Maapallon liikkeiden opettaminen???

vinkkejä kaipaava

Pitäisi opettaa viidesluokkalaisille maapallon liikkeistä; eli maapallon pyöriminen akselinsa sekä auringon ympäri. Eli tätä kautta vuorokaudenajat, vuodenajat, aikavyöhykkeet...
Koen itse aiheen opettamisen jotenkin TODELLA vaikeaksi! Eli onko kenelläkään vinkkejä miten aihetta kannattaisi käsitellä? Olisiko jotain hyviä keinoja aiheen havainnollistamiseen?? Ottaisin mielelläni vastaan erityisesti noita havainnollistamisvinkkejä, sillä aihe on varmasti melko vaikea lapsen hahmoittaa...

5

1208

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • openoppaassa

kerrottu? Yleensä niissä on kaikki tosi tarkkaan, vilkaise myös eri kustantajan opettajanoppaista, joissakin voi olla selkeämmin esitetty.

Joissakin kouluissa on vielä olemassa sellainen laite, jonka nimeä en nyt muista, jota pyörittämälla nämä asiat on helppo selittää.

Itse olen joskus havainnollistanut käyttämällä lamppua aurinkona ja palloa maapallona. Esim askartelukaupoista voisit ostaa styrokspallon tai oasis sienen johon tökkäät sukkapuikon tai mun vastaavan ja saat maapallolle kuvitellun akselin jota voit pyörittää ja havainnollistaa maapallon pyörimisen akselinsa ympäri sekä kallistaa pallon sopivaan kulmaan että suomen vuodenaikojen vaihtelut on helppo selittää. LAita suomen kohdalle nuppineula tma.

Olipas sekavasti selitetty, ehkä ymmärsit edes vähän...

t. väsynyt ope ;)

• 64556

Aika peruskamaa.

Eikö muka OKL:ssä opetettu tätä tai eikö opettajanoppaissa ole mitään??

Ei kannattaisi epäpätevänä lähteä opettajaksi. Ei siihen työhön kuka tahansa kykene.

• Nimetön

kävin kansakoulua. Silloinen opettaja opetti meille ko. asiaa (luokka-astetta en muista) siten, että yksi oppilaista oli aurinko. yksi oli maapallo jne. sen mukaan meidät asetettiin paikoilleen "linnunradalle" ja hän ohjasi meidät pyörimään kunkin roolin mukaan. Hyvin jäi mieleen ja opetusmenetelmän muistan vielä noin 40 vuoden jälkeen. Itsekin olen opettaja, tosin en lluokan ope.

• ope minäkin

Tämä koskee lähinnä kuun kiertoa, mut on ihan kiva. Opin tämän yliopistossa maantieteen pedan kurssilla, joten pitäisi olla ihan pätevä, ellen sitten muista jotain väärin.

Piirtoheitin on aurinko. Oppilas itse on maa. Oppilas pitää käsissään styroksipalloa, joka on tikun päässä. Styroksipalloon laitetaan sinitarra nenäksi. Oppilas istuu pyörivällä tuolilla ja pitää kädessään tuota tikkua, jonka päässä on se kuu. Kuun nenä on oppilaaseen päin koko ajan, sillä maahan (eli oppilaaseen) päin näkyy kuusta aina se sama puoli. Kun oppilas lähtee hitaasti pyörimään tuolin avulla ympäri, näkee hän selvästi styroksiin muodostuvan varjon, eli sen osan, joka kuusta ei näy. Kun oppilas on selin aurinkoon, eli piirtoheittimeen, on menossa täydenkuun vaihe, sillä nyt piirtoheitin-aurinko valaisee styrokskuun kokonaan. Styrokspalloa ei siis pidetä oppilaan vatsan edessä, sillä, kuten alla olevasta linkistä voi todeta, kuun rata on hieman kalleellaan maan rataan nähden. Kuun tai auringon pimennyksiä siis sattuu vain sillon, kun kuu, maa ja aurinko osuvat täysin samalle suoralle. Styrokstikkua siis kannattaa pitää suht. korkealla, ettei oppilaan pää aiheuta kuunpimennystä! :-)

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kuun_vaiheet

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sä et pääse yli, mä en pääse yli

Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V
      Ikävä
      128
      1478
    2. Hirvittävä onnettomuus.

Voimia ja lohdutusta suuressa surussanne🙏🙏.
      Rovaniemi
      37
      1401
    3. Missä väleissä ollaan

Jatkossa? Vai ollaanko missään? Koetko ikäväksi näkemisen)
      Ikävä
      67
      1215
    4. Hei sinä nainen

Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa
      Ikävä
      54
      1139
    5. Riittääkö vielä

Pelkät kuvat? 😉
      Ikävä
      69
      984
    6. Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?

Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi
      Maailman menoa
      254
      944
    7. Kelan perkeleellinen käytäntö

Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei
      Maailman menoa
      193
      924
    8. Mitä toivot

Välienne olevan?
      Ikävä
      73
      911
    9. Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää
      Suomalaiset julkkikset
      15
      823
    10. Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta

Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps
      Maailman menoa
      106
      818
    Aihe