4. "Sillä Kristus on lain loppu, jokaiselle uskovaiselle vanhurskaudeksi".


      • Kristus on täyttänyt lain ihmisen puolesta ja näin syntinen ihminen saa uskoa syntinsä anteeksi Kristuksen ansion tähden. *’Kempelainen: "Tähden, ei vaan uskomalla Jeesukseen Kristukseen Herrana, saa kaikkivoipan vanhurskauden, ei pelkkiä syntyjä, vaan sovituksen laista".

        Kempelainen, olikin kolminaisuuden kieltäjä! Tätä en muistanutkaan!


      • Kempelainen
        weha kirjoitti:

        Room.10:4. "Sillä Kristus on lain loppu, jokaiselle uskovaiselle vanhurskaudeksi".

        Luukas 16,16 > Laki ja profeetat olivat Johannekseen asti; siitä lähtien julistetaan Jumalan valtakuntaa, ja jokainen tunkeutuu sinne väkisin.


    • kicki112

      hyvä kun se oikein käytetään.

      Jeesuskaan ei tehnyt lakia tyhäksi, ja hän tuli maan päälle täyttämään lakia.
      Kuitenkin hän pitää lakia hyvänä asiana.

      • kenelle?

        Paavali: Lakia ei ole pantu vanhurskaalle, vaan laittomille ja niskoitteleville, jumalattomille ja syntisille..isänsä tappajille..haureellisille..miehimyksille jne.
        eli laki on voimassa niille, jotka eivät ole ristiinnaulinneet lihaansa himoineen ja haluineen. Tämä on Raamatun opetus. Näille laki on hyväksi!

        Eli ole vanhurskas Kristuksessa, äläka anna sitoa itseäsi uudelleen orjuuden ikeeseen ja joutua näinollen lain alle uudestaan.

        Raamattu kehoittaa uudistumaan mielen uudistuksen kautta ja pukeutumaan Kristuksen vanhurskauteen, sekä vaeltamaan Jumalan armossa.


    • kicki112

      ja kolmas käyttö?

      • Lain ensimmäinen käyttö on ns. maallinen laki, joka sekin on Jumalalta. Sitähän meidän on pyrittävä noudattamaan, että laki ja järjestys säilyisi.

        uskovaisella, Ei ole olemassa lain kolmatta käyttöä, Vaan se on Jumalan terveellinen armo, joka opettaa jumalattoman menon hylkäämään ja siviästi elämään.

        Kristus on siis lain loppu, jokaiselle joka uskoo...eli vanhurskaudeksi.


    • sinunkaltaista.

      Olemaan itse tutustua Raamatun sanontoihin.
      Koska ei yksinäinen ihminen ymmärrä sitä.

      • En tunne miestä!!!


      • tutustua
        weha kirjoitti:

        En tunne miestä!!!

        Heikki Saari pilasi lestadiolaisuuden 1950-1983. Jumalan henki pakeni joukosta vallan muualle.


      • tutustua kirjoitti:

        Heikki Saari pilasi lestadiolaisuuden 1950-1983. Jumalan henki pakeni joukosta vallan muualle.

        en ole kiinnostunut ensinkään...


      • 60-70-luvun
        weha kirjoitti:

        en ole kiinnostunut ensinkään...

        H Saari oli vl-liikeen tosiasiallinen johtaja koko 60- ja 70-luvun. Kannattaisi tutustua. Monet vl-liikkeen nykyiset opit selittyvät ja saavat taustansa 60-70-luvun tapahtumista. Vl-like kantaa vieläkn monia harhaoppeja, joiden "juuret" ovat peräisin 60-70-luvulta.


    • on Weha ihan

      ok. Eli Jumalan sanan ja Hengen mukainen.

    • on kuollut

      Jaakobbi kirjoittaa, että usko ilman tekoja on kuollut.

      • Teoilla ei pelastu. Oiket Jumalan mieleiset teot ovat uskon hedelmää, eivät omia lain tekoja.


      • eivät ole näkyvissä
        weha kirjoitti:

        Teoilla ei pelastu. Oiket Jumalan mieleiset teot ovat uskon hedelmää, eivät omia lain tekoja.

        Väärän hengen juuret saattavat ulottua vuosikymmenten taakse jollain seudulla. Eikö väärä henki tule kaivaa juurinen pois, koska se tuottaa vain huonoja hedelmiä. Hedelmistä puu tunnetaan. Huono puu tuottaa huonoja hedelmiä.


    • Hyvä avaus

      lakihegellisyydestä, koska olet sen täysin vallassa. Erinomainen (ja varottava) esimerkki.

    • lyyleri

      aamenta!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      302
      3407
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      238
      1860
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      92
      1355
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1313
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      79
      1203
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1188
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      53
      1133
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      1014
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      956
    10. Etkö ymmärrä että olen turhautunut

      kun ei etene. Auttaisit rakas vai onko kaikki vain kuvitelmiani omassa päässäni?
      Ikävä
      65
      884
    Aihe