Rikastumisen suuri vaikeus

Tehyläiset ja superilaiset saivat noin 200 - 400€ palkankorotukset ja taputtivat kätösiään.

Nyt he sanovat haastattelussa, että missään ei näy. Kaikki rahat menevät. Edelleen eletään kädestä suuhun.

Niin elää monet muutkin, jolla on tuplasti suuremmat tulot.

Rikastuminen alkaa vasta, kun pitää kulut kurissa tulojen noususta huolimatta.

Äidin viisauksia.
"Ei suuret tulot, vaan pienet menot."

92

3168

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ledvalo

      Rikastuminen? Mitä sillä tarkoittanet? Jos se on
      = Äitisi viisauksia: "Ei suuret tulot, vaan pienet menot." Ymmärrän sen siten, että tätä neuvoa noudattamalla olisi vähän jäämässä säästöön ja riippuu kertymästä ja ajasta, paljonko säästöjä kertyy, jotta voitaisiin puhua rikastumisesta??!!
      Tuo äitisi neuvo on tosi hyvä, jos sillä ei nyt ihan rikastuisikaan, niin todennäköisesti säästyisi velkaneuvonnalta. Säälittäviä ovat ne TV-kertomukset tavallisista ihmisistä, jotka ovat langenneet kuluttamaan paljon enemmän kuin tulot sallii!

    • Monet meistä ikäihmisistä ovat säästäneet rahaa pahan päivän ja vanhuuden varalle. Mutta mihin ihmeeseen säästöt ovat häipyneet?
      Yht´äkkiä voi yllättää odottamattomat menot. Monet ovat varanneet työssäolo aikana asunnon elääkseen siinä loppuun saakka.

      Siis syöpä se on säästävälläkin.

      Media ja isännöitsijä toimistot vaativat taloyhtiöihin mittavia remontteja,hissi, ulkovaippa, ikkuna, putkiremontteja, vaikka ei aina olisi tarvettakaan. Aika lovi tulee säästöihin tai vastikkeet kohoavat pilviin.

      Odottamattomat sairaudet tulevat ja niiden hoito vie monet roposet säästötileiltä. Ei kukaan ajattele terv.huolto palvelujen käyttäjää hänellä on oltava rahaa maksuihin taikka menee perintään. Suoraan sanottuna eläkeläiset ovat joutuneet yhteiskunnan raha-automaateiksi, rahat peliin viimeistä ropoa myöten.

      Olen muutaman eläkeläisen ystävä, yritän neuvoa mistä voi saada apua rahoituspulmiin ja mikä olisi viisainta. Pankit neuvovat, ottakaa lainaa pantatkaa osakkeen seinä vakuudeksi, maksatte vain korot, pankki perii aikanaan omansa.

      Aikamoiseen oravanpyörään eläkeläiset voivat joutua säästäväisyydestä huolimatta. Markkoja opimme venyttämään laihialaisten tavoin soikeaksi, euroilla se ei enää onnistu eläkkeiden vähäisyyden vuoksi.

      • sanon vaan

        ei taloyhtiön isännöitsiät voi vaatia taloon hissiä. Hän on vain taloyhtiön palkkarenki.
        Taloyhtiön osakaskokous/hallitus on ne jotka tällaisista asioista päättävät.


      • minä vaan

        Asuntoosakeyhtiön ylintä valtaa käyttää yhtiökokous joka valitsee hallituksen jne..........kerroit tuossa seuraamuksista, et syistä miksi näitä remontteja tehdään....
        Ajatteleppas esimerkiksi ikkuna remonnttia. Niitähän ei siksi tehdä, että lasit olsivat rikki. Enempikin siksi, kun vuosikymmeniäkin vanhat karmit lahoaa, Putkir...............


      • minä vaan kirjoitti:

        Asuntoosakeyhtiön ylintä valtaa käyttää yhtiökokous joka valitsee hallituksen jne..........kerroit tuossa seuraamuksista, et syistä miksi näitä remontteja tehdään....
        Ajatteleppas esimerkiksi ikkuna remonnttia. Niitähän ei siksi tehdä, että lasit olsivat rikki. Enempikin siksi, kun vuosikymmeniäkin vanhat karmit lahoaa, Putkir...............

        Kiitos huomautuksista. Tiedän taloyhtiön organisaation jossa toimin.
        Kirjoituksillani toin esille, miten taloudellisesti vaikeisiin tilanteisiin varsinkin yksin asuvat eläkeläiset joutuvat remonttien vuoksi. Tottakai pitää korjata jos tilanne siltä näyttää, pitää myös ajatella asukkaita, tehdä remontit pitkällä aikajänteellä.

        Kun 61 neliön omistava asukas joutuu maksamaan n.100.000€ remonteista, eiköhän työssä käyvienkin budjettiin tule suuri lovi.On otettava huomioon ARA on jo antanut remonttiavustusta toisen mokoman.

        Ymmärrän hyvin yhteiskunnan vauhdittamisen remonttien tekoon, sillähän saadaan lisää työpaikkoja ja isännöitsijat auliisti suosittelevat remonttien tekoon.
        ...Tästä tulisi niin pitkä selonteko, taitaa paperi loppua.......kun näille "minä vaan" tyypeille asiaa selostaa.


      • minä vaan
        reetta5 kirjoitti:

        Kiitos huomautuksista. Tiedän taloyhtiön organisaation jossa toimin.
        Kirjoituksillani toin esille, miten taloudellisesti vaikeisiin tilanteisiin varsinkin yksin asuvat eläkeläiset joutuvat remonttien vuoksi. Tottakai pitää korjata jos tilanne siltä näyttää, pitää myös ajatella asukkaita, tehdä remontit pitkällä aikajänteellä.

        Kun 61 neliön omistava asukas joutuu maksamaan n.100.000€ remonteista, eiköhän työssä käyvienkin budjettiin tule suuri lovi.On otettava huomioon ARA on jo antanut remonttiavustusta toisen mokoman.

        Ymmärrän hyvin yhteiskunnan vauhdittamisen remonttien tekoon, sillähän saadaan lisää työpaikkoja ja isännöitsijat auliisti suosittelevat remonttien tekoon.
        ...Tästä tulisi niin pitkä selonteko, taitaa paperi loppua.......kun näille "minä vaan" tyypeille asiaa selostaa.

        61 neliöisen huoneiston jyvitetty remontti kustannus nousee kaikkinensa 200,000 euroon on syytä jo harkita koko kiinteistön purkua ellei kysymyksessä ole suojelukohde.

        Näin tietää kertoa minä vaan joka on ollut parin huoltoyhtiön hallituksessa, muutaman taloyhtiön hallitukseessa ja valvonut muutaman kerrostalon rakentamisen ja vaikuttanut VSS puolella puolella suojelujohtajana.


      • 77-vuotias nörtti
        reetta5 kirjoitti:

        Kiitos huomautuksista. Tiedän taloyhtiön organisaation jossa toimin.
        Kirjoituksillani toin esille, miten taloudellisesti vaikeisiin tilanteisiin varsinkin yksin asuvat eläkeläiset joutuvat remonttien vuoksi. Tottakai pitää korjata jos tilanne siltä näyttää, pitää myös ajatella asukkaita, tehdä remontit pitkällä aikajänteellä.

        Kun 61 neliön omistava asukas joutuu maksamaan n.100.000€ remonteista, eiköhän työssä käyvienkin budjettiin tule suuri lovi.On otettava huomioon ARA on jo antanut remonttiavustusta toisen mokoman.

        Ymmärrän hyvin yhteiskunnan vauhdittamisen remonttien tekoon, sillähän saadaan lisää työpaikkoja ja isännöitsijat auliisti suosittelevat remonttien tekoon.
        ...Tästä tulisi niin pitkä selonteko, taitaa paperi loppua.......kun näille "minä vaan" tyypeille asiaa selostaa.

        kun vaikutat noin viisaalta, kuten varmasti oletkin älykäs ihminen, ja hirveän selkokielinen kirjoittaja, mitenkä nuo jotkut saavat sen linkin siniseksi?
        Minä olen jo aika iäkäs, ja en ole halukas millekkään kursille enää lähtemään.
        Kyllä minä muuten tämän koneen kanssa tulen toimeen. Olisi vain joskus kiva teille palstalaisille selventää ajatuksiaan tuossaki muodossa.

        Ei liity muuten aiheeseen, kuin että ei olis ylimääräistä laitettavaksi kursseihin, eikä kirjoihin. Eläke kun on vain noin 500 euroa/kk, eikä ole juuri pankissakaan muuta kuin tilinomistajan nimi. Asunto on onneksi oma yksiö, mutta vanhahko. Kaipa he sitten tämänkin ottavat hoitopalkkioista joskus, jos ei sitä ennen joudu remonttien takia myymään.
        Ei tässä ole hurraamista, ainakaan minulla.


      • 77-vuotias nörtti kirjoitti:

        kun vaikutat noin viisaalta, kuten varmasti oletkin älykäs ihminen, ja hirveän selkokielinen kirjoittaja, mitenkä nuo jotkut saavat sen linkin siniseksi?
        Minä olen jo aika iäkäs, ja en ole halukas millekkään kursille enää lähtemään.
        Kyllä minä muuten tämän koneen kanssa tulen toimeen. Olisi vain joskus kiva teille palstalaisille selventää ajatuksiaan tuossaki muodossa.

        Ei liity muuten aiheeseen, kuin että ei olis ylimääräistä laitettavaksi kursseihin, eikä kirjoihin. Eläke kun on vain noin 500 euroa/kk, eikä ole juuri pankissakaan muuta kuin tilinomistajan nimi. Asunto on onneksi oma yksiö, mutta vanhahko. Kaipa he sitten tämänkin ottavat hoitopalkkioista joskus, jos ei sitä ennen joudu remonttien takia myymään.
        Ei tässä ole hurraamista, ainakaan minulla.

        Olen vain tällainen tavallinen kirjoittaja jolle ikä leikkaa päälle kun "Himalansaaren tytölle". Kuten tiedät kaikki toiminnot hidastuvat ja vähenevät.
        Ei ole mitään viisasten kiveä vaurastumiseen, jos sitä tarkoitat. Näin eläkeellä ollessa on elettävä suu säkkiä myöten, pidettävä menot hanskassa, ostokset harkittava tarkkaan. Näin on ommalla kohdallani asiat.

        Tietsikan käyttö on yksi hyvä tapa pitää korvien välistä pururataa iskukunnossa joten jatketaan hauskoissa merkeissä kirjoittelua.


      • E I Hölö
        minä vaan kirjoitti:

        61 neliöisen huoneiston jyvitetty remontti kustannus nousee kaikkinensa 200,000 euroon on syytä jo harkita koko kiinteistön purkua ellei kysymyksessä ole suojelukohde.

        Näin tietää kertoa minä vaan joka on ollut parin huoltoyhtiön hallituksessa, muutaman taloyhtiön hallitukseessa ja valvonut muutaman kerrostalon rakentamisen ja vaikuttanut VSS puolella puolella suojelujohtajana.

        Ei ihme, että asunto-osakeyhtiöillä menee huonosti kun tuollaiset rehvastelevat hölöhölö-henkilöt saavat vaikuttaa.


      • siksi kai
        E I Hölö kirjoitti:

        Ei ihme, että asunto-osakeyhtiöillä menee huonosti kun tuollaiset rehvastelevat hölöhölö-henkilöt saavat vaikuttaa.

        on niin ääliö.


      • minä vaan kirjoitti:

        61 neliöisen huoneiston jyvitetty remontti kustannus nousee kaikkinensa 200,000 euroon on syytä jo harkita koko kiinteistön purkua ellei kysymyksessä ole suojelukohde.

        Näin tietää kertoa minä vaan joka on ollut parin huoltoyhtiön hallituksessa, muutaman taloyhtiön hallitukseessa ja valvonut muutaman kerrostalon rakentamisen ja vaikuttanut VSS puolella puolella suojelujohtajana.

        Uskon sinulla olevan alan ammatti henkilönä paremmat tiedot rakennus alalta kuin minulla.

        Olemme kait samaa mieltä siinä, nämä talojen saneeraus kohteet osuvat 70-luvulla tai sitä ennen rakennettuihin elementti taloihin.Saneeraustyö on hyvin arvokasta ja tuottaa aikamoisen loven jokaisen budjettiin.

        Paarvekkeet joutuvat muiden kohteiden lisäksi vaihdettavavksi, on totta raskas betoni kaide on vaaratekijä julkisivulla.

        Onko rakentaminen nykyään jotenkin kevyempää, kun 1930-luvulla rakennettuihin taloihin tehdään nyt vasta putki-, sähkö-, ym remontteja ensimmäista kertaa. Taloihin jotka ovat niin lujatekoisia että ovat pysyneet pystyssä rajujen pommitusten aikaan. Mitähän materiaalia esim vesijohtoputket ovat, kupariako????

        Toin esille kirjoituksissani sen, miten vaikeaa on eläkeläisen RIKASTUA ilman lotto-voittoa. Odottamattomat menot taloyhtiön korjaustöiden ja terveydellisen tilanteen muuttumisen vuoksi tuottavat jokaiselle taloudellisia ongelmia.

        Maksettava eläke on vakio johon ei leikattu indeksikorotus paljon vaikuttele. Kuinka ihmeessä pysymme yleensä maailman menossa mukana ja olemme tyytyväisiä siihen mitä meillä on, taivaita on turha tavotella.


      • minä vaan
        E I Hölö kirjoitti:

        Ei ihme, että asunto-osakeyhtiöillä menee huonosti kun tuollaiset rehvastelevat hölöhölö-henkilöt saavat vaikuttaa.

        Luottamustehtäviin ei mennä niihin valitaan.Ei minunkaan aikani riitä enää kuin niihin yhtiöhin joissa on omistustani.


      • minä vaan
        siksi kai kirjoitti:

        on niin ääliö.

        Teot puhuvat puolestaan. Jos jätät osoitteesi niin lähetän sinulle Joulukortin Floridasta, Vietän siellä yleensä joulun Golffaten. Miltäs tunttuu. Katsoppas ystäväni "kateus on asaittava"


      • täällä aikaa
        minä vaan kirjoitti:

        Luottamustehtäviin ei mennä niihin valitaan.Ei minunkaan aikani riitä enää kuin niihin yhtiöhin joissa on omistustani.

        viisasteluun.
        Ei Floridaan matkustelu niin suurta tietoa tai rikkkautta edellytä.


      • mnä vaan
        reetta5 kirjoitti:

        Uskon sinulla olevan alan ammatti henkilönä paremmat tiedot rakennus alalta kuin minulla.

        Olemme kait samaa mieltä siinä, nämä talojen saneeraus kohteet osuvat 70-luvulla tai sitä ennen rakennettuihin elementti taloihin.Saneeraustyö on hyvin arvokasta ja tuottaa aikamoisen loven jokaisen budjettiin.

        Paarvekkeet joutuvat muiden kohteiden lisäksi vaihdettavavksi, on totta raskas betoni kaide on vaaratekijä julkisivulla.

        Onko rakentaminen nykyään jotenkin kevyempää, kun 1930-luvulla rakennettuihin taloihin tehdään nyt vasta putki-, sähkö-, ym remontteja ensimmäista kertaa. Taloihin jotka ovat niin lujatekoisia että ovat pysyneet pystyssä rajujen pommitusten aikaan. Mitähän materiaalia esim vesijohtoputket ovat, kupariako????

        Toin esille kirjoituksissani sen, miten vaikeaa on eläkeläisen RIKASTUA ilman lotto-voittoa. Odottamattomat menot taloyhtiön korjaustöiden ja terveydellisen tilanteen muuttumisen vuoksi tuottavat jokaiselle taloudellisia ongelmia.

        Maksettava eläke on vakio johon ei leikattu indeksikorotus paljon vaikuttele. Kuinka ihmeessä pysymme yleensä maailman menossa mukana ja olemme tyytyväisiä siihen mitä meillä on, taivaita on turha tavotella.

        Kirjoituksessasi on niin paljon osioita ettei siihen voi yhdesä viestissä vastata. 60 luvulla ramppasin eräässä lähiössä jossa rakennettiin viimeisiä paikallaan muurattuja tiilitaloja. Seiniin sijoitettiin asian mukaiset lämpö eristeet ja sisäseinä valettiin betonilla, kylpyhuoneet vesi eristettiin ja latattiin paikan päälä. Tämmöisenkin talön modifonti luttelemisine kunnostuksineen maksoi taloyhtiölle yli miljoona euroa. Kävikin juuri kuten ounastelit. Monta vanhusten asuntoa meni myyntiin eikä hinnoissakaan ollut kehumista.

        70 luvun vastaava vaipparakenne olikin tiili tai betonni elementti eristettynä mineriitti levyllä ja villoilla, Sisäseinät kyvyttä kipsilyvyä. Koko rakennelma erittäin kosteus altista. Monissa rakennuksissa onkin nyt tiili verhoilun lävitse tullut vesi tukeutunut kehnosti asennetuista rakenteista villoihin jolloin rakenteet ovat alkaneet homehtua. Tosin sanoen rakentamisen laatu laski romahdusmaisesti. Vieläkin jonkun verran liikun näissä home asioissa kunnallisen tervestarkastajan avustuksella.

        Täällä ei toimita asiallisista asoista kirjoitella jos ei sitten tahdo joutua väittelemään jonkun häirikön kanssa. Parempi vaan hörpätä kahvia.

        Aiheesi oli kuitenkin niin läheinen ettei kiusausta voinut vastustaa.


      • minä vaan
        täällä aikaa kirjoitti:

        viisasteluun.
        Ei Floridaan matkustelu niin suurta tietoa tai rikkkautta edellytä.

        Kuuleppas laskeppas vähän paljonko 200 neliön talon tyhjillään pitäminen maksaa. Taloahan en käytä kuin satunnaisesti, Autojenkin arvo laskee tasaisesti ajatpa niillä tai et. Minusta siinä kuluu sievoinen summa vuosittain. Lennothan ovat nykyisin edullisia ne eivät ole mikään kustannus.


      • mnä vaan kirjoitti:

        Kirjoituksessasi on niin paljon osioita ettei siihen voi yhdesä viestissä vastata. 60 luvulla ramppasin eräässä lähiössä jossa rakennettiin viimeisiä paikallaan muurattuja tiilitaloja. Seiniin sijoitettiin asian mukaiset lämpö eristeet ja sisäseinä valettiin betonilla, kylpyhuoneet vesi eristettiin ja latattiin paikan päälä. Tämmöisenkin talön modifonti luttelemisine kunnostuksineen maksoi taloyhtiölle yli miljoona euroa. Kävikin juuri kuten ounastelit. Monta vanhusten asuntoa meni myyntiin eikä hinnoissakaan ollut kehumista.

        70 luvun vastaava vaipparakenne olikin tiili tai betonni elementti eristettynä mineriitti levyllä ja villoilla, Sisäseinät kyvyttä kipsilyvyä. Koko rakennelma erittäin kosteus altista. Monissa rakennuksissa onkin nyt tiili verhoilun lävitse tullut vesi tukeutunut kehnosti asennetuista rakenteista villoihin jolloin rakenteet ovat alkaneet homehtua. Tosin sanoen rakentamisen laatu laski romahdusmaisesti. Vieläkin jonkun verran liikun näissä home asioissa kunnallisen tervestarkastajan avustuksella.

        Täällä ei toimita asiallisista asoista kirjoitella jos ei sitten tahdo joutua väittelemään jonkun häirikön kanssa. Parempi vaan hörpätä kahvia.

        Aiheesi oli kuitenkin niin läheinen ettei kiusausta voinut vastustaa.

        Olenko häirikkö? voin lopettaa sinua ärsyttävät juttuni.


      • 77-vuotias nörtti
        reetta5 kirjoitti:

        Olen vain tällainen tavallinen kirjoittaja jolle ikä leikkaa päälle kun "Himalansaaren tytölle". Kuten tiedät kaikki toiminnot hidastuvat ja vähenevät.
        Ei ole mitään viisasten kiveä vaurastumiseen, jos sitä tarkoitat. Näin eläkeellä ollessa on elettävä suu säkkiä myöten, pidettävä menot hanskassa, ostokset harkittava tarkkaan. Näin on ommalla kohdallani asiat.

        Tietsikan käyttö on yksi hyvä tapa pitää korvien välistä pururataa iskukunnossa joten jatketaan hauskoissa merkeissä kirjoittelua.

        sinulta mitään rikastumisohjetta olisi ollutkaan vailla, vaan olisin ollut utelias tietämään miten ne saavat nuo siniset, onko ne linkkejä vai mitä?
        Ne mistä räpsäytetään, niin tulee sitten esille vaikka joku toinen kirjoitus tai vaikka valokuva.
        (lehtileileike, tai laulu).

        Tietsikan käyttöneuvoa ajattelin siihen saada sinulta.
        Ymmärrän kyllä jos sinä et itsekkään sellaista temppua osaa, etkä tiedä mitä nappeja pitää painella.
        Pitää yrittää kysyä joltain muulta, kun sinä et pysty auttamaan.


      • Maalaismies*
        mnä vaan kirjoitti:

        Kirjoituksessasi on niin paljon osioita ettei siihen voi yhdesä viestissä vastata. 60 luvulla ramppasin eräässä lähiössä jossa rakennettiin viimeisiä paikallaan muurattuja tiilitaloja. Seiniin sijoitettiin asian mukaiset lämpö eristeet ja sisäseinä valettiin betonilla, kylpyhuoneet vesi eristettiin ja latattiin paikan päälä. Tämmöisenkin talön modifonti luttelemisine kunnostuksineen maksoi taloyhtiölle yli miljoona euroa. Kävikin juuri kuten ounastelit. Monta vanhusten asuntoa meni myyntiin eikä hinnoissakaan ollut kehumista.

        70 luvun vastaava vaipparakenne olikin tiili tai betonni elementti eristettynä mineriitti levyllä ja villoilla, Sisäseinät kyvyttä kipsilyvyä. Koko rakennelma erittäin kosteus altista. Monissa rakennuksissa onkin nyt tiili verhoilun lävitse tullut vesi tukeutunut kehnosti asennetuista rakenteista villoihin jolloin rakenteet ovat alkaneet homehtua. Tosin sanoen rakentamisen laatu laski romahdusmaisesti. Vieläkin jonkun verran liikun näissä home asioissa kunnallisen tervestarkastajan avustuksella.

        Täällä ei toimita asiallisista asoista kirjoitella jos ei sitten tahdo joutua väittelemään jonkun häirikön kanssa. Parempi vaan hörpätä kahvia.

        Aiheesi oli kuitenkin niin läheinen ettei kiusausta voinut vastustaa.

        Olematta asiantuntija tulee seuratuksi kauempaa ja joskus läheltäkin nykyistä rakentamista. Paitsi että se on enimmäkseen rumaa alkaen kaavoituksesta, se on homealtista. Mainitsit koskteuden hakeutumisesta tiiliverhoilun kautta sisärakenteisiin. Näen nyt tuota estettävän käärimällä rakenteet ennen verhoilua muovipakettiin. Homehtuminenhan siitä on seurauksena, koska rakennus ei hengitä. Mekaaninen tuuletus ei riitä.

        Putkisto pintaan vedettynä on tietenkin helposti korjattavaa, mutta heppoisena materiaaliltaan korjaamista varmaan on aika pian.

        Mitä itsekunkin asiantuntemukseen tulee, niin kyllä jokainen asuja on paras oman asumisensa asiantuntija. Viimeistään sen kukkarossaan tuntee.


      • minä vaan
        reetta5 kirjoitti:

        Olenko häirikkö? voin lopettaa sinua ärsyttävät juttuni.

        etpä todellakaan !
        Mutta löytynee tästä ketjusta."siksi kai" Sama tyyppi kuukaudesta toiseen. Roikuu kuin rakkikoira toisessa lahkeessa.

        Pärjätäkseen tässä maailmassa onkin syytä omata kova itse tunto. Syytä on olla varovainen kaikilla kun sitä ei ole. Tätäkin Einaria ojensin parivuotta sitten, Tässäpä heikon itsetunnon tulos. Aiheutin hänelle elinikäisen trauman josta tuskin koskaan pääsee eroon. Taitaa nähdä untakin minä vaasta.


      • rakennusten suunnittelijoista
        Maalaismies* kirjoitti:

        Olematta asiantuntija tulee seuratuksi kauempaa ja joskus läheltäkin nykyistä rakentamista. Paitsi että se on enimmäkseen rumaa alkaen kaavoituksesta, se on homealtista. Mainitsit koskteuden hakeutumisesta tiiliverhoilun kautta sisärakenteisiin. Näen nyt tuota estettävän käärimällä rakenteet ennen verhoilua muovipakettiin. Homehtuminenhan siitä on seurauksena, koska rakennus ei hengitä. Mekaaninen tuuletus ei riitä.

        Putkisto pintaan vedettynä on tietenkin helposti korjattavaa, mutta heppoisena materiaaliltaan korjaamista varmaan on aika pian.

        Mitä itsekunkin asiantuntemukseen tulee, niin kyllä jokainen asuja on paras oman asumisensa asiantuntija. Viimeistään sen kukkarossaan tuntee.

        se, ettei hometta tai radonia tarvitse näissä rakennuksissa enää pelätä.


      • minä vaan
        rakennusten suunnittelijoista kirjoitti:

        se, ettei hometta tai radonia tarvitse näissä rakennuksissa enää pelätä.

        Radonia tuskin tulee asuntoihin jos ilman vaihto on kunnossa eli asunnossa ei ole alipainetta, Radonihan on ilmaa raskaampi kaasu. Todetut kosteusvauriot ovat usein rakennusvirheistä ja fuskaamisesta johtuvia. Niinkin pieni asia kuin ikkunan tippapellin väärä kaato on aikaan saanut karmin lahoamisen. Kylyhuoneidenkin kosteus vauriot ovat pääosin peräisin huonoista vesieristeistä.


      • minä vaan kirjoitti:

        Radonia tuskin tulee asuntoihin jos ilman vaihto on kunnossa eli asunnossa ei ole alipainetta, Radonihan on ilmaa raskaampi kaasu. Todetut kosteusvauriot ovat usein rakennusvirheistä ja fuskaamisesta johtuvia. Niinkin pieni asia kuin ikkunan tippapellin väärä kaato on aikaan saanut karmin lahoamisen. Kylyhuoneidenkin kosteus vauriot ovat pääosin peräisin huonoista vesieristeistä.

        ei kovinkaan paljoa nouse maasta silloin, kun maa on sula.
        Talvella roudan aikana vain talon kohdassa on sula, silloin kaasu nousee siitä kohdasta taloon helpommin, ja silloin radon-mittaukset tulisi suorittaa.
        Nyt 2000-luvulla tuo on otettu hyvin huomioon uusissa taloissa sokkelin tuuletuksesta huolehtimalla.
        Myös homeongelmat ovat uusissa taloissa ehkäisty.


      • mnä vaan kirjoitti:

        Kirjoituksessasi on niin paljon osioita ettei siihen voi yhdesä viestissä vastata. 60 luvulla ramppasin eräässä lähiössä jossa rakennettiin viimeisiä paikallaan muurattuja tiilitaloja. Seiniin sijoitettiin asian mukaiset lämpö eristeet ja sisäseinä valettiin betonilla, kylpyhuoneet vesi eristettiin ja latattiin paikan päälä. Tämmöisenkin talön modifonti luttelemisine kunnostuksineen maksoi taloyhtiölle yli miljoona euroa. Kävikin juuri kuten ounastelit. Monta vanhusten asuntoa meni myyntiin eikä hinnoissakaan ollut kehumista.

        70 luvun vastaava vaipparakenne olikin tiili tai betonni elementti eristettynä mineriitti levyllä ja villoilla, Sisäseinät kyvyttä kipsilyvyä. Koko rakennelma erittäin kosteus altista. Monissa rakennuksissa onkin nyt tiili verhoilun lävitse tullut vesi tukeutunut kehnosti asennetuista rakenteista villoihin jolloin rakenteet ovat alkaneet homehtua. Tosin sanoen rakentamisen laatu laski romahdusmaisesti. Vieläkin jonkun verran liikun näissä home asioissa kunnallisen tervestarkastajan avustuksella.

        Täällä ei toimita asiallisista asoista kirjoitella jos ei sitten tahdo joutua väittelemään jonkun häirikön kanssa. Parempi vaan hörpätä kahvia.

        Aiheesi oli kuitenkin niin läheinen ettei kiusausta voinut vastustaa.

        Kun 60-luvulla "ramppasit" lähiössä, Mitä teit?

        Minkälainen on paikallaan muurattu tiilitalo? Ei kai sitä muualla voi muurata.

        Kerrot, että sisäseinät valettiin betonilla. Ei voi olla totta! rappaus on kysymyksessä.

        "kylpyhuoneet vesi eristettiin ja latattiin paikan päällä". Kas kun ei pihalla tai naapurissa.

        Tarkoitit ehkä, että kylpyhuoneen seiniin tehtiin vesieristys ennen laatoitusta. Näin on tehtävä!

        Modifiointi maksoi 60-luvulla yli miljoona euroa. Euro ei kyllä ollut käytössäkään.

        Ei tuosta 70-luvun rakentamisestakaan juuri selvää saa sinun esittämänäsi. Kosteusvuodot nyt jokainen tuntee.

        Vieläkin liikut kunnallisen terveystarkastajan avustuksella ( näin sanot) homeasioissa. Hyvä, että joku sinun tekemisistä huolehtii.

        Väität, ettei täällä voi asioista kirjoittaa kun muut eivät ymmärrä, sinä vaan. Pieni itsekritiikki olisi paikallaan - sinullakin.


      • sanon vaan kirjoitti:

        ei taloyhtiön isännöitsiät voi vaatia taloon hissiä. Hän on vain taloyhtiön palkkarenki.
        Taloyhtiön osakaskokous/hallitus on ne jotka tällaisista asioista päättävät.

        Hallitus olemme me, jotka olemme osakkeet ostaneet ja maksaneet.
        Yhtiökokouksiin on tultava mukaan, että kuulee mistä puhutaan. Kokouksissa päätetään, onko korjauksiin varaa, ja mistä aloitetaan.
        Ei isännöitsijällä ole siihen sanomista. Hänen tehtävänsä on kuin toimitusjohtajan.
        Hän toteuttaa asukkaiden kokouksessa tekemät päätökset.


      • minä vaan
        Ruuneperi kirjoitti:

        Kun 60-luvulla "ramppasit" lähiössä, Mitä teit?

        Minkälainen on paikallaan muurattu tiilitalo? Ei kai sitä muualla voi muurata.

        Kerrot, että sisäseinät valettiin betonilla. Ei voi olla totta! rappaus on kysymyksessä.

        "kylpyhuoneet vesi eristettiin ja latattiin paikan päällä". Kas kun ei pihalla tai naapurissa.

        Tarkoitit ehkä, että kylpyhuoneen seiniin tehtiin vesieristys ennen laatoitusta. Näin on tehtävä!

        Modifiointi maksoi 60-luvulla yli miljoona euroa. Euro ei kyllä ollut käytössäkään.

        Ei tuosta 70-luvun rakentamisestakaan juuri selvää saa sinun esittämänäsi. Kosteusvuodot nyt jokainen tuntee.

        Vieläkin liikut kunnallisen terveystarkastajan avustuksella ( näin sanot) homeasioissa. Hyvä, että joku sinun tekemisistä huolehtii.

        Väität, ettei täällä voi asioista kirjoittaa kun muut eivät ymmärrä, sinä vaan. Pieni itsekritiikki olisi paikallaan - sinullakin.

        60 luvulla olin vasta valmistunut rakennuskonsultti. Paikalla muurattu tiili talo lähtee tiilien latomisesta sokkelin päälle väliin levittäen laastia ja nousee varvi kerrallaan.
        Muualla muurattu. Forssassa Rakennusvalmiste sen alkoi. Tiiliseinä valmistettiin teollisesti elementiksi, joka sitten asennettiin työmaalla paikalleen. Sisäseinä kuten runko valettiin laudoittaen betonnilla. Aivan, sanitetti tilat laatoittiin paikan päällä, vesieristettiinkin siihen aikaan pikimönjällä joka tartui kenkiin. Sittemmin koko kompponetti asennettiin valmiina huoneistoihin kerros kerrokselta. Modifointi reetan esitämillä korjauksilla maksoi 60 luvulla valmistuneeseen kiinteistöön yli miljoona euroa.

        Niin kuin hyvä ystävä ymmärrät eihän asioista voida "järkevästi" keskustella ilman tarvittavia perustietietoja.Näinkään yksinkertaista asiaa et ymmärrä, Enhän pystyisi sinusta millään insinööriä tekemään. Perustiedoillasi en olisi ottanut sinua edes lautapojaksi.

        Jutellaa me vaan, kahvinblöröistä niin molemmat ymmärretään mistä puhutaan. Eikös vaan.


      • minä vaan
        satu kirjoitti:

        ei kovinkaan paljoa nouse maasta silloin, kun maa on sula.
        Talvella roudan aikana vain talon kohdassa on sula, silloin kaasu nousee siitä kohdasta taloon helpommin, ja silloin radon-mittaukset tulisi suorittaa.
        Nyt 2000-luvulla tuo on otettu hyvin huomioon uusissa taloissa sokkelin tuuletuksesta huolehtimalla.
        Myös homeongelmat ovat uusissa taloissa ehkäisty.

        Kylmä rinki on minullakin jossain kohtaa kun muistelen viimeistäkin kerrostaloa jonka rakennusvalvojana olin. Paljon jäi kysymysmerkkejä.Jos kaikki oli mennyt viimeisen pilkun mukaan olisi siitäkin talosta tullut Iisakin kirkko.


      • minä vaan
        Makriina kirjoitti:

        Hallitus olemme me, jotka olemme osakkeet ostaneet ja maksaneet.
        Yhtiökokouksiin on tultava mukaan, että kuulee mistä puhutaan. Kokouksissa päätetään, onko korjauksiin varaa, ja mistä aloitetaan.
        Ei isännöitsijällä ole siihen sanomista. Hänen tehtävänsä on kuin toimitusjohtajan.
        Hän toteuttaa asukkaiden kokouksessa tekemät päätökset.

        Makriinahan puhuu pelkkää asiaa. Vielä jos kirjoittaa itselleen muistilapun saakin sitten, puheen vuoron saatuaan esittää asiansa. Monessa kokouksessa olen ollut mukana jossa vasta kotimatkalla muistetaan mistä olisi pitänyt keskustella.


      • minä vaan kirjoitti:

        60 luvulla olin vasta valmistunut rakennuskonsultti. Paikalla muurattu tiili talo lähtee tiilien latomisesta sokkelin päälle väliin levittäen laastia ja nousee varvi kerrallaan.
        Muualla muurattu. Forssassa Rakennusvalmiste sen alkoi. Tiiliseinä valmistettiin teollisesti elementiksi, joka sitten asennettiin työmaalla paikalleen. Sisäseinä kuten runko valettiin laudoittaen betonnilla. Aivan, sanitetti tilat laatoittiin paikan päällä, vesieristettiinkin siihen aikaan pikimönjällä joka tartui kenkiin. Sittemmin koko kompponetti asennettiin valmiina huoneistoihin kerros kerrokselta. Modifointi reetan esitämillä korjauksilla maksoi 60 luvulla valmistuneeseen kiinteistöön yli miljoona euroa.

        Niin kuin hyvä ystävä ymmärrät eihän asioista voida "järkevästi" keskustella ilman tarvittavia perustietietoja.Näinkään yksinkertaista asiaa et ymmärrä, Enhän pystyisi sinusta millään insinööriä tekemään. Perustiedoillasi en olisi ottanut sinua edes lautapojaksi.

        Jutellaa me vaan, kahvinblöröistä niin molemmat ymmärretään mistä puhutaan. Eikös vaan.

        Hyvä "minä vaan", nyt iskit pahaan. Arvaa oma tilasi, anna arvo toisellekin. Meidän ikioma Ruuneperimme on todellakin INSINÖÖRI ja se on RAKENNUSMESTARIN tutkintoa korkeampi koulutusaste.
        Nyt hattu kouraan, pahoittelemaan erehdystäsi.

        Rakennusmestarit ovat oman alansa hallitsevia ja taitavia työssään. Vahinko vain koulutus jossakin vaiheessa lopetettiin ja nyt ollaan huuli pyöreänä kun on pula rak.mestareista, koulutusta suunnitellaan uudelleen aloitettavaksi.

        Ystävyydellä Reetta5


      • minä vaan kirjoitti:

        Makriinahan puhuu pelkkää asiaa. Vielä jos kirjoittaa itselleen muistilapun saakin sitten, puheen vuoron saatuaan esittää asiansa. Monessa kokouksessa olen ollut mukana jossa vasta kotimatkalla muistetaan mistä olisi pitänyt keskustella.

        Ymmärsin, että jokainen puhuu täällä pelkkää asiaa.
        Nälvitkö minua? Kyllä minä olen aina yhtiökokouksissa mukana, jo sen vuoksi, että kuulen, mitä mieltä ollaan mistäkin asiasta.
        En tarvitse muistilappuja, koska meillä on esityslista käytössämme.


      • minä vaan
        reetta5 kirjoitti:

        Hyvä "minä vaan", nyt iskit pahaan. Arvaa oma tilasi, anna arvo toisellekin. Meidän ikioma Ruuneperimme on todellakin INSINÖÖRI ja se on RAKENNUSMESTARIN tutkintoa korkeampi koulutusaste.
        Nyt hattu kouraan, pahoittelemaan erehdystäsi.

        Rakennusmestarit ovat oman alansa hallitsevia ja taitavia työssään. Vahinko vain koulutus jossakin vaiheessa lopetettiin ja nyt ollaan huuli pyöreänä kun on pula rak.mestareista, koulutusta suunnitellaan uudelleen aloitettavaksi.

        Ystävyydellä Reetta5

        Olin Cyproksella eräässä palavrissa, jossa Ruotsalainen ekonomisti esitti asiaa, Hänen mielestään Nokian tuhoksi koituu insinöörit joiden koulutus taso ei vastaa nykypäivää. Insinöörejäkin on kahdenlaisia Dipl inssejä, joka akateeminen oppiarvo ja tavallisia, Tavallaan teknikoita jotka mieluusti käyttävät Insinöörin titteliä. Vaikka lapseni ja siskonkin lapset ovat automaattio ja sähköinsinöörejä joudun silti toisinaan heitäkin jossa asioissa viisaamaan.

        Kyllä se teidän ikioma insinöörinne on jäänne muinaisuudesta, syrjässä oleva yksinäinen ukko Joka asiaan puuttuva ilkeilijä. Lueppa jokunen hänen avauksista ja totea itse onko niissä järkeä.


      • Paulus
        reetta5 kirjoitti:

        Kiitos huomautuksista. Tiedän taloyhtiön organisaation jossa toimin.
        Kirjoituksillani toin esille, miten taloudellisesti vaikeisiin tilanteisiin varsinkin yksin asuvat eläkeläiset joutuvat remonttien vuoksi. Tottakai pitää korjata jos tilanne siltä näyttää, pitää myös ajatella asukkaita, tehdä remontit pitkällä aikajänteellä.

        Kun 61 neliön omistava asukas joutuu maksamaan n.100.000€ remonteista, eiköhän työssä käyvienkin budjettiin tule suuri lovi.On otettava huomioon ARA on jo antanut remonttiavustusta toisen mokoman.

        Ymmärrän hyvin yhteiskunnan vauhdittamisen remonttien tekoon, sillähän saadaan lisää työpaikkoja ja isännöitsijat auliisti suosittelevat remonttien tekoon.
        ...Tästä tulisi niin pitkä selonteko, taitaa paperi loppua.......kun näille "minä vaan" tyypeille asiaa selostaa.

        Kuule K----i,
        kiitos työpanoksestasi!


      • minä vaan kirjoitti:

        Olin Cyproksella eräässä palavrissa, jossa Ruotsalainen ekonomisti esitti asiaa, Hänen mielestään Nokian tuhoksi koituu insinöörit joiden koulutus taso ei vastaa nykypäivää. Insinöörejäkin on kahdenlaisia Dipl inssejä, joka akateeminen oppiarvo ja tavallisia, Tavallaan teknikoita jotka mieluusti käyttävät Insinöörin titteliä. Vaikka lapseni ja siskonkin lapset ovat automaattio ja sähköinsinöörejä joudun silti toisinaan heitäkin jossa asioissa viisaamaan.

        Kyllä se teidän ikioma insinöörinne on jäänne muinaisuudesta, syrjässä oleva yksinäinen ukko Joka asiaan puuttuva ilkeilijä. Lueppa jokunen hänen avauksista ja totea itse onko niissä järkeä.

        Tulipa lunta tupaan ja rakeita vielä portuaankin, kiitosten paljous luoksesi rynnätköön kirjoituksestasi huolimatta.

        Ei tämä elämä miltään maistuisi ellei sitä vääntöä joskus tulisi ja ihan aiheesta.
        Muuten meitä yksinäisiä palstalla paljon liikuskelee aikaansa kuluttamassa. Jokainen meistä kirjoittelee omalla tyylillään, tosin joskus puskasta huutajakin saa "kasvot".

        Olen oppinut, jokainen ihminen osaava ja taitava omassa ammatissaan, tärkeintä on, että on hyvä siinä amatissa jonka on itselleen valinnut.Ei kaikkea tarvitse osatakaan. Tänä päivänä ammatti nimikkeet ovat kärsineet inflaation, metsätyönjohtaja voi olla metsä-insinööri vaikka ei ole paljon kouluja käynyt, kokemusta alan asioista voi olla vaikka toisille jakaa.

        Tänään on onnekas päivä, vanhin poikani saapui Floridasta onnellisesti Suomen kamaralle, jouluna sitten olemme yhdessä koko pätinäkunta 9 henkilöä. Pienistä asioista sitä muodostuu äidin onni.
        Sumuisen illan viihdykkeeksi lemppari:
        http://www.youtube.com/watch?v=MZslb44x84w&feature=related


      • minä vaan
        Makriina kirjoitti:

        Ymmärsin, että jokainen puhuu täällä pelkkää asiaa.
        Nälvitkö minua? Kyllä minä olen aina yhtiökokouksissa mukana, jo sen vuoksi, että kuulen, mitä mieltä ollaan mistäkin asiasta.
        En tarvitse muistilappuja, koska meillä on esityslista käytössämme.

        Eipä ole tarkoitus sinua nälviä,aivan asiaa kirjoitit. Muistilapulla tarkoitin sitä mitä sanoinkin. Esityslista tietysti on. Monasti kuitenkin ihmisillä on asioita joita ei voi mahduttaa esityslistalle vaan niistä keskustelaan ulkopuolella varsinaisen esityslista. Siksi minullakin on muistio aina kokouksissa.


      • minä vaan
        reetta5 kirjoitti:

        Tulipa lunta tupaan ja rakeita vielä portuaankin, kiitosten paljous luoksesi rynnätköön kirjoituksestasi huolimatta.

        Ei tämä elämä miltään maistuisi ellei sitä vääntöä joskus tulisi ja ihan aiheesta.
        Muuten meitä yksinäisiä palstalla paljon liikuskelee aikaansa kuluttamassa. Jokainen meistä kirjoittelee omalla tyylillään, tosin joskus puskasta huutajakin saa "kasvot".

        Olen oppinut, jokainen ihminen osaava ja taitava omassa ammatissaan, tärkeintä on, että on hyvä siinä amatissa jonka on itselleen valinnut.Ei kaikkea tarvitse osatakaan. Tänä päivänä ammatti nimikkeet ovat kärsineet inflaation, metsätyönjohtaja voi olla metsä-insinööri vaikka ei ole paljon kouluja käynyt, kokemusta alan asioista voi olla vaikka toisille jakaa.

        Tänään on onnekas päivä, vanhin poikani saapui Floridasta onnellisesti Suomen kamaralle, jouluna sitten olemme yhdessä koko pätinäkunta 9 henkilöä. Pienistä asioista sitä muodostuu äidin onni.
        Sumuisen illan viihdykkeeksi lemppari:
        http://www.youtube.com/watch?v=MZslb44x84w&feature=related

        Kylläpäs Reetta taas niin tyhjentävästi kirjoitit ettei siihen ole juurikaan mitään lisäämistä.


        Palstalla liikkuu yksinäisiä ja ujojakin ihmisiä sen olen huomannut.
        Ihmettelen tässä vähän itseäni, alkaako panssarini pettämään. Eihän täällä kenenkään tarvitse olla muuta kuin eläkeläinen.

        Ei se Reetta ole lainkaan mikään pienionni saadessaan rakkaat läheisensä edes pieneksi hetkeksi luokseen.


        Kiitos vaan hienosta kappaleesta "Pistetään soimaan"


    • minä vaan

      sinällään ei ole itseisarvo eikä kovinkaan vaikea saavuttaa. Sitä vastoin suuren omaisuuden hallinta sekä sen kartuttaminen kiihtyvän inflaattion tahdissa onkin vaiketa. Tietämystä vaatii jo verottajankin kanssa toimeen tuleminen.
      Äidin nevo oli minullekkin tarpeen" Valitse poika seurasi, sillä seura tekee kaltaisekseen"

      • Äitisi neuvoa

        sitä Äidin neuvoa.Pyydän,,että vastaat ja kuinka se on tehonnut?


    • *hymyillä*

      Elon laskuoppia saa käyttää ihan vapaasti. Asumiseen rahat menevät. Kiinteistövälittäjien, gryndereiden ja pankkien osuudet asumisen hintojen nousun suhteen on suunnaton.

      Nythän vielä haahuilevat kiinteistöverojen korotuksia jossain päin. Yrityksenä on periä isoilta lukaaleilta rahaa valtion ja kunnan taskuun. Mutta kaikkihan sitä joutuvat maksamaan. Vuokralaisetkin, eiväthän vuokranantajat itselleen tappioksi veroja jätä.

      Ja yhä kauemmas karkaa itsenäisesti toimeen tuleminen. Kuka nämä kaikki laskut lopulta maksaa?

      Mutta: ai niin! Maailmahan on konkurssissa. Mitäpä tässä pyristelemään, antaa mennä vaan alamäkeä. :)

    • Maalaismies*

      Isälläni oli tapana sanoa taloudellisesti vaikeina aikoina ettei sellaiselle mitään tapahdu, joka putoaa vain paperipalan päältä lattialle. Siinä on sadunomainen viisaus.

      Tiedämme odottaa taloudellisesti vaikeita aikoja. Nytkään sellaiselle, joka kuvaannollisesti seisoo paperipalan päällä, ei tapahdu mitään.

      Kun lukee amerikkalaisista rikkaista, joiden arvopaperiomistus on viime kuukausina romahtanut 1600 miljardia dollaria, putous on suuri. Pitäisikö sääliä, en tiedä?

      Meikämanne ei kykene käsittämään, että rikkaus on numeroina papereissa. Joku on suunnattoman rikas omistaessaan läjän tällaisia papereita. Kun numerot yht'äkkiä pyyhkiytyvät pois, hän on pudonnut köyhyyteen.

      Bushin mukaan kaikkien amerikkalaisten piti rikastua, kun eivät jättäneet työllä ja vaivalla tienaamiaan rahojaan makaamaan pankkiin, vaan ostivat arvopapereita. Näin melkein kaikki menettelivät ja me tiedämme tuloksen.

      • Tosi on että kalliita ovat, monen vanhan ihmisen rahat ei meinaa riittää- velkaakin on otettava ja ongelmia syntyy.
        Toisaalta jos esim. putkiremonttia ei tehdä aikanaan ikääntyvässä talossa, vaan pääsee syntymään vesivahinkoja.Vahingot ovat oikeasti moninkertaiset.
        Hissi taas vanhaan hissittömään taloon rakennetaan vain jos kaikki asunnon omistajat ovat sitä mieltä.
        Jos yksikin vastustaa sitä ei rakenneta.Ellei lakia muuteta.
        On monia tuttaviamme lähteneet asunnostaan, siksi kun ei hissiä ole saanut rakentaa.
        Jos asuu 3 kerros, käy vanhoille raskaaksi rappujen kulku. Hengästyttää ja ahdistaa. Nuoret eivät halua koska se hissi maksaa niin paljon, ja muutakin menoa rahalle olisi.Kuten vanhemmillakin ihmisillä.

        Ikkunaremontit on pakko nekin tehdä vanhoihin taloihin, ei voi laskea puuta ihan lahoamaan.

        Kyllä elämä kalliiksi tulee, asui miten asui.
        Tuo Monelle suuria harmeja, kun rahat ei riitä mitenkään. Monikin on vielä yksin maksamassa laskuja.


      • minä vaan
        meri-kukka98 kirjoitti:

        Tosi on että kalliita ovat, monen vanhan ihmisen rahat ei meinaa riittää- velkaakin on otettava ja ongelmia syntyy.
        Toisaalta jos esim. putkiremonttia ei tehdä aikanaan ikääntyvässä talossa, vaan pääsee syntymään vesivahinkoja.Vahingot ovat oikeasti moninkertaiset.
        Hissi taas vanhaan hissittömään taloon rakennetaan vain jos kaikki asunnon omistajat ovat sitä mieltä.
        Jos yksikin vastustaa sitä ei rakenneta.Ellei lakia muuteta.
        On monia tuttaviamme lähteneet asunnostaan, siksi kun ei hissiä ole saanut rakentaa.
        Jos asuu 3 kerros, käy vanhoille raskaaksi rappujen kulku. Hengästyttää ja ahdistaa. Nuoret eivät halua koska se hissi maksaa niin paljon, ja muutakin menoa rahalle olisi.Kuten vanhemmillakin ihmisillä.

        Ikkunaremontit on pakko nekin tehdä vanhoihin taloihin, ei voi laskea puuta ihan lahoamaan.

        Kyllä elämä kalliiksi tulee, asui miten asui.
        Tuo Monelle suuria harmeja, kun rahat ei riitä mitenkään. Monikin on vielä yksin maksamassa laskuja.

        Viesti ei liity paperilta lattiaan putoamiseen, vaan on paremminkin vastaus Reetalle joka tuolla ihmettelee "miksi taloihin tehdään korjauksia"


      • minä vaan kirjoitti:

        Viesti ei liity paperilta lattiaan putoamiseen, vaan on paremminkin vastaus Reetalle joka tuolla ihmettelee "miksi taloihin tehdään korjauksia"

        Se rikastumisen vaikeus!! Ei voi rikastua kun rahat menee päineen häntineen elämiskustannuksiin. Eivätkä edes riitä! Nuo remontitkin ovat pakollisia elämään liityviä kustannuksia.
        Tai sitten pitäisi muuttaa havumajaan asumaan.
        Se ei taas suomen oloissa olisi oikein terveelistä jos itsestään välittää,,,,,,,
        Tämä on niinkun ketjun aloittajalle,,,,,


      • meri-kukka98 kirjoitti:

        Tosi on että kalliita ovat, monen vanhan ihmisen rahat ei meinaa riittää- velkaakin on otettava ja ongelmia syntyy.
        Toisaalta jos esim. putkiremonttia ei tehdä aikanaan ikääntyvässä talossa, vaan pääsee syntymään vesivahinkoja.Vahingot ovat oikeasti moninkertaiset.
        Hissi taas vanhaan hissittömään taloon rakennetaan vain jos kaikki asunnon omistajat ovat sitä mieltä.
        Jos yksikin vastustaa sitä ei rakenneta.Ellei lakia muuteta.
        On monia tuttaviamme lähteneet asunnostaan, siksi kun ei hissiä ole saanut rakentaa.
        Jos asuu 3 kerros, käy vanhoille raskaaksi rappujen kulku. Hengästyttää ja ahdistaa. Nuoret eivät halua koska se hissi maksaa niin paljon, ja muutakin menoa rahalle olisi.Kuten vanhemmillakin ihmisillä.

        Ikkunaremontit on pakko nekin tehdä vanhoihin taloihin, ei voi laskea puuta ihan lahoamaan.

        Kyllä elämä kalliiksi tulee, asui miten asui.
        Tuo Monelle suuria harmeja, kun rahat ei riitä mitenkään. Monikin on vielä yksin maksamassa laskuja.

        Monet suurista remonteista tehdään liian aikaisin, koska yhtiöiden hallitukset pelotellaan tekemään kalliita päätöksiä.
        Kannattaa muistaa, että monet isännöitsijät syövät lounaita samassa pöydässä urakoitsijoiden kanssa.


      • kaikki uusiks
        Jopel kirjoitti:

        Monet suurista remonteista tehdään liian aikaisin, koska yhtiöiden hallitukset pelotellaan tekemään kalliita päätöksiä.
        Kannattaa muistaa, että monet isännöitsijät syövät lounaita samassa pöydässä urakoitsijoiden kanssa.

        Mijän talossa oli muutama etelän puoleisen ikkunan pokat huonoja.
        Isännöitsijän suosituksesta talon kaikki ikkunat uusittiin, ettei toiset tule kateelliseksi.
        Helvetin moinen lasku, mutta kun ei järki mene pelon ohi, niin ei mene.


      • minä vaan
        kaikki uusiks kirjoitti:

        Mijän talossa oli muutama etelän puoleisen ikkunan pokat huonoja.
        Isännöitsijän suosituksesta talon kaikki ikkunat uusittiin, ettei toiset tule kateelliseksi.
        Helvetin moinen lasku, mutta kun ei järki mene pelon ohi, niin ei mene.

        kokonaisvaltaisemmin. Tänä vuonna muutama ikkuna esivuonna muutama jne,

        Yleensä näihin remonteihin saadaan avustuksia. Osuus taloyhtin lainastakin voidaan yleensä maksaa hoitovastikkeen ohessa rahoitusvastikkeena useamman vuoden aikana tai kerta rysähdyksellä. Jo kiinteistön julkisivunkin kannalta on suotavaa vaihtaa kaikki ikkunat yhden aikaisesti. Eipä suurta matematiikkaa vaadi laskea sitäkään mitä maksaa pitää kiinteistöä vuosikausia rakennustyömaana ja rahdata paikalle mahdollisia nostureita vuodesta toiseen. Tapauksessasi on mielestäni menetelty aivan oikein. Mikään ei ole ikuista.


      • minä vaan
        meri-kukka98 kirjoitti:

        Se rikastumisen vaikeus!! Ei voi rikastua kun rahat menee päineen häntineen elämiskustannuksiin. Eivätkä edes riitä! Nuo remontitkin ovat pakollisia elämään liityviä kustannuksia.
        Tai sitten pitäisi muuttaa havumajaan asumaan.
        Se ei taas suomen oloissa olisi oikein terveelistä jos itsestään välittää,,,,,,,
        Tämä on niinkun ketjun aloittajalle,,,,,

        Etelä Suomessa asuu luulakseni vieläkin metsässä ihmisiä, jotka jopa viihtyvät siellä. Useasti nämä herrat ovat vyörätty kunnan omistamiin asuntoihin. Viimeistään jäiden lähdettyä hylkäävät tämän sivilisaattion ja katovat laavuilleen. Muistan joskus lukenee meidän olevankin jokinlaista metsä kansaa.


      • kaikki uusiks
        minä vaan kirjoitti:

        kokonaisvaltaisemmin. Tänä vuonna muutama ikkuna esivuonna muutama jne,

        Yleensä näihin remonteihin saadaan avustuksia. Osuus taloyhtin lainastakin voidaan yleensä maksaa hoitovastikkeen ohessa rahoitusvastikkeena useamman vuoden aikana tai kerta rysähdyksellä. Jo kiinteistön julkisivunkin kannalta on suotavaa vaihtaa kaikki ikkunat yhden aikaisesti. Eipä suurta matematiikkaa vaadi laskea sitäkään mitä maksaa pitää kiinteistöä vuosikausia rakennustyömaana ja rahdata paikalle mahdollisia nostureita vuodesta toiseen. Tapauksessasi on mielestäni menetelty aivan oikein. Mikään ei ole ikuista.

        Alle 20v talossa kun kolmikerroslasit heitetään ja tuodaansamnlaiset tilalle, niin jotain on pielessä.
        Huono hallitus, manipuloiva isännöitsijä ja luottavaiset osakkaat.
        Nyt sitten maksaavat vuosiokausia euron lisähintaa neliölle......turhasta.

        Ajatella kannattaa eikö todella?


      • Kaikkea ei kerrota
        kaikki uusiks kirjoitti:

        Alle 20v talossa kun kolmikerroslasit heitetään ja tuodaansamnlaiset tilalle, niin jotain on pielessä.
        Huono hallitus, manipuloiva isännöitsijä ja luottavaiset osakkaat.
        Nyt sitten maksaavat vuosiokausia euron lisähintaa neliölle......turhasta.

        Ajatella kannattaa eikö todella?

        as.oy:n osakkaille.


      • minä vaan
        kaikki uusiks kirjoitti:

        Alle 20v talossa kun kolmikerroslasit heitetään ja tuodaansamnlaiset tilalle, niin jotain on pielessä.
        Huono hallitus, manipuloiva isännöitsijä ja luottavaiset osakkaat.
        Nyt sitten maksaavat vuosiokausia euron lisähintaa neliölle......turhasta.

        Ajatella kannattaa eikö todella?

        20 vuotta vanhat ikkunat ovat puukarmeissa. Nykyiset ikkuna karmit valmistetaan mittatilauksena. Kamit ovat lähes poikkeuksetta pinnoitettua alumiinia joiden elinkaareksi voi laskea hyvinkin 50 vuotta.

        Monasti puisten karmien huolto jää tekemättä ja tulos on sitten se mitä kerroit. Isännöitsijän tehtävä on seurata kiinteistön huollon tarvetta.Harvemmin sitä, useasti amatööri hallitus pystyykään tekemään.


      • tahvonpoika
        minä vaan kirjoitti:

        20 vuotta vanhat ikkunat ovat puukarmeissa. Nykyiset ikkuna karmit valmistetaan mittatilauksena. Kamit ovat lähes poikkeuksetta pinnoitettua alumiinia joiden elinkaareksi voi laskea hyvinkin 50 vuotta.

        Monasti puisten karmien huolto jää tekemättä ja tulos on sitten se mitä kerroit. Isännöitsijän tehtävä on seurata kiinteistön huollon tarvetta.Harvemmin sitä, useasti amatööri hallitus pystyykään tekemään.

        Kyllä ne karmit ovat edelleen puuta, pelti lyödään päälle asennusvaiheessa. Mittatilaustyötä ne karmit ovat olleet sen 50 vuotta, minkä muistan.
        Ikkunoiden pokat ovat usein valmiiksi tehtaalla päällystetty alumiinilla.

        Ikkunoiden kestoksi 20 vuotta on lyhyt aika. Puutavara on ollut huonoa, suojaus(maalaus) on väärin tehty, eikä uusittu. Se usein käytetty lahonsuojaluiru ei suojaa mitään, päinvastoin piilottaa lahoamista.
        Silti, parikymmentä vuotta vanhoista ikkunoista menee käyttökelvottomaksi vain auringon puoleiset ikkunat. Ikkunan pokia voi korjata ilman mitään telineitä, ne aukeavat sisään päin ja ovat helposti irroitettavissa.
        Onhan näitä nähty ja tehty.


      • tahvonpoika kirjoitti:

        Kyllä ne karmit ovat edelleen puuta, pelti lyödään päälle asennusvaiheessa. Mittatilaustyötä ne karmit ovat olleet sen 50 vuotta, minkä muistan.
        Ikkunoiden pokat ovat usein valmiiksi tehtaalla päällystetty alumiinilla.

        Ikkunoiden kestoksi 20 vuotta on lyhyt aika. Puutavara on ollut huonoa, suojaus(maalaus) on väärin tehty, eikä uusittu. Se usein käytetty lahonsuojaluiru ei suojaa mitään, päinvastoin piilottaa lahoamista.
        Silti, parikymmentä vuotta vanhoista ikkunoista menee käyttökelvottomaksi vain auringon puoleiset ikkunat. Ikkunan pokia voi korjata ilman mitään telineitä, ne aukeavat sisään päin ja ovat helposti irroitettavissa.
        Onhan näitä nähty ja tehty.

        Kun isännöitsijä myy itseään taloyhtiölle, hän on tavoitettavissa 24h vuorokaudessa, mutta todellisuudessa isännöisijä vastaa soittopyyntöihin vasta vuorokausien kuluttua, jos ollenkaan. Vain laskut juoksee ajallaan.

        Yleensä isännöitsijät hoitavat vain juoksevat asiat.

        Harvat paneutuvat kiinteistöjen kuntoon ennaltaehkäisevästi, vaikka sen kuuluisi olla isännöitsijän tärkeitä tehtäviä.

        Kiinteistö- isännöitsijälehtien korulauseet ovat kaukana todellisuudesta.

        Tosiasiahan on, että isännöitsijän vastuu tekemäöttömistä töistä on mitätön.


      • meri-kukka98 kirjoitti:

        Tosi on että kalliita ovat, monen vanhan ihmisen rahat ei meinaa riittää- velkaakin on otettava ja ongelmia syntyy.
        Toisaalta jos esim. putkiremonttia ei tehdä aikanaan ikääntyvässä talossa, vaan pääsee syntymään vesivahinkoja.Vahingot ovat oikeasti moninkertaiset.
        Hissi taas vanhaan hissittömään taloon rakennetaan vain jos kaikki asunnon omistajat ovat sitä mieltä.
        Jos yksikin vastustaa sitä ei rakenneta.Ellei lakia muuteta.
        On monia tuttaviamme lähteneet asunnostaan, siksi kun ei hissiä ole saanut rakentaa.
        Jos asuu 3 kerros, käy vanhoille raskaaksi rappujen kulku. Hengästyttää ja ahdistaa. Nuoret eivät halua koska se hissi maksaa niin paljon, ja muutakin menoa rahalle olisi.Kuten vanhemmillakin ihmisillä.

        Ikkunaremontit on pakko nekin tehdä vanhoihin taloihin, ei voi laskea puuta ihan lahoamaan.

        Kyllä elämä kalliiksi tulee, asui miten asui.
        Tuo Monelle suuria harmeja, kun rahat ei riitä mitenkään. Monikin on vielä yksin maksamassa laskuja.

        Uskon, että monella eläkeläisellä menee sydän syrjälleen, kun aletaan puhua putkiremonteista.
        Kuinka pienillä eläkkeillään sinnittelevä pariskunta elämänsä ehtoossa jaksaa sellaiset korjaukset maksaa, yksineläjistä puhumattakaan!?


      • nuorena ja ujona
        kaikki uusiks kirjoitti:

        Mijän talossa oli muutama etelän puoleisen ikkunan pokat huonoja.
        Isännöitsijän suosituksesta talon kaikki ikkunat uusittiin, ettei toiset tule kateelliseksi.
        Helvetin moinen lasku, mutta kun ei järki mene pelon ohi, niin ei mene.

        Asuin 70-luvulla taloyhtiössä, jossa vanhat osakkeenomistajat kituivat saituudessaan niin pitkälle, että talon arvo alkoi kärsiä.
        Kaikki piti lopuksi sitten kerralla korjata.
        Siitäpä soppa syntyi, kun nämä vanhemmat kirjoittivat valtakirjat toisilleen ja estivät järkevät ratkaisut.
        Mm. porraskäytävät maalattiin niin korkealle, kuin varren päässä olevalla sudilla pystyi. Urakka annettiin jollekin maailman rannan maalarille, eikä hänellä ollut edes tikapuita.

        Puuosat maalattiin ja lakattiin yhden kerran. Toisen kerran maalaaminen olisi ollut tuhlausta.

        Muutimme pois sitten jonkin ajan kuluttua. Onneksi asunnon osti saman talon asukas, joten hän ei ilmeisesti kärsinyt kamalasta rappukäytävästä. Minä pelkäsin, ettei kukaan ihminen halua ostaa asuntoa sellaisesta slummista!
        Ihan hyvä rakennus, jo 30-luvulla rakennettu, tukeva ja toista luokkaa kuin 70-luvun elementtikauhistukset.

        Nuoremmat ja uudemmat taloyhtiön asukkaat jäivät kokouksissa aina alakynteen talon hoidossa ja päätöksissä. En tiedä, miten nyt. Vanha kaarti on jo takuulla poissa sieltä.


      • minä vaan
        nuorena ja ujona kirjoitti:

        Asuin 70-luvulla taloyhtiössä, jossa vanhat osakkeenomistajat kituivat saituudessaan niin pitkälle, että talon arvo alkoi kärsiä.
        Kaikki piti lopuksi sitten kerralla korjata.
        Siitäpä soppa syntyi, kun nämä vanhemmat kirjoittivat valtakirjat toisilleen ja estivät järkevät ratkaisut.
        Mm. porraskäytävät maalattiin niin korkealle, kuin varren päässä olevalla sudilla pystyi. Urakka annettiin jollekin maailman rannan maalarille, eikä hänellä ollut edes tikapuita.

        Puuosat maalattiin ja lakattiin yhden kerran. Toisen kerran maalaaminen olisi ollut tuhlausta.

        Muutimme pois sitten jonkin ajan kuluttua. Onneksi asunnon osti saman talon asukas, joten hän ei ilmeisesti kärsinyt kamalasta rappukäytävästä. Minä pelkäsin, ettei kukaan ihminen halua ostaa asuntoa sellaisesta slummista!
        Ihan hyvä rakennus, jo 30-luvulla rakennettu, tukeva ja toista luokkaa kuin 70-luvun elementtikauhistukset.

        Nuoremmat ja uudemmat taloyhtiön asukkaat jäivät kokouksissa aina alakynteen talon hoidossa ja päätöksissä. En tiedä, miten nyt. Vanha kaarti on jo takuulla poissa sieltä.

        on varmaan vaihtunut, mutta sirkustelu jatkuu. Usein nuoremmat juuri niinkuin kerroit jäävät usein alakynteen. Ei ole tarvittaa röyhkeyttä ajaa asiota jotain klikkiä vastaan, joka vielä täyttää hallitus paikat vuodesta toiseen. Ainoa jota korjataan on hallitusten jäsenten kokouspalkkioita. Mene siinä sitten kertomaan portaikkojen korjaamisesta.Vastaus saataa olla, kyllä ne minun elinaikani kestää.


      • Minä olen kuullut erään pohjalaisen sanovan näin, ideahan on sama, ei takuulla putoa korkealta. Siten siis ennakoidaan tulevan pettymyksen suuruutta jossain hankkeessa. Olen viljellyt sitä sitten omassa puheessani, koska se on minusta hauska ilmaisu "en putoo kuin luuran päältä laattialle", jos vaikeaksi osoittautuva vähemmän tärkeä hanke menee itseltä metsään. :)


    • Laritsa M

      Eikö vain?

    • Monelelle on aika vaikeaa olla vaatimaton, kun menee paremmin kuin toisilla.

      Kun rikastuu syystä tai toisesta, niin monet sen myös mielellään näyttää.

      Vaatimaton rikastuja antaa hyvinvointinsa levitä ympäristöön, eikä aiheuta leveilyllään toisille pahoinvointia.

      • mjnä vaan

        ettei tästä ketjusta syntyisi uutta minä vaan ketjua pistän osaltani pisteen tähän, enkä enää vastaa tässä ketjussa minä vaalle esitettyihin kysymyksiin.
        Tack !


      • Tässä taloyhtiöiden remontti keskustelussa on tullut esille kaksi eri näkökulmaa. Riippuu sitä mistä kulmasta asiaa katsotaan.

        Valtio lupasi ARA:lle ensi vuodelle mittavan summan tähän korjausrahastoon, joten remontit jatkuvat.
        ~~~~~~~~
        Omat ja joidenkin muiden kommentit käsittelevät asiaa yleisellä tasolla mihin kalliit remontit yksityisen henkilön talouden voi johtaa.
        ~~~~~~~~
        Toinen näkökohta on yksityishenkilön, jolla menee hyvin, on omaisuutta, vallankäyttöä taloyhtiöiden hallituksissa ja huoltoyhtiössä ym.

        Jos henkilöllä on vakavarainen talous, silloin oma suu on lähempänä kun kontin suu, valtaa käytettäessä ei oteta huomioon kokonaisuutta vaan se mikä on oman edun mukaista.

        Tässäkin tulee esille, miten luokkaero yhteiskunnassa kärjistyy ja se ei taas ole oikein jos gryndereiden etu jatkuvasti polkee jalkoihinsa yksityisen edun.


      • minä vaan
        reetta5 kirjoitti:

        Tässä taloyhtiöiden remontti keskustelussa on tullut esille kaksi eri näkökulmaa. Riippuu sitä mistä kulmasta asiaa katsotaan.

        Valtio lupasi ARA:lle ensi vuodelle mittavan summan tähän korjausrahastoon, joten remontit jatkuvat.
        ~~~~~~~~
        Omat ja joidenkin muiden kommentit käsittelevät asiaa yleisellä tasolla mihin kalliit remontit yksityisen henkilön talouden voi johtaa.
        ~~~~~~~~
        Toinen näkökohta on yksityishenkilön, jolla menee hyvin, on omaisuutta, vallankäyttöä taloyhtiöiden hallituksissa ja huoltoyhtiössä ym.

        Jos henkilöllä on vakavarainen talous, silloin oma suu on lähempänä kun kontin suu, valtaa käytettäessä ei oteta huomioon kokonaisuutta vaan se mikä on oman edun mukaista.

        Tässäkin tulee esille, miten luokkaero yhteiskunnassa kärjistyy ja se ei taas ole oikein jos gryndereiden etu jatkuvasti polkee jalkoihinsa yksityisen edun.

        Luokkaerot on aina olleet ja tulevat aina olemaan, siinä erottuu rikkaat ja köyhät,ahkerat ja luuserit, viisaat ja tyhmät, älykkäät ja älyttömät. oppineet ja oppimattomat,terveet ja sairaat. nuoret ja vanhat.

        Enenmmistö yhtiökokouksissa päätöksiä tekee ei yksityinen osakkeen omistaja....
        Hallitusten jäsenyys ei ole mikään etu vaan rasite jouduttaessa luotsaamaan suurta omaisuutta järkevällä tavalla ja kuluttamaan aikaansa mitättömillä kokouspalkkioilla.


      • minä vaan kirjoitti:

        Luokkaerot on aina olleet ja tulevat aina olemaan, siinä erottuu rikkaat ja köyhät,ahkerat ja luuserit, viisaat ja tyhmät, älykkäät ja älyttömät. oppineet ja oppimattomat,terveet ja sairaat. nuoret ja vanhat.

        Enenmmistö yhtiökokouksissa päätöksiä tekee ei yksityinen osakkeen omistaja....
        Hallitusten jäsenyys ei ole mikään etu vaan rasite jouduttaessa luotsaamaan suurta omaisuutta järkevällä tavalla ja kuluttamaan aikaansa mitättömillä kokouspalkkioilla.

        Reetta5 hyvin eritteli keskustelua. Minulla ei ole lisäämistä.
        Maalaismies antoi kirjavinkin: TAO-TE-KING. Täppään siitä lainauksen.

        "Jos hylätään etevyys ja luovutaan voitosta, niin ihmisten kesken ei ole varkaita."


      • minä vaan

        Tässäpä köyhän pulma. Esimerkiksi pääkaupunki seudulla on kaupungin osia joissa asuu hyvä tuloista ja varakasta väkeä. Asuntojen hintoja pidetäänkin keinotekoisesti niin korkeina ettei niihihin ole tavallisella tallaajalla asiaa. Ei se ole elvistelyä asua komeasti, pukeutua muodikkaasti ja matkustaa ensimmäisessä luokassa. Se on varakkaiden tapa elää.

        Monasti äkkirikastuneet ovat moukkia joilta nopeasti narrataankin eurot parempiin taskuihin.
        Kaupungin johtaja Pajunen tuossa TV:ssä kertoi kapungin kaavoituksesta, jotta samoille alueille rakennettaisiin eri arvoisia kohteita keskiluokalle ja vähempi osaisille. Silloin ei tule suurempaa kateutta.

        Leveily sellaisenan on rahvaan käytöstä, enkä sitä tuttava piirissäni. Hyvin hyväksyn naapurin asumisen miljoonan euron talossaan enkä sitä pidä leveilynä. En myöskään ole kade vaikka hänellä on suurempi vene.

        Typerää olisikkin olla nauttimatta siitä mitä on saanut aikaan, vaan sen takia että joku moukka pitää sitä leveilynä.


      • Merilii
        reetta5 kirjoitti:

        Tässä taloyhtiöiden remontti keskustelussa on tullut esille kaksi eri näkökulmaa. Riippuu sitä mistä kulmasta asiaa katsotaan.

        Valtio lupasi ARA:lle ensi vuodelle mittavan summan tähän korjausrahastoon, joten remontit jatkuvat.
        ~~~~~~~~
        Omat ja joidenkin muiden kommentit käsittelevät asiaa yleisellä tasolla mihin kalliit remontit yksityisen henkilön talouden voi johtaa.
        ~~~~~~~~
        Toinen näkökohta on yksityishenkilön, jolla menee hyvin, on omaisuutta, vallankäyttöä taloyhtiöiden hallituksissa ja huoltoyhtiössä ym.

        Jos henkilöllä on vakavarainen talous, silloin oma suu on lähempänä kun kontin suu, valtaa käytettäessä ei oteta huomioon kokonaisuutta vaan se mikä on oman edun mukaista.

        Tässäkin tulee esille, miten luokkaero yhteiskunnassa kärjistyy ja se ei taas ole oikein jos gryndereiden etu jatkuvasti polkee jalkoihinsa yksityisen edun.

        Korjaukset kannattaa keskittää mahdollisimman pienellle ajalle ja alueella samanaikaisesti rakennetut talot kannattaa myös korjauttaa samanaikaisesti.

        Saadaan synergia-etua siitä, että rakennusparakit ja -telineet tuodaan paikoilleen, tavaroiden tilauksissa paljousalennukset ja työntekijöiden kokemus yms.


      • Maalaismies*
        reetta5 kirjoitti:

        Tässä taloyhtiöiden remontti keskustelussa on tullut esille kaksi eri näkökulmaa. Riippuu sitä mistä kulmasta asiaa katsotaan.

        Valtio lupasi ARA:lle ensi vuodelle mittavan summan tähän korjausrahastoon, joten remontit jatkuvat.
        ~~~~~~~~
        Omat ja joidenkin muiden kommentit käsittelevät asiaa yleisellä tasolla mihin kalliit remontit yksityisen henkilön talouden voi johtaa.
        ~~~~~~~~
        Toinen näkökohta on yksityishenkilön, jolla menee hyvin, on omaisuutta, vallankäyttöä taloyhtiöiden hallituksissa ja huoltoyhtiössä ym.

        Jos henkilöllä on vakavarainen talous, silloin oma suu on lähempänä kun kontin suu, valtaa käytettäessä ei oteta huomioon kokonaisuutta vaan se mikä on oman edun mukaista.

        Tässäkin tulee esille, miten luokkaero yhteiskunnassa kärjistyy ja se ei taas ole oikein jos gryndereiden etu jatkuvasti polkee jalkoihinsa yksityisen edun.

        Onhan älytöntä, jos pikku virheen vuoksi jossakin yksikössä pannaan koko rakennus tai jopa alue remontiin. Valtiovaltakin kehottaa uudisrakentamisen hiipuessa keskittymään korjaamiseen.

        Yksittäisen ikkunan uusimiseen ei tarvitse bygata telineitä. Keveillä liikkuvilla nostureilla päästään helposti melkoisiin korkeuksiin. Seuraan päivittäin läheisen kauppakeskuksen rakentamista. Kiinteitä telineitä ei näy lainkaan vaan erilaiset nosturit käyvät tarpeen mukaan suorittamassa tehtävänsä.

        Ongelma on korostunut asiansa osaavien talonmiesten katoamisen yhteydessä. He pystyivät korjaamaan pikku viat (joskus suuremmatkin) etteivät ne päässeet paisumaan. Kun ei korjata mitään, lopulta tulee grynderi rahastamaan.


      • minä vaan
        minä vaan kirjoitti:

        Tässäpä köyhän pulma. Esimerkiksi pääkaupunki seudulla on kaupungin osia joissa asuu hyvä tuloista ja varakasta väkeä. Asuntojen hintoja pidetäänkin keinotekoisesti niin korkeina ettei niihihin ole tavallisella tallaajalla asiaa. Ei se ole elvistelyä asua komeasti, pukeutua muodikkaasti ja matkustaa ensimmäisessä luokassa. Se on varakkaiden tapa elää.

        Monasti äkkirikastuneet ovat moukkia joilta nopeasti narrataankin eurot parempiin taskuihin.
        Kaupungin johtaja Pajunen tuossa TV:ssä kertoi kapungin kaavoituksesta, jotta samoille alueille rakennettaisiin eri arvoisia kohteita keskiluokalle ja vähempi osaisille. Silloin ei tule suurempaa kateutta.

        Leveily sellaisenan on rahvaan käytöstä, enkä sitä tuttava piirissäni. Hyvin hyväksyn naapurin asumisen miljoonan euron talossaan enkä sitä pidä leveilynä. En myöskään ole kade vaikka hänellä on suurempi vene.

        Typerää olisikkin olla nauttimatta siitä mitä on saanut aikaan, vaan sen takia että joku moukka pitää sitä leveilynä.

        Pitkä hieno kirjoituksesi on poistettu.Oli ilmeisesti samalla oksalla kuin häirikkö ynnä... rikollisia osoitteleva kirjoitus. Valitan en ennättänyt siihen enemmälti perehtyä. Viestien sisältö on loppupäästään latistunut, eivätkä anna aihetta kommentoimiseen.
        Joten en nyt sano ei koskaan. Yritän kuitenkin irtaantua tästä ketjusta ennenkuin taas joku väittää minä vaan seurustelleen täällä itsensä kanssa, jopa epäillen peräti hajupojaksi !


    • Eläkeläisraukkojen veronpalautuksillakaan ei rikastu.
      On se niin väärin.

      Makriinaparkakin joutuu tyytymään 8 euroon.
      Ole siinä sitten jouluostoksilla!
      Mainoksethan muistuttavat, että ostoksiin ne on palautukset pantava, että raha liikkuisi, eikä jäisi tilille happanemaan.
      Parhaani olen kyllä siinä aina yrittänyt. Tili ammottaa tyhjyyttään joka kuu.

      • Ikävältä tuntuu

        raapia niitä kokoon.


      • Ikävältä tuntuu kirjoitti:

        raapia niitä kokoon.

        Eipä tee mieli vaihtokauppaan!


      • vetää
        Makriina kirjoitti:

        Eipä tee mieli vaihtokauppaan!

        ketjussa on 56 viestiä. Minä vaan liittyi seuraan viidentenä. Siitäpä onkin sitten vauhtia piisannut. Näyttääkin olevan varsinainen virtuusi.


      • muut kaukana perässä
        vetää kirjoitti:

        ketjussa on 56 viestiä. Minä vaan liittyi seuraan viidentenä. Siitäpä onkin sitten vauhtia piisannut. Näyttääkin olevan varsinainen virtuusi.

        kukaan muu ei ole hänen veroisensa! Vain kahvipirtti vetää väkeä samaan tahtiin.


      • minä vaan
        Ikävältä tuntuu kirjoitti:

        raapia niitä kokoon.

        1190.00 euroa on sinulla ollut käytössä yhteiskunnan rahoja.Olisit voinut ennakkoon laskea jälkiverosi ja pitää rahat pankissa korolla tai sitten sijoittaa.

        Minä maksan kaikesta ylimääräisestä tienististä 60%veroa niinpä sitten sieltä palautuukin mukavat joulurahat. Huomenna pitäisi olla tilillä...


      • Ikävältä tuntuu kirjoitti:

        raapia niitä kokoon.

        Eihän näin pienituloinen eläkeläinen millään voi saada tuonlaista lisäveroa. Lotostakaan ei veroa joudu maksamaan, joten jokin satunnainen onni sinua on kohdannut, kun lisäveroa olet saanut.


      • Ikävältä tuntuu kirjoitti:

        raapia niitä kokoon.

        jos on myynyt osakkeitaan, purkanut rahastojaan tai saanut perinnön.

        Ole tyytyväinen, suurin osa niistä voitoista on kuitenkin jäänyt Sinulle.


      • Muistelet
        minä vaan kirjoitti:

        1190.00 euroa on sinulla ollut käytössä yhteiskunnan rahoja.Olisit voinut ennakkoon laskea jälkiverosi ja pitää rahat pankissa korolla tai sitten sijoittaa.

        Minä maksan kaikesta ylimääräisestä tienististä 60%veroa niinpä sitten sieltä palautuukin mukavat joulurahat. Huomenna pitäisi olla tilillä...

        vanhoja aikoja!


      • Jopel kirjoitti:

        jos on myynyt osakkeitaan, purkanut rahastojaan tai saanut perinnön.

        Ole tyytyväinen, suurin osa niistä voitoista on kuitenkin jäänyt Sinulle.

        Ettei tarvitse maksaa lisäveroa tai saa paljoa takaisin. Onhan se vaan osoitus siitä että verotus on ollut just kohdallaan !kuten kaikki tietää.
        Jos maksaa lisäveroa, pidätys ollut liian pieni, tai sitten ollut jotain tuloja enemmäm kuin tavallisesti.
        Eläkeläisillä on harvemmin mitään vähennyksiä, niin paljoa ainakaan, että tuhatmäärin takaisin saisi.
        Joku muu juttu????


      • vähennyksiä
        meri-kukka98 kirjoitti:

        Ettei tarvitse maksaa lisäveroa tai saa paljoa takaisin. Onhan se vaan osoitus siitä että verotus on ollut just kohdallaan !kuten kaikki tietää.
        Jos maksaa lisäveroa, pidätys ollut liian pieni, tai sitten ollut jotain tuloja enemmäm kuin tavallisesti.
        Eläkeläisillä on harvemmin mitään vähennyksiä, niin paljoa ainakaan, että tuhatmäärin takaisin saisi.
        Joku muu juttu????

        Nyt juuri kovasti mainostetaan kotitaloustyön teettämistä, ja siitä saa verovähennykset . Remonttien työpalkoistakin saa huomattavan summan.
        Saahan eläkeläinen tehdä ansiotöitäkin ja silloin verotus ei aina osu kohdilleen.
        Saatta tulla esim. osakkeiden myyntituloa ym, ei kai jokainen eläkeläinenkään ihan kädestä suuhun eläjä ole.


      • minä vaan
        Muistelet kirjoitti:

        vanhoja aikoja!

        En ole saanut jälkiveroja kymmeniin vuosiin.


      • vähennyksiä kirjoitti:

        Nyt juuri kovasti mainostetaan kotitaloustyön teettämistä, ja siitä saa verovähennykset . Remonttien työpalkoistakin saa huomattavan summan.
        Saahan eläkeläinen tehdä ansiotöitäkin ja silloin verotus ei aina osu kohdilleen.
        Saatta tulla esim. osakkeiden myyntituloa ym, ei kai jokainen eläkeläinenkään ihan kädestä suuhun eläjä ole.

        Kun on tuo muisti niin lyhyt. Sekin vähä toimii kasapäin.
        Saimmehan itsekkin veropalautusta jokin vuosi sitten tehtyämme keittiöremonttia. Siis teetettiin, ja niistä tekijän työpalkoista sai verotuksessa takaisin.
        Mutta olihan niistä tietenkin ensin pitänyt maksaa roimasti,
        Muut osakkeet ja sijoitukset eivät ole näin köyhiä ihmisiä varten. niistä ei ole menoja tuloja eikä palautuksia.


    • Jopel aloitti ketjun rikastumisen vaikeudesta.
      Rikkautta on monenlaista, yksi puhuu henkisestä rikkaudesta, syntymälahjana saadusta laulun lahjasta jolla voi rikastua, älykkyys, suunnitelmallisuus, plus monen monet sisäiset lahjat ovat onnen avaimia.

      Aineellinen rikkaus on ehkä eniten haluttua rikkautta, siis maallista mammonaa. Toisille sitä kerääntyy, toisille ei. Sanonta, jos köyhänä syntyy, sille ei voi mitään, mutta jos köyhänä kuolee voidaankin kysyä missä on mättänyt.

      Rikastumiseen tarvitaan elämän hallintataitoa, laskelmointia siitä, mihin tavoitteeseen haluaa päästä. Jotkut sanovat, pitää asettaa tavoite, sinnikkäästi pyrkiä sitä kohden niin joskus tavoitteen voi saavuttaa.

      Tänään moni sijoittaja kiertää konjakkipullon korkkia, helpottaakseen surua osakkeiden laskusta, jotka tänään menivät alas kuin lehmän häntä, on vain toivottava, joskus sitä sieltäkin alhosta noustaan ylös.

      Onko rikastumisen alku Jopelin toteamuksen oivallus, "kulut pitää olla kurissa, tulojen noususta huolimatta, ei ne suuret tulot vaan pienet menot".

      Tärkeä on myös pitää oma elämä hallinnassa, ei pidä sortua konjamiiniin eikä muihinkaan vouhotuksiin. Kun elää tavallista elämää jalat maassa, eiköhän sitä jotenkin pärjäile, vaikka ei miljonääri olekaan.

      Miksi toiset onnistuvat yrityksissään,ehkä he ovat saaneet hyvältä haltijalta kaikki elämässä menestymisen (rikastumisen) onnen avaimet. Toiset taas ovat epäonnen suosikkeja, mikään ei oikein kulje. Eipä ihme jos monien epäonnistumisien ja vaikeuksien vuoksi "pokka pettää".

    • Muistelen, että he eivät olleet yhtään tyytyväisiä, sillä isompaa korotustahan he toivoivat.
      Silloin jo tiedettiin, että ei saatu hyvää sopimusta.

      Totuus on, että naisvaltaisilla aloilla ei lakkoilu kannata. Naiset on ilmeisesti kuitenkin helpompi jyrätä kuin miehet.

      Koneet ja laitteetkin ovat vähän eri sorttia sairaanhoitajilla ja metallimiehillä.

      Mutta toinen ihmeellinen asia on, että saimme juuri kuulla männä viikolla, että kohta tarvitsemme tuhansittain vierastyöläisiä tekemään suomalaisten työt, kun työvoimapula iskee.
      Minne se iskee, kysyn.
      Kaikissa uutisissa luetellaan, kuinka paljon työpaikkoja vähennetään mistäkin, ja kuinka suuria lomautuksia suunnitellaan, nyt viimeksi Finnairilla.

      Missä se työvoimapula oikein on?
      Kyllä rikastuminen tosiaan on kamalan vaikeata, ei se ainakaan työtä tehden onnistu.

      • koneet ja laitteet

        ei kai kumpikaan ryhmä itse niitä osta, elleivät ole yrittäjiä. Hoitoalalla työvoimapula on tosiasia, ei sitä työtä voi tehdä kieltä osaamaton ja kouluttamaton. Hoidettavat ovat vaan lisääntymään päin.


      • Olisikohan tässä syy?

        Kun toinen saa parempaa palkkaa samasta työstä, nainen sanoo
        Miksi toi saa parempaa palkkaa kuin minä?
        Toi ei saa saada enempää.

        mies sanoo
        Miksi minä en saa samaa palkkaa kuin toi?
        Mun täytyy saada sama palkka.


      • Siihen sohvaan viinaa

        sitten vielä, eihän siitä enää nousta.
        Kuka tekee sitten työt?
        Raittiudesta on tehty pilkkaa, mutta osuukohan omaan nilkkaan?


      • Siihen sohvaan viinaa kirjoitti:

        sitten vielä, eihän siitä enää nousta.
        Kuka tekee sitten työt?
        Raittiudesta on tehty pilkkaa, mutta osuukohan omaan nilkkaan?

        olet melkein oikeassa, mutta netti vaatii vanhalta eläkeläiseltä niin paljon ajatustyötä, että sen vaikutus on vain positiivinen.
        Nuoremmille liiallinen nörtteily saattaa sen sijaan olla jopa epäterveellistä.
        Tuo TV:kin on nykyisin, kiitos digiboxien, sen verran taitolaji, että sekin pitää aivotoimintoja vireessä.


    • että eläminen on elämistä varten eikä rikastumista varten. Elän varojeni mukaan,käytän eläkkeeni elämiseen ja siihen hauskuuteen, mitä elämässä mukavana pidän ja mihin eläke riittää, enkä säästele turhaan. Eivät tyttärenikään halua, että säästäisin heille jotakin, saavat runsaan elannon kyllä ihan omissa ammateissaan. Haluavat päinvastoin minun elävän mahdollisimman tyytyväisenä elämääni, sen ovat tehneet selväksi.

    • Maalaismies*

      Mieleeni muistuu eräs antiikin tarina. Se menee suunnilleen näin: Vanha filosofi oli kyllästynyt ihmisten ainoaan ja ainaiseen puheenaiheeseen, eli siihen kuinka rikastutaan. Hän päätti näyttää kuinka simppeliä (yksinkertaista) se on.

      Paljon ennen viinisadon kypsymistä hän varasi kaikki lähiseudun viininpuristimet. Aikanaan sitten muut jäivät nuolemaan näppejään. Filosofi näytti konkreettisesti, että rikastumiseen tarvitaan ainoastaan oveluutta ja röyhkeyttä.

      • sit ei

        Mitä oon joitai sivusta seurannu, ni paljon ovat töitä tehneet. Sillon ei kerkee tuhlaamaan, kun on paljon töissä ja ei ole liikaa statusarvojen perään. Sillonkaan ei tosin rikastu, vaan vaurastuu. Tottakai jos useiden polvien ajan sama jatkuu, niin voidaan puhua rikkaista. Ne joilla ei juuri mitään ole on laiskoja, kyvyttömiä, haluttomia tai suuruudenhulluja, mitkä ahneuspäissään menetti kaiken. yms.


      • Monia tasa-arvoisuuden utopiasta tarinoinutta filosofia on aikojen kuluessa hautaan kannettu.

        Ihmisen älykkyys on sitä luokkaa, että se mahdollistaa toisten hyväksikäytön.
        Jos hyväksikäyttö tapahtuu yhteiseksi hyväksi, se ei kai ole kovin tuomittavaa, mutta jos se on omaksi eduksi, niin kyllä se höynäytetyistä pahalta tuntuu.


      • Makriina ek
        Jopel kirjoitti:

        Monia tasa-arvoisuuden utopiasta tarinoinutta filosofia on aikojen kuluessa hautaan kannettu.

        Ihmisen älykkyys on sitä luokkaa, että se mahdollistaa toisten hyväksikäytön.
        Jos hyväksikäyttö tapahtuu yhteiseksi hyväksi, se ei kai ole kovin tuomittavaa, mutta jos se on omaksi eduksi, niin kyllä se höynäytetyistä pahalta tuntuu.

        Yksi hyvä esimerkki on yhteinen hankinta, esim. loma-asunto.
        Yksi hoitaa kaikki korjaukset ja ylöspidot omalla lomallaan, toiset mankuvat, jos on jokin epäkunnossa. Laskua eivät suostu maksamaan, koska eivät ole tienneet, että ko. korjaus maksaa noin paljon.
        Kaikki vaativat työn vain siltä yhdeltä, joka on alun alkaen ruvennut sitä tekemään.

        Se tasa-arvosta ja yhteisestä hyvästä.


      • Makriina ek kirjoitti:

        Yksi hyvä esimerkki on yhteinen hankinta, esim. loma-asunto.
        Yksi hoitaa kaikki korjaukset ja ylöspidot omalla lomallaan, toiset mankuvat, jos on jokin epäkunnossa. Laskua eivät suostu maksamaan, koska eivät ole tienneet, että ko. korjaus maksaa noin paljon.
        Kaikki vaativat työn vain siltä yhdeltä, joka on alun alkaen ruvennut sitä tekemään.

        Se tasa-arvosta ja yhteisestä hyvästä.

        Käytäntö on osoittanut, miten vaikea on toteuttaa ihannevaltiota tai yhteisöä.
        Aina löytyy siipieläjiä, jotka kyllä nauttivat ja ovat jälkiviisaita tarvittaessa ja tarpeettomasti.
        Vika voi olla myös kommunikoinnissa ja töiden mielekkäässä jaossa.
        Usein tällainen yhteisön "kaikkitekevä ja kaikkitietävä" on sellainen egoisti, ettei hyväksy toisten mielipiteitä saatika toisten tekemisiä.
        Niinpä sitten yhteisö antaa periksi ja antaa yhden riehua.
        Hyvä henkilö, mutta yhteisöelämään sopeutumaton.
        Hän ei ymmärrä, että jokainen osaa jotain ja että vaikka kokeusta puuttuu, niin harjoitus tekee tevästä mestarin.


      • Jopel kirjoitti:

        Käytäntö on osoittanut, miten vaikea on toteuttaa ihannevaltiota tai yhteisöä.
        Aina löytyy siipieläjiä, jotka kyllä nauttivat ja ovat jälkiviisaita tarvittaessa ja tarpeettomasti.
        Vika voi olla myös kommunikoinnissa ja töiden mielekkäässä jaossa.
        Usein tällainen yhteisön "kaikkitekevä ja kaikkitietävä" on sellainen egoisti, ettei hyväksy toisten mielipiteitä saatika toisten tekemisiä.
        Niinpä sitten yhteisö antaa periksi ja antaa yhden riehua.
        Hyvä henkilö, mutta yhteisöelämään sopeutumaton.
        Hän ei ymmärrä, että jokainen osaa jotain ja että vaikka kokeusta puuttuu, niin harjoitus tekee tevästä mestarin.

        Tunsinpa eräänkin perintöprinssin, joka parikymppisenä peri yllättäen menehtyneeltä isältään firman ja paljon omaisuutta. Nuorta kaveria ei oltu opastettu taloudenpidossa ja vastuullisuudessa juuri ollenkaan, oli vain saanut kaiken aina, mitä hinkuikin. Kun omaisuus oli hänen, se hupeni muutamassa vuodessa suurin piirtein kokonaan huonoon taloudenpitoon ja suurelliseen elämään. Isän hyvin hoitama firma meni pojan hallussa konkurssiin hyvin lyhyessä ajassa ja kaikki oli mennyt.
        On onnellista, jos elämän rikkaus on muussa kuin tavarassa ja kukkarossa.


      • tinat kirjoitti:

        Tunsinpa eräänkin perintöprinssin, joka parikymppisenä peri yllättäen menehtyneeltä isältään firman ja paljon omaisuutta. Nuorta kaveria ei oltu opastettu taloudenpidossa ja vastuullisuudessa juuri ollenkaan, oli vain saanut kaiken aina, mitä hinkuikin. Kun omaisuus oli hänen, se hupeni muutamassa vuodessa suurin piirtein kokonaan huonoon taloudenpitoon ja suurelliseen elämään. Isän hyvin hoitama firma meni pojan hallussa konkurssiin hyvin lyhyessä ajassa ja kaikki oli mennyt.
        On onnellista, jos elämän rikkaus on muussa kuin tavarassa ja kukkarossa.

        kohtuullinen rahantulo auttaa ihmistä saavuttamaan onnen.
        Suuri rikkaus tuo tullessaan huolia ja murheita.

        Sanotaan, että noin suurta omaisuutta se perijä ei pysty kuunaan tuhlaamaan.
        Ei pystykään, mutta tyhmä, hyväuskoinen tomppeli, pystyy sen "auttavien" kavereiden kanssa kyllä hävittämään.


    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      190
      4303
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      234
      2262
    3. 133
      1647
    4. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1321
    5. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      178
      1075
    6. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1054
    7. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      79
      1036
    8. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      55
      964
    9. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      68
      939
    10. Mies, tunnistatko minut tästä

      🙋 Nainen, järkevä, mukava ja kiltti?
      Ikävä
      77
      935
    Aihe