No kaaleet naiset

eräs joka jo herääs

Miten se hameitten muunnostyö sujuu ? Ette ole saaneet mitäänkö aikaan ? Teettäkää mallipiirrustuksia. Johonkin lehteenne. Sitte vaan siittä äänestätte mieleisenne ja toteuttamaan. Ompelijoita on.Mulla olis ehdotus : Musta samettihame jossa vain vähän rynkkyä, 4metriä riittää.Alle alushame. Röijyäkin voisi päivittää. Se voi olla kokonaan kangasta, mikä ei näy läpi. Leikkaus tyylikkäästi, niin että riittää lantiolle asti.Pohjavärinä musta, liila, tummansininen, tummanvihree tai tummanpunanen. Siinä kankaassa olisi sitten kultasia, hopeisia ym. metallihohtoisia kuvioita.Essut historiaan, tai vaan kotona käytössä.Tai sitten röijy voi olla kokonaan pitsikankainen, mutta ei läpinäkyvä.Hame voi olla muutakin matriaalia, kuin samettia. Silloin voisi nuoremmat leikkauttaa sen kapeammaksi, mutta olisi kellonen helmasta, jossa myös koristeellinen kulta tai hopea nauha. Näen koko paketin silmissäni, se olisi hieno.Joku viisas vois tänne nettiinkin luoda kaaleennaisten muoti sivun. Sinne voisi sitten laittaa niitä malleja.Jos ja kun ompelija löytyy, siihen sitten tilauslomakkeet ja puh.numerot. Samaan voisi lisäätä verhomallejakin.Ideoimaan vaan, naiset ! Siksi tää juttu, kun mielenkiintoa tuntuu olevan ja uteliaisuutta asiaa kohtaan.Niin ja hei, näin talvella, olis hyvä että naisilla olisi kokopitkä päälystakki. Ei ole kivan näköistä että joillakin näkee villatakin tai lyhyen nahkatakin, se rikkoo kokonaisuuden. Ollaan tyylikkäitä.Jotenkin myös ne kehärenkaat korvissa ei sovi, kuin juhliin ja vanhoille.Halvempia ja kauniita, kevyitä korvakoruja, renkaita saa kultaliikkeistä. Siis ei saa..ne pitää ostaa ;- DD . Onko kellään kiinnostusta ? Muutokseen, joka tehtäis hyvällä maulla ja muut huomioon ottaen ? Minä en osaa ommella, enkä luoda edes netti sivuja. Sinä joka osaat tee se.

38

2661

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • edellinen '

      Sinä, joka muutoksen toteutat JÄÄT HISTORIAAN ihmisenä, joka loi muodin.

      • Rosita ...

        Sanon tään mielipiteeni. jos naiset muuttaa tyyliä ja keventää hameita siihe loppuu romanikulttuuri. kaikki sanoo kyllä ettei se ole vaatteissa se kulttuuri. niin kyllä vain on.tuutte näkemään.Vanhimmat suuttuu ja miehet loukkaantuu no se on pienempi paha.miehet saisiki saaha kolauksen.Minun mielestä tää on ainut asija joka meitä todella yhdistää vaatekulttuuri, näkee kauas ketä tulee. jos naiset alkaa pukea kuin kaajeet, niin voi voi ob mailmanloppu lähellä.


      • Oma mielipide
        Rosita ... kirjoitti:

        Sanon tään mielipiteeni. jos naiset muuttaa tyyliä ja keventää hameita siihe loppuu romanikulttuuri. kaikki sanoo kyllä ettei se ole vaatteissa se kulttuuri. niin kyllä vain on.tuutte näkemään.Vanhimmat suuttuu ja miehet loukkaantuu no se on pienempi paha.miehet saisiki saaha kolauksen.Minun mielestä tää on ainut asija joka meitä todella yhdistää vaatekulttuuri, näkee kauas ketä tulee. jos naiset alkaa pukea kuin kaajeet, niin voi voi ob mailmanloppu lähellä.

        että kaikki vanhimmat suuttuu?

        Ja eikö muutokseen parempaan tule aina alkaa jostain, miksei sitten samantien heti?

        Jos kulttuuri on vain vaatteista kiinni niin silloin se on tuomittu kuolemaan muutenkin.

        Ja miksei vaatteista voi vain tehdä mukavampia ja kauniimpia?
        Ei niiden tarvitse olla kömpelöitä ja rumia että ne yhdistäisivät ihmisiä, eihän?

        Minun mielestäni juuri tuon ylimääräisen vaatekankaan vähentäminen reippaalla kädellä olisi hyvä ensiaskel parempaan.

        Tuo mitä sanoit miehistä oli osuvaa.


      • helinäkeiju2008
        Oma mielipide kirjoitti:

        että kaikki vanhimmat suuttuu?

        Ja eikö muutokseen parempaan tule aina alkaa jostain, miksei sitten samantien heti?

        Jos kulttuuri on vain vaatteista kiinni niin silloin se on tuomittu kuolemaan muutenkin.

        Ja miksei vaatteista voi vain tehdä mukavampia ja kauniimpia?
        Ei niiden tarvitse olla kömpelöitä ja rumia että ne yhdistäisivät ihmisiä, eihän?

        Minun mielestäni juuri tuon ylimääräisen vaatekankaan vähentäminen reippaalla kädellä olisi hyvä ensiaskel parempaan.

        Tuo mitä sanoit miehistä oli osuvaa.

        Tässä se taas nähdään, kuinka romanit on jämähtäneet sota-aikaan. Ei mitään muutoksia.
        Ne miehet jotka arvostelee naisten pukeutumista, tehkööt töitä kymmenen kilon painavat housut jalassa. Ja kesät talvet.
        Mustalaisnaisen asu todella tarvii päivitystä, iso askel kohti nykyaikaa, niin muuttuu koko muu maailmakin eikä silti kulttuurit katoa!!
        Ei se kulttuuri niin pinnallista voi olla että vaatetus on pääasia. (vaikka enemmistön mielestä onkin)
        Ja pukeutua voi silti mustalaistyyliin, asiallisesti ja tietenkin niin ettei ole mitään hävettävää. Mustalaiset vaan ovat niin laumasieluja, ettei kukaan uskalla keksiä mitään uutta, ollaan kopioita toisistaan.
        Olen aloittajan kanssa samaa mieltä täysin, ilolla katsoisin hameen ja röijyn astuvan tälle vuosituhannelle!


      • roikkuu hameessa
        Rosita ... kirjoitti:

        Sanon tään mielipiteeni. jos naiset muuttaa tyyliä ja keventää hameita siihe loppuu romanikulttuuri. kaikki sanoo kyllä ettei se ole vaatteissa se kulttuuri. niin kyllä vain on.tuutte näkemään.Vanhimmat suuttuu ja miehet loukkaantuu no se on pienempi paha.miehet saisiki saaha kolauksen.Minun mielestä tää on ainut asija joka meitä todella yhdistää vaatekulttuuri, näkee kauas ketä tulee. jos naiset alkaa pukea kuin kaajeet, niin voi voi ob mailmanloppu lähellä.

        Niin ollaan todella pahalla mallilla..huh huh.Ei kai kulttuuri voi loppua johkin vaate riepuun? Kun eihän käsittääkseni ole kysymys kun materiaalin vaihdosta.Mikä siinä on niin pahaa,että se lopettaisi koko kulttuurin ja mustalaisuuden? Ei mene minun tajuntaani ainakaan.

        Jokaisella meillä on sananvapaus ja jokainen saa olla juuri sitä mieltä kuin on.

        Mutta en todellakaan usko että vanhemmat ihmiset ottaisivat asian noin kun sen sanoit.Olen keskustellut aika monenkin vanhemman kanssa tästä hame asiasta ja luuletteko että ne ei haluais jo vaihtaa kevyempään?? Ja siksi toiseksi vanhemmat ihmiset eivät ole mitään typeryksiä etteivätkö ymmärtäisi minkälainen terveys riski tämä mustalaishame on.

        Tuntuu vaan että monikin olettaa , mitä vanhemmat olisivat mieltä.Ottakaa asiasta selvää,keskustelkaa niiden kanssa.

        Kaiken arvon annan vanhemmalle polvelle ja heidän mielipiteelleen asiaan ja uskon että vanhemmat osaa antaa meille muille oikeat neuvot tähänkin asiaan,kunhan vaan kuunnellaan ja otetaan vaari asiaan kuin asiaan heiltä.

        Ja onhan tuolla aikaisimmissakin keskusteluissa jo vanhemmatkin ihmiset ottaneet kantaa..Katsokaa sieltä muutamien pielipiteitä..Ja eihän kysyjä tieltä eksy.

        T: Romanitar


      • Mie vaan joka oli
        helinäkeiju2008 kirjoitti:

        Tässä se taas nähdään, kuinka romanit on jämähtäneet sota-aikaan. Ei mitään muutoksia.
        Ne miehet jotka arvostelee naisten pukeutumista, tehkööt töitä kymmenen kilon painavat housut jalassa. Ja kesät talvet.
        Mustalaisnaisen asu todella tarvii päivitystä, iso askel kohti nykyaikaa, niin muuttuu koko muu maailmakin eikä silti kulttuurit katoa!!
        Ei se kulttuuri niin pinnallista voi olla että vaatetus on pääasia. (vaikka enemmistön mielestä onkin)
        Ja pukeutua voi silti mustalaistyyliin, asiallisesti ja tietenkin niin ettei ole mitään hävettävää. Mustalaiset vaan ovat niin laumasieluja, ettei kukaan uskalla keksiä mitään uutta, ollaan kopioita toisistaan.
        Olen aloittajan kanssa samaa mieltä täysin, ilolla katsoisin hameen ja röijyn astuvan tälle vuosituhannelle!

        Konferensissa kesällä.Siellä ei muuten ollut romanikuorossakaa kaikilla kaaleilla perinteistä yllään. Mikä oli eri hyvä asia.Muistatteko kuinka laulajat pipsa ja säde oli laittanut päälleen ? Jo paljon aikaa sitten ? Näyttävä musta paita, ei röijy, siin paidassa oli hopea kuviointi , nii kyllä oli tyylikkäät.Jotain sellaista naiset.Eikä hekään hävenneet tai olleet alipukeutuneita. Kannatan tätä ett tultais 2008luvulle,kohta jo 09 luvulle.Jutun aloittaja on selvästi kaajeita, mutta olette ajatellut meitä lämpimästi ja oikeassa mielessä. Silä painavathan nää hameet on.Kannatan myös ajatusta että kaalot pukis housuihinsa 10 kiloa kangasta, näkis sitten miten miehen mieli muuttuu : )


      • taas kaatuu,
        roikkuu hameessa kirjoitti:

        Niin ollaan todella pahalla mallilla..huh huh.Ei kai kulttuuri voi loppua johkin vaate riepuun? Kun eihän käsittääkseni ole kysymys kun materiaalin vaihdosta.Mikä siinä on niin pahaa,että se lopettaisi koko kulttuurin ja mustalaisuuden? Ei mene minun tajuntaani ainakaan.

        Jokaisella meillä on sananvapaus ja jokainen saa olla juuri sitä mieltä kuin on.

        Mutta en todellakaan usko että vanhemmat ihmiset ottaisivat asian noin kun sen sanoit.Olen keskustellut aika monenkin vanhemman kanssa tästä hame asiasta ja luuletteko että ne ei haluais jo vaihtaa kevyempään?? Ja siksi toiseksi vanhemmat ihmiset eivät ole mitään typeryksiä etteivätkö ymmärtäisi minkälainen terveys riski tämä mustalaishame on.

        Tuntuu vaan että monikin olettaa , mitä vanhemmat olisivat mieltä.Ottakaa asiasta selvää,keskustelkaa niiden kanssa.

        Kaiken arvon annan vanhemmalle polvelle ja heidän mielipiteelleen asiaan ja uskon että vanhemmat osaa antaa meille muille oikeat neuvot tähänkin asiaan,kunhan vaan kuunnellaan ja otetaan vaari asiaan kuin asiaan heiltä.

        Ja onhan tuolla aikaisimmissakin keskusteluissa jo vanhemmatkin ihmiset ottaneet kantaa..Katsokaa sieltä muutamien pielipiteitä..Ja eihän kysyjä tieltä eksy.

        T: Romanitar

        Ollaan otettu puheeksi vanhemman väen kansa ja viesti oli selvä. Jos vaihtaa tyyliä saa sitä olla kotonaan, mutta muitten kaaleitten ollessa läsnä puku kaikkineen päällä tai poies silmistä.Vanhempani sanoi muuten että tää puku mitä nyt on et hän on sen kantanu, hänen vanhimpansa ja hänenki vanhimpansa, et se on kulttuurikysymys. No minä vähän laskin. Ei voi olla mahdollista että neljäski sukupolvi taasepäin on pukenu nää hameet. Kun EI NIITÄ OLE SILLOIN vielä KEKSITTY. Tään sanon vaan täällä. Ei sovi oikoa vanhempaansa.Että se tästä "vanahasta"kulttuurista.


      • tuskinpa
        Rosita ... kirjoitti:

        Sanon tään mielipiteeni. jos naiset muuttaa tyyliä ja keventää hameita siihe loppuu romanikulttuuri. kaikki sanoo kyllä ettei se ole vaatteissa se kulttuuri. niin kyllä vain on.tuutte näkemään.Vanhimmat suuttuu ja miehet loukkaantuu no se on pienempi paha.miehet saisiki saaha kolauksen.Minun mielestä tää on ainut asija joka meitä todella yhdistää vaatekulttuuri, näkee kauas ketä tulee. jos naiset alkaa pukea kuin kaajeet, niin voi voi ob mailmanloppu lähellä.

        Kenen kulttuuri riippuu hameista:) Joka maassa on oma kulttuurinsa ja ei se hameen koosta/muodista riipu. Ihmisen sisin sen määrittää. Romanit ovat sen omineet talonpojilta kauan aikaa sitten. Eikö ole aika jo mennä eteenpäin ihmisenä. Ei se teidän kulttuuri mihinkään mene vaikka tyyli muuttuu. Kyllä huomataan mistä kukin tulee ja kuka on. Jos kulttuuri on vaatteissa kiinni, niin turha sitten on muusta puhuakkaan :) Romaneilla on rikas kulttuuri kun te vaan sen huomaatte itse :) Ja nämä nuoremmat romanit tiedostaisi itsessään. Ei ole häpeä mihin syntyy, eikä se ole vaatteista kiinni. Ymmärrän että vanhemmille romaneille se tuntuu olevan vaikea. Vaikea se on jos 15kg lanteilla kantaa. Eletään nykyaikaa ja ei seeprakaan voi pilkkujaan poistaa :)Mukavaa päivää kaikille :)


      • huuh
        tuskinpa kirjoitti:

        Kenen kulttuuri riippuu hameista:) Joka maassa on oma kulttuurinsa ja ei se hameen koosta/muodista riipu. Ihmisen sisin sen määrittää. Romanit ovat sen omineet talonpojilta kauan aikaa sitten. Eikö ole aika jo mennä eteenpäin ihmisenä. Ei se teidän kulttuuri mihinkään mene vaikka tyyli muuttuu. Kyllä huomataan mistä kukin tulee ja kuka on. Jos kulttuuri on vaatteissa kiinni, niin turha sitten on muusta puhuakkaan :) Romaneilla on rikas kulttuuri kun te vaan sen huomaatte itse :) Ja nämä nuoremmat romanit tiedostaisi itsessään. Ei ole häpeä mihin syntyy, eikä se ole vaatteista kiinni. Ymmärrän että vanhemmille romaneille se tuntuu olevan vaikea. Vaikea se on jos 15kg lanteilla kantaa. Eletään nykyaikaa ja ei seeprakaan voi pilkkujaan poistaa :)Mukavaa päivää kaikille :)

        panka vaikka läpä haalarit antaaka niiten jotka halua pitää hammensa päälä'itte ei olle tullu miellenkä otaa hametta pois tai muutaa


      • olisi jo aika muuttua
        Oma mielipide kirjoitti:

        että kaikki vanhimmat suuttuu?

        Ja eikö muutokseen parempaan tule aina alkaa jostain, miksei sitten samantien heti?

        Jos kulttuuri on vain vaatteista kiinni niin silloin se on tuomittu kuolemaan muutenkin.

        Ja miksei vaatteista voi vain tehdä mukavampia ja kauniimpia?
        Ei niiden tarvitse olla kömpelöitä ja rumia että ne yhdistäisivät ihmisiä, eihän?

        Minun mielestäni juuri tuon ylimääräisen vaatekankaan vähentäminen reippaalla kädellä olisi hyvä ensiaskel parempaan.

        Tuo mitä sanoit miehistä oli osuvaa.

        lyhyesti virsi kaunis, olen kanssasi samaa mieltä. Ne jotka haluaa pitää perinteistä, se on heidän asia, se vaan, että ei kukaan halua joutua tappelemaan tms. pukeutumisen takia, kyllä tää on niin takapajuista ja syvältä tämä meidän ajattelutapa, että alkaa ottaa oikeen pattiin, kun tässä kirjoittelen.

        Tuo yks nainen kun sano, että mitä ne miehet tykkää sitten? No, mitä minä luuleen, niin hyvääää loppu tingassa. Edellyttäen että asia on hyväksytty yleisesti. Mutta, ensin pitää ottaa huomioon omat vanhat ja muut, ja huom ne muutkin vanhat ovat yhtä arvokkaita kuin omat. Tässä ei sitten saisi olla eroa.

        Tässä asiassa ei ole mitään huonoja puolia. Niitä hyötyjä ja plussia tässä asiassa on rutkasti. Missään nimessä ei ole "maailman loppu" mustalaiselle tässä asiassa niin kuin Rosita nyt luulee. Perimä ei häviä mihinkään. Totta kai, jokainen aikuinen päättää itse mihin uskoo ja mitä tekee.


      • järveen vielä
        taas kaatuu, kirjoitti:

        Ollaan otettu puheeksi vanhemman väen kansa ja viesti oli selvä. Jos vaihtaa tyyliä saa sitä olla kotonaan, mutta muitten kaaleitten ollessa läsnä puku kaikkineen päällä tai poies silmistä.Vanhempani sanoi muuten että tää puku mitä nyt on et hän on sen kantanu, hänen vanhimpansa ja hänenki vanhimpansa, et se on kulttuurikysymys. No minä vähän laskin. Ei voi olla mahdollista että neljäski sukupolvi taasepäin on pukenu nää hameet. Kun EI NIITÄ OLE SILLOIN vielä KEKSITTY. Tään sanon vaan täällä. Ei sovi oikoa vanhempaansa.Että se tästä "vanahasta"kulttuurista.

        se on hyvä, että puhutte ja yleensä vanhin sanoo, että kotona saa olla. Sekin on totta, että monissa polvissa ovat hametta kantaneet. Ehkä he muista vaan, että samettia ei ollut koko hame ennen.

        Luulen, että vanhemmatkin ihmiset olisivat kuitenkin mielissään, kun pääsevät painavasta hameesta erikseen. Kun muut pukeutuvat kevyempään, niin kyllä hekin totta kai. Vanhoille ihmisille pitää selittää rauhallisesti ja kauniisti, että heille tulee turvallinen olo koko asiasta.


      • kevyemmästä vaatteesta
        roikkuu hameessa kirjoitti:

        Niin ollaan todella pahalla mallilla..huh huh.Ei kai kulttuuri voi loppua johkin vaate riepuun? Kun eihän käsittääkseni ole kysymys kun materiaalin vaihdosta.Mikä siinä on niin pahaa,että se lopettaisi koko kulttuurin ja mustalaisuuden? Ei mene minun tajuntaani ainakaan.

        Jokaisella meillä on sananvapaus ja jokainen saa olla juuri sitä mieltä kuin on.

        Mutta en todellakaan usko että vanhemmat ihmiset ottaisivat asian noin kun sen sanoit.Olen keskustellut aika monenkin vanhemman kanssa tästä hame asiasta ja luuletteko että ne ei haluais jo vaihtaa kevyempään?? Ja siksi toiseksi vanhemmat ihmiset eivät ole mitään typeryksiä etteivätkö ymmärtäisi minkälainen terveys riski tämä mustalaishame on.

        Tuntuu vaan että monikin olettaa , mitä vanhemmat olisivat mieltä.Ottakaa asiasta selvää,keskustelkaa niiden kanssa.

        Kaiken arvon annan vanhemmalle polvelle ja heidän mielipiteelleen asiaan ja uskon että vanhemmat osaa antaa meille muille oikeat neuvot tähänkin asiaan,kunhan vaan kuunnellaan ja otetaan vaari asiaan kuin asiaan heiltä.

        Ja onhan tuolla aikaisimmissakin keskusteluissa jo vanhemmatkin ihmiset ottaneet kantaa..Katsokaa sieltä muutamien pielipiteitä..Ja eihän kysyjä tieltä eksy.

        T: Romanitar

        ja oli kanssani samaa mieltä siitä että on aika tehdä uudituksia näinkin raskaisiin vaatteisiin.
        Vaikka Äitini onkin vanhaajan kaaleita siitä huolimatta tykkäsi että nuorten pitäisi olla viisaampia ja suunnitella itselleen käypäisempi vaatetus joka kuitenkin täyttäsi sivistyksen mitat.
        kaaleen nainen


      • ...........................
        huuh kirjoitti:

        panka vaikka läpä haalarit antaaka niiten jotka halua pitää hammensa päälä'itte ei olle tullu miellenkä otaa hametta pois tai muutaa

        että kukaan ei pakota ketään ottamaan hamettaan pois vaan pikemminkin pitämään päällänsä vasten tahtoa.

        Minun puolestani jokainen pukeutukoot vaikka joulukuuseksi kunhan ei pakota muita mukaan omaan kurjuuteensa..


      • Anonyymi
        ........................... kirjoitti:

        että kukaan ei pakota ketään ottamaan hamettaan pois vaan pikemminkin pitämään päällänsä vasten tahtoa.

        Minun puolestani jokainen pukeutukoot vaikka joulukuuseksi kunhan ei pakota muita mukaan omaan kurjuuteensa..

        Se on on monen tytön unelma saaha kaaleen-tanttu. Vaikka tavoista ei oo tietovakaa. Ja ainut syy suuremalla osalla kaaleen-tytöistä kaaleen-tantun laittamiseen on se että saisivat paremmin, nopijanpaa miehen itellee tämä on tosi. Tiijän monija kaaleen-tyttöjä ja myös aikanaisija jotka ovat ko raklit ainut mistä heijät erottaa mustalaiseksi on kaaleen-hame. Ravintoloissa juovat ja ettivät lupnikavereita ja maalija naamassa ko ilotytöillä. On tekoripset on jatkotukat on silmämaalit ja huulimaalit hyi olokoo


      • Anonyymi
        tuskinpa kirjoitti:

        Kenen kulttuuri riippuu hameista:) Joka maassa on oma kulttuurinsa ja ei se hameen koosta/muodista riipu. Ihmisen sisin sen määrittää. Romanit ovat sen omineet talonpojilta kauan aikaa sitten. Eikö ole aika jo mennä eteenpäin ihmisenä. Ei se teidän kulttuuri mihinkään mene vaikka tyyli muuttuu. Kyllä huomataan mistä kukin tulee ja kuka on. Jos kulttuuri on vaatteissa kiinni, niin turha sitten on muusta puhuakkaan :) Romaneilla on rikas kulttuuri kun te vaan sen huomaatte itse :) Ja nämä nuoremmat romanit tiedostaisi itsessään. Ei ole häpeä mihin syntyy, eikä se ole vaatteista kiinni. Ymmärrän että vanhemmille romaneille se tuntuu olevan vaikea. Vaikea se on jos 15kg lanteilla kantaa. Eletään nykyaikaa ja ei seeprakaan voi pilkkujaan poistaa :)Mukavaa päivää kaikille :)

        Ei seebralla oo pilkkuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on on monen tytön unelma saaha kaaleen-tanttu. Vaikka tavoista ei oo tietovakaa. Ja ainut syy suuremalla osalla kaaleen-tytöistä kaaleen-tantun laittamiseen on se että saisivat paremmin, nopijanpaa miehen itellee tämä on tosi. Tiijän monija kaaleen-tyttöjä ja myös aikanaisija jotka ovat ko raklit ainut mistä heijät erottaa mustalaiseksi on kaaleen-hame. Ravintoloissa juovat ja ettivät lupnikavereita ja maalija naamassa ko ilotytöillä. On tekoripset on jatkotukat on silmämaalit ja huulimaalit hyi olokoo

        Totta turiset


    • Noita-akkanen ...

      Mikä minä olen kommentoimaan teidän vaatetustanne ? Täysin kaajee, mustalaisverta vain pari tippaa. Silti minä kiitän teitä kaikkia ! Olette aina, AINA kohdelleet minua hyvin, tunnen kuin olisin kotona, omien joukossa. Tähän asiaan kantani : Älkää tehkö mitään muutoksia, jos ei siltä tunnu tai tuntuu pahalta. Jos haluatte " päivittää" tyyliänne ja keventää, silloin siitä vaan ! Kuka vapaata ihmistä vangitsee ?...sitähän minäkin, ei kukaan. Minulla-kin on paljon kauniita ja näyttäviä hameita ja paitoja. Se tai ne tekee olon naiselliseksi. Haalarit ja lippalakki tuntuu kuin olisi äijä. Joskus nekin kuuluu varustukseen.Pitkä musta hame on kauneinta mitä tiedän. Ehdotan että pyydätte Mirkun konsultiksi. Siksi että hän on viisas,on kontakteja ja laittaa asiat rullaamaan.Jos ei nyt niin ensivuonna. Muuten asia jää hautumaan, jopa vuoteen 2050. Mutta, se mitä päätättekin, tehkää se niinkuin jokainen itse tahtoo. Älkää menkö laumana muiden perässä.Se on rikkautta, kun näkee eri variaatioita pukeutumisessa. Vaihtoehtoja on satoja.

      • Mankkaan Mirkku

        elämän ja kuoleman kysymykseen. Olen jo kerran vastannut, että ne naiset, jotka hameet on valinneet myös päättäkööt sen pitämisestä, muuttamisesta tai hylkäämisestä.

        Itselläni on kokonaan oma pukeutumistyyli, sellainen vaihteleva meksikolais-intialais-unkarilais-espanjalais-venäläinen. Koko ikäni olen pukeutunut oman pääni ja makuni mukaan, ja niin teen vastedeskin. Sellainen kestohippi.

        Mutta miksi ei saisi olla vaihtelua vaatteissa? Se on hauskaa, säädyllisyyden mitenkään kärsimättä.

        Terkuin
        Mirkku "Mad Dog"


    • OIS KIVA

      TAITAA MENÄ VIELÄ SATA VUOTTA ENNENKÖ SAATAAN KÖYKÖSEMMÄT HAMET

      • mielipiteeni

        Ihmetyttää tämä puhe hameista? Jokaisella on oikeus valita laittaako hameet vai ei. Jos köykösempää toivoo voi hameita teettää kevyempinäkin.

        Hameet ei ole esteenä työssä käynnille eikä arjen askareissa. Se on asenteesta kiinni, miten hameisiin ite syhtautuu.

        Siitä ei päästä minnekään etteikö hameet olisi osana meidän kaaleittennaisten kulttuurista identiteettiä.

        Hameitten kannalla edelleen....


      • kirjoittelen....
        mielipiteeni kirjoitti:

        Ihmetyttää tämä puhe hameista? Jokaisella on oikeus valita laittaako hameet vai ei. Jos köykösempää toivoo voi hameita teettää kevyempinäkin.

        Hameet ei ole esteenä työssä käynnille eikä arjen askareissa. Se on asenteesta kiinni, miten hameisiin ite syhtautuu.

        Siitä ei päästä minnekään etteikö hameet olisi osana meidän kaaleittennaisten kulttuurista identiteettiä.

        Hameitten kannalla edelleen....

        Totta kai kaaleen hameilla on tosi iso merkitys monelle, myös minulle. Mutta saanko kysyä sulta, että onko mielestäsi mustalaisuus vaatteissa? Siis ajatellaan jotakin joka vaikka nyt näiden kirjoitusten innoittamana ottaa hameet pois tai vaihtaa ihan radikaalistikin ulkonäköä, niin katoaako sen ihmisen mustalaisuus sitten tämän nykyisen hamemallin mukana?

        Hameet ei kyllä ole este arjen askareissa eikä töissä käynnille tai koulutukselle... Epäkäytännöllinen saattaa kyllä olla mutta kun ja jos ihminen on töissä niin sitähän vasten siellä ne työvaatteet usein on että niissä on hyvä tehdä.

        Ja tuossakin olen kanssasi samaa mieltä, että kevyempiä hameita voi kyllä teettää, pakkoko sitä mallia on niin radikaalisti vaihtaa? Mulla ei ole itsellä mitään selkävikaa, mutta olen silti teettänyt aina kevyen hameen. Ne ei ole mitkään "vanhojen ihmisten" hameet, vaan ulkoisesti ihan normaali hame...

        Mitä itua edes on pitää sataa metriä kangasta ympärillään? Kun siis kerran vaihtoehtoja on. En tarkoita tällä hameitten pois ottamista vaan ihan sitä että ei laitettais niitä kaikkia vuoria ja välikangashörhelöitä jotka hameissa nyt on... Talvellahan on eri asia, saa ollakin lämpöä... Mut silti.


    • Asia ei miul kuulu, mut näk...

      Kuka tätä heimoa oikein hallitsee?
      Jos mustalaiskansalla ei ole Kuningasta, niin kuka jakelee pukeutumis- ja käytösohjeet?
      Selitykseksi ei riitä, että näin on aina tehty, koska se on valhe.

      Vähän säälittää, että vuonna 2008 joukko naisia, jotka haluavat muutosta, eivät uskalla ryhtyä sanoista tekoihin.
      Mitä he pelkäävät? Jos nainen muuttaa hameen mallin kevyemmäksi, niin mitä tapahtuu?
      Hän joutuu heimonsa ulkopuolelle, hylkäämäksi ja hänet hakataan. Niinkö?
      Heimo antaa siis ehdollista rakkautta.
      Me tykätään sinusta vain kun olet presiis samanlainen ulkoisesti kuin kaikki muutkin ja ajattelet juuri samalla tavalla kuin muutkin mustalaiset.
      Yksin ei ole helppoa olla, mutta aikuisen ihmisen alistuminen toisten pelinappulaksi on todella... syvältä!

      Ehdotan nyt näin: jokainen parisuhteessa elävä nainen ompelee ukolleen 10 kg:n painoisen pönkän. Ukon on kuljettava pönkkä uumallaan seuraavat puoli vuotta. Sanotte vaan, että ukko-kulta, kulttuuri muuttui justiinsa, muutkin ukot tekee nykyään näin. Jos ukko ei huoli pönkkää, niin sille on sitten vaihtoehtona pintaa nuolevat nahkahousut. Jos viesti ei tahdo mennä perille, niin nainen menee lakkoon kaikissa asioissa ja jämptisti. Jos mies käy väkivaltaiseksi, perustetaan telttaleiri Senaatintorille, jonne ukoilla ja pönkillä on porttikielto. Veikkaanpa, että kulttuurin muuttuumisesta puhutaan jo ensimmäisen päivän iltana.

      Mustalaisuus säilyy.
      Kukaan ei ole tappamassa mustalaisuutta, mutta ylipainon jatkuva mukana raahaminen on idioottimaista ja terveydelle haitallista.
      Liian raskas hame estää naista harrastamasta monia asioita (kuten työntekoa: vitsi)Hameenhelmat kyntävät maasta kaikki räkäklimpit ja koiran jätökset, joten puhtausseikkoihin on turha vedota. Onko nainen puhdas, jos muistaa pestä kädet, mutta helmoissaan kuljettaa kotiinsa kaiken mikä raitilta irtoaa.

      Tällä palstalla haukutaan usein talonpoikia ja mustalainen ei sellainen halua olla mistään hinnasta. Mistä sitten johtuu, että mustalaisnaisen rooliasu on suora kopio suomalaisesta talonpoikaisesta vaatetuksesta. Tosin elintason myötä kullalla, paljeteilla ja pitseillä kuorrutettuna.

      Mustalaisnainen saa olla omanlaisensa ja erottua valtaväestä. Se onnistuu vaikka mekossa olisi samettia vain kolme metriä. Jäähän vielä kehärenkaat, korkkiruuvikiharat, kultasormukset, röijyt, nahkatakit ja turkit. Kyllä se aina toppasaappaat ja farkut voittaa.

      P.s Miten muuten Romanian romanit, kun niillä on verskahousut ja toppasaappaat, niin missä niitten kulttuuri on? Asuuko se toppasaappaan varressa? Likaiset huushollitkin niillä näkyy olevan. Ei siis puhtaussääntöjäkään.
      Ja nyt rehellisiä vastauksia! Missä on romanian mustalaisnaisen kulttuuri?? Onko olemassa suomalainen elintaso mustalaiskulttuuri ja itä- euroopan romanien köyhillä naisilla omansa?
      Köyhillä verskat ja rikkailla sametit?
      Lahjottakoon jokainen suomalainen mustalaisnainen hameestaan viisi metriä samettia itä-euroopan siskolle, niin saa tämäkin mekon, jos se on välttämätöntä.

      Hyvät naiset, olkaa naisia, kauniita ja suloisia, mutta omilla ehdoillanne. Muistakaa olla kauniita myös sisältä. Sillä on paljon suurempi merkitys kuin ulkoisella kimalluksella.
      Kulttuuri ja sydämensivistys lähtee navan yläpuolelta, ihan aivoista asti.
      Tsemppiä vaan naisen itsemääräämisoikeudelle. Naisen pahin vihollinen taitaa olla toinen nainen, ei suinkaan mies.

    • yks nainen vaa,,,,....

      elkää nyt hyvät kaaleet kuvitelko että kaikki sujuu noin vaa,kuvitellaan mielessä uusia leikkauksia ja kangasta hieman kello helmaa ja se olis siinä...itse olen nuori nainen enkä vois kuvitellakkaa laittavani päälleni mitää muuta ei kai sitä vois kulkea missää ei kenenkää eessä..ja huom.tää oli vaan mun mielipiteeni asiasta tietenki jos muille käy kellohelmat ja muut laahukset ni ei muutaku vaa ite en kyllä laita päälleni pysyn tässä vanhassa ja oon vanhan aikanen.

      • näissä keskusteluissa

        kukaan ei ole vielä maininnut miten paljon kaaleet meikkaa itseään tänä päivänä siis naiset mutta jotkut miehetkin sitä tekee.
        20 vuotta taaksepäin se olisi ollut kauhistus mutta tänä päivänä se ei ole mitään kenenkään mielestä ei myöskään tukan värjääminen tai permamentti. Olen huomannut että usealla naisella on huulipunat poskivärit ja silmäripsivärit niin kutsutussa meikki laukussa.
        En ihmetelle yhtään enää että olemme tulleet siihen pisteeseen että vaateisiinkin pitäisi tehdä muutoksia koska koko ajan menee kehitys myöskin kaaleitten osalta eteenpäin ja luulen että toiset 20 v niin kaaleen vaatteet on jo historiaa.
        Antakaa palaa sisaret meillä on vain yksi elämä


      • ?????????????????????????
        näissä keskusteluissa kirjoitti:

        kukaan ei ole vielä maininnut miten paljon kaaleet meikkaa itseään tänä päivänä siis naiset mutta jotkut miehetkin sitä tekee.
        20 vuotta taaksepäin se olisi ollut kauhistus mutta tänä päivänä se ei ole mitään kenenkään mielestä ei myöskään tukan värjääminen tai permamentti. Olen huomannut että usealla naisella on huulipunat poskivärit ja silmäripsivärit niin kutsutussa meikki laukussa.
        En ihmetelle yhtään enää että olemme tulleet siihen pisteeseen että vaateisiinkin pitäisi tehdä muutoksia koska koko ajan menee kehitys myöskin kaaleitten osalta eteenpäin ja luulen että toiset 20 v niin kaaleen vaatteet on jo historiaa.
        Antakaa palaa sisaret meillä on vain yksi elämä

        ku puhutaa ja puhutaa, kuka alottaa olemaa esimerkki?
        Kyllä Kaajeetki laskis hygienijaa vaativii paikkohi
        jos voi olla köykesissä vaatteis.
        M yöhä ollaa jo v.2000.


      • Anonyymi
        näissä keskusteluissa kirjoitti:

        kukaan ei ole vielä maininnut miten paljon kaaleet meikkaa itseään tänä päivänä siis naiset mutta jotkut miehetkin sitä tekee.
        20 vuotta taaksepäin se olisi ollut kauhistus mutta tänä päivänä se ei ole mitään kenenkään mielestä ei myöskään tukan värjääminen tai permamentti. Olen huomannut että usealla naisella on huulipunat poskivärit ja silmäripsivärit niin kutsutussa meikki laukussa.
        En ihmetelle yhtään enää että olemme tulleet siihen pisteeseen että vaateisiinkin pitäisi tehdä muutoksia koska koko ajan menee kehitys myöskin kaaleitten osalta eteenpäin ja luulen että toiset 20 v niin kaaleen vaatteet on jo historiaa.
        Antakaa palaa sisaret meillä on vain yksi elämä

        Kyllähän se on aina ollut kaaleenkulttuurissa suuri häpijä jos kaaleen tyttö, tai nainen on meikannu. Se meikkaainen vielä menettelee jos on kaajeenvaateisa oleva ihminen. Mutta jos ihminen joka käyttää kaaleenvaateita meikkaa niin sellanen ihinen häpäsee ittesä todellakin häpäsee. No näistä naisista käytetään muutakin nimeä mutta en viiti sanoo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllähän se on aina ollut kaaleenkulttuurissa suuri häpijä jos kaaleen tyttö, tai nainen on meikannu. Se meikkaainen vielä menettelee jos on kaajeenvaateisa oleva ihminen. Mutta jos ihminen joka käyttää kaaleenvaateita meikkaa niin sellanen ihinen häpäsee ittesä todellakin häpäsee. No näistä naisista käytetään muutakin nimeä mutta en viiti sanoo.

        Itsensä hoitaminen ei ole väärin. Päinvastoin. Mutta valkolaisena näin joitakin aikoja sitten kuvia romaninaisista ja tytöistä, jotka olivat meikattuja, ja aika vahvassa meikissä. Mielestäni vahva meikki ei sovi kansallisasun kanssa. Parempi olla ilman meikkiäkin. Minun nuoruudessa en muista koskaan nähneeni meikattua romaninaista. Kova meikki ei ole mielestäni kenelläkään kaunis rotuun tai kansallisuuteen katsomatta. Kevyt meikki voi kaunistaa, mutta kov meikki vie huomion ihmisestä itsestään. Mutta niin kuin sanoin, kansallisasu kenellä tahansa on niin arvokas asu, että sen kanssa ei kova meikki sovi. No tämä on vain minun mielipide. Jokainen tehköön niin kuin haluaa.


    • ..joka aamulla heräs... ...

      Huomenta kaikki naiset ! Arvasin, että asia mietityttää monia ja sitten on näitä ketkä eivät halua muutosta. Minä olen täysin valkolaisia.Mieheni veljellä on romani elämänkumppanina, siksi asia on kiinnostusta herättänyt minussa, ja hei tää nainen ei pue perint. romani vaatteita. Mutta silti on täysi mustalainen.Hänen kanssa keskustelin myös ja hän on samaa mieltä että uudistusta vaatetuksessa tarvitaan. Terveyden ja hygieenisyyden takia. Ajatelkaa mitä sontaa helmoihin maailmalta tarttuu ! Ristiselän vaivat eivät ole leikin asia, jos selkä menee pahaksi, hameitten painon takia, on kulttuuri silloin tyhmää. Jospa näkisin kohta kylien ja kaupunkien raitilla järkevästi pukeutuvia kaaleita ? Teillä on oma elämä ja oma tila ottakaa ne haltuunne- siis te, jotka haluatte muutosta.

    • mirjamarjatarjaarja

      Kauanko kestää siitä kun heräätte ja alatte pukeutumaan sekä laittamaan hiuksianne ? Lähteäksenne ulos. Minulla kestää ,siis aamukahvin jälkeen jne,,aamutoimet, niin n.15 minuuttia.Vaikka olen vaaleita. Ettei niin ihmeitä pukeutumiseen kuulu.Ja hiukset laitan ponnarille tahi letille.Kauanko romaninainen "tälläytyy" ?

      • Rosita ...

        Ja mite se kuuluu sulle laita vaa tuulipuku ja tukkas ponnarille ja sen ootta näkösiäki kaikki, harmaata sakkia.Ei voi muuta sanoa. mies joka lähti valkolaisen matkaan oli sokia, se nainen ei ollu minkään näköne ja vielä lyhyt tukkanen punapää.On kaalo joskus sokia.en ota ikinään enään miestä vaikka kultatarjoittimella kannettas ovesta sisään.näin on hyvä ja saa olla rauhassa.


      • elä välitä

        Kuule, elä välitä tuon Rositan puheista... Taitaa näköjään olla katkera kun mies lähti toisen mukaan. Eihän se rakkaus tai ihastus ole tukan väristä tai pituudesta kiinni, eikä kaaleen nainen ole sen parempi kuin "kääjikään". Luonnehan se on joka ratkaisee.

        Mulla menee kai yhteensä joku puoli tuntia, riippuen tietysti että mihin sitä ollaan menossa ja noin. Joskus kauemmin ja joskus vähemmän aikaa. Joskus saattaa olla että hameet menee jotenkin "huonosti" joten niitä saattaa joutua asettelemaan.


      • mie vaan ...
        Rosita ... kirjoitti:

        Ja mite se kuuluu sulle laita vaa tuulipuku ja tukkas ponnarille ja sen ootta näkösiäki kaikki, harmaata sakkia.Ei voi muuta sanoa. mies joka lähti valkolaisen matkaan oli sokia, se nainen ei ollu minkään näköne ja vielä lyhyt tukkanen punapää.On kaalo joskus sokia.en ota ikinään enään miestä vaikka kultatarjoittimella kannettas ovesta sisään.näin on hyvä ja saa olla rauhassa.

        Tässä meillä on koko palstan pelastus ja ilopilkku, tää rosita.Voiko tosissaan olla kylmempää ja typerempää ihmistä? Ei mikään ihme että mies lähti, ei tuollaista jaksa erkkikään.Älkää loukkaantuko siihen, se ei osaa muuta. Minulla menee normisti sellainen puolituntia ja olen valmis vaikka juhliin.Mutta jos laittaa nutturan ja siihen hiuskoristeita, silloin menee aikaa eikä sitä voi yksin laittaa.Hameitten kansa ei saa kiire olla, muuten huomaa että jostain meni kierteelle ja saa mennä takasin laittaan.Siinä mielessä olis hyvä kun pukisi vaan aluhameen ja hyvin yksinkertasen hameen.


      • tarvii apua ??? ?
        mie vaan ... kirjoitti:

        Tässä meillä on koko palstan pelastus ja ilopilkku, tää rosita.Voiko tosissaan olla kylmempää ja typerempää ihmistä? Ei mikään ihme että mies lähti, ei tuollaista jaksa erkkikään.Älkää loukkaantuko siihen, se ei osaa muuta. Minulla menee normisti sellainen puolituntia ja olen valmis vaikka juhliin.Mutta jos laittaa nutturan ja siihen hiuskoristeita, silloin menee aikaa eikä sitä voi yksin laittaa.Hameitten kansa ei saa kiire olla, muuten huomaa että jostain meni kierteelle ja saa mennä takasin laittaan.Siinä mielessä olis hyvä kun pukisi vaan aluhameen ja hyvin yksinkertasen hameen.

        Tunteeko kukaan rositaa ? Voi olla nimimerkkikin. Mutta on antannu jotain vinkkiä itsestään. Minun mielestä hän tarvii apua ja ystäviä.Ei saa eristäytyä elämästä, silloin ahdistaa eikä näe muuta kuin omat asiat aina ees taas mielessä.Jospa hän ei olekkaan rosita vaan eräs H.... ?


      • ja spagetin läpi katsojat
        tarvii apua ??? ? kirjoitti:

        Tunteeko kukaan rositaa ? Voi olla nimimerkkikin. Mutta on antannu jotain vinkkiä itsestään. Minun mielestä hän tarvii apua ja ystäviä.Ei saa eristäytyä elämästä, silloin ahdistaa eikä näe muuta kuin omat asiat aina ees taas mielessä.Jospa hän ei olekkaan rosita vaan eräs H.... ?

        Kyllä näitä Rositoita on yks-sun toinen mustalaisnainen! Niitä alkaa ahdistaa, jos hametta alkaa jotenkin muuttaa. Pysykää työ Rositat ihan vaan siellä omissa jutuissa ym. sopeissanne. Ja minun puolesta vaikka olisi miehet jonossa teille, ei haittaa tahtia! Me muut naiset tehdään elämämme helpommaksi ja nautitaan siitä.

        En tykkää ollenkaan, kun toinen nainen painaa toista. Se ei ole yhtään sen parempi kun toinen! Mutta, niin kuin sanoin, näitä on! Ja ne on just kun sellasia fundamenttalitisteja joilla on ne koko mustat kaavut päällänsä. Ette yhtään niistä poikkea! Kivittäisitte toisen naisen mielellänne, jos se olisi teidän vallassa!


    • popo

      sitten sama muoti? Pittähä olla yksilöllistäki muotia.
      Kuulkaa kyllä on Turkissa hyvännäköistä vaatetusta naisilla. Pitkiä on niitten vaatemuoti,kävis kyllä meilleki.

    • joka vois tehdä mallin

      ompelija rosita tampereelta vois tehdä mallin.soittakaa ja ehdottakaa.numeroo ei voi laittaa tänne mut sen kyllä voi pyytää muilta naisilta ,monella on se kun ovat tietäneet vaatteita rossilta. EHDOTTAKAA.......

    • ROSITA TAMPEREELTA:

      RAUHAA NAISET! Jos mielitte ja ROHKEUS riittää että SAMETTI jätetäsin pois hameesta ja siitä pitäisi saada KEVYT ja TYYLIKÄS, OLEN TEHNYT muutemija sellaisija.Ensiksikin 5-7,5 m.rä Leveä (PERUS VÄRI=MUSTA, VUORI MUSTA,NORMAALI POIMEET JA ASETUS NORMAALI KAULUKSELLE,VOI KORISTELLA KRISTALLINAUHALLA NIINKUIN SAMETTIHAMEENKIN.) HUOM!TEEN JOULUN JÄLKEEN MUUTEMIJA KEVYEITTEN-HAMEITTEN MALLEJA SEKÄ HIENOJA PUSERON MALLEJA JA LAITAN JOLLEIKIN KAALEITEN SIVUILLE KUVAT NIISTÄ, KATSOTAAN SITTEN KETKÄ OVAT KIINOSTUNEITA!HUOM! ILMOITAN TÄLLÄSIVULLA SITTEN MISTÄ SIVUILTA LÖYTYVÄT MALLT-HAMEISTA KUVAT.Kerätkääpä se NIMILISTA kuinka monet ovat valmiit muuttamaan KAALEITTEN-HAME MUOTIA? Niinhän se on monesti kysytty aihe MIKSI PITÄÄ OLLA SAMETTI JA RANKAN PAINAVATHAMEET?)Vaikkakin saahan hameen köykäseksi sametin kanssakin MUTTA KOHTA EI OLE SAMETTIA JA ON TOTTA ETTÄ ON KÖYHIJÄKIN JOILLA EI OLE VUODESSA VARAA TEHDÄ MONIJA HAMEITA JA ETENKIN KAAJEITTEN OMPELIJAT PITÄVÄT RANKANKALLIIT HINNAT HAMEILLA JA SAMETTI ON TOSI HUONOA MUUTEMASSA VIIKOSSA LÄHTEE SAMETINNUKKA POIS, korvausta ei saa kuin monen toimen kautta jos sittenkään.JA olen kyllä huomanut kun itseläni oli vuosija oma omelimoyritys kaaleet tilasi kaajeittenompelimoista hameita YM..vaateita vaikka oli huonosti tehty ja sitten olisivat korjauttaneet minulla niitä HUOM! EI NUORET mutta ennemin antoivat kaajeille rahat kuin toiselle kaalolle.Saa sanoa että kaaleet elätävät kaajeet tänäpäivänä eikä niin että kaajeet elätäisi kaaleet.TÄNÄPÄIVÄNÄ ON HYVIJÄKIN OMELIJOITA KAALEITTEN-NAISISSA TEKEVÄT HAMEITA ,RÖIJYJÄ ja YM...KAALEITEN NAISTEN VAATTEITA. Osaavat tehdä ihan NYKYAIKAISESTI ja MITTOJEN MUKAAN.Se EI OLE SYY että nuoret ei voi laittaa HAMETTA takasin korjattavaksi JOS hameessa on VIRHE jos KAALEEN-OMPELIJA ON IJÄKÄÄMPI,minulla oli ja on vielläkin KAAJEITTEN AMMATTI-HAMEENOMPELIJA JOKA KORJAA JOS ITSE OLEN TEHNYT HAMESEEN VIRHEEN JA JOS KÄY NIIN ETTÄ NUORI KAALEEN-NAINEN PALAUTTAA KORJATAVAKSI TEKEMÄNI VIRHEEN NIIN KÄÄJI KORJAA SEN.MUTTA MINULLE EI KOSKAAN OLE TULLUT TAKAISIN HAMETTA KORJATTAVAKSI EIKÄ HUONOJEN TARPEIDEN TAKIJA,EIKÄ MOITETTA TEKEMISEN TAKIJA.(EI ANENKAAN OLE TULLUT TIETOONI JULKISESTI!(NAURAA).NII ETTÄ OTTAKAA YHTEYTTÄ JOS KIINOSTAA,(PUH=040-5402084) HYVÄÄ JA SIUNATTUA JOULUA KAIKILLE LUKIJOILLE.TER:Rosita

    • Rosita TRE.

      RAUHAN TERVEHDYS SINULLE! Laitoin esiteen hameista josta pitäisi olla sametti pois ja kevyeet se vastaus tuli suoraan sinulle en osanut laittaa niin että muutkin olisivat nähnee sen voitko sinä laittaa sen niin että sen voi lukea muutkin ? TER: Rosita

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      308
      3137
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      222
      1967
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1602
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      4
      1404
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      81
      1288
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      272
      1213
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      81
      1064
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1051
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      80
      991
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      145
      867
    Aihe