metanoli moottorit

motoristi

Minulla on moottoria tai oikeastaan polttoainetta koskeva kysymys.
Minulla on rc-polttomoottorilennokki, joka käyttää polttoaineena metanolia (aine on myrkyllinen), juuri metanolin myrkyllisyyden vuoksi lopetin lennättelyt kokonaan, en nimittäin halunnut kokeilla pitkäaikais altistusta metanoliöyrylle ja itse metanolille, sitä kun kuitenkin tulee iholle joka tankkauksessa enemmän tai vähemmän ja ainehan vie tietyn suuruisena kerta-annoksena näön ja hengen vähän suurempana annoksena.
Tämä siis vuosia sitten, nyt olisin aloittamassa uudelleen pienoisilmailuharrastusta, mutta edelleen tuo metanolin myrkyllisyys askarruttaa. Olisiko metanolialtistuksesta olemassa jossain faktatietoa? Sopisiko metanolikoneen polttoaineeksi jokin muu palava neste, esim. glykoli tai etanoli? Yksi vaihtoehto on tietenkin se, että heivaan koneen nokalta metanolimotin ja ruuvaan tilalle helkkarin järeän sähkömoottorin, eipä tarvitse leikkiä metanolin kanssa.

4

1355

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuota

kokeiltiin. Ei oikein skulannut pienessä motissa. Isommassa vois toimia paremmin.

Nykyään on myytävänä bensamottoreita
      lennokkeihin. Bensa on kumminki iholla melkein yhtä paha myrkky ku metanoli.

Sähkövehkeet jaksavat just ja just vetää koneen ilmaan. Näin väittävät. Hyvää vaihtoehtoa ei taida olla. Bensakone ja pienkonebensaa tankkiin?

• kaks

Yli 10v. metanolin kanssa olen lotrannut paljain käsin ja hengissä ollaan.Bensakin on myrkyllisempää kuin metanoli,perustelen sillä että metanoli haihtuu käsistä nopeampaa kuin bensa.Eri asia on jos uitat käsiäsi tuntitolkulla ko.myrkyissä,satunnainen/hetkellinen kosketus ei milestäni ole vaaraksi.

• vene

Metanolia on käytetty kilpaveneissä polttoaineena
      pitkälti yli 50 vuotta. Esim. 500 kuutioinen kone polttaa viikonlopun aikana yli 100 litraa metanolia.
      En ole kuullut koskaan kenenkään sairastuneen siitä, metanolin juominenhan on sen suurin vaara.
      Nykyaikaiset bensat ovat myrkyllisempiä, itse olen bensan hajusta saanut hirveän päänsäryn ja olon.

• nainen

oon monta vuotta käsitelly metanolia eikä mitään ns. oireita ole tullu. jatka vaan harrastusta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi teki aloitteen?

😃 häh
      Ikävä
      67
      3033
    2. Onko kaivattusi ulkoisesti

paremman vai huonomman näköinen kuin exäsi? 🪤
      Ikävä
      46
      2643
    3. Kela kelaa toimeentulotukia takaisin

Ylen sivulla juttu, kun vähäisen omaisuuden takia peritään tukia takaisin ja uhataan ulosotolla. Jutussa yksi mielenkii
      Maailman menoa
      185
      2323
    4. Oletko koskaan stalkannut kaivattuasi?

Jos olet, miten olet stalkannut? Jäitkö kiinni? Onko hän stalkannut sinua? Jos on, miten suhtauduit?
      Ikävä
      35
      2309
    5. Kyllä sut varmaan

Aika moni haluaisi, miks sä et halua niitä jotka varmaan purkkiin sut pistäis ettet pääse karkuun
      Ikävä
      34
      1520
    6. Rakastan sua

Johonkin tämä piti saada purkautumaan, ehkä se jollain ihmeellä välittyy samalla sinun suuntaan ❤️
      Ikävä
      15
      1446
    7. Rakastatko mua

Vielä?
      Ikävä
      28
      1285
    8. iltaa häelle

Hyvää iltaa hänelle naiselle ❤ mieheltä Harmittaa yksi asia
      Ikävä
      17
      1256
    9. Työnsin sut aikoinani pois nainen, koska en ollut varma hyväksikäyttäisinkö sinua

Olin varma, että hyväksikäyttäisin sinua, tai että et olisi tarpeeksi kaunis tai kiva minulle, sen takia työnsin sinut p
      Ikävä
      64
      1244
    10. Just alkoi ottamaan päähän

Miten voikin mennä näin, että koko päivän haluaa vain nähdä toisen ja lähelle. Sitten aivan salamana mieleen tulee kaikk
      Ikävä
      11
      1201
    Aihe