Mistä ihmeestä tämä tapa on oikein lähtenyt, että kun kone on laskeutunut niin melkein koko porukka rupeaa ihan innolla taputtamaan. Ja minä melkein vajoan istuimen alle ja toivon etten olisi edes koko koneessa..niin paljon se rupeaa ärsyttämään.
Tekee jo melkein mieli olla lähtemättä lomalennolle muitten suomalaisten seurassa, kun joka ikinen kerta tämä ärsyttävä asia tapahtuu.
taputus lennon laskettua
21
3788
Vastaukset
- moxu
Kotimaahan palattaessa lomalennolla (jossa siis on vain suomalaisia matkustajia) taputuksen jotenkin voisi hyväksyäkin, mutta onhan se silloinkin todella hölmö ja kyseenalainen tapa ilmaista suosiotaan jokapäiväistä duuniaan tekeviä ihmisiä kohtaan. Varsinkin, kun ohjaamon ovi on kiinni, eivätkä matkustamon äänet sinne edes kuulu.
Kaikissa muissa yhteyksissä kannattaa muistaa: VAIN IDIOOTTI TAPUTTAA KONEEN LASKEUTUESSA!!
Koneen laskeutuminen kiitotielle on yksi koko lennon riskaabeleimmista vaiheista, eli lentopelkoisilla matkustajilla ei ole mitään syytä ilmaista helpotustaan ennen koneesta poistumistaan. Mikäli haluaa viestiä henkilökunnalle kiitoksensa mielestään onnistuneesta matkasta, sen voi tehdä samalla tavoin, kuin muissakin kulkuneuvoissa, eli poistuessa sanoo ovella seisovalle henkilökunnan edustajalle kiitos tai thank you. Samalla tavoinhan voi sanoa kuljettajalle poistuttaessa bussista, konduktöörille tai veturinkuljettajalle poistuttaessa junasta tai kipparille tai muulle henkilökunnan edustajalle poistuttaessa laivasta. - tapakasvatusta
Se on tapa kiittää lentäjää onnistuneesta laskusta.
Tällainen tapa on ollut vuosikymmeniä käytössä.
Eihän l.kapteeni ole poistuessa matkustajia kättelemässä ja kiitosta kuulemassa.
Käytöstavat kunniaan, kiitetään jatkossakin!- ärsyttää
Enpä usko, että se lentäjä edes kuulee teidän taputuksia.
Ja eikö se ole hieman sen tuntuista, ettette ole oikein luottanut lentäjän taitoihin lennon aikana..kun pitää sitten läpsyttää tassuja yhteen.
Olen kyllä itse katsellut näitä perämiehiä ja muita lentoemoja kuinka heidän ilmeistä voi lukea sen, että "olen minäkin ammatin valinnut, kun pitää tuota läpsytystä joka kerta kuunnella".
Ette ole sitten ajatelleet, että kenties hyviin käytöstapoihin kuuluu kysyä vierustoverilta jota et tunne että saanko läpsyttää käsiäni korvasi juuressa tai häiritseekö se sinua?! - moxu
Kyllä hyvinkin käytöstavat kunniaan. Eli onnistuneeksi luokitellusta matkasta kiitetään sanomalla kiitos tai thank you sille lentoemännälle tai stujulle, joka seisoo koneen ovella poistuttaessa.
Taputtamalla tapahtuva kiittäminen tehdystä työstä kuuluu teatteriin. - Ulkosuomalainen
Tapa on ollut kaytossa jo vuosikymmenia? siis missa? ainoastaan Suomesta lahtevilla charter-lennoilla? Itse en ole taputuksia kuullut sitten kuin lapsuusaikojen, kun matkustettiin "etelaan" turistilennoilla. Olen keskustelun aloittajan kanssa samaa mielta, tapa on typera.
- JiiPee
Yhdyn tämän viestin alkuunlaittajan mielipiteeseen...ja "häpeään"
On suorastaan(otsikkoa lainaten) naurettavaa kun ihmiset taputtaa lentokoneen laskeuduttua...ja vieläpä siinä vaiheessa kun vauhtia on yllin kyllin. Mitäs sitten tehdään jos koneesta sattuisi "jarrut katoamaan" ja tie veisi "pusikkoon". Laskeutuminenhan on lentämisen se "vaikein" osuus.
Pidetään siis taputukset henkisellä tasolla?
Allekirjoittanut tosin joutuu, mitä suurimmalla todennäköisyydellä kuuntelemaan niitä kirottuja"aplodeja"ensiviikolla kun edessä on Finnairin lomalento..huh huh!- Make
Nykyisin lomalennoillakaan en ole viime vuosina kuullut taputuksia, mikä on hyvä asia.
Aikanaan laskeutuessa tapahtuva taputus tuntui naurettavalta, joka onneksi on hävinnyt pois. - Pera
Make kirjoitti:
Nykyisin lomalennoillakaan en ole viime vuosina kuullut taputuksia, mikä on hyvä asia.
Aikanaan laskeutuessa tapahtuva taputus tuntui naurettavalta, joka onneksi on hävinnyt pois.Et ole ilmeisesti viime vuosina matkustellut. Ainakin nllää lennoilla, joilla minä olen ollut, on poikkeuksetta taputettu.
- ei taputtaja
Pera kirjoitti:
Et ole ilmeisesti viime vuosina matkustellut. Ainakin nllää lennoilla, joilla minä olen ollut, on poikkeuksetta taputettu.
kyllä näyttivät kaksi viikkoa sitten ainakin lomakohteeseen mennessä läpyttävän kun laskeuduttiin Las Palmasin kentälle, tulomatkalla ei tainut kukaan muistaa kun tuli niin kiire kerätä kimpsut ja kampsut ja rynnätä hihnan viereen seisomaan ja odottamaan laukkuja.
- Make
Pera kirjoitti:
Et ole ilmeisesti viime vuosina matkustellut. Ainakin nllää lennoilla, joilla minä olen ollut, on poikkeuksetta taputettu.
Viimeisen kolmen vuoden aikana lentoja n.20kpl osa kylläkin reittilentoja. Yleensä kanarialle tai manner Espanjaan ja yhdelläkään lennolla en ole kuullut taputuksia, onneksi.
- Sini-Lintu
Luulen, että taputtamista ärsyyntymisessä on kyse nimenomaan siitä, että se liitetään suomalaisiin ja suomalaisuuteen. Suomalaisuutta taas pidetään jotenkin alempi arvoisena kuin muita kansalaisuuksia. Taputtamisesta ärsyyntyminen onkin lähinnä suomalaisuuden häpeämistä, junttiuden pelkoa.
Mutta kuten sanottu, myös muissakin kulttuureissa on tapana taputtaa.
Toisekseen, taputtaminen on kiitoksen ele. Eli kaunis ele. Miten mikään hyvää tarkoittava ele voi ärsyttää ketään?- JiiPee
No joo, onhan aplodien antaminen hieno ele, mutta vain silloin kun se on aiheellista. Eihän kukaan taputa kun bussi saapuu linja-auto asemalle taikka laiva tulee satamaan.
Taputukset kun sopivat paremmin esim teatterin/konsertin yms. kaltaisiin tilaisuuksiin.
- PenaL
Peräisin 60-luvulta. Jo edesmenneen Kalevi Keihäsen seiväsmatkoilla tuota on ensinnä harrastettu.
-Pena - Pena
sen verran työni takia lentävänä että Finskin kultakorttikin on takataskussa, voin todeta että laskunjälkeinen taputus ei todellakaan ole suomalainen tapa. Viimeksi 2 viikkoa sitten laskeutuessani BA:n kyydissä Montrealiin kanukit ja britit taputtivat niin kovaa että suomalaiset lomalentotaputtajatkin olisivat olleet kauhuissaan. Mitä siitä sitten jos joku haluaa taputtaa. Jos sitä joku viitsii hävetä niin hävetköön rauhassa. maailmanmatkaajana suon sen muille mielihyvin. Ainoastaan wannabe-maailmanmatkaajat jotka ovat kaksi vuotta sitten käyneet loritassa ameriikassa ja näin ollen pitävät itseään oikeutettuina tuomitsemaan taputtajat. Taitaa olla itsetunto heikoilla kun pitää jopa tänne tulla taputuksesta avautumaan!
- Ulkosuomalainen
no, on noita lentomaileja allekirjoittaneellakin aika paljon takana, silti pidan taputusta holmona tapana. Se kuuluu teatteriin, ei lentokoneeseen :-)
- AY 2363
Taputus lennon laskeuduttua on mielestäni epäluottamuslause lennon kapteenia ja perämiestä kohtaan, ihan kuin naisautoilijan kyydin jälkeen.
Suuri huokaus helpotuksesta ja poispääsystä, kyseisen kyydistä!(tärinä, jatkuu vielä muutaman tunnin) - aina
Juuri ablodejen takia olenkin lopettanut ns turistilennot ja ruvennut räätälöimään itselleni omatoimimatkoja reittilentojen avulla, joissa turhanpäiväistä taputtelua ei tarvitse kuunnella.
- ja omatoimimatkat muuten tulee usein jopa huomattavasti edullisemmaksikin --> suosittelen muillekin!- moxu
Lentokoneet meluavat ja saastuttavat, joten niillä matkustavatkin lähinnä mitään mistään ymmärtämättömät ääliöt. Näiltä voi odottaa niinkin brutaalia käytöstä, kuin laskeuduttaessa taputtaminen.
- Joonas
Älä mee kattoon lätkämatsia äläkä muuta urheilutapahtumaa kun toi taputus on sua niin ärsyttävä. Taitas olla aika mennä psykiatrille.
- stuertti
olen itse lentohenkilökuntaa ja törmään jatkuvasti tuohon 'taputus-ilmiöön'. Ei se ole pelkästään suomalaisten tapa, kyllä sitä on nähnyt myös muunmaalaisten keskuudessa.
Ja ei se ainakaan itseäni töissä häiritse! Jos joku haluaa taputtaa laskeutumisen jälkeen, niin siitä vaan.- Arja
Ei häiritse taputukset ollenkaan.
Minähän olen silloin lomalla.
Rentoutukaa hyvät ihmiset!
Enemmän häiritsevät nämä perheet,jotka
tuovat isovanhempansa ja lapsenlapsensakin
siihen hihnan viereen seisomaan,kun laukkuja
odotetaan.
Tai kun ihmiset taaempaa alkavat tunkea ulos koneesta,luullen kai,että ne laukut ovat jo
laskeutuessa siellä hihnalla.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod315959- 345463
- 293084
- 342464
- 442317
- 372128
- 152108
- 121711
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons391696En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191687