Olen lueskellut tämän palstan kivääri ja kaliiperikeskusteluja, enkä ole päässyt selville mikä olisi paras yleiskaliiperi.
Eli:
Olen nelikymppinen metsästäjätutkinnon suorittanut ja seuraan kuuluva uusi metsästäjän alku, en lataa enkä tule lataamaan itse yhden ainuttakaan patruunaa, riistana on linnut,jänikset ja hirvet.
Ostan vain ja ainoastaan yhden kiväärin en alaa "diivailemaan" että linnulle tuo kivääri,hirvelle tämä ja radalle vielä tuokin..mielestäni se menee hieman "yli"
Joten lueskeltuani ja rivien välistä luettuani olenko hakoteillä jos ensimmäinen ja ainoa kiväärini on pulttilukkoinen ja kaliperissa 300winmag tai 30-06?
Paras "yleiskaliiperi"?
9
3211
Vastaukset
- jäljillä
Olet oikeilla jäljillä kyllä, mutta suosittelisin että ostaisit 308 kaliperin kiväärin.
- Jaska jokunen
tikka t3 .308 win synteettisellä tukilla, siinä on kova peli. Käypihän se puutukkinenkin, mutta synteettiset on nyky-aikaa, helppohoitoisia nääs
- jaska vielä
ei missään nimessä mitääään remingtonia tai muita kotkotuksia
.30-06Springfield, "säänkestävä" normaalipiippuinen ase ja paljon ratakäyntejä.
Älä osta .300WinMaggia, koska sinulla ei riitä sitten rahaa harjoitteluun. Aski patruunoita maksanee viitisen kymppiä.- hyvä havainto on
30-06 on ihan hyvä ja tekee kaiken paremmin kuin monen suosittelema 308 mutta ero on pieni. jos et lataa itse kannattaa ostaa 30-06 mutta jos pidät lataamisesta niin ehdottomasti 300wm. sillä kun voi luodit ampua samalla nopeudella kuin mitä 308 lähtee mutta jos haluaa nopeamman niin lisää ruutia hylsyyn voi laittaa reilusti. 10g luodille saa 1000m/s nopeuden ja se alkaa oleen jo pitkille matkoille hyvä.
- Flegursk
mutta 308 käy yleisaseesta varsinkin Suomessa.
Jos ei itse lataile löytyy 30-06:ta enemmän kaikenlaisia halpoja surplus/ylijäämä- ja "range"patruunoita ampumataitonsa kehittämiseksi ja ylläpitämiseksi. Katsottava kuitenkin, että ylijäämpatruunat ovat elohopeavapaita.
- Mettämies
Jos saa olla vain yksi kivääri, niin valintani olisi 6,5x55SE tai runsaan valikoiman halvempia patruunoita omaava.308.
Jos vain yksi ase pitäisi ottaa, niin ottaisin haulikkorihlan 12/76 haulipiipulla ja 6,5x55SE luotipiipulla. Tehot riittää hirvelle, luodin lentorata on suora lintuja varten ja se haulipiippu on kuitenkin jänikselle ja useimmille muillekin elukoille paras.
Mutta jos kuitenkin ostaisit kolme asetta? Hirvipassiin ja radalle saa olla sellainen järeämpi kivääri raskaammalla tukilla. Linnun pystykorvajahtiin taas kannattaisi valita mahdollisimman kevyt ase, joka on vastaavasti pienempirekyylinen. Ei potki niin kovin ja kevyenä sellaista on mukavampi kantaa mukana metsällä. Jänikselle ja yleislinnustukseen kävisi parhaiten haulikko. Hirvikiväärin ja haulikon voisi budjettitietoinen ostaa käytettynä. Lintukiväärin kohdalla kannattaa panostaa tarkkuuteen, mutta kyllä sellaisiakin löytyy käytettynä, jos aseen omistaja on ollut huolellinen.- koko kotomaassamme
jotka käyttäisivät yhdistelmäasetta. Halvimmasta päästä esim Baikal. Siihen tuplahauli-, halikkorihla- ja kaksoisluodikkopiiput. Kaksoisluodikossa tietenkin taittuvan aseen laippakantakaliperi. Edullisin tietenkin 7,62x53R.
- Tässssssä
Osta toi 300wmg on paras kaikista, ja ikäiselläsi miehellä ei pitäisi olla rahasta kiinni jos muutaman satasen laittaa patruunoihin vuodessa, et kuitenkaan tod.näk ammu niin älyttömästi että joku 308 tai vastaava "yleishuono"kaliiperi kannattaa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1381279
Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä34811Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..46587- 14580
Haluan sinut, kuuletko minua.
Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad27556Miksi Lapset kiusaa yöllä
Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä26538Ajatteletko ollenkaan minua
Naiselle, jonka kanssa vahva tunne yhteydestä. Jota kipeästi kaipaan, mutta jota ei juuri näe. Onko siitä jo kolme vuott30526- 24501
Viimeinen lankafest
Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .15472Sama ransetti taas!
Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver14471