Hei, muistaako kukaan minä vuosina ajettiin Porkkalan ajoja ja finngulf-race kisaa? Mistä reitti kulki Helsingin edustalla? Itselläni on hämärä muistikuva, että olisin ollut Kustaanmiekassa katsomassa jotain kisoja.
Venekilpailuja 60-luvulla
13
3073
Vastaukset
- C.F.
Olen itse ollut mukana Finngulf Race:issä vuosina 1967 ja -69. En ole varma miten monta vuotta sitä ajettiin, varma on kuitenkin 1966-69.
Se kulki myös nimellä Helkama-Crysler Cup.
Matka oli Helsingistä Loviisaan ja takaisin.
Porkkalakisaan en osallistunut ja muistaisin että
sitä ajettiin 70-luvun alkupuolella. On tietysti maamme kilpaveneilyn "Grand Old Man" Matti Turja, numero löytynee numeropalvelusta.
Itselläni on kaitafilmejä Finn Gulf Race kisoista (peruja isävainaalta), mutta ei projektoria :(
Sääli muuten että tällaisia kisoja ei enään järjestetä, osallistumaan pääsi pienellä pääomalla, ja kansansuosio oli suuri.- benssi
...miksi ei järjestetä? Voisi olla tosi hauskaa edelleen...
Nykyisin on aika helppo siirtää kaikki vanhat kaitafilmit DVD:lle.
Kaikilla suuremmilla paikkakunilla on tekijötä.
- 600
Finngulf Race ajettiin vuosina 1965-75.Lähtöpaikka oli aluksi Pohjoisrannassa, Tervasaaren edustalla, myöhemmin lähtöpaikka siirrettiin Suomenlinnan eteläpuolelle. Reitti kulki Helsingistä Porkkalan kärkeen, sieltä jälleen Helsingin kautta Emäsalon eteläpuolelle, josta takaisin lähtöpaikkaan.Reitin itä- ja länsiosissa tuli joitain muutoksia -70 luvun alussa . Kustaanmiekasta ajettiin, niin kuin muistelitkin.Itsekin olin katsomassa kisoja -60 luvulla ja sitten -70 luvulla mukana kilpailijana.Finngulf Racen järjestäjänä toimi Helsingin Moottorivenekerho ry HMVK , vuonna 1975 oli mukana myös Suomen Moottoriveneklubi ry SMK.SMK järjesti aiemmin Tammisaaren Ajot, joista tuli myöhemmin Porkkalan Ajot.Lähtöpaikka oli Lauttasaaressa, josta siis ajettiin Tammisaareen ja takaisin. Vuonna 1973 reitti lyheni ja käytiin enää Porkkalassa kääntymässä, lyhyempi reitti kierrettiin kaksi kertaa.Molemmat kisat olivat aikanaan todella suosittuja tapahtumia, veneitäkin oli sen ajan kisoissa 70-80.
- C.F. 200
Olet oikeassa vuosiluvuissa, tosin aluksi niin kuin sanoin lähtö oli Helsingissä,
Pohjoissatamassa josta ajettiin ulos Kustaamiekasta ja käännyttiin kohti Lovisaa.
Loviisan ulkopuolella Kjefsalöön selällä oli länsiviitta jonka ympäri piti mennä ja sieltä takaisin Helsinkiin. Vuonna 1969 kilpailioita oli startissa 82. Keli oli niin kova että tämän kilpailun jälkeen kelirajoituksia muutetiin. Vain 16 venekuntaa tuli maaliin ja voitin luokkaani DT. - race....
Suomenlahden ajo ( Finngulf Race ) Helsinki-Loviisa-Helsinki. Helkama-Chyrsler Cup Hanko-Turku-Hanko Tammisaarenajo Helsinki - Tammisaari ja 1967 SM ratkaistiin Svatrbäckin ajoissa ( Helsinki-Svartbäck)
- Lehtori plaanaa
Mieleeni on jäänyt 60-luvun puolivälin paikkeilta nimiä kuten Mäkinen, Turja, Takkula. Mäkinen ajoi pari vuotta Donzilla, Turja Fjordilla. Ruotsista oli porukkaa ja Botved tanskasta. Vakioveneet jäivät pois aika nopeasti.
- kurkkasin...
Vanhasta kirjasta löytyi kuva kyseisestä Turjasta.
Kuvan teksti kertoo...Matkailuvedeiden SM voitettiin 1967 Suomenlahdella suoritetuissa ajoissa luokassa 1 T alle 2000 cm3 "Fjordling" veneellä, ohjaajana M. Turja ja navigaattorina G. Nystedt kurkkasin... kirjoitti:
Vanhasta kirjasta löytyi kuva kyseisestä Turjasta.
Kuvan teksti kertoo...Matkailuvedeiden SM voitettiin 1967 Suomenlahdella suoritetuissa ajoissa luokassa 1 T alle 2000 cm3 "Fjordling" veneellä, ohjaajana M. Turja ja navigaattorina G. NystedtJa myös kaitafilmistä muunnettua videomateriaalia Matti "Masa" Turjan veneistä.
Matin Fjordling ei ollut enään vakiovene, vaan erikseen muutettu kisakäyttöön, ja viimeinen kisa päättyi liian kovaan kohtaamiiseen aallon kanssa. Silloin navigaattori Ola Rainio luokkaantui (navigaattori oli vielä silloin ihan lihaa ja verta..).
Sen jälkeen Matilla oli Fjord Wing (saattoi olla kaksikin) jonka versio oli SPR, eli tuulilasiversio ilman tuulilasia ja keulakannella joka ulottui takapenkille saakka. SPR:n pohja erosi myöskin vakio Wing;istä siinä että pohjasta oli leikattu peräosan kantavuuttaa lisäävät "katedraalit", eli vene ei painanut keulaa yhtä paljon kuin vaikiovene.
Matin viimeinen kisavene taisi olla Avenger viriteyllä BMV moottorilla, ja se upposi johonkin vuonoon norjassa..
Tosin nämä faktat on minun kuulemieni tarinoiden, ja muistini varassa.Välittäjä_LKV kirjoitti:
Ja myös kaitafilmistä muunnettua videomateriaalia Matti "Masa" Turjan veneistä.
Matin Fjordling ei ollut enään vakiovene, vaan erikseen muutettu kisakäyttöön, ja viimeinen kisa päättyi liian kovaan kohtaamiiseen aallon kanssa. Silloin navigaattori Ola Rainio luokkaantui (navigaattori oli vielä silloin ihan lihaa ja verta..).
Sen jälkeen Matilla oli Fjord Wing (saattoi olla kaksikin) jonka versio oli SPR, eli tuulilasiversio ilman tuulilasia ja keulakannella joka ulottui takapenkille saakka. SPR:n pohja erosi myöskin vakio Wing;istä siinä että pohjasta oli leikattu peräosan kantavuuttaa lisäävät "katedraalit", eli vene ei painanut keulaa yhtä paljon kuin vaikiovene.
Matin viimeinen kisavene taisi olla Avenger viriteyllä BMV moottorilla, ja se upposi johonkin vuonoon norjassa..
Tosin nämä faktat on minun kuulemieni tarinoiden, ja muistini varassa.Matin kilpaveneiden nimi, tai ainakin fjordlingin, oli "Raisekone" ja tarkoittaa norjaksi matkavaimoa..
Sponsorina toimi Bensowin venetalo, joka oli myös Fjordin maahantuoja.
Bensowin jälkeen Matti perusti Turja Boats;in joka toimi Scand-veneiden maahantuojajana.- L.R.
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Ja myös kaitafilmistä muunnettua videomateriaalia Matti "Masa" Turjan veneistä.
Matin Fjordling ei ollut enään vakiovene, vaan erikseen muutettu kisakäyttöön, ja viimeinen kisa päättyi liian kovaan kohtaamiiseen aallon kanssa. Silloin navigaattori Ola Rainio luokkaantui (navigaattori oli vielä silloin ihan lihaa ja verta..).
Sen jälkeen Matilla oli Fjord Wing (saattoi olla kaksikin) jonka versio oli SPR, eli tuulilasiversio ilman tuulilasia ja keulakannella joka ulottui takapenkille saakka. SPR:n pohja erosi myöskin vakio Wing;istä siinä että pohjasta oli leikattu peräosan kantavuuttaa lisäävät "katedraalit", eli vene ei painanut keulaa yhtä paljon kuin vaikiovene.
Matin viimeinen kisavene taisi olla Avenger viriteyllä BMV moottorilla, ja se upposi johonkin vuonoon norjassa..
Tosin nämä faktat on minun kuulemieni tarinoiden, ja muistini varassa.Mahtaisiko sinulla olla kuvia miehestäni Olasta noilta ajoilta?
- Anonyymi
Fuskasko Lampiset jo Finngulf ra essa D luokassa vai vasta myöhemmin?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Näitä venäjä-faneja tuntuu edelleen vaan riittävän - kummallista
ja lähinnä siis ihan suomalaisia. Mitä hienoa ja hyvää he näkevät maassa joka on diktatuuri, maassa jossa ei ole sananv4083213Sanna on pakottaja, domina
Pakotti sadistisessti työttömät hakemaan töitä, josta seurasi hirmuinen työttömyys. Näin on asia, jos uskomme Hesarin k992390Ulkoistin makuaistini Yleisradiolle
Nyt voimme luottaa siihen, että Virallinen Totuus tekee maistelutyön puolestamme. Me persulandiassa arvostamme priimaa,12329Skodan hankintaan painostaminen toi potkut
Kylläpä on kovat keinot käytössä, kun on yritetty pakottaa hankkimaan Skoda painostuskeinoilla. Kyllä valinnan pitää oll221999Niinistö neliraajajarrutteli Natoon liittymistä vielä sodan alettua
Myöntää nyt itsekin, mikä jo aikaisemmin tiedettiin. Marin vei Suomen ja Ruotsin Natoon. "”Myönnän auliisti jarruttelle1841518Kokoomus on Suomen kommunistisin puolue
"Hallituksessa on erimielisyyttä siitä, kuinka suuri osa veronkiristyksestä hyvitetään datakeskuksille uudella erillisel111347Sukupuolen merkitys elämässäsi?
Jäin tuossa toista ketjua lukiessani miettimään seuraavaa ... Kuinka paljon koet sukupuolesi vaikuttavan/vaikuttaneen el2011139Kyllä minua hävettää nainen tämä tilanne
niin kuin se teki silloin aiemminkin. Monellakin tasolla ei minulta sopivaa. Herätät minussa vain niin vahvoja tunteita,441092- 92989
Iltalehden evästeasetukset
No nyt pomppas! Avasin Iltalehden sivut ja niin kuin silloin tällöin sattuu, sivusto kysyi evästeasetuksia, joihin ylee119972