Haimatulehdus

sappikivistä

Onko kenelläkään ollut haimatulehdusta sappikivien takia? Miten paraneminen on sujunut? Täytyykö elintapojaan muuttaa, mikä auttaisi paranemiseen? Sappileikkaus varmaan sitten edessä joskus..

2

2979

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pepparpippar

Itselläni viitisen vuotta sitten samankaltainen tilanne, sappikiviä ei löytynyt, mutta epäiltiin että sappisakka olisi ärsyttänyt haimaa ja haima oireili. Puhuttiin haiman ärsytystilasta.
      Se ei siis päässyt tulehtumaan saakka, mutta oli turvonnut (näkyi ultrassa) sekä ylävatsalla oli kova kipu. Hankaloitti hengittämistäkin.
      Sappikivut olivat myös, ja kuumetta. Kipua oli siis myös oikealla kyljessä , sekä säteili seljän puolelle.

Hoitona oli minulla sairaalahoidossa antibiootti tippana, sekä ravinnotta kolmisen päivää, vain nestetippa meni.

Haima saatiin näin jotenkin rauhoittumaan, ja
      kykenin kotiutumaan. Ruokavalion tärkeyttä korostettiin, vain keittoja ja ohuita puuroja sain luvan syödä ja keho niitä vaatikin, kaikki muu sai haiman kipeytymään.

Puoli vuotta meni itselläni, että toivuin ennalleni. Sappiruokavalio jäi, ja juuri nyt haima oireilee jälleen, tällä kertaa ilman kuumetta. Silti samat sappi haimakivut. :/
      Edellisen kerran amylaasiarvot kohosivat melkoisesti, nyt ovat normaalit. Tilanne ottaa päähän, sillä ilman kunnon oireilua ja selkeitä oireita, ei ole myöskään oikein hoitoa.
      Nyt vain katsellaan ja odotellaan.
      Omalääkäriltäni pyydän lähiaikoina lähetettä ylävatsan ultraääneen, jotta nähtäisiin, onko sappikiviä taasenkaan.

Kerrothan tilanteestasi, mielenkiinnosta kiva kuulla !

• sappikohtauksen seurauksena

Kopioin tähän alkuun osan tuonne toiseen viestiketjuun kirjoittamastani eli
        "Minulla oli elämäni ainoa sappikohtaus noin vuosi sitten ja sen seurauksena päädyin sairaalaan. Epäilivät, että sappikivi olisi tukkinut sappi/haimatiehyen jonka seurauksena minulla tulehdusarvon lisäksi kohosi maksa- ja haima-arvot ja sitten kärvistelinkin toista viikkoa tosi kipeänä haimatulehduksen kourissa. Sairaalassa olin kolme viikkoa ja joulunpyhiksi pääsin kotiin. Tapaninpäivänä takaisin sairaalaan ja seuraavana päivänä poistettiin sappirakko. Se pystyttiin poistamaan tähystämällä ja toipuminen olikin melko nopeaa.
        Ensimmäinen viikko meni sellaisessa kivun, kipuläkkeen ja unen maailmassa. Välillä muistan nähneeni mieheni luonani ja välillä päässäni takoi vain ajatus "Jaksa vielä vähän aikaa sitten saat taas kipulääkettä". Noin viikon verran minuun tiputettiin nestettä 5 l/vrk ja antibiottia 3 krt/vrk. Jossain vaiheessa sain tipalla kaliumia ja sitten myös pillereinä kun sain alkaa laittaan jotain suuhuni. Koko kolmen viikon aikana en saanut tipan jälkeen kuin nesteitä ja soseutettua ruokaa.
        Viestiketjun aloittaja kertoo, että hänen miehensä on aiottu leikata eilen ja tänään jne. Minunkin kohdallani lääkärit miettivät koko kolmen viikon ajan leikkaisivatko tänään vaiko huomenna. Kaikkia arvoja seurattiin tarkkaan ja kun ne alkoivat hiljakseen mennä alaspäin odotettiin aina seuraavaa päivää. Kuume ei meinannut millään lähteä laskemaan ja siksikin leikkausta sitten siirrettiin ja siirrettiin"

Tässä minun kokemukseni lähes vuosi taaksepäin. Minulla on silloin tällöin kipulua vatsassa mutta en ole osannut ajatella, että se voisi olla haimakipua.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      130
      2245
    2. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      26
      1958
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      12
      1489
    4. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      12
      1337
    5. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      70
      1231
    6. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      93
      1048
    7. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      967
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      88
      913
    9. Kuin sonnilauma

Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      17
      800
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      115
      752
    Aihe