hei aika paljon olen huomannu että jotkut menevät mielestäni ihan liiallisuuksiin noiden ruokailujen kanssa. Jotkut välttää syömästä marjoja pensaasta. Minkähän takia? osa myös välttää esim maksalaatikön syömistä. Katsoin just et se ei ees sisällä paljon yhtään maksaa.
Minkä takia samarinin käyttöä ei suositella raskaana ollessa? Oletteko juoneet esim viiniä ollenkaan raskauden aikana? Aika kulttuuri ja maa sidonnaista noi kaikki ruokailu ja juoma säännökset. Esimerkiksi ranskassa sanotaan että voi juoda lasin viiniä mutta sitten taas siel kofeiinia on vältettävä.
Sain myös neuvolasta sellaisen lappusen missä oli kaikki et mitä pitäisi välttää tai vähentää. siinä sanottiin että energia juomia korkeintaan 1l vai olikohan 0.5l mutta kuitenkaan ei ollut että pitäisi välttää. Energia juoma tölkin kyljessä lukee kuitenkin että ei suositella raskaana oleville? Olisiko syyä sitten että yritys haluaa pestä kätensä siitä jos jotain sattuisinkin tapahtumaan..
miten hysteerisesti
37
2162
Vastaukset
- maalaisjärki...
On varmaankin aika yksilöllistä miten noihin ruokajuttuihin suhtautuu. Luulisin, että terveellä maalaisjärjellä pärjää. Suomessa on todella tiukat suositukset, mutta kyllähän niitä on varmasti syytä noudattaa. Tosin eräs sairaanhoitajakaverini söi surutta kaiken maailman tuorejuustoa ja sinihomejuustoa jos oli itse juuri sen kaupasta ostanut ja juuri avannut. Onhan se toki hyvin pieni riski, että siitä jonkun listerian ja keskenmenon saisi, mutta eipä kai pienestä ylivarovaisuudesta haittaakaan ole.
Se minua sen sijaan nauratti, kun jollain keskustelupalstalla joku panikoi, että oli nuolaissut lusikkaa, jossa oli pestoa ja siis pieni määrä parmesania. Käsittääkseni parmesania saa syödä ja toiseksi... No, riskit on varmaan tuossa tapauksessa aika pienet.
Kyllä mun ystävät on kaikki yhden kupin päivässä kahvia juoneet ja muutamat puoli lasia viiniäkin silloin tällöin. Luulisin, että Suomessa taas ollaan ylihysteerisiä alkoholin suhteen, koska täällä se ihmisillä helposti riistäytyy käsistä se alkoholinkäyttö. Energiajuomissa on hirveä määrä kofeiinia eivätkä ne muutenkaan kovin luonnollisilta vaikuta, joten sen takia varmaan tölkissä varoitus lukee. Samarinin käytöstä en tiedä, mutta on ainakin sellainen närästyslääke kuin Gaviscon, jossa lukee, että sitä voi käyttää raskaana ollessa tai imettäessä.
En nyt tainnut osata vastata kovin hyvin kun en itse ole raskaana ollut, mutta tosiaan seurannut monia vierestä. Hirveän erilaisia suhtautumistapoja ruokiin on ollut, mutta kaikki ovat loppujen lopuksi terveen vauvan saaneet. :) - ..............................
Tosiaan taitaa olla hyvinkin yksilöllistä tuo suhtautuminen kieltoihin ja suosituksiin.
Syön oikeastaan hyvinkin pitkälti samalla tavalla ku aina ennenkin. Juustohampurilaisia rakastan ja niitä olen syönyt, majoneesin kanssa. Salaatit ja muut syön ihan normaalisti, niin kuin hedelmät ja marjatkin. En siis pese suomalaista kurkkua jne.
Maksalaatikkoa meinaan jouluna syödä ihan normaalisti muiden jouluruokien ohella.
Alkoholia, kahvia tai energia juomia en käytä muutenkaan niin miksikäs sitten nyt... Tai alkoholia ehkä 2kertaa vuodessa ja vain humaltumis tarkoituksessa, niin en todella halua "nauttia" saunaolutta tms ku pahaa se kuitenkin on.
Närästykseen rennietä koska sitä suosittelivat neuvolassa ja apteekissa.
Paha sitten sanoa olenko hysteerinen vai en... :) jonkun mielestä varmaan olen pilannut kaiken ja vauva ei ole terve jne. mutta jokainen tekee valinnat itse. - :))
Pisti silmääni tuo, kun kirjoitit, että energiajuoma tölkeissä on "ei suositella" -kohta.
Olen usein huomannut, että raskaana ollessaan ei edes tee mieli kahvia, joten liittyisikö se siihen? Siitä saa jotain..
En osaa selittää, mutta itselleni ilman raskauttakin auheutti energiajuoma vain tutinan, eli olen kai yliherkkä -kuten pyös tölkin reunassa sanotaan kohdassa "ei suositella" .
Kahvia voin juoda hyvin kupin tai kaksi päivässä, muuten alkaa tutina.
LIDL :in lightlimut sitävastoin sisältävät muutakin kun aspartaamia... Olikohan Syklamaatti??
Jota ei normaalisti edes käytetä missään.. Lidlin limuissa kyllä, johtunee siitä että sitä ei valvo..Kukaan? - syönyt ja juonut
lähes tulkoon mitä vain. Olen syönyt juustoja, maksamakkaraa ottanut lääketttä jos on ollut tarvis ja juonut samariinia, ottanut sauna olutta noin parin vkon välein koko tölkin.Olen aika huolettomasti ollut ja uskon että lapsestani tulee ihan terve tai jos on jotakin niin tuskinpa johtuu syömisistä ja juomisista. Turha panikointi pois hyvät ihmiset.
- järki päähän
En ole hysteerinen, mutta noudatan joitakin kieltoja, koska niiden rikkominen olisi todella typerää ja riskialtista. Ja miten niin maksalaatikko ei sisällä maksaa? Sama se kuinka paljon sitä maksaa on, se kuitenkin aiheuttaa sikiövaurioita ja voit katsoa huiman a-vitamiinipitoisuuden vaikka finelin sivuilta:
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=11044&lang=fi
Eli 3600 mikroa a-vitamiinia jo neljäsosassa rasiallista.
Olen itsekin tehnyt listeriaviljelyjä tyhjiöpakatuista kalatuotteista ja kappas vain, kyllä niissä sitä on! Jonkin tutkimuksen mukaan 16-20% tuotteista sisältää sitä.
Se on kuitenkin aika pieni määrä mitä ruoka-aineista pitää välttää. Marjat ei tietääkseni ole kiellettyjä ellei ole multaisia, linnunkakkaisia tai ulkomaisia pakastevadelmia missä oli jotain virusta.... onhan euroopassa monia maita missä mustikoita ei voi poimia kukaan noin vaan maasta ja syödä kun tulee joku sairaus. Kaikki pitää keittää. Suomessa sitä tautia ei ole.- rv11+2
Mulle neuvolasta sanottiin että pieniä määriä maksamakkaraa saa syödä. Eritoten kysyin vielä maksalaatikosta että voiko sitä hieman jouluna syödä. Sanoi että voi. Minä en sitä muulloin syökään. Muutenkin olen kuullut että _liika_ A-vitamiini aiheuttaa sikiövaurioita. Jonkun tutkimuksen mukaan raskaana oleva tarvitsee jopa enemmän A-vitamiinia kuin ei-raskaana oleva. Tiedä nyt sitten mikä tutkimus pitää paikkansa, mutta lisä A-vitamiini kielletään siksi että rajat eivät vahingossa ylity. Kerta ei siis haittaa.
Listeria onkin sitten toinen juttu. Jos se tulee, niin ei se enää siinä vaiheessa auta ettei syö vakuumipakattuja kalatuotteita. Siksi en koske niihin ollenkaan. Hysteerinen en ole mutta en myöskään pistä suuhuni ihan kaikea. Kahvikaan ei ole ollut ongelma koska tulee huono olo pelkästä ajatukssta. Jotenkin se kroppa tietää joistain asioista mitä kannattaa syödä ja mitä ei.
- -------------------------
Aivan samoja ruokia vedän kuin aina ennenkin. Kielloista taas on naurettavaa edes puhua täysi-ikäisen ihmisen kohdalla. En välttele mitään ruokia ja kahvia juon pari kuppia päivässä kuten ennenkin.
Humaltumisen totta kai jätin nyt raskausajaksi... Ehtiihän sitä alkoholia sitten ottaa, sillä 9 kk on lyhyt aika elämästä.
Kaikkea vain kohtuudella ja terveellä järjellä, niin ei syömisellään voi mitään pahaa aiheuttaa. Enemmän varmasti sikiö kärsii sellaisten naisten kohduissa, jotka miettivät syömisiään, kun turhaan stressaavat?
Miten ihmeessä niitä neuvolan listan ruokia pystyy edes välttämään? Olisi se aika hassua opiskelijaravintoloiden jonoissa huikkia henkilökunnalle kysymyksiä ruoka-aineksien sisällöistä, niiden alkuperistä ja valmistustavoista. Kyllä jotakuta varmaan naurattaisi. :D- minä80
Itselläni on allergioita, joten olen tottunut kyselemään niin opiskelija- kuin ruokaravintoloissakin tuoteselosteiden perään. Kuuluu heidän työhönsä tietää, mitä ne ruuat sisältävät ja palvella asiakasta. Kun oma ja/tai sikiön terveys on kyseessä, niin en välitä pätkääkään vaikka muut naureskelisivatkin.
Raskauden aiheuttamat rajoitteet ovat aika pieni lisä normaaliin allergialistaani. Hiukan vaatii taas tuoteselosteiden lukemista, kun en vielä esim. muista ulkoa missä rouheleivissä on pellavansiemeniä, mutta enköhän senkin opi (ja miehellenikin opeta) tämän 9kk:n aikana.
Raskautta yritettiin pitkään ennen onnistumista, joten en halua itse tietoisesti aiheuttaa keskenmenovaaraa. On aika pieni juttu jättää esim. jokin vadelmaherkku syömättä, jos en ole varma miten vadelmat on käsitelty.
Järjen pidän silti mukana. Pesen kasvikset ja hedelmät huolellisesti, mutta en kuori niitä kaikkia. Kahvia en juo muutenkaan, mutta kokista menee silloin tällöin esim. hampurilaisella käydessä, mutta en litratolkulla päivässä. - mutta järkevästi silti
En hysterisoi ruoka-ainekieltoja, mutta suhtaudun niihin kuitenkin kaikella kunnioituksella ja järkevyydellä.
Tosi on, että jokainen varmaan tuntee jonkun, joka ei ole noudattanut mitään kieltoja ja saanut silti terveen (ainakin näennäisesti) lapsen. Tietenkin on turha spekuloida, jos tällä lapsella on vaikkapa tavallista enemmän allergioita tai hänelle puhkeaa jokin sairaus jo lapsuusiässä, johtuiko se äidin syömistä tai juomista aineista vai ei.
Mutta siis vaikka tunnemme niitä, jotka ovat raskausaikana syöneet surutta mitä sattuu, jostainhan kiellot on kuitenkin tulleet. Tuskinpa niitä on kukaan keksimällä keksinyt, tai arponut sattumanvaraisesti, että kiellettyjä aineita olkoon vaikkapa alkoholi, pastöroimattomat maitotuotteet, homejuusto, maksalaatikko jne.
On tapauksia, joissa tietyt ruoka-aineet on yhdistetty tiettyihin rakennepoikkeavuuksiin tai epämuodostumiin.
Nykyään on ihan muoti-ilmiönä, että ei haluta noudattaa annettuja ohjeita. Ihan kuin kaikki jäisivät jonnekin yläasteikään, jolloin oli tosi coolia olla "kapinallinen".
Harmi vain, että seurauksista tässä tapauksessa voi kärsiä pikku ihminen. Toki äiti ja koko perhekin, mutta kivut epämuodostumista esimerkiksi vaikeasti kehitysvammaisena kestää kuitenkin vammainen yksin...
Mutta siis tottakai järki käteen, mutta ihan kaikkea ei oikeasti kannata ahtaa suustaan sisään raskausaikana. Monet nykyaikaiset lisäaineet aiheuttavat syöpää ja kaikkea muuta p***kaa terveille ei-raskaana-oleville aikuisillekin. Miksei sitten pienelle kehittymässä olevalle lapselle?? Ja siis onhan alkoholin ja tupakankin aiheuttamat haitat sikiölle melkoisen kiistattomat, miksei näissä muissa kielloissa ja kehotuksissa olisi perää?
Luin muuten jostain, liittyen maksalaatikkkoon, että vitaminoitu rehu, jota sioille syötetään, ja joka kertyy niiden maksaan, ja jota maksalaatikon raaka-aineena käytetään, SAATTAA PAHIMMASSA TAPAUKSESSA sisältää tosi suuria määriä A-vitamiinia ja nimenomaan sellaisia määriä, jotka ihan oikeasti aiheuttaa epämuodostumia. On vain tosi kakka säkä, jos satut olemaan raskaana, ja juuri sun lautasellesi tai ostoskoriisi osuu se laatikko, jossa näin suuria määriä sattuu olemaan...
Eli jokainen tavallaan itse määrittelee todennäköisyyden ja riskien painoarvon, syökö maksalaatikkoa vai ei raskausaikana... Tosin, voihan sitä pelata venäläistä rulettiakin, onhan siinäkin pienempi todennäköisyys, että käy huonosti, mutta kukapa haluaa riskin ottaa??
Itse ainakin luotan siihen, mitä esimerkiksi Suomen Elintarvikevirasto sanoo asioista. En pelkästään siihen, mitä pullojen tai pakkausten kyljissä lukee. Noh, lääkkeet on ehkä eri asia, niitä en kyllä käyttäisi, jos pakkauksessa niin lukee.
(Lääkkeistä puheenolleen, Rennie on närästyslääkkeistä sellainen, jota myös voi käyttää raskausaikana ja on tosi tehokas).
Mutta siis, Elintarvikevirasto yhä sanoo, että maksaruokia kannattaa välttää koko raskauden ajan. Jossain vaiheessahan sitä ei pikkulapsillekaan suositeltu suuria määriä, muistelisin..
Mutta normaalia elämää, ja lähes samaa ravintoa kuin aiemminkin, mutta tietyt, ns. "pahimmat aineet" olen karsinut pois ruokavaliostani. Hyvin pystyn olemaan ilmankin. Onhan sitä muutakin ruokaa maailma pullollaan, sellaista, jonka ei ole huomattu aiheuttavan haittaa sikiölle! - kahvia saa juoda
mutta järkevästi silti kirjoitti:
En hysterisoi ruoka-ainekieltoja, mutta suhtaudun niihin kuitenkin kaikella kunnioituksella ja järkevyydellä.
Tosi on, että jokainen varmaan tuntee jonkun, joka ei ole noudattanut mitään kieltoja ja saanut silti terveen (ainakin näennäisesti) lapsen. Tietenkin on turha spekuloida, jos tällä lapsella on vaikkapa tavallista enemmän allergioita tai hänelle puhkeaa jokin sairaus jo lapsuusiässä, johtuiko se äidin syömistä tai juomista aineista vai ei.
Mutta siis vaikka tunnemme niitä, jotka ovat raskausaikana syöneet surutta mitä sattuu, jostainhan kiellot on kuitenkin tulleet. Tuskinpa niitä on kukaan keksimällä keksinyt, tai arponut sattumanvaraisesti, että kiellettyjä aineita olkoon vaikkapa alkoholi, pastöroimattomat maitotuotteet, homejuusto, maksalaatikko jne.
On tapauksia, joissa tietyt ruoka-aineet on yhdistetty tiettyihin rakennepoikkeavuuksiin tai epämuodostumiin.
Nykyään on ihan muoti-ilmiönä, että ei haluta noudattaa annettuja ohjeita. Ihan kuin kaikki jäisivät jonnekin yläasteikään, jolloin oli tosi coolia olla "kapinallinen".
Harmi vain, että seurauksista tässä tapauksessa voi kärsiä pikku ihminen. Toki äiti ja koko perhekin, mutta kivut epämuodostumista esimerkiksi vaikeasti kehitysvammaisena kestää kuitenkin vammainen yksin...
Mutta siis tottakai järki käteen, mutta ihan kaikkea ei oikeasti kannata ahtaa suustaan sisään raskausaikana. Monet nykyaikaiset lisäaineet aiheuttavat syöpää ja kaikkea muuta p***kaa terveille ei-raskaana-oleville aikuisillekin. Miksei sitten pienelle kehittymässä olevalle lapselle?? Ja siis onhan alkoholin ja tupakankin aiheuttamat haitat sikiölle melkoisen kiistattomat, miksei näissä muissa kielloissa ja kehotuksissa olisi perää?
Luin muuten jostain, liittyen maksalaatikkkoon, että vitaminoitu rehu, jota sioille syötetään, ja joka kertyy niiden maksaan, ja jota maksalaatikon raaka-aineena käytetään, SAATTAA PAHIMMASSA TAPAUKSESSA sisältää tosi suuria määriä A-vitamiinia ja nimenomaan sellaisia määriä, jotka ihan oikeasti aiheuttaa epämuodostumia. On vain tosi kakka säkä, jos satut olemaan raskaana, ja juuri sun lautasellesi tai ostoskoriisi osuu se laatikko, jossa näin suuria määriä sattuu olemaan...
Eli jokainen tavallaan itse määrittelee todennäköisyyden ja riskien painoarvon, syökö maksalaatikkoa vai ei raskausaikana... Tosin, voihan sitä pelata venäläistä rulettiakin, onhan siinäkin pienempi todennäköisyys, että käy huonosti, mutta kukapa haluaa riskin ottaa??
Itse ainakin luotan siihen, mitä esimerkiksi Suomen Elintarvikevirasto sanoo asioista. En pelkästään siihen, mitä pullojen tai pakkausten kyljissä lukee. Noh, lääkkeet on ehkä eri asia, niitä en kyllä käyttäisi, jos pakkauksessa niin lukee.
(Lääkkeistä puheenolleen, Rennie on närästyslääkkeistä sellainen, jota myös voi käyttää raskausaikana ja on tosi tehokas).
Mutta siis, Elintarvikevirasto yhä sanoo, että maksaruokia kannattaa välttää koko raskauden ajan. Jossain vaiheessahan sitä ei pikkulapsillekaan suositeltu suuria määriä, muistelisin..
Mutta normaalia elämää, ja lähes samaa ravintoa kuin aiemminkin, mutta tietyt, ns. "pahimmat aineet" olen karsinut pois ruokavaliostani. Hyvin pystyn olemaan ilmankin. Onhan sitä muutakin ruokaa maailma pullollaan, sellaista, jonka ei ole huomattu aiheuttavan haittaa sikiölle!3 kuppia päivässä? Vai olenko väärässä?
- on..
kahvia saa juoda kirjoitti:
3 kuppia päivässä? Vai olenko väärässä?
max 2-3 kuppia päivässä. Koskee tietysti myös muita kofeiinijuomia.
- maam80
Maksalaatikkoa vältän, koska ei ole mikään pakottava himo sitä syödäkään. Energiajuomiakaan en juo, enkä juuri kahvia, syystä että nämä nostaa äidin sekä sikiön sykettä turhaan. Muuten syön ihan kuin normaalisti. Turha stressaaminen on itsessään riski joka altistaa "onnettomuuksille".
- MAMMA0000
Maksa on todellakin kokonaan Ehdottomasti Ei- listalla sen runsaan A vitamiini pitoisuuden vuoksi joka VOI aiheuttaa keskenmenoa ja sikiön epämuodostumia.. Itse olen koko raskauden syönyt oikeestaan ihan normaalisti.. Ainoostaan noi energiajuomat, alkoholi ja maksaruuat oon jättäny täysin.. Ei niitä varoituksia turhaan anneta..Jollekkin niistä voi olla seuraamuksia jos viis veisaa suosituksista mutta ei tietenkään kaikille tai välttämättä kellekkään, Jokainen ottakoon sitten omat riskinsä mitä raskauden aikana nauttii .. että semmosta ..
- maksa..
voi jopa kerta-annoksena olla vaarallista. Maksalaatikkoa ei suositella syötäväksi yhtään raskauden aikana. Sen sijaan maksamakkarassa pitoisuudet ovat sen verran alhaiset, että uusimpien suositusten mukaan muutaman siivun voi silloin tällöin ottaa.
- pitoisuuksista
maksa.. kirjoitti:
voi jopa kerta-annoksena olla vaarallista. Maksalaatikkoa ei suositella syötäväksi yhtään raskauden aikana. Sen sijaan maksamakkarassa pitoisuudet ovat sen verran alhaiset, että uusimpien suositusten mukaan muutaman siivun voi silloin tällöin ottaa.
maksalaatikossa maksan määrä on 16prosenttia
- myös raskausaikana
http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvikkeet/elintarviketietoa/suositukset_ja_ohjeet/maksan_ja_maksaruokien_kaytto_raskauden_aikana/raskaus__a-vitamiini_ja_maksan_kaytto/
a vitamiinin saanti suositukset ovat raskaus aikana suuremmat kun tavallisesti - luitkos itse lainkaan?
myös raskausaikana kirjoitti:
http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvikkeet/elintarviketietoa/suositukset_ja_ohjeet/maksan_ja_maksaruokien_kaytto_raskauden_aikana/raskaus__a-vitamiini_ja_maksan_kaytto/
a vitamiinin saanti suositukset ovat raskaus aikana suuremmat kun tavallisestikyseisessä artikkelissa nimenomaan sanottiin, että maksatuotteiden välttäminen raskausaikana on edelleenkin uusienkin tutkimustulosten mukaan perusteltua. Eli ei siis saa maksaa syödä!
Luitkohan tai ymmärsitköhän sinä tekstin ihan oikein? - raukkoja
luitkos itse lainkaan? kirjoitti:
kyseisessä artikkelissa nimenomaan sanottiin, että maksatuotteiden välttäminen raskausaikana on edelleenkin uusienkin tutkimustulosten mukaan perusteltua. Eli ei siis saa maksaa syödä!
Luitkohan tai ymmärsitköhän sinä tekstin ihan oikein?ketkä olete ihan oikessti noin hysteerisiä ton syömisen takia. Voiko olla edes totta. Uskokaa tai älkää niin lapsenne ovat sairaampia tulevaisuudessa jos välttelette kaikkea syömistä(silthän tuo kuulostaa). Lapsi allergisoituu helpommin jos ei ole kohdussa tottunut joihinkin ruoka-aineisiin ollenkaan.Jos saatte keskenmenon lusikallisesta(kuka todistaa huom) maksalaatikkoa niin olisikohan mennyt jo muutenkin kesken. En voi sanoa muuta ku voi lapsi parat minkälaisista vanhemmista he joutuvatkaan kärsimään. Naurettavaa touhua. Onneksi on täällåä vielä fiksujakin ihmisia/odottajia liikenteessä
- --Rv28--
raukkoja kirjoitti:
ketkä olete ihan oikessti noin hysteerisiä ton syömisen takia. Voiko olla edes totta. Uskokaa tai älkää niin lapsenne ovat sairaampia tulevaisuudessa jos välttelette kaikkea syömistä(silthän tuo kuulostaa). Lapsi allergisoituu helpommin jos ei ole kohdussa tottunut joihinkin ruoka-aineisiin ollenkaan.Jos saatte keskenmenon lusikallisesta(kuka todistaa huom) maksalaatikkoa niin olisikohan mennyt jo muutenkin kesken. En voi sanoa muuta ku voi lapsi parat minkälaisista vanhemmista he joutuvatkaan kärsimään. Naurettavaa touhua. Onneksi on täällåä vielä fiksujakin ihmisia/odottajia liikenteessä
Mieki kyllä olen syöny ja juonu kaikkea, mikä vain on maistunu, tuli nimittäin ruokahaluttomuus "syöpöttelykauden" jälkeen. Parempi että syö mikä maistuu, ko olla syömättä. No, juu, maksaa olen välttänyt sen vuoksi, kun se on normaalisti lemppariruokaa, joka muodossa, niin en ole kiusannu itteäni ees sillä siivulla makkaraa. Jouluaattona kyllä meinasin ottaa maksalaatikkoa muiden laatikoiden ohessa (n. ruokalusikallinen....), ihan ilman omantunnon tuskia. =D Hmmm, makoisaa joulua, kinkkuineen, rosolleineen päivineen!!
- .......
Mulla lukee ainakin neuvolan antamissa suosituksissa että maksaruokia tulisi välttää, mutta maksamakkaraa tai maksapasteijaa saa syödä enintään 200g viikossa. Eli ei se maksakaan nyt todellakaan kokonaan ehdottomasti ei-listalla ole... Enkä voi uskoa että lapsestani tulee epämuodostunut jos syön jouluna pari lusikallista maksalaatikkoa... Mutta tuo viimeinen kommentti on tosiaan oma mielipide, maksamakkarakommentti on ihan oikea suositus!
- voi itseäsi!!
raukkoja kirjoitti:
ketkä olete ihan oikessti noin hysteerisiä ton syömisen takia. Voiko olla edes totta. Uskokaa tai älkää niin lapsenne ovat sairaampia tulevaisuudessa jos välttelette kaikkea syömistä(silthän tuo kuulostaa). Lapsi allergisoituu helpommin jos ei ole kohdussa tottunut joihinkin ruoka-aineisiin ollenkaan.Jos saatte keskenmenon lusikallisesta(kuka todistaa huom) maksalaatikkoa niin olisikohan mennyt jo muutenkin kesken. En voi sanoa muuta ku voi lapsi parat minkälaisista vanhemmista he joutuvatkaan kärsimään. Naurettavaa touhua. Onneksi on täällåä vielä fiksujakin ihmisia/odottajia liikenteessä
Ei voi muuta sanoa kuin, että huh huh... Jos ihmiset keskustelee tässäkin tapauksessa yhdestä ruoka-aineesta, eli maksasta, joka on elintarvikevirastonkin mukaan kiellettyjen listalla, niin aina joku tolvana jaksaa tulla sinne aukomaan päätään. Ja varmastikin sen takia, että kärsii ITSE huonosta omatunnosta, kun arvatenkin ON syönyt nyt vaikkapa tässä tapauksessa maksaa. Mollaamalla muita hän varmaankin yrittää saada omaa toilailuaan tekemättömäksi. Surku katsoa vierestä..
Ja on tosi asiatonta alkaa arvuuttelemaan minkälaisia vanhempia kukakin nykyään tai tulevaisuudessa on. Sanoisin itse niinpäin, että voi SINUN lapsiraukkoja, jotka noin välinpitämättömän äidin kanssa joutuu elämään... :( - olikin kyse
....... kirjoitti:
Mulla lukee ainakin neuvolan antamissa suosituksissa että maksaruokia tulisi välttää, mutta maksamakkaraa tai maksapasteijaa saa syödä enintään 200g viikossa. Eli ei se maksakaan nyt todellakaan kokonaan ehdottomasti ei-listalla ole... Enkä voi uskoa että lapsestani tulee epämuodostunut jos syön jouluna pari lusikallista maksalaatikkoa... Mutta tuo viimeinen kommentti on tosiaan oma mielipide, maksamakkarakommentti on ihan oikea suositus!
Niin, kyllä jokainen ehkä tuon maksaMAKKARAsuosituksen tuntee, mutta nyt ilmeisesti kiistellään siitä, voiko maksalaatikossa sattumanvaraisesti olevat TODELLA SUURET a-vitamiinipitoisuudeet aiheuttaa sikiölle epämuodostumia. Suositusten ja variutusten mukaan VOI aiheuttaa, jos syömäsi laatikko sattuu olemaan sellaista erää, jossa tällaiset valtaisat pitoisuudet ovat.
Sisi on parempi välttää kokonaan, kun et voi sitä silmällä nähdä, onko syömässäsi kasassa maksalaatikkoa minkä verran vitamiinia. Jo 1/4 laatikollista saattaa sisältää todella huomattavia ja haitallisia määriä kyseistä vitamiinia.
MUTTA MUTTA... Jokainen, joka täällä mainostaa kovaan ääneen syövänsä sitä sun tätä "hyvällä omalla tunnolla", niin eivätkö he sitten voi antaa muiden elää myös parhaaksi katsomallaan tavalla??
Jokainen määrittelee itse varovaisuutensa ja kuinka tarkkaan erilaisia suosituksia noudattaa. - KAIKEN...
raukkoja kirjoitti:
Kyllä meitä sitten naurattaa, kun te mietitte, miksi lapsellanne ei ole toista kättä...
- mammaksi_09
maksatuotteita saa syödä kohtuudella - tämä on neuvolankin viimeisin ohjeistus. Maksalaatikko ei siis ole ehdottomasti kiellettyä.
tässä yksi lähde asiasta:
http://www.finfood.fi/otsikot/3F1858C877250EEEC2257338002D9C71 - --Rv28--
KAIKEN... kirjoitti:
Kyllä meitä sitten naurattaa, kun te mietitte, miksi lapsellanne ei ole toista kättä...
Kylläpä tuola mahasa oli vauvala kaikki hyvin, oli raajatki tallela, ei ole tippunu ed. ultrakäynnin jälkeen, vaikka syöny olen sitä mikä on maistunu... Oli nimittäin lääkärineuvola tänään. Ja kysäsimpä sitten tuosta maksalaatikostaki, että mites on, saakos sitä syyä, ku jouluki tulosa, niin lääkäri sano, että "syö menemään, vaikka kaks lusikallista ei haittaa mitään! Kun se syönti ei ole jatkuvaa, niin turvallisesti voi syödä sen muutaman lusikallisen."
Sanoipa tuo lääkäri vielä siitäki, että kun on "ehdoton ei", esim. alkoholiin tai vaikkapa tuohon maksalaatikkoon, niin sillä ajetaan takaa vain sitä, ettei ylen määrin syötäisi/juotaisi. Toisinaan saa ottaa vaikkapa sen lasillisen viiniä(!) tai ruokalusikallisen maksalaatikkoa, kunhan se ei ole toistuvaa (päivittäistä/viikottaista). - lääkärikin..
--Rv28-- kirjoitti:
Kylläpä tuola mahasa oli vauvala kaikki hyvin, oli raajatki tallela, ei ole tippunu ed. ultrakäynnin jälkeen, vaikka syöny olen sitä mikä on maistunu... Oli nimittäin lääkärineuvola tänään. Ja kysäsimpä sitten tuosta maksalaatikostaki, että mites on, saakos sitä syyä, ku jouluki tulosa, niin lääkäri sano, että "syö menemään, vaikka kaks lusikallista ei haittaa mitään! Kun se syönti ei ole jatkuvaa, niin turvallisesti voi syödä sen muutaman lusikallisen."
Sanoipa tuo lääkäri vielä siitäki, että kun on "ehdoton ei", esim. alkoholiin tai vaikkapa tuohon maksalaatikkoon, niin sillä ajetaan takaa vain sitä, ettei ylen määrin syötäisi/juotaisi. Toisinaan saa ottaa vaikkapa sen lasillisen viiniä(!) tai ruokalusikallisen maksalaatikkoa, kunhan se ei ole toistuvaa (päivittäistä/viikottaista).että "vaikka kaksi lusikallista".:):) No onko tuo nyt sitten paljon? Minusta tässä on ollut kyse ihan kunnon maksalaatikon syömisestä, eikä mistään lusikalla maistelusta.
- rv 30
Esikoisen kohdalla olin aika tarkka suositusten suhteen. Toisen kohdalla en enää niinkään, maalaisjärjen pidän koko ajan mukana syömisissä.
Maksasta sen verran, että esikoisen aikana (2006) neuvolantäti sanoi melko sanatarkasti, että suositukset ovat "hysteerikköjä" varten, joiden raskaus kärsii siitä että joutuu jatkuvasti laskemaan A-vitamiinin saantimääriä. Lääkäri puolestaan totesi, että kaikki eivät osaa laskea/käyttää maalaisjärkeä syömisissään, joten tässäkin asiassa hiihdetään porukan hitaimman johdolla. Tästä syystä on katsottu parhaaksi kieltää maksalaatikon syöminen kokonaan.
Toki pitää kuitenkin muistaa kohtuus kaikessa, raskaana oleville on määritetty mahdollisten sikiövaurioiden johdosta A-vitamiinin saannin yläraja eli 3000 µg/vrk, sillä jo yksikin suuri kerta-annos saattaa vaikuttaa haitallisesti sikiönkehitykseen.
Lopuksi pieni laskelma näin lyhyellä matematiikalla:
Porsaan maksassa 100g:ssa keskimäärin 3100µg A-vitamiinia. Jos maksalaatikossa on 10% porsaan maksaa niin se tekee 40g koko laatikossa. Näin ollen kokonaisessa laatikossa on 1240µg A-vitamiinia ja puolikkaassa 620µg. A-vitamiinin saantisuositus raskauden aikana on sama kuin suositus aikuiselle naiselle eli 800 µg RE/vuorokaudessa. Eli..?
(lähteet mm. http://www.terve.com/hyvinvointi/ruokavalio/raskausajanravitsemus) - oli.........
lääkärikin.. kirjoitti:
että "vaikka kaksi lusikallista".:):) No onko tuo nyt sitten paljon? Minusta tässä on ollut kyse ihan kunnon maksalaatikon syömisestä, eikä mistään lusikalla maistelusta.
ehdottomasta eistä.
- ...tärkeää
Itse olen noudatellut niitä yleisimpiä varoituksia (maksa, tyhjiöpakatut kalatuotteet jne.)
Mutta enemmän olen kyllä panostanut hygieniaan, eli siihen, että pesen kasvikset ja hedelmät todella huolella ja kädet tavanomaista tarkemmin ja useammin ruoanlaiton yhteydessä.
Siinä mielessä ehkä olen humpsahtanut "pöpökammoisuuden" puolelle, että syödessäni muualla kuin kotona (siis ei itse tehtyä), niin välttelen kuumentamattomia ruokia.- pöpökammoa tosiaan
Siis ihan Suomessa? Että jos menet kylään niin et uskalla syödä esim. salaattia lainkaan? Taitaa tuo nyt olla tosiaan vähän pöpökammoista, en ole moisesta ennen kuullut...
- ....
pöpökammoa tosiaan kirjoitti:
Siis ihan Suomessa? Että jos menet kylään niin et uskalla syödä esim. salaattia lainkaan? Taitaa tuo nyt olla tosiaan vähän pöpökammoista, en ole moisesta ennen kuullut...
Tiedätkö, kuinka monta prosenttia jättää kädet pesemättä vessakäynnin jälkeen? Huussista suoraan salaattia valmistelemaan, yök.
Ja huonosti pestyissä kasviksissa ne taudit just muhivat, esim. tuo Helsingissä vastikään sattunut tapaus.
Todennäköisyyksien varaan en halua laskea, kun omalla toiminnallani voin riskiä vielä pienentää. - minun tuttavapiirissäni
.... kirjoitti:
Tiedätkö, kuinka monta prosenttia jättää kädet pesemättä vessakäynnin jälkeen? Huussista suoraan salaattia valmistelemaan, yök.
Ja huonosti pestyissä kasviksissa ne taudit just muhivat, esim. tuo Helsingissä vastikään sattunut tapaus.
Todennäköisyyksien varaan en halua laskea, kun omalla toiminnallani voin riskiä vielä pienentää.No minun tuttavapiirissäni ei ainakaan kukaan jätä pesemättä käsiään vessakäynnin jälkeen. Tietysti jos seurustelee sellaisten epäsiistien ihmisten kanssa niin on varmasti syytä olla syömättä heidän luonaan yhtään mitään. Voihan olla, että on työntänyt ne huussikätensä vaikka siihen lämpimään ruokaankin.
- ......
minun tuttavapiirissäni kirjoitti:
No minun tuttavapiirissäni ei ainakaan kukaan jätä pesemättä käsiään vessakäynnin jälkeen. Tietysti jos seurustelee sellaisten epäsiistien ihmisten kanssa niin on varmasti syytä olla syömättä heidän luonaan yhtään mitään. Voihan olla, että on työntänyt ne huussikätensä vaikka siihen lämpimään ruokaankin.
Mistä ihmeestä voit tietää noin tarkalleen tuttavapiirisi käyttäytymisen?
Jos asiaa kysytään suoraan, lähes 100% sanoo pesevänsä kädet, mutta seurattaessa ihmisten käyttäytymistä totuus onkin toinen eli 1/3 jättää pesemättä.
Et kai luule, että käsien pesemättömyys näkyisi ihmisistä tai heidän kodeistaan jotenkin muuten epäsiisteytenä? - tiedän vaan
...... kirjoitti:
Mistä ihmeestä voit tietää noin tarkalleen tuttavapiirisi käyttäytymisen?
Jos asiaa kysytään suoraan, lähes 100% sanoo pesevänsä kädet, mutta seurattaessa ihmisten käyttäytymistä totuus onkin toinen eli 1/3 jättää pesemättä.
Et kai luule, että käsien pesemättömyys näkyisi ihmisistä tai heidän kodeistaan jotenkin muuten epäsiisteytenä?No ei minulla nyt kymmenittäin ole sellaisia ystäviä, joiden luona käyn syömässä. Ja kyllä tasan tarkkaan tiedän näistä ystävistäni joiden luona illastan, että pesevät kätensä. Ja joka tapauksessa pesevät kädet ennen ruuanlaittoa ja useasti sen aikanakin. Olen kyllä seurannut ja olemme aiheesta keskustelleetkin. Että se siitä. Kyllä tiedän. Hygienia on tärkeää ja minä ystäväni tiedostamme sen kaikki.
- Rv 18 + 1
Mun mielestä nuo suositukset kannattaa ehdottomasti ottaa huomioon omassa ruokavaliossaan, mutta muistaa silti maalaisjärki. Eihän sitä voi syödä melkein mitään, jos kaikesta pelkää saavansa jonkun pöpön mutta terve järki jo sanoo lukemattomien tutkimusten lisäksi että esim alkoholi ja tupakka ja huumausaineet ovat sellaista myrkkyä pienelle lapselle, että niiden kohdalla kannattaa noudattaa täyskieltoa.
Itse olen tiukasti välttänyt niitä itsestäänselviä eli alkoholia (en ole ottanut edes sitä lasillista viiniä, 9kk voi kyllä olla ilman), tupakkaa (en ole koskaan polttanutkaan), tyhjiöpakattuja ruokia jne, mutta muuten olen syönyt kaikkea monipuolisesti, salaatteja työpaikan ruokalassa jne. Maksatuotteet tosin jää syömättä, sillä en ole syönyt lihatuotteita ennen raskauttakaan enkä syö nytkään. Jos söisin, uskaltaisin kyllä hiukan syödä esim maksamakkaraa pienissä määrissä. Katson mitä suuhuni pistän, pesen hedelmät ja kasvikset normaalia tarkemmin, olen jättänyt herkkuja pois mutta muuten noudatan oikeastaan samanlaista ruokavaliota kuin ennen raskautta.
Kahvi mulla jäi itsestään pois kun se ei vaan maistu ja energiajuomia tms limsoja en ole koskaan oikein juonutkaan, joten niitäkään ei tule nautittua. Vesi, maito ja tuoremehut riittää mulle juomaks. Ei tee mieli edes saunasiideriä, vaikka ennen sen mausta pidinkin. Hassua miten raskaus muuttaa mieltymyksiä... :)
Jokainen tekee tietty omalta kohdaltaan päätöksen siitä, minkälaista ruokavaliota noudattaa raskauden aikana, mutta täytyy muistaa että kaikki mitä äiti tekee vaikuttaa suoraan lapseen. - Mammanen
melkein Kaikkea! Olen hygienia passin suorittanut ja kyseisellä kurssilla käsiteltiin Listeriaa ynm raskaus ajan syömistä enemmän kuin Neuvolassa on kerrottu!
Järki käteen nyt naiset.
Tässä muutama fakta!!
Toksoplasta; Sitä vastaan on rokote, oireet sitä paitsi saattavat ilmetä vasta 20 v päästä
Listeria tartunnan saa vuosittain 0-2 raskaana olevaa naista.
Suomi on listeria ja salmonella vapaa maa.
98% juustoissa on patäröitya maitoa- hyggepassin suorittanut
Olen minäkin hygieniapassin suorittanut, mutta en siltikään halua ottaa sitä riskiä, että olisin yksi niistä muutamasta, jotka listerian saavat, tai tarkistan juustojen valmistusaineet, jotta ostoskoriini ei osu juusto, joka kuuluu niihin 2 prossaan (sun tietojen mukaan), jossa on pastöroimatonta maitoa käytetty.
Tässä on ihan järki päässä varmasti jokaisella, mutta asiat kärjistyy, kun niitä aletaan tonkimaan. VARMASTI jokainen ihan normaalielämässä viettää normaalielämää ilman niin perusteellista "hysterisointia" (jota sanaa täällä halutaan käyttää), mutta jokaisella on toki oikeus perustella kantansa. Ja silloin kun perustellaan asioita vedoten faktatietoon, eikä maalaisjärkeen, voi faktojen esittäjät kuulostaa jotenkin yli-nipoilta...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi624332Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1551823Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141533Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !381297Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1681073- 58919
- 79915
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.168843Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54821- 39791