Minulla on moottoria tai oikeastaan polttoainetta koskeva kysymys.
Minulla on rc-polttomoottorilennokki, joka käyttää polttoaineena metanolia (aine on myrkyllinen), juuri metanolin myrkyllisyyden vuoksi lopetin lennättelyt kokonaan, en nimittäin halunnut kokeilla pitkäaikais altistusta metanoliöyrylle ja itse metanolille, sitä kun kuitenkin tulee iholle joka tankkauksessa enemmän tai vähemmän ja ainehan vie tietyn suuruisena kerta-annoksena näön ja hengen vähän suurempana annoksena.
Tämä siis vuosia sitten, nyt olisin aloittamassa uudelleen pienoisilmailuharrastusta, mutta edelleen tuo metanolin myrkyllisyys askarruttaa. Olisiko metanolialtistuksesta olemassa jossain faktatietoa? Sopisiko metanolikoneen polttoaineeksi jokin muu palava neste, esim. glykoli tai etanoli? Yksi vaihtoehto on tietenkin se, että heivaan koneen nokalta metanolimotin ja ruuvaan tilalle helkkarin järeän sähkömoottorin, eipä tarvitse leikkiä metanolin kanssa.
metanoli moottorit
4
1193
Vastaukset
- tuota
kokeiltiin. Ei oikein skulannut pienessä motissa. Isommassa vois toimia paremmin.
Nykyään on myytävänä bensamottoreita
lennokkeihin. Bensa on kumminki iholla melkein yhtä paha myrkky ku metanoli.
Sähkövehkeet jaksavat just ja just vetää koneen ilmaan. Näin väittävät. Hyvää vaihtoehtoa ei taida olla. Bensakone ja pienkonebensaa tankkiin?- kaks
Yli 10v. metanolin kanssa olen lotrannut paljain käsin ja hengissä ollaan.Bensakin on myrkyllisempää kuin metanoli,perustelen sillä että metanoli haihtuu käsistä nopeampaa kuin bensa.Eri asia on jos uitat käsiäsi tuntitolkulla ko.myrkyissä,satunnainen/hetkellinen kosketus ei milestäni ole vaaraksi.
- vene
Metanolia on käytetty kilpaveneissä polttoaineena
pitkälti yli 50 vuotta. Esim. 500 kuutioinen kone polttaa viikonlopun aikana yli 100 litraa metanolia.
En ole kuullut koskaan kenenkään sairastuneen siitä, metanolin juominenhan on sen suurin vaara.
Nykyaikaiset bensat ovat myrkyllisempiä, itse olen bensan hajusta saanut hirveän päänsäryn ja olon. - nainen
oon monta vuotta käsitelly metanolia eikä mitään ns. oireita ole tullu. jatka vaan harrastusta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit32718Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581351Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491165- 1271028
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä181026Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2071010Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974- 42909
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk299908- 72875