Linnan juhlat - itsenäisyyspäivän sirkus

kuunsisar64

Maamme itsenäisyys on minulle tärkeä asia. Arvostan sitä, että saan asua vapaassa maassa, käydä töissä, kulkea vapaasti pelkäämättä pommeja tai luoteja. Minulla on henkilökohtainen vapaus sekä naisena että ihmisenä - ajatella, kirjoittaa, olla sellainen kuin olen. Nämä asiat eivät ole joka maassa mahdollisia.

Katson myös toisinaan linnan juhlia, joiden alkuperäinen tarkoitus lienee ollut juhlia maamme itsenäisyyttä ja sen meille hankkineet olivat juhlien kutsuvieraita. Tänä päivänä juhlien perimmäinen tarkoitus on unohtunut monelta, sekä katsojalta että vieraalta.

Tuntuu, että päähuomio linnan juhlissa on kohdistunut siihen, millainen puku kenelläkin on ja miltä kukin näyttää, kenen kanssa tulee jne. Linnan juhlista on tullut muotinäytös ja vieraista kuin mallikoulun kilpailijoita, joiden status punnitaan sillä, kuka pääsee parhaiten pukeutuneiden joukkoon.

Ymmärrän, että muotisuunnittelijat, kampaajat ja stylistit tekevät omaa työtään - ja mikä olisi parempaa mainosta kuin valtakunnan katsotuin ohjelma sinä päivänä. Toivoisin kuitenkin, että pukuja ja ulkonököä tärkeämmäksi asiaksi nousisi itse itse ihminen puvun sisällä, hänen elämäntyönsä ja se, mitä itsenäisyys merkitsee hänelle henkilökohtaisesti. Tähän toivoisin juhlista raportoivien toimittajien ja kommentaattorien kiinnittävän enemmän huomiota.

En halua olla myöskään ilonpilaaja, mutta muistuttaisin, että kaikille itsenäisyyspäivä ei ole suurta juhlaa vaan päivä muiden joukossa. Moni lomautettu ja irtisanottu valvoo öitään miettien, miten selviää perheensä elatuksesta ja velkojensa maksusta. Läheisensä äkillisesti tänä vuonna menettäneet ahdistuvat menossa olevasta juhlakaudesta ja joulun lähestymisestä.

Itsenäisyyttä voi ja pitääkin juhlia - kunhan muistaa myös olla kiitollinen niistä kaikista asioista, jotka omassa elämässä ovat kunnossa eikä unohda niitä, joilla asiat ovat paljon heikommin kuin itsellä. Kiitollisuutensa voi osoittaa esim.jättämällä muutaman turhan joululahjan ostamatta ja laittamalla siitä säästyneet rahat valtakunnallisiin keräyksiin, joiden tarkoitus on tuoda joulua ja juhlaa kaikkein vähävaraisimpiin koteihin.

0

434

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

      Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

      Luetuimmat keskustelut

      1. En usko et meistä tulee jotain

        Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
        Ikävä
        10
        3010
      2. Kuvaile itseäsi

        Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
        Ikävä
        117
        2184
      3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

        Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
        Suomalaiset julkkikset
        43
        1594
      4. Huomenta keskipäivää

        Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
        Ikävä
        260
        1408
      5. Oletko koskaan katunut kun

        elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
        Ikävä
        73
        1057
      6. Olen J-mies

        Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
        Ikävä
        47
        921
      7. Ei sitten, ei olla enää

        Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
        Ikävä
        77
        890
      8. Sinusta näkee että

        Kaipaat paljon.
        Ikävä
        55
        884
      9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

        Olet suloinen...
        Ikävä
        44
        805
      10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

        Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
        Pyhäjärvi
        93
        746
      Aihe