Olisiko kellään tietoa mistä saisin haukunesto pannan vuokraksi/lainaksi n.10kg koiralle?
Koiraa on kehno kouluttaa kunnolla,kun sille ei voi tarjota mitään herkkupaloja allergioiden takia (on siis kaikelle allerginen),ei ole noutajaa verissä niin leikkimiset ei toimi palkintona,ei ole mikään hellyydenkipeä,joten kehuminen ja rapsuttelukaan ei toimi.Ainoaksi vaihtoehdoksi olen nyt keksinyt suihkepullon,kolinapurkin sekä tämän haukunesto pannan..Kaikkea muuta,mitä tämän kyseisen koiran kanssa voi kokeilla,on kokeiltu jo.
Joten siis jos jollain on vuokrata haukunesto pantaa tai tietoa mistä sellaista voi vuokrata niin ilmoitathan minulle!Kiitos jo etukäteen asiallisille vastaajille.
Haukunestopantaa?
30
1181
Vastaukset
- 4.koiraa
Koiraa koulutetaan positiivisilla palkinnoilla, ei negatiivisesti rankaisemalla väärästä toiminnasta.
esim. nuo kolinapurkki-mainintasi ei kuulu koiran koulutuksen alkeisiin eikä myöskään mikään haukunestopanta.
Onko sinulla kasvattajaa, mistä olet koiran ostanut - on tod.näk. kyseleppäs sieltä ensin.
Tai lue koirakirja " rauhoittavat signaalit" ja sovella niitä ohjeita koulutukseenne.
Ei mitään haukunestopantoja - ne eivät ole koulutukseen tarkoitettuja.- eläin ja se
vaatii johdomukaisen mutta tiukan kasvatuksen. Haukunestopanta ja räminätölkki ovat osa koulutusta, mikäli muuten ei homma hoidu.
Lässyttämällä ei tule muuta kuin ongelmia, vaikka olisi kuinka monta koiraa jo "kouluttanut"...
Kasvattaja on varmaan hyvä taho kysellä apuja mutta ammattilaisiakin löytyy neuvomaan, siis ammattilaisia jotka ei täällä palstalla pyöri.
Kaveri osti pannan koiranpaikka.com kaupasta mutta tiedän että joku niitä myös vuokraa. Kysele eri kaupoista. - jutus ja ei saa iikinä kunn...
eläin ja se kirjoitti:
vaatii johdomukaisen mutta tiukan kasvatuksen. Haukunestopanta ja räminätölkki ovat osa koulutusta, mikäli muuten ei homma hoidu.
Lässyttämällä ei tule muuta kuin ongelmia, vaikka olisi kuinka monta koiraa jo "kouluttanut"...
Kasvattaja on varmaan hyvä taho kysellä apuja mutta ammattilaisiakin löytyy neuvomaan, siis ammattilaisia jotka ei täällä palstalla pyöri.
Kaveri osti pannan koiranpaikka.com kaupasta mutta tiedän että joku niitä myös vuokraa. Kysele eri kaupoista.enen oli sähköpantoja suomessakin ja samoin nitä käytti ihmiset jotka eivät viitsineet ja ei ollut aikaa koiran koulutukseen.ei ole pikatietä olemassa koirankoulutukseen on vain kaksi pelolla jolloin koira pilalla tai sitten ajan kanssa kärsivällisyydellä.
- Haukkuminen pois
Miten kouluttaa koiraa, joka yksin jäätyään aloittaa haukkumisen. Täytyyhän omistajan voida kaupassa käydä. En ymmärrä miten sellaisen tavan saa palkitsemalla pois, kun et kerran ole itse paikalla kun haukkuminen tapahtuu. Onko haukunestopannasta vahinkoa? Kuulin naapurilta, että heillä se oli tehonnut erinomaiseti kuin myös tuttavalla,jolle hän oli sen edelleen luovuttanut.
Kertokaa ihmeessä miten haukun saa pois koiralta, joka aloittaa sen, kun olet ollut poissa noin viisi minuuttia. Naapurit lopettavat pian tervehtimisen.
Minulla on ollut monta koiraa aikaisemmin, mutta
ei koskaan ennen tätä ongelmaa.
- aloittajan
Ei rapsuttelukaan auta ja koira on allerginen kaikelle.
Miten se pysyy hengissä? Eli puhutko nyt yleisesti kouluttamisesta vai haukkupropleemasta?
Jos haluat käyttää ruokapalkkaa,niin uskon,että varmasti löytyy makupalaa.Ei koira tosiaan pysy elossakaan,jos se ei voi mitään syödä.Viimekädessä voi hyödyntää ihan sitä mitä koira syö,mutta aina parempi on joku herkku,jota koira saa vaan palkitessa.Mutta en voi edes ehdottaa,kun en tiedä mille on allerginen.Tosin viimekädessä palkkakin kannattaa hakea ihan yksilöllisesti.
Noutamisella/noutajalla ei ole mitään tekemistä palkinnon kanssa.Eli lähinnä siitä,onko koiralla riittävästi saalisviettiä (ja taistelutahtoa).Jos ei ole,eikä sitä ole yritetty edes vahvistaa ja hakea pennusta,niin leikkipalkka ei toimi riittävästi.
Mutta,toisaalta,vanha vitsi,mutta kunnon ei-sanan opettaminen ja käyttö on aikas poikaa,silloin kun halutaan lopettaa joku yksinkertainen toiminta..Eli opetetaan kielto(ylipäätään se kieltosana ei olisi pahitteeksi sisältyä koiran kanssa elämiseen myös) ja vaaditaan sitä(siis jos on kyse ei-toivotusta käyttäytymisessä esim.tietyissä tilanteissa).Jos koira ei tottele kunnolla opetettua,niin silloin pitää miettiä missä vika.Onko asia huonosti opetettu,eli koira ei ymmärrä mitä vaaditaan.Tai lähinnä kokonaisuudessa,omistajan asema koiraan nähden ei ole riittävä ja/tai oikea,eli koira ei vaan tee,mitä halutaan.
Eli silloin pitäis hoitaa se homma kuntoon.Jos on kyse jostain "eroahdistustyyppisestä" tai yleensä haukkumisesta kun omistaja on pois,niin samoin pitäisi tarkistaa koko homma omistajan ja koiran välillä.
Mutta jos joku saa vaikka jollain haukunestopannalla pelkän haukkumispropleeman pois,niin se on tietty oma asiansa.- aloittaja.
Eli sinulle vielä vastaisin erikseen,eli koiramme osaa käskyt;Ei,maahan,istu,tassu,toinen (siis toinen tassu) ja erinäisiä muita temppuja,koira ei syö ennenkuin saa luvan,koira ei mene ovesta ennen minua tai isäntää,koira odottaa eteisessä kun joku tulee kylään ja saa luvan mennä tervehtimään kun tulija on antanut luvan.Ainoa missä meillä ongelma on,on se että koira siis kiljuu/rääkyy/riehuu kun ollaan ulkona ja se näkee esim.berninpaimenkoiran,kultaisennoutajan tai pystykorvan.Mistään näistä meillä ei ole ollut mitään pentuajan ongelmaa,joten en tiedä tarkkaa syytä miksi koira käyttäytyy näiden lähipiirissä näin.Tosin olen kysellyt muiltakin rodun tuntijoilta,niin tipsut pelkäävät/kammoavat joitain koiria,eikä heidänkään omistajat tiedä mistä se pelko johtuu.
Ja jos jaksat tuon alemman vastaukseni lukea niin siellä löytyy luetteloa siitä mille koirani on allerginen.Helpompi olisi sanoa mille koira EI ole allerginen koska niitä on vähemmän kuin niitä joita koira ei voi syödä.
Kiitos kuitenkin asiallisesta vastauksestasi.Korostan tuota EI sanan käyttöä kyllä aina koiran riehuessa mutta siltä lähtee korvat päästä joissain tilanteissa. aloittaja. kirjoitti:
Eli sinulle vielä vastaisin erikseen,eli koiramme osaa käskyt;Ei,maahan,istu,tassu,toinen (siis toinen tassu) ja erinäisiä muita temppuja,koira ei syö ennenkuin saa luvan,koira ei mene ovesta ennen minua tai isäntää,koira odottaa eteisessä kun joku tulee kylään ja saa luvan mennä tervehtimään kun tulija on antanut luvan.Ainoa missä meillä ongelma on,on se että koira siis kiljuu/rääkyy/riehuu kun ollaan ulkona ja se näkee esim.berninpaimenkoiran,kultaisennoutajan tai pystykorvan.Mistään näistä meillä ei ole ollut mitään pentuajan ongelmaa,joten en tiedä tarkkaa syytä miksi koira käyttäytyy näiden lähipiirissä näin.Tosin olen kysellyt muiltakin rodun tuntijoilta,niin tipsut pelkäävät/kammoavat joitain koiria,eikä heidänkään omistajat tiedä mistä se pelko johtuu.
Ja jos jaksat tuon alemman vastaukseni lukea niin siellä löytyy luetteloa siitä mille koirani on allerginen.Helpompi olisi sanoa mille koira EI ole allerginen koska niitä on vähemmän kuin niitä joita koira ei voi syödä.
Kiitos kuitenkin asiallisesta vastauksestasi.Korostan tuota EI sanan käyttöä kyllä aina koiran riehuessa mutta siltä lähtee korvat päästä joissain tilanteissa.Jostain kummasta tää vastauksesi ei näkynyt,kun edellistä viestiäni väsäsin,joten nyt vähän vastaukset pomppii.Toivottavasti ei häiritse.
Ei tuo koiranne ihan huonossa mallissa ole teillä,en sitä epäilekkään.Mutta jotain kumminkin klikkaa.Omasta puolestani sanon,että itse sen voin sanoa vasta kunnolla,kun näen aina koiran ja omistajan yhdessä.Miten koira toimii yleensä kotona tietyissä tilanteissa,ulkona ym.
Ehkä oudolta kuulostaa,mutta jos koiralla on vaikka jostain traumasta syntynyt huono käytös,niin siihenkin auttaa pitkälti myös se,että omistajan oma asema on vahva ja hyvin rauhallinen ja itsevarma.Usein sitä ei itse huomaa,ettei se välttämättä ole.Ulkopuolinen sen sitten saattaa jostain ihan pienestä huomata,jos on asioihin perehtynyt.
Siksi mielelläni suositan ulkopuolista (ja toki pätevää)
Kuten sanoin,tuo koiran käytös minusta vaikuttaa melkoiselta stressiltä.Siksi siihen ei kieltokaan auta,koska koira on niin kierroksilla,ettei sen jakeluun helposti enää mitään mene.Eli sen stressikäytöksen poistamiseen auttaa se oma aseman saaminen niin vahvaksi ja turvalliseksi,että koira luottaa omistajaan,rauhoittuu,ja tottelee ihan pelkkää kieltoakin,tai loppupeleihin kun päästään,niin ei se tarvi mitään kieltoakaan,kun se ei katso tarpeelliseksi kuumeta enää lainkaan.Kyllä se myös onnistuu ilman makupalojakin viimekädessä.Makupalat ja leikit on vaan vahviste,ei ainut tai pelkkä tapa toimia.
Itse lähden,vaikka kannatankin positiivista vahvistamista,niin aina siitä,että totteleminen lähtee viimekädessä siitä,että koira kunnioittaa ja luottaa omistajaan.Ja se on se viimekädessä koiran toimintaan vaikuttava tekijä.Ihan kuin koiran toimiessa keskenään.Ihminen voi toki avittaa monella tapaa.
Ja kun on homma tarkistettu,niin tosiaan aletaan opettaa uutta toimintaa (ohitusta)mieluiten pikkuhiljaa,eli kun koira tietyillä käskyillä vaikka toimii (ja kehuilla),niin pikkuhiljaa lähemmäs niitä hankalia ohitettavia vasta.- aloittaja.
molossi kirjoitti:
Jostain kummasta tää vastauksesi ei näkynyt,kun edellistä viestiäni väsäsin,joten nyt vähän vastaukset pomppii.Toivottavasti ei häiritse.
Ei tuo koiranne ihan huonossa mallissa ole teillä,en sitä epäilekkään.Mutta jotain kumminkin klikkaa.Omasta puolestani sanon,että itse sen voin sanoa vasta kunnolla,kun näen aina koiran ja omistajan yhdessä.Miten koira toimii yleensä kotona tietyissä tilanteissa,ulkona ym.
Ehkä oudolta kuulostaa,mutta jos koiralla on vaikka jostain traumasta syntynyt huono käytös,niin siihenkin auttaa pitkälti myös se,että omistajan oma asema on vahva ja hyvin rauhallinen ja itsevarma.Usein sitä ei itse huomaa,ettei se välttämättä ole.Ulkopuolinen sen sitten saattaa jostain ihan pienestä huomata,jos on asioihin perehtynyt.
Siksi mielelläni suositan ulkopuolista (ja toki pätevää)
Kuten sanoin,tuo koiran käytös minusta vaikuttaa melkoiselta stressiltä.Siksi siihen ei kieltokaan auta,koska koira on niin kierroksilla,ettei sen jakeluun helposti enää mitään mene.Eli sen stressikäytöksen poistamiseen auttaa se oma aseman saaminen niin vahvaksi ja turvalliseksi,että koira luottaa omistajaan,rauhoittuu,ja tottelee ihan pelkkää kieltoakin,tai loppupeleihin kun päästään,niin ei se tarvi mitään kieltoakaan,kun se ei katso tarpeelliseksi kuumeta enää lainkaan.Kyllä se myös onnistuu ilman makupalojakin viimekädessä.Makupalat ja leikit on vaan vahviste,ei ainut tai pelkkä tapa toimia.
Itse lähden,vaikka kannatankin positiivista vahvistamista,niin aina siitä,että totteleminen lähtee viimekädessä siitä,että koira kunnioittaa ja luottaa omistajaan.Ja se on se viimekädessä koiran toimintaan vaikuttava tekijä.Ihan kuin koiran toimiessa keskenään.Ihminen voi toki avittaa monella tapaa.
Ja kun on homma tarkistettu,niin tosiaan aletaan opettaa uutta toimintaa (ohitusta)mieluiten pikkuhiljaa,eli kun koira tietyillä käskyillä vaikka toimii (ja kehuilla),niin pikkuhiljaa lähemmäs niitä hankalia ohitettavia vasta.Viesteissäsi oli paljon asiaa,kiitos siitä.
Olen ollut koirakouluttajan kanssa tekemisissä sellaisessa tilanteessa että hän on ollut mukana tarkastelemassa kuinka toimimme koiran kanssa yhdessä.
Esimerkkinä voisin kertoa,kun kouluttaja halusi nähdä luottaako koira minuun millaisissa tilanteissa.Eli menimme aivan uuteen paikkaan (paikkaan,jossa koira ei ole ollut ja missä on mahdollisia stressiä aiheuttavia tilanteita,eli liikaa ihmisiä ja koiriakin).Siellä koira tarkkaili minua,kuunteli ohjeita hyvin ja totteli ohjeita tänne,odota jne..Eli sellaisessa stressitilanteessa koira luotti minun ohjeisiin,siihen että minä pidän siitä huolen ja lopulta rauhottui ja kun kävimme istumaan koirakin asettui makuulle,eikä enää välittänyt hälinästä jne.Toisia isoja koiria nähdessään koira ei haukkunut.
Eli siis koira luottaa minuun ja uskoo minua,jos olemme vieraalla alueella jossa se ei tiedä reittiä eikä hajuja,voin kulkea sen kanssa vapaana isäni tontilla (metsässä jossa ei siis ole muita koiria) ja se seuraa minua ja tulee huudettaessa lähelle.
Kotona koira siis tottelee kyllä,mutta silloin kun sillä on noita mahavaivoja ja pahaa oloa niin silloin en näe tarpeelliseksi käskyttää sitä liikaa,koira ei esim toisinaan syö kunnolla,koska sillä närästää.Mutta jos se on innokkaana tulossa syömään niin sitten otamme istu,paikka,ei ota ja hetken päästä saa ottaa.
Koiraani pätee ajatus,joka mielestäni pitäisi jokaisen ymmärtää,eli että eihän sairasta lasta tai kehitysvammaista lasta voi käsitellä aina samoin kuin tervettä lasta.(olipa huonosti sanottu) mutta siis toivon että ajatukseni ymmärrät,eli kun koiralla on vatsavaivaa,oksentelua ja närästystä niin koulutus on silloin hankalampaa kun koiralta on veto pois.
Kysyit noista allergioista,eli koira on allerginen kaikille viljatuotteille (ei riisiä,ei tummaa eikä vaaleaa mitään),ei edes vehnättömät koiranruuat sovi,naudanliha,sekä monet muut ovat koiralle pahasta.Virallisissa verikoe-allergiatesteissä emme ole käyneet sillä lääkäri suositti tuota eliminointi keinoa paremmaksi,että niin selvisi se mitä koira voi syödä.Mikään luontainen koiran luu,makupala tai muu ei aina oikein sovi sillä koiraa alkaa närästää ja puklauttaa tai sitten ihan oksentelee.
Suolisto ja vatsatutkimuksiin olemme menossa kyllä,aikaa ei vain ole ollut helppo saada lähiajoille.Aika on joulukuun lopussa.Sieltä sitten ehkä löytyy jokin syy koirani oireilulle.
Mutta aiheeseen haukunta vielä pikaisesti.Koira sai taas hepulit tänään koirasta,joka haukkui sille ensin.Käskyjä ei kuunnellut mutta koiran mentyä ohi,kauemmas,koirani alkoi vinkua ja kiire oli mennä perään.
Koirani on luonteeltaan muuten melko alistuva,muiden koirien kanssa siis,jopa pentukoirille.Mutta noissa ohitustilanteissa sillä nousee itsetunto niin suureksi ettei ole järkeä päässä enää ollenkaan.Mielipiteitäsi otan vastaan mielelläni.Tämä oli hieman sekava teksti sillä pyykkitupa odottaa. - molossi,eikä rekkaus toiminut
aloittaja. kirjoitti:
Viesteissäsi oli paljon asiaa,kiitos siitä.
Olen ollut koirakouluttajan kanssa tekemisissä sellaisessa tilanteessa että hän on ollut mukana tarkastelemassa kuinka toimimme koiran kanssa yhdessä.
Esimerkkinä voisin kertoa,kun kouluttaja halusi nähdä luottaako koira minuun millaisissa tilanteissa.Eli menimme aivan uuteen paikkaan (paikkaan,jossa koira ei ole ollut ja missä on mahdollisia stressiä aiheuttavia tilanteita,eli liikaa ihmisiä ja koiriakin).Siellä koira tarkkaili minua,kuunteli ohjeita hyvin ja totteli ohjeita tänne,odota jne..Eli sellaisessa stressitilanteessa koira luotti minun ohjeisiin,siihen että minä pidän siitä huolen ja lopulta rauhottui ja kun kävimme istumaan koirakin asettui makuulle,eikä enää välittänyt hälinästä jne.Toisia isoja koiria nähdessään koira ei haukkunut.
Eli siis koira luottaa minuun ja uskoo minua,jos olemme vieraalla alueella jossa se ei tiedä reittiä eikä hajuja,voin kulkea sen kanssa vapaana isäni tontilla (metsässä jossa ei siis ole muita koiria) ja se seuraa minua ja tulee huudettaessa lähelle.
Kotona koira siis tottelee kyllä,mutta silloin kun sillä on noita mahavaivoja ja pahaa oloa niin silloin en näe tarpeelliseksi käskyttää sitä liikaa,koira ei esim toisinaan syö kunnolla,koska sillä närästää.Mutta jos se on innokkaana tulossa syömään niin sitten otamme istu,paikka,ei ota ja hetken päästä saa ottaa.
Koiraani pätee ajatus,joka mielestäni pitäisi jokaisen ymmärtää,eli että eihän sairasta lasta tai kehitysvammaista lasta voi käsitellä aina samoin kuin tervettä lasta.(olipa huonosti sanottu) mutta siis toivon että ajatukseni ymmärrät,eli kun koiralla on vatsavaivaa,oksentelua ja närästystä niin koulutus on silloin hankalampaa kun koiralta on veto pois.
Kysyit noista allergioista,eli koira on allerginen kaikille viljatuotteille (ei riisiä,ei tummaa eikä vaaleaa mitään),ei edes vehnättömät koiranruuat sovi,naudanliha,sekä monet muut ovat koiralle pahasta.Virallisissa verikoe-allergiatesteissä emme ole käyneet sillä lääkäri suositti tuota eliminointi keinoa paremmaksi,että niin selvisi se mitä koira voi syödä.Mikään luontainen koiran luu,makupala tai muu ei aina oikein sovi sillä koiraa alkaa närästää ja puklauttaa tai sitten ihan oksentelee.
Suolisto ja vatsatutkimuksiin olemme menossa kyllä,aikaa ei vain ole ollut helppo saada lähiajoille.Aika on joulukuun lopussa.Sieltä sitten ehkä löytyy jokin syy koirani oireilulle.
Mutta aiheeseen haukunta vielä pikaisesti.Koira sai taas hepulit tänään koirasta,joka haukkui sille ensin.Käskyjä ei kuunnellut mutta koiran mentyä ohi,kauemmas,koirani alkoi vinkua ja kiire oli mennä perään.
Koirani on luonteeltaan muuten melko alistuva,muiden koirien kanssa siis,jopa pentukoirille.Mutta noissa ohitustilanteissa sillä nousee itsetunto niin suureksi ettei ole järkeä päässä enää ollenkaan.Mielipiteitäsi otan vastaan mielelläni.Tämä oli hieman sekava teksti sillä pyykkitupa odottaa.Muutaman tipsun tuntemana voin sanoa,että on ne melkoisia persoonia.Itse asiassa pidän niitten luonteista,koska ylipäätään pidän vähän persoonallisista malleista :=)
Ja taas korostan,ennenkuin aloitan,että näkemättä,on aina hankala mitään sanoa viimekädessä.
Kyllä minä vielä olen hieman vakuuttunut tuosta "johtajuusjutusta".Eli tuo,että koira toimii moitteettomammin,ei hauku täysin vieraalla alueella,voi kertoa myös siitä,että se ei ole erikoisen kova koira ,tai niin vahva,että sillä olisi kanttia leikkiä sitä ulkopolitiikan johtajaa aivan vieraalla maaperällä.
Ylensäkin koirat,jotka rähjää,on vahvimmillaan niissä omissa nurkissa.Melkoinen kovanaama on yleensä kysesssä,jos yhtä "suurta" esittää oman "reviirin" ulkopuolella.Siihen perustuu osaltaan myös se,että esim.näyttelyissä,missä myös paljon reagoitavaa,koira ei lisäksi pysty keskittymään,eli samalla lailla yhteen koiraan ja sille turvallisella ja tutulla maaperällä kuin kotinurkilla.
Myöskin tuo,että vierailla nurkilla koira pysyttelee paremmin lähellä,tarkkailee omistajaa,voi olla merkki siitä,että se on aika epävarma itsestään (toki koira muutenkin pysyy,mutta pysytään nyt tässä).
Kun koiralla on vaivoja,niin toki ne pitää ottaa huomioon.Mutta koiraa voi kouluttaa muina aikoina,tai pitemmin (mites nyt sanoisin)se koiran kanssa oleminen voi olla kokonaisvaltaista,ei se koulutus ole niinkään avainsana.Ja yksi,mikä ehkä kuulostaa hassulta,niin kannattaa myös varoa,ettei koira ala vedättää.Joskus voi sairaan tai hyvin aran kanssa toimia tiedostamatta niin,että koira tavallaan oppii vedättämään jossain tilanteissa.Vähän vaikea sanoa mitä tarkoitan,toivottavasti ymmärsit.
Ylipäätään koiraa ei mielestäni niinkään tartte käskyttää turhia.Itse lähden,että pohja on se,että se mikä opetetaan,vaaditaan,ja aina totellaan.
Funtsin myös tuota,kun sanoit,että koira on muiden kanssa aika alistuva.Onko koira hihnassa seurustellut muiden kanssa?Tai leikkinyt pienenä liian rajun toisen kanssa,joka on sitä ehkä liikaa alistanut?
Noistakin voi löytyä jotain syytä osana käyttäytymiseen.
Tuo on hyvä,että tutkituttaa suoliston.Niitä on jokusiakin sisäelinsairauksiakin,jotka vaikuttaa suolistoon myös.Toisaalta myös allergia vaikuttaa yhtä vahvasti.Verikokeet ei ole varmoja,parhaat tulokset saa eliminointidietillä.
Ilmeisesti sen olet tehnyt,eli ihan siis kotiruualla,yksi ainesosa kerrallaan?Jos on viljoille allerginen,niin kuulostaa vähän keliaatikolta.Jos haluat,niin voit koettaa vielä varovasti esim.hirssi tai tattarihiutaleita.Niitä vilja-allergisetkin pystyy syömään,ellei ole jotain muuta myös takana.Ja maitohappobakteereita käyttäisin myös.Yksi mikä on myös hyvä monelle suolistovaivaisille,niin Aloe vera ravintolios.Meni vähän ohi aiheen,mutta tuli vaan mieleen.
Mutta se tutkimus on paras tehdä ensin.
Noista ohituksista vielä,eli tuntuu siltä,että koira on siis osaltaan oppinut selkeän käyttäytymismallin jossain vaiheessa,joka nyt ruokkii itse itseään.Se ehkä saa noissa tilanteissa myös jonkin sortin "adrenaalipiikkiä",kun kiihottaa itseään noissa tilanteissa noin kuumaksi.Joka taas ruokkii sitä lisää.Noi addrenaalipiikit on aikas raskaita koiralle,joten siksikin olisi hyvä saada ne loppumaan,koska jos vielä on herkkä masu,niin se saattaa entisestään pistää vaivaamaan.
Näkikö tuo kouluttaja teidät omassa ympäristössä,kotona,ja miten hän näki yhteiselonne siellä?
Kuten sanoin,koiraa voi opettaa ohituksiin myös ilman nameja ym.Ja tuli vaan mieleen,että jos lähette koittamaan,niin kannattaisi ehkä kotona opetuksen jälkeen lähteä siedättämään ensin ihan vieraille nurkille.Eli jos koira on omilla nurkilla vahvimmillaan,niin siirtyy treenaamaan vasta viimeiseksi sinne.
Tässä nyt jotain,mutta kuten olen sanonut,kun ei näe,niin ei ihan helppoa ole mitään sanoa.Koiratkin kun on ihan eläviä yksilöitä,eikä aina ihan samaan kaavaan mahdu.
Ai niin,kun lähtee lenkille,niin voisi kannattaa lähteä niin liikkeelle,että koira ei olisi hirmu tohkeissaan,eli olisi suht rauhallisessa mielentilassa.Jos on taipumusta,että koira käy kierroksilla lähdettäessä. - otattaisi?
aloittaja. kirjoitti:
Viesteissäsi oli paljon asiaa,kiitos siitä.
Koirani on luonteeltaan muuten melko alistuva,muiden koirien kanssa siis,jopa pentukoirille.Mutta noissa ohitustilanteissa sillä nousee itsetunto niin suureksi ettei ole järkeä päässä enää ollenkaan.Mielipiteitäsi otan vastaan mielelläni.Tämä oli hieman sekava teksti sillä pyykkitupa odottaa.Kellä ohjaajalla olet käynyt?
Otata verikokeet. Et voi kysellä enempää ellet otata niitä
Muutoin kertomuksesti kuulostaa koko ketjulta juuri sellaiselta kuin voimakkaan stressin alla elävän pikkunapen elämältä se kuulostaa. Hyvin tyypillistä rodulle ja vielä kerran muistutus näyttelyistä että siellä koira kuin koira käyttäytyy toisella tapaa. Pahiskin vetää ympyrää kuin ei mitään. Käyttäytyy mallikkaasti jopa hampaiden tarkistuksessa.
Kaiken kaikkiaan aloittajan kertomus varioituu koko ajan mitä enemmän tämä ketju menee eteenpäin.
Voi olla että sillä on allergia mutta mitä sitruunapanta tekee aiheen kanssa? Voi olla johtajuusongelma mutta kuka sen määrittää näkemättä elämättä vierellä?
Mistä oikein on kysymys? Keltasta sappea aika moni koira oksentaa sillon tällön.
Pistä yrjölänpuuro eteen ilman riisiä. Tee tattarista. Seuraa tuloksia. Katsos jollainhan koirasi elää. Jos se ei söisi se olisi jo kuollut nälkään.
Mikä se mainproblem oikein tässä on? Onko se omistaja vaiko koira, vaiko molempien kommunikaatiokatkos. Vai onko pulmaa ollenkaan. Tehdäänkö tikusta asiaa. Aloittajan vastaukset vaihtelee niin paljon otsikoineen ettei erkkikään ota selvää.
Sitruunapannasta keliakiaan. Hyvä Molossi. Klap klap! No joo pakko sen on jotain tuolta väliltä toisaalta olla. ;-) otattaisi? kirjoitti:
Kellä ohjaajalla olet käynyt?
Otata verikokeet. Et voi kysellä enempää ellet otata niitä
Muutoin kertomuksesti kuulostaa koko ketjulta juuri sellaiselta kuin voimakkaan stressin alla elävän pikkunapen elämältä se kuulostaa. Hyvin tyypillistä rodulle ja vielä kerran muistutus näyttelyistä että siellä koira kuin koira käyttäytyy toisella tapaa. Pahiskin vetää ympyrää kuin ei mitään. Käyttäytyy mallikkaasti jopa hampaiden tarkistuksessa.
Kaiken kaikkiaan aloittajan kertomus varioituu koko ajan mitä enemmän tämä ketju menee eteenpäin.
Voi olla että sillä on allergia mutta mitä sitruunapanta tekee aiheen kanssa? Voi olla johtajuusongelma mutta kuka sen määrittää näkemättä elämättä vierellä?
Mistä oikein on kysymys? Keltasta sappea aika moni koira oksentaa sillon tällön.
Pistä yrjölänpuuro eteen ilman riisiä. Tee tattarista. Seuraa tuloksia. Katsos jollainhan koirasi elää. Jos se ei söisi se olisi jo kuollut nälkään.
Mikä se mainproblem oikein tässä on? Onko se omistaja vaiko koira, vaiko molempien kommunikaatiokatkos. Vai onko pulmaa ollenkaan. Tehdäänkö tikusta asiaa. Aloittajan vastaukset vaihtelee niin paljon otsikoineen ettei erkkikään ota selvää.
Sitruunapannasta keliakiaan. Hyvä Molossi. Klap klap! No joo pakko sen on jotain tuolta väliltä toisaalta olla. ;-)Jos tarkoitat verikokeilla ruoka-aine allergian määritystä,niin eipä niitä tehdä enää kovinkaan monessa lekurissa.Johtuen ihan siitä,että ne on katsottu epäluotettavaksi.Testi voi antaa oikean tuloksen,osaltaan oikean,tai ihan pieleenkin.
Ainut varma tapa on kotiruualla tehtävä eliminointidieetti.- onko se sitä
molossi kirjoitti:
Jos tarkoitat verikokeilla ruoka-aine allergian määritystä,niin eipä niitä tehdä enää kovinkaan monessa lekurissa.Johtuen ihan siitä,että ne on katsottu epäluotettavaksi.Testi voi antaa oikean tuloksen,osaltaan oikean,tai ihan pieleenkin.
Ainut varma tapa on kotiruualla tehtävä eliminointidieetti.Eliminointidieetti. Aikuinen ihminen ei kysy haukunestopannasta jos kyse on oksentamisesta.
Voihan niilläkin tosin olla yhteytta tiedä kyllä mitä.
Mitä tus* siis tassun antamisella on kaiken kanssa? Tätäkin aloittaja toistelee.
Ihme juttu.
Toisaalta eihän kaikkea täydykään tietää ei varsinkaan tässä. - aloittaja.
molossi,eikä rekkaus toiminut kirjoitti:
Muutaman tipsun tuntemana voin sanoa,että on ne melkoisia persoonia.Itse asiassa pidän niitten luonteista,koska ylipäätään pidän vähän persoonallisista malleista :=)
Ja taas korostan,ennenkuin aloitan,että näkemättä,on aina hankala mitään sanoa viimekädessä.
Kyllä minä vielä olen hieman vakuuttunut tuosta "johtajuusjutusta".Eli tuo,että koira toimii moitteettomammin,ei hauku täysin vieraalla alueella,voi kertoa myös siitä,että se ei ole erikoisen kova koira ,tai niin vahva,että sillä olisi kanttia leikkiä sitä ulkopolitiikan johtajaa aivan vieraalla maaperällä.
Ylensäkin koirat,jotka rähjää,on vahvimmillaan niissä omissa nurkissa.Melkoinen kovanaama on yleensä kysesssä,jos yhtä "suurta" esittää oman "reviirin" ulkopuolella.Siihen perustuu osaltaan myös se,että esim.näyttelyissä,missä myös paljon reagoitavaa,koira ei lisäksi pysty keskittymään,eli samalla lailla yhteen koiraan ja sille turvallisella ja tutulla maaperällä kuin kotinurkilla.
Myöskin tuo,että vierailla nurkilla koira pysyttelee paremmin lähellä,tarkkailee omistajaa,voi olla merkki siitä,että se on aika epävarma itsestään (toki koira muutenkin pysyy,mutta pysytään nyt tässä).
Kun koiralla on vaivoja,niin toki ne pitää ottaa huomioon.Mutta koiraa voi kouluttaa muina aikoina,tai pitemmin (mites nyt sanoisin)se koiran kanssa oleminen voi olla kokonaisvaltaista,ei se koulutus ole niinkään avainsana.Ja yksi,mikä ehkä kuulostaa hassulta,niin kannattaa myös varoa,ettei koira ala vedättää.Joskus voi sairaan tai hyvin aran kanssa toimia tiedostamatta niin,että koira tavallaan oppii vedättämään jossain tilanteissa.Vähän vaikea sanoa mitä tarkoitan,toivottavasti ymmärsit.
Ylipäätään koiraa ei mielestäni niinkään tartte käskyttää turhia.Itse lähden,että pohja on se,että se mikä opetetaan,vaaditaan,ja aina totellaan.
Funtsin myös tuota,kun sanoit,että koira on muiden kanssa aika alistuva.Onko koira hihnassa seurustellut muiden kanssa?Tai leikkinyt pienenä liian rajun toisen kanssa,joka on sitä ehkä liikaa alistanut?
Noistakin voi löytyä jotain syytä osana käyttäytymiseen.
Tuo on hyvä,että tutkituttaa suoliston.Niitä on jokusiakin sisäelinsairauksiakin,jotka vaikuttaa suolistoon myös.Toisaalta myös allergia vaikuttaa yhtä vahvasti.Verikokeet ei ole varmoja,parhaat tulokset saa eliminointidietillä.
Ilmeisesti sen olet tehnyt,eli ihan siis kotiruualla,yksi ainesosa kerrallaan?Jos on viljoille allerginen,niin kuulostaa vähän keliaatikolta.Jos haluat,niin voit koettaa vielä varovasti esim.hirssi tai tattarihiutaleita.Niitä vilja-allergisetkin pystyy syömään,ellei ole jotain muuta myös takana.Ja maitohappobakteereita käyttäisin myös.Yksi mikä on myös hyvä monelle suolistovaivaisille,niin Aloe vera ravintolios.Meni vähän ohi aiheen,mutta tuli vaan mieleen.
Mutta se tutkimus on paras tehdä ensin.
Noista ohituksista vielä,eli tuntuu siltä,että koira on siis osaltaan oppinut selkeän käyttäytymismallin jossain vaiheessa,joka nyt ruokkii itse itseään.Se ehkä saa noissa tilanteissa myös jonkin sortin "adrenaalipiikkiä",kun kiihottaa itseään noissa tilanteissa noin kuumaksi.Joka taas ruokkii sitä lisää.Noi addrenaalipiikit on aikas raskaita koiralle,joten siksikin olisi hyvä saada ne loppumaan,koska jos vielä on herkkä masu,niin se saattaa entisestään pistää vaivaamaan.
Näkikö tuo kouluttaja teidät omassa ympäristössä,kotona,ja miten hän näki yhteiselonne siellä?
Kuten sanoin,koiraa voi opettaa ohituksiin myös ilman nameja ym.Ja tuli vaan mieleen,että jos lähette koittamaan,niin kannattaisi ehkä kotona opetuksen jälkeen lähteä siedättämään ensin ihan vieraille nurkille.Eli jos koira on omilla nurkilla vahvimmillaan,niin siirtyy treenaamaan vasta viimeiseksi sinne.
Tässä nyt jotain,mutta kuten olen sanonut,kun ei näe,niin ei ihan helppoa ole mitään sanoa.Koiratkin kun on ihan eläviä yksilöitä,eikä aina ihan samaan kaavaan mahdu.
Ai niin,kun lähtee lenkille,niin voisi kannattaa lähteä niin liikkeelle,että koira ei olisi hirmu tohkeissaan,eli olisi suht rauhallisessa mielentilassa.Jos on taipumusta,että koira käy kierroksilla lähdettäessä.Pikainen vastaus sinulle vielä (ja sille joka halusi jakaa mielipiteitään alle,niin haukunestopannasta allergioihin loikattiin koska tuli puhetta namupaloista,lueskele tekstit selvin päin niin pysyt kärryillä)
Koira ei ole kovin innokas lenkkeilijä,eli koira on aina samanlainen,ei ole häntä huiskien lähdössä lenkille.Siihenkin syy selviää kun pääsee sinne tutkimuksiin että miksi on noin passiivinen ja allapäin ,nuori koira kun on.
Tänään kokeilin hieman namupalalla tuota ohitusta,meni oikein kivasti koska koira on ahne herkkujen perään kuitenkin vaikkei juuri mitään saisi syödä.No tuosta parista possun kuivatusta keuhkon palasta tulikin sitten röyhtäilyä ja suuhun pukalailua taas,mutta ripulille ei heittänyt (en siis anna kuin pieniä paloja,eli järki on päässä kyllä tässäkin)
Tänne palstalle on niin inhottava kirjoittaa kun jokainen lause pitää erikseen selventää ettei tulisi väärinymmärretyksi.Joku siitä yrjölänpuurosta sanoi niin koiralle on jo kokeiltu aivan kaikki mitä täälläkin nyt vaan keksitään ehdottaa ja koira syö nyt ruokaa joka sille sopii joten se siitä aiheesta.Koiran ruokintaan olen perehtynyt niin hyvin kuin ihminen vain voi tässä tilanteessa ja olen lukenut ja tutustunut monen moneen oppaaseen ja opukseen.Ja koira saa ruuasta kaiken mitä se tarvitsee ja tämä kyseinen sörsseli pysyy sisällä,ei ripuloi jne.
Oksentelusta joku valopää sanoi,niin kyllä kai sen jokainen koiranomistaja tietääkin että normaalikin koira oksentaa silloin tällöin mutta koska olen aloittanut aiheeni haukunestopannalla niin en ala tässä sitten selittämään enää että koirani oksentelu ei aina ole ollut normaalia mutta nyt se on vähentynyt reilusti kun ravinto on oikeaa ja turhat namukokeilut on jätetty.
Molossi tosiaan koira saa jonkin adrenaniilipiikin ulkona mutta jatkan yrittämistä ja jätän tämän palstan varmaan tähän.Neuvoistasi on ollut kuitenkin hyötyä ja mietin niitä kyllä.Kävisin keskustelua kanssasi pitempäänkin mutta tämä palsta ei ole siihen tarkoitukseen oikea paikka,vaikka eihän minun tarvitse lukea noita asiattomia kommentteja.
- jke
Voi ei...
Ymmärrä nyt ystävä hyvä, että sitruunapanta on rankaisuväline. Rankaisulla on käytöstä vähentävä vaikutus. Voit rankaisemalla saada koirasi olemaan tekemättä jotain. Mitään uutta on koiralle kuitenkin todella vaikea opettaa pelkkää rankaisua käyttäen. Rankaisu kertoo vain mitä ei kannata tehdä. Se ei ohjaa käytöstä oikeaan suuntaan, ei tarjoa mitään uutta toimintamallia väärän tilalle. Näin koira passivoituu ja stressaantuu jatkuvasta rankaisunpelosta. Se ei tiedä mitä tehdä, joten se on tekemättä mitään. Tälläisiä rankaisulla pilattuja koiria näkee masentavan paljon. Vain silmät pyörii päässä koulutuskentän laidalla kun ei uskalla mitään toimintoa ohjaajalleen tarjota.
Eli nyt on vaan etsittävä se jokin tapa palkita koiraa. Eihän koirasi voi millään olla kaikelle allerginen jos se kuitenkin jotain ravinnokseenkin saa? Kokeile jotain mahdollisimman luomua. Esimerkiksi keitetty naudankieli on monen koiran suurta herkkua eikä siinä ole mitään allergisoivaa.Tuota,ihan vaan tuosta naudankielestä.
Eli kyllä se voi allergisoida,vaikka olisi luomua.Eli jos koira on naudanproteiinille selkeesti allerginen,niin se oirehtii joka sen proteiinin muodossa,jopa puruluun on mahdollista.
Mutta onhan noita lihoja,mitä koira tuskin on kaikkia saanut (jos esim.lihoja haluaa koettaa).- jke
molossi kirjoitti:
Tuota,ihan vaan tuosta naudankielestä.
Eli kyllä se voi allergisoida,vaikka olisi luomua.Eli jos koira on naudanproteiinille selkeesti allerginen,niin se oirehtii joka sen proteiinin muodossa,jopa puruluun on mahdollista.
Mutta onhan noita lihoja,mitä koira tuskin on kaikkia saanut (jos esim.lihoja haluaa koettaa).Luomu oli huono sanavalinta minulta. En tarkoittanut sillä luonnonmukaisesti viljeltyä/tuotettua elintarviketta, kuten tuo termi ihan oikeasti määritellään.
Tarkoitus oli käyttää sanaa lähinnä kuvainnollisessa merkityksessä tarkoittamaan jotain mahdollisimman luonnollista ja vähän prosessoitua. Siis eläinkaupoista saatavat valmisherkut, koirankeksit, lihapullat yms voi unohtaa heti kättelyssä jos koira on moniallerginen.
Itse lähtisin kokeilemaan jotain kypsennettyä lihaa/sisäelintä sellaisenaan ilman lisäaineita tai muita turhia höysteitä. - dnthatbnthere
jke kirjoitti:
Luomu oli huono sanavalinta minulta. En tarkoittanut sillä luonnonmukaisesti viljeltyä/tuotettua elintarviketta, kuten tuo termi ihan oikeasti määritellään.
Tarkoitus oli käyttää sanaa lähinnä kuvainnollisessa merkityksessä tarkoittamaan jotain mahdollisimman luonnollista ja vähän prosessoitua. Siis eläinkaupoista saatavat valmisherkut, koirankeksit, lihapullat yms voi unohtaa heti kättelyssä jos koira on moniallerginen.
Itse lähtisin kokeilemaan jotain kypsennettyä lihaa/sisäelintä sellaisenaan ilman lisäaineita tai muita turhia höysteitä.Ettei koiran herkkyys olisi väistämätön reagointi tämän hetkisestä tilanteesta?
Juustoa pieniniä paloina taskuun ja menoksi.
Jos olisin aloittaja, saattaisin myös käydä neuvonnassa näin saaden uutta perspektiiviä koiraan. Sitruunapanta on tehty haukun estoon. Aloituksesta päätellen probleemaa on laajemmilti. Ei peruuttamatonta mutta pohjakosketus on hukassa.
http://www.koiraterapeutit.fi/
http://www.juppsguard.net/index.htm
http://www.koiraneuvola.fi/
Kannattaa käydä. Monet ovat löytäneet noilta uuden punaisen langan. Ihan eri nähdä kaikki livenä kuin esittää asia netissä.
Lykkyä! - dnthatbnthere tosin ei tätä
dnthatbnthere kirjoitti:
Ettei koiran herkkyys olisi väistämätön reagointi tämän hetkisestä tilanteesta?
Juustoa pieniniä paloina taskuun ja menoksi.
Jos olisin aloittaja, saattaisin myös käydä neuvonnassa näin saaden uutta perspektiiviä koiraan. Sitruunapanta on tehty haukun estoon. Aloituksesta päätellen probleemaa on laajemmilti. Ei peruuttamatonta mutta pohjakosketus on hukassa.
http://www.koiraterapeutit.fi/
http://www.juppsguard.net/index.htm
http://www.koiraneuvola.fi/
Kannattaa käydä. Monet ovat löytäneet noilta uuden punaisen langan. Ihan eri nähdä kaikki livenä kuin esittää asia netissä.
Lykkyä!Mikä rotu kyseessä. Rescue? (kalakoira)
Jos on kyseessä tämä - menet räminäpurkein ja sitruunapannoin ojasta allikkoon.
Jos koira ei viihdy edes rapsuteltavana olisi hyvä ottaa kontaktia sinne missä osaamista löytyy. jke kirjoitti:
Luomu oli huono sanavalinta minulta. En tarkoittanut sillä luonnonmukaisesti viljeltyä/tuotettua elintarviketta, kuten tuo termi ihan oikeasti määritellään.
Itse lähtisin kokeilemaan jotain kypsennettyä lihaa/sisäelintä sellaisenaan ilman lisäaineita tai muita turhia höysteitä.Kun sekään ei auta,että on ihan käsittelemätöntä,jos kyseessä on jollekin tietylle proteiinille herkistyminen.
Silloin ainoastaan,jos on kyse vaan käsittelystä.Yleensä silloin sen huomaa helposti,kun vaihtaa pois kuivamuonasta.Mutta jos siis on jollekin ainesosalle allerginen(mikä tahansa),niin oireet tulee kaikessa muodossa.Tai sitten ei ole oikeasti sille allerginen,vaan on jostain muusta kyse.
Paras oisi kokeilla ihan yksitellen sellaisia,mitä koira ei ole koskaan saanut.Eiköhän niitä kumminkin löydy.
- koirasi
syö tavallisesti? Ei koiralla tarvitse olla mitään erikoisherkkuja. Sen tavallinen ruokakin käy palkkiosta.
- Aloittaja.
Jopas oli tullut vastauksia.Hieman ehkä huonosti minulta tuo alkuperäinen oli kirjoitettu,kun siitä niin mielenkiintoisia mielipiteitä oli tullut.
Eli siis koirani syö eläinlääkärin suunnittelemaa ravintoa (jauheliha,kasvis mössöä,löysää sellaista).Koiran vatsa ei kestä oikein mitään,mutta noita lihoja olen kokeillut (joku siitä kysyi/sanoikin),eli koira syö vaihtelevasti kalaa,kanaa ja lihaa,mutta ainoastaan tuossa mössön seassa hyvin jauhettuna.
Koira on tiibetinspanieli,eli ei ole noutaja,eikä liiemmin sylikoirakaan,vaan itsenäinen olento,joka viihtyy mielummin omissa oloissaan ja tulee viereen silloin kun seuraa on vailla,muutoin katselee vain sivusta mitä muut puuhastelee.Rodun tuntijat tietävät mitä tällä tarkoitan.Koira on melko passiivinen,ei juurikaan aktiivinen.
Koira ei voi syödä mitään koiran ruokia,joka ikistä lajia on kokeiltu.Ainoat makupalat joita koira jollain lailla pystyi syömään,ja sai niistäkin närästystä ja toisinaan oksenteli,niin niitäkään ei enää kaupunkimme mistään eläinkaupasta saa (ja kyllä,asun pk-seudulla ja joka saamarin liike on koluttu jo läpi).
Ja se ken tuntee omapäiset ja kovaluontoiset koirat,niin tietää ettei tähän isoille koirille sekä joillekin muille koirille haukkumiseen pelkkä lässytys ja silittely auta.Koiraa kehutaan ja rohkaistaan kyllä,aina kun se on kiltisti(olemme olleet jo kouluttajan kanssa juttusilla,joten neuvoistakaan ei pitäisi olla kiinni),mutta ainoastaan tuo palkitseminen on ongelma,sillä koiraa ei oikein voi palkita millään.
Ongelmahan ei olisikaan suuren suuri jos koira haukkuisi pikkuisen silloin tällöin,mutta joudun valitsemaan lenkkiaikani tarkasti,sekä kiertämään kaikki isot ja riskialttiit koirat kaukaa,sekä oman koirani että tämän toisen koiran omistajan hermojen takia.En siis vie koiraani mitenkään tyrkylle näihin tilanteisiin vaan vältän niitä viimeiseen asti koska se on ollut ainoa vaihtoehto.Koirani alkaa kiljumaan ja rääkymään nähdessään ison koiran ja siltä katoaa järki aivan täysin siinä tilanteessa.Koiran koulutus loppuun asti on siis operaationa ennen kuin koiraa lenkittää kukaan muu kuin minä itse,joka koiran tuntee ja tuntee sen eleet ja aikeet.
Olen perehtynyt omaan koiraani niin hyvin kuin siihen voi vain perehttä,mutta nähtävästi tämä palsta on aivan väärä paikka kysyä mitään,koska täällä ei taida olla kuin niitä joiden koirat ovat syntyneet kiltteinä,ja kasvatus onnistuu helposti namupalojen ja leikkien parissa.Meillä näin ei valitettavasti ole,mutta koiraa rakastetaan silti kuin perheenjäsentä,eikä sitä hyljätä sen takia että sillä on sairauksia ja allergioita enemmän kuin tarpeeksi.Meillä koiran eteen tehdään kaikki,mikä tehtävissä on.Siksi olisin vielä kokeillut sitä haukunestopantaa,joka olisi aina koiran haukkuessa saanut sen miettimään,että hetkinen,aina kun haukun niin käy näin...
Mutta eläinkaupassa kuitenkin suositeltiin tuota pantaa ja sieltä sen saa vuokrattuakin,joten menen ehkä sinne sitten pitämään luentoa siitä,mitä täältä olen nyt lukenut:D ei kai tälläistä palstaa niin tosissaan voisi ottaakaan,tänne kun eksyy joukkoon yhtä jos toista asiantuntijaa.
Hyvää syksyä kaikille,mielipiteitä luen edelleen jos niitä mieleen jollekin tulee.Ja niin,lisäys vielä,koira ei siis voi usein syödä mitään kovin kiinteää joten siksi kaikki kokeilut ovat hiukan arkoja meillä.Lääkärin suositus oli että ei turhaan tee koiran oloa ikävämmäksi maistelemalla eri herkkuja.Kaikki mitä eläinkaupoissa on ollut,vehnättömiä ja ns.luomuja niin ne eivät koiralle sovi,niitä on jo kokeiltu aikaa sitten ja uusimmat herkut on myös käyty läpi. Aloittaja. kirjoitti:
Jopas oli tullut vastauksia.Hieman ehkä huonosti minulta tuo alkuperäinen oli kirjoitettu,kun siitä niin mielenkiintoisia mielipiteitä oli tullut.
Eli siis koirani syö eläinlääkärin suunnittelemaa ravintoa (jauheliha,kasvis mössöä,löysää sellaista).Koiran vatsa ei kestä oikein mitään,mutta noita lihoja olen kokeillut (joku siitä kysyi/sanoikin),eli koira syö vaihtelevasti kalaa,kanaa ja lihaa,mutta ainoastaan tuossa mössön seassa hyvin jauhettuna.
Koira on tiibetinspanieli,eli ei ole noutaja,eikä liiemmin sylikoirakaan,vaan itsenäinen olento,joka viihtyy mielummin omissa oloissaan ja tulee viereen silloin kun seuraa on vailla,muutoin katselee vain sivusta mitä muut puuhastelee.Rodun tuntijat tietävät mitä tällä tarkoitan.Koira on melko passiivinen,ei juurikaan aktiivinen.
Koira ei voi syödä mitään koiran ruokia,joka ikistä lajia on kokeiltu.Ainoat makupalat joita koira jollain lailla pystyi syömään,ja sai niistäkin närästystä ja toisinaan oksenteli,niin niitäkään ei enää kaupunkimme mistään eläinkaupasta saa (ja kyllä,asun pk-seudulla ja joka saamarin liike on koluttu jo läpi).
Ja se ken tuntee omapäiset ja kovaluontoiset koirat,niin tietää ettei tähän isoille koirille sekä joillekin muille koirille haukkumiseen pelkkä lässytys ja silittely auta.Koiraa kehutaan ja rohkaistaan kyllä,aina kun se on kiltisti(olemme olleet jo kouluttajan kanssa juttusilla,joten neuvoistakaan ei pitäisi olla kiinni),mutta ainoastaan tuo palkitseminen on ongelma,sillä koiraa ei oikein voi palkita millään.
Ongelmahan ei olisikaan suuren suuri jos koira haukkuisi pikkuisen silloin tällöin,mutta joudun valitsemaan lenkkiaikani tarkasti,sekä kiertämään kaikki isot ja riskialttiit koirat kaukaa,sekä oman koirani että tämän toisen koiran omistajan hermojen takia.En siis vie koiraani mitenkään tyrkylle näihin tilanteisiin vaan vältän niitä viimeiseen asti koska se on ollut ainoa vaihtoehto.Koirani alkaa kiljumaan ja rääkymään nähdessään ison koiran ja siltä katoaa järki aivan täysin siinä tilanteessa.Koiran koulutus loppuun asti on siis operaationa ennen kuin koiraa lenkittää kukaan muu kuin minä itse,joka koiran tuntee ja tuntee sen eleet ja aikeet.
Olen perehtynyt omaan koiraani niin hyvin kuin siihen voi vain perehttä,mutta nähtävästi tämä palsta on aivan väärä paikka kysyä mitään,koska täällä ei taida olla kuin niitä joiden koirat ovat syntyneet kiltteinä,ja kasvatus onnistuu helposti namupalojen ja leikkien parissa.Meillä näin ei valitettavasti ole,mutta koiraa rakastetaan silti kuin perheenjäsentä,eikä sitä hyljätä sen takia että sillä on sairauksia ja allergioita enemmän kuin tarpeeksi.Meillä koiran eteen tehdään kaikki,mikä tehtävissä on.Siksi olisin vielä kokeillut sitä haukunestopantaa,joka olisi aina koiran haukkuessa saanut sen miettimään,että hetkinen,aina kun haukun niin käy näin...
Mutta eläinkaupassa kuitenkin suositeltiin tuota pantaa ja sieltä sen saa vuokrattuakin,joten menen ehkä sinne sitten pitämään luentoa siitä,mitä täältä olen nyt lukenut:D ei kai tälläistä palstaa niin tosissaan voisi ottaakaan,tänne kun eksyy joukkoon yhtä jos toista asiantuntijaa.
Hyvää syksyä kaikille,mielipiteitä luen edelleen jos niitä mieleen jollekin tulee.Ja niin,lisäys vielä,koira ei siis voi usein syödä mitään kovin kiinteää joten siksi kaikki kokeilut ovat hiukan arkoja meillä.Lääkärin suositus oli että ei turhaan tee koiran oloa ikävämmäksi maistelemalla eri herkkuja.Kaikki mitä eläinkaupoissa on ollut,vehnättömiä ja ns.luomuja niin ne eivät koiralle sovi,niitä on jo kokeiltu aikaa sitten ja uusimmat herkut on myös käyty läpi.että teijän elämä menee koiran ehdoilla..
"tulee viereen silloin kun seuraa on vailla,muutoin katselee vain sivusta mitä muut puuhastelee"
Jotenki saa semmosen käsityksen että koira pitää itellään valtaistuinta eikä nää syytä tulla "rahvaan sekaan". eli mää suosittelen käyttämään koiraan perushuolimattomuutta ja kun koira tullee viereen nii sitä ei sillo rapsutella vaa joutuu tekemään jotaki saamansa huomion eteen, sama koksee ruokakuppia. sen eteen joutuu tekemään jotain ja jos ei ruoka maistu nii kuppi pois.
se mitä mää oon lukenu jääkaudesta saattas passata tejän koiralle..Aloittaja. kirjoitti:
Hyvää syksyä kaikille,mielipiteitä luen edelleen jos niitä mieleen jollekin tulee.Ja niin,lisäys vielä,koira ei siis voi usein syödä mitään kovin kiinteää joten siksi kaikki kokeilut ovat hiukan arkoja meillä.Lääkärin suositus oli että ei turhaan tee koiran oloa ikävämmäksi maistelemalla eri herkkuja.Kaikki mitä eläinkaupoissa on ollut,vehnättömiä ja ns.luomuja niin ne eivät koiralle sovi,niitä on jo kokeiltu aikaa sitten ja uusimmat herkut on myös käyty läpi.Hyvä kun tuli vähän tarkennusta.
Tosin kiinnostaa tietää,että onko koira siis oikeasti jollekin allerginen vai onko herkkävatsainen? Jos on allerginen,niin onko tehty eliminaatiodiettii ja todettu mille?Jos jälkimmäistä,niin onko suolisto kunnolla tutkittu,miksi on niin herkästi reagoiva.Onko siellä jotain vikaa vai ei...
Ei koiran tarvi syödäkkään mitään koiranruokaa,jos tarkoitat sillä teollisia koiran valmisteita.Yhtä hyvin voit myös makupalat tehdä ihan kotiruoka-aineksista.
Tuota,ei tuo haukkumisen pois kitkeminen nyt viimekädessä kuitenkaan ole mistään makupaloista kiinni.
Vähän nyt kuulostaa siltä,että syystä tai toisesta koiranne ei vaan luota teihin,ja syystä tai toisesta,se on noissa ohitustilanteissa päättänyt ottaa ohjat käsiinsä.Tuntuu,että se yksinkertaisesti kiihottaa itsensä melkoiseen stressiin,josta sille on saattanut muodostua jo totuttu tapa.
En tiedä mitä neuvoja olette saaneet,mutta suosittaisin ottamaan yhteyttä johonkin pätevään koiran käsittelijään tai koiraongelmiin erikoistuneeseen,joka neuvoisi teille,miten saada se oma asemanne niin vahvaksi,että koira luottaa teidän kykyyn hoitaa kaikki tilanteet.
Silloin ei noissa ohituksissakaan tarvi kuin alkaa opettaa ne alusta,kieltää tarvittaessa huonosta käytöstä,ja kehua (eli pelkkä ääni käy myös palkaksi).Jos nyt olette kieltäneet koiraa tai edes kokeilleet kieltää,eikä se toimi,niin yksinkertaisesti se on merkki siitä,että joko kieltoa ei ole kunnolla opetettu,koiraa ei ole kasvatettu tottelemaan,ja ylipäätään koira on ihan muussa asemassa perheessä kuin pitäisi.
Ja se sitten aiheuttaakin sille stressiä,joka saattaa ilmetä juuri noissa ohitustilanteissa.
Ja toki eläinkaupat suosittelee omia myyntiartikkeleitaan.Hassua olisi,jos eivät.
Jokainen toki valitsee myös itse,mitä haluaa koettaa ja mitä ei.Saati mihin uskoo...- isonison ja suuren omistaja
Aloittaja. kirjoitti:
Hyvää syksyä kaikille,mielipiteitä luen edelleen jos niitä mieleen jollekin tulee.Ja niin,lisäys vielä,koira ei siis voi usein syödä mitään kovin kiinteää joten siksi kaikki kokeilut ovat hiukan arkoja meillä.Lääkärin suositus oli että ei turhaan tee koiran oloa ikävämmäksi maistelemalla eri herkkuja.Kaikki mitä eläinkaupoissa on ollut,vehnättömiä ja ns.luomuja niin ne eivät koiralle sovi,niitä on jo kokeiltu aikaa sitten ja uusimmat herkut on myös käyty läpi.Ensinnäkin jos kaikki aloitukset olisivat tällaisia niin kaikki olisi paljon helpompaa.
Missä päin Suomea asut?
Ota yhteyttä tuonne ylempänä kirjoitettuihin linkkeihin. Tässä vaiheessa en enää kysy onko koira ollut sinulla pennusta vaiko tullut myöhempään. Sitruunapanta on kuitenkin kaikista turhin mitä tarvitset nyt.
Tipsku dominanssiltaan on yhtä kova kuin suurempikin koira. Näyttää myös siltä että se pelkää tai on saanut päällensä isomman koiran tai on ottanut pikku hiljaa vallan tai pelkää ja on ottanut vallan mutta mutta kuitenkin ehkä kaikkea tätä.
Näistä on lähdettävä. Sitten on se että vaikka koira on pieni sen persoona on suuri. Myös otettava huomioon onko koiralla kroonistuneita kipuja? Nämä kaikki alla linkeissä ja sieltä kysyttävissä.
Tsekkaa noi linkit ja mielummin kuin menet hakemaan sitruunapantaa turhaan. Ota yhteyttä Anne Juppiin ja reissaa vaikka se matka hänen luokseen tai sille jota hän suosittelee tähän.
Ei näille palstoille turhaan kannata kirjoittaa riittää että kirjoittaa tarvittavat perusasiat, rodun, iän ja muut rodut kodissa ja sen mikä ongelma itsestä tuntuu olevan. Joskus idea ratkaisuun löytyy vastausten myötä joskus muualta.
Ota yhteys linkkeihin. Moni on löytänyt sieltä apua. - isonison ja suuren omistaja
isonison ja suuren omistaja kirjoitti:
Ensinnäkin jos kaikki aloitukset olisivat tällaisia niin kaikki olisi paljon helpompaa.
Missä päin Suomea asut?
Ota yhteyttä tuonne ylempänä kirjoitettuihin linkkeihin. Tässä vaiheessa en enää kysy onko koira ollut sinulla pennusta vaiko tullut myöhempään. Sitruunapanta on kuitenkin kaikista turhin mitä tarvitset nyt.
Tipsku dominanssiltaan on yhtä kova kuin suurempikin koira. Näyttää myös siltä että se pelkää tai on saanut päällensä isomman koiran tai on ottanut pikku hiljaa vallan tai pelkää ja on ottanut vallan mutta mutta kuitenkin ehkä kaikkea tätä.
Näistä on lähdettävä. Sitten on se että vaikka koira on pieni sen persoona on suuri. Myös otettava huomioon onko koiralla kroonistuneita kipuja? Nämä kaikki alla linkeissä ja sieltä kysyttävissä.
Tsekkaa noi linkit ja mielummin kuin menet hakemaan sitruunapantaa turhaan. Ota yhteyttä Anne Juppiin ja reissaa vaikka se matka hänen luokseen tai sille jota hän suosittelee tähän.
Ei näille palstoille turhaan kannata kirjoittaa riittää että kirjoittaa tarvittavat perusasiat, rodun, iän ja muut rodut kodissa ja sen mikä ongelma itsestä tuntuu olevan. Joskus idea ratkaisuun löytyy vastausten myötä joskus muualta.
Ota yhteys linkkeihin. Moni on löytänyt sieltä apua.Herkkävatsaisuus on tässä tässä vaiheessa sivuseikka. Pääseikka on omistajan ja koiran yhteiselon löytäminen ihan ensiksi.Koiran vatsa usein asettuu tämän myötä ja jos ei siihenkin löytyy ratkaisuja. Koira voi myös kipuilla jostain mistä tiedetä.
Usein kun nämä saadaan ratkaistua saadaan myös ratkaistua vatsaongelmat. Ei aina mutta usein. - Tuttua.
Aloittaja. kirjoitti:
Hyvää syksyä kaikille,mielipiteitä luen edelleen jos niitä mieleen jollekin tulee.Ja niin,lisäys vielä,koira ei siis voi usein syödä mitään kovin kiinteää joten siksi kaikki kokeilut ovat hiukan arkoja meillä.Lääkärin suositus oli että ei turhaan tee koiran oloa ikävämmäksi maistelemalla eri herkkuja.Kaikki mitä eläinkaupoissa on ollut,vehnättömiä ja ns.luomuja niin ne eivät koiralle sovi,niitä on jo kokeiltu aikaa sitten ja uusimmat herkut on myös käyty läpi.Heips!
Kuullostaa jotenkin tutulta. Itselläni on kans tiibetinspanieli ja vielä uros.
Kun koiraa lenkittää niin pitää miettiä että onko joku suosittu tv-sarja juuri loppunut että ihmiset ovat koiriaan käyttämässä. Nimittäin tipsuni saa kauheat " raivarit" toisen koiran nähdessä ja mitä isompi koira, sitä pahempaa. Ja tämä kanssa menettää järkensä raivareissaa ja kotiin päästyä vielä riehuu hieman, kun ilmeisesti ottaa koiraan niin päähän kun ei päässy isommalle haastaan kunnolla riitaa.
Ja niinä hyvinä lenkkikertoina kun ei tule yhtään koiraa vastaan, koira jää oikeen risteykseen odottamaan että "tulis nyt joku jolle ärhennellä" - asenteella.
Ja koirani on todella tarkka mitä suuhunsa laittaa, esim ihan mitkä vaan koiranruuat ei kelpaa. Aluksi piti olla kaikkein kallinta.
Mutta enemmän tämä poika tykkää enemmän siitä mitä muutkin perheessä syö, entäku sille tarkoitetuista ruuista.
Vielä semmosta mietin, että "kurnuttaako" kenenkään muun tipsut kuin omani?
Kun koira hermostuu jos ei vaikka saa haluamaansa, niin alkaa kauhea kurnutus/örinä :D
Sylissäkään ei poika pahemmin viihdy, paitsi jos pitää mennä portaita alas.
Eipäs sitten muuta.. - odottaa t
Tuttua. kirjoitti:
Heips!
Kuullostaa jotenkin tutulta. Itselläni on kans tiibetinspanieli ja vielä uros.
Kun koiraa lenkittää niin pitää miettiä että onko joku suosittu tv-sarja juuri loppunut että ihmiset ovat koiriaan käyttämässä. Nimittäin tipsuni saa kauheat " raivarit" toisen koiran nähdessä ja mitä isompi koira, sitä pahempaa. Ja tämä kanssa menettää järkensä raivareissaa ja kotiin päästyä vielä riehuu hieman, kun ilmeisesti ottaa koiraan niin päähän kun ei päässy isommalle haastaan kunnolla riitaa.
Ja niinä hyvinä lenkkikertoina kun ei tule yhtään koiraa vastaan, koira jää oikeen risteykseen odottamaan että "tulis nyt joku jolle ärhennellä" - asenteella.
Ja koirani on todella tarkka mitä suuhunsa laittaa, esim ihan mitkä vaan koiranruuat ei kelpaa. Aluksi piti olla kaikkein kallinta.
Mutta enemmän tämä poika tykkää enemmän siitä mitä muutkin perheessä syö, entäku sille tarkoitetuista ruuista.
Vielä semmosta mietin, että "kurnuttaako" kenenkään muun tipsut kuin omani?
Kun koira hermostuu jos ei vaikka saa haluamaansa, niin alkaa kauhea kurnutus/örinä :D
Sylissäkään ei poika pahemmin viihdy, paitsi jos pitää mennä portaita alas.
Eipäs sitten muuta..Hyviä tipskuja olemassa ei vain niitä jotka jää odottamaan vain saadakseen turpaan.
Olisiko linjoista kasvatatuksesta kiinni? - Tuttua.
odottaa t kirjoitti:
Hyviä tipskuja olemassa ei vain niitä jotka jää odottamaan vain saadakseen turpaan.
Olisiko linjoista kasvatatuksesta kiinni?Olen tietenkin nähnyt rauhallisiakin tipsuja, kuten tuttavani. Mutta hänet on leikattu ja syykin siihen oli se että sai juuri näitä "raivareita".
Ja kuten on sanottu että tipsuilla on iso ego tai ainakin näin he itse olettavat. Omistavat muka koko kaupungin.
On meidän pojallakin naapurin koiria kavereina, joille ei ole ikinä mitään alkanu. Mutta ne ovatkin pikkukoiria myös.
Ja kun naapurissa asuu nöffi, joka on sokea. Niin koirani aina katsoo sitä äkäisesti ja tuhisee, mutta sitten minä sanon että ei saa kun toinen on sairas ja koira on hiljaa.
Jokaisessa tipsussa elää se pikku kuningas/kuningatar luonne!
Luulempa että ei tipsujen omistajat päästä isojen koirien lähelle jos koira on aivan raivareissaan.
Eli ei mitään turpajuhlia synny.
- Janitus
En ole kaikkia viestejä tästä lukenut, kysäise haukunestopantaa joiltakin yksityisiltä kouluttajilta tai koirakerhojen koulutusohjaajat voisivat myös avittaa asiassa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?
Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin1885511- 1691671
Vihjeitä kaivatusta
Mitkä numerot liittyy sun kaivattuun? Osa puhelinnumeroa, kengännumero tai vaikka asuinpaikan koordinaatit (😊)661487- 691038
Mira Luoti, Vain Elämää
kausi 8. mukana aluksi mm. Terhi Kokkonen ja Mira Luoti. taustalla myös Danny ja Kashmir. paljonko 1+1 olikaan?6847Lieksa missä syy?
Kun viranhaltijat irtisanoutuu tehtävistä? Museonjohtaja irtisanoutunut. Sivistysjohtaja lähtökuopissa ja Lieksan Kiinte124827- 57814
Martina Jeopardyssa
Telkusta tulee mainos ohjelmasta, missä vilahtaa Martina. Ai vitsi odotan sitä jaksoa, missä Martina on. Pääsee taas näy192798En olisi uskonut et
Suhun tutustuminen toisi elämään näin synkän varjon. Surullista kun luulee löytävänsä rakkautta ja saa vain pahaa.66769- 76761