Chiari leikkaus

mimmu-rouva

Ajattelin nyt tulle kertomaan omasta leikkauksestani.
Eli torstaina menin töölöön sisään neurokirugian osastolle. Otettiin perus labrat ja sydän filmi, muutoin oli lähinnä ohjelmassa lääkäreiden kans keskustelua ja odottamista.
Perjantai aamuna leikkuriin ja sieltä teholle vuorokaudeksi.
Teholla oli kipuja jonkin verran mutta lääkitys pelasi todella hyvin ja hoito oli lievästi sanottuna loistavaa.
Lauantai aamuna takaisin osastolle ja ei muuta kuin ylös sängystä ruokaa ja suihkuun. Iltaan mennessä olin jo juoksennellut kanttiinissa ja tupakilla useampaan otteeseen.
Elikkä minulla kivut on hyvin hallinnassa. Kipu leikkauksen jälkeen muistuttaa päässä aika paljon ns. normaali chiari kipuja, voimakkaampia vain.
Eilen maanantaina sitten pääsinkin jo kotia. 21niittiä on niskassa maanataihin asti.
Kipujaa on mutta lääkkeet toimii hyvin.

Toivottavasti tästä oli jollekkin apua joka miettii leikkausta... itse kaipasin paljon kokemus tietoa ennen leikkausta.

Jos kysymyksiä herää niin kyselkää niin vastailen.

36

6152

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • chiari

      myös ja syringomyelia sen seurauksena. Mukava, että leikkauksesi sujui hyvin!!Minulla on huomenna neurologin kontrolli sekä magneettikuvat joiden perusteella päätetään ryhdytäänkö tekemään dekompressioleikkausta. Oireina tällä hetkellä kipu silmien takana, takaraivossa ja niskassa rintarankaan saakka, näön huonontuminen, puutumisoireet jalkapohjissa sekä oikean käden sormissa. Nieleminen on ajoittain vaikeeta, samoi puheen tuottamisessa ongelmia; välillä epäselvä artikulaatio. Kädet väsyy pienessäkin rasituksessa (mm.hiusten laittaminen) samoin jalkojen lihakset. Nyt on sitten shunttileikkauksen (laitettiin araknoideakystaan) jälkeen alkaneet viiltävät alavatsa, sukuelinalueen kivut. Kivut tulevat sähköiskumaisina. Itseni mielestä em. olisi jo peruste leikkaukselle, mutta lääkärithän sen viime kädessä päättävät. Olivatko sinun oireesi millaisia ennen leikkausta? Tuleeko sinulle mahdollisesti myös jatkohoitoja? Toivotan sinulle pikaista paranemista ja mukavaa joulunodotusta.

      • mimmu-rouva

        Kyllähän mulla oireita on ollut ja paljon!!! puutumisia, tinnitus,käsien kohde vapina, pää niska selkä jalka hartia yms kivut. virtsa ongelmat, vatsa kivut yms yms. vaikka miten paljon!!! En vain oikein tiedä mikä on se peruste että lähetään leikkaamaan. mulla kun ei ole synriksiä ollenkaan...
        Leikkauksen tuomat edut eivät välttämättä ole kuitenkaan kaiken riskin ja vaivan arvoista joten siinä kai syy etteivät mielellään leikkaa..
        luulen kyllä että sinulla leikkaus on edessä kun molemmat ongelmat löytyy. Käsittääkseni silloin leikataan ns. helpommin.


      • minua ei vielä
        mimmu-rouva kirjoitti:

        Kyllähän mulla oireita on ollut ja paljon!!! puutumisia, tinnitus,käsien kohde vapina, pää niska selkä jalka hartia yms kivut. virtsa ongelmat, vatsa kivut yms yms. vaikka miten paljon!!! En vain oikein tiedä mikä on se peruste että lähetään leikkaamaan. mulla kun ei ole synriksiä ollenkaan...
        Leikkauksen tuomat edut eivät välttämättä ole kuitenkaan kaiken riskin ja vaivan arvoista joten siinä kai syy etteivät mielellään leikkaa..
        luulen kyllä että sinulla leikkaus on edessä kun molemmat ongelmat löytyy. Käsittääkseni silloin leikataan ns. helpommin.

        ainakaan leikata. Lääkärin mielestä oirekuvani ei vastaa chiaria syrinxiä, vaihdanko lääkäriä???


      • chiari 1
        minua ei vielä kirjoitti:

        ainakaan leikata. Lääkärin mielestä oirekuvani ei vastaa chiaria syrinxiä, vaihdanko lääkäriä???

        niin ne aina sanoo...minut leikattu 7 vuotta sitten. Mikäänn ei johtunut chiarista ...nyt eläkkellä jo monet vuodet ja kaikki johtuu kuuleman vain chiarista...ei hoitoja ei kontrolleja...Taistelkaa itsenne puolesta ,täällä pohjoisessa on ainakin kaikki chiari hoito täysin 0:lla toleranssilla kunnallisen hoitoketjun kautta.


    • viestistäsi...

      Oli kiva lukea positiivisesta kokemuksesta leikkauksen suhteen. Itse olen menossa samaiseen leikkaukseen jahka vain saisin kerättyä tarpeeksi rohkeutta.. Leikkauksen olisi pitänyt olla jo reilu vuosi sitten, mutta joko sairaalassa on kiiruita tai sitten en itse ole päässyt sovittuna aikana. Tällä tietoa menen operaatioon tammikuussa.

      Pikaista toipumista ja mukavaa joulun odotusta! Toivottavasti leikkaus tuo myös apua oireisiisi!

      • saanko

        kysyä millaisilla oireilla päädyttiin leikkauspäätökseen??Itseni kohdalla tuntuu siltä ettei chiari ja laaja syrinx oireiluineen saa lääkäreitä tekemään leikkauspäätöstä. Onko sinulla ollut vatsakipuja ja virtsaamiseen liittyviä ongelmia? Entä keskittymiskyky ja muisti, oletko huomannut ongelmia niiden suhteen. Em. lisäksi myös ajoittaista voimakasta niskasärkyä ja painon tunnetta päässä.


      • mimmu-rouva
        saanko kirjoitti:

        kysyä millaisilla oireilla päädyttiin leikkauspäätökseen??Itseni kohdalla tuntuu siltä ettei chiari ja laaja syrinx oireiluineen saa lääkäreitä tekemään leikkauspäätöstä. Onko sinulla ollut vatsakipuja ja virtsaamiseen liittyviä ongelmia? Entä keskittymiskyky ja muisti, oletko huomannut ongelmia niiden suhteen. Em. lisäksi myös ajoittaista voimakasta niskasärkyä ja painon tunnetta päässä.

        Itselläni on kokemusta kans tuosta ei sovi oirekuvaan hommasta.... kuinka ollakkaan selkä kipu ja jalka kivut jotka "ei ole tästä sairaudesta" jäi leikkaus pöydälle.. oli siinä lääkäreillä ilmeet kun kerroin kotiutessani asiasta.
        Itse jokainen tietää miltä tuntuu!!! Lääkäreillä on mielipiteensä mutta potilas on oman itsensä asiantuntia!!!!!


      • tuntuu
        mimmu-rouva kirjoitti:

        Itselläni on kokemusta kans tuosta ei sovi oirekuvaan hommasta.... kuinka ollakkaan selkä kipu ja jalka kivut jotka "ei ole tästä sairaudesta" jäi leikkaus pöydälle.. oli siinä lääkäreillä ilmeet kun kerroin kotiutessani asiasta.
        Itse jokainen tietää miltä tuntuu!!! Lääkäreillä on mielipiteensä mutta potilas on oman itsensä asiantuntia!!!!!

        itsestänikin tällä hetkellä. Oireiden vähättely ja sanominen etteivät ne kuulu oirekuvaan aiheuttavat hämmennystä. Lääkärini tokaisi, että sinullahan on ollut tämä syntymästä asti (tarkoitti ilmeisesti sitä, että miksi aikaisemmin ei ole oireillut!!)tuntui loukkaavalta. Käsittääkseni oireet tulevatkin chiari 1:ssä aikuisiällä jos ovat tullakseen. Työnteon kannalta koen hankalana myös käsien väsymisen sekä niska-hartiasäryt. Nämäkin voivat käsittääkseni olla chiarin ja syrinxin oire.Mietin tässä hakeutumista yksityiselle lääkärille, pitäisi vain tietää kenen luo kannattaa mennä.


      • mimmu-rouva
        tuntuu kirjoitti:

        itsestänikin tällä hetkellä. Oireiden vähättely ja sanominen etteivät ne kuulu oirekuvaan aiheuttavat hämmennystä. Lääkärini tokaisi, että sinullahan on ollut tämä syntymästä asti (tarkoitti ilmeisesti sitä, että miksi aikaisemmin ei ole oireillut!!)tuntui loukkaavalta. Käsittääkseni oireet tulevatkin chiari 1:ssä aikuisiällä jos ovat tullakseen. Työnteon kannalta koen hankalana myös käsien väsymisen sekä niska-hartiasäryt. Nämäkin voivat käsittääkseni olla chiarin ja syrinxin oire.Mietin tässä hakeutumista yksityiselle lääkärille, pitäisi vain tietää kenen luo kannattaa mennä.

        Itse neuvoisin kääntymään ms-liiton puoleen. Sieltä minä sain hoitoketjun auki. Yksityisillä törmäsin vain samoihin asioihin: ei kuulu ei sovi ja ei aiheuta asenteeseen... Soita ms-liittoon ja kysy neuvoa!!! Sieltä kautta löytyy lääkäreitä ja neuvoja muutenkin.


      • kiitos sinulle
        mimmu-rouva kirjoitti:

        Itse neuvoisin kääntymään ms-liiton puoleen. Sieltä minä sain hoitoketjun auki. Yksityisillä törmäsin vain samoihin asioihin: ei kuulu ei sovi ja ei aiheuta asenteeseen... Soita ms-liittoon ja kysy neuvoa!!! Sieltä kautta löytyy lääkäreitä ja neuvoja muutenkin.

        neuvostasi. Otan sinne yhteyttä heti maanantaina.


      • Jotain.
        tuntuu kirjoitti:

        itsestänikin tällä hetkellä. Oireiden vähättely ja sanominen etteivät ne kuulu oirekuvaan aiheuttavat hämmennystä. Lääkärini tokaisi, että sinullahan on ollut tämä syntymästä asti (tarkoitti ilmeisesti sitä, että miksi aikaisemmin ei ole oireillut!!)tuntui loukkaavalta. Käsittääkseni oireet tulevatkin chiari 1:ssä aikuisiällä jos ovat tullakseen. Työnteon kannalta koen hankalana myös käsien väsymisen sekä niska-hartiasäryt. Nämäkin voivat käsittääkseni olla chiarin ja syrinxin oire.Mietin tässä hakeutumista yksityiselle lääkärille, pitäisi vain tietää kenen luo kannattaa mennä.

        Eikös Chiariin liity usein skolioosi ja tämä voi selittää selkäkivut jne. Kannattaisiko tehdä koko rangan magneettitutkimus selvittelynä. Tarvittaessa leikkaushoito molempiin.

        Voihan sitä hakeutua yksityiselle lääkäriasemalle mutta näitä leikkauksia ei tehdä varmasti muualla kuin yliopistollisessa sairaalassa.


      • koko selkärangan
        Jotain. kirjoitti:

        Eikös Chiariin liity usein skolioosi ja tämä voi selittää selkäkivut jne. Kannattaisiko tehdä koko rangan magneettitutkimus selvittelynä. Tarvittaessa leikkaushoito molempiin.

        Voihan sitä hakeutua yksityiselle lääkäriasemalle mutta näitä leikkauksia ei tehdä varmasti muualla kuin yliopistollisessa sairaalassa.

        tutkimusta ei sairaalalääkäri pitänyt aiheellisena. Yksityiseltä sektorillahan sen voi tietenkin myös teettää halutessaan. olen yrittänyt hakea artikkeleita sairaudesta mutta kaikki ovat englanninkielisiä. Suomeksi tietoa ei juurikaan löydy.


      • mimmu-rouva
        Jotain. kirjoitti:

        Eikös Chiariin liity usein skolioosi ja tämä voi selittää selkäkivut jne. Kannattaisiko tehdä koko rangan magneettitutkimus selvittelynä. Tarvittaessa leikkaushoito molempiin.

        Voihan sitä hakeutua yksityiselle lääkäriasemalle mutta näitä leikkauksia ei tehdä varmasti muualla kuin yliopistollisessa sairaalassa.

        Tietojeni mukaan skolioosi liittyy enemmänkin syringomyoliaan kuin chiariin, ja lääkäri sen näkee ilman kuvaustakin.
        Jos jossain kohtaa selkäydintä on synriksi niin silloin kipu voi johtua siitä. pelkkä chiari voi aiheuttaa selkäydin vammalle tyypillisiä särkyjä.
        Itse haluaisin koko selkäytimen kuvattavan koska uskon sieltä löytyvän ontolon. Leikkauksesta nyt noin kaksi viikkoa ja oireet alkavat palaamaan.


      • Jotain.
        mimmu-rouva kirjoitti:

        Tietojeni mukaan skolioosi liittyy enemmänkin syringomyoliaan kuin chiariin, ja lääkäri sen näkee ilman kuvaustakin.
        Jos jossain kohtaa selkäydintä on synriksi niin silloin kipu voi johtua siitä. pelkkä chiari voi aiheuttaa selkäydin vammalle tyypillisiä särkyjä.
        Itse haluaisin koko selkäytimen kuvattavan koska uskon sieltä löytyvän ontolon. Leikkauksesta nyt noin kaksi viikkoa ja oireet alkavat palaamaan.

        Chiari ja syringomyelia voivat esiintyä yhdessä. Syringomyelia aiheuttaa todellakin skolioosia. Chiarin tyyppioire taitaa olla päänsärky.

        Jos on leikkauksen jälkeen oireita tai ongelmia niin kannattaa ottaaa yhteys leikanneeseen yksikköön kun siellä tiedetään parhaiten mitä kannattaa tehdä.


      • sinulta
        mimmu-rouva kirjoitti:

        Tietojeni mukaan skolioosi liittyy enemmänkin syringomyoliaan kuin chiariin, ja lääkäri sen näkee ilman kuvaustakin.
        Jos jossain kohtaa selkäydintä on synriksi niin silloin kipu voi johtua siitä. pelkkä chiari voi aiheuttaa selkäydin vammalle tyypillisiä särkyjä.
        Itse haluaisin koko selkäytimen kuvattavan koska uskon sieltä löytyvän ontolon. Leikkauksesta nyt noin kaksi viikkoa ja oireet alkavat palaamaan.

        selkäydin ennen chiarileikkausta? Mitkä oireet ovat nyt alkaneet palautua?


      • Hjlbxss
        tuntuu kirjoitti:

        itsestänikin tällä hetkellä. Oireiden vähättely ja sanominen etteivät ne kuulu oirekuvaan aiheuttavat hämmennystä. Lääkärini tokaisi, että sinullahan on ollut tämä syntymästä asti (tarkoitti ilmeisesti sitä, että miksi aikaisemmin ei ole oireillut!!)tuntui loukkaavalta. Käsittääkseni oireet tulevatkin chiari 1:ssä aikuisiällä jos ovat tullakseen. Työnteon kannalta koen hankalana myös käsien väsymisen sekä niska-hartiasäryt. Nämäkin voivat käsittääkseni olla chiarin ja syrinxin oire.Mietin tässä hakeutumista yksityiselle lääkärille, pitäisi vain tietää kenen luo kannattaa mennä.

        Oireet voivat tulla vasta aikuisena, tai jo lapsena. Oma lapseni alkoi oireilla 5v ja leikattiin 6v.


    • mimmu rouva

      Miten toipumisesi on nyt edistynyt??Sain käsityksen, että oireesi ovat palautuneet leikkauksesta huolimatta.. Itse olen menossa nyt leikkaukseen ja hieman kyllä jännittää miten kaikki menee. Hyvää Joulua ja onnea tulevalle Uudelle vuodelle 2009.

      • mimmu-rouva

        Heipsan...
        Kyllähän itse leikkauksesta on suht helppo ja nopea toipua. Itselläni on nyt palannut niin ristiselän säryt kuin oikean puolen puutumiset. Toki voi olla että se johtuu turvotuksista koska leikkauksesta on vasta reilu kolme viikkoa.

        Ensi vuoden maaliskuussa vasta tieddetään miten auttoi vai auttoiko. Mulle tehtiin hyvin selväksi ettei välttämättä apua leikkauksesta ole.

        Mene rohkeasti vaan leikkaukseen. kivut on suht lievät leikkauksen jälkeen. (tai ainakin itse olin kuvitellut ne paljon paljon paljon pahemmiksi). Jos haluat jutella privana niin laita mulle sähköpostia osoitteeseen: [email protected]
        (muutkin joilla tämä chiari on valitettavasti tuttu niin voipi laittaa postia)
        Muuten jatketaan täällä vaan kirjoittelua....

        Oikein ihanaa joulua ja parempaa vuotta 2009 KAIKILLE!!!!!!!


      • sähköpostisi
        mimmu-rouva kirjoitti:

        Heipsan...
        Kyllähän itse leikkauksesta on suht helppo ja nopea toipua. Itselläni on nyt palannut niin ristiselän säryt kuin oikean puolen puutumiset. Toki voi olla että se johtuu turvotuksista koska leikkauksesta on vasta reilu kolme viikkoa.

        Ensi vuoden maaliskuussa vasta tieddetään miten auttoi vai auttoiko. Mulle tehtiin hyvin selväksi ettei välttämättä apua leikkauksesta ole.

        Mene rohkeasti vaan leikkaukseen. kivut on suht lievät leikkauksen jälkeen. (tai ainakin itse olin kuvitellut ne paljon paljon paljon pahemmiksi). Jos haluat jutella privana niin laita mulle sähköpostia osoitteeseen: [email protected]
        (muutkin joilla tämä chiari on valitettavasti tuttu niin voipi laittaa postia)
        Muuten jatketaan täällä vaan kirjoittelua....

        Oikein ihanaa joulua ja parempaa vuotta 2009 KAIKILLE!!!!!!!

        muistiin ja laittelen mahdollisesti viestiä tässä lähiaikoina. Hyvää Uutta vuotta!!


      • mimmurouva
        mimmu-rouva kirjoitti:

        Heipsan...
        Kyllähän itse leikkauksesta on suht helppo ja nopea toipua. Itselläni on nyt palannut niin ristiselän säryt kuin oikean puolen puutumiset. Toki voi olla että se johtuu turvotuksista koska leikkauksesta on vasta reilu kolme viikkoa.

        Ensi vuoden maaliskuussa vasta tieddetään miten auttoi vai auttoiko. Mulle tehtiin hyvin selväksi ettei välttämättä apua leikkauksesta ole.

        Mene rohkeasti vaan leikkaukseen. kivut on suht lievät leikkauksen jälkeen. (tai ainakin itse olin kuvitellut ne paljon paljon paljon pahemmiksi). Jos haluat jutella privana niin laita mulle sähköpostia osoitteeseen: [email protected]
        (muutkin joilla tämä chiari on valitettavasti tuttu niin voipi laittaa postia)
        Muuten jatketaan täällä vaan kirjoittelua....

        Oikein ihanaa joulua ja parempaa vuotta 2009 KAIKILLE!!!!!!!

        olen yrittänyt laittaa sp:tä sinulle antamaasi osoitteeseen mutta posti palautuu takaisin?? Onko osoitteesi toiminnassa vielä??


      • mimmu-rouva
        mimmurouva kirjoitti:

        olen yrittänyt laittaa sp:tä sinulle antamaasi osoitteeseen mutta posti palautuu takaisin?? Onko osoitteesi toiminnassa vielä??

        Kyllä se osoite on käytössä...hmm... muistitko laittaa alaviivan??
        [email protected]
        Tai sitten pystytkö laittaa tänne: [email protected].

        Kokeiles vielä noita... ku en viittis tänne laittaa mun ns. virallista osoitetta..


    • Jukkis63

      Hei!

      Avovaimollani leikattiin Chiari 6. toukokuuta (2010). Leikkaus meni ilmeisesti "odotusten mukaisesti", mutta sen tarkempaa tietoa ei olla vielä saatu varsinaisesta leikkauksesta. Avovaimoni on ollut nyt kotona hiukan yli viikon. Kipuja on ollut alkuun melko paljon, mutta niitten kanssa on tultu toimeen Burana Para-Tabs "cocktaililla". Tämän viikon maanantai aamuna huomasimme, että haava on alkanut vuotamaan kirkasta nestettä. Aluksi ajattelin, että kyseessä on vain hiki, mutta kun yskiessä nestettä oikein pursusi haavateipin alta, niin juttu alkoi jo hiukan huolestuttamaan. Päivystyksessä lääkäri totesi, että kyseessä on todellakin ilmeisesti aivoneste. Tikit otettiin pois hiukan suunniteltua aikaisemmin ja annettiin antibioottikuuri ja vielä kontrolliaika viikon päästä leikkauksen tehneelle neurologille, muttei sen kummempaa. Vuoto on jatkunut koko ajan, eli aamulla tyyny on kyllä märkä ja esim. yskiessä nestettä valuu niskaa pitkin. Onko sinulla ollut tälläisiä kokemuksia, ja jos on, niin miten ne hoidettiin? Onko edessä ehkä uusi leikkaus?

      • hoidossa

        vastaavan tilanteen vuoksi sairaalahoidossa puolitoista kuukautta viime syksynä. Haava avattiin uudelleen kaksi kertaa, puhdistettiin ja sain tipan kautta kahta eri antibioottia koska tulehduksesta oli kehittynyt aivokalvontulehdustila. Eiköhän pitäisi teidän mennä kipin kapin lääkäriin ja pyytää lähete neurokirurgian yksikköön. Runsas vuoto ei kyllä ole normaalitila.


      • Jukkis63
        hoidossa kirjoitti:

        vastaavan tilanteen vuoksi sairaalahoidossa puolitoista kuukautta viime syksynä. Haava avattiin uudelleen kaksi kertaa, puhdistettiin ja sain tipan kautta kahta eri antibioottia koska tulehduksesta oli kehittynyt aivokalvontulehdustila. Eiköhän pitäisi teidän mennä kipin kapin lääkäriin ja pyytää lähete neurokirurgian yksikköön. Runsas vuoto ei kyllä ole normaalitila.

        Homma hoidossa

        Kiitos vastauksesta. Meillä tilanne on nyt edennyt siten, että eilen sain vihdoinkin puhelimenpäähän leikkauksen tehneen kirurgin. Selitin hänelle vuoto-ongelman ja hän sanoi, ettei sitä kannata katsoa yhtään enempää vaan heti pitäis tulla ensiavun kautta sinne osastolle. Osastolla tämä neurologi kävi jopa itse katsomassa potilasta ja totes, ettei mitään hälyyttävää sinänsä ole koska neste on kirkasta ja eikä verikoe osoittanut minkäänlaista tulehdusta, mutta vuoto pitää kuitenkin paikata. Helpotus oli myös kuulla, että korjaus operaatio on helppo ja tehdään pelkästään paikallispuudutuksen avulla. Eli, haava avataan ja korjataan hiukan sen reunoja ja tikitetään uudestaan. Operaatio tapahtuu tänään, mutta aikataulua ei vielä tiedetä koska se tapahtuu "ylimääräisenä" leikkauksena varsinaisten leikkausten välissä. Meillä siis kävi onni onnettomuudessa koska tulehdusta ei tullut. Tälläisen vuodon suurin vaara onkin juuri tuo aivokalvon tulehdus, sillä bakteerit voivat päästä samaa kautta sisään, mistä neste tulee ulos. Nesteen valuminen sinänsä ei ole vaarallista, sillä se on (kirurgin mukaan) "uusiutuva luonnonvara", sitä syntyy puoli litraa joka päivä!
        Vuodon korjaaminen on kuitenkin siis tärkeää, mutta se herättää hiukan huolta, josko kovat päänsäryt taas palautuvat, sillä nesteen vuotaminen - ironista kyllä - helpotti päänsärkyä huomattavasti! Pitää vain toivoa, että neste alkaa löytää oikean kulkureitin ja normaalitila palaa mahdollisimman pian.

        Summa Summarum: Jos leikkauksen jälkeen haavasta rupeaa nestettä valumaan, niin asian kanssa ei kannata viivytellä vaan heti soitto tai käynti lääkärillä. Tai vielä parempi: yhteys leikkauksen tehneeseen kirurgiin sillä olen huomannut, ettei muut lääkärit ja hoitsut tiedä yhtään mitään Chiarista!

        Paranemisiin!


      • minä myös
        Jukkis63 kirjoitti:

        Homma hoidossa

        Kiitos vastauksesta. Meillä tilanne on nyt edennyt siten, että eilen sain vihdoinkin puhelimenpäähän leikkauksen tehneen kirurgin. Selitin hänelle vuoto-ongelman ja hän sanoi, ettei sitä kannata katsoa yhtään enempää vaan heti pitäis tulla ensiavun kautta sinne osastolle. Osastolla tämä neurologi kävi jopa itse katsomassa potilasta ja totes, ettei mitään hälyyttävää sinänsä ole koska neste on kirkasta ja eikä verikoe osoittanut minkäänlaista tulehdusta, mutta vuoto pitää kuitenkin paikata. Helpotus oli myös kuulla, että korjaus operaatio on helppo ja tehdään pelkästään paikallispuudutuksen avulla. Eli, haava avataan ja korjataan hiukan sen reunoja ja tikitetään uudestaan. Operaatio tapahtuu tänään, mutta aikataulua ei vielä tiedetä koska se tapahtuu "ylimääräisenä" leikkauksena varsinaisten leikkausten välissä. Meillä siis kävi onni onnettomuudessa koska tulehdusta ei tullut. Tälläisen vuodon suurin vaara onkin juuri tuo aivokalvon tulehdus, sillä bakteerit voivat päästä samaa kautta sisään, mistä neste tulee ulos. Nesteen valuminen sinänsä ei ole vaarallista, sillä se on (kirurgin mukaan) "uusiutuva luonnonvara", sitä syntyy puoli litraa joka päivä!
        Vuodon korjaaminen on kuitenkin siis tärkeää, mutta se herättää hiukan huolta, josko kovat päänsäryt taas palautuvat, sillä nesteen vuotaminen - ironista kyllä - helpotti päänsärkyä huomattavasti! Pitää vain toivoa, että neste alkaa löytää oikean kulkureitin ja normaalitila palaa mahdollisimman pian.

        Summa Summarum: Jos leikkauksen jälkeen haavasta rupeaa nestettä valumaan, niin asian kanssa ei kannata viivytellä vaan heti soitto tai käynti lääkärillä. Tai vielä parempi: yhteys leikkauksen tehneeseen kirurgiin sillä olen huomannut, ettei muut lääkärit ja hoitsut tiedä yhtään mitään Chiarista!

        Paranemisiin!

        huomannut, etteivät kaikki tiedä miten tätä chiaria tulisi hoitaa. itselläni tuo vuoto alkoi jo ollessani sairaalassa toipumassa kompressioleikkauksesta. Haava ei meinannut sulkeutua (ehkä tulehdus pääsyynä) ja selkäydinnestettä valutettiin pussiin laittamalla alalantioon kanyyli. Pikkuhiljaa tilanne alkoi rauhoittumaan ja aivokalvontulehduskin antibiooteilla parani. Voimia teille ja hyvä kun asia nyt on hoidossa.


      • upiliini
        minä myös kirjoitti:

        huomannut, etteivät kaikki tiedä miten tätä chiaria tulisi hoitaa. itselläni tuo vuoto alkoi jo ollessani sairaalassa toipumassa kompressioleikkauksesta. Haava ei meinannut sulkeutua (ehkä tulehdus pääsyynä) ja selkäydinnestettä valutettiin pussiin laittamalla alalantioon kanyyli. Pikkuhiljaa tilanne alkoi rauhoittumaan ja aivokalvontulehduskin antibiooteilla parani. Voimia teille ja hyvä kun asia nyt on hoidossa.

        onko muilla joilla on chiari 1 malformaatio kaikkien mainittujen oireiden lisäksi jotain rakenteeeellista vikaa? minulla on nilkat ns mummonilkat. Voisiko johtua tästä sairaudesta. minun juttu on niin pitkä etten jaksa kirjotella enempää, ennenkuin tiedän jatkot. minulle on annettu 2003 dg fibromyalgia, vaikka 1999 on todettu chiari 1 malformaatio, jota ei ole koskaan minulle kerrottu, kuin vasta nyt. minusta on järkyttävää ettei minulle ole kerrottu, vai onko jäänyt lääkäreiltäkin epähuomiossa katsomatta. Olen mennyt 10 vuoden aikana huonoon kuntoon ja kaikki laitettiin fibromyalgin piikkiin ja sanottiin ettei mitään muuta löydy, silloin 2003, vaikka todella sairastin jo tuolloin chiaria.


      • ----------
        upiliini kirjoitti:

        onko muilla joilla on chiari 1 malformaatio kaikkien mainittujen oireiden lisäksi jotain rakenteeeellista vikaa? minulla on nilkat ns mummonilkat. Voisiko johtua tästä sairaudesta. minun juttu on niin pitkä etten jaksa kirjotella enempää, ennenkuin tiedän jatkot. minulle on annettu 2003 dg fibromyalgia, vaikka 1999 on todettu chiari 1 malformaatio, jota ei ole koskaan minulle kerrottu, kuin vasta nyt. minusta on järkyttävää ettei minulle ole kerrottu, vai onko jäänyt lääkäreiltäkin epähuomiossa katsomatta. Olen mennyt 10 vuoden aikana huonoon kuntoon ja kaikki laitettiin fibromyalgin piikkiin ja sanottiin ettei mitään muuta löydy, silloin 2003, vaikka todella sairastin jo tuolloin chiaria.

        osoittaa miten tärkeää olla itse aktiivinen,kysellä ja vaatia kaikki paperit itselle.
        Siihen on oikeus vaikka kyllä lääkärit helposti ottavat hernettä nenään.
        Malformaatio vähätellään ja salataan,se kun ei aiheuta mitään ??!!
        Meidän perheessä kokemus miten ensin sanotaan fibromyalgia ja sitten jotain muuta kunnes paljastuu Dystonia.


      • upiliini
        ---------- kirjoitti:

        osoittaa miten tärkeää olla itse aktiivinen,kysellä ja vaatia kaikki paperit itselle.
        Siihen on oikeus vaikka kyllä lääkärit helposti ottavat hernettä nenään.
        Malformaatio vähätellään ja salataan,se kun ei aiheuta mitään ??!!
        Meidän perheessä kokemus miten ensin sanotaan fibromyalgia ja sitten jotain muuta kunnes paljastuu Dystonia.

        sitä kun sokeasti luottaa lääkäreihin, mutta en enää. teen myös valituksen. Minulla ja kaikilla muillakin chiaria sairastavilla olisi mahdollisuus päästä maskuun kuntoutukseen ja harnes ryhmään, joskaan ms liitossakaan ei taida olla chiariin perehtynyttä henkilöä, sillä tätä sairastaa vain 100 henkilöä miljoonaa kohti, eli suomessa noin 500. siksi harvinainen neurologinen sairaus. chiarissa oireet samankaltaiset kuin ms taudissa, mutta ei niin paha


      • ---------
        upiliini kirjoitti:

        sitä kun sokeasti luottaa lääkäreihin, mutta en enää. teen myös valituksen. Minulla ja kaikilla muillakin chiaria sairastavilla olisi mahdollisuus päästä maskuun kuntoutukseen ja harnes ryhmään, joskaan ms liitossakaan ei taida olla chiariin perehtynyttä henkilöä, sillä tätä sairastaa vain 100 henkilöä miljoonaa kohti, eli suomessa noin 500. siksi harvinainen neurologinen sairaus. chiarissa oireet samankaltaiset kuin ms taudissa, mutta ei niin paha

        Ei Chiarista tiedetä paljon. Eräs maskun lääkäri myönsi tämän ja sanoi että kannattaa olla yhteydessä muihin kohtalotovereihi.
        Toinen lääkäri (myös Maskussa) sanoi että ei aiheuta mitään oireita,on vaan sattumalta löydetty kun kuvattiin??Siis mitä .....,kuvattiin juuri siksi kun valitin että huimaa ja huono olo kun liikuttaa päätä :) :(


      • upiliini
        --------- kirjoitti:

        Ei Chiarista tiedetä paljon. Eräs maskun lääkäri myönsi tämän ja sanoi että kannattaa olla yhteydessä muihin kohtalotovereihi.
        Toinen lääkäri (myös Maskussa) sanoi että ei aiheuta mitään oireita,on vaan sattumalta löydetty kun kuvattiin??Siis mitä .....,kuvattiin juuri siksi kun valitin että huimaa ja huono olo kun liikuttaa päätä :) :(

        jos lääkäri sanoo noin, niin voisi kysyä että sinullako se sairaus onkin? oliko neurologi vai neurokirurgi? eihän kukaan voi toisen oireita, kipuja, särkyjä tietää. Kyllä oireet on vakavasti otettavia, sillä ne haittavat kyllä elämää. Kaiken kanssa oppii elämään, mutta itsestäni voin sanoa että olen niin huonossa kunnossa että kepit on välillä pakko olla, sittenkin tuskallista. Kiipeilyä tulee välttää koska on putoamisvaara. Olen tipahtanut pari kertaa ja toisella kertaaa kävi pahasti, kaatuilen ja satutan itseäni, sillä kaatuminen on yhtäkkistä. monta harrastusta olen jättänyt pois, kun ei voi tehdä. Olen kuitenkin iloinen ja puurran kivuista huolimatta, käynti vaan on hidasta. Minulta aikoinani halvaantui vasen käsi,( V 99 ) ja silloin otettiin magneettikuvat ja silloin sairaus löytyi, mutta ei kerrottu. Ei ole oikein että asiakas jätetään pimentoon ja on kuitenkin olemassa vaaramomentit. Minulla on myös tunnottomuusoireita, hengitys vaikeaa välillä, rytmihäiriöt, takaraivosärky, erittäin kipeät raajat kauttaaltaan, kielessä puutumista jolloin väistämättä puraisen kieleen,väsynyt, haluaisin levätä paljon. Olen nyt jonossa neurolle. Lähete oli kiireellisyysluokka 3-8 vkoa, mutta sairaalasta tuli kirje että olen puolen vuoden jonossa. Eihän se jouduttaminen asiaa muuta, mutta on henkisesti tuskallista odottaa vastauksia, välillä tekisi mieli kirkua epäreilua kohtelua ja itku ei ole koskaan kaukana


      • --------
        upiliini kirjoitti:

        jos lääkäri sanoo noin, niin voisi kysyä että sinullako se sairaus onkin? oliko neurologi vai neurokirurgi? eihän kukaan voi toisen oireita, kipuja, särkyjä tietää. Kyllä oireet on vakavasti otettavia, sillä ne haittavat kyllä elämää. Kaiken kanssa oppii elämään, mutta itsestäni voin sanoa että olen niin huonossa kunnossa että kepit on välillä pakko olla, sittenkin tuskallista. Kiipeilyä tulee välttää koska on putoamisvaara. Olen tipahtanut pari kertaa ja toisella kertaaa kävi pahasti, kaatuilen ja satutan itseäni, sillä kaatuminen on yhtäkkistä. monta harrastusta olen jättänyt pois, kun ei voi tehdä. Olen kuitenkin iloinen ja puurran kivuista huolimatta, käynti vaan on hidasta. Minulta aikoinani halvaantui vasen käsi,( V 99 ) ja silloin otettiin magneettikuvat ja silloin sairaus löytyi, mutta ei kerrottu. Ei ole oikein että asiakas jätetään pimentoon ja on kuitenkin olemassa vaaramomentit. Minulla on myös tunnottomuusoireita, hengitys vaikeaa välillä, rytmihäiriöt, takaraivosärky, erittäin kipeät raajat kauttaaltaan, kielessä puutumista jolloin väistämättä puraisen kieleen,väsynyt, haluaisin levätä paljon. Olen nyt jonossa neurolle. Lähete oli kiireellisyysluokka 3-8 vkoa, mutta sairaalasta tuli kirje että olen puolen vuoden jonossa. Eihän se jouduttaminen asiaa muuta, mutta on henkisesti tuskallista odottaa vastauksia, välillä tekisi mieli kirkua epäreilua kohtelua ja itku ei ole koskaan kaukana

        Kuuluu kaikki chiariin. En halua täällä yleisellä palstalla kertoa kaikkea mitä tiedän.
        Jos haluat voit mailata suoraan niin kerron vähän lisää josta voi olla apua.

        [email protected]


      • -----
        -------- kirjoitti:

        Kuuluu kaikki chiariin. En halua täällä yleisellä palstalla kertoa kaikkea mitä tiedän.
        Jos haluat voit mailata suoraan niin kerron vähän lisää josta voi olla apua.

        [email protected]

        Siis on aivan käsittämätöntä,että koko sairaus tuntuu olevan vieras lääkäreille!Kuka meitä siis asiantuntevasti hoitaa??Ja on se ihme miten se tieto ei lääkäreitä saavuta ja millä oikeudella tällainen löydös ollaan potilaalle kertomatta!!?Nimim.kokemusta on!Onneksi on teitä kohtalotovereita olemassa joista saa voimaa!Ja osaa ymmärtää oloaan paljon paremmin kun huomaa että muutkin painivat samojen asioiden kanssa!


      • riekaleinen
        ----- kirjoitti:

        Siis on aivan käsittämätöntä,että koko sairaus tuntuu olevan vieras lääkäreille!Kuka meitä siis asiantuntevasti hoitaa??Ja on se ihme miten se tieto ei lääkäreitä saavuta ja millä oikeudella tällainen löydös ollaan potilaalle kertomatta!!?Nimim.kokemusta on!Onneksi on teitä kohtalotovereita olemassa joista saa voimaa!Ja osaa ymmärtää oloaan paljon paremmin kun huomaa että muutkin painivat samojen asioiden kanssa!

        Näissä harv. sairauksissa on huonoa se, että yksikään lääkäri ei ota potilasta tosissaan.
        Toi oli hyvä bointti, kun joku sanoi, että kannattaa pyyttää kaikki lausunnot, mitä lääkärit on kirjoittanut.
        Minulle nimittäin kävi niin, että kun olin jo pitkään ollut hartia/niskakipuinen, eikä lääkärit osaneet sanoa syytä, niin leikkas ja repi koko kaulan auki.
        Kun sitten tuli erilaisia lisäoireita kivun lisäksi, niin sairaskertomuksiin kirjoitettiin, että potilaalla on vuosia ollut vaikeaasteinen Dystonia.
        Siis. Lääkärit tekee mitä tykkää ja kirjoittaa mitä tykkää.
        Ota heistä sitten selvää.


      • Lausunnot
        riekaleinen kirjoitti:

        Näissä harv. sairauksissa on huonoa se, että yksikään lääkäri ei ota potilasta tosissaan.
        Toi oli hyvä bointti, kun joku sanoi, että kannattaa pyyttää kaikki lausunnot, mitä lääkärit on kirjoittanut.
        Minulle nimittäin kävi niin, että kun olin jo pitkään ollut hartia/niskakipuinen, eikä lääkärit osaneet sanoa syytä, niin leikkas ja repi koko kaulan auki.
        Kun sitten tuli erilaisia lisäoireita kivun lisäksi, niin sairaskertomuksiin kirjoitettiin, että potilaalla on vuosia ollut vaikeaasteinen Dystonia.
        Siis. Lääkärit tekee mitä tykkää ja kirjoittaa mitä tykkää.
        Ota heistä sitten selvää.

        Hyvä idea. Minä olen asunut useita vuosia toisissakin maissa ja siellä saa joko välittömästi mukaansa sairaskertomuksen tai se toimitetaan kotiin. Suomessa olen joutunut pyytämään aina erikseen.


    • chiari118

      Olen 18 vuotta vanha tyttö pk-seudulta. Olen nytten saannut oman diagnosin ja se on Myös tämä chari 1.

      Osaako kukaan kertoa kauan jonotitte lääkäri aikoja?
      Omat lääkäriaikani menivät niin että marraskuussa hakeuduin koululääkärille silmien ''jumittuneisuuden takia'' ja siitä sitten silmälääkärille. Silmälääkäri määräsi sitten meilalhteen seilmäklinikalle ja väli diagnosi oli Drusellan Papilla (silmähermon kalkkeuma) siitä lääkäri määräsi magneetti kuvauksiin ja kuvaukset olivat jo 2 viikon päästä silmäklinikalla käymisestä. Nyt kummiskin seuraava aikani on vasta toukokuun lopussa. Haluaisin myös saada lisätietoa miten leikkaus ja jatkohoidot etenivät, millon päätettiin leikata. Tuntuu että ei ole haula tehdä mitään mukavaa kun voi naurukin laukaisee järjettömät päänsärky kohtaukset jotka jatkuu pitkään vielä naurun loputtua, ja nauru loppuu aina kivun alkaessa kuin seinään.

      Ja toinen kysymys koska en pysty kuntosalilla käymään ja maksu juoksee 65 e kuukaudessa, miten voin saada tarvittavan lääkärintodistuksen ennen itse lääkärin aikaa?

      • Anonyymi

        Mitenkäs teillä on sujunut pidemmällä aikajanalla leikkauksen jälkeen? En mistään löytänyt tieteellistä pitkäaikaisseurantaa, ja olisi mukava kuulla paranitteko, uusiutuivat oireet, tuliko muita oireita? Miten lääkärit ovat seuranneet teitä?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1675
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      19
      1545
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      69
      1444
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      46
      1411
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      50
      1333
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1278
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      10
      1153
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1130
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1114
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1105
    Aihe