NARSISMI

Kuinka moni tietää narsismista tai on itse narsismin uhri? Minulla on epäilykseni että lähipiirissäni on narsisti mies. Narsismi on kauheaa ja tekee kipeää katsella vierestä kun hän pyyhkii ihmisiä mennen tullen je kukaan ei sano mitään. Narsistimies pitää kokoajan ympärillään jonkin sortin hovia joka ylistää häntä ja tämäkö sitten kiukuttaa minua. Miksi narsismista vaietaan, miksei kukaan puhu siitä tai halua myöntää olevansa tunnekoukussa narsistiseen ihmiseen. Äh en ymmärrä, onko mielipiteitä?

61

11485

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fxfxfxfxfxfdd

      Ne jotka ylistävät sitä narsistia, tietävät itsekin olevansa koukussa tähän henkilöön.

      Ja noihan on just niitä juttuja joista ei ääneen puhuta.

    • On kokemusta

      ja käytös täsmää just kuvaukseen joka löytyy narcistien uhrien kotisivulta.

    • sattuu saamaan

      vaikkapa aviokumppaniksi niin saa todella ennen pitkää kokea millainen on eläimellinen ihminen.
      Puhuu ja valehtelee mitä sattuu, elää omassa mielikuvituksessa, on usein agressiivinen ja väkivaltainen. Ja mikä pahinta: viranomaisilla ei ole koulutusta ja harvalla edes kokemusta kuinka törkeästi tällainen tyyppi käyttäytyy. Osaa pelata syytöntä virallisissa tilanteissa ja syyttää kaikesta omasta pahasta toista osapuolta. Rajoittaa toisen ihmisen menemisiä ja estää normaalin kanssakäymisen, eristää ja hallitsee toisen elämää murskaten toisten itsetunnon. Mitään keinoa ei tunteeton narcisti/psykopaatti kaihda. Poliisit, sosialityöntekijät, jopa asianajajat ja tuomarit
      joutuvat usein näiden ihmisten manipuloimiksi. Varsinaisia ihmiskunnan mätäpaiseita nämä narcistit. Viranomaisten tulisi pikaisesti saada koulutusta että kykenisivät paljastamaan nämä tyypit ja niiden toimintatavat. Itse nämä narcistit eivät koskaan myönnä olevansa väärässä eivätkä myönnä tehneensä mitään pahaa. Siten niitä on vaikea saada hoitoon kun omasta mielestään ovat niin täydellisiä ja muut hulluja.

      • emme pääse pois

        Juuri kuvatunlainen itseääntehostava, kontrolloiva tyranni on minunkin mieheni!
        Vaikka meillä ei käytetä alkoholia eikä väkivaltaa(fyysistä), on minun ja lapsen lähtö
        tehty mahdottomaksi.
        Mies roikkuu henkihieverissä kiinni, omia ystäviä hänellä ei ole- minun ystäviäni inhoaa, aina löytyy joku vika,
        koska itse ei harrasta mitään, en saisi minäkään käydä missään,
        jos sanon, että lähden,
        uhkaa itsemurhalla- siitä en välitä-
        mutta kun hänellä on nykyaikainen ase suoraan 2000- luvulta: lastensuojelulaki!
        Sen avulla voi pakottaa toisen asumaan
        tunnekylmässä, eristäytyneessä kodissa
        lapsen kanssa:
        muuten hän soittaa lastensuojeluviranomaisille,
        jotka tulevat heti kotiin kyttäämään ja vaikka
        mikään ei ole vialla(muu kuin miehen oma
        mielenterveys), tulee merkintä
        lastensuojelurekisteriin,
        ja uhka lapsen huostaanotosta.
        Mestarimanipuloijana tämä mies vie miten tahtoo muutenkin ykstotisia ja tyhmänpulskeita, aina itsevarmaan käytökseen luottavia lastensuojeluviranomaisia.
        Joudun siis odottamaan, kunnes lapsi on 16-vuotias, jonka jälkeen voimme muuttaa rauhassa
        omaan, turvalliseen kotiin
        ilman pelkoa oudoista tarinoista lastensuojeluviranomaisille.


      • sairaus ole
        emme pääse pois kirjoitti:

        Juuri kuvatunlainen itseääntehostava, kontrolloiva tyranni on minunkin mieheni!
        Vaikka meillä ei käytetä alkoholia eikä väkivaltaa(fyysistä), on minun ja lapsen lähtö
        tehty mahdottomaksi.
        Mies roikkuu henkihieverissä kiinni, omia ystäviä hänellä ei ole- minun ystäviäni inhoaa, aina löytyy joku vika,
        koska itse ei harrasta mitään, en saisi minäkään käydä missään,
        jos sanon, että lähden,
        uhkaa itsemurhalla- siitä en välitä-
        mutta kun hänellä on nykyaikainen ase suoraan 2000- luvulta: lastensuojelulaki!
        Sen avulla voi pakottaa toisen asumaan
        tunnekylmässä, eristäytyneessä kodissa
        lapsen kanssa:
        muuten hän soittaa lastensuojeluviranomaisille,
        jotka tulevat heti kotiin kyttäämään ja vaikka
        mikään ei ole vialla(muu kuin miehen oma
        mielenterveys), tulee merkintä
        lastensuojelurekisteriin,
        ja uhka lapsen huostaanotosta.
        Mestarimanipuloijana tämä mies vie miten tahtoo muutenkin ykstotisia ja tyhmänpulskeita, aina itsevarmaan käytökseen luottavia lastensuojeluviranomaisia.
        Joudun siis odottamaan, kunnes lapsi on 16-vuotias, jonka jälkeen voimme muuttaa rauhassa
        omaan, turvalliseen kotiin
        ilman pelkoa oudoista tarinoista lastensuojeluviranomaisille.

        jos perheestään haluaa pitää kiinni, luonnollinen tilahan tuo on. Sulla on aika tyly asenne ja hieman outoa tuo sinun lastensuojelunviranomaisten pelkosi.

        Itse miehenä en ikinä 'laske' lastani pois, naisista nyt ei ole väliä, niitä on maailma puolillaan. Sit ku lapsi ei oo enää avuton niin sit tietty asia muuttuu.
        On semmoiset vaistot että kun joskus on meilläkin ollut tuollaista 'nyt-mä-suutun-ja-lähen' riitaa niin silloin itsehillintä joutuu koetukselle kun vaistot on sellaisia että tappaisi ja tulisi tapetuksi lapsensa puolesta ja kun sitten uhataan sillä ettei enää kykene '24/7' suojelemaan sitä lastaan.

        Mutta kun kerran arpa on sulle tuollaisen osan antanut ja olet päättänyt siinä olla niin kannattaisi varmaankin korjata suhdettasi. Se jostain kumman syystä onnistuu parhaiten nöyrtymällä ja altistamalla itsensä täysin, jos niin tehden miehesi ei ala muuttumaan niin silloin sanoisin häntä narsistiksi. Yritä hommata yhteinen harrastus jos ukko ei muuten toimi.


      • narsistin pian ex-vaimo
        sairaus ole kirjoitti:

        jos perheestään haluaa pitää kiinni, luonnollinen tilahan tuo on. Sulla on aika tyly asenne ja hieman outoa tuo sinun lastensuojelunviranomaisten pelkosi.

        Itse miehenä en ikinä 'laske' lastani pois, naisista nyt ei ole väliä, niitä on maailma puolillaan. Sit ku lapsi ei oo enää avuton niin sit tietty asia muuttuu.
        On semmoiset vaistot että kun joskus on meilläkin ollut tuollaista 'nyt-mä-suutun-ja-lähen' riitaa niin silloin itsehillintä joutuu koetukselle kun vaistot on sellaisia että tappaisi ja tulisi tapetuksi lapsensa puolesta ja kun sitten uhataan sillä ettei enää kykene '24/7' suojelemaan sitä lastaan.

        Mutta kun kerran arpa on sulle tuollaisen osan antanut ja olet päättänyt siinä olla niin kannattaisi varmaankin korjata suhdettasi. Se jostain kumman syystä onnistuu parhaiten nöyrtymällä ja altistamalla itsensä täysin, jos niin tehden miehesi ei ala muuttumaan niin silloin sanoisin häntä narsistiksi. Yritä hommata yhteinen harrastus jos ukko ei muuten toimi.

        Kyllä narsismi vaan sairaus on, nimeltänsä "narsistinen persoonallisuushäiriö".
        Toisessa roikkuminen on pahimmanluokan yksinäisyydenpelkoa ja läheisriippuvuutta, jota ilmeisesti sairastat itsekin?

        Olipas neuvo: "sinun pitää alistua". Miksi
        ihmeessä pitäisi???
        En ole alistuvaa tyyppiä enkä sellaiseksi koskaan tule, päinvastoin yksinäinen
        mieheni on enemmän alistuvaa sorttia:
        tulee aina perässä minun harrastuksiini ja minun ystävieni luokse.

        Lastensuojeluviranomaisten pelkoni ei ole outo: Mies on tehnyt ilkivaltaisia
        lastensuojeluilmoituksia omasta lapsestaan,
        kun olen ollut jättämässä häntä.
        Kerran hän väitti lapsen olevan heitteillä
        keskellä bileitä, kun lapsi oli minun vanhemmillani ja minä olin ex- mieheni seurassa. Mutta sitä se mustasukkaisuus teettää etenkin miehillä; käytetään omia lapsia aseina!!!


      • ole sama vika
        narsistin pian ex-vaimo kirjoitti:

        Kyllä narsismi vaan sairaus on, nimeltänsä "narsistinen persoonallisuushäiriö".
        Toisessa roikkuminen on pahimmanluokan yksinäisyydenpelkoa ja läheisriippuvuutta, jota ilmeisesti sairastat itsekin?

        Olipas neuvo: "sinun pitää alistua". Miksi
        ihmeessä pitäisi???
        En ole alistuvaa tyyppiä enkä sellaiseksi koskaan tule, päinvastoin yksinäinen
        mieheni on enemmän alistuvaa sorttia:
        tulee aina perässä minun harrastuksiini ja minun ystävieni luokse.

        Lastensuojeluviranomaisten pelkoni ei ole outo: Mies on tehnyt ilkivaltaisia
        lastensuojeluilmoituksia omasta lapsestaan,
        kun olen ollut jättämässä häntä.
        Kerran hän väitti lapsen olevan heitteillä
        keskellä bileitä, kun lapsi oli minun vanhemmillani ja minä olin ex- mieheni seurassa. Mutta sitä se mustasukkaisuus teettää etenkin miehillä; käytetään omia lapsia aseina!!!

        käytetään LASTA VÄLIKAPPALEEN KUN ASIAT EIVÄT OIKEIN OLE KOMDALLAAN


      • DEEpreess
        narsistin pian ex-vaimo kirjoitti:

        Kyllä narsismi vaan sairaus on, nimeltänsä "narsistinen persoonallisuushäiriö".
        Toisessa roikkuminen on pahimmanluokan yksinäisyydenpelkoa ja läheisriippuvuutta, jota ilmeisesti sairastat itsekin?

        Olipas neuvo: "sinun pitää alistua". Miksi
        ihmeessä pitäisi???
        En ole alistuvaa tyyppiä enkä sellaiseksi koskaan tule, päinvastoin yksinäinen
        mieheni on enemmän alistuvaa sorttia:
        tulee aina perässä minun harrastuksiini ja minun ystävieni luokse.

        Lastensuojeluviranomaisten pelkoni ei ole outo: Mies on tehnyt ilkivaltaisia
        lastensuojeluilmoituksia omasta lapsestaan,
        kun olen ollut jättämässä häntä.
        Kerran hän väitti lapsen olevan heitteillä
        keskellä bileitä, kun lapsi oli minun vanhemmillani ja minä olin ex- mieheni seurassa. Mutta sitä se mustasukkaisuus teettää etenkin miehillä; käytetään omia lapsia aseina!!!

        Joku ei erota biologista tarvetta turvata oma geenistönsä idioottimaisesta läheisriippuvuus-käsitteestä. Joten kyllä meikäläiset pitää huolen omistaan ja siksi meikäläiset ei ihan vähälukuisena täällä suomenkaan maassa ole.

        Lukeekin tuossa että sinun pitää altistua. Ei alistua vaan altistua.

        Mutta jos kerran miehesi alistuu niin paskat se mikään narsisti ole vaan sinä yrität vanhaa temppua joka narsisteilla on. Narsistit puhuu aina narsisteista kun ne on tajunneet mitä narsismi on.


      • tyhmyyttä?
        sairaus ole kirjoitti:

        jos perheestään haluaa pitää kiinni, luonnollinen tilahan tuo on. Sulla on aika tyly asenne ja hieman outoa tuo sinun lastensuojelunviranomaisten pelkosi.

        Itse miehenä en ikinä 'laske' lastani pois, naisista nyt ei ole väliä, niitä on maailma puolillaan. Sit ku lapsi ei oo enää avuton niin sit tietty asia muuttuu.
        On semmoiset vaistot että kun joskus on meilläkin ollut tuollaista 'nyt-mä-suutun-ja-lähen' riitaa niin silloin itsehillintä joutuu koetukselle kun vaistot on sellaisia että tappaisi ja tulisi tapetuksi lapsensa puolesta ja kun sitten uhataan sillä ettei enää kykene '24/7' suojelemaan sitä lastaan.

        Mutta kun kerran arpa on sulle tuollaisen osan antanut ja olet päättänyt siinä olla niin kannattaisi varmaankin korjata suhdettasi. Se jostain kumman syystä onnistuu parhaiten nöyrtymällä ja altistamalla itsensä täysin, jos niin tehden miehesi ei ala muuttumaan niin silloin sanoisin häntä narsistiksi. Yritä hommata yhteinen harrastus jos ukko ei muuten toimi.

        Nyt vähän vaikuttaa, että kirjoittaja ei ole oikein perehtynyt asiaan..

        Narsistit ovat todella ovelia, loistavia näyttelijöitä ja todella harva ylipäätään tunnistaa narsistin. Saattaa mennä monia vuosia, ennenkuin kellot alkavat soida. Usko vain, ongelma on todellinen ja narstistin kanssa ei voi missään nimessä elää normaalia elämää. Kaikesta "käydään kauppaa", jatkuva uhkailu ja kiristys ovat läsnä päivittäin, koko ajan olet varpaillasi ja analysoit mitä milloinkin voi sanoa ja tehdä, ettei toinen suutu ja tee taas jotain arvaamatonta ja epäloogista.


      • kun oon
        tyhmyyttä? kirjoitti:

        Nyt vähän vaikuttaa, että kirjoittaja ei ole oikein perehtynyt asiaan..

        Narsistit ovat todella ovelia, loistavia näyttelijöitä ja todella harva ylipäätään tunnistaa narsistin. Saattaa mennä monia vuosia, ennenkuin kellot alkavat soida. Usko vain, ongelma on todellinen ja narstistin kanssa ei voi missään nimessä elää normaalia elämää. Kaikesta "käydään kauppaa", jatkuva uhkailu ja kiristys ovat läsnä päivittäin, koko ajan olet varpaillasi ja analysoit mitä milloinkin voi sanoa ja tehdä, ettei toinen suutu ja tee taas jotain arvaamatonta ja epäloogista.

        välttäny moiset psykopaatit. Että muutenkin kun tää palsta meille maanisdepressiivisille on saatu niin miksei teille narsismin kanssa olevillekin ole täällä omaa palstaa.

        Käsitykseni on se että narsistilla ei ole omaatuntoa , mutta ei se muillakaan aina ole kohdillaan.

        Ovatko narsistit epäloogisia ja arvaamattomia ?


      • ..4 you
        kun oon kirjoitti:

        välttäny moiset psykopaatit. Että muutenkin kun tää palsta meille maanisdepressiivisille on saatu niin miksei teille narsismin kanssa olevillekin ole täällä omaa palstaa.

        Käsitykseni on se että narsistilla ei ole omaatuntoa , mutta ei se muillakaan aina ole kohdillaan.

        Ovatko narsistit epäloogisia ja arvaamattomia ?

        Onneksi olet välttänyt, sitä ei tajuakaan millaisiin ongelmiin niiden kanssa joutuu..ihan sietämättömiin...

        On ne; narsistit on juuri epäloogisia ja arvaamattomia. Eikä niillä ole omaa tuntoa, mihin ne sitä tarvisi kun ei ne tee koskaan mitään väärin...


      • Karikot välttänyt
        kun oon kirjoitti:

        välttäny moiset psykopaatit. Että muutenkin kun tää palsta meille maanisdepressiivisille on saatu niin miksei teille narsismin kanssa olevillekin ole täällä omaa palstaa.

        Käsitykseni on se että narsistilla ei ole omaatuntoa , mutta ei se muillakaan aina ole kohdillaan.

        Ovatko narsistit epäloogisia ja arvaamattomia ?

        Kun olet onnistunut kiertämään psykopaatit muutoin,mene nettisivustolle tuonne nudismi ja naturismi palstalle katsomaan mitä täysin seonnut narsisti saa aikaan.Kaikkea muuta herra VAP.U....A TUNTUU OLEVAN MUTTEI OMAATUNTOA OLLENKAAN.


      • bipokireenä
        ole sama vika kirjoitti:

        käytetään LASTA VÄLIKAPPALEEN KUN ASIAT EIVÄT OIKEIN OLE KOMDALLAAN

        lapsen olla välikappaleena. Kyllä siltä mieheltäs jotain saat jota haluat todella kiihkeästi ( materiaa, rahaa, huomiota (esim kirjoittelemalla tänne miehesi narsismista tms.)) ilmiselvästi kun et kerta ole jo lähtenyt. Jos oikeasti välittäisit lapsestasi ja lapsesi hyvin voinnista ja laittaisit lapsesi etu sijalle kaikessa oisit jo lähtenyt. Tiedän että lähteminen on vaikeaa ja pelottavaa. Yleensä narskut (tai ainakin usein) uhkaavat tappamisella, oikeusjutuilla, itsemurhalla, naurunalaiseksi joutumisella jne. kun toinen sanoo että hän lähtee nyt.

        Narskut yleensä rakentaa kunnollisuuden kulissin ympärilleen. Ehkäpä juuri Sitä hyödyntäen pääset lapsen kanssa karkuun?? Kun on väli matkaa ja ympärillä kulisien sijasta elämä voimaantuu pitämään oman ja lapsen puolta. Joudut ehkä salaamaan yhteystietosi ja muuttamaan kaupungista. Ottamaan hullun leimaa otsaan narskulta ja hänen hoviltaan. Jos kuitenkin toimit hyvin ja hyvänä huoltjana lapselle, luulisin ettei lasta kukaan mätäpaiseen luo palauta ja lasta kuullaan jo 12-vuotiaana siitä missä hän tahtoo asua.


      • bipokireenä
        DEEpreess kirjoitti:

        Joku ei erota biologista tarvetta turvata oma geenistönsä idioottimaisesta läheisriippuvuus-käsitteestä. Joten kyllä meikäläiset pitää huolen omistaan ja siksi meikäläiset ei ihan vähälukuisena täällä suomenkaan maassa ole.

        Lukeekin tuossa että sinun pitää altistua. Ei alistua vaan altistua.

        Mutta jos kerran miehesi alistuu niin paskat se mikään narsisti ole vaan sinä yrität vanhaa temppua joka narsisteilla on. Narsistit puhuu aina narsisteista kun ne on tajunneet mitä narsismi on.

        tämäkin kävi mielessä, sinähän myös voit olla se narsku


      • bipokireenä
        tyhmyyttä? kirjoitti:

        Nyt vähän vaikuttaa, että kirjoittaja ei ole oikein perehtynyt asiaan..

        Narsistit ovat todella ovelia, loistavia näyttelijöitä ja todella harva ylipäätään tunnistaa narsistin. Saattaa mennä monia vuosia, ennenkuin kellot alkavat soida. Usko vain, ongelma on todellinen ja narstistin kanssa ei voi missään nimessä elää normaalia elämää. Kaikesta "käydään kauppaa", jatkuva uhkailu ja kiristys ovat läsnä päivittäin, koko ajan olet varpaillasi ja analysoit mitä milloinkin voi sanoa ja tehdä, ettei toinen suutu ja tee taas jotain arvaamatonta ja epäloogista.

        kun ensin on joutunut vuosia päivitäin heidän luomassa helvetissään olemaan ja selviytymään. Pidän minulle kehittynyttä vastenmielisyyttäni ( lirkuttelevia, lipeviä,komentelevia,ylimielisiä, yliystävällisiä, epäaitoja, herttaisia, minua "palvovia",aina oikeassa olevia jne..) narskupiirteitä omaavien ihmisten kohdalla, narskun lahjana minulle. Ainut asia mistäolen hitusen kiitollinen narsku-kokoemuksestani on se että osaan tunnistaa toisessa narskun piirteet ja kun niitä on havaittu yhdessä ihmisessä tarpeeksi tiedän eristää ihmisen elämästäni kohtalaisen tehokkaalla tavalla.

        Olen varma että narskulla virtaa suonissaan veren sijaan myrkky. Myöskään en ole tekemisissä narskun "hoviin" kuuluvien kanssa, mikäli se on suinkin mahdollista. Työttömyyttä en pelkää myöskään. Olen yhdesti irroittanut itseni töistä kun minulle selveni että esimieheni on narsku. Vuosia jälkeenpäin törmäsin erääseen työntekijään joka kertomuksellaan vahvisti arveluni.


      • anrku
        bipokireenä kirjoitti:

        kun ensin on joutunut vuosia päivitäin heidän luomassa helvetissään olemaan ja selviytymään. Pidän minulle kehittynyttä vastenmielisyyttäni ( lirkuttelevia, lipeviä,komentelevia,ylimielisiä, yliystävällisiä, epäaitoja, herttaisia, minua "palvovia",aina oikeassa olevia jne..) narskupiirteitä omaavien ihmisten kohdalla, narskun lahjana minulle. Ainut asia mistäolen hitusen kiitollinen narsku-kokoemuksestani on se että osaan tunnistaa toisessa narskun piirteet ja kun niitä on havaittu yhdessä ihmisessä tarpeeksi tiedän eristää ihmisen elämästäni kohtalaisen tehokkaalla tavalla.

        Olen varma että narskulla virtaa suonissaan veren sijaan myrkky. Myöskään en ole tekemisissä narskun "hoviin" kuuluvien kanssa, mikäli se on suinkin mahdollista. Työttömyyttä en pelkää myöskään. Olen yhdesti irroittanut itseni töistä kun minulle selveni että esimieheni on narsku. Vuosia jälkeenpäin törmäsin erääseen työntekijään joka kertomuksellaan vahvisti arveluni.

        samat sanat


      • Anonyymi
        emme pääse pois kirjoitti:

        Juuri kuvatunlainen itseääntehostava, kontrolloiva tyranni on minunkin mieheni!
        Vaikka meillä ei käytetä alkoholia eikä väkivaltaa(fyysistä), on minun ja lapsen lähtö
        tehty mahdottomaksi.
        Mies roikkuu henkihieverissä kiinni, omia ystäviä hänellä ei ole- minun ystäviäni inhoaa, aina löytyy joku vika,
        koska itse ei harrasta mitään, en saisi minäkään käydä missään,
        jos sanon, että lähden,
        uhkaa itsemurhalla- siitä en välitä-
        mutta kun hänellä on nykyaikainen ase suoraan 2000- luvulta: lastensuojelulaki!
        Sen avulla voi pakottaa toisen asumaan
        tunnekylmässä, eristäytyneessä kodissa
        lapsen kanssa:
        muuten hän soittaa lastensuojeluviranomaisille,
        jotka tulevat heti kotiin kyttäämään ja vaikka
        mikään ei ole vialla(muu kuin miehen oma
        mielenterveys), tulee merkintä
        lastensuojelurekisteriin,
        ja uhka lapsen huostaanotosta.
        Mestarimanipuloijana tämä mies vie miten tahtoo muutenkin ykstotisia ja tyhmänpulskeita, aina itsevarmaan käytökseen luottavia lastensuojeluviranomaisia.
        Joudun siis odottamaan, kunnes lapsi on 16-vuotias, jonka jälkeen voimme muuttaa rauhassa
        omaan, turvalliseen kotiin
        ilman pelkoa oudoista tarinoista lastensuojeluviranomaisille.

        Höpö höpö. Miks et anna lastensuojelun tulla. Mitä sitten jos tulee merkintä. Ei se merkintä teitä huonosti kohtele eikä lastensuojelu. Sillai sä voisit tuoda kaikki asiat julki ja kerro niille että miehesi on narsisti ja soita sinä se lastensuojelu niin hekin tajuavat heti että sinä tarvitset apua ja lapsesi. Älä anna sen pitää kulisseja yllä. Kyllä lastensuojelulla on kokemusta narsistista. Ja niitä tulee aina väh. 2 joten niitä ei niin ain manipuloida... Elä jää ottelee ja tuleen makaamaan.. Tyttäresikään tähden. Me juttelee ite lastikseen. Tai soita ja kerro just niiku asiat on


      • Anonyymi
        sairaus ole kirjoitti:

        jos perheestään haluaa pitää kiinni, luonnollinen tilahan tuo on. Sulla on aika tyly asenne ja hieman outoa tuo sinun lastensuojelunviranomaisten pelkosi.

        Itse miehenä en ikinä 'laske' lastani pois, naisista nyt ei ole väliä, niitä on maailma puolillaan. Sit ku lapsi ei oo enää avuton niin sit tietty asia muuttuu.
        On semmoiset vaistot että kun joskus on meilläkin ollut tuollaista 'nyt-mä-suutun-ja-lähen' riitaa niin silloin itsehillintä joutuu koetukselle kun vaistot on sellaisia että tappaisi ja tulisi tapetuksi lapsensa puolesta ja kun sitten uhataan sillä ettei enää kykene '24/7' suojelemaan sitä lastaan.

        Mutta kun kerran arpa on sulle tuollaisen osan antanut ja olet päättänyt siinä olla niin kannattaisi varmaankin korjata suhdettasi. Se jostain kumman syystä onnistuu parhaiten nöyrtymällä ja altistamalla itsensä täysin, jos niin tehden miehesi ei ala muuttumaan niin silloin sanoisin häntä narsistiksi. Yritä hommata yhteinen harrastus jos ukko ei muuten toimi.

        Tuo neuvo tulee varmaan narsistista. Alistu täydellisesti.. Voi vittu.


      • Anonyymi
        narsistin pian ex-vaimo kirjoitti:

        Kyllä narsismi vaan sairaus on, nimeltänsä "narsistinen persoonallisuushäiriö".
        Toisessa roikkuminen on pahimmanluokan yksinäisyydenpelkoa ja läheisriippuvuutta, jota ilmeisesti sairastat itsekin?

        Olipas neuvo: "sinun pitää alistua". Miksi
        ihmeessä pitäisi???
        En ole alistuvaa tyyppiä enkä sellaiseksi koskaan tule, päinvastoin yksinäinen
        mieheni on enemmän alistuvaa sorttia:
        tulee aina perässä minun harrastuksiini ja minun ystävieni luokse.

        Lastensuojeluviranomaisten pelkoni ei ole outo: Mies on tehnyt ilkivaltaisia
        lastensuojeluilmoituksia omasta lapsestaan,
        kun olen ollut jättämässä häntä.
        Kerran hän väitti lapsen olevan heitteillä
        keskellä bileitä, kun lapsi oli minun vanhemmillani ja minä olin ex- mieheni seurassa. Mutta sitä se mustasukkaisuus teettää etenkin miehillä; käytetään omia lapsia aseina!!!

        Niin mutta lastensuojelukaan ei usko ihan mitä vaan sanotaan.. Täytyy olla näyttöä että lapsesi olisi heitteillä ollut. Mutta näyttöä ei ole sillä hän oli mummolassa. Ni nyt voit itse antaa heille näytöksi narsistisesta käytöksestä miehesi tekemän ilmoituksen joka joko on huomattu perättömäksi ja että se tarkoitettu vain sinun kontrolloimiseen pelolla) tai sitä ei ole noteerattu mitenkään muuten kuin kuuntelemalla puhelu mieheltäsi.


    • Huumediilerin ex-heila

      Ihmiset jaetaan ystäviin ja vihollisiin, ja ystäviä ovat ne, joista on jotain hyötyä, esim. taloudellista tai seksuaalista. Patologinen valehtelu, itsensä korostaminen ja toisten mitätöinti ovat tyypillisiä tapoja. Jos tällaista ihmistä ei tunne paremmin, saattaa pitää häntä karismaattisena tai lojaalina. Kun todellinen luonne paljastuu, äkkiä karkuun.

      • tunnen tyypin

        niinpä monet vaan erehtyy ja lähtee jotenkin seuraamaan tälläistä tyyppiä. ovat erittäin haitallisia,esm. verbaalisesti lahjakas narsisti menee "kaupaksi"tänäpäivänä hyvin, ns, "tekijä"tyypit arjen sankareitä, jopa kunnioittavat tälläistä suulakasta narsismin-häiriöistä,mtta narsismin-häiriöisen seura tulee kalliiksi.olen lukenut,että narsismin-häiriöstä,sen jälkeen kun myöntää tämän häiriönsä,on vaikeempi parantua kuin es.skitsofreniasta.vaatii esm. työpaikan menetyksen-onnettomuuden-avioeron-yms. ennenkuin paranemis prosessivoi käynnistyä. ps. voikohan olla vähän narssti..?? kun esm. ei voi olla esm. vähän raskaana,tai vähän skitsofreeni??


      • Petetty

        Minulle valkeni viime viikolla, että isäni on narsisti. Epäilyksiä oli ollut jo pidempään, mutta silti totuuden valjetessa tulee todella petetty olo: isä ei välitäkkään MINUSTA vaan käyttää minua pelkästään lähteenään palvonnalle eli narsistin huumeelle..

        Hän suuttui verisesti kun laukaisin hänelle epämiellyttävän totuuden hänestä. Kun narsisti ei saa palvontaa, hänelle käy mikä tahansa muu tunne - vaikka viha - kunhan saa kaipaamansa huomion. Narsisti rakastaa riitelyä.. Siksi sellaisen lähellä oleminen vie energiaa ja tuntuu epämiellyttävältä.

        Jännitän jatkuvasti hänen seuraavaa liikettään.. Arvaamattomuus, reaktioiden täysi suhteettomuus, muiden manipulointi, VALEHTELU ja kiristys ja uhkailu leimaavat tätä päivää. Välillä menee yöunet, kun ei tiedä mitä tapahtuu..

        Yritän tässä juuri keksiä keinoja, miten päästä eroon tästä painolastista. Ei ole kovin helppoa tehdä päätöstä välien katkaisemisesta kun on tähän asti kuvitellut olevansa merkityksellinen.. Mutta pakko tehdä niin, koska narsistin kanssa ei voi tehdä kompromisseja, ei sovitella, eikä olla ystävä.


      • bibokireenä

        hänen ystäviään ovat ne jotka kehuvat häntä, hänen töitään ja saavutuksiaan. "Erehdyin" sanomaan suoraan mitä ajattelin hänen työstään joka oli menossa huonoon suusntaan ja opettajani oli minunkanssani samoilla linjoilla. Sain vihamiehen opiskelujeni lopppuajaksi.

        Mut hei, jos et halua kritiikkiä älä kysy sitä minulta


      • bipokireenä
        Petetty kirjoitti:

        Minulle valkeni viime viikolla, että isäni on narsisti. Epäilyksiä oli ollut jo pidempään, mutta silti totuuden valjetessa tulee todella petetty olo: isä ei välitäkkään MINUSTA vaan käyttää minua pelkästään lähteenään palvonnalle eli narsistin huumeelle..

        Hän suuttui verisesti kun laukaisin hänelle epämiellyttävän totuuden hänestä. Kun narsisti ei saa palvontaa, hänelle käy mikä tahansa muu tunne - vaikka viha - kunhan saa kaipaamansa huomion. Narsisti rakastaa riitelyä.. Siksi sellaisen lähellä oleminen vie energiaa ja tuntuu epämiellyttävältä.

        Jännitän jatkuvasti hänen seuraavaa liikettään.. Arvaamattomuus, reaktioiden täysi suhteettomuus, muiden manipulointi, VALEHTELU ja kiristys ja uhkailu leimaavat tätä päivää. Välillä menee yöunet, kun ei tiedä mitä tapahtuu..

        Yritän tässä juuri keksiä keinoja, miten päästä eroon tästä painolastista. Ei ole kovin helppoa tehdä päätöstä välien katkaisemisesta kun on tähän asti kuvitellut olevansa merkityksellinen.. Mutta pakko tehdä niin, koska narsistin kanssa ei voi tehdä kompromisseja, ei sovitella, eikä olla ystävä.

        "Kun narsisti ei saa palvontaa, hänelle käy mikä tahansa muu tunne - vaikka viha - kunhan saa kaipaamansa huomion. Narsisti rakastaa riitelyä.. Siksi sellaisen lähellä oleminen vie energiaa ja tuntuu epämiellyttävältä."

        Sain ajattelun aihetta, omat narskuni tekee juuri noin. Kaikin keinoin huomiota.


      • anrku
        Petetty kirjoitti:

        Minulle valkeni viime viikolla, että isäni on narsisti. Epäilyksiä oli ollut jo pidempään, mutta silti totuuden valjetessa tulee todella petetty olo: isä ei välitäkkään MINUSTA vaan käyttää minua pelkästään lähteenään palvonnalle eli narsistin huumeelle..

        Hän suuttui verisesti kun laukaisin hänelle epämiellyttävän totuuden hänestä. Kun narsisti ei saa palvontaa, hänelle käy mikä tahansa muu tunne - vaikka viha - kunhan saa kaipaamansa huomion. Narsisti rakastaa riitelyä.. Siksi sellaisen lähellä oleminen vie energiaa ja tuntuu epämiellyttävältä.

        Jännitän jatkuvasti hänen seuraavaa liikettään.. Arvaamattomuus, reaktioiden täysi suhteettomuus, muiden manipulointi, VALEHTELU ja kiristys ja uhkailu leimaavat tätä päivää. Välillä menee yöunet, kun ei tiedä mitä tapahtuu..

        Yritän tässä juuri keksiä keinoja, miten päästä eroon tästä painolastista. Ei ole kovin helppoa tehdä päätöstä välien katkaisemisesta kun on tähän asti kuvitellut olevansa merkityksellinen.. Mutta pakko tehdä niin, koska narsistin kanssa ei voi tehdä kompromisseja, ei sovitella, eikä olla ystävä.

        muista että sinä olet tärkeä. ainut on pysyä kaukana ainakin jos uhkailua


    • seppoallan

      Oletko siis eronnee avioliiton lälkeläinen? Olisi mielenkiintoista vaihtaa ajatuksia kanssasi ihan kokemuksen osalta sähköisesti!

    • uhri minäkin

      Joskus on niinkin että narsistin Hovi tajuaa narsistin tekevän jotain väärää, silloin kun uhri on joutunut narsistin suosiosta epäsuosioon, mutta kukaan ei uskalla tehdä mitään koska pelkäävät joutuvansa seuraavaksi uhriksi. Eli Hovi sulkee silmänsä silloin kun narsisti, omasta mielestään oikeutetusti, tuhoaa jonkun elämän. Jos narsisti on ollut oikein etevä, koko Hovi uskoo että uhria saa ja pitää kiusata itsemurhan partaalle, että se on suorastaan oikein. Ja seuraavaksi ihmetellään kun esim. koulukiusatuista tulee kouluampujia. Minä en ihmettele yhtään. Harmi vaan, että kouluampuja ei enää siinä vaiheessa välitä kenet tappaa. Narsisti itse saattaa hyvinkin selvitä hengissä ja etsiä uuden uhrin heti kun on riittävän kauan näytellyt ympäristölle järkyttynyttä.

      • todella

        asiapohjainen kirjoitus.


      • yx narsistin uhri

        Itse olen,yx lapsista, katsonut koko ikäni narsistin toiminnasta. Hän oli ihana isä, jollei kiukunpuuskassa tai vallanhalussa hakanut lapsiaan ihan mielipuolisesti.Äiti alistettiin mennen tullen hiljaiseksi. Aikuisena olemme vasta ymmärtäneet tilanteen. Haimme apua viranomaisilta, psykoterapiasta ym. vaan hän kun oli niin taitava puhumaan, ei löydetty mitään syytä...Viimeiseksi kun tilanne meni siihen, että hän huomasi jääneen aivan yksin.Hän teki oman ratkaisun,oman käden kautta.Vaan siinäkin oli ripaus uhittelua -katos, mä vien viimeisen sanan...Ja me saimme taas lisää tunnontuskia...


      • tekoihin?
        yx narsistin uhri kirjoitti:

        Itse olen,yx lapsista, katsonut koko ikäni narsistin toiminnasta. Hän oli ihana isä, jollei kiukunpuuskassa tai vallanhalussa hakanut lapsiaan ihan mielipuolisesti.Äiti alistettiin mennen tullen hiljaiseksi. Aikuisena olemme vasta ymmärtäneet tilanteen. Haimme apua viranomaisilta, psykoterapiasta ym. vaan hän kun oli niin taitava puhumaan, ei löydetty mitään syytä...Viimeiseksi kun tilanne meni siihen, että hän huomasi jääneen aivan yksin.Hän teki oman ratkaisun,oman käden kautta.Vaan siinäkin oli ripaus uhittelua -katos, mä vien viimeisen sanan...Ja me saimme taas lisää tunnontuskia...

        Sama kuvio meillä, mutta sitä viimeistä sanaa ei ole vielä tullut - uhittelua kyllä on jatkuvasti. Monessa aineistossa sanotaan, että narsisti yleensä vain uhkaa itsemurhalla pitääkseen lähipiiriä otteessaan, mutta kun lopulta huomaa jäävänsä yksin, se voikin toteutua. Vanhemmilla on menossa todella likainen ja riitaisa avioero, joten tämä narsistiosapuoli joutuu olemaan joulun ajan yksin ilman huumettaan eli huomiota. Pelottaa todella, mitä uutisia joulu tuo tullessaan..


      • HellBoy16-6-64
        tekoihin? kirjoitti:

        Sama kuvio meillä, mutta sitä viimeistä sanaa ei ole vielä tullut - uhittelua kyllä on jatkuvasti. Monessa aineistossa sanotaan, että narsisti yleensä vain uhkaa itsemurhalla pitääkseen lähipiiriä otteessaan, mutta kun lopulta huomaa jäävänsä yksin, se voikin toteutua. Vanhemmilla on menossa todella likainen ja riitaisa avioero, joten tämä narsistiosapuoli joutuu olemaan joulun ajan yksin ilman huumettaan eli huomiota. Pelottaa todella, mitä uutisia joulu tuo tullessaan..

        kun ei uskalla kuiteskaan. Rakastaa niin paljon itseään, ettei viitsi raastaa henkeään itseltä. Sellasii ne on, chicken shittejä!!!


      • paallepasmareita on
        yx narsistin uhri kirjoitti:

        Itse olen,yx lapsista, katsonut koko ikäni narsistin toiminnasta. Hän oli ihana isä, jollei kiukunpuuskassa tai vallanhalussa hakanut lapsiaan ihan mielipuolisesti.Äiti alistettiin mennen tullen hiljaiseksi. Aikuisena olemme vasta ymmärtäneet tilanteen. Haimme apua viranomaisilta, psykoterapiasta ym. vaan hän kun oli niin taitava puhumaan, ei löydetty mitään syytä...Viimeiseksi kun tilanne meni siihen, että hän huomasi jääneen aivan yksin.Hän teki oman ratkaisun,oman käden kautta.Vaan siinäkin oli ripaus uhittelua -katos, mä vien viimeisen sanan...Ja me saimme taas lisää tunnontuskia...

        Itsella on vahan samanlainen tarina takana. Koko ikansa joutui kavelemaan munankuorilla pitkin seinanvieria. Narsku isa eli pitkaan, mutta kun hovi hajosi ihan vaan siita syysta, etta aikuiset lapset alkoivat olla jo niin vanhoja, etta narsku ei voinut kasitella heita enaa viisivuotiaina. Hovin hajoamisesta draaman mestari meni taysin sekaisin ja narsku joutui mielisairaalan suljetulle osastolle pakkolahetteella. Olin narskulle tunkio, mihin ukko sai purkaa pahan olonsa, mutta tiesin koko aika, etta silla vippaa todella pahasti paassa. Hovilla ei sensijaan ole vielakaan silmat auenneet. Narsisti osaa koukuttamisen, on siina todella mestari.


      • anrku
        yx narsistin uhri kirjoitti:

        Itse olen,yx lapsista, katsonut koko ikäni narsistin toiminnasta. Hän oli ihana isä, jollei kiukunpuuskassa tai vallanhalussa hakanut lapsiaan ihan mielipuolisesti.Äiti alistettiin mennen tullen hiljaiseksi. Aikuisena olemme vasta ymmärtäneet tilanteen. Haimme apua viranomaisilta, psykoterapiasta ym. vaan hän kun oli niin taitava puhumaan, ei löydetty mitään syytä...Viimeiseksi kun tilanne meni siihen, että hän huomasi jääneen aivan yksin.Hän teki oman ratkaisun,oman käden kautta.Vaan siinäkin oli ripaus uhittelua -katos, mä vien viimeisen sanan...Ja me saimme taas lisää tunnontuskia...

        just tota.sain kuulla että tapa ittes ettei muitten tarvi sun takia kärsiä. uhkilua että tekee itelle jotain. jopa sossu meni mukaan ja uskoi jutut. ennätti lyödä poikaansa 4-6 v. ja sossun luvalla.eeg ja magneettikuvat päästä. eikä kaikki ok. arvaa miltä tuntuu...


    • Minä olen narsistin uhri.Kyllä siitä on alettu viimeaikoina,mutta enemmän tietoa sais olla esim.lehdissä ja vaikka tv.ssä.Ei ole helppoa mulla vieläkän,vaik yli vuosi sitten jätin tämän narsku miehen.Nyt rupean käymään vertaistukiryhmässä,onneksi sellaisen perustivat.Vaikka olen puhunut ystävilleni minkälaista kohtelua sain osakseni,eivät kaikki ehkä ymmärrä,Siksi on tärkeää että pääsee puhumaaan sellaisien kanssa jotka ovat kokeneet samaa.Narsisti on hyvin itserakas ja haluaa ihailua,jos ei sitä kummpanilta saa,niin siinähän saa turpiinsa sitten jos nyt ei aivan oikessti ruumiillisesti niin henkisesti ainakin.

      • pitkään..

        Sehän siinä just onkin... Vaikka luulee pääsevänsä narsistista eroon, niin eron jälkeenkin näillä ihmisillä on kyky tavalla tai toisella pitää (entistä) uhriaan otteessaan. Siksi suositellaankin, ettei narsisti saa puhelinnumeroasi tai uutta osoitettasi. Narsistit käyttävät myös näitä "agenttejaan" eli kolmansia osapuolia, joita aivopesevät häkellyttävän taitavasti omalle puolelleen. Parasta lääkettä on vaan sinnikäs välinpitämättömyys; älä vastaa puheluihin ja kehoita kaikkia aivopesun uhreja ottamaan itse tästä häiriöstä selvää, jotta tajuavat itsekin olevansa uhreja.


      • täälläkin

        Olen myös kokenut 1.5v seurustelusuhteessa samaa. Nyt kun olen eronnut hänestä, niin hän yrittää loukuttaa minua edelleen lonkeroihinsa. Aluksi osasin olla sinnikäs enkä vastannut viesteihin, mutta nyt olen "repsahtanut" ja jopa tavannutkin häntä taas. Hän on saanut minun tunteet taas kääntymään... *huokaa*

        Olisipa se vain niin helppoa ottaa ja jättää toinen, mutta kun tämä virtuaalimaailma pitää niin läheisessä yhteydessä, kun on galleriat, irkit, meset, chat-postit....kaikki tavat joilla toinen keksii pitää yhteyttä. Ja kun itse olen vielä niin tunteilla kiinni hänessä että ihan sattuu....
        Meidän suhde kaatui hänen narsistisiin oireisiin. Ikävöin häntä vielä kovasti ja kaipaan, samoin hän minua, siksi on niin vaikea päästää irti...


      • bipokireenä

        narskun aikuisille lapsille vetaisryhmää tarjolla? Parisuhdeväkivaltaan on vaikka mitä ryhmää. MIKÄ ON HYVÄ!
        mutta meille henkiseti ja fyysisesti mukiloiduille lapsille .. ei mitään.


      • anrku
        pitkään.. kirjoitti:

        Sehän siinä just onkin... Vaikka luulee pääsevänsä narsistista eroon, niin eron jälkeenkin näillä ihmisillä on kyky tavalla tai toisella pitää (entistä) uhriaan otteessaan. Siksi suositellaankin, ettei narsisti saa puhelinnumeroasi tai uutta osoitettasi. Narsistit käyttävät myös näitä "agenttejaan" eli kolmansia osapuolia, joita aivopesevät häkellyttävän taitavasti omalle puolelleen. Parasta lääkettä on vaan sinnikäs välinpitämättömyys; älä vastaa puheluihin ja kehoita kaikkia aivopesun uhreja ottamaan itse tästä häiriöstä selvää, jotta tajuavat itsekin olevansa uhreja.

        samaa mieltä. mulle soitteli ja uhkaili uus uhri sainoin että jos puol vuotta teillä menee hyvin ja oot niin ihana soita sitten . oli ex laittanut soittamaan.oli uus jo silloin.


    • parivuotta sitten

      "POMONA" täys narsisti pahempiahan ne ovat kun itse piru kaikki meni päin honkia onneksi antoivat lopputilin ,kun huomasivat että työyhteisön ilmapiiri kärsi siitä henkilöstä.

    • sen verran

      onko kukaan teistä tietoinen miten vaarallisia he ovat esim.onko tappo uhkaus aitoa vai vaan sitä kuvitelmaa?haluaisin oikeasti tietää.

      • suuretpuheet

        Uhkaileeko hän itsemurhalla vai jonkun muun terveyttä?

        Yleensä narsistilla on huomattavasti paljon suuremmat puheet kuin mitä teot. Tämä liittyy siihen muiden pitämiseen otteessaan. Itselleen hän tuskin tekee yhtään mitään, mutta muihin kohdistuvat uhkaukset kannattaa ottaa vakavasti.

        Noita narsisteja vastaan täytyy taistella kovin panoksin. Kerro hänelle, että menet kertomaan poliisille näistä uhkauksista. (Ja myös menet kertomaan.)


      • sen verran
        suuretpuheet kirjoitti:

        Uhkaileeko hän itsemurhalla vai jonkun muun terveyttä?

        Yleensä narsistilla on huomattavasti paljon suuremmat puheet kuin mitä teot. Tämä liittyy siihen muiden pitämiseen otteessaan. Itselleen hän tuskin tekee yhtään mitään, mutta muihin kohdistuvat uhkaukset kannattaa ottaa vakavasti.

        Noita narsisteja vastaan täytyy taistella kovin panoksin. Kerro hänelle, että menet kertomaan poliisille näistä uhkauksista. (Ja myös menet kertomaan.)

        vastaan "ketä hän uhkaa".perhettään,poliisit tietoisia asiasta ja viikon eri asioiden jälkeen oleilevat jälleen yhdessä.pelottavaa näin sivusta seuraten.


      • bipokireenä

        mua on uhkailtu kans, narskun ja narskun "hovin" taholta. Ovat jääneet uhkailuksi ainakin toistaiseksi. Olen vain sinnillä jatkanut omaa elämääni niinkuin olen itse halunnut , ottamatta minkään laista yhteyttä kehenkään heistä. Tähän kuuluu myös se että jos tulevat kadulla tai tavaratalossa vastaan niin en morjesta enkä reagoi millään tavalla vaikka ovat esim työntäneet täyden ruokakärryn päälle kerran en ole ollut huomaavinani. He ovat minulle ilmaa, Narsku ja hänen Hovinsa.


      • anrku

        kuka sen tietää voi mutta tappouhkaus sitä saa tuomion laittomasta uhkauksesta jos todistajia. minut uhattiin ampua mutta syyte hylättiin.sai asiasta tuomion muulta osin


    • raivostunnu

      olen ollut narsismin kanssa seitsemän vuotta.oireet hällä alkoi noin parivuotta sitten. hänestä tuli hyvin minä keskeinen.kaikissa muissa oli vikaa mutta hänessä itsessä ei ollu koskaan mitään vikaa.omat vikansa hän laittoi minun syyksi.sukulaisille kertoi minusta mitä ihmeellisimpiä juttuja.jotka todellisuudessa hän itse oli tehnyt.kun sai potkut töistä sekin oli minun vika.kun hän kertoi näitä sairaita juttujansa kavereille ja sukulaisille niin nämähän kaikki uskoi sen.minusta tehtiin se hankalampi osapuoli jota ei uskottu vaikka yritin korjata hänen sanomisiaan.joten lopetin koko suhteen.mutta eihän ne jutut siitä mihinkään loppunneet.sama paska jatkuu aina vaan. kai hän saa jonkun sairaan tyydytyksen noista jutuista.

    • alku ja loppu...

      Joo, narsistihan on jumalasta seuraava, omasta mielestään.Kaikki alkaa ja loppuu häneen, hän, hän,hän,olen siis tavallaan nasistin uhri.Hän tekee numeron itsestään joka paikassa, ei edes kahvilla voi normaalisti käydä kun kahvilassa on jotain mistä HÄN ei pidä ja tuo sen kyllä julki.Yrittää hallita ihmisten elämää, puuttumalla joka asiaan muttei anna itsestään mitään toisille. Ostaa rahalla ihmissuhteita (perinyt omaisuutesa). Ei ole koskaan voinut olla ns. mormaalissa työssä, mutta on kouluttautunut korkealle ja kunnian himo onkin suuri. Ihmisten pitäisi aina ihailla häntä (hän on nainen)ja ylistää, mistä? Ottaa kaiken hyödyn toisista ihmisistä häikäilemättömästi (miusta myös).Ei tunne empatiaa ketään kohtaan. Elää omassa haavemaailmassa.Odottaa elämänkumppania joka on rikas ja koulutettu. Joka antaa hänelle omaisuutesa kun hän on niin ihana. Ja ymmärtää olla poissa hänen tieltään. Kyttää vaikka ukkomiestä jos on ihastunt ja ottanut selvää miehestä. Matkustaa vaikka samalle paikkakunnalle kyttäämään. On erittäin sitkeä jos jotain haluaa saada tai hyötyä.Tosiasiassa ei voi asua kenekään kanssa saman katon alla. On epäluuloinen ja vainoharhainen. Fyysistä väkivaltaa en tiedä hänen käyttäneen, henkistä kyllä, kokoajan. Hän ei ymmärrä ollenkaan miten sairas hän on mieletään.Ja mikä pahinta osaa puhumisen taidon, suvussa on ihmisiä jotka ihailevat häntä eivätkä ymmärrä olevansa tekemisissä tosi sairaan ihmisen kanssa.Hänellä ei luojan kiitos ole lapsia. Eikä alkeellisinta käsitystäkään lapsen kanssa olemisesta. On mulle kaunanen ja katkera kun mulla on jotain jota hän ei koskaan voi saavuttaa, eli lapsi.Yrittää kaikin tavoin jopa valehtelemalla mustamaalata mun äitiyttäni, en kuulemma sovi äidiksi.No kyllä luojan olisi pitänyt HÄNELTÄ kysyä kuka saa tulla raskaakai kuka ei. On jo sen ikäinen ettei enää itse lisäänny.Hän vihaa mua tunnen sen kylmyyden ainakun olemme (tosi harvoin,onneksi)samassa tilassa.Todellisia ystäviä hänellä ei ole.Haluaisinkin eroon koko ihmisestä, mutta hän on ostanut mulle läheiset ihmiset, joten pakko katsella tätä kaikkien narsistien äitiä.

      • herännyt

        En voi muuta kuin ihmetellä - niin osuu samaan sanavalinnat kuin itselläkin kuvatessani entistä opiskelukaveriani (naispuolinen)! Hän ei varmaankaan ole sama henkilö, kun kerran on vielä siinä iässä että lapsiakin sen ikäiset saattaa hankkia, mutta lapseton on hänkin, ja on kertonut minulle kuinka minun lapseni ongelmat johtuvat minusta. Olen tuntenut ihmisen kolme ja puoli vuotta ja siinäkin ajassa on ollut pitkiä taukoja, kun olen saanut hänen kiukunpuuskistaan tarpeekseni kirpparireissuilla (oltiin kerran päivä kirpparimyyjinä ja se oli sitä samaa koko päivän!) tai häiriöpuheluista, joiden jälkeen ei kauheasti ole huvittanut pitää yhteyttä. Hän on mielestään aina oikeassa (myös minun elämääni koskevissa asioissa) ja jumalasta seuraava, onhan hän vielä uskovainen kristittykin! Hän ei koskaan ole anteeksipyyntöä velkaa ja riidatkin kääntyy minun aiheuttamiksi, koska minä olen niin suvaitsematon tai sivistymätön, tai kun hän kerran ärsytti minut raivon partaalle, niin minä olin sitten itse syypää suuttumiseeni. Hän rikkoo sumeilematta rajojani eikä minkään sortin puhe häneen tepsi - silloin sen ensimmäisen kerran kun taitamattomuuttani ja tietämättömyyttäni raivostuin häneen, hän itse soitti minulle pitkän työpäivän jälkeen ja jatkoi asioihini puuttumista. Hän havittelee entistä miesystävääni, mies on kuulemma hänelle paljon sopivampi kuin minulle - olen hänelle vain väylä itsensä toteuttamiselle ja silloin kiinnostava, jos minulla on jotain mitä tarjota. Jos en oma-aloitteisesti ole tarjoamassa jotain mitä minulla on ja mitä hänellä ei ole, niin siitä seuraa suora pyyntö, johon tuntuu olevan epäkohteliasta sanoa ei. Hän ei myöskään itse anna itsestään mitään, olen jatkuvasti hänelle selitysvelvollinen, jonka jälkeen tekemiseni ja sanomiseni tuomitaan vääriksi. Keskustelut ovat pinnallisia ja teennäisiä hänen kanssaan, hän testaa jatkuvasti suostunko sanomaan sen ja tämän henkilön nimen jos vaikka jostakin työkaveristani puhun, ja tämä nimen sanomatta jättäminen on nyt sitten jokin kriteeri että sitten on hyvä ihminen kun ei paljasta toisen nimeä ja minä tietty huono ihminen, jos nimen paljastan. Eli keskustelutyyli on ympäripyöreää ja mitäänsanomatonta, testaavaa, usein myös tuomitsevaa. Hän ei unohda kokemiaan loukkauksia vaan muistaa ne vuosienkin takaa, eikä ymmärrä miten joku ihminen voi vihata häntä. Minä kyllä ymmärrän.. Hänellä on isä joka on ihan samanlainen, mutta hän ei itse näe yhtäläisyyttä. Kavereita hänellä on paljon mutta todellisia ystäviä - en tiedä onko yhtään. Yhtä asiaa en ymmärrä - miksi hän paljasti itsensä minulle kun hänelle kuitenkin tuntuu olevan samantekevää, jatkuuko ihmissuhteemme vai ei. Minä tiedän hänestä nyt enemmän kuin koskaan olisin halunnut tietää, eikä hän kaikesta päätellen ole ihan terve ihminen. Epäilen että hänellä on narsistinen persoonallisuushäiriö. Niin vainoharhainenkin hän on ja ilmeisimmin vihaa minua. Sen tuntee kyllä ilman sanojakin. Hänellä on yhteyksiä entiseen työpaikkaani ja ex-miesystävääni (jolle kyllä olen kertonut naisen todellisesta luonteesta), toivon että hän nyt on jättänyt minut rauhaan eikä jatka mustamaalaamistani mikäli näihin tahoihin vielä on yhteydessä. Jäi paskan maku suuhun tästä tuttavuudesta - ei mitään kommunikointiyhteyttä kun narsisti oikein pääsee toteuttamaan luonnettaan! Olen monta kertaa toivonut että hänen käy huonosti, niin poikki olin sen jälkeen kun olin ollut häneen yhteyksissä.


    • kiinnostavaa

      Onko narsisti narsisti jo syntyessään?
      Vai muuttaako jokin elämässä tapahtunut tms. ihmisen narsistiksi?

      Tunnistan itsestäni hyvin paljon narsistin ominaisuuksia ja muutama perheenjäseneni minua joskus sellaiseksi on kutsunut. Mutta en silti usko, että voisin olla "ihan oikea" narsisti. Jos olisin, niin en varmaankaan itse sellaista epäilisi?

      • ei narsisti huomaa sitä

        Narsisti ei todellakaan huomaa itsessään niitä piirteitä, vaan hän on aina oikeassa alistamalla muita ja hallitsemalla muita. Jokaisessa ihmisessä on terveellä tavalla narsistisia piirteitä ja se on hyväksi, mutta kun narsistiset oireet alkavat häiritä kanssaihmisiä, silloin on kyse narsismista.


    • rane

      narsisimi on pätemisentarvetta

    • sääliksi käy

      sinua. Oletko kateellinen vai onko joku ruuvi löysällä?
      Toisia kehutaan toisia ei, onko se narsismia?
      Jos olet vaan tyhmä tai kömpelö, ei se ole muiden sairautta.

      • anrku

        voi voi myös sinua.rakkaus sitä narsistit ei oikeesti saa


    • Varo!
    • Tytsyliini 84

      olin narsistin kanssa naimisissa muutaman kuukauden ja se miehen tarkoitus oli tehdä elämästäni helvettiä!!! pääsin eroon hänestä karkaamalla kotoani, jos en sitä olis tehny olisin varmaan tullu hulluksi ja en tiedä olisinko enää elossakaan. Narsisti mies oli omasta mielestään todella täydellinen ihminen ja paskat sais pistää linnaan tuollaset tuholaiset!

    • hämmästyttää

      miksi narsismia ei saada kuriin, sehän on todella sairaus, joka tuhoaa ihmisen itsensä ja lähinnä elävät. Narsismihan on suurta itseihailua, hallitsemisenhalua ja muita ihmisiä päähän potkivaa. Se ei ole tervettä missään suhteessa.

      Narsisteilla pitäisi olla oma yhdistyksensä, jossa toisiaan saisivat kehuskella ja sitten uhkailla mitä kummallisimmilla tavoilla.

      Jos joku ei toimi heidän toiveittensa mukaisesti, he alkavat olla uhkaavia. Oma minä ei kestä sivussaoloa, kuka jaksaa sietää hänenlaistaan!

      Mistä narsismi syntyy, en tiedä, tunnen vain yhden ja hänen aivonsa on pilannut huumekäyttäytyminen joskus nuoruudessa. Tuskinpa tämä voi olla perinnöllistä, silloin heitä olisi paljonkin enemmän.

      Entäpä, mikä auttaa narsismiin, sekin on hankala kysymys. Lempeä, mutta luja kohtelu, jossa kuunnellaan, mutta ei liikaa. Pitää osata antaa rajoja myös narsistille.

      • bibokireenä

        misi yhteikunta on niin totaalisen voimaton näiden narskujen kanssa?.. Kai se vaan on niin että siki näin on kun narskut johtaa tätä maailmaa??


    • vainoharhako?

      jos on yleisessä tiedossa, ettei narsistia voi parantaa, varmaan moni pitää epäilyksensä omana tietonaan, kun eihän siinä saa kuin narsistin ja hovin vihat niskoilleen. olen huomannut sukulaiseni miehessä paljon narsistisia piirteitä, valehtelu, väkivalta, toisten elämäntarinoiden ja mielipiteiden kopioiminen ja tietynlainen tyhjyys omassa olemuksessa. persoona muuttuu seuran mukana, on kavereilleen, sukulaisille, virkaihmisille ja yleensä "ylempiarvosille" lähes oksettavan mukava ja saanut jopa monet sosiaalityöntekijät puolelleen ties millä tempuilla. avopuolisolleen sitä ainaista valehtelua, tyhjänlupailua ja hallitsemista, "pitää taloutta pystyssä" eli käyttää puolisonsakin (ja sukulaisten ja kaikkien, joilta irtoaa) rahat omiin tarkoituksiinsa. minne, en tiedä. tekee asioita vaan saadakseen tuhlata toisten rahoja.

      pitkään harkitsin ja kun uskalsin sanoa asiasta sukulaiselleni, sanoi tietävänsä asian. meni puolustuskannalle, mutta suuttui yllättävän vähän. luulin tiedon muuttavan asioita parempaan suuntaan, edes sukulaiseni katsovan vähän tarkemmin ukkonsa käytöstä, mutta mikään ei muuttunut. välillä on helvettiä, välillä mies taas on niin ihana ja huolehtiva. paskat! järkyttävintä koko touhussa on se, että on saanut erään tosi tarkkakatseisen sukulaismiehen puolelleen, mitä en tästä vanhasta ja vainoharhaisesta ukosta olisi ikinä uskonut, että menisi lankaan. kaikki kuitenkin uskovat tai myötäilevät, hyvä päivä pelastaa kaiken. ymmärrän hyvin, miten niiltä, jotka ovat narsisteista henkilökohtaisemmin kärsineet eivätkä ole saaneet tukea sokeilta läheisiltään, meinaa pää hajota:(

      entinen kaveripiirini opetti minulle, että jotkin ihmiset yhdessä saattavat toimia kuin narsisti ja hovi sitä (välttämättä) olematta. yksi on niin paha valehtelija, että taitaa tosissaan uskoa omat juttunsa, jatkaa valheitaan vaikka toinen väittäisi totuudella vastaan, vaihtaa "ulkomuotoaan" tilanteen ja maaston mukaan, hyvin viehättävä ihminen, josta kukaan ei loppujenlopuksi pidä. itsekeskeinen, mutta itsetunto sen verran heikolla pohjalla, että kun kokee jonkun uhakseen, tyyppi potkitaan kuvioista. toinen on äärimmäisen itsekäs omaneduntavoittelija, joka ei anna periksi sitten missään (ellei siitä hyödy) ja ottaa ihmisistä irti kaiken minkä saa, ja jos ihmisestä ei hyödy millään tapaa, ei siihen pidetä yhteyttä. hyvin ymmärtäväinen ja lämmin ihminen, jonka kanssa tuntee olevansa samalla aaltopituudella - seuran vaihtuessa muuttuu puhetyyli ja suhtautuminen muihin ihmisiin täysin. oli surullista huomata, miten sitä on tuntenut läheisestä ystävästään vain sen puolen, jonka tämä on minusta peilannut. yksi taas on äärettömän heikolla itsetunnolla varustettu mielistelijä, joka yrittää vain pitää paikkansa kaveripiirissä. en usko, että kukaan näistä olisi narsisti tai edes narsistinen tai erityisen häiriintynyt, mutta yhdessä saavat aikaan niin pahan olon, että oli pakko katkaista välit.

    • sivustaseuraaja

      narsismia on mitä todennäköisimmin ihan tuttavapiirissäkin ja itse uhri ei tiedosta omaa tilannetta.ei ole mukava seurata sivusta ja varsinkin kun ei voi auttaa.kyllä se pitäisi itse tajuta ja uhri tiedostaa asian yleensä viimeisenä.selvät viitteet on narsismiin joka tapauksessa.

    • A

      Vihdoinkin paikka ottaa asia puheeksi... kuinkahan paljon maanis-depressiivisuudesta kärsiviä miehiä/naisia luokitelláan (palstoilla, ei lääkärillä...) kärsiväksi narsistisesta persoonallisuuhäiriöstä

      • Surunkurat!

        Miehelläni todettu maanis-depressiivinen, psykoaffektiivisia jaksoja oirehtiva sairaus.

        Luonnehäiriökin on - narsismi.

        Ja tuolla ylempänä moni on huokaillut sitä, miten narsisti käyttäytyy kun hovi kääntää selkänsä ja edessä on joko kuolema tai sairaala: uhkaa läheisiä, hakee huomiota poistumalla ilmoittamatta, jättäen perheensä itkemään ( lapsiin kohdistuessa todella sairasta käytöstä) ja syyllistää sairaudestaan koko perheen kelvottomaksi ja huonoksi.
        Ja tosi hyvä on puhumaan, oikea lurjus !Valehtelu, salailu, ivaaminen, sarkasmi, syyttömyyden todistelu ja muitten leimaaminen hulluiksi tai ahdasmielisiksi, vain osa oireen koko kirjoa.
        Manipuloi kaikkia ja kaikkea - kukaan lääkäri ei ole niin fiksu , että osaisi narsistia auttaa, eikä yksikään ihminen yhtä älykäs ja ainutlaatuinen kuin hän kaikessa heikkoudessaan...

        Poliiseja ei saanut ylipuhutuiksi, vaan toimittivat miehen etsinnän jälkeen mielisairaalaan, josta tyhmä lääkärinplanttu päästi kotiin, koska ei kuulemma ole muille vaaraksi. Ei tietoa , mihin hukkui poliisien kertomus uhkailusta, toisten ja oman hengen riistämisen suhteen.

        Kierre katkaistiin lopulta kun yritti itsaria minun lääkkeilläni. Siksi minun, että syyllistää voisi jonkun toisen, tässä tapauksessa minun oman , harkitsemattoman lääkärin,joka oli kirjoittanut lääkkeitä, joilla sen hengen voi itseltään riistää- oli hänen lausuntonsa ennen sisällejoutumista.
        - en osaa enää ottaa häntä puolisona, vaan ajattelen että kun lapset kasvavat, minä lähden, ja sen jälkeen tehköön mitä haluaa, uhkailkoon mitä haluaa.

        Lapsista vanhimmat ovat jo omissa oloissaan, eivätkä majoita isäänsä, eivät juuri edes pidä yhteyttä, koska isäsuhde on vääristynyt uhkailun ja huomionhakuisen luonteensa takia niin vakavasti, että lapsen kehitykselle turvallisesti aikuiseksi ei ole ollut tilaa. Se aikuiseksi kasvaminen on sitten pitänyt paikata käymällä terapiassa, että lapsuuden karmeat muistot hälvenevät.
        Minulla ja tyttärelläni todettu PTSR ( traumaperäinen stressireaktio) joka aktivoituu aina kun mies tulee ovesta sisään tai lähtee siitä ulos.
        meidän elämämme on ennen ja jälkeen aikaa: ennen hänen itsariyritystään ja sen jälkeen.
        Hänen menonsa jatkuu edelleen narsistisesti koheltaen, maanisena tai depressiivisenä, eikä loppua ole näkyvissä.
        Jos et ole vielä jättänyt narsistia rauhaan, eikä hän ole vielä epätoivoisen yksinäinen valheittensa keskellä, on hyvä hetki lähteä. Tee se ainakin ennenkuin hän vahingoittaa huomionhakuisuudellaan niin, että vaurioidut pysyvästi, lopuksi elämääsi.

        Mikään rakkaus, mikään ihmissuhde, yksikään ihminen ei ole sen arvoinen, että kannattaa menettää pysyvästi turvallisuudentunteensa.


      • kljgszljgös
        Surunkurat! kirjoitti:

        Miehelläni todettu maanis-depressiivinen, psykoaffektiivisia jaksoja oirehtiva sairaus.

        Luonnehäiriökin on - narsismi.

        Ja tuolla ylempänä moni on huokaillut sitä, miten narsisti käyttäytyy kun hovi kääntää selkänsä ja edessä on joko kuolema tai sairaala: uhkaa läheisiä, hakee huomiota poistumalla ilmoittamatta, jättäen perheensä itkemään ( lapsiin kohdistuessa todella sairasta käytöstä) ja syyllistää sairaudestaan koko perheen kelvottomaksi ja huonoksi.
        Ja tosi hyvä on puhumaan, oikea lurjus !Valehtelu, salailu, ivaaminen, sarkasmi, syyttömyyden todistelu ja muitten leimaaminen hulluiksi tai ahdasmielisiksi, vain osa oireen koko kirjoa.
        Manipuloi kaikkia ja kaikkea - kukaan lääkäri ei ole niin fiksu , että osaisi narsistia auttaa, eikä yksikään ihminen yhtä älykäs ja ainutlaatuinen kuin hän kaikessa heikkoudessaan...

        Poliiseja ei saanut ylipuhutuiksi, vaan toimittivat miehen etsinnän jälkeen mielisairaalaan, josta tyhmä lääkärinplanttu päästi kotiin, koska ei kuulemma ole muille vaaraksi. Ei tietoa , mihin hukkui poliisien kertomus uhkailusta, toisten ja oman hengen riistämisen suhteen.

        Kierre katkaistiin lopulta kun yritti itsaria minun lääkkeilläni. Siksi minun, että syyllistää voisi jonkun toisen, tässä tapauksessa minun oman , harkitsemattoman lääkärin,joka oli kirjoittanut lääkkeitä, joilla sen hengen voi itseltään riistää- oli hänen lausuntonsa ennen sisällejoutumista.
        - en osaa enää ottaa häntä puolisona, vaan ajattelen että kun lapset kasvavat, minä lähden, ja sen jälkeen tehköön mitä haluaa, uhkailkoon mitä haluaa.

        Lapsista vanhimmat ovat jo omissa oloissaan, eivätkä majoita isäänsä, eivät juuri edes pidä yhteyttä, koska isäsuhde on vääristynyt uhkailun ja huomionhakuisen luonteensa takia niin vakavasti, että lapsen kehitykselle turvallisesti aikuiseksi ei ole ollut tilaa. Se aikuiseksi kasvaminen on sitten pitänyt paikata käymällä terapiassa, että lapsuuden karmeat muistot hälvenevät.
        Minulla ja tyttärelläni todettu PTSR ( traumaperäinen stressireaktio) joka aktivoituu aina kun mies tulee ovesta sisään tai lähtee siitä ulos.
        meidän elämämme on ennen ja jälkeen aikaa: ennen hänen itsariyritystään ja sen jälkeen.
        Hänen menonsa jatkuu edelleen narsistisesti koheltaen, maanisena tai depressiivisenä, eikä loppua ole näkyvissä.
        Jos et ole vielä jättänyt narsistia rauhaan, eikä hän ole vielä epätoivoisen yksinäinen valheittensa keskellä, on hyvä hetki lähteä. Tee se ainakin ennenkuin hän vahingoittaa huomionhakuisuudellaan niin, että vaurioidut pysyvästi, lopuksi elämääsi.

        Mikään rakkaus, mikään ihmissuhde, yksikään ihminen ei ole sen arvoinen, että kannattaa menettää pysyvästi turvallisuudentunteensa.

        Olen miettinyt kovasti onko entinen miehinen narsisti?? muistan kun seurustelimme haaveilin erosta. no kun ero oli tulossa. hän eka lahjoi koruilla, sitten uhkaili lapsella että keksii mitä vaan että jää sille etten saa pitää lastani, no itsellänikin on jonkin sortin alkoholi ongelma ja jokin masennus (mielenterveys ongelma) joten en jaksanut tapella häntä vastaan.. tiedän itse että olen monta virhettä tehnyt jota kadun. tiedän myös sen että itse olen hyvin herkkä ja voimaton ja jos joku lyttää maahan en jaksa kauaan. nyt olen tämän eksän kanssa ihan hyvissä väleissä kunhan olen vain hänelle mieliksi, jos esim hän suututtaa minut ja en jaksaa vastaa sitten puhelimeen alkaa kauheet uhkailut lapsesta, joten en uskalla sulkea puhelinta olenko vaan hölmä vai?? tiedän että hän saa monet minua vastaan jos haluaa onneksi jotkut hänen ystävänsäkin ovat tajunneet että ehkä hänen ulkokuori ei ole niin todellista ja minä en ole niin hirviö mitä hän antaa muille ymmärtää, peloittaa vaan se että jos vahingossa suututan hänet hän alkaa lapselleni puhumaan minusta pahaa mikä ei ole totta, olen siis ollut itse todella typerä lapsellinen heikko, alkoholi ongelmainen,ahdistunut,masentunut, ja ehkä jokin mielen terveys ongelma, (ehkä kakssuuntanen??? en tiiä) mutta en halua eksälle pahaa rakastan lastani mutta olen ihan loppu tapaamaan eksääni ja KESTÄMÄÄN SITÄ. kun tuntuu että se haluu olla kiltti sillon ku mul on paha olla ja tyhmänä kerron omat murheet ja ongelmat ja jossain vaihees ku se suuttuu jostain kummast syyst ni kaikki sanomani se pistää muo vastaa


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      71
      5022
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      16
      2332
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1857
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1561
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      42
      1553
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1348
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1267
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      3
      1185
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1176
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1173
    Aihe